Cuvântul Nou, mai 2000 (Anul 11, nr. 2765-2790)

2000-05-02 / nr. 2765

Şapte fraţi pentru o mireasă... Dumitru MANOLACHESCU Titlul mi-a fost sugerat de colegul meu de editoriale, într-o discuţie despre votul românilor la locale. M-am uitat pe listele de candidaţi şi mi-am făcut cruce: pentru funcţia de primar al municipiului Sf. Gheorghe luptă 7 (şapte) candidaţi provenind de la partide româneşti. Aproape toate partidele şi-au pus candidaţi pentru primar. Primul a făcut-o P.D.S.R., care a deschis balul. L- au urmat A.N.C.D., P.U.N.R., P.D., P.N.L., nici nu-i mai ştiu pe toţi, aşa încât balul se va lăsa cu cântec... Ce ne spune nouă această bătălie pentru Primărie? Nimic altceva decât că oamenii noştri politici sunt cu capul în nori. Ei urmează cu fidelitate exemplul liderilor naţionali, acţionând probabil la comandă de sus. “Bă, puneţi-vă candidat la primar, că dă bine, ce, noi suntem mai proşti?”. Asta-i ideea, să nu rămâi tu de prost, să te vadă şeful de la centru că ai activitate, că ai candidaţi la toate funcţiile posibile. Ce contează că n-ai nici o şansă?! Ce, parcă d-na colonel Gheorghe, care candidează din partea Partidului Popular la funncţia de primar general al Capitalei are vreo şansă? Totul e să candidezi, să apari la TV şi în presă, să afle lumea că partidul X există, are oameni, nu-s doar preşedintele şi viceie... La noi fărâmiţarea asta a forţelor are însă alte conotaţii, pentru că noi ar trebui să gândim altfel decât se gândeşte la Bucureşti, Ploieşti, Iaşi sau Giurgiu. La noi românii se vor împrăştia între 7 candidaţi, împărţindu-şi voturile în şapte. Aşa că, la nivel de municipiu, de pildă, dacă se vor prezenta 5000 de români la vot, ceea ce e puţin probabil, ei se vor împărţi în 7, realizând 700 de voturi pentru un candidat. Dacă nu s-ar împărţi şi-ar vota toţi pentru un singur candidat, acesta ar avea 5000 de voturi, care nu sunt deloc de neglijat. Socoteala-i simplă doar pentru noi, nu şi pentru politicieni, care nu îşi pot cenzura orgoliile şi pofta dulcelui os cu măduvă - cum zice cititorul nostru din Crasna. Aşa încât, dacă veţi dori să votaţi pe 4 iunie, gândiţi-vă la şansele candidaţilor. Exceptându-l pe Albert Almos, care pare asigurat de voturile maghiarilor din UDMR, bătălia se va duce între candidaţii partidelor româneşti şi candidatul maghiar independent. Dacă actualul primar nu va ieşi din primul tur, mai există speranţa ca măcar în al doilea românii să reuşească să voteze cu acel candidat maghiar independent, care s-ar putea numi Moise Ötvös, Honcz László sau cine ştie cum altfel, că mai e timp să-i aflăm pe toţi. Doar în acest mod la Primăria municipiului se va putea schimba garda, doar aşa românii vor avea un cuvânt de spus în alegerile pentru funcţia de primar al oraşului Sf. Gheorghe. LA PAŞTELE CAILOR! Titlul e de sezon. Sper că aţi petrecut un Paşte fericit şi îndestulat. Sper că aţi mâncat cu reţinere, să nu vă îmbolnăviţi şi să apelaţi la medici, că nu-i indicat. Sper că nu v-aţi certat cu vecinii, cu soacra sau ginerii, că nu se face în preajma sărbătorilor Pascale. Că se ceartă alţii şi pentru noi. Apropo, ştiţi ce înseamnă “la Paştele cailor”? Dacă nu ştiţi, vă spun eu: nu înseamnă niciodată, cum s-ar putea crede, ci “cândva”, la o dată care nu se poate şti. Expresia ţine de experienţa cailor, care munceau şi de paştele ortodox, şi de cel al evreilor, şi care se odihneau puţin doar atunci când cele două sărbători se suprapuneau, ceea ce se întâmpla foarte rar. Atunci era Paştele cailor... Cam aşa cum e la noi cu Paştele ortodox şi cel catolic. Vorba asta mi-a venit în minte gândindu-mă la câte vorbe se consumă în jurul unei idei nobile, fără ca ea să poată fi pusă în practică. Marea unire a forţelor politice româneşti la alegerile locale, anunţată ca o posibilă renaştere a unităţii românilor din Covasna, s-a transformat în două uniri mai mici şi mai meschine. Orgoliile unor lideri au biruit şi de astă dată, Opoziţia n-a vrut să se alieze cu Puterea, unirea lăsându-se pentru... Paştele cailor! De ce nu vrea PDSR o alianţă cu filialele partidelor aflate la putere? Pentru că acestea, nemernicele, s-au aliat la guvernare cu UDMR, ceea ce înseamnă trădare, trădare, de trei ori trădare. Oho, neicusorilor, abia aştept să vă văd cum suportaţi o alianţă cu PNL, de pildă, care şi el e un partid “trădător”, aliat cu UDMR... V.M. TUDOR 9 Anul XI Nr. 2765 Marti 2 mai 2000 4 pagini 1000 lei Terenurile aferente locuinţelor * proprietate de stat vândute vor trece sub administrarea Consiliului local municipal Locuinţele proprietate de stat vândute în baza Legii nr. 112/1995 foştilor chiriaşi de către SC GOSP.COM.SA Sfântu Gheorghe, ridică problema terenului aferent construcţiei, care potrivit legii nu se vinde odată cu locuinţa. Conform Cărţii funciare, dreptul de administrare operativă asupra acestor imobile aparţine în prezent SC GOSP.COM. SA Sfântu Gheorghe, iar după înstrăinarea în baza legii a dreptului de proprietate asupra clădirii, dreptul de proprietate asupra terenului aferent urmează a reveni unităţii administrativ teritoriale, respectiv municipiului Sfântu Gheorghe. Pentru a rezolva această problemă a fost întocmit un proiect de hotărâre privind preluarea în proprietatea privată a municipiului a terenurilor aferente imobilelor vândute în baza Legii 112/1995, proiect de hotărâre iniţiat de dl. primar Albert Almos pentru un număr 12 imobile (Grădina Koleza, str. Livezii nr. 5, str. 1 Mai nr. 51, str. Arany Janos nr. 11, str. Chilieni ,nr. 206, str. Spitalului nr. 13, str. Andrei Șaguna nr. 6, str. Sporturilor nr. 2B, str. Konsza Samu nr. 14-16, str. Kos Karoly nr. 86, str. Budai Nagy Antal nr. 26, str. Chilieni nr. 116 fost nr. 95. (D.A.) NOU Lumină din Lumină Credincioşii ortodocşi au venit în număr mare la Catedrala din municipiul Sfântu Gheorghe, la marele Praznic al învierii Domnului Iisus Hristos Catedrala ortodoxă din municipiul Sfântu Gheorghe a fost locul în care mii de credincioşi s-au adunat pentru a întâmpina cu dragoste şi căldură în suflete, învierea Domnului Iisus Hristos. La fel ca de fiecare dată în anii ce au urmat de la Revoluţia din Decembrie ’89 încoace, lăcaşul de cult din centrul municipiului nostru s-a dovedit a fi neîncăpător, biserica fiind arhiplină cu mult înainte de miezul nopţii şi, implicit, de începerea Sfintei Slujbe. Aşadar, o parte din marea de credincioşi a fost nevoită să stea pe scările Catedralei şi în curtea acesteia, aşteptând învierea lui Iisus Hristos şi, bineînţeles, să ia lumină. Numărul mare de creştini ortodocşi, oameni cu frică de Dumnezeu, care, în majoritatea lor, cunosc semnificaţia Sfintelor Paşti, prezenţi la Catedrala ortodoxă din Sfântu Gheorghe au întâmpinat ca atare sărbătoarea în noaptea învierii. Credincioşii au aşteptat cu sufletele deschise învierea Domnului Iisus Hristos şi au participat la Sfânta Liturghie, până înspre zorii primei zile de Paşti. La finele Sfintei Slujbe, creştinii au plecat spre casele lor, ducând de la biserică lumină într-acestea. La Catedrala ortodoxă s-a petrecut de această dată, în timpul Slujbei de înviere, un fapt aproape incredibil pentru adevăraţii credincioşi. Spre deosebire de anii precedenţi, înaintea şi în timpul Sfintei Slujbe, nu au mai avut loc acte de golănie, bineînţeles, ai căror principali “actori” au fost în trecut tinerii. Este un fapt extraordinar de îmbucurător şi, dătător de speranţe, în ceea ce priveşte dovada creştinismului, credinţa în Dumnezeu şi frica faţă de El şi nu în ultimul rând, respectul fiecăruia faţă de sine. Dodo FELDIOREAN Acţiunea “Porţile deschise ” la IPJ Covasna nu este un prilej de colectare a sesizărilor şi reclamaţiilor mărunte ale cetăţenilor, ci se vrea. Un parteneriat între Poliţie şi societatea /---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- * • în fiecare zi de marţi, de la orele 11,00 oricine poate vizita sediul Inspectoratului, urmând a se întreţine şi cu ziariştii acreditaţi • La prima acţiune s-au prezentat oameni care aveau de soluţionat felurite chestiuni personale, ce nu vizau câtuşi de puţin ... Poliţia!? Horia C. DELIU Iniţiativa luată de conducerea Ministerului de Interne de a organiza periodic în judeţe o activitate numită generic, “Porţile deschise ”, s-a bucurat din start de interes din partea populaţiei. Ca dovadă încă din prima zi, pe 25 aprilie 2000, s-au prezentat mai mulţi cetăţeni la sediul Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, solicitând să fie primiţi ca oaspeţi. Aşa după cum am mai informat în ziar, s-a optat pentru fiecare zi de marţi, de la orele 11,00 fiindcă atunci are loc şi săptămânala întâlnire cu ziariştii aciditaţi pe lângă amintitul organism, aşa încât transparenţa să fie deplină. Numai că spre mirarea noastră, a gazetarilor, dar şi a...gazdelor, vizitatorii nu au înţeles exact rostul unui asemenea demers, ce se vrea o familiarizare a cetăţenilor cu probleme specifice ale poliţiştilor, cunoaşterea condiţiilor lor de lucru, asediului, dotărilor etc., socotind că este un fel de audienţă colectivă!!! Dl. col. Nicolae Ivan, şef serviciu Cabinet, prezent la acţiune, i-a ascultat cu răbdare pe oameni, deşi fiecare avea o problemă personală, o reclamaţie de făcut, o nemulţumire vizavi de o chestiune ce nu viza în nici un chip activitatea organelor de Poliţie. Aşa de pildă, dl. Nagy Levente, din Sfântu Gheorghe, a venit însoţit de încă o persoană, aducând mai multe documente, inclusiv câteva fotografii spre a demonstra necazurile pe care i le produc unii...vecini! S-a referit apoi la conflictele avute cu câţiva rromi, fiind chiar bătut de aceştia, făcând ample referiri critice la modul în care aceştia îşi conduc căruţele - gălăgioşi, agresivi, aflându-se mereu în stare de ebrietate - dar şi la parcarea necorespunzătoare a unor autovehicule în preajma domiciliului său. Domnul colonel Ivan le-a explicat petenţilor cu calm, pe îndeţele că aceste chestiuni nu vizează câtuşi de puţin scopul acţiunii “Porţi deschise”, ci activitatea altor instituţii. Totuşi, a preluat informaţiile şi materiale documentare aduse, urmând să fie cercetate aspectele care ţin, eventual, de activitatea Poliţiei. (Continuare în pagina a 3-a) Boala osului cu multă măduvă Din Crasna dl. Nicolae Munteanu ne împărtăşeşte părerile în legătură cu subiectul de-acum o săptămână: avem sau nu nevoie de 2-3 ani de dictatură? Iată ce ne scrie dumnealui: “Aveţi în totalitate dreptate, nici eu nu aş dori sau vota o dictatură,de tip stalinisto-ceauşist, dar nici de una capitalistă navem nevoie. Prin anii ‘45-’46 mă aflam în zona Sighişoarei şiam dat peste o carte în care un sociolog român spunea aşa: UN PARTID DE ORDINE ŞI AUTORITATE POATE FI ŞI UN PARTID DE LIBERTATE. Am înţeles de aici că într-un stat democratic, liber trebuie să existe o Constituţie bine pusă la punct, nişte legi care să lupte şi să-i pedepsească pe toţi aceia care încalcă legea. Cred că aici e vorba că noi am avea neapărată nevoie de un. Cuza. Fostul domnitor, vreme de 7 ani nu şi-a făcut hoteluri, vile, case de vacanţă, nu şi-a cumpărat obiecte luxoase şi n-a avut oarece conturi în străinătate. Cuza a dat prioritate intereselor naţionale, nu celor personale. Unui astfel de om politic, care ar face ce-a făcut Cuza pentru ţară, nu i-ar trebui propagandă electorală de sute de miliarde de lei. Pe vremea lui Cuza, adevărul scris sau exprimat nu era considerat “infracţiune”, aşa cum se petrece azi în România, injustiţia d-lui Valeriu Stoica şi a colaboratorilor d-sale. E drept, n-am mai dori o dictatură, dar nici o democraţie ca a noastră nu-i o soluţie. Poporul nu va mai răbda mult o astfel de democraţie. Susţin că fără o oarecare dictatură (autoritate) haosul, destrăbălarea, indisciplina şi toate celelalte murdării, nici un partid care ar veni la putere n-ar reuşi să stopeze corupţia din fragila noastră democraţie. Spun asta pentru că după 1989 în sângele conducătorilor noştri s-a injectat o boală periculoasă, cum sunt sida şi cancerul luate la un loc, împotriva căreia nu sa descoperit nici un medicament: BOALA OMULUI CU MULTĂ MĂDUVĂ. De care sunt atinşi toţi conducătorii României postdecembriste. Dacă populaţia ar înţelege lucrul ăsta, poate şi-ar pune nişte proptele la pleoape ca să le ţină ochii zgâiţi să vadă cine este scris pe buletinul de vot când va fi în faţa urnelor. Şi o întrebare, mai mult pentru mine: oare dl. Constantinescu o fi informat despre ultimul sacrificiu al parlamentarilor şi demnitarilor?!”. •E greu de ales, domnule Munteanu. Nici cu dictatura nu-i bine, nici cu democraţia noastră lăbărţată, fragilă şi coruptă nu e-n regulă. Să găsim ceva între astea două, să vedem dacă nu cumva va apare o a treia cale, nu putem fi blestemaţi să mergem la infinit de braţ cu corupţii, cu hoţii, cu mincinoşii care ne promit marea cu sarea până îi alegem, după care uită de electorat şi nu mai văd decât propriile interese. Clasa noastră politică trebuie schimbată din temelii, trebuie ras totul şi aleşi oameni tineri, educaţi, deştepţi, cinstiţi. Să nu mă întrebaţi, vă rog, de unde-i luăm pe ăştia pentru că voi fi nevoit să recunosc că nu ştiu! Dumitru MANOLĂCHESCU "11 'tCA JUDfc IfcANÂcn^Ă0] sfântu GHEORGHE NA tel 351 609; 315 577 , .^S,S2entGY&ÎGY f ' MFQV-~I KftiMrrAnJ Roxana - copil adorat Au trecut mai bine de doi ani de când Roxana creşte şi se alintă sub privirile ocrotitoare şi pline de dragoste a părinților ei adoptivi. în luna ianuarie a.c., ea a făcut primii paşi spre grădiniţă. Mi-au spus doamnele de la cămin că Roxana este foarte cuminte, ordonată, că nu se culcă până nu-şi aranjează hăinuţele, şi normal că sunt foartemulţumită şi mândră când aud aşa ceva - relatează doamna Iliuţa Ceangă. Ce să vă spun !? Nu pot reda în cuvinte cât de fericiţi suntem c-o avem ! O duce Mircea, soţul meu, la grădiniţă când pleacă la servici şi o luăm acasă pe la ora 16.00. S-a acomodat foarte bine la grădiniţă şi n-a plâns nici în prima zi când am dus-o acolo. îi plac copiii foarte mult şi constat cu bucurie că are un suflet foarte bun. De asemenea, sunt tare mulţumită că evoluează foarte bine, şi fizic şi intelectual. A învăţat poezii, este sociabilă şi-i iubită mult de educatoare pentru că are un gen de a fi mai aparte. " De când avea un an şi o lună, Roxana a fost luată de soţii Iliuţa şi Mircea Ceangă din oraşul Covasna. De atunci, aceşti părinţi i-au dăruit copilului lor tot ce poate dărui un părinte, dar ceea ce este mai de preţ este dragostea părintescă. La început, Roxana vroia tot ce vedea, jucării, dulciuri sau te miri ce. Acum, adică la vârsta ei de trei ani şi trei luni, realizează mai bine ceea ce înseamnă valoarea şi necesitatea dorinţelor, aşa încât, din acest punct de vede, între Roxana şi părinţii ei există o înţelegere aproape perfectă. Am revăzut-o pe Roxana, împreună cu părinţii ei, la întâlnirea organizată de D.J.R.C. Covasna cu părinţii adoptivi, prilej cu care, doamna Iliuţa Ceangă afirma: întâlnirea aceasta, a părinţilor cu copii adoptivi ne-a făcut o mare bucurie. A fost un gest foarte frumos din partea organizatorilor, a celor de la D.J.P.D.C. Covasna, în acest cadru, în această atmosferă creată de asemenea părinţi, care practic au ceva în comun, parcă am fi o altă lume. Eu aşa consider, că aceşti părinţi sunt nişte oameni deosebiţi, mai diferiţi decât ceilalţi. Eu mă simt foarte aproape de ei. Făcând pasul acesta, gestul de a adopta un copil, pe toţi îi respect şi sunt bucuroasă şi mândră că sunt părinţi şi sunt persoane care pot să-şi dăruiască dragostea, sufletul, răbdarea pentru nişte copii părăsiţi şi nedoriţi de cei ce i-au adus pe lume. " Acum, Roxana îşi petrece sărbătorile de Paşti în familie, împreună cu cei care o iubesc, creindu-i-se posibilitatea de a petrece frumoasele obiceiuri de la Voinești. Vasilica CIOBANU FERESTRE DE SUFLET ! Facilităţile la transportul elevilor şi al studenţilor pe calea ferată vor fi suspendate, începând i de mâine Ministerul Transporturilor (MT) va suspendat, începînd de miercuri, acordarea facilităţilor la transportul elevilor şi al studenţilor pe calea ferată, ca urmare a faptului că suma reprezentînd datoriile Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN) pentru acoperirea reducerilor nu a fost virată în contul societăţilor feroviare, a informat, luni, MT, printr-un comunicat remis agenţiei MEDIAFAX. “Deoarece pînă în prezent instituţiile responsabile nu au asigurat virarea sumei restante de 165 de miliarde de lei, (...) acordarea reducerilor la transportul feroviar pentru elevi şi studenţi va înceta începînd cu data de 2 mai, ora 24.00, în conformitate cu legislaţia de transport în vigoare, dar şi cu Acordul din 18 aprilie 2000, încheiat cu sindicatele studenţeşti”, se precizează în comunicat. Pentru ca elevii şi studenţii să aibă cît mai puţin de suferit de pe urna acestei decizii, MT le recomandă să îşi procure din timp, respectiv înainte de ridicarea facilităţilor, de la agenţiile de voiaj, biletele de călătorie pentru perioada 2-7 mai, la trenurile care auregim de rezervare. Guvernul a aprobat, cu o săptămînă în urmă, transferul sumei de 165 de miliarde de lei din bugetul MEN în cel al MT, pentru stingerea datoriei la plata reducerilor de transport din perioada august 1998-decembrie 1999. Printr-un acord semnat cu organizaţiile studenţeşti, MT s-a angajat să asigure transportul studenţilor şi al elevilor pe calea ferată la tarife reduse, astfel încât aceştia să se poată deplasa în ţară cu ocazia Paştelui şi a zilei de 1 Mai, indiferent dacă transferul financiar a fost realizat sau nu. Ministrul Transporturilor, Traian Băsescu, a cerut, însă, ca restanţele de 165 de miliarde în contul facilităţilor acordate să fie achitate de MEN înainte de 3 mai, altfel acordarea reducerilor va fi suspendată. Pentru alegerile în consiliile locale Sf. Gheorghe şi Covasna Filialele judeţene ale PDSR, PUNR şi PNR au hotărât constituirea a două alianţe electorale în urma discuţiilor purtate între reprezentanţii filialelor judeţene ale partidelor româneşti s-au finalizat doar două alianţe electorale. Primapentru alegerile în consiliul local municipal Sfântu Gheorghe are în componenţă trei formaţiuni politice - PDSR,PUNR şi PNR, iar în a doua pentru alegerile în consiliul local Covasna şi-au dat mâna PDSR şi PUNR. Menţionăm că în data de 29 aprilie a.c., cele două alianţe electorale s-au înregistrat la Biroul Electoral Central de la Bucureşti cu nr.68, respectiv 69, în comunicatul primit de la filiala Covasna a PUNR se precizează: “Regretăm faptul că, din varii motive, celelalte formaţiuni participante la discuţii nu au susţinut dialogul până la capăt”.