Cuvântul Nou, iunie 2000 (Anul 11, nr. 2791-2816)

2000-06-01 / nr. 2791

CUVÂNTUL NOUĂI Promisiuni ce se vor risipi ca un fum Gabriel FLORESCU Suntem o ţară de oameni fericiţi. Ce dacă există sărăcie, şomaj, corupţie, injustiţie, prostituţie, ce contează că băncile şi fondurile de investiţii dau faliment şi-i aduc pe clienţii lor în pragul disperării, ce importanţă mai are faptul că drumurile sunt proaste, trenurile scumpe, odihna şi distracţiile un apanaj doar al unei pături superbogate? Nimic nu se compară cu bucuriile pe care ni le-au adus candidaţii la înaltele funcţii de consilier sau primar prin intermediul mass-media ori al afişelor ce vor mai împânzi mult şi bine localităţile noastre. I-am ascultat pe candidaţii din alte oraşe, i-am citit pe cei locali şi am rămas cu o impresie tonifiantă: unul n-a zis că nu ştie care sunt slăbiciunile în localitatea unde candidează, fiecare a venit cu soluţii pentru a îmbunătăţi confortul nostru citadin sau a contribui la uşurarea traiului zilnic. Iată, nici în Sfântu Gheorghe n-a existat candidat să nu vorbească despre starea proastă a străzilor, transportul urban, funcţionarea centralelor termice, găsirea de fonduri din piatră seacă pentru îndeplinirea angajamentelor, sprijin acordat instituţiilor de sănătate şi învăţământ. Bineînţeles, doar actualul primar a tăcut precum peştele, căci în ceea ce-l priveşte ştim ce (nu)poate face, a demonstrat-o de opt ani încoace. Culmea este că, datorită maşinii de vot a UDMR, el are în continuare cele mai mari şanse de a fi reales. De unde se vede că este mai bine să te dai de partea politicului decât să demonstrezi că eşti gospodar dacă vrei să rămâi în funcţie până la pensie. Păi spuneţi ţi dumneavoastră dacă nu putem fi fericiţi? Cu asemenea promisiuni, cu atâta competenţă din partea viitorilor aleşi nu se poate să nu ne meargă tot mai bine. Nu ne rămâne nouă, alegătorilor, decât să-i discernem pe cei mai buni dintre cei buni în promisiuni. De ce nu s-a făcut până astăzi mai nimic în interesul cetăţeanului, cum de au apărut de-abia acuma gândurile şi ideile bune - asta-i altă poveste. Se încadrează în aceeaşi categorie a modului cum vor fi îndeplinite promisiunile electorale - indiferent dacă este vorba despre Bucureşti, Ojdula, Braşov, Moacşa sau Iaşi - imediat după ce scrutinul s-a terminat şi şi-au primit mandatul. Dacă am contabiliza marile angajamente revoluţionare ale celor ce au fost aleşi în anii de după ’90 ar rezulta o “carte albă” de toată frumuseţea: milioane de propuneri ce ar fi transformat România într-un adevărat paradis şi câteva sute de împliniri care ne-au adus acolo unde suntem astăzi. De fiecare dată când suntem chemaţi la urne sperăm, sperăm că va fi mai bine, sperăm că vom alege oameni cinstiţi intersaţi de soarta concetăţenilor, sperăm că de astă dată îi vom “nimeri” pe cei de care avem nevoie. Se va întâmpla la 4 iunie şi mai ales după această dată altfel? ZIUA LUMINII Ziua copiilor este una de factură specială în inimile noastre. Poate avem, poate n-avem posibilităţi să ne sărbătorim odraslele, dar pentru cei mai mici se găseşte întotdeauna câte ceva din rezerve, din sertare ascunse, din banii de coşniţă... îi privim şi ne-ajunge, ne îndestulăm sufletele privindu-le lumina din ochi în această Zi întâi de Iunie. Copiii mai mari de la Radio Astra vor pregăti celor mici surprize, megadiscoteci, concursuri, filme de desene animate, mini play back show, premii şi cadouri vor poposi în braţele copiilor. Noi toţi vom fi alături de inimile emoţionate ale copiilor. —FHdorindu-le,’desigur, tot ce e mai bun pelume. Şi nu doar de 1 iunie, ci în fiecare zi a anului, copiii ar trebui să fie obiectul dragostei şi atenţiei noastre. Dacă nu sunt, dacă n-au ce mânca, dacă sunt trişti şi fără speranţe"- astea toate ni se datorează şi s-ar cuveni ca în fiecare zi, nu doar de 1 iunie, să-i privim în ochi şi să le cerem iertare. Ca şi bătrânii, copiii sunt cei care suferă acum cel mai mult. Şi dacă bătrânii pot fi, eventual, învinuiţi pentru cum trăim noi astăzi, copiii sunt total nevinovaţi. La mulţi ani de Ziua voastră, să vă bucuraţi de viaţă, de soare, de pace, de bucurii, de tot ce ne-am dorit noi să avem şi n-am avut! V.M. TUDOR : _1 TINERET - TINERETE Guvernul dă “verde” privatizării turismului balnear • Printre beneficiarii acestei hotărâri se află şi cele două societăţi de turism din judeţul Covasna Guvernul a emis o Hotărâre, apărută şi în Monitorul Oficial, prin care mandatează Fondul Proprietăţii de Stat să privatizeze societăţile comerciale de turism cu profil balneo-climateric. în această categorie intră şi cele două societăţi de turism din Covasna: S.C.T.A. “Oltul” Sf. Gheorghe şi “Turism” Covasna. Societăţile din turism se pot privatiza prin: 1. Vânzare de acţiuni 2. Vânzare de active 3. Vânzare de acţiuni şi active cu plata în rate. Comisiile de privatizare vor fi compuse din 5 membri: doi ai F.P.S., un membru de la Autoritatea Naţională de Turism, unul de la Ministerul Sănătăţii şi unul aparţinând Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regională. Hotărârea este aşteptată de mult de managerii din turismul balnear şi poate însemna revitalizarea acestor societăţi, care s-au confruntat cu grele probleme până la această oră. (N. DEMETRIAD) Pentru că a privatizat aproape tot ce se putea, în câteva luni F.P.S. Covasna îşi poate încheia activitatea Gheorghe PREDUŢ, directorul Serviciului teritorial Covasna al F.P.S., nu pare afectat când afirmă: “în câteva luni, deci până în toamnă, F.P.S. Covasna îşi poate încheia activitatea”. Tot de la domnia sa aflăm ce mai are de făcut Serviciul teritorial Covasna până la data sorocită închiderii porţilor: »Mai există 3 societăţi neatacate din motive obiective: Spirt Amidon Ozun, Comcereal şi Amilon Tg. Secuiesc (fostul Amidon) »Există posibilitatea să mai intre încă două - Bazaltul şi Mopaco, ca acţiuni aferente terenului »Vor avea loc două licitaţii în iunie »FPS Covasna se află în litigiu pentru rezilierea contractului cu CASALCO • încurcături sunt şi cu Schele Foraj Ghelinţa, al cărei cumpărător dacă nu va plăti va pierde garanţia, urmând ca societatea să intre în portofoliul FPS şi să ajungă în lichidare. Cumpărătorul a solicitat de două ori până acum prelungiri ale termenului de plată şi există părerea că nu va plăti, pentru că Foraj Ghelinţa se află într-o situaţia financiară foarte proastă. Aceasta ar fi situaţia la zi a activităţii Serviciului teritorial Covasna al F.P.S., care va trage obloanele cu credinţa că şi-a făcut datoria. Mituş ENĂCHESCU Graţie inspiraţiei şi tactului unui poliţist covăsnean s-a elucidat o confuzie bizară. Cazul fetiţei găsite în urmă cu câteva săptămâni într-un autobuz a putut fi, în sfârşit, soluţionat! • încurcătura s-a produs din pricina confuziei făcute între numele unei străzi - “Vâlcele” - din Tg. Ocna, unde-şi avea minora domiciliul, şi cel al cunoscutei staţiuni din judeţul nostru!? • Insistenţele ofiţerului Ionel Grama, care s-a ocupat de caz, au dat finalmente roade, fugara fiind încredinţată tatălui ei • Ea nu se află la prima ispravă de felul acesta! Horia C. DELIU în urmă cu mai multe săptămâni am publicat o notă pe baza datelor furnizate de Inspectoratul de Poliţie al judeţului Covasna, în finalul căreia rugam persoanele care pot oferi informaţii despre o fetiţă de circa opt ani (găsită într-un autobuz ce circula spre Vâlcele) să anunţe cel mai apropiat organ de Poliţie. Deoarece minora nu a putut oferi prea multe date anchetatorilor - cu toate că are o etate la care este normal să cunoască adresa unde domiciliază şi alte date elementare despre familie - oamenii care au găsit-o nu a ştiut ce să facă cu ea şi încotro s-o îndrepte. Fiindcă pomenea mereu de Vâlcele, s-a crezut că ar fi vorba de staţiunea balneară cu acelaşi nume din judeţul Covasna, aşa că Manuela Gerogiana - aşa se numeşte fetiţa - a fost îndreptată acolo, fiind depistată într-un autobuz. Organele de Poliţie din judeţul nostru au încercat să stabilească în prima instanţă ce hram poartă mica fugară, dar cum lucrurile mergeau anevoie a fost internată provizoriu la un cămin pentru copii din Sfântu Gheorghe. Totuşi, unul dintre poliţiştii care s-au ocupat de ea, dl. căpitan Ionel Grama, dând dovadă de tact şi intuiţie, oferindu-i o prăjitură şi un suc, stând de vorbă părinteşte, a găsit modalitatea să o facă pe copilă să spună mai multe. Aşa s-a ajuns la concluzia surprinzătoare că, de fapt, “Vâlcele” reprezenta numele unei...străzi din oraşul Târgu Ocna, judeţul Bacău, de unde plecase mica hoinară și nicidecum, localitatea balneară atât de cunoscută... Din cercetările ulterioare a rezultat că M.G. provine dintr-o familie dezorganizată, că mai fugise de acasă, iar după modul în care se comportă este posibil oricând să mai comită asemenea gesturi... • • • După stabilirea domiciliului, tatăl său a fost invitat să vină să o ia acasă, însă dincolo de soluţionarea acestui caz aparte, se ridică un semn de întrebare privitor la educaţia şi viitorul ei. Să nu uităm că, de fapt, din rândul unor asemenea dezmoşteniţi se recrutează copiii străzii, viitorii infractori. Dacă dragoste şi armonie în familie nu e, vai şi amar de copii! Pasărea mălai visează şi securea — cap. Se vorbeşte în oraş despre anularea datoriilor către asociaţiile de locatari. Adică ai stat frumuşel cu burta la soare, n-ai plătit întreţinerea şi-acum se şterge totul cu buretele. Zvonerii merg şi spun din om în om: dă-i încolo, ce-ţi baţi capul, nu mai plăti, că tot degeaba... Pasărea mălai visează, dar şi securea cap! Dezminţind aceste zvonuri, directorul adjunct al S.C. Gospodăria Comunală S.A. a ţinut să declare: “Nici vorbă de anularea datoriilor către asociaţiile de locatari. Legea trebuie respectată şi datoriile plătite. Societatea noastră are ÎOI dosare pe rol împotriva chiriaşilor care nu şi-au plătit chiriile pentru locuinţe, există sentinţe judecătoreşti pentru executare silită, care pot merge până la evacuarea din locuinţe”. E limpede, legea trebuie respectată. Dar sunt cazuri în care oamenii efectiv n-au de unde plăti. Familia Ion Cristian, din zona Gării bloc l , are 27 de milioane de lei restanţă la întreţinere şi n-are de unde plăti. Omul ar vrea să facă un schimb, 4 camere ale sale contra două şi plata celor 27 de milioane. Dar nimeni nu se înghesuie, cu toate că apartamentul e frumos şi bine e ai NWS întreţinut. Ce să facă acest om, din ce să-şi plătească restanţele? Nemernicia e că toate se scumpesc, şi curentul, şi gigacaloria, şi toate produsele, în vreme ce salariile rămân la fel. în astfel de situaţii, desigur, datoriile cresc pentru că oamenii n-au din ce plăti. Situaţia asta, însă, spune dl. Valeriu Şerban, va duce la blocarea activităţii Gospodăriei Comunale, care nu va mai putea livra nici apă, nu va mai ridica nici gunoiul şi Doamne fereşte de ziua în care nimic nu va mai merge! Bun, cei care n-au, n-au, vom vedea ce se poate face cu ei. Dar ______________ _ ce ziceţi de nişte patroni care investesc totul în marfă şi uită săşi mai plătească întreţinerea şi chiria? Pentru că sunt şi din ăştia. Şi care-i problema, ei nu pot fi evacuaţi? Ba pot, şi chiar vor fi dacă nu îşi vor plăti restanţele. Sunt 38 de sentinţe de evacuare date ca urmare a acţiunilor intentate de Gospodăria Comunală împotriva răi platnicilor, sentinţe care aşteaptă să fie executate. Cum şi când? Asta doar executorul judecătoresc o poate şti... Dumitru MANOLĂCHESCU VIAŢA PE SCURT Anul XI Nr. 2791 Joi 1 iunie 2000 4 pagini 1000 lei Ion Iliescu şi PDSR conduc în topul preferinţelor electoratului, relevă un sondaj realizat de Metro Media Transilvania PDSR şi Ion Iliescu conduc în topul preferinţelor electoratului, cu 47%, respectiv 51% din intenţiile de vot, potrivit unui sondaj realizat de Metro Media Transilvania la comanda Fundaţiei pentru o Societate Deschisă şi dat publicităţii miercuri. Potrivit sondajului, principalul partid de opoziţie este urmat de CDR - 15% (CDR nediferenţiat - 7,3%, PNŢCD - 3,5%, PNL - 3,6%, FER - 0,8%), PRM - 11 %, ApR - 10%, UDMR - 6%, PD - 5%, altele - 6%. Numărul nehotărîţilor atinge o cotă de 34 %, iar 14% nu ar vota. în cazul candidaţilor la Preşedinţie, Iliescu este urmat de Emil Constantinescu - 19%, Teodor Meleşcanu - 14%, Corneliu Vadim Tudor - 9%, Petre Roman - 3%, alte personalităţi (Ion Diaconescu, Radu Vasile, Victor Ciorbea, György Frunda, Mircea Ionescu-Quintus, Theodor Stolojan, Adrian Năstase, Valeriu Tabără, Varujan Vosganian, Gheorghe Funar, Mugur Isărescu) - 4%. Sondajul a fost realizat în perioada 4— 14 mai, pe un eșantion de 1796 de persoane, avînd o marjă de eroare de 1/-2,3 %. România a solicitat FMI o prelungire tehnică de o săptămână a acordului stand-by Autorităţile române au solicitat Consiliului Director al Fondului Monetar Internaţional (FMI) o prelungire tehnică de o săptămână a acordului stand-by, perioadă în care va fi întocmită o anexă la scrisoarea de intenţie şi care va conţine măsuri privind piaţa financiară românească, a declarat, miercuri, Sebastian Vlădescu, secretar de stat în Ministerul Finanţelor. “Am avut discuţii cu membrii Fondului şi am solicitat o prelungire tehnică de şapte zile, pentru că la 31 mai expira prelungirea acordului de împrumut semnat anul trecut. Motivul îl constituie ultima evoluţie de pe piaţa financiarbancară românească şi am considerat că scufiile privind România în board-ul de miercuri ar fi fost periclitate”, a precizat Vlădescu. în acelaşi timp, Vlădescu a afirmat că tranşa a doua din acordul PSAL I, care urma să fie primită, miercuri, 31 mai, după reuniunea board-ului FMI, se amînă pînă la primirea unui răspuns pozitiv din partea Fondului privind prelungirea acordului stand-by. El a menţionat că oficialii FMI s-au arătat dispuşi să discute problema acordului cu România şi în zilele de 2, 5 şi 7 iunie, pînă atunci unnînd ca împreună cu autorităţile române să se întocmească un set de măsuri necesare redresării pieţei financiare. “Măsurile care vor completa setul de măsuri existente deja în memorandumul semnat cu FMI, vor fi mai dure, mai practice şi vor unări întărirea capacităţii CNVM, întocmirea de comisii de anchetă”, a adăugat Vlădescu. Ca urmare a situaţiei create în sistemul financiar-bancar, FMI a decis să nu discute în cadrul reuniunii de miercuri a board-ului solicitarea României de prelungire, pînă în februarie 2001, a acordului stand-by. Statele-naţiuni nu vor dispărea într-o Europă federală, consideră Joschka Fischer Statele-naţiuni nu vor dispărea într-o Europă federală, a afirmat ministrul german al Afacerilor Externe, Joschka Fischer, întrun interviu publicat, miercuri, de cotidianul italian “La Repubblica”, citat de AFP. “Nu vreau să spun y— ....—:—adio statului-naţiune. Propunerile mele , pmm (referitoare la vocaţia j ...::::::::::::: federală a Uniunii -----L—LL— Europene) constituie, dimpotrivă, un mare pas pentru apărarea şi conservarea statului-naţiune”, a afirmat Fischer. “întreaga lume în Europa se simte ca la sine acasă în statul-naţiune, îl criticăm, dar îl cunoaştem. Ne e teamă de o putere europeană îndepărtată şi impresonală”, a declarat şeful diplomaţiei germane. Dar, a adăugat el, “trebuie să depăşim ambivalenţa dintre nevoia de un stat naţional şi nevoia de o Europă capabilă să funcţioneze, mai ales cînd aceasta va fi extinsă la 25 de membri”. Fischer şi-a exprimat dorinţa de a fi elaborat un “pact de compromis constituţional pentru Europa”. Obiectivul ar fi crearea unei legături eficace între statele-naţiuni şi instituţiile europene, graţie unei “puternice ................................- întăriri a rolului .«■sassi- ţ parlamentar in Europa şi a unei împărţiri juste a suveranităţii şi a responsabilităţilor între Executivul european şi statele-naţiuni”, a explicat Fischer. Fischer a mai spus că decît o “Republică Federală Europeană” preferă mai degrabă o “Federaţie de state naţionale”, unde să existe “o transparenţă a puterii, atît la nivel european, cît şi naţional”. Refuzînd ca integrarea europeană să fie decisă de un “cerc elitist”, Fischer a apreciat că reformele pot avansa graţie “unui grup de ţări dornice să avanseze mai mult în ceea ce priveşte integrarea europeană”".