Cuvântul Nou, iulie 2000 (Anul 11, nr. 2817-2842)

2000-07-01 / nr. 2817

De-aum, chiul oficial Gabriel FLORESCU Gata! Gazeiilor le-a “fugit” de sub mână un subiect gras: absenţele fără măr şi ruşine ale parlamentarilor, deputaţi şi senatori deoptivă, inapetenţa lor cronică pentru “câmpul muncii” de la Siat sau Cameră. De-acum, timp de două luni ziariştii nu-i vorai putea acuza pentru faptul că stau mai mult pe la bufet sale taclale pe holuri, că-şi rezolvă problemele personale în li să participe la dezbateri. Nu va mai exista problema cvorului, al imposibilității adoptării unor legi pentru că numărul mnii necesar de parlamentari nu se află în sală, nu va mai fi nevo ca unul dintre aleşii naţiunii să folosească fraudulos cartea altor trei-patru colegi absenţi astfel încât să pară că aceştia ii prezenţi. Ăsta trai nineacă! Bineînţeles, vor răsufla uşurat salariaţii Parlamentului pentru că, iată, în marea lor bunie şi largheţe la pungă (când nu este vorba de propriul buzun domnii parlamentari au binevoit să conceapă un proiect de lern care lefurile acestei categorii de oropsiţi să se majoreze stanţial, başca nişte sporuri specifice doar în marile regii antime. Ce OU - 58!? Ce austeritate?! Nu se cunosc asemenea terri când sunt în joc marile interese ale aghiotanţilor pimentarilor. Aşadar, Partentul României a intrat în vacanţă, ultima din actuala legislate Bilanţul muncii lor plină de sudoare (din cauza temperiilor mari din Capitală, nu al strădaniei deputaţilor şi sforilor, mai ales că ei lucrează, nu-i aşa?, cu capul) se materizează în adoptarea a sute de legi de covârşitoare importanţă. E la fel de adevărat că cele mai multe sunt ordonanţe guvernentale de urgenţă maximă, unele chiar vechi de un an sau deltele se referă la diferite tratate şi convenţii internaţionale, li tot legi se cheamă că sunt, nu-i aşa? Să nu vorbim acum, ci trebuie să predomine buna dispoziţie specifică zielelor dinaint vacanţă despre faptul că o serie de legi n-au fost adoptate, ce au fost lăsate în seama Guvernului, să-şi asume acesta îi iga responsabilitate că de aia e Executiv. Să nu stricăm nivlelul deputaţilor de a reveni la muncă în septembrie amindu-le de cele 768 iniţiative legislative, din care 331 sunt deja întse pe ordinea de zi. Tulăi Doamne, păi pentru aprobarea ăstor va fi necesar încă un mandat, nu o sesiune timp de doini - nici cu o zi mai puţin, că doar au muncit ca la galere trei-ru zile pe săptămână, atunci când n-au chiulit - va fi, deci, ca la Parlament. Aşa cum a fost şi-n iarnă, de Paşti, de SfântŞteaptă, de Doamne-ajută şi alţi sfinţi şi sfinţişori. Asta înseamnă însă că domnii parlamentari vor putea sta cu lora încrucişate. Nicidecum. Acum începe bătălia cea mare: înscriu pe listele partidelor pe un loc cât mai eligibil. Acu’ să vezi link: clanţe, pupat de mâini, tămâieri cât încape pe la şefii cei maineînţeles, cei care mai vor să prindă o dată pe Dumnezeu picioare şi să mai trudească o legislatură în folosul naţiunii şi care ştiu că n-au nici o şansă după ce au tăiat toată frunta câini (de aia e secetă...) se orientează spre alte zări: consili municipali sau judeţeni, consilieri pe lângă cine ştie ce firmi spusă să-i folosească pentru pilele pe care leau cultivat cu grîu timpul cât au stat prin Parlament. Oricum, nu le plângem dacă, nu vor ajunge ei pe la șomaj. Treaba e ca înainte: greu sămgi în butoiul cu miere, dar apoi nu te mai scoate nimeni diplo dacă ești băiat cuminte. Iliescu către milioane de tru afişele din 1996 stârnesc în muare ecouri şr presa Lumea nuLţ alege cum ce se ţigăneşte un fet preşedinte României cu un or de afaceri tru plata unor afiş electorale, iar, de ce nu recunoaş Ion Iliescu e dator? Ar fi mult un cinstit şi, să zic aşa, lăutăreşte da, domnule, comandat nişte afişat Franţa, mi făcut, am sperat sfâştig, n-am ştigat, dar voi plătiorect acest viciu. N-am acut bani, mai aţi, o să vi-i dau să înapoi... făcut aşa, diipotrivă, nu ■unoaşte nimic şi îcuză tot pe Jian Costea, drept intru care dl. Iscu va pierde mai electorat la igerile din toamnă. j .Nu e singurul exnplu de om fjitic datornic. Iliescu-a păcălit pefetea. Dar Emil Caţantinescu şi CpR au păcălit o nie întreagă, emiţând marea cu uşa în doar 200 zile! E şi asta o danie, la urmamei, pentru neplata !eia domniile pot fi traşi la răspifiere. Şi chiar a fost, la alegerilocale, când ’NŢCD parcă nici n-existat... Morala: nu uit să-ţi plăteşti oriile, scadenţa virbricum! M. TUDOR SPORT La nivelul judeţului Covasna Procentul de promovabilitate la examenul de capacitate a fost de 74,10% în cursul acestei săptămâni Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna a realizat centralizarea rezultatelor definitive la examenul de capacitate, constatându-se că la nivelul judeţului nostru procentul de promovabilitate la acest examen a fost de 74,10%. Conform acestor date la limba română au fost declaraţi promovaţi 1822 elevi din 2358 câţi au susţinut examenul, la limba maghiară 1489, la matematică 2181, la istorie 972 din 1044 prezenţi, iar la geografie 1227 din 1304. La cele 19 centre de capacitate cel mai mare procent de promovabilitate s-a înregistrat la Liceul “Mikes Kelemen” din Sfântu Gheorghe cu 97,5%, urmat de Şcoala Generală “Avram Iancu” din Covasna cu 95,1% la mică diferenţă Grupul Şcolar “Körösi Csoma Sándor” din Covasna cu 94,4%, Liceul “Székely Miko” - 92%, Liceul “Mihai Viteazul” -89,6%. Reamintim că cei nereuşiţi la acest examen nu vor mai avea o a doua şansă. De asemenea, ei nu vor putea fi admişi decât la şcolile de ucenici. (D.A.) Anul 2000 - an aniversar pentru Camera de Comerţ şi Industrie Covasna /------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------—---------N • 10 ani de la înfiinţarea instituţiei judeţene în cursul zilei de ieri, la sediul Camerei de Comerţ şi Industrie Covasna dl. Herman Rosner, preşedintele acesteia a susţinut o conferinţă de presă în cadrul căreia a ţinut să aducă în atenţia mass-media câteva aspecte privind raportul activităţii Camerei de comerţ în anul 1999. Astfel că pentru finele anului 1999 ponderea membrilor CCI Covasna în activitatea de export a județului a reprezentat peste 85%, în cifra de afaceri - aproximativ 36%, în participarea la profitul înregistrat - 47%. Sub aspect teritorial,ari membri camerei acoperă întreg judeţul, incluzând societăţi comerciale de diferite mărimi şi forne de funcţionare, precum şi din diferite domenii de activitate (zona Sfântu Gheorghe 81, Târgu Secuiesc 21, Covasna 9, Baraolt 9, întorsura Buzăului 2), în ceea ce priveşte activităţile organizate în sprijinul societăţilor comerciale membre şi nemembre amintim: Clubul Camerei, promovarea societăţilor, oferte de produse şi servicii, târguri şi expoziţii. De asemenea, pe plan local s-a organizat Salonul Apelor Minerale şi Băuturi Răcoritoare, în plan naţional a participat la târguri internaţionale, iar în ceea ce priveşte relaţiile externe au avut loc întâlniri cu reprezentanţi de ambasade, camere de comerţ, participări la expoziţii, congrese şi seminarii. Obiectivele propuse pentru anul 1999 au fost atinse în cea mai mare parte: s-a acţionat intens prentru aducerea în legalitate a comercianţilor persoane fizice şi asociaţiilor familiale autorizate în baza DL 54/1990 din punct de vedere al înmatriculării lor în Registrul Comerţului; au fost sensibilizaţi comercianţii care nu şi-au declarat sediile secundare, acţiunea având efectul scontat, s-a pus un accent deosebit pe înregistrarea şi depunerea specimenelor de semnături ale administratorilor, reprezentanţilor societăţilor comerciale. Un alt obiectiv este reabilitarea rolului sistemului cameral în calificarea şi perfecţionarea forţei de muncă, conform cerinţelor existente. După cum afirma dl. Rosner “ne propunem întărirea poziţiei noastre pe piaţa locală prin următoarele: cursuri de scurtă durată, educaţia continuă, educaţia pe viaţă, învăţământul profesional la distanţă, centru de consiliere vocaţională”. Pentru anul 2000, an aniversar pentru sistemul camerelor de comerţ şi industrie judeţene, se doreşte lansarea “Breviarului agenţilor economici 2000” din judeţul Covasna în prima parte a lunii septembrie, cu ocazia organizării TOP-ului FIRMELOR 1999 şi desigur aniversarea a 10 ani de la înfiinţarea instituţiei. Dl. Rosner a mai adăugat că în prezent, conform statisticilor, judeţul nostru se află pe locul 24 pe ţară în ceea ce priveşte numărul societăţilor cu capital străin şi pe locul 20 pe ţară la capital în valută. Daniela ANDREI Mopaco nu majorează (deocamdată) preţul la pâine După cum se ştie începând de astăzi un nou val de scumpiri este aplicat de la produsele alimentare până la serviciile testate de anumite societăţi. Preţurile au început să crească peste măsură, iar cel mai afectat este cetăţeanul de rând. De curând am amintit că în această perioadă preţul la carne şi produsele din care deocamdată nu va fi afectat până în 10 iulie, la lapte şi produse lactate nici atât. De asemenea, cetăţeni covăsneni vă mai aducem un dram de veste bună de la Mopaco, care ne informează că deocamdată preţul la pâine nu va suferi nici o modificare, existând faină suficientă în stocul societăţii. (D.A.) Zilele “Andrei Şaguna” Programul de sâmbătă şi duminică bogat, divers şi interesant SÂMBĂTĂ, 1 IULIE. Centrul ecleziastic de documentare Mitropolit Nicolae Colan găzduieşte, începând cu ora 10:00, dezbaterea cu tema “Participarea românilor din judeţele Covasna şi Harghita în structurile administraţiei locale şi centrale”. La ora 17:00, la Casa memorială Romulus Cioflec va avea loc o serată culturală, care va cuprinde lansarea unor recente apariţii editoriale. Vor fi prezenţi autorii Nicu Vrabie (Miercurea Ciuc), Viorica Crişan (Cluj Napoca), Ilie Şandru (Topliţa) şi Valentina Oglindă (Chişinău). în aceeaşi după-amiază, la Centrul de cultură Arcuş amatorii de poezie vor fi martorii unui recital poetic la care vor participa membrii Atelierului de traducere a creaţiei tinerilor poeţi de limbă română şi germană organizat la acest Centru. DUMINICĂ, 2 IULIE. Duminică este, aşadar, ziua Nedeii Sânpetrului, care se va sărbători cum se cuvine, cu cântec, joc, viţel la proţap, frigărui, grătare, mici şi bere la Km. 4, spre Vâlcele. Participă formaţii artistice şi solişti din întorsura Buzăului, Sita Buzăului, Ciumelnic, Poiana Sărată, Chişinău (Ansamblul “Luceafărul”), Brădet, Covasna, Corala Ortodoxia din Sf. Gheorghe şi fanfara militară. Transportul publicului spre Km. 4 va fi asigurat, duminică, de la ora 12:00 până seara de către autobuzele RATL, care vor pleca din staţia din faţa parcului central. Nu ne rămâne decât să vă dorim petrecere frumoasă şi vreme bună! NI. DEMETRIAD Echilibrarea tarifelor interurbane şi internaţionale începând de la 1 iulie a.c. Romtelecom aplică o nouă politica de echilibrare a tarifelor viabilă şi în cazul convorbirilor interurbane. Astfel, tariful I s-a redus cu 7,3 la sută (1 impuls este egal cu zece secunde, comparativ cu situaţia de până acum când era de numai 8,5 secunde). O altă noutate vizează faptul că Romtelecom nu mai percepe taxe de abonament pentru toate serviciile suplimentare disponibile în centralele digitale, precum ar fi restricţionare cu parolă a apelurilor de plecare, redirijarea imediată a apelurilor, apel în aşteptare, apel programat, repetarea ultimului număr Tarifarea convorbirilor internaţionale de la preţuri fixe se face la şase secunde în funcţi de durata efectivă a convorbirii. (H.C.D.) /------------------------------------------------ Sâmbătă Nr. 2817 Anul XI 1000 Lei----/ 1 iulie 2000 4 pagini PD va decide la sfârşitul lunii august în privinţa politicii sale de alianţe Vicepreşedintele PD Stelian Duţu a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că Partidul Democrat va lua o decizie în ceea ce priveşte politica de alianţe abia la sfîrşitul lunii august. Duţu a spus că, în prezent, PD nu “discută” despre alianţe şi va ridica această problemă abia după ce va “obţine rezultate”. Purtătorul de cuvînt al PD, Dumitru Moinescu, a afirmat că “alţii se aliază şi PD lucrează”, arătînd că Alexandru Sassu încearcă să rezolve problema FNI, prin faptul că a preluat conducerea Comisiei parlamentare care investighează acest caz, Radu Berceanu se preocupă de monopolurile de stat, iar Petre Roman este implicat în chestiunea vizelor. Stelian Duţu a mai anunţat că vicepreşedintele PD Bogdan Niculescu Duvăz se va ocupa de organizarea campaniei electorale pentru alegerile generale. ApR respinge acuzaţiile privind înfiinţarea sa cu banii lui Costea Alianţa pentru România califică drept simple speculaţii, lipsite de un temei real, afirmaţiile PDSR potrivit cărora banii datoraţi de acest partid lui Adrian Costea ar fi fost cheltuiţi de fapt cu acţiunile privind înfiinţarea ApR, se arată într-un comunicat remis, vineri, agenţiei MEDIAFAX. ApR apreciază că încercările de dezvinovăţire ale PDSR reprezintă ”o diversiune grosolană, care descalifică această formaţiune politică şi pe liderii săi”. ’’Dorim să reamintim PDSR că facturile în valoare de mai multe milioane de franci francezi pe care le datorează lui Adrian Costea pentru afişele electorale sunt un fapt real, ele aflîndu-se în posesia Parchetului General şi fiind cunoscute de întreaga opinie publică”, se arată în comunicatul ApR. Potrivit comunicatului, conducerea ApR a fost gata întotdeauna să coopereze cu autorităţile abilitate să se ocupe de cazul Adrian Costea, spre deosebire de cei care acuză ApR. Adrian Costea i-a transmis, la începutul acestei săptămîni, o scrisoare preşedintelui PDSR, Ion Iliescu, în care îi cere să achite facturile pentru lucrările în interesul lui şi al partidului în 1996, reproşîndu-i, totodată, afirmaţiile făcute în presa română şi străină privind natura relaţiilor şi contractele care i-au legat în perioada 1992 - 1996. PDSR a replicat că această scrisoare se înscrie în scenariul de discreditare a lui Ion Iliescu şi că banii datoraţi de Costea fiscului francez au fost cheltuiţi cu acţiunile privind înfiinţarea ApR şi cu alte investiţii legate de constituirea unor fundaţii. Moscova se simte “insultată” de rezoluţia Comisiei politice a Consiliului Europei Un diplomat rus, care a dorit să-şi păstreze anonimatul, a declarat anterior agenţiei Interfax că regretă adoptarea acestei rezoluţii. ................................ Moscova§ ; reaminteşte faptul că, la începutul săptămînii, Consiliul ....................... celor 41 a refuzat să sancţioneze Rusia ca urmare a războiului din Cecenia, după cum i-a cerut Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. Situaţia în republica separatistă caucaziană “s-a îmbunătăţit incontestabil”, consideră Comitetul de Miniştri. Rusia speră că APCE va ţine cont de acest punct de vedere şi va restabili dreptul de vot al delegaţiei mse, suspendat în aprilie în semn de protest faţă de încălcarea drepturilor omului în Cecenia. — Reprezentantul Kremlinului pentru respectarea drepturilor omului în Cecenia, Vladimir Kalamanov, a calificat, joi, drept “insultătoare” atitudinea Comisiei politice a ................................................................ Consiliului Europei, care a MERIDIANE adoptat o rezoluţie prin care se cere ---------------------------------------------suspendarea Rusiei din acestă organizaţie, relatează AFR Au avut loc “schimbări enorme” în privinţa situaţiei drepturilor omului în Cecenia, a declarat Kalamanov, citat de agenţia ITAR-TASS, adăugind că doar “un orb ar putea să nu le remarce”. Comisia a cerut suspendarea Rusiei din Consiliul Europei în cazul în care în Cecenia nu sunt realizate imediat “progrese substanţiale”.