Cuvântul Nou, iulie 2000 (Anul 11, nr. 2817-2842)

2000-07-22 / nr. 2835

CUVÂNTUL Viza umilirilor Gabriel FLORESCU Cât eram sub Ceauşescu, nu puţine organizaţii internaţionale strigau sus şi tare împotriva acestuia că îngrădeşte dreptul la libera circulaţie a persoanelor şi nu permite cetăţenilor din România să plece în străinătate. Auzindu-le, ni se rupea inima de bucurie că cineva ne bagă în seamă şi îndrăzneşte să-l critice pe dictator pentru încă o oprelişte pe care o punea împotriva noastră şi speram la vremurile când vom putea vizita şi noi Apusul aşa cum puteau apusenii se vină la noi. După ’89 crede, că l-am prins pe Dumnezeu de picior şi putem ieşi nestringheriţi în lume. Un timp chiar s-a putut destul de lesne, apoi am revenit de unde am plecat. Sau aproape. Acum o putem întinde aproape oriunde dacă avem bani, dacă are cine să ne invite, dacă avem răbdare pe la ambasade şi consulate, dacă suntem dispuşi la umiliri inimaginabile pentru un occidental. O parte a acestui tratament ni l-am “câştigat” singuri prin modul cum ne-am comportat în străinătăţuri, dar altă parte provine din dispreţul cu care suntem priviţi din cauza politicienilor noştri, a funcţionarilor din Ministerul de Externe în primul rând. Două recente situaţii ne-au trezit sentimente contradictorii faţă de modul cum sunt trataţi cetăţenii români. Una de revoltă, alte de bucurie că cineva a avut demnitatea să le dea peste nas celor care ne umilesc. Primul caz a aparţinut fotbaliştilor de la Ceahlăul Piatra Neamţ. După ce i-au primit cum se cuvine pe austriecii din Viena fără să le ceară vize şi suprataxe, când să le întoarcă vizita, domnii de la consulatul Austriei au încercat un prim atac psihologic, cerând în prima fază să se prezinte fiecare jucător personal pentru obţinerea vizei. Presa a reacţionat prompt, ambasada a dat-o cotită, ba că trebuie, ba că nu, iar până la urmă a lăsat-o moale-moale. Nimeni de la Piatra Neamţ nu s-a gândit însă la o atitudine demnă: să fi informat UEFA de şicanele la care sunt supuşi şi să refuze deplasarea la Viena "în asemenea condiţii. Sigur, Ceahlăul ar fi avut poate de pătimit, dar rămânea cu capul sus. Ar fi fost o ripostă în numele tuturor sportivilor români care au “beneficiat” de o umilire similară în destule situaţii. Bineînţeles, cu totul alta a fost situaţia atunci când vreunul dintre ei avea intenţia să rămână la o formaţie dintr-o ţară apuseană. Aşa se face că avem prilejul să vedem sute de atleţi africani naturalizaţi englezi, francezi, suedezi sau danezi, handbalişti români, ruşi, unguri ajunşi peste noapte în naţionalele aceloraşi ţări. Pentru aceştia s-a găsit rapid o viză, lor nu li s-au pus piedici. Un gest superb de demnitate ne-a oferit în schimb Miss Europe 2000, românca Ana Maria Tudorache. Invitată să participe la finala europeană din acest an ce se va desfăşura la Roma, frumoasa româncă a refuzat invitaţia din cauza “modului umilitor cum sunt trataţi cetăţenii români solicitanţi de vize la Ambasada Italiei”. Atitudinea d - o adevărată lecţie de patriotism - a avut ecourile aşteptate, astfel că reprezentanţi ai presei italiene au decis să se documenteze la faţa locului privind modul de obţinere a unei vize de către cetăţenii români. De-a lungul ultimilor ani mulţi politicieni români s-au întors din străinătate cu veşti îmbucurătoare privind abolirea vizelor umilitoare, dar numai promisiunile au fost de capul lor. Ultimul pe listă, Petre Roman, actualul ministru de Externe, ne-a asigurat şi el că până la sfârşitul anului sau, cel târziu, luna mai a anului viitor vom scăpa de vize. Să-i dăm şi lui crezare până la proba contrarie, dar am fi vrut, am fi aşteptat chiar din partea demnitarilor români o probă mai directă de protest. Ce-ar fi fost oare ca Petre Roman, Teodor Meleşcanu, Andrei Pleşu sau Adrian Severin - i-am citat pe ultimii deţinători ai portofoliilor la Externe - ori parlamentarii ce urmau să plece la Strasbourg să se aşeze într-o dimineaţă la rând în faţa consulatului uneia dintre ţările apusene pentru a solicita vize înaintea unei călătorii oficiale? Ieşea o dandana diplomatică? Cu certitudine. Dar, poate, ulterior cetăţenii ţării pe care o reprezentau ei n-ar mai fi avut parte de umilinţe. Iar aceasta ar fi contat infinit mai mult, chiar şi în ochii occidentalilor. NU “CA LA ARMATA” “Prea multă democraţie strică” - o constatare pe care am auzit-o nu o dată în ultimii ani. Referirea se făcea, bineînţeles, la abateri de la normele de convieţuire socială ale unor indivizi care cred că le este permis orice în numele democraţiei prost înţelese. Că există multă indisciplină - înţelegând prin acest tennen tot ce intră sub incidenţa normelor de comportare civilizată - o ştim cu toţii, motiv pentru care nu o dată spunem, mai în glumă, mai în serios, că unii ar trebui învăţaţi să se poarte “ca la armată”.. Ei bine, treaba asta cu armata a cam căzut în desuetitudine de vreme ce nici oamenii în uniformă nu mai respectă o disciplină “de fier” absolut necesară. Nu este vorba aici de militarii MAN, ci de alţi “uniformişti”, cei din cadrul Internelor, cei care, în cursul unui singur trimestru, al doilea din acest an, au comis 1600 de abateri disciplinare! Este incredibil, în acelaşi timp explică multe privind situaţia din ţară, numărul cazurilor de furturi, tâlhării, omoruri, corupţie etc., adică tot ce intră sub incidenţa Codului penal. Te cruceşti aflând că cele mai multe abateri al poliţiştilor sunt din domeniul neîndeplinirii îndatoririlor de serviciu şi încălcării consemnelor, întârzierilor şi absenţelor nemotivate. Ştim din surse neoficiale că şi în cadrul IJP Covasna au existat cazuri de insubordonare la ordinele superiorilor, iar aceştia pur şi simplu n-au avut ce face. Va fi oare nevoie să revenim la un sistem dictatorial pentru a înţelege că democraţia presupune să poţi fi liber să faci orice, dar să nu aduci atingere siguranţei semenilor? Ion ROMÂNU AANOM HA93I6I VNZSVAO>t ' A9bOA9iN3ZSISd3S LI', Ste 'o'. » * 3H0b03Ht! fUriVrlS “Prietenul la nevoie se cunoaște !” • Dna directoare Szilágyi Mária, are argumente • Membrii ‘Comitetului pentru România " din Hardenberg, Olanda, nu sunt pentru prima dată în județ, venind de fiecare dată cu ajutoare • Ei s-au arătat dispuşi să ajute pe viitor şi bolnavii neuromusculari de la Spitalul din Vâlcele Horia C. DELIU Zilele acestea s-a aflat din nou la Sfăntu Gheorghe un grup de olandezi, de fapt o familie, sosită să dea o mână de ajutor ca de atâtea alte dăţi acolo unde este nevoie. Doamna Szilágyi Mária, directoarea “Şcolii de arte” din municipiul reşedinţă de judeţ Covasna, ne-a relatat în cursul zilei de ieri despre această colaborare fructuoasă ce durează de câţiva ani buni. Cu prilejul deplasării corului “Vox Humana” în “Ţara lalelelor” cu mai mulţi ani în urmă am ajuns şi în localitatea Hardenberg, situată la graniţa cu Germania şi acolo am cunoscut nişte oameni minunaţi. Ei au alcătuit un “Comitet pentru România”, oferinduşi sprijinul în felurite moduri: de la aducerea unor ajutoare materiale, până la prestarea diferitelor activităţi adiacente. Aşa se face că în urmă cu doi ani şcoala noastră a primit în dar o instalaţie termică de care aveam mare nevoie. Şi fiindcă în această vară era nevoie de o reparaţie la cazane, un mic grup din acest comitet a venit special la noi să ne ajute! Ne referim la familia HANN, alcătuită din Reinard, Tinko, Arz şi Monikh. Bărbaţii, care sunt specialişti în asemenea lucrări, au dus la bun sfârşit lucrarea, iar tânăra Monikh, de (Continuare în pagina a 2-a) Ieri, la Spitalul Judeţean a avut loc o grevă spontană Ordonanţa 24 face ravagii Doru Decebal FELDIOREAN Nemulţumiţi din cauză că salariile nu leau fost încă majorate, o parte din angajaţii Spitalului Judeţean din Sf. Gheorghe au “organizat” ieri, o grevă spontană în curtea şi în i n t e r i o r iul unităţii spitaliceşti. Trebuie menţionat de la bun început faptul că nu sindicatul s-a aflat de această dată la baza conflictului dintre angajaţi, conducerea spitalului şi Casa de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna, ci ,pur şi simplu, nişte oameni nemulţumiţi, pentru că salariile lor sunt de mizerie”, după cum spunea unul dintre grevişti. Numai că, deşi spun eu că altfel nu se mai poate, această grevă nu se încadrează într-un cadru legal! Manifestanţii, aflaţi în curtea spitalului în număr de circa 100, au pătruns înăuntru, unde au avut o scurtă discuţie cu directorul instituţiei, medicul Sándor József. Mergând pe pista conform căreia principalul vinovat pentru salariile foarte mici este conducerea CASS Covasna, greviştii au urcat ulterior la secţia de ginecologie, solicitându-l pentru nişte explicaţii pe medicul Romulus Găzdac, preşedintele CASS Covasna. Acesta nu a ieşit, însă, din camera medicilor, deoarece, după cum a precizat dl. dr. Balint Istvan: “Dl. dr. Găzdac este aici în calitate de medic şi nu în calitate de preşedinte al casei, prin urmare de aceste probleme se va ocupa la sediul CASS Covasna. " Primind, totuşi, reprezentanţii mass media, dl. dr. Romulus Găzdac a precizat: “Chiar şi odată cu semnarea contractului dintre CASS şi Spitalul Judeţean, nu ştiu dacă se vor rezolva toate problemele. Casa nu plăteşte salariile angajaţilor spitalului, ci plăteşte anumite servicii executate de acesta. Colecta casei va asigura o cifră mai mare cu 500 milioane lei/lună pentru Spitalul Judeţean. Dacă ţinem cont de OUG 24/2000, trebuie (Continuare în pagina a 2-a) Recent s-a înfiinţat Consiliul Judeţean al Persoanelor Vârstnice în baza Legii nr. 16/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice (M.O. nr. 104 din 9 martie 2000) şi a Ordinului Ministrului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 433 din 16 iunie 2000 s-a înfiinţat şi funcţionează şi la nivelul judeţului Covasna Consiliul Judeţean al Persoanelor Vârstnice. Acest consiliu îşi are sediul în clădirea Consiliului Judeţean Covasna, la camera nr.33/A. Persoanele vârstnice care doresc să semnaleze problemele cu care se confruntă, în vederea soluţionării lor, precum şi persoanele care doresc să colaboreze cu acest consiliu sunt aşteptate în fiecare zi de luni între orele 9-14 sau la telefon 311190 interior 73. (D.A.) Mâine, în Valea Zânelor Nedeea mocănească în organizarea Asociaţiei Cultural-Creştine “Justinian Teculescu” şi a Casei de Cultură a oraşului Covasna, aşa cum în fiecare an ne-a obişnuit, în acel spaţiu nu întâmplător denumit Valea Zânelor (Covasna-Voineşti) mâine se va desfăşura marea sărbătoare a voineştenilor Nedeea Mocănească. Cu toate obiceiurile impuse a se păstra la această aşteptată sărbătoare, organizatorii invită pe toţi cei doritori de petrecere şi voie bună începând cu ora 9 în faţa Şcolii Generale “Avram Iancu” şi mai apoi, în Valea Zânelor pentru a fi martorii celor mai frumoase obiceiuri ale voineştenilor. De asemenea, cei prezenţi vor fi încântaţi prin cântecele populare interpretate de Mariana Deac şi nu în ultimul rând de jocurile folclorice ale formaţiilor de dans din Brădet, Ciumernic, Dobârlău, Barcani şi nelipsit de la o astfel de manifestare românească Ansamblul Folcloric “Ciobănaşul” din întorsura Buzăului. Preţul grâului îi nemulţumeşte pe producători • Ei nu pot nici să-l depoziteze trisnozurile Comcereal pentru că acestea nu au fost acreditate • Ordonanţa priipit subvenţia de 500 lei/kg nu a apărut încă Cu toate că recoltarea grâului a început în judeţul Covasna, producătorii nu prea au ce face cu el pentru că preţul este destul de mic iar unităţile cu capacităţi de stocare nu au fost încă acreditate. Directorul Direcţiei Agricole Covasna, Bagoly Tiberiu apreciază că producătorii de grâu se vor confrunta cu două probleme. Prima ar fi că nu au fost încheiate contracte de achiziţie cu agenţii economici din morărit şi panificaţie, deşi sunt peste 100 de astfel de firme acreditate de Direcţia Agricolă. Aceştia nu au încheiat încă contractele din cauza lipsei resurselor financiare deşi au încercat chiar să ceară credite cu dobândă bonificată de la băncile comerciale dar fără succes. Cea de-a doua problemă pentru producătorii covăsneni de grâu ar fi aceea că preţul nu prea acoperă cheltuielile de producţie şi se aşteptă apariţia ordonanţei care prevede o subvenţie de 500 de lei la kilogram acordată producătorilor care valorifică grâul pentru panificaţie. Preţul grâului pe piaţa liberă din judeţ oscilează în jurul a 5000 de lei/kg însă agenţii economici din morărit şi panificaţie acordă puţin peste 3000 de lei/kg. Bagoly Tiberiu apreciază că subvenţia de 500 de lei/kg ar putea aduce producătorilor de Un grup de olandezi a venit să dea o mână de ajutor la Şcoala de arte din Sfăntu Gheorghe, ilustrând adevărul proverbului: grâu un mic profit. în ceea ce priveşte unităţile de depozitare, pe raza judeţului sunt capacităţi de depozitare de 145.000 de tone care stau neutilizate . „Aşteptăm ca organele abilitate să facă licenţierea depozitelor, licenţierea gradatorilor precum şi a persoanelor care desfăşoară activităţi de cântărire“ a declarat Bagoly Tiberiu. El mai spune că ar fi fost bine dacă ar fi fost reglementat deja sistemul certificatelor de depozit. Prin OUG 56/2000 care ar fi reglementat sistemul certificatelor de depozit s-ar fi putut crea şi cadrul necesar asigurării integrităţii cerealelor depozitate. „Pe baza certificatelor de depozit, producătorii noştri care au realizat un preţ de cost mai ridicat la grâu ar putea depozita grâul în aşteptarea unui preţ acoperitor şi tot cu aceste certificate ar putea să apeleze chiar la credite bancare pentru reluarea ciclului de producţie.“ a mai adăugat Bagoly Tiberiu. Până la apariţia ordonanţei mult aşteptate, producătorii de grâu nu pot să îl depoziteze şi nici nu prea pot să-l vândă la preţul existent pe piaţă. Cu toate că s-a început recoltarea mai devreme ca niciodată, producţia de grâu este satisfăcătoare (3000 kg/ ha) şi va acoperi cu mult nevoile judeţului. (M.C.) Anul XI Nr. 2835 Sâmbătă 22 iulie 2000 4 pagini 1000 lei Mugur Isărescu este “o soluţie privilegiată pentru o candidatură prezidenţială”, susţine Emil Constantinescu Emil Constantinescu a apreciat, joi, că premierul Mugur Isărescu este o “soluţie privilegiată pentru o candidatură prezidenţială”, în condiţiile în care va fi sprijinit de o coaliţie puternică de centrudreapta. “în mod firesc, dacă o astfel de coaliţie se va realiza, şi eu sunt sigur că se va realiza, cred că actualul prim-ministru este o soluţie privilegiată pentru o candidatură prezidenţială, capabilă să asigure unitate de acţiune în ţară şi să gestioneze reforma economică”, a afirmat Constantinescu, răspunzînd unei întrebări referitoare la îngrijorarea oficialităţilor occidentale, transmise de mass-media, cu privire la posibila revenire în România a stîngii la putere. Şeful statului, aflat într-o vizită oficială în Mexic, a precizat totodată că “i-a sugerat” lui Mugur Isărescu să nu candideze la Preşedinţie decît dacă este susţinut de o coaliţie puternică de partide şi de societatea civilă. “Avem destui oameni care se autopropun”, a spus Constantinescu, adăugind că este momentul ca fiecare să îşi asume responsabilităţi. Pe de altă parte, şeful statului a arătat că în prezent “înţelegerea foarte bună dintre preşedinte şi primul-ministru permite continuarea reformei fără presiuni din partea campaniei electorale”, ceea ce conferă o mare stabilitate ţării. Referindu-se la decizia sa de a nu mai candida pentru un nou mandat de preşedinte al ţării, Constantinescu a explicat că a intenţionat plasarea reformei economice în afara dezbaterilor politice, asumîndu-şi toate costurile reformei pentru a-i permite primuluiministru să-și asume succesele ei. Partidul Umanist din România, condus de Dan Voiculescu, declanşează acţiunea de strângere a semnăturilor pentru candidatura lui Ion Iliescu la Preşedinţie Preşedintele fondator al Partidului Umanist din România(PUR), Dan Voiculescu, a anunţat, vineri, la consfătuirea extraordinară a PUR, declanşarea acţiunii de strîngere a semnăturilor pentru candidatura liderului PDSR, Ion Iliescu, la Preşedinţia României, se arată într-un comunicat al acestui partid, remis agenţiei MEDIAFAX. Potrivit confunicatului, Dan Voiculescu a prezentat liderilor filialelor judeţene, consilierilor, primarilor şi viceprimarilor PUR, participanţi la consfătuire, principalele direcţii ale partidului pentru perioada 2000-2004 şi Programul de urgenţă - 2000, “prin aplicarea căruia se vizează participarea cu un procent semnificativ la cîştigarea alegerilor în cadrul Polului Democrat Social din România”, format din PDSR şi PUR. Pentru susţinerea unei candidaturi la Preşedinţie este nevoie de 300.000 de semnături, conform modificărilor operate, prin ordonanţă de urgenţă, Legii pentru alegerea preşedintelui României. Preşedintele PUR este patronul Corporaţiei pentru Cultură şi Artă INTACT SA, din care face parte postul de televiziune Antena 1, şi al Companiei Jurnalul, din care fac parte cotidianele Jurnalul Naţional, Capitala şi ziare locale. Performanţele economice ale tarilor candidate la statutul de membru al UE s-au diminuat Ritmul creşterii economice al Ungariei şi al altor opt ţări candidate la statutul de membru UE s-a diminuat, situîndu-se la 4,5 la sută, faţă de valoarea de 4,9 la sută înregistrată anul trecut, reiese din raportul m , Oficiului de Statistică Comisie Europene, publicat joi la Bruxelles. Oficiul a analizat evoluţia valorii Produsului Intern Brut în toate cele 13 ţări candidate, inclusiv Cipru, Malta şi Turcia. Pe baza mediei perfomanţelor, raportul relevă faptul că realizările economice ale ţărilor candidate arată o scădere de 0,2 la sută faţă de anul 1999. Valoarea mediei este scăzută de Turcia, care arată un regres de aproape 5 procente. Topul ţărilor candidate a fost condus anul trecut de Slovenia, cu o creştere a PIB de 4,9 la sută, urmată de Malta, cu 4,6 la sută şi Cipru şi Ungaria, avînd fiecare cîte 4,5 la sută. în Bulgaria s-a înregistrat o creştere de 2,4 la sută, iar în Cehia o fi scădere de 0,2 la 1a sută. Estonia a înregistrat o scădere la sută, Letonia de 0, 1, România de a economiei de Lituania şi Polonia de 4, 3,2, iar Slovacia de 1,9 la sută. Din raport mai reiese că valoarea totalizată a Produsului Intern al ţărilor candidate abia atinge 15 la sută din Produsul Intern al Uniunii Europene. Valoarea totală a PIB al ţărilor candidate a fost anul trecut de 525,3 miliarde de Euro, faţă de 7.965,3 miliarde de euro produse de UE. MERIDIANE