Cuvântul Nou, septembrie 2000 (Anul 11, nr. 2870-2895)

2000-09-01 / nr. 2870

Anul XI Nr. 2870 Jocurile Olimpice: citius, altius, fortius! Montreal, 1976 Organizarea de către Canada a Jocurilor Olimpice nu a început tocmai bine, pentru că muncitorii care trebuiau să construiască stadionul au intrat în grevă, lucrările fiind gata doar în ajunul festivităţii de deschidere. Giganticul turn ce ar fi trebuit să susţină acoperişul arenei a rămas un vis, fapt ce a făcut ca primarul marii metropoele nord-americane, Jean Drapeau, să suporte numeorase critici. Costurile au fost foarte ridicate, motiv pentru care cei mai mulţi dintre locuitori au opinat că oraşul lor nu trebuia să-şi asume o asemenea responsabilitate. Şi pentru ca tacâmul să fie complet, 22 de naţiuni de pe negru au făcut cale întoarsă, întrucât nu le-a fost satisfăcută cererea de excludere din competiţie a Noii Zeelande, a cărei echipă de rugby jucase împotriva Africii de Sud. Cea de-a XXI-a ediţie a Jocurilor s-a desfăşurat la Montreal, în perioada 17 iulie-1 august şi a angrenat 6085 de sportivi (1251 femei), din 92 de ţări, care au luat startul în 21 de discipline: atletism, baschet, box, canotaj, călărie, ciclism, fotbal, gimnastică, haltere, handbal, hochei pe iarbă, judo, kaiac-canoe, lupte, nataţie, pentatlon modern, scrimă, tir, tir cu arcul, volei şi yachting. Proba de 100 m a revenit atletului Hasley Crawford, el fiind priimul campion olimpic din Trinidad. La întoarcerea în ţaţă, H. C. a primit medalia “Trinity Cross Gold”, chipul i-a apărut pe două mărci poştale, unui avion i s-a dat numele său şi i s-au compus şase cântece. • Lasse Viren s-a impus din nou (zic din nou, pentru că o făcuse şi la München) în probele de 5000 şi 10 000 m. Victoriile finlandezului au dat însă de bănuit, el fiind acuzat că practică autotransfuzia de sânge pentru mărirea capacităţii de efort. • Cubanezul Alberto Juantorena a fost primul alergător dintr-o ţară nevorbitoare de limbă engleză care a obţinut victoria la 400 m. El s-a impus şi la 800 m. • Maratonistul Waldemar Cierpinski (RDG) a intrat pe stadion pe aceeaşi bandă pe care abia terminase victorioasă ştafeta de 4x400 m a ţării sale.Fetele, în bucuria lor, au mişcat linia de sosire, obligându-şi compatriotul să mai facă o tură, ca şi cum n-ar fi fost destui cei 42,195 km. Dar, când totul se termină cu bine... • Edwin Moses, unul dintre cei mai faimoşi atleţi ai lumii, nu alergase, cu un an înainte de a stabili recordul mondial şi olimpic, în proba de 400 mg. • Imre şi Miklós Nemeth (Ungaria) sunt singura “combinaţie” tată-fiu învingătoare în probele atletice. Tatăl a fost campion olimpic în 1948, la ciocan, fiul în 1976, la suliță. • Decatlonistul american Bruce Jenner, campion olimpic și recordman mondial, s-a căsătorit cu Linda Thomson, fosta prietenă a lui Elvis Presley. • Faptul că îi murise mama cu numai două zile înainte de începerea Jocurilor, nu l-a împiedicat pe boxerul american Howard Davis să devină campion olimpic. El l-a învins în finala categoriei 60 kg pe Simion Cutov, primind “Trofeul Val. Barker” pentru cel mai bun pugilist al competiției. • învingător la 73 kg, Michael Spinks avea să devină în 1981 campionul mondial al greilor. • Pentatlonistul sovietic Boris Onisenko a fost descalificat pentru că îşi “măsluise” sabia. Din cauza lui a ieşit din competiţie şi echipa URSS, considerată mare favorită. Onisenko a fost trimis imediat acasă şi nu a mai avut voie să părăsească ţara. • Kornelia Ender, una dintre vedetele natației est-germane, s-a căsătorit înaintea Jocurilor cu Roland Matthes. După Olimpiadă, Kornélia a preferat să stea cu...bunica ei, care se stabilise în Kansas (SUA). • Halterofilul sovietic Vasili Alexeev a ieșit iar învingător, stabilind noi recorduri mondiale şi olimpice, între 1970 şi 1977, el a stabilit 80 de recorduri ale lumii, primind, pentru fiecare, de la guvern între 700 şi 1500 de dolari. Multiplii medaliaţi: Nikolai Andrianov (URSS, gimnasticăpatru medalii de aur, două de argint, una de bronz), Kornelia Ender (RDG, înot-patru medalii de aur, una de argint), JohnNaber (SUA, înot-patru medalii, una de argint), Nadia Comăneci (România, gimnastică-trei medalii de aur, una de argint, una de bronz). Nicolae STOIAN ... ' V'.! c 0 n 1'11 e ului Clasamentul pe medalii 1 URSS 125 49 41 35 2 RDG 90 40 23 25 3 SUA 94 34 35 25 4 RFG 39 10 12 17 5 Japonia 25 9 6 10 6 Polonia ’ 26 7 6 13 eve Vlădoiu este singurul care a marcat gol în fiecare etapă în materie de golgeteri, ediţia 2000-2001 a campionatului diviziei A de fotbal a început cu o surpriză. E vorba de băcăuanul Cătălin Cursant, care a marcat cinci goluri în primele două etape. N-a fost însă decât un foc de paie, tânărul atacant al FCM-ului, adus de la Chimia Brazi, nemaireuşind să puncteze în partidele cu Gaz Metan Mediaş şi FC Argeş. Vlădou, în schimb, a marcat săptămână de săptămână. Stefistul a început cu FCM Bacău, după care a adus punctul egalizator în confruntarea de la Ploieşti, cu Petrolul. Contra lui Dinamo, Jean a fost realmente magnific, cele trei goluri ale sale aducând campioana în stare de groggy. A urmat meciul cu Rocar, considerat cel mai bun din actuala ediţie de campioani (dintre cele ce s-au jucat, fireşte), în urma căruia Vlădoiu a ridicat la şapte cota realizărilor sale. Pe urmele celor doi se află Vrăjitoarea (Rocar), Cl. Niculescu (Universitatea Craiova), care sunt marcatori de meserie, Trică (Steaua), Guriţă (Oţelul), Orlando Gheorghe (Petrolul), dar şi alţii (Iorga, Dănciulescu, Neaga etc), din a căror dispută, fotbalul nu va avea decât de câştigat. în cele patru etape disputate până acum am consemnat 98 de goluri, topul marcatorilor având următoarea configuraţie: 7 goluri: Jean Vlădoiu (Steaua). 5 goluri: Cătălin Cursaru (FCM Bacău). 3 goluri: CI. Niculescu (Universitatea Craiova), Vrăjitoarea (Rocar), Trică (Steaua), Guriţă (Oţelul), Orlando Gheorghe (Petrolul). 2 goluri: Marian Nicolae, Buia (Rocar), Mozacu, Bukvic (Oţelul), Hanc, Iorga (Gaz Metan Mediaş), Trofin (FCM Bacău), Nemţeanu (Ceahlăul Piatra Neamţ), Neaga (FC Argeş), Iftodi (Rapid), Dănciulescu (Steaua), Păcurar, Baicu (Foresta Suceava). 1 gol: D. Ene, R. Niţă, Ov. Ciobanu (Foresta), Papură, Danciu, Domocoş, M. Mitu (Universitatea Craiova), CI. Dărgan, Kiriţă, Mihali, Lupu (Dinamo), Falub, S. Ilie, R. Niculescu (FC Naţional), C. Cristescu, C. Dinu, Şuleap, Luca (Rocar), Albeanu, Bălaşa, Codrea, Ghindă (FC Argeş), Mareş (Oţelul), Măldărăşanu, Schumacher, Frăsineanu (Rapid), M. Rădoi (Steaua), M. Ivan, A. Ghindaru, Vascko (FC Braşov), V. Popa, H. Cioloboc, Miszu, Cr. Turcu (Gloria Bistriţa), Dună, Ilyés, M. Dăscălescu, Mihart (Astra Ploieşti), Irimescu, FI. Pârvu (Petrolul), L. Cozma (Ceahlăul). Autogoluri: Somkereki (FC Argeş), pentru FCM Bacău. N. VÂLCEANU Campionatul judeţean de fotbal FC Moacşa a ridiculizat pe Oltul Zoltán Chiar dacă numai pe jumătate, a pornit la drum şi caravana judeţeană. Noua ediţie de campionat se deosebeşte de precedenta prin faptul că sunt două serii în loc de una. Din prima fac parte şase fonnaţii: Bradul — Comandău, Făclia Valea Seacă, Prietenia Leţ, iar din a 11-a, şapte-FC Moacşa,, ICR Bixad, înainte Tălişoara, OltulChilieni, Oltul Zoltán, Progresul Chichiş şi Spartacus Hăghig, Făclia Valea Seacă, Progresul Brateş, Progresul Sita Buzăului, Tractorul Leţ, Oltul Chilieni, Progresul Chichiş şi Spartacus Hăghig au evoluat şi în sezonul trecut la acest nivel, noutăţile fiind ICR Bixad, care vine din divizia D, Bradul Comandău, Prietenia Mărcuşa, FC Moacşa, înainte Tălişoara şi Oltul Zoltán. în prima etapă, Progresul Brateş a învins pe Tractorul Leţ, care a făcut un joc destul de curajos pentru o echipă aflată în deplasare. Meciul Bradul Comandău-Progresul Sita Buzăului nu s-a disputat din cauză că oaspeţii au ajuns la destinaţie cu numai o jumătate de echipă (cea de-a doua maşină, care transporta restul jucătorilor, a rămas în pană), pierzând, conform regulamentului, cu 3-0, iar cel dintre Făclia Valea Seacă şi Prietenia Mărcuşa va fi reprogramat. La Chilieni, echipa locală s-a impus cu uşurinţă în faţa celor din Tălişoara, care s-au mulţumit cu golul de onoare. Cei din Zoltán n-au avut însă nici măcar această satisfacţie, ei cedând pe teren propriu cu un scor (0-11) care nu lasă loc la comentarii. Rezultate Seria I Progresul Brateş-Tractorul Leţ 4-2 Bradul Comandău-Progresul Sita Bz. 3-0 Seria a II-a Oltul Chilieni-înainte Tălişoara 6-1 Oltul Zoltán-FC Moacşa 0-11 Meciurile celei de-a doua etape au loc la sfârşitul acestei săptămâni. N. VÂLCEANU:-vii 1 %■ Tractorul Buzăului şi Mărcuşa, Progresul Brateş, Porgresul : -1 . %• 1 f ,r ■■S ita• , '■ 3 iW-'fj • * 4 Dumitru Ioanițoaiei a câștigat "Cupa Kertész* Desfășurat la Liceul “Szekely Mikó” din Sfântu Gheorghe, în organizarea maestrului FIDE Kertész Ferenc, din Budapesta, și a Clubului “Cavalerul Sfântu Gheorghe”, turneul de șah dotat cu “Cupa Kertész” s-a bucurat de o largă participare„concurenţii provenind din Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc, Baraolt şi Ungaria. Pe primul loc s-a situat maestrul internţional Dumitru Ioaniţoaiei, care a acumulat 7, 5 puncte din 9 posibile, urmat de maestrul FIDE Rerner András (AS Törkevés Budapesta)-7 puncte, Bartha Ágnes, elevă din Târgu Secuiesc, revelaţia concursului- 6, 5 puncte, Veress Gábor I (6, 5 puncte), Teodor Scridon, Ilyés Imre, Rusz Árpád, Vass Gábor şi Csikós József, ultimul din Budapesta, toţi cu câte 6 puncte. Premiile, oferite nu numai primilor clasaţi, ci şi celorlalţi, au fost asigurate de maestrul FIDE Kertész Ferenc, din Budapesta, care s-a arătat încântat de interesul covăsnenilor pentru jocul de şah. S. REMUS-ADRIAN CUVÂNTUL NOU A fost "Olimpiada Nadiei Comăneci" România a fost reprezentată la Montreal de 166 de sportivi (59 femei), care au concurat la 11 discipline: atletism, box, canotaj, gimnastică, haltere, handbal, kaiac-canoe, lupte, nataţie, scrimă şi tir. Ediţia canadiană a fost numită “Olimpiada Nadiei Comăneci”, sportiva noastră uimind, la 14 ani, lumea şi...computerele prin inegalabilele sale evoluţii. Româncuţa din Oneşti s-a impus mai întâi la individual compus, pentru ca apoi să triumfe la paralele şi bârnă, fiind prima, din istoria gimnasticii, care a primit nota 10. Celor trei medalii de aur, Nadia le-a adăugat alte două: una de argint, cucerită împreună cu echipa, din care au mai făcut parte Gabriela Truşcă, Georgeta Gabor, Anca Grigoraş, Mariana Constantin şi Teodora Ungureanu, alta de bronz, la sol. Marea noastră campioană a fost secondată de Teodora Ungureanu, ale cărei prestaţii au primit două medalii de argint (la echipe, paralele) şi una de bronz (la bârnă). Să spunem, de asemenea, că Dan Grecu a ocupat locul 3 la inele, aducând prima medalie olimpică pentru gimnastica masculină. Printre învingători, dintre ai noştri, s-a numărat şi Vasile Dâba. El a luat startul pe culoarul 9 la 500 m, fiind primul kaiacist român care devenea campion olimpic. Călcând pe urmele predecesorilor Ivan Patzaichin-Serghei Covaliov (aur în Mexic, argint la München), Gheorghe Danilov şi Gheorghe Simionov au terminat pe locul secund la canoe 2 1000 m, bilanţul flotilei noastre fiind întregit de Vasile Dâba (kaiac 1000 m) şi echipajul de kaiac 2 (Larion Serghei, Policarp Malahin), care s-au situat pe locul 3. Dintre boxeri, cel mai bine s-au comportat Simion Cuţov (60 kg) şi Mircea Simon (+81 kg), care au ajuns până în finală, unde însă n-au răzbit, rămânâd cu argintul. La rândul lor, Victor Zilberman (67 kg), Alec Năstac (75 kg) şi Costică Dafinoiu (81 kg) au câştigat medaliile de bronz, al doilea fiind oprit de medic să boxeze în semifinale, iar ultimul de...cubanezul Sixto Soria, în faţa căruia a rezistat mai puţin de un minut. Pentru Gheorghe Berceanu, medaliat cu aur la München, Jocurile de la Montreal au însemnat ultima apariţie pe scena olimpică. De această dată, el a ieşit al doilea la 48 kg, perfomanţă reuşită şi de alţi doi dintre luptătorii noştri de greco-romane: Nicu Gingă (52 kg) şi Ştefan Rusu (68 kg), acesta din urmă fiind o adevărată revelaţie. Pe podium au urcat, de asemenea, Roman Codreanu (greco-romane, +100 kg), Stelică Morcov (libere, 90 kg) şi Ladislau Simon (libere, +100 kg), medaliaţi cu bronz. Echipa masculină de handbal, alcătuită din Cornel Penu, Nicolae Munteanu, Gabriel Kicsid, Cristian Gaţu, Ghiţă Licu, Cezar Drăgăniţă, Radu Voina, Roland Gunesch, Alexandru Fölker, Ştefan Birtalan, Adrian Cosma, Constantin Tudosie, Werner Stöckl şi Mircea Grabowski, a disputat finala în compania URSS, de care a fost întrecută cu 19-15. Amărăciunea înfrângerii avea să fie atenuată de faptul că Ştefan Birtalan a ieşit golegterul turneului, cu 32 de goluri marcate. Atletismul a strălucit doar prin Gheorghe Megelea. Suliţaşul de la Steaua s-a situat pe locul 3 în proba care l-a consacrat, după care a şters-o din ţară, fiind, la rândul lui, şters din statistici. Mai important decât asta este că el a adus prima medalie pentru atletismul masculin românesc. O premieră a realizat şi echipa de sabie (Dan Irimiciuc, Ioan Pop, Marin Mustaţă, Alexandru Nilca, Cornel Marin), care a cucerit cea dintâi medalie olimpică pentru acestă armă. Cu patru medalii de aur (Nadia Comăneci-3, Vasile Dâba), nouă de argint (Teodora Ungureanu, Simion Cuţov, Mircea Simon, echipajul de canoe 2, echipa feminină de gimnastică, echipa masculină de handbal, Gheorghe Berceanu, Nicu Gingă, Ștefan Rusu) și 14 de bronz (Nadia Comăneci, Teodora Ungureanu, Victor Zilberman, Alec Năstac, Costică Dafinoiu, Vasile Duba, echipajul de kaiac 2 masculin, echipajul feminin de canotaj 4+1, Dan Grecu, Roman Codreanu, Stelică Morcov, Ladislau Simon, echipa de sabie, Gheorghe Megelea), România a ocupat locul 9 în clasamentul pe medalii, din 92 de ţări participante. în clasamentul realizat pe baza punctelor acumulate (177, 5), ţara noastră s-a situat pe poziţia a şasea. S. NICOLAE După trei "runde", doar opt formaţii sunt neînvinse 18 Juventus Bucureşti -5 (-2) Seria transilvană este dominată de trio-ul FC Baia Mare, (seria I), UTA-FC Baia Mare, Jiul Petroşani-Corvinul Hunedoara şi FC Drobeta Turnu Severin-Olimpia Satu Mare (seria a II-a). S. NICOLAE 1 FC Baia Mare 2 Olimpia Satu Mare 3 CSM Reşiţa 4 UT Arad Olimpia Satu Mare şi CSM Reşiţa, care, cel puţin până acum, nu a lăsat nimic adversarilor. Gruparea maramureşană a făcut un joc bun în compania sibienilor de la FC Inter, a căror rezistenţă s-a topit în numai o jumătate de oră. La rândul ei, Olimpia a încheiat repede socotelile cu “Bătrâna doamnă”, a cărei replică a fost pe măsura renumelui. Formaţia din Valea Domanului, însă, a avut mult de furcă cu “Poli’ pe care a îngenunchiat-o abia spre final, în urma unui gol contestat îndelung de timişoreni. Neînvinsă este şi UMT. Formaţia din cartierul Pădurea Verde al oraşului de pe Bega a surclasat-o sâmbătă pe Electro Craiova, omul meciului fiind cvasinecunoscutul Goşa, care pare decis să calce pe urmele lui Vascko, plecat sub Tâmpa, la FC Braşov. Deşi învinsă la Satu Mare, UTA stă bine în clasament, ea având +3 la “adevăr”, graţie căruia se păstrează în cărţile promovării. Polul opus este format şi el tot dintr-un trio, pe care l-aş numi al neputinţei. Când spun asta, am în vedere faptul că Cetate Deva şi FCM Rm. Vâlcea n-au decât câte un punct în clasament, iar fiul, care îşi anunţase candidatura la divizia A, două. Clasamentul adevărului Clasamentul adevărului Deşi n-au trecut decât trei etape, în seria I au rămas doar patru formaţii fără înfrângere: Diplomatic Focşani, Farul Constanţa, Callatis Mangalia şi Fulgerul Bragadiru. Prima dintre ele a remizat sub Tâmpa, cu Tractorul, fapt ce i-a permis să-şi păstreze poziţia de lider, iar celelalte trei au beneficiat de avantajul terenului propriu, pe care, normal, l-au valorificat, Farul şi Callatis mai uşor, Fulgerul mai greu, îmbunătăţindu-şi situaţia în clasament. Neînvinse, până sâmbătă, au fost şi, alte componente ale seriei I. E vorba de Midia Năvodari, Laminorul Roman, Sportul Studenţesc şi Poiana Câmpina, care au făcut eforturi considerabile pentru a scoate măcar un punct din confruntările cu Cimentul Fieni, Callatis Mangalia, Metalul Plopeni şi FC Oneşti. Adversarele lor s-au dovedit însă mai bune, astfel că cele patru au fost nevoite să guste, pentru întâia oară, din cupa amară a înfrângerii. Fulgerul Bragadiru, Cimentul Fieni şi FC Oneşti, în schimb, se află la prima victorie... Deşi au fost gazde, Tractorul şi Juventus Colentina n-au putut să se impună. Formaţia braşoveană a remizat cu Diplomatic Focşani, revelaţia începutului de sezon, iar cea bucureşteană a fost învinsă de Metrom, rămânând cu zero pe coloana rezervată succeselor. în aceeaşi situaţie se află Politehnica Iaşi şi Apemin Borsec, ultima neavând nici un punct la activ. (+7) (+6) (+4) (+1) 1 Diplomatic Focşani +4 (+9) 5 UM Timişoara +1 (+4) 2 Metrom Braşov +3 (+3) 6 FC Drobeta +1 (-2) 3 Farul Constanţa +1 (+5) 7 FC Inter Sibiu 0 (-1) 4 Callatis Mangalia +1 (+4) 8 Politehnica Timişoara 0 (-1) 5 Midia Năvodari +1 (+1) 9 FC Bihor Oradea 0 (-2) 6 Laminorul Roman +1 ( 0) 10 FC Apullum 0 (-3) 7 Poiana Câmpina +1 ( 0) 11 Electro Craiova 0 (-4) 8 Sportul Studenţesc +1 ( 0) 12 Jiul Petroşani -1 (-1) 9 ARO Câmpulung 0 ( 0) 13 ASA Târgu Mureş -2 (+2) 10 Cimentul Fieni 0 ( 0) 14 Pandurii Târgu Jiu -2 (-3) 11 Metalul Plopeni 0 ( 0) 15 FCM Rm. Vâlcea -2 (-3) 12 Precizia Săcele 0 (-1) 16 Externiv Craiova -3 ( 0) 13 Fulgerul Bragadiru -2 (+1) 17 Corvinul Hunedoara -3 (-1) 14 Politehnica Iași -2 (-3) 18 Cetate Deva -5 (-5) 15 Apemin Borsec -3 (-6) Mâine are loc “runda” a IV-a,care aduce în prim-plan partidele 16 FC Oneşti -3 (-8) Midia Năvodari-Farul Constanţa, Sportul Studenţesc-Callatis Mangalia 17 Tractorul Braşov -4 (-3) +3 +3 +3 +3 Hochei pe gheaţă Ciuc, HC In cadrul pregătirilor pe care le face la Miercurea Sfântu Gheorghe a întâlnit pe Steaua, multipla campioană a ţării, în compania căreia a realizat o partidă bună. Mai experimentată, echipa bucureşeană s-a impus în final cu 5-2 (2-0, 1-1, 2-1), prin golurile realizate de Timaru (2), Cazacu (2) şi Daia, pentru învinşi au punctat Miklós L. şi Barta A. Antrenorul Dumitru Iordan a utilizat următorul lot de jucători: Biró Otto, Lakatos, Matei-portari, Tikossi Otto, căpitanul echipei, Demeter Hozo (2) şi Szöcs. (Remus STOIAN) HC Sfântu Gheorghe-Steaua Bucureşti 2-5 Cs., Bogyán J., Kanyó Sz., Máthé J., Miklós I., Imets J., care este şi antrenor secund, Holló Cs., Gered András, Barta A., Gered Botond, Mihály I., Keresztes L., Töke A., Bilibok L., Pora R.,Gered J. şi Gábor D.-jucători de câmp. Pa patinoarul din localitate s-a disputat, de asemenea, întâlnirea dintre SC Miercurea Ciuc şi Ferencváros Budapesta, încheiată la egalitate: 3-3 (2-1, 0-1, 1-1), golurile campioanei ţării fiind realizate de Pagina 5