Cuvântul Nou, septembrie 2000 (Anul 11, nr. 2870-2895)

2000-09-15 / nr. 2882

CUVÂNTUL NOU £~ä±j ^wIBIsfiUIILIhIIj iSMSnffE Anul XI Nr. 2882 Vineri 15 septembrie 2000 8 pagini 1500 lei Senatorul Florin Bogdan a demisionat din PNȚCD Senatorul PNȚCD Florin Bogdan și-a anunțat, joi, demisia din partid, invocînd lipsa de consecvenţă politică, renunţarea la principiile patriotismului şi transformarea formaţiunii sale dintr-un partid politic într-un grup de afaceri. Florin Bogdan, senator de Dolj, acuză conducerea partidului de lipsă de patriotism, pentru că aduce în Parlament, prin intermediul alianţei CDR 2000, un partid regional, legitimînd, în acest fel, conceptul de federalizare şi secesiune a României. II mai spune, într-un comandat remis agenţiei MEDIAFAX, că, pentru un loc eligibil pe listele parlamentare, s-a pretins, în organizaţia judeţeană Dolj, suma de 700 de milioane de lei, ceea ce, în opinia sa, va transforma partidul într-un grup de afaceri, a cărui unică preocupare după alegeri va fi să-şi recupereze investiţia făcută. De asemenea, senatorul Florin Bogdan mai acuză şi lipsa de consecvenţă a PNŢCD, care, după ce a susţinut cu tărie fixarea pragului electoral la 5%, prin CDR 2000 va introduce în Parlament partiduleţe, printre ele unele care au atacat PNŢCD în trecut, care toate împreună nu ar trece altfel pragul electoral. Florin Bogdan este preşedinte al Comisiei de învăţămînt şi cercetare ştiinţifică din Senat Amnezii şi agresiuni politice Dumitru MANOLACHESCU Cu fiecare zi care ne apropie de alegeri P.D.S.R. devine tot mai sigur de reuşita absolută din noiembrie. Cu ochii şi gândul la răzbunare, liderii acestui partid încep să-şi piardă săritele, nu mai ştiu ce vorbesc, se aruncă în acuze fără temei şi fără dovezi, dau cu barda în Putere precum Mihai la Călugăreni, în turci. Ştim, în politică scopul scuză mijloacele. Ce nu înţelegem este de ce ne cred ei uituci şi proşti, de parcă n-am fi trăit, n-am fi citit şi n-am fi scris şi acum 4, şi acum 8 ani... Pentru conducerea PDSR trecutul post-revoluţionar pe care şi-l asumă este obligatoriu democratic şi prosper pentru români. Totul a fost nemaipomenit, dragi compatrioţi, dar au venit hoţii ăştia de ţărănişti, democraţi şi liberali şi au stricat tot ce-am clădit noi, cu sacrificii şi inteligenţă... Cam ăsta e mesajul pe care “amnezicii” foşti guvernanţi vor să-l transmită electoratului. Văzându-se pe cai mari în sondaje, dumnealor îşi imaginează că nu trebuie decât un impuls pentru a se înfrupta din nou din ce îşi doresc cel mai mult: ciolanul Puterii. Pentru atingerea acestui nobil scop, așadar, orice mijloace sunt permise. Amnezia, exagerarea, populismul, minciuna chiar fac parte din angrenajul politic cu care P.D.S.R. speră să ajungă din nou la putere, în vreme ce în țară lideri ai acestui partid acuză actuala guvernare de toate relele din lume, de crimă, genocid şi altele, ignorând faptul că originea acestor rele a stat în cei şase ani de nemişcare şi corupţie patronaţi de F.S.N. şi, apoi, P.D.S.R., peste hotare Ion Iliescu se şi crede preşedintele României. Domnia sa dă interviuri şi declaraţii năucitoare despre cum vor stârpi PDSR şi Ion Iliescu corupţia în România, despre cât de ataşaţi sunt ei de valorile NATO, despre soluţii pentru creşterea economică, despre cum vom fi noi invadaţi de investitori străini în viitorul regim Iliescu. A ajuns dl. Iliescu în stare să spună americanilor că în Iugoslavia bombardamentele NATO au fost “o soluţie necesară”, dar pe termen scurt... Păi nu Ion Iliescu şi nu fruntaşii PDSR acuzau şi înfierau cu mânie tovărăşească bombardamentele NATO asupra poporului condus de bravul nostru pretin Slobodan Miloşevici?! O- ntoarce nea Nelu ca la Ploieşti, toate partidele din România au susţinut acţiunea NATO în Iugoslavia! Cât despre corupţie, pe care sigur PDSR are mijloace s-o stârpească şio va face cât ai bate din palme, oare deputatul Bivolaru de la ce partid o fi el?! Şi cine l-a apărat de mai mare dragul până s-a dovedit că a furat statul român cu milioane de dolari?! Stai şi te cruceşti, apoi butonezi dezgustat telecomanda şi te uiţi la Eurobingo, parcă-i mai cinstit şi mai adevărat decât campania electorală a P.D.S.R. în ţară şi peste hotare... Pedeseriştii vor să câştige cu orice preţ alegerile, dar nu cred că românii vor aprecia amnezia subită şi agresiunile politice ale liderilor PDSR. Ce-i drept, nici alte partide nu se înghesuie să-şi asume oarece responsabilităţi în foste sau actuale guvernări, dar parcă nici unul nu are tupeul şi uitarea de sine pe care le arată, acum, P.D.S.R. “ŞCOALA DE CORECŢIE” A LIDERILOR De-un cârd de vreme liderii de sindicat sunt băgaţi la “şcoala de corecţie”. Adică sunt “corectaţi” cu cuţite, bâte şi pumni, să nu mai ceară ce nu se poate, să nu mai vorbească aiurea, să nu mai acţioneze pe patroni injustiţie. Virgil Săhleanu, liderul de la Iaşi, a plătit cu viaţa lipsa de bune maniere în “şcoala de corecţie”. Dar, uite, nu e singurul în şcoala asta, deunăzi o lideră de sindicat de la o fabrică de textile din Timişoara a fost bătută de nişte necunoscuţi, pe stradă, după ce fusese deseori ameninţată de directoarea fabricii. Sigur, liderii sindicali vorbesc mult şi cer mult, de multe ori prea mult. Soluţiileaplicate pentru “calmarea” lor în înalte “şcoli” de corecţie mi se par, însă, de domeniul Americii anilor 30 sau 50. Probabil că la acel nivel ne şi aflăm, din moment ce încercăm închiderea gurilor rău vorbitoare cu pumnul, bâta şi cuţitul! Cred că politicienii ar trebui să fie mai implicaţi în rezolvarea acestor cazuri, în revenirea la o viaţă sindicală normală, pentru că de la corecţia liderilor de sindicat se poate trece uşor la corecţia liderilor politici... V.M. TUDOR Programul TV 15 - 22 septembrie în prezenţa ministrului Apărării Naţionale, ieri a avut loc la Sfăntu Gheorghe Cinstirea eroilor eliberatori ai oraşului în toamna anului 1944 în faţa Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe, ieri au avut loc manifestările prilejuite de cinstirea ostaşilor Armatei Române care, în toamna anului 1944, au luptat pentru eliberarea oraşului de sub dominaţia ocupanţilor hitlerişti. Festivităţile au beneficiat de prezenţa ministrului Apărării Naţionale, dl. Sorin Frunzăverde, a şefului Statului Major General, gen. dr. Mircea Chelaru. Au fost de faţă reprezentanţi ai conducerii judeţului şi municipiului, ai filialelor locale ale unor partide, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai unităţilor militare, o numeroasă asistenţă. O gardă militară a prezentat onorul. , Istorica zi de 8 septembrie 1944 a fost evocată în cuvântările rostite de ministrul Sorin Frunzăverde, prefectul Gheorghe Tatu, militari în rezervă, veterani, reprezentanţi ai tinerei generaţii. S-a subliniat şi de această dată jertfa de sânge pe care au dat-o ostaşii Armatei Române pentru eliberarea pământului strămoşesc vremelnic ocupat de agresor, după cum a fost subliniat şi rolul armatei în actuala conjunctură. Un sobor de preoţi a oficiat o slujbă de pomenire a celor care şi-au dat viaţa in urmă cu 56 de ani. După rostirea alocuţiunilor au fost depuse coroane de flori la placa comemorativă pusă pe zidul Primăriei din partea Ministerului Apărării Naţionale, al unităţilor militare prezente, Prefecturii, Consiliului judeţean, altor instituţii, al formaţiunilor politice reprezentate în judeţ, organizaţiilor neguvernamentale. Pe 24 septembrie candidatul PNL la Preşedinţie, Teodor Stolojan, va vizita municipiul Sfântu Gheorghe Membrii Comitetului de iniţiativă pentru refacerea PNL Covasna au anunţat, miercuri, că duminică, 24 septembrie, candidatul PNL la Preşedinţia României, Teodor Stolojan, va efectua o scurtă vizită în municipiul Sf. Gheorghe. Scopul acestei vizite este cunoaşterea problemelor judeţului şi ale filialei locale a PNL, precum şi stabilirea unui contact cu electoratul covăsnean, pentru a vedea reacţia alegătorilor faţă de candidatul PNL. Dl. Teodor Stolojan va vizita zona industrială de nord a oraşului (Covalact, fabrica de pantaloni, Kovács S.R.L.), precum și fosta “citadelă” industrială din zona de sud. N.DEMETRIAD * 4 Locatari ai municipiului Sfântu Gheorghe cer debranşarea de la reţeaua de încălzire Cu toate că în urmă cu ceva timp Primăria municipiului Sfântu Gheorghe a anunţat populaţia că oferă posibilitatea închirierii unor cazane de 50 şi 70KW pentru înfiinţarea unor centrale termice de scară, deocamdată doar o singură cerere a fost depusă în acest sens, chiar dacă se reduc în acest fel cheltuielile pentru achiziţionarea unor astfel de centrale şi implicit a cheltuielilor lunare cu încălzirea. Ba mai mult foarte mulţi locatari, în special cei care întâmpină din ce în ce mai multe probleme din punct de vedere financiar, au depus cereri pentru debranşarea lor de la reţeaua de încălzire. Alegerea lor este pe undeva de înţeles deoarece, dacă până acum (în sezonul cald) nu s-au descurcat prea bine cu banii, în iarnă nici atât. Aceşti oameni nu se mai pot aştepta ca odată cu creşterea preţurilor să o ducă mai bine, ci dimpotrivă. Aşadar au considerat că singura soluţie pe care o mai au este debranşarea. Ce vor face la iarnă fără încălzire în apartamente numai Dumnezeu ştie. Pe de altă parte, pentru că tot am amintit de creşterea preţurilor,societăţile de distribuţie a agentului termic din Sfântu Gheorghe au depus deja dosarele pentru majorarea tarifelor cu aproximativ 14%, după ce au mai cerut o mărire a tarifelor în urmă cu două luni. Viceprimarul Petho Istvan spune că Primăria nu are cum să-i sprijine pe cei care solicită debranşarea de la reţeaua de încălzire iar societăţile de distribuţie a agentului termic impun adesea condiţii clare nu pot fi îndeplinite de către locatarii care solicită debranşarea. în ceea ce priveşte majorarea tarifelor la încălzire, viceprimarul spune că „acest lucru va afecta şi Primăria care va trebui să suporte subvenţii mai mari la căldură.“ (D.A.) O cauză a multor neplăceri pe care le au de suportat cumpărătorii. Lipsa elementelor de informare de pe produse - modalitate (aproape) sigură de a... arunca banii la coş! • Cum se realizează protecţia consumatorilor? • Exemple negative descoperite de către OJPC Covasna în ultima vreme • Traducerea în limba română a indicaţiilor producătorilor, o obligaţie facultativă a comercianţilor? Horia C. DELIU Protecţia consumatorilor constituie o preocupare importantă a statului nostru, deşi perioada de trecere spre economia de piaţă s-a prelungit parcă prea mult. Cu toate acestea, oferta de bunuri şi servicii a crescut substanţial în anii din urmă, păcat că puterea de cumpărare a cetăţenilor s-a diminuat serios, semn că sărăcia îşi arată “colţii” tot mai puternic. Tocmai de aceea, pe lângă faptul că majoritatea bunurilor alimentare şi nealimentare a cunoscut o escaladare a preţurilor de la o lună la alta, până la finele anului vorbindu-se de o inflaţie de...40 la sută (!), mai apar şi anumite nereguli legate de modul de prezentare, de vicii legate de informarea (Continuare în pagina a 2-a) cumpărătorilor privitoare la calitatea, termenele de valabilitate, conţinutul pachetelor şi aşa mai departe. Iată de ce Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor încearcă să stăvilească apariţiei şi proliferării unor asemenea fenomene negative. Dna dr. Rodica Găzdac, directoarea OJPC Covasna, ne-a oferit câteva elemente concrete legate de lipsa elementelor informative obligatorii sau netraduse în limba română descoperite pe reţea în ultimul timp.. La Societatea comercială An-Pir SRL din Sfântu Gheorghe, unde se vindea îngheţată, foarte solicitată în zilele călduroase ce au trecut, nu se afla la data controlului afișat gramajul produsului vândut la dozator. La Fabrica de accesorii mecanice Un pas înainte, dar prea mic pentru o soluţie definitivă Situaţia dificilă în care se găsesc salariaţii de la Fabrica de accesorii mecanice din Sfântu Gheorghe v-a fost prezentată nu o dată de ziarul nostru. Astăzi suntem în măsură să consemnăm noi elemente ce dau “de doi bani speranţă” oamenilor care de mai multe luni nu şi-au primit salariul. Elementul de noutate îl constituie sosirea de la Galaţi la Sfântu Gheorghe a doi membri ai Consiliului de Administraţie, “ambasadori” ai patronului Cătălin Chelu. Reprezentanţii sindicatului le-au prezentat acestora revendicările lor, inclusiv dorinţa schimbării directorului societăţii. Membrii Consiliului de Administraţie s-au arătat de acord cu această cerinţă, însă dificultatea momentului o reprezintă desemnarea unei persoane apte pentru respectiva funcţie. Aceasta cu atât mai mult cu cât sindicatul din vecini, de la Fabrica de subansamble auto, la care cei de la “Accesorii mecanice” s-au afiliat, şi-a arătat disponibilitatea de a oferi un sprijin concret, respectiv de a contribui la o injecţie de materiale necesare continuării producţiei, dar şi pecuniară, astfel încât să se poată plăti salariile oamenilor. Dar, acest transfer presupune existenţa unei persoane autorizate care să preia ajutorul. Iar acesta este pe moment nodul gordian ce cu greu poate fi tăiat. Gabriel FLORESCU SFÂNTU GHeoROHP ^l tel. 351 60&. 315^77 I ^vAsTnTS,^ i ------ Statele Unite reiau, la New York, discuţiile privind procesul de pace din Orientul Mijlociu, cu oficialii israelieni şi palestinieni Statele Unite vor relua, joi, la New York, cu responsabilii israelieni şi palestinieni, discuţiile privind procesul de pace din Orientul Mijlociu, a afirmat, miercuri, un purtător de cuvînt al Casei Albe, citat de AFR Postul de radio ................................ “Vocea Palestinei” a anunţat, la rîndul său, ' că negociatorii palestinieni Saeb Erakat şi Mohammed ....~ ....“.............~ Dahlan au plecat, miercuri, în Statele Unite. Ministrul israelian al Afacerilor Externe, Shlomo Ben Ami, se află deja la New York, unde participă la lucrările celei de-a 55-a sesiuni a Adunării Generale a ONU. El a rostit un discurs în faţa simpatizanţilor veniţi să sărbătorească intrarea Israelului într-un grup regional al ONU. Erakat şi Dahlan urmează să se întîlnească cu emisarul special american pentru Orientul Mijlociu, Dennis Ross, imediat ce vor sosi la New York. Ben Ami, care a avut, miercuri, la Washington, o întrevedere de o oră cu consilierul prezidenţial pentru Securitate Naţională, Sandy Berger, s-a întîlnit, în cursul serii, la o recepţie la New York,, cu secretarul american de Stat, Madeleine Albright, urmînd să se revadă, joi seara, MM****1* ' ' ' î la un dineu. La recepţie, Ben Ami a declarat că Israelul speră ca ......... preşedintele Autorităţii Palestiniene, Yasser Arafat, să ia decizii curajoase în favoarea păcii. Totodată, şeful diplomaţiei israeliene a lăudat eforturile preşedintelui Bill Clinton şi pe cele ale secretarului de Stat, Madeleine Albright, din timpul summitului desfăşurat la Camp David în luna iulie. “Datorită hotărîrii doamnei Albright şi a celorlalţi membri ai administraţiei americane, am putut transforma marea care ne separa de palestinieni într-un rîu”, a declarat Ben Ami, adăugind: “însă, pentru a traversa chiar și un simplu rîu, este nevoie de curaj”. România şi celelalte ţări candidate insistă pentru accelerarea ritmului negocierilor de aderare la Uniunea Europeană România a cerut preşedinţiei franceze a Uniunii Europene, în cadrul reuniunii negociatorilor-şefi de la Vilnius, să-şi respecte angajamentul de a deschide cel puţin cinci noi capitole de negociere în timpul mandatului său, a declarat, joi, agenţiei MEDIAFAX, negociatorul-şef pentru aderarea României, Aurel Ciobanu-Dordea. în timpul preşedinţiei franceze, UE a decis deschiderea a patru capitole din dosarul aderării României, după ce, în prima jumătate a anului, cînd mandatul era deţinut de Portugalia, au fost deschise cinci capitole. Ciobanu-Dordea a reprezentat România la reuniunea de joi din capitala Lituaniei, la care au participat negociatorii-şefi din cele 2 ţări candidate la aderare şi reprezentanţii Comisiei Europene. Participanţii au cerut Comisiei Europene şi Franţei să ia măsuri încă din acest an, pentru a stabili un plan de acţiune pentru depăşirea dificultăţilor din procesul de aderare, în vederea intensificării acestuia. România şi ceilalţi candidaţi au solicitat să fie consultaţi şi să sprijine elaborarea acestui plan, a spus oficialul român. Potrivit negociatorului, Comisia Europeană a anunţat că, dacă la summitul UE de la Nisa nu se vor aproba documentele pentru reforma UE, o viitoare conferinţă interguvernamentală pentru reformă va include şi ţările candidate, pe picior de egalitate cu statele membre ale Uniunii. Comisia Europeană a prezentat şi o strategie de comunicare cu opinia publică din ţările membre şi din statele candidate la aderare. Ciobanu-Dordea a prezentat intenţia României de a furniza mai multe informaţii privind procesul de negociere. De asemenea, autorităţile de la Bucureşti preconizează ca, în colaborare cu CE şi cu o serie de organizaţii neguvernamentale, să realizeze, anul viitor, ut sistem de identificare a instituţiilor şi personalităţilor din România care pot juca un rol important în procesul ele aderare, a adăugat negociatorul-şef.