Cuvântul Nou, noiembrie 2000 (Anul 11, nr. 2922-2947)

2000-11-01 / nr. 2922

CUVÂNTUL NOU ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ “Pentru 110 locuri de muncă oferite s-au prezentat doar BO de Interviu cu doamna Aurora Pop, director economic al S.C. SANDIMPEX S.R.L. Sfântu Gheorghe Vasilica CIOBANU La Bursa locurilor de muncă ce a avut loc recent în municipiul Sfântu Gheorghe, S.C. SANDIMPEX S.R.L. a oferit cele mai multe locuri de muncă, numărul acestora fiind chiar foarte mare în comparaţie cu ceilalţi agenţi economici prezenţi la bursă. Acesta este şi motivul pentru care am dorit să aflăm câte ceva din activitatea societăţii comerciale respective, sens în care am discutat cu doamna Aurora Pop, director economic şi, respectiv, reprezentanta firmei la bursă, dialog pe care- l redăm în rândurile ce urmează. - Cum explicaţi acest succes pe piaţa forţelor de muncă, al firmei pe care o reprezentaţi ? - Firma noastră este profilată pe confecţii textile, în principal, echipament textil, dar şi echipament de lucru, de protecţie şi confecţii civile. Având un contract de export semnat cam cu o săptămână în urmă, respectiv pentru 5000 de treninguri, livrabile într-o lună, neam gândit la extinderea producţiei prin mărirea intensivă a capacităţii existente în sensul organizării şi a schimbului doi. Potrivit calculelor economice care ni le-am făcut, considerăm că putem să acoperim încă 100 de locuri de muncă pentru confecţioneri şi zece pentru controlori de calitate. - Care este situaţia cu privire la cerere locurilor de muncă? -Din păcate, la bursa de astăzi (n.r. - 26 octombrie a.c., data desfăşurării bursei) solicitările au fost foarte mici şi forţa de muncă oferită este foarte slab pregătită sau chiar nepregătită în domeniu. Practic, un singur absolvent de liceu textil, deci care a terminat o şcoală de profil, s-a prezentat şi sperăm să-l şi angajăm. Mai toţi cei care s-au prezentat sunt oameni care vor să lucreze undeva, care au lucrat ca amatori în domeniul confecţiilor textile, ceea ce pe noi mai puţin ne-ar interesa deoarece avem nevoie de oameni bine pregătiţi profesional, exigenţele producţiei de export fiind categoric mult mai mari decât amatorismul casnic. - Producţia prevăzută în contractul recent încheiat este limitată în timp sau este de perspectivă ? - Există perspective în ceea ce priveşte prelungirea şi chiar mărirea cererii de produse, deci cele 5000 de bucăţi de treninguri reprezintă cantitatea de produse pe care noi considerăm că o putem executa, dar cerea pentru export este cu mult mai mare. Cu alte cuvinte, în măsura în care noi vom asigura creşterea capacităţii de producţie, pe care o putem face şi-n mod extensiv, vom putea livra o cantitate mult mai mare de produse pentru export. Aşadar, există cerere suficientă pe piaţa externă, noi trebuie însă să creăm condiţiile tehnicomateriale şi să asigurăm forţa de muncă necesară, dar tocmai aici se pare că este punctul nevralgic în momentul de faţă. Există o altă sursă de asigurare a forţei de muncă pregătită profesional ?________ (Continuare în pagina a 3-a) Roman fără cuvânt, românii fără viză Gabriel FLORESCU După preluarea mandatului de ministru de Externe, liderul Partidului Democrat ne-a promis (bineînţeles, nu nouă, ci naţiei române) că va face şi va drege, fără somn şi odihnă, pentru ca tot românul să fie scutit de umilitoarea viză necesară să purceadă la drum prin Europa. Primul termen pe care ni l-a acordat în acest sens domnul Petre Roman vorbea despre finele anului, pe urmă a lăsat-o mai moale și ne-a amânat până în mai. L-am crezut de fiecare dată și ne-am îmbătat cu apa chioară livrată nouă în ambalaj de șampanie cu staniol frumos colorat, dar din care doar beteala valora ceva. Era şi uşor să ne amăgească domnul ministru de Externe fiind noi în postura unui copil care a văzut într-o vitrină o jucărie după care a tânjit de mult timp şi care i s-a promis că o va primi dacă va fi cuminte. Atât de mult ne dorim să nu mai fim trataţi la graniţe precum oameni veniţi din lumea a treia cu intenţia de a rămâne cu orice preţ în Germania, Anglia, Elveţia sau Olanda, adică în acele ţări care reprezintă pentru noi un adevărat El Dorado, încât orice acadea ce ni se flutură prin faţa ochilor suntem tentaţi să credem că este cea mai delicioasă ciocolată. Am crezut în promisiunile domnului Petre Roman, însă destule semnale ulterioare au început să ne trezească la realitate. O realitate care ne indică indubitabil că Europa se îndepărtează tot mai mult de noi şi nu ţine seama de promisiunile liderului democrat. Sau poate nici n-a ţinut vreodată... Au existat speranţe reale în ceea ce priveşte vizele, însă asta s-a întâmplat când cu războiul din Iugoslavia, respectiv într-un moment în care România era pe buzele tuturor şi ne bucuram de simpatia interesată a oamenilor politici. După răzbel, viteaz s-a arătat doar Roman, dar n-a avut în vedere faptul că privirile mai marilor lumii s-au îndreptat acum spre alte zări, iar de români nu prea mai au nevoie. Dar ce s-o fi gândit ministrul nostru? O promisiune din asta în prag de campanie electorală nu strică pentru imaginea întregului partid, mai ales că după alegeri va veni o altă echipă, iar responsabilitatea pentru eșecuri va cădea în cârca acestuia. Nu a prevăzut diplomatul Roman faptul că evenimentele se vor precipita, iar refuzul Vestului în chestiunea vizelor va veni mai repede decât se aştepta domnia sa. Duşul rece produs de declaraţia ministrului de Interne german, Schilly, a venit cu atât mai năpraznic cu cât am avut mai multe speranţe. Sigur, este discutabilă separarea noastră de Bulgaria, pe care noi o credem a fi cam în aceeaşi oală, dar asta-i optica străinilor în ceea ce ne priveşte. Iar imaginea lor despre România n-a fost niciodată foarte favorabilă, în multe privinţe nici nu-i putem contrazice sau condamna. Doar cine a umblat prin Occident cu ochii deschişi şi a privit realităţile de-acolo fără patimă sau fals patriotism poate face o comparaţie apropiată de adevăr. Acest lucru nu schimbă însă defel datele problemei: Petre Roman ne-a dus cu preşul, iar noi tot numai cu vize putem umbla prin lume. PDSR SPUNE “STOP” PRIVATIZĂRII Sesizând valul anti-privatizare de care e luată o parte a muncitorimii române, PDSR s-a grăbit să anunţe o moţiune de cenzură în Parlament împotriva privatizărilor FPS. Moţiune cu foarte mici şanse de reuşită, dar care dă bine la electoratul clasic al acestui partid. Ziceam că moţiunea n-are şanse de reuşită nu pentru că Guvernul şi FPS ar fi făcut o privatizare ca la carte, ci pentru că ea, privatizarea, este, vorba d-lui Isărescu, efectuată în temeiul unei legi care a fost votată inclusiv de PDSR! Aşa că, ce s-o mai ascundem după plun, virtutea acestei moţiuni nu poate fi decât una electorală, aceea de a sugera celor cărora privatizarea le produce frisoane că dacă vine PDSR acest proces va fi înghețat. Sugestie periculoasă, din care PDSR poate câştiga oarece voturi acum, dar poate pierde mult pe termen mediu. Pentru că, toată lumea vede, nici un guvern al României nu face ce vrea muşchii lui, ci ce vrea Banca Mondială, FMI, Uniunea Europeană etc. Cu alte cuvinte, dacă PDSR îngheaţă privatizarea îngheţate vor fi şi fondurile, şi asistenţă financiară pe care România le-ar primi din partea instituţiilor europene. M-aş mira ca staff-ul PDSR să nu ştie acest lucru. De aceea, aş crede mai degrabă că moţiunea respectivă are darul să potolească zelul privatizării din raţiuni mult mai omeneşti, la urma-urmei, şi viitoarea coaliţie majoritară va avea nevoie de câteva privatizări “reușite”... v.M. tu. Băieţii de la cablu câştigă războiul cu electroniştii amatori Piraţii canalului HBO Sfârşitul de secol a adus în casele unor cetăţeni ai municipiului nostru, programe TV prin satelit, iar de mai bine de un an, ei pot recepţiona şi celebrul post american HBO. Odată cu aceasta, electroniştii mai dezgheţaţi, * au lansat şi ei pe piaţa neagra, un produs cu ajutorul căruia HBO poate fi recepţionat şi fără a plăti 4 dolari în fiecare lună - decodorul contrafăcut. Emis mai întâi de Cable Vision of Romania (CVR) iar apoi şi de STV, canalul HBO a captat până acum atenţia a 1170 de abonaţi de la ultima reţea TV prin cablu, şi aproape 600 de la CVR. Paradoxal este că, deşi numărul abonaţilor oficiali este destul de mic, nu puţini sunt cei care se laudă cu weekend-urile petrecute în faţa acestui post TV. Kocs Janos, director adjunct la STV Selectronic ne-a declarat că piratarea nu poate fi oprită decât prin retehnologizarea sistemului. El spune că mai mult de 10 % din cei care recepţionează canalul HBO, o fac utilizând cu bună ştiinţă decodoare contrafăcute. Până acum câteva luni, orice amator în domeniul electronicii putea confecţiona un asemenea produs. Un electronist din Sfântu Gheorghe (anonim), nea declarat că piesele care compun un asemenea decodor costă numai 12.000 lei. După ce le asambla produsul piratat era vândut cu 80 - 100 mii lei. După estimările lui, aproximativ 2000 de abonaţi de la CVR şi alţi 3000 de la STV, au folosit o perioadă decodoare contrafăcute. După câteva luni de utilizare, produsele cumpărate de pe piaţa neagră, au fost bune de aruncat. Cele două societăţi de cablu au schimbat frecvenţa, iar abonaţii oficiali au primit în locul vechilor decodoare (EAGLE), unde noi, mai sofisticate (ARCOM). „Acestea sunt mai greu de falsificat şi la preţuri mult mai mari“, spune Kocs Janos. Electronistul anonim, ne-a declarat că piesele care compun noul decodor costă acum în jur de 150.000 lei. Recenta campanie promoţională demarată de HBO, care se sfârşeşte astăzi, a avut ca efect şi intrarea în legalitate a utilizatorilor piraţi. Timp de o lună, cu 200 mii lei, puteam beneficia patm luni de programul HBO şi în plus, firma oferea un cadou noilor abonaţi, în valoare de 150.000 lei. Astfel, afacerea cu decodoare contrafăcute nu mai este profitabilă. Unii susţin că povestea cu decodoarele uşor de falsificat, a fost tolerată doar pentru a creea dependenţă. In viitorul nu prea îndepărtat, chiar şi decodoarele ARCOM vor fi abandonate. Directorul adjunct al STV Selektronic, ne-a informat că, după ce în anul 2004, ROMTELECOM va pierde monopolul asupra telefoniei fixe, societăţile de cablu vor prelua în forţă acest serviciu public. Astfel, în casele noastre va intra numai un singur cablu, care va putea fi folosit atât la televizor, telefon, cât şi la accesarea internetului. Vă reamintim că nu cu mult timp în urmă, STV a fost înghiţită de o companie multinaţională, United Pan European Communication (UPC), care acoperă o mare parte din reţelele de cablu din Europa. (R.C.) SEPSISZENTGY&RGY ALKOM/VS/NA MFGYFI KÖNYVTÁR O importantă captură a Poliţiei municipiului Sf. Gheorghe. O bandă de spărgători de maşini ce dăduseră numeroase lovituri în ultimele luni a fost, în sfârşit, prinsă! • Trei tineri acţionau în grup, specializându-se în spargerea maşinilor şi sustragerea bunurilor aflate înăuntru • Ei acţionau rapid, chiar şi în plină zi... • La o primă evaluare a rezultat un prejudiciu de circa... 150 de milioane! • Lucrurile furate erau ascunse în cele mai neobişnuite locuri, în aşteptarea valorificării Horia C. DELIU Pe parcursul ultimelor luni am relatat de mai multe ori despre anumite spargeri şi furturi auto, care au îngrijorat pe posesorii de maşini, dar au alertat şi organele de Poliţie din judeţul nostru. Doi dintre ei au fost prinşi în localitate, iar Szabó la graniţă, în timp ce încerca să fugă în Ungaria. In cursul zilei de ieri, dl. lt.col Corneliu Câmpeanu, adjunctul comandantului Poliţiei municipiului Sfântu Gheorghe, ne-a prezentat pe larg cazul, ba mai mult, i-a adus în faţa reprezentanţilor mass-media prezenţi la conferinţa de presă de la sediul IPJ pe cei trei “eroi”. Care, bineînţeles, au dat din colţ în colţ la întrebările noastre şi au spus că, de fapt, ei nu făceau decât să “ţină de şase”, încât practic n-am înţeles până la urmă cine spărgea, totuşi, maşinile!!! Infractorii utilizau mai multe moduri de operare, fie spărgând geamurile laterale, fie forţând încuietorile ori dislocând geamurile lăsate puţin deschise pentru aerisire. După ce pătrundeau în maşină, sustrăgeau bunurile de valoare (Continuare în pagina a 3-a) Cele mai multe asemenea evenimente s-au înregistrat pe raza municipiului Sfântu Gheorghe, modul de operare fiind diferit, în funcţie de împrejurări, autorii dovedind un profesionalism ridicat, în sfârşit, după o activitate intensă de urmărire, prin conjugarea eforturilor mai multor compartimente din cadrul Poliţiei municipale ( serviciile Tehnic, Ordine publică, Judciar și Cercetări penale) zilele trecute banda alcătuită din Szabó Zoltán, în vârstă de 23 de ani, Farkas Ivan Mihály, de 32 de ani şi Kovács Gabor de 25 de ani, toţi Tmwni hi dottij^tl^t^f^mGheorghe, a ajuns în arestul IPJ Covasna. SFÂNTU GHEOOGMF ^ j Iel. 351 609; 315 577 ! Şomajul covăsnean, în evoluţia sa , în prezent, numărul şomerilor indemnizabili din judeţul nostru este de 7014 persoane, majoritatea acestora, respectiv mai mult de 69 la sută, primesc alocaţie de sprijin, deci se află în perioada de şomaj de lungă durată. De asemenea, primesc ajutor de şomaj 1684 de persoane, iar 486 de absolvenţi beneficiază de ajutor de integrare profesională. în anul în curs, cei mai mulţi şomeri indemnizabili au fost înregistraţi în luna februarie, când primeau drepturi de şomaj 9848 de persoane, după care, numărul şomerilor a scăzut lună de lună. Anul cu cei mai mulţi şomeri indemnizabili este 1999, număml mediu al şomerilor în acest an fiind de 9377 de persoane, iar luna în care s-au înregistrat cei mai mulţi şomeri a fost luna februarie a.c., când au fost în plată 10487 de şomeri. în ultimii patru ani, cei mai puţini şomeri indemnizabili au fost înregistraţi în luna august din 1997, respectiv 2830 de persoane. La fel ca în situaţia şomajului se prezintă şi evoluţia ratei şomajului, mai exact, în luna februarie a.c. rata şomajului era de 13,5 la sută, iar în prezent aceasta este de 10,5 la sută. Rata medie a șomajului în anul în curs este de 12,03 la sută, an în care se înregistrează nivelul cel mai ridicat al acestui indicator, în schimb, în anii anteriori rata medie a șomajului a înregistrat procente mult mai reduse, respectiv în 1999 această rată a fost de 11,45 la sută, în 1998 - 9,17 la sută, iar în 1997 - 5,78 la sută. Anul 1999 reprezintă anul în care, în judeţul nostru, au intrat în şomaj cele mai multe persoane, adică 730 de şomeri, în ceilalţi ani în care s-a aplicat legea şomajului numărul şomerilor este mai redus, spre templu, în 1998 au intrat în şomaj 568 de persoane, în 1993 - 558 de şomeri, în 1994 - 554 de ■şomeri, în 1997 - 515 şomeri, în 1995 325 de şomeri, iar anul 1996 a dat cei mai puţini şomeri, adică 270 de şomeri. (Vasilica CIOBANU) I I I I I I I I I I I I Camera Deputaţilor şi Senatul s-au întrunit în şedinţă comună Camera Deputaţilor şi Senatul au început, marţi, şedinţa comună în care parlamentarii ar trebui să se pronunţe asupra unor texte aflate în divergenţă la proiectele de lege privind securitatea informaţiilor, regimul străinilor în România, precum şi privind pensionarea anticipată cu diminuarea cuantumului pensiei. Preşedintele de şedinţă Vasile Lupu (PNŢCD) a anunţat că din totalul de 485 de deputaţi şi-au înregistrat prezenţa 353. Primul punct al ordinii de zi al şedinţei se referă la demisia preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi numirea unui nou preşedinte. Vasile Lupu a precizat că Alexandru Mirel Ţariuc şi-a înaintat demisia din funcţia de preşedinte al CVNM, iar Parlamentul ia act de această demisie, urmînd ca, într-o şedinţa următoare, să desemneze viitorul preşedinte. Lupu a mai spus că, potrivit legii, pînă la numirea noului preşedinte, vicepreşedintele CVNM “e în drept să exercite funcţia de conducere”. Pe ordinea de zi a şedinţei se mai află şi un raport de activitate al Consiliului de Administraţie al Societăţii Române de Televiziune pentru perioada 10 iulie - 31 decembrie 1998. Parlamentarii trebuie să se pronunţe asupra unui proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al CNVM pe anul 2000 şi în privinţa numirii unui membru în Consiliul Naţional de Evaluare Academică şi Acreditare. I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I PDSR nu exclude o posibilă guvernare cu UDMR, declară Ion Iliescu Preşedintele PDSR, Ion Iliescu, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, că partidul său nu exclude o posibilă guvernare cu UDMR, o analiză în acest sens urmînd să fie făcută între cele două tururi ale alegerilor. în ce priveşte relaţia cu PRM, Iliescu a declarat că nu a existat nici o alianţă cu acest partid, iar PDSR “nu are de gînd” să antreneze o asemenea colaborare. Chiar dacă partidul său va obţine peste 50% din voturi la alegerile parlamentare, viitorul guvern ar trebui să aibă “o puternică susţinere parlamentară”, PDSR căutînd “o alianţă guvernamentală coerentă, cu programe de guvernare coezive”, a spus liderul PDSR. Anul XI Nr. 2922 Miercuri 1 noiembrie 2000 4 pagini 1500 lei Voislav Koştuniţa îşi declară disponibilitatea de a discuta cu Ibrahim Rugová Preşedintele iugoslav Voislav Koştuniţa s-a declarat, marţi, la Oslo, dispus să stabilească unele contacte cu liderul albanez Ibrahim Rugová, al cărui partid a cîştigat alegerile municipale din Kosovo, însă a respins pretenţia de independenţă a albanezilor din Kosovo, relatează AFP. “Sunt deschis oricări tip de contacte cu liderii albanezi (din Kosovo). Nu există uşă la care să nu bat pentru al.„............................. rezolva problemele ţării mele”, a declarat Kostuniţa, la încheierea unei întrevederi cu premierul norvegian Jens Stoltenberg. “Acest lucru înseamnă că, bineînţeles, voi stabili un dialog”, a declarat Koştuniţa, răspunzînd unui ziarist care îl întrebase dacă va încerca “în mod activ” să ia legătura cu Rugova, liderul Ligii Democratice din Kosovo (LDK). “Suveranitatea iese din discuţie”, a afirmat, totuşi, Koştuniţa. “în termeni politici şi strategici, acest lucru ar fi foarte periculos pentru regiune”, a explicat el, reamintind că rezoluţia 1.244 a Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite nu deschide calea decît către o “autonomie substanţială” acordată provinciei Kosovo, din sudul Iugoslaviei. Kostuniţa declarase, în urmă cu două zile, că’“Iugoslavia nu poate recunoaşte rezultatele” alegerilor din Kosovo. Acest scrutin “contribuie la legalizarea unei societăţi monoetnice, care a început să se ■ţgU creeze după plecarea .. .. sîrbilor şi a altor comunităţi pUnealbaneze din Kosovo”, apreciase Kostuniţa, subliniind că cei 100.000 de sîrbi care trăiesc în Kosovo au boicotat alegerile de sîmbătă. La rîndul său, anunţînd, duminică, victoria partidului său în alegerile locale din Kosovo, Ibrahim Rugova a reamintit revendicarea albanezilor din Kosovo: “Cer Parisului, Londrei, Berlinului şi Washingtonului să recunoască independenţa provinciei Kosovo”, a spus el. Rugova s-a ferit însă să facă vreun gest de deschidere în direcţia noului preşedinte iugoslav, declarînd că este “prea curînd pentru a spune” dacă este dispus să întîlnească.| MERIDIANE