Cuvântul Nou, noiembrie 2000 (Anul 11, nr. 2922-2947)

2000-11-25 / nr. 2943

MJ ■tail ■ IH1ML.~Â Vasilica CIOBANU - Care este stadiul acţiunii de retrocedare a pădurilor ? Activitatea în sine, deci de dat o rezoluţie privind dosarele de retrocedare a pădurilor a rămas puţin cam în suspans, asta cred că până după alegeri, pentru că toată lumea este curioasă ce se va întâmpla după aceea. Chiar şi problema composesoratelor aş zice că a fost pusă sub spectrul politic. Spun acest lucru deoarece era vorba că la composesorate să se dea întreaga suprafaţă care era deci în composesorat şi, de aici, au intervenit multe discuţii; unii erau pentru, alţii contra pentru că se făcea o discriminare faţă de persoanele fizice. Mai exact, legea prevede că unei persoane fizice să se dea 10 ha de pădure, iar un membru de composesorat putea primi suprafeţe mult mai mari. Referitor la retrocedare, bineînţeles că Primăria a parcurs o serie de dosare, au fost completate anexele cerute de comisia judeţeană, dar rămâne ca până în februarie 2001 să definitivăm această acţiune, respectiv completarea anexelor, avânduse în vedere ca suprafeţele de păduri sa se dea pe vechile amplasamente, atât cât este posibil. Ultima fază de retrocedare a acestor terenuri este aceea de a ne prezenta cu anexele la comisia judeţană, ele fiind completate inclusiv cu amplasamentele respective. Trebuie să subliniez faptul că Primăriei îi revine o muncă destul de grea în această acţiune. Ce probleme întâmpinaţi în legătură cu aceste composesorate ? Referitor la composesorate trebuie să spun că instanţa de judecată a întârziat cu sentinţa definitivă de constituire a composesoratelor pentru că nu am avut la îndemână statutul vechi de constituire a acestora. S-a întâmplat acest lucru datorită faptului că, prin anul 1944, vechea primărie a ars şi odată cu ea a ars şi arhiva, prin urmare, n-am mai avut acele statute ale composesoratelor, de aceea ne-am prezentat în instanță de vreo patru ori până s-a luat o decizie. Sigur că, în cele din urmă au fost luate în considerare statutele întocmite de către reprezentanţii comitetelor constituite ad-hoc, reuşind astfel să constituim două composesorate, însă n-am primit sentinţa definitivă pentru toate composesoratele. în tot acest timp, tăierile de masă lemnoasă au continuat şi continuă, de altfel, luent firesc dacă ne gândim la igiena pădurilor. Pe plan legal cum stau lucrurile ? Cei care au primit un hectar de pădure în baza Legii 18, primesc aprobare pentru exploatarea materialului lemnos, în cantitate de 6 mc. Până la urmă, aceste tăieri sunt necesare din mai multe puncte de vedere, în primul rând că de undeva omul trebuie să-şi procure lemne de foc. Primăria a încercat să acorde, în limita posibilităţilor, acea masă lemnoasă din păşunea împădurită, dar la un număr aşa mare de cereri, peste 300, ar fi trebuit să avem disponibil peste 1000 mc de masă lemnoasă, în plus, nici nu ni s-a mai dat voie să marcăm. Se ştie că în acest domeniu se lucrează după un plan valabil pe zece ani şi an de an avem voie la 3000 mc de masă lemnoasă. Această cantitate de material lemnos a fost acum cam pe sfârşite, deoa cere s-au făcut nişte tăieri masive la începutul anului, ianuarie-februarie. Ştim că unii cetăţeni din comună sunt nemulţumiţi că nu primesc lemne de foc sau, dacă primesc, acestea sunt prea scumpe. Ce explicaţii daţi la aceste acuze făcute primăriei, dacă le putem spune aşa ? Practic, în acest an, primăria a dat către populaţie cam 400 mc de material lemnos şi am căutat să dăm la un preţ favorabil ambelor părţi, deci nici ca să creăm pierderi la bugetul local, dar nici să obţinem un profit mare de pe urma cetăţenilor. Am încercat, de asemenea, să tinem aceste cereri, în aşa fel încât am dat la o parte cererile cetăţenilor care au păduri în proprietate, considerând că aceştia se pot descurca din hectarul acela pe care-l au, aspect pe care l-am adus la cunoştinţa cetăţenilor vizaţi. în acest sens, domnul ing. Gheorghe Stroe ţine o (Continuare în pagina a 3-a) Pădurea... în prag de iarnă Interviu cu domnul Constantin Fitofi, primarul comunei Sita Buzăului Cartea Albă acoperită de praf şi murdărie Gabriel FLORESCU De regulă, cei care se află la guvernare au obligaţia morală să prezinte o Carte Albă a activităţii pe o anumită perioadă sau să dea raportul în faţa Parlamentului. Ambele variante sunt la fel de bune, mai ales dacă datele cuprinse în respectivul document sunt cele reale, nu învăluite în ceaţă. Ei bine, credem că nu doar Executivul ar trebui să-şi facă un asemenea bilanţ, ci şi Legislativul în condiţiile în care criticile la adresa sa sunt tot mai vehemente. Iar un prilej excelent în acest sens ar fi încheierea legislaturii. Chiar dacă vor mai trece câteva zile până când noul Parlament va fi validat, cel vechi ar cam trebui să se gândească la un “bun rămas”, însă nu cu şampanie şi pişcoturi, ci cu “spălarea păcatelor” într-o Carte Albă. Deja numele atât de uzitat pentru acest termen sugerează nu atât cuprinsul, cât modul în care se cere redactat un asemenea document, cu gând curat, fără mistificări, fără trecerea sub tăcere a aspectelor negative, cuprinzând doar faptele în nuditatea lor. Cam asta am pretinde din partea unui Parlament care n-a făcut altceva decât să coboare încrederea cetăţeanului în această instituţie de bază a societăţii la un nivel îngrijorător de scăzut. Am vrea să aflăm - potrivit aprecierii birourilor permanente ale celor două camere - care este opinia aleşilor neamului în ce priveşte nerealizările în domeniul legislativ nu doar prin prisma unor cifre seci. Deoarece spunându-se că Parlamentul a adoptat, să zicem, o mie de legi concluzia ar putea fi pozitivă, dar dacă luăm la bani mărunți această cifră aflăm că cele mai multe reduc contribuția parlamentarilor doar la o simplă ridicare de mână fiind ratificări de tratate, convenţii, ordonanţe guvernamentale şi ajungem la un final mult mai aproape de ce a reprezentat Legislativul în decursul a patru ani: legi propriu-zise dezbătute, discutate şi adoptate nu numai cu ţârâita, dar şi cu mare întârziere. Cartea Albă a Parlamentului ar putea să ne dumirească şi pe noi cum se face că numeroşi parlamentari au chiulit cu nemiluita sau au apărut doar pe la caseria instituţiei să-şi ridice salariul; cum se explică faptul că în nenumărate rânduri n-a existat cvorum când era mai mare nevoie de el; de ce se acceptă “naveta” unui ales de la un partid la altul după cum îl poartă interesul pe respectivul deputat ori senator, fără ca cei ce l-au trimis în Parlament să fie consultaţi dacă îi mai acordă încrederea sau nu; cum se permite ca primii oameni care nesocotesc legea să fie tocmai parlamentarii, în ce măsură facilităţile de care au beneficiat s-au folosit în interesul alegătorilor. Şi alte multe asemenea întrebări care îşi aşteaptă răspunsul, chiar dacă suntem convinşi că aşteptăm degeaba. Totodată, respectiva Carte Albă ne-ar putea lămuri şi în ce priveşte proasta funcţionare a coaliţiei majoritare, ne-ar explica motivul pentru care una se stabilea la nivel de lideri de grupuri parlamentare şi alta se vota, repercusiunile asupra vieţii socialpolitice a ţării fiind considerabile. Toate acestea sunt, desigur, numai dorinţe căci în realitate Cartea Albă pe care o aşteptăm este mult prea acoperită de praf şi murdărie pentru a fi scoasă la vedere spre luare-aminte a celor ce vor veni. Analiştii şi comentatorii politici spun că rezultatele votului pot diferi în mod esenţial de cele înregistrate la sondajele de opinie preelectorale. E posibil. Omul gândeşte altfel când e singur cu listele, în cabina de vot, decât atunci când răspunde la nişte întrebări puse de o persoană fizică. Indiferent cum va fi, indiferent ce rezultate vor fi, ce răsturnări sau confirmări ale sondajelor preelectorale, important este ca dv. să veniţi duminică la vot. Aceleaşi sondaje de opinie spun ca vreo 25% dintre români încă nu ştiu cu cine votează, aflându-se în situaţia cetăţeanului turmentat al lui Caragiale. Alţi 10% spun că nu vor veni deloc la vot. Ăştia sunt cei dezamăgiţi atât de cumplit încât nu-i mai,interesează ce se va întâmpla cu ei, cu familiile lor, cu ţara în următorii patru ani. Sunt puţini, 10% nu-i mult, dar izolarea lor poate fi molipsitoare. Una peste alta, cu 70-75% prezenţă la vot în primul tur de scrutin se poate spune că am trecut examenul alegerilor la capitolul participare. Rămâne să vedem dacă l-am trecut şi la celelalte capitole, la fel de importante. Vom şti asta, în mare, încă de duminică noaptea. Dacă nu cumva se va întâmpla și la noi ca la americani... V.M. TUDOR Agricultorii vor putea folosi 10.000 de tone de motorină din rezerva de stat, de săptămâna viitoare Agricultorii vor putea folosi motorină (Jin rezerva de stat din a doca : . rte a rptăminii viitoare, cînd va începe și distribuirea cupoanelor pentru acest carbman' •« montat vineri ministrul Agriculturii şi funcunii.c., Ioan Avram Mureşan. MAA a solicitat 10.000 de tone de motorină din rezerva de stat, aceasta uimind a fi returnată după 90 de zile. Direcţiile agricole vor întocmi listele cu cereri ale agricultorilor interesaţi să se împrumute de la rezerva de stat, producătorii urmînd să constituie şi garanţiile necesare. Raportul ministerului privind îmbunătăţirea aprovizionării cu motorină, în special în nordul ţării, a fost agreat de prim-ministrul Mugur Isărescu, spune Mureşan. Cupoanele pentru motorină, tipărite de SNP Imetrom, vor fi distribuite diect Direcţiilor judeţene pentru agricultură şi vor putea fi folosite pînă la sfîrşitul lunii martie 2001. Ministrul a declarat că, faţă de anii trecuţi, situaţia însămînţărilor de toamnă este mai bună. Cu grîu s-au însămînţat 2,2 milioane de hectare (120% faţă de program), faţă de 1,7 milioane ha în 1999 şi 1,6 milioane hectare în 1998. ! Una din realităţile dramatice ale vieţii de român: Să fii bătrân, bolnav şi adesea singur - coşmarul multor semeni ajunşi la vârsta a treia ! Pentru a veni în ajutorul celor mai nevoiaşi, filiala de Cruce Roşie Covasna oferă îngrijiri la domiciliu • Acest program umanitar se derulează în judeţ de...şapte ani şi se bucură, în continuare, de o bună primire din partea populaţiei nevoiaşe vii Horia C. DELIU şi tot timpul anului, dar mai ales în sezonul rece, grijile şi nevoile unei mari părţi a polaţiei româneşti se acutizează. Costurile foarte mari la întreţinere, medicamente, alimente îi aduc în pragul disperării pe foarte mulţi dintre neîncetăţeni, dar mai cuaină pe cei în etate. Irică ai neşansa să tîi ramas singur pe lume, să ai o vârstă înaintată şi să să suferi de tot soiul de beteşuguri, aproape că eşti un om pierdut. Di in cel mai bun caz, ajungi în pragul disperării. Cine a călătorit în Occident a putut constata pe lângă alte multe lucruri bune, şi grija deosebită pe care guvernele, instituţiile de ocrotire, dar şi restul populaţiei o acordă celor ,iiu,şi la aista senectuţii. Pentru că, spun ei, datorim muncii celor în etate s-a ajuns la un standard de viaţă ridicat, graţie activităţii celor vârstnici cei tineri trăiesc azi aşa prosper! Iată de ce merită recunoştinţă. Ehei, când se va ajunge şi în România, oare, la o asemenea concepţie? Probabil în secolul... XXII! Din dorinţa de a oferi un strop de mai bine celor ce se găsesc într-o situaţie ingrată, filiala Covasna de Cruce Roşie a iniţiat încă din anul 1993 un Serviciu de îngrijire a bolnavilor la domiciliu în municipiul Sfântu Gheorghe. Aşa după cum ne-a relatat recent dna Balazsa Maria, directoarea instituţiei amintite, “acest serviciu oferă bolnavilor sau persoanelor vârstnice îngrijire la domiciliu, oferind prestaţii care contribuie la susţinerea demnităţii umane. Sunt câteva activităţi foarte importante pentru beneficiari, pe care aceştia nu le pot duce adesea (Continuare în pagina a 3-a) Refuzul de a mai lăsa şi românilor câte ceva • Consilierii UDMR din cadrul CJ Covasna votează in masă, executând ordinele “centrului” uniunii și refuzând categoric să respecte algoritmul impus de rezultatul alegerilor democratice din judeţul nostru Doru Decebal FELDIOREAN Ieri, la sediul Consiliului judeţean Covasna s-a desfăşurat şedinţa extraordinară a cărei prim punct de pe ordinea de zi, care deşi, iniţial, nu părea delicat, prin prisma arhicunoscutelor probleme etnice din consiliu şi, de fapt, din judeţ, apărute datorită refuzului total de-a mai lăsa câte ceva şi românilor, a ajuns să fie, după discursul d-lui Adrian Căşunean Vlad, un subiect “aprig” de dispută ... prin tăcere şi executarea ordinelor. După cum v-aţi dat seama este vorba, la fel ca de nenumărate alte ori, despre votul în masă al maşinii udemeriste ce nu poate fi sensibilizată în vederea trăirii în linişte şi bună înţelegere. Iată probleme, cele etnice desigur, a românilor şi maghiarilor. Toată relatarea de mai sus a pornit de la proiectul de hotărâre privind revocarea a două mandate din Consiliului de Administraţie al Casei Judeţene de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna şi acordarea altor patru, pentru ca numărul total al membrilor să fie 11, după cum o cere mai nou Legea asigurărilor sociale şi de sănătate. Astfel, au fost revocate mandatele medicilor Romulus Găzdac şi Bukovinski Lenke, fiind acordate noi mandate medicilor Antal Almos Jeno şi Kadar Imre, precum şi pensionarilor, Jakabos Csaba István şi Nagy József, după consultarea organizaţiilor de pensionari din judeţ. Trebuie menţionat că dacă până când C.A. ale caselor erau formate din 9 membrii consiliile judeţene numeau 3 dintre aceştia, acum, când sunt alcătuite din 11 membrii, de la “judeţ” se trimit cu doi oameni în plus. Dacă până în prezent din cei trei membrii numiţi de C.J. Covasna unul era român, conform algoritmului politic rezultat în urma alegerilor, acum din cinci membrii ... toţi sunt maghiari. Astfel se explică luare de cuvânt, în numele Grupului de consilieri ai partidelor altele decât UDMR, a d-lui av. Adrian Căşunean Vlad, care a subliniat în plină şedinţă: “Voi spune acum exact ceea ce am spus şi ieri în Delegaţia Permanentă. Fostul consiliu, considerat unul mai rigid ca acesta, a respectat configuraţia etnică şi politică, în timp ce actualul consiliu nu face acest lucru. E nedrept şi nu este democratic. De aceea, apelez la judecata dumneavoastră şi îl propun pe dl. ec. Nicu Rădulescu în C. A.-ul casei, pentru ca unul dintre cei cinci membrii numiţi de Consiliul Judeţean să fie român.” E, aici e aici, pentru că după ce dl. Căşunean şi-a terminat discursul, în sală s-a lăsat, pentru momente bune, o linişte mai ceva ca la înmormântare. După care a urmat votul, exact aşa cum ne aşteptam: 25 “pentru” şi 11 “împotrivă”. Ca la dentist sau, mai bine zis, ca la ora de matematică, pentru că 25 + 11 = 36, adică numărul consilierilor prezenţi. (Continuare în pagina a 3-a) Anul XI Nr. 2943 Sâmbătă 25 noiembrie 2000 4 pagini 1500 lei Aproape 17,8 milioane de români sunt aşteptaţi să se prezinte la urne duminică Pentru alegerile parlamentare şi prezidenţiale din 26 noiembrie 2000 sunt aşteptaţi să se prezinte la urne 17.724.726 de cetăţeni cu drept de vot, înscrişi pe listele electorale permanente din ţară, tipărite de Ministerul de Interne, dintre care peste 1.700.000 în Bucureşti. Acestora li se adaugă cei 172.695 de români cu drept de vot din afara graniţelor ţării, trecuţi pe listele permanente externe. Pentru legislatura 2000-2004, Camera Deputaţilor va avea 327 de mandate, cu unul mai puţin faţă de actuala legislatură, iar Senatul 140 de mandate, cu trei mai puţin decît în această legislatură. Numărul de mandate de senatori şi deputaţi a fost stabilit în funcţie de numărul de votanţi de pe listele permanente. România trebuie să respecte cu stricteţe toate directivele internaţionale privind discriminarea, înainte de a fi acceptată în UI România nu se va putea integra în Uniunea Europeană înainte de a respecta, cu stricteţe, drepturile omului în general, şi cele ale femeilor în special, a declarat, vineri, Simon Mordiac, reprezentant al Comisiei Europene şi coordonator de programe PHARE, cu ocazia conferinţei internaţionale “Iniţierea unui dialog privind şansele egale pentru femei şi bărbaţi în procesul de integrare europeană organizată de Fundaţia pentru o Societate Deschisă-România. Renate Weber, preşedinta Fundaţiei, consideră că între legislaţia actuală din România şi directivele UE referitoare la egalitatea şanselor există “o discrepanţă uriaşă”, care ar trebui diminuată cît mai repede, cu atît mai mult cu cît autorităţile europene sunt extrem de sensibile la problemele legate de discriminarea de gen. în acest sens, Fundaţia va lansa, în zece ţări aflate în procesul de aderare, începînd cu anul viitor, un program regional ce îşi propune să devină un centru de resurse în acest domeniu, să ofere modele şi soluţii pentru combaterea discriminării şi să armonizeze legislaţiei cu cea europeană, “în prima etapă, o echipă formată din specialişti din cele 10 ţări va analiza şi monitoriza cazurile de discriminare, cu specificul lor, astfel încît să avem o imagine de ansamblu a situaţiei”, a spus Renate Weber. Faza a doua a programului cuprinde acţiuni concrete de modificare a legislaţiei şi a practicilor administrative discriminatorii şi introducerea conceptului de egalitate a şanselor nu numai pe piaţa muncii, ci şi în educaţie, participarea publică, ca şi accesul la informaţii şi instituţii. •“Programul pentru Femei” are o durată de doi ani şi va fi finanţat, pentru prima etapă, cu aproape 300.000 de dolari. A Al Gore a depus o listă de argumente■, ca răspuns la recursul lui George W. Bush, la curte Supremă a Statelor Unite Candidatul democrat la Preşedinţia Statelor Unite, Al Gore, a depus, joi, la Curtea Supremă federală, o listă de argumente, ca răspuns la apelul înaint rivalul său republican, George W. Bush, pentru oprirea operaţiunilor electorale în statul Florida, relatează AFP. “Vicepreşedintele Gore a depus o listă de argumente la Curtea Supremă”, a declarat, telefonic, pentru AFP, un purtător de cuvînt, care a precizat că textul încă nu era disponibil. George W. Bush a făcut apel, miercuri seara, contestînd continuarea operaţiunilor electorale, care fuseseră autorizate marţi de Curtea Supremă din Florida, pe motiv că acest demers ar fi neconstituţional. în conformitate cu prerogativele discreţionare de care dispun, cei nouă judecători poarta între a accepta sau nu acest recurs.Curtea Supremă din Florida hotărîse, marţi, că autorităţile electorale ale statului trebuie să ia în considerare rezultatele rectificate, stabilite în urma renumărării manuale a voturilor, datalimită pentru aceasta fiind 26 noiembrie. Pe de altă parte, Curtea Supremă din Florida a respins, joi, cererea candidatului democrat Al Gore de a forţa comitatul Miami-Dade să reia numărarea manuală a voturilor, potrivit purtătorului de cuvînt al instituţiei, Craig Waters. Acesta a dat citire hotărîrii judecătorilor, în care se precizează că cererea “este respinsă fără prejudiciu”, ceea ce înseamnă că democraţii se pot adresa unei alte curţi. MERIDIANE • 1