Cuvântul Nou, ianuarie 2001 (Anul 12, nr. 2971-2994)

2001-01-04 / nr. 2971

► i/ VÂNTUL NOU fjPOIAH jc /^L jlUMMMULffl @©WiM^4 ■ jyE#JSr^Hl4y1g^^WMyiilBfTM ^gylsgll 11BNSi7 za m '•flflBHPssS^ Anul XII Nr. 2971 Joi 4 ianuarie 2001 4 pagini 1500 lei Adrian Năstase va propune Conferinţei Naţionale a PDSR înfiinţarea funcţiei de secretar general al partidului Preşedintele interimar al PDSR, Adrian Năstase, a declarat, miercuri, că Biroul Executiv Central al partidului a decis convocarea unei Conferinţe Naţionale Extraordinare, în data de 19 ianuarie, avînd ca puncte principale pe ordinea de zi alegerea preşedintelui şi modificarea statutului partidului. Năstase a afirmat că va propune delegaţilor la Conferinţa Naţională înfiinţarea funcţiei de secretar general al partidului, care, în opinia sa, ar trebui ocupată de un membru al PDSR care să nu fie nici parlamentar şi nici membru al Guvernului, astfel încît să ,se ocupe exclusiv de activităţile curente şi de reprezentare ale partidului. El a adăugat că vor mai fi aleşi şi alţi doi-trei vicepreşedinţi, faţă de cei existenţi, care vor avea în subordine departamente noi. Năstase a mai spus că, în opinia sa, funcţia de prim-vicepreşedinte ar putea fi desfiinţată şi că nu s-ar simţi “deranjat dacă şi alţi colegi şi-ar anunţa candidaturile” pentru funcţia de preşedinte la Conferinţa Naţională. Liderul PDSR a precizat că pe ordinea de zi a Conferinţei Naţionale vor mai fi prezentarea unui raport privind rezultatele obţinute la alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale din anul 2000, strategia partidului pentru acest an şi adoptarea unor măsuri de pregătire a negocierilor de fuziune cu PSDR, stabilită anul trecut într-un protocol semnat de către cele două formaţiuni. El a apreciat că fuziunea cu PSDR reprezintă un moment foarte important pentru social-democraţia românească şi că denumirea noii formaţiuni, rezultată din fuziune, va fi, conform protocolului, Partidul Social Democrat. ! Printre oameni, cu oamenii Gabriel FLORESCU Trecerea pragului dintre milenii a scos lumea afară din casă mai ceva ca-n alţi ani A existat o bucurie vizibilă la oameni pentru simplul fapt că au apucat acest eveniment, o bucurie pentru că sau aflat împreună într-un moment despre care vor putea povesti urmaşilor. Atât în marile oraşe, cât şi în cele de mai mică anvergură, precum Sfântu Gheorghe, zeci de mii de cetăţeni de toate vârstele s-au aflat la miezul nopţii pe străzi, în pieţele principale, şampania a curs, urările, îmbrăţişările între cunoscuţi şi necunoscuţi nu mai conteneau într-o atmosferă de veselie aparte faţă de alţi ani. Iar focurile de artificii se succedau într-un ritm ameţitor, semn clar că oamenii au trecut în noul mileniu plini de speranţa că vor avea parte de mai multe bucurii decât în secolul de-abia încheiat. în câteva oraşe am avut ocazia să vedem, graţie televiziunilor naţionale, cum la petrecerea cea mare au luat parte şi conducătorii localităţilor respective. La Piteşti s-au celebrat căsătorii, în Bucureşti primarul general Traian Băsescu s-a aflat alături de 5000 de persoane la Revelionul mileniului, în alte părţi primarii s-au amestecat ca simpli cetăţeni printre locuitori, au fost alături de ei. Fără discuţie, aceste apariţii nu sunt lipsite de un iz propagandistic, reflectă dorinţa respectivilor primari de a rămâne în graţiile electoratului, dar ele dovedesc şi faptul că aleşii ştiu cui datorează ajungerea lor în funcţie. Am fost curioşi - aşa, ca un fapt divers - dacă cei ce au câştigat alegerile din Sfântu Gheorghe vor avea simţul politic de a se afla printre oameni în noaptea trecerii în noul mileniu. Ei bine, n-au fost, n-au considerat necesar să-şi întrerupă Revelionul oriunde l-au petrecut spre a ciocni un pahar de şampanie cu locuitorii oraşului. Sau nu i-am văzut noi şi greşim când afirmăm acest lucru? Nu ne aşteptam să rostească un discurs, ci să fie oameni printre oameni. Ne-am mai gândit că poate-poate Primăria Sfântu Gheorghe va fi cea care să organizeze focurile de artificii aşa cum o face cu prilejul zilelor oraşului, va rupe din fondurile sale pentru a da momentului un caracter mai festiv. Nu, pentru așa ceva Consiliul local n-a avut bani sau preocupare, la fel cum n-a avut pentru împodobirea corespunzătoare a oraşului cu prilejul Crăciunului. A “împodobit” centrul municipiului cu tarabe ce imitau “piaţa ruşilor” atât ca aspect, cât şi ca mărfuri expuse, a încasat nişte chirii care vor fî folosite oriunde altundeva, dar nu în interesul cetăţenilor. Dar, să presupunem că n-ar fi existat bani - deşi s-ar fi putut “rupe” câte ceva de la fondurile alocate numeroaselor deplasări în străinătate ale primarului - pentru o asemenea “risipă”, dar prezenţa între cei ce sărbătoreau Noul An nu costa nici un sfanţ. Modul cum înţeleg edilii municipiului Sfântu Gheorghe să se afle în slujba cetăţeanului este cât se poate de desconsiderant pentru locuitori. Iar acest lucru este sesizat nu numai de cei de etnie română, dar şi de maghiari. Primarul nu poate fi văzut în public decât în 15 martie şi cu prilejul Zilelor Sfântu Gheorghe, în rest, dacă nu se află în străinătate, stă prin sediu, în şedinţe, ştie mult prea puţin ce se întâmplă sau cum arată oraşul. Sunt nu numai gândurile noastre, ci şi ale celor care la cumpăna anilor s-au aflat în centrul municipiului şi au rămas cu un gust amar. MULŢUMIM, CRUCEA ROŞIE! • Ne-am cam obişnuit ca apelurile noastre la gesturi umanitare să n-aibă mare succes. Oamenii cu bani n-au timp să-şi ajute semenii, iar cei care au timp, n-au cu ce. Am scris despre copilul Vasilică înainte de Crăciun. Vasilică este rodul imaginaţiei mele, dar el poate fi oricând un caz real, copii săraci sunt o mulţime în oraşul nostru. Iată, însă, că scrisoarea lui Vasilică spre Moş Gerilă a impresionat inimi oneste. Ne-a sunat de la Crucea Roşie dl. Alexandru Zaharia, secretarul subifilialei Crucii Roşii din Sf. Gheorghe. Domnia sa ne-a rugat să-i spunem numele întreg şi adresa exactă a lui Vasilică, pentru a putea să ajute această familie nevoiaşă. Am aflat, astfel, că sunt 300 de astfel de familii ajutate de Crucea Roşie. Am mai aflat că există un program de iarnă pentru cei săraci, că se dau 100 de pachete cu alimente în fiecare lună celor săraci, că aproape 100 de oameni mănâncă zilnic la cantina special amenajată pentru nevoiaşi. Asta e situaţia. Vasilică există. Există şi Laci, şi Ionică, şi Pista. Copii săraci sunt, din păcate, la tot pasul. Şi poate nu toţi au fost descoperiţi de Crucea Roşie, pentru a fi ajutaţi. Să-i găsim noi, Crucea Roşie este extrem de receptivă la necazurile copiilor şi bătrânilor. Mulţumim! Dumitru MANOLĂCHESCU TINERET - TINERETE Gânduri la început de an, secol şi mileniu: “Locuitorii din judeţele Covasna şi Harghita şi-au regăsit demnitatea acum 11 ani, la fel ca populaţia întregii ţări! ” Ne-a declarat dl. Ionel TOMA, Stat pentru problemele revoluţionarilor.  Domnule Ionel Toma, vă aflaţi din nou în judeţul Covasna, pentru a fi alături de revoluţionarii din zonă la manifestările prilejuite de împlinirea ali ani de la evenimentele din acel decembrie 1989, care a însemnat atât de mult pentru poporul român. Cu ce impresii plecaţi? Am dat curs invitaţiei adresate de dl. Niţu Smarandache, preşedintele Asociaţiei Covasna - Harghita a Răniţilor şi Urmaşii Eroilor Martiri din Revoluţie, şi am cele mai bune impresii, deoarece este o organizaţie puternică, cu rezultate deosebită. S-a muncit mult şi cu seriozitate încă de la înfiinţare şi împlinirile se văd. Pe de o parte, aici fiinţează cea mai veche conducere de asociaţie din ţară, alcătuită din doi oameni minunaţi, un român şi un maghiar, respectiv domnii Niţu Smarandache şi Albert Alexandru, iar pe de alta, majoritatea doleanţelor revoluţionarilor covăsneni şi harghiteni s-au soluţionat. - Nu de la sine! O spun ca unul care cunosc în amănunţuime situaţia, relatând-o în numeroase articole de-a lungul ultimului deceniu... - Fireşte. Strădaniile conducerii Asociaţiei Covasna - Harghita au fost foarte mari, iar Secretariatul de Stat pentru problemele revoluţionarilor cunoaşte acest lucru: în cei mai bine de 11 ani ce au trecut de la evenimentele din decembrie 1989 multe s-au schimbat în România, dar nu trebuie să uităm jertfa acelor care au ieşit cu piepturile goale în stradă pentru a se opune unui regim totalitar. Revoluţia a izbucnit şi s-a extins în toată ţara datorită participării maselor largi populare, a oamenilor simpli, uniţi sub tricolor, fie că erau români, maghiari, germani sau de alte etnii. Şi în judeţele Covasna şi Harghita situaţia s-a prezentat la fel, cei 85 de cetăţeni răniţi, ca şi Eroii Martiri căzuţi dovedind că trecerea la noua orânduire nu s-a făcut fără jertfe, fără sacrificii umane. __________________Horia C. DELIU (Continuare în pagina a 2-a) Ferestre de suflet Lipsa sursei de venit doboară visuri şi speranţe Vasilică CIOBANU Situaţia financiară precară a adus-o pe doamna Mioriţa Darie din comuna Zagon în pragul disperării. Până acum câteva zile se baza măcar pe salariul soţului dumneaei, dl. Gheorghe Darie, şi reuşea cumva să facă faţă cheltuielilor necesare familiei sale, ce-i drept destul de greu dat fiind faptul că venitul respectiv era destul de mic. Din păcate, anul 2001 a început cu concediul fără plată pentru dl. Gheorghe Darie şi se pare că sunt slabe speranţe să fie rechemat la actualul loc de muncă. De fapt, dl. Gheorghe Darie a lucrat vreo 24 de ani ca lăcătuş mecanic. în ultima perioadă a fost angajat la SANITER - Secţia Covasna, dar, cum naveta la Covasna era anevoioasă din cauza lipsei mijloacelor de transport în comun, s-a gândit să se angajeze la firma “TRAMAR” din municipiul Sfântu Gheorghe, mai ales că aici i se promisese și vreo patru, cinci sute de mii de lei în plus la salariu. “La început, maistrul de la atelierul mecanic al acestei firme mi-a promis că voi primi ca salar în jur de două milioane de lei - spune dl. Gheorghe Darie. După ce m-am angajat mi-au stabilit cam un milion și jumătate de lei pentru două luni de probă, după care urma să mi se mărească salariul. (Continuare în pagina a 2-a) La Spitalul Municipal din Târgu Secuiesc, investiţii importante, realizate cu resurse financiare proprii şi cu sprijinul unor sponsori în anul trecut, pe lângă continuarea construcţiei noii aripi a Spitalului Municipal din Târgu Secuiesc, aici a continuat şi dotarea secţiilor sale cu microcentrale termice proprii, pentru asigurarea încălzirii şi a apei calde necesare. Nu demult, am aflat de la domnul doctor Biro Geza, medic primar radiolog, directorul acestui spital, că in urmă cu vreo doi ani s-a produs prima despărţire de centrala termică a GOSCOM Târgu Secuiesc, prin punerea în funcţiune a unor astfel de microcentrale pentru secţia de pediatrie, pentru dispensarele medicale din municipiu, corpul SANEPID-ului - în care funcţionează dispensarul TBC şi laboratorul de microbiologie - şi pentru fostele dispensare de întreprinderi, transformate în cabinete ale medicilor de familie, în cursul lunii noiembrie a anului trecut, au fost puse în funcţiune şi microcentralele termice ale secţiilor de interne şi de radiologie. La centrala termică a GOSCOM, care iniţial a aparţinut spitalului, dar la care ulterior au fost racordate şi câteva blocuri de locuinţe din zonă, a mai rămas racordată doar secţia chirurgie. Am mai reţinut că toate microcentrale termice date în folosinţă, sunt investiţii realizate din resursele financiare proprii ale Spitalului Municipal Târgu Secuiesc, în ce priveşte dotarea acestei unităţi spitaliceşti cu aparatură medicală nouă, interlocutorul ne-a declarat că, în curând, va fi pus în funcţiune un modern aparat Roengen, desigur pentru radiologie, aparat obţinut cu sprijinul unor sponsori generoşi. Este vorba de societăţile comerciale din Târgu Secuiesc, Confecţii “Secuiana” SA, Fashion SA, Poliprod SA, ELCO SA, IFET şi MTS SA. Pentru instalarea noului aparat Roengen, se află în construcţie, în faza de finalizare, o extindere a secţiei radiologie, cu încăperile necesare pentru acest aparat. Domnul director Biro Geza ne-a mai spus că sunt speranțe ca aparatul să poată fi montat cam peste o lună de zile. Aurel GOLCIU Obositor mileniu! Ne-aşteaptă un mileniu obositor. Dacă se poate, chiar mai obositor decât cel pe care l-am părăsit de curând. Nu doar pentru că vom continua, noi românii, o tranziţie extrem de preocupantă, ci şi pentru că semne bune anul n-are! Cum să aibă? înainte vreme, ştiţi dv. când, scriam despre “primele zile, primele succese”. Scotea brutarul 1000 de pâini în plus în prima zi a anului, era un succes raportat cu mândrie patriotică. Acum, vedeţi şi dv., nu mai există succese în economia românească. Lumea îşi ia liber de la Crăciun până la Sfântul Ioan, ce să mai lucrezi, ce rost are?! Brutarii, lăptarii şi comerţul lucrează, dar e ceva normal, ei au devenit capitalişti care îşi fac de cap într-o societate care nu ştie în ce stadiu de dezvoltare se află. Ei, dar problema cea mai importantă a mileniului 3 este alta: unda seismică din ziua cu nr. 255 a anului 2001, în această zi, care pică, se pare, prin septembrie, ar urma să avem parte de un cutremur devastator, de vreo 8 grade pe scara Richter... Nu sună bine, așa-i? Domnul care imaginează asemenea scenarii apocaliptice se numește Istrate și este un vizionar. Adică are viziuni. I se arată tot soiul de întâmplări care urmează să aibă loc. A prevăzut, zice el, şi cutremurul din 1977. Ceauşescu a crezut în ce spunea individul atunci şi-a şi plecat din ţară, mai ţineţi minte!, cutremurul l-a prins prin Iran, parcă. Acum Istrate prezice un cutremur de 8 grade în septembrie şi face această prezicere chiar înaintea Revelionului. Păi frumos o fi din partea dumnealui? Mi-au stat sarmalele-n gât şi-am băut vedre de vin încercând să uit ce-a zis ipochimenul. Păi nu? Dacă tot e ultimul an, măcar să ştim una şi bună, la ce bun să mai faci planuri de viitor? Chiar dacă scapi cu viaţă, e musai să rămâi fără casă, al nimănui, să iei calea codrilor şi-a peşterilor, că doar pe-acolo mai poţi să-ţi găseşti adăpost. Această prezicere ne-a întunecat sfârşitul de an. Şi nici acum, la începutul mileniului, nu ne simţim mult mai bine. O sfârşeală apasă pe sărmanele noastre organe, semn că “Maestrul” ne-a cam părăsit, ne-a cam lăsat din braţe; descurcaţi-vă singuri, răilor şi necredincioşilor, aţi huzurit la umbra mea 2000 de ani, mai lăsaţi-mă-n pace, mi-aţi mâncat zilele cu prostiile voastre! Am o bănuială că Cel de Sus chiar aşa şopteşte-n barbă în zilele în care reumatismul îi provoacă amarnice dureri de oase. Drept pentru care copiii nimănui vom fi şi unde mai pui că searată şi Istrate la orizont, prezicând Apocalipsa, îmi veţi da, atunci, dreptate când afirm că ne-aşteaptă un mileniu obositor în care mai greu ne va fi cu primii 300 de ani de tranziție, apoi va fi bine și românii vor prostspera... Dumitru MANOLĂCHESCU VIATA PE SCURT JUMMIEMEIEI (UM) 13 / — 3120 Li 3656 Nicolae Văcăroiu declară că procedura de ridicare a imunităţii parlamentare nu va fi modificată în sesiunea extraordinară Preşedintele Senatului, Nicolae Văcăroiu, a declarat, miercuri, că prevederile din Regulamentul Senatului referitoare la ridicarea imunităţii parlamentare cu aprobarea a jumătate plus unu din numărul de senatori vor fi menţinute, iar în sesiunea extraordinară a Senatului se va modifica Regulamentul acestei Camere astfel încît să se “tripleze” numărul orelor de lucru în comisiile permanente. Văcăroiu a susţinut că declaraţia sa anterioară, potrivit căreia imunitatea parlamentară ar trebui ridicată doar cu aprobarea a două treimi din numărul senatorilor, a reprezentat o opinie personală. Aproape jumătate dintre români sunt optimişti în ceea ce priveşte anul 2001 Românii sunt optimişti în ceea ce priveşte primul an din noul mileniu, conform unui sondaj realizat de Centrul pentru Studierea Opiniei şi Pieţei (CSOP), în decembrie 2000. La sfârşitul fiecărui an, institutele membre ale Gallup International Association realizează o amplă cercetare internaţională ce oferă o imagine comparativă referitoare la percepţia noului an. în anul 2000, cercetarea a fost realizată în 70 de ţări de pe toate continentele. în România, datele au fost culese de CSOP, în perioada 10-15 decembrie, fiind intervievate 1.030 de persoane avînd vîrsta peste 15 ani. Aproximativ 44 la sută dintre români consideră că 2001 va fi un an mai bun decît precedentul, 26 la sută spun că va fi la fel ca 2000, iar 19 la sută sînt de părere că ne așteaptă un an mai rău. Totuşi, 32 la sută dintre români afirmă că 2001 va fi, din punct de vedere economic, un an dificil, 30 la sută consideră că va fi la fel ca 2000, iar 29 la sută se arată încrezători în posibilitatea înregistrării unei creşteri economice. în ceea ce priveşte şomajul, 26 la sută dintre români consideră că numărul persoanelor fără un loc de muncă va creşte puţin, 23 la sută spun că numărul şomerilor va rămîne constant, alţi 23 la sută afirmă că şomajul va scădea puţin, 12 la sută declară că şomajul va creşte mult şi doar 5 la sută cred că fenomenul va scădea mult. Numărul grevelor va creşte în 2001, în România, în opinia a 21 la sută dintre intervievaţi; va rămîne acelaşi după părerea a 35 la sută dintre ei; va scădea consideră 20 la sută dintre români. O mare parte, însă, (24 la sută) au răspuns la această întrebare cu “nu ştiu”. Cei mai mulţi dintre români (38 la sută) apreciază că noul an va fi unul mai paşnic, faţă de 34 la sută care cred că va fi la fel ca 2000 sau 14 la sută care spun că vor exista mai multe conflicte între ţări, în următoarele 12 luni. ' SFÂNTU GHEOITOMI Tel 351 609; 315 577 SEPS.SZENTGYORGY ,Ae--MA fii'GYFI KÖNYVTÁR I ~t~