Cuvântul Nou, februarie 2001 (Anul 12, nr. 2995-3018)

2001-02-01 / nr. 2995

CUVÂNTUL NOU COTDIAN SOCIAL-POUTOSAI, jlMfegniUtl COVABHA1 _________________,___________________________________________________________________,_________________,___________’ J Pâinea făcută sandwich Gabriel FLORESCU Dispută mare pe tărâmul grâului panificabil: este sau nu este suficientă cantitatea existentă în ţară? Premierul Adrian Năstase promitea un import masiv din Statele Unite pentru că rezervele interne nu sunt suficiente, iar preşedintele Propanului ameninţa, de asemenea, că ne aflăm în pragul unei crize a pâinii. Pe de altă parte, producătorii produselor de panificaţie promiteau, cu jumătate de gură (ştiu ei foarte bine de ce...) că în cazul în care vor primi făină din grâu american mai ieftin decât cel de pe piaţa românească, atunci vor ieftini pâinea. Ei bine, tare am vrea să o vedem şi noi pe asta! Ceea ce se întâmplă astăzi în acest domeniu atât de important precum pâinea noastră cea de toate zilele dovedeşte un fapt de netăgăduit: practic, cei ce se ocupă de acest sector habar n-au care este realitatea, cât grâu s-a produs, cât a fost exportat, cât există încă în stocuri. Vrem, nu vrem, în memorie ne revin asigurările date de iresponsabilul fost ministru al Agriculturii, mare lider țărănist, Ioan Avram Mureșan, cel ce dădea asigurări ferme că România a produs anul trecut, în ciuda secetei care a mistuit grânarele ţării, suficient grâu pentru a nu exista nici un pericol până la următoarea recoltă. Electronistul care se vedea înscăunat mare şef la PNŢCD ne minţea însă cu neruşinare, iar acum ne confruntăm cu o acută criză a grâului. Practic, soarta acestui aliment de bază care este pâinea a fost făcută sandwich fără nici o remuşcare de Mureşan şi şleahta care i-a stat alături. Sau, poate, au avut aceştia cine ştie ce interese în exportul-importul grâului şi le-a convenit să faciliteze această criză? Este clar că grâul cumpărat la un preţ mai mic în SUA va putea fi revândut de importator la un preţ mai mare către producătorii autohtoni de făină şi pâine, costul acestei tranzacţii câştigătoare pentru cei de mai sus fiind suportat, bineînţeles, de consumatorul zilnic de pâine, respectiv populaţia ţării. Pornind de la situaţia generată de lipsa grâului şi declaraţiile fără acoperire ale fostului ministru al Agriculturii apare şi mai evidentă cerinţa ca, în sfârşit, să fie adoptată o adevărată lege a răspunderii ministeriale, nu cea existentă acum. Pentru că musiu Mureşan ne-a împins în situaţia de criză, după care şi-a băgat mâna-n buzunar şi a plecat bine mersi de la minister fără ca cineva să-l tragă de mânecă şi să-l oblige să facă cel puţin mea culpa. De asemenea, devine imperios necesar ca guvernul să adopte, în sfârşit, o politică agrară în interesul populaţiei ţării, chiar trecând peste “recomandările” forurilor internaţionale şi să purceadă la o subvenţionare corespunzătoare a agriculturii direct la producător. în ultimii patru ani s-a făcut tot posibilul pentru a aduce acest sector la sapă de lemn în vreme ce ţările din jurul României nu s-au sfiit nici o clipă să acorde fonduri mari pentru sprijinirea ţăranilor. Acţionând absolut prosteşte vom ajunge să nu ne mai putem face nici un sandwich (de astă dată la propriu) din produse proprii, ci vom apela pentru orice bucăţică de pâine la importuri de peste țări și mări. NEGOCIERILE PDSJMJNMR CONTINUĂ Prefectura judeţului Covasna e şchioapă, n-are subprefect în regulă. Până să se înţeleagă PDSR cu UDMR în această chestiune, până să renunţe UDMR la un post de vicepreşedinte la Consiliul judeţean sau de viceprimar la municipiu în schimbul primirii “ok”-ului pentru funcţia de subprefect, până să se va renunţa la discursul etnicpoliticianist va mai curge apă pe Olt. Nu multă, pentru că s-ar putea ca dl. ministru Cozmâncă, pus pe economii la sânge în administraţia locală, să scoată din schemă această funcţie, ceea ce n-ar fi tocmai pe plăcut domnilor prefecţi. Aşteptăm şi noi, ca toată lumea, să se ia hotărâri importante la ordinea zilei: rămâne dl. Olosz Gergely subprefect şi se dă PDSR postul de vicepreşedinte al Consiliului judeţean sau viceprimar la Sf. Gheorghe? Ori PDSR rezistă presiunilor combinate şi rămâne tare pe poziţie, urcându-l pe scaunul de subprefect pe Nistor Tiberiu şi maghiar, şi membru PDSR? Dumitru MANOLĂCHESCU La Sucursala Sfântu Gheorghe a SC NUTRICOD SA Codlea O importantă sursă de îngrăşăminte organice, ieftine şi eficiente, este deocamdată puţin solicitată de producătorii agricoli Aurel GOLCIU La Sucursala Sfântu Gheorghe a SC NUTRICOD SA Codlea, a cărei activitate este profilată pe creşterea puilor pentru came şi a găinilor ouătoare - unitate care deţine cel mai mare efectiv de păsări din judeţ - una din preocupările actuale ale conducerii, pe lângă cele privind producţia de came şi ouă, o constituie valorificarea importantului stoc de gunoi de pasăre, rezultat pe flux. Aceasta, cu atât mai mult, cu cât, după cum ne spunea domnul medic veterinar Alexandru Necula, directorul sucursalei, capacităţile de depozitare a acestui produs secundar sunt mici. Se ştie nu numai de specialişti, ci şi de numeroşi agricultori, că gunoiul de pasăre este un îngrăşământ organic, natural, care poate fi utilizat cu rezultate foarte bune atât în fertilizarea terenurilor arabile cultivate cu întreaga gamă de culturi vegetale de câmp, cât şi a celor cultivate cu legume, inclusiv a grădinilor din intravilan, putând fi folosit însă şi la fertilizarea fâneţelor şi livezilor. Folosirea lui asigură nu numai creşterea producţiilor din sectorul vegetal, ci şi obţinerea unor produse ecologice, atât vegetale, cât şi de origine animală, în urma furajării animalelor cu furaje obţinute de pe terenuri fertilizate cu gunoi de pasăre. Gunoiul de pasăre poate înlocui deci cu succes îngrăşămintele chimice, care sunt din ce în ce mai scumpe şi, totodată, poluante, atât pentru produsele agricole folosite în alimentaţia omului, cât şi pentru cele administrate în furajarea animalelor, precum şi pentru sol şi ape. (Continuare în pagina a 2-a) Pentru că autorităţile au descoperit, în sfârşit, cauza şi nu doar...efectul. Fenomenul grav al sustragerii componentelor neferoase din instalaţii va scădea în intensitate * Materialele reciclabile, aliajele şi deşeurile de acest tip vor putea fi predate la un singur centru judeţean, special desemnat • Persoanele fizice nu mai pot practica o asemenea activitate timp de doi ani • Achiziţiile se efectuează doar pe baza prezentării documentelor de proveniență a utilajului dezmembrat Horia C. DELIU O situaţie ce ajunsese de-a dreptul explozivă la finele anului trecut după o acumulare lentă în ultimii zece ani - anume aceea a furtului de materiale neferoase reciclabile, aliaje ale acestora, cabluri telefonice, de electricitate, diverse componente din instalaţii ce asigurau siguranţa circulaţiei pe calea ferată - părea că va duce la o destabilizare a economiei româneşti! La aceasta se mai adaugă perforarea noapte de noapte a conductelor de petrol, sustrăgându-se cantităţi importante de combustibil, acţiuni ilegale grave care, de asemenea, puseseră pe jar autorităţile, deoarece se produceau pagube însemnate şi se puteau produce accidente. Cum s-a şi întâmplat. Cu toate că s-au încercat felurite acţiuni la scară naţională de supraveghere şi capturare a făptaşilor, obţinându-se unele roade, totuşi, curmarea jafului în masă se putea realiza doar analizându-se cauza, nu...efectul, tăindu-se răul de la rădăcină! Chit că organele de Poliţie din teritoriu, dar şi conducerea IGP semnalaseră mai de mult cum poate fi diminuat, chiar stopat acest fenomen nociv (prin controlarea severă a persoanelor care predau metale neferoase la punctele de achiziţii a meterialelor recuperabile) vechiul Executiv nu le-a luat în seamă, mirându-se că asemenea furturi au crescut exponenţial! Inclusiv în ziarul “Cuvântul Nou” am prezentat poziţia în acest sens a conducerii IPJ Covasna, însă abia recent s-a aplicat o măsură radicală. Guvernul Năstase a găsit la scurtă vreme de la instalare “ac de cojocul” acestor infractori inconştienţi (în mare majoritate rromi), zilele trecute adoptându-se o Ordonanţă care interzice timp de doi ani - deocamdată(Continuare în pagina a 2-a) Acţiunea „Boala vacii nebune“, în judeţul Covasna 89 de conserve au fost sechestrate, iar 75 confiscate Isteria care a cuprins aproape întreg continentul, nu a ocolit nici judeţul Covasna. Conform unui ordin emis de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei, Pădurilor şi Agenţia Naţională Sanitar Veterinară în data de 19 ianuarie, inspectorii Poliţiei Sanitar - Veterinare Covasna, au demarat o serie de controale în vederea descoperirii de conserve de carne de vită, provenite din ţările aflate sub embargou. Dr. Nistor Maierean, director adjunct al Direcţiei Sanitar Veterinare Covasna ne-a declarat că, în urma acestor controale efectuate la unităţile de desfacere, la cantine, grădiniţe etc., au fost descoperite 164 de conserve de carne de vită. Cea mai mare parte din aceste produse proveneau din Italia, Anglia şi Austria. Domnul Maierean a precizat faptul că aceste conserve au fost produse şi importate înaintea apariţiei primului caz de encefalopatie spongiformă bovină. Aşadar, în judeţul nostru nu a existat nici un pericol de infecţie cu virusul bolii vacii nebune. 86 de conserve aduse din Italia şi trei din Austria au fost sechestrate. De asemenea, au fost confiscate 67 de conserve italieneşti, una austriacă şi şapte provenite din Anglia. Acum, conducerea Direcţiei Sanitar Veterinară Covasna aşteaptă de la forurile superioare procedurile de urmat în cazul conservelor sechestrate. Rázván CONDREA Anul XII Nr. 2995 Joi 1 februarie 2001 4 pagini 1500 lei Preşedintele Ion Iliescu începe, azi, întâlniri cu partidele parlamentare Preşedintele Ion Iliescu începe, joi, întîlniri cu partidele parlamentare pentru a se informa asupra priorităţilor formaţiunilor politice reprezentate în Parlament în următoarea sesiune legislativă, a declarat, miercuri, agenţiei MEDIAFAX , purtătorul de cuvînt al preşedintelui, consilierul prezidenţial Corina Creţu. Preşedintele Iliescu se va întîlni, joi, cu reprezentanţii UDMR, PD şi PRM. Vineri dimineaţă, şeful statului va purta discuţii cu liderii PDSR. O întîlnire a preşedintelui cu reprezentanţii PNL va avea loc probabil luni, deoarece liderii liberali sunt la Timişoara, pentru a participa la înmormîntarea lui Horia Rusu, vicepreşedinte PNL. Şeful statului a iniţiat această serie de întîlniri pentru a cunoaşte punctele de vedere ale partidelor politice în legătură cu activitatea Parlamentului în sesiunea legislativă ordinară, ce va începe în data de 5 februarie. El va purta discuţii separate cu liderii celor cinci formaţiuni politice reprezentate în Parlament. La discuţiile cu liderii partidelor parlamentare, vor participa şi consilierii prezidenţiali Corina Creţu şi Octavian Ştireanu. România va lansa în acest an cel puţin două emisiuni de obligaţiuni pe pieţele externe private de capital România va ieşi, în acest an, pe pieţele externe private de capital în două etape, prima în perioada martie-aprilie, a doua în luna septembrie şi, eventual, în ultima parte a anului, a declarat, miercuri, ministrul Finanţelor, Mihai Tănăsescu. “Cu siguranţă vom fi prezenţi pe pieţele externe de cel puţin două ori în acest an. Strategia de îndatorare prevede că una din priorităţile noastre este aceea de a fi prezenţi cît mai des şi mai mult pe pieţele externe”, a precizat Tănăsescu. Ministrul Finanţelor a afirmat că săptămîna viitoare vor începe discuţiile cu agenţiile de rating, urmînd ca peste aproape şase luni România să “acceadă” la un nivel de rating superior. Serviciul datoriei externe, pentru acest an, al României este de 1 ,6 miliarde dolari, vîrfurile de plată fiind în aprilie - mai și la sfîrșitul anului. NATO ar putea să decidă în 2002 dacă va începe negocierile cu ţările candidate la aderare NATO ar putea decide, în 2002, dacă va începe negocierile de aderare cu una sau mai multe dintre ţările candidate, a declarat, pentru cotidianul “Rzcezpospolita”, secretarul general adjunct pentru afaceri politice, Kalus Peter Klaiber, citat de MTI. Klaiber consideră că decizia NATO va fi una politică, în condiţiile în care conducerea Alianţei va trebui să hotărască dacă admiterea unor noi V............................. membri va determina sau nu creşterea securităţii şi a stabilităţii Europei. Va trebui analizată şi reacţia autorităţilor ruse, precum şi beneficiile pe care alianţa nord-atlantică le va avea în urma extinderii. în acest sens, aderarea ţărilor baltice ar contribui la consolidarea stabilităţii continentului, în special a Europei de Nord, dar adoptarea unei asemenea decizii va trebui analizată în funcţie de poziţia Rusiei, considerată iraţională de către Klaiber, întrucît, deşi sunt de acord cu aderarea României sau a Bulgariei la NATO, autorităţile de la Moscova încearcă să împiedice apropierea Alianţei de statele baltice. Klaiber a subliniat că statele au dreptul să decidă în mod independent dacă doresc sau nu să adere la o anumită organizaţie, fără ca Rusia să aibă drept de veto. NATO menţine, atît cu Ucraina, cît şi cu ............ Rusia, o relaţie tot specială de parteneriat, MERIDIANE ;.. .’!, relaţie care depăşeşte »In cadrul Parteneriatului ...............pentru Pace. Oficialităţile acestor state nu aspiră însă la statutul de membru al NATO, fapt care reprezintă, în opinia lui Klaiber, un semn al lucidităţii. El a precizat că NATO ar manifesta o atitudine deschisă faţă de intenţiile de aderare a unor ţări în prezent neutre, precum Austria, Elveţia sau Finlanda, şi a subliniat că toate cele trei state sunt membre ale Uniunii Europene cu care NATO încear în prezent, să stabilească o relaţie “hari- interesantă”. . . ....... .. Jeni?51 609; 315 577 ■ sepsiszentgyorgy Ce facem cu ţiganii?! Vrednicul nostru cititor şi colaborator Petre Băcăuanu ne trimite un set de propuneri care vizează îmbunătăţirea vieţii ţiganilor din judeţul nostru. Sunt lucruri de bun simţ, pe care primarii, prefectul judeţului şi preşedintele Consiliului judeţean le pot avea în vedere, le pot lua în calcul în situaţia în care domniile lor sunt cu adevărat preocupaţi de soarta ţiganilor. Iată, cât se poate de sintetic, despre ce e vorba: "Sunt foarte mulţi ţigăni, Sf. Gheorghe şi în judeţ. Ajunşi în neagră mizerie, ei nu mai ţin seama de nici o lege, devin infractori, "fură şi distrug, pentru că nu-i mai sperie închisoarea, trăiesc mai bine acolo decât în libertate. Conducătorii ţării, ai judeţelor şi primarii localităţilor au datoria să găsească soluţii pentru rezolvarea problemelor ţiganilor, pentru crearea unor locuri de muncă acestei categorii socialede care partidele îşi aduc aminte doar în campaniile electorale. Mă gândesc că ar fi bine ca Primăria municipiului Sf. Gheorghe să contribuie la integrarea noastră în Europa şi prin rezolvarea, măcar parţială, a problemei locurilor de muncă şi locuinţelor pentru ţigani. Iată câteva propuneri concrete în acest sens: •Ţiganii care au cai ar putea să primească un teren pentru păşunatul acestora lângă oraş, spre Vâlcele sau Şugaş-băi, ceea ce va îndepărta caii de pe spaţiile verzi din oraş. *Să se repartizeze anumite suprafeţe de teren agricol, care să fie muncite de ţiganii posesori de cai şi familiile lor, precum şi de toţi cei care doresc, procurăndu-li-se totodată utilajele agricole şi uneltele necesare lucrării pământului. CCelor care nu vor să lucreze în agricultură să li se cedeze cariera de piatră Orko, să scoată piatra şi să o prelucreze primar, apoi s-o valorifice. *Tot aici să li se repartizeze o suprafaţă de teren pe care să fabrice cărămizi, deoarece pământul e bun pentru aşa ceva. *Să li se ridice locuinţe adecvate, într-un anumit cartier, iar la construirea acestora să fie folosită şi mâna de lucru a viitorilor proprietari. *Cei care nu vor dori să muncească şi vor continua să trăiască din furat şi cerşit să fie obligaţi să părăsească oraşul. Solicităm organelor competente - Prefectura judeţului, Consiliul judeţean, Consiliul municipal să analizeze aceste propuneri şi să informeze cititorii ziarului Cuvântul nou care sunt posibilităţile de realizare a lor". D-le Băcăuanu, e bine şi frumos că vă preocupă soarta ţiganilor în legătură cu îndeplinirea unor condiţii care se pun României pentru integrarea în Europa civilizată. In perspectiva rezolvării problemei anulării vizelor pentru români situaţia va fi şi mai complicată, iar eforturile pentru aplanarea “conflictelor de graniţă” vor trebui să crească proporţional cu dorinţa generală de a intra în rândul lumii civilizate. în esenţă, aşadar, jumătate din chestiune e rezolvată: noi vrem să-i scoatem pe ţigani din promiscuitate. Mai trebuie doar să fie şi ei de acord... Dumitru MANOLĂCHESCU