Cuvântul Nou, martie 2001 (Anul 12, nr. 3019-3045)

2001-03-01 / nr. 3019

CUVÂNTUL NOU mrmmn mntL&OLsmrm, mm Dai un ban şi stai în... spate Gabriel FLORESCU La rubrica de anunţuri - oferte de servici poţi întâlni în ultima vreme solicitări de genul “Caut absolvent de facultate de stat..”, “Angajăm tânăr specialist absolvent la stat...” şi alte variaţiuni pe aceeaşi temă. Numitorul comun este, aşa cum se poate lesne deduce, absolvirea unei facultăţi de stat. De ce această discriminare, de ce se face deosebirea între cele două forme de studiu? Deunăzi auzeam de o situaţie cel puţin curioasă de la Iaşi: tinerii care au terminat o facultate particulară veniţi să susţină atestarea la universitatea din oraşul moldav au fost respinşi în “cantităţi” impresionante. Pe de altă parte, Facultatea de drept din Bucureşti este pe cale de a-şi închide porţile (la figurat vorbind) din lipsă de profesori, cadre didactice care au migrat în bloc spre universităţile particulare. Şi atunci de ce apare diferenţa dacă la “particular” sunt profesorii cei buni? Răspunsurile la întrebările de mai sus (ce demonstrează calitatea absolvenţilor de la învăţământul de stat faţă de cel particular) îl putem reduce la un singur cuvânt: banii. Plus modul cum se concepe la noi o “privatizare” şi în acest domeniu, în general - excepţiile confirmă regula - universităţile particulare au un singur scop: acela de a stoarce sume cât mai mari de la studenţi spre bunăstarea cadrelor didactice. Unii şi-au construit, e drept, sedii şi săli de curs noi, au mai investit şi în aparatură şi alte materiale didactice, dar esenţa a rămas. Oferind nişte salarii exorbitante profesorilor care nu au ezitat să lase în voia Domnului instituţiile de învăţământ de stat, organizând nişte simulacre de examene de admitere ce au doar menirea de a-i atrage pe cei ce nu reuşesc la facultăţile cu adevărat puternice, particularii şi-au atins în mare parte scopul. “Non multa, sed multum” este un dicton latin pe care conducătorii acestor facultăţi apărute ca ciupercile după ploaie îl neglijează voit. Nu dorinţa de a oferi posibilitatea tinerilor de a studia îi mână pe aceşti samsari de împărţit diplome, ci doar dorinţa de înavuţire. Iar universităţile particulare au devenit cu blagoslovirea guvernelor de până acum şi cu lobbyul extraordinar care s-a făcut pentru acreditarea lor (nu degeaba mulţi parlamentari erau şi sunt profesori la aceste şcoli) - o extraordinară maşină de făcut bani în beneficiul celor care au avut ideea înfiinţării lor. La un deceniu de la înfiinţarea învăţământului superior paricular ar fi interesantă o statistică a performanţelor obţinute de absolvenţii acestora în contrast cu cei de la stat, o cotare ca la bursă a tuturor universităţilor. Noi încă n-am auzit ca de la particular să fi apărut cine ştie ce specialist bine pregătit, solicitat şi peste hotare. Nici pe departe nu ne gândim să-i jignim pe tinerii care au urmat cu mari sacrificii această formă de învăţământ, ne gândim doar la vânzătorii de iluzii care conduc respectivele unităţi particulare şi care se preocupă mult prea puţin de calitatea absolvenţilor lor. Şi în acest caz noi am copiat restul, dar, potrivit specificului nostru balcanic, ne-am gândit prea puţin la viitor şi mult mai mult la goana după bani pentru un lucru de mântuială. Poate va veni o zi când cei ce se bucură astăzi de o patalama obţinută la particular vor cere socoteală celor care leau dat-o. GHIOCEI IN IANUARIE Astăzi, de 1 martie, dăruim doamnelor şi domnişoarelor mărţişoare. Gestul este încă valabil, pentru că e frumos. Te învaţă să dăruieşti cu sinceritate un lucru de preţ: dragostea. Pentru că de 1 martie dăruim în primul rând dragostea noastră celor cu care trăim ori lucrăm. Dăruim o dragoste pe care n-o putem spune niciodată cu voce tare, pentru că noi, bărbaţii, suntem nişte ruşinoşi şi nişte absconşi. Dar abia aşteptăm să vină Mărţişor şi să aşezăm pe pieptul femeilor ofranda sufletelor noastre candrii! Anul ăsta ghioceii, care tot mărţişoare sunt, s-au născut în ianuarie, când n-aveam nevoie de ei. Acum s-au acoperit deomăt, ascunzându-se prin poieni şi la poale de pădure, îi vom găsi, îi vom scoate de-acolo şi îi vom dărui tovarăşelor noastre de viaţă, împreună cu dragostea, respectul şi nesfârşita noastră admiraţie pentru tot ce înseamnă FEMEIA în inimile şi gândurile noastre. Dumitru MANOLĂCHESCU Scandal politic judeţean pe tema noului şef al Inspectoratului judeţean pentru cultură SC Accesorii Mecanice SA Sfântu Gheorghe se află in pragul lichidării Aurel GOLCIU Vineri, 2 februarie, a.c., la Judecătoria Sfântu Gheorghe urmează să aibă loc o nouă etapă - probabil şi ultima - a procesului intentat de Sucursala Sfântu Gheorghe a Băncii Române de Dezvoltare Societăţii Comerciale Accesorii Mecanice SA Sfântu Gheorghe, care datorează băncii vreo 4 miliarde de lei. Cum întreprinderea nu are lichidităţi pentru a achita datoria respectivă, doamna Nisztor Elisabeta, director economic, ne spunea că probabil instanţa de judecată va hotărî lichidarea financiară a SC Accesorii Mecanice SA Sfântu Gheorghe. Producţia s-a oprit cu câteva săptămâni în urmă, din cauza întreruperii furnizării energiei electrice de către SC Electrica SA Sfântu Gheorghe, căreia i se datorează 180 de milioane de lei, dar şi din cauza lipsei de materiale. Pe de altă parte, întreprinderea a acumulat în ultimii ani o datorie la bugetul statului de 21 miliarde de lei, din care 14 miliarde de lei constituie penalităţi. Chiar dacă Accesorii Mecanice SA ar beneficia din nou de alimentare cu energie electrică, deşi are vreo două comenzi de la tot atâţi beneficiari - e vorba de o comandă de flanşe pentru un partener din SUA şi de una de cărucioare pentru cuptoare, primită de la SC Vulturul SA Comarnic - nu ar putea să le execute deoarece nu dispune de resurse financiare pentru a se aproviziona cu oţel. “Am încercat să obţinem oţel prin compensare, de la Oţelul Roşu SA Reşiţa. N-am reuşit, pentru că şi cei de acolo, după o întrerupere a activităţii, abia de curând au reînceput să producă” - ne-a spus doamna Nisztor Elisabeta. Din luna decembrie 2000 încoace, când fiecăruia din cei aproape 60 de angajaţi li s-a plătit câte un avans de 400000 lei, la SC Accesorii Mecanice SA salariile nu au mai fost achitate, în plus, unui număr de 18 persoane dintre cele cărora în septembrie li se desfacuseră contractele de muncă şi care ulterior au câştigat procesul intentat societăţii, fiind reîncadrate, trebuie să li se achite şi drepturile băneşti cuvenite pentru perioada 25 septembrie-5 decembrie 2000. “ După întreruperea furnizării energiei electrice, întregul personal a fost trimis acasă. Oamenii sunt deznădăjduiţi. Unii au început să-şi caute alte locuri de muncă, iar cei care au găsit, ne-au solicitat transferul.” Interlocutoarea ne-a mai declarat că patronul SC Accesorii Mecanice SA Sfântu Gheorghe, domnul Cătălin Chelu din Galaţi, nu a ajutat deloc societatea în această perioadă extrem de critică, neasigurând nici măcar oarece fonduri pentru cumpărarea de materiale, astfel încât să poată fi realizate comenzile primite de la beneficiari. Dacă SC Accesorii Mecanice SA Sfântu Gheorghe va fi lichidată, cei mai afectaţi vor fi desigur actualii angajaţi, care vor îngroşa rândurile şomerilor din municipiul Sfântu Gheorghe. Posibile schimbări în conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna?! în cursul acestei săptămâni la Palatul copiilor din Sfântu Gheorghe s-a desfăşurat şedinţa de analiză a semestrului I al anului şcolar 2000- 2001 şi stabilirea strategiilor ,pentru semestrul II, la care au participat inspectori şcolari, directorii centrelor financiare, directori de la şcolile cu clasele I-VIII şi nu în ultimul rând dl. Horia Grama, prefectul judeţului Covasna. în deschiderea şedinţei doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general a prezentat un rezumat al raportului privind starea învăţământului preuniversitar din judeţul Covasna, raport axat în special pe calitatea acestui învăţământ; de asemenea, doamna Maria Solomon, inspector şcolar general adjunct a prezentat o analiză a constatărilor privind inspecţia şcolară şi impactul reformei asupra activităţii instructiveducative. Având în vedere faptul că încă de la începutul şedinţei dl. prefect a anunţat că nu poate participa până la final, după prezentarea aspectelor vizând dezvoltarea instituţională şi managementul resurselor umane efectuat de dl. Szakács Zoltán, inspector şcolar general adjunct, cei prezenţi au putut discuta pe marginea celor prezentate anterior. Insă, prezenţa domnului prefect a generat ridicarea unor alte probleme. Printre altele, dl. Dezső Venczel, director al Grupului Şcolar “Apor Peter” din Târgu Secuiesc a sesizat faptul că ferma unde elevii acestei şcoli făceau practică a fost preluată de o firmă (se bănuieşte a fi a domnului Ede Erdély), în prezent elevii aflându-se în imposibilitatea de a mai efectua practica. Directorul grupului şcolar cu această ocazie a solicitat ajutorul domnului prefect, ca unitatea școlară să recupereze terenul în avantajul elevilor săi, însă întrebarea care l-a surprins, într-o oarecare măsură, pe domnul prefect Grama a fost a directorului Liceului “Mikes Kelemen”, dl. Pal Ferenc, care a dorit să știe dacă există posibilitatea realizării unor schimbări în conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna. Desigur răspunsul domnului prefect poate nu a fost atât de mulţumitor aşa cum probabil s-ar fi aşteptat cei prezenţi, însă domnia sa şi-a exprimat încrederea în evoluţia pozitivă a învăţământului covăsnean şi a asigurat tot sprijinul său în rezolvarea problemelor din învăţământ. Cert este faptul că, la nivelul prefecturii, încă nu s-au discutat aspecte privind schimbări în conducerea inspectoratului şcolar. Totodată amintim că doamna Keresztely este pe postul de inspector şcolar general prin concurs şi cu mandat pe 4 ani (mandatul dânsei va expira în noiembrie anul acesta), ca dealtfel şi inspectorii şcolari generali adjuncţi. Daniela ANDREI Din ciclul “Iarna nu-i ca vara” Zăpada, gheaţa şi vântul au creat mari probleme conducătorilor auto în ultimele zile şi în judeţul Covasna ✓*"------------------------------------------------------------------------------ • “Mărţişorul" aduce şi o ameliorare a vremii în penultima noapte de “făurar” s-au înregistrat temperaturi record pentru această iarnă la întorsura Buzăului: minus 29 de grade Celsius • Număr mare de tamponări • Chiar şi un autoturism , al.Poliţiei Rutiere a fost acroşat în trafic de o altă maşină, paguba ridicându-se la şase milioane de lei! Horia C. DELIU Ultimele zile ale lui “făurar” ne-au produs mari surprize meteorologice, exact când credeam că iarna de la cumpăna mileniilor ne spune “Bye, bye”. Ninsori nonistop vreme de 24 de ore, vânt puternic, apoi un ger năpraznic, au creat o mulţime de probleme conducătorilor auto, dar şi pietonilor. Există şi un aspect pozitiv în toată această manifestare de “orgoliu” a iernii ce să se ducă, remarcat chiar de premier, în sensul că pe seceta din ultimele luni căderile masive de omăt reprezintă “aur”! Cum “Mărţişorul” a venit, le urăm pe această cale cele cuvenite reprezentantelor sexului frumos (şoferiţe sau nu) dorindu-le să fie sănătoase şi să aibă mult noroc în viaţă! (Continuare în pagina a 2-a) FANTASMELE IMPERIULUI AUSTRO-UNGAR De la dl.ing. Nicolae POPA am primit o scrisoare extrem de interesantă, care aduce în discuţie problema “supravegherii reciproce” româno-maghiare, având ca punct de pornire articolul intitulat “Din unele documente secrete reiese că (şi) maghiarii din Covasna sunt supravegheaţi”, apărut în ziarul nostru din 10 februarie. Scrisoarea este nu doar interesantă, ci şi bine concepută, astfel încât eu nu mai am mare lucru de adăugat, lăsându-vă pe dv. să o rumegaţi, ca să zic aşa, în linişte, acasă. “Am citit în ziarul “Cuvântul nou” de sâmbătă, 10 februarie, un articol privitor la faptul că românii din judeţul Covasna sunt protejaţi de diverse instituţii de ordine publică şi „servicii secrete, fapt concretizat prin acţiunile de supraveghere arătate şi în articolul cu pricina. Ceea ce a omis însă să spună autorul articolului este că nici maghiarii nu stau cu mâinile-n sân atunci când e vorba să spioneze ceea ce se întâmplă în aceste două judeţe. Nu cu mult timp în urmă, postul DUNA TV, finanţat din banii contribuabililor maghiari din Ungaria, a difuzat un material legat de faptul că în judeţele Covasna şi Harghita a apărut un nou tip de agresiune la adresa populaţiei maghiare şi anume achiziţionarea de către români a unor terenuri. Autorii materialului se arătau îngrijoraţi de pericolul “românizării” prin achiziţionarea de terenuri în zona comunelor Ztibala şi Ozun (satele Lisnău şi Bicfalău), motiv pentru care DUNA TV s-a simţit obligată să-i avertizeze pe maghiarii dornici a-şi spori veniturile prin înstrăinarea unorsuprafeţe de teren către vecinii sau cunoscuţii români. Mesajul reportajului respectiv nu era altul decât un disperat: “Maghiari, nu vă vindeţi pământul românilor, dimpotrivă, cumpăraţi-le voi pe-ale lor”, de parcă simpla achiziţionare a unor parcele ar însemna automat şi românizarea maghiarilor de prin vecini. Având în vedere că DUNA TV este un soi de scenă pentru intelectualii maghiari din România şi de aiurea» Pare de neînţeles de ce într-o perioadă caracterizată printr-o evidenta dorinţă de conciliere a noilor autorităţi aflate în fruntea statului român cu minoritatea maghiară reprezentată de UDMR, concretizată prin diferite concesii făcute în ultimele săptămâni, un post de televiziune maghiar aduce în discuție teme pe care nici un alt ziar serios sau post TV nu le-ar lua în seamă. Dumitru MANOLACHESCU (Continuare în pagina a 2-a) Anul XII Nr. 3019 Joi 1 martie 2001 4 pagini 1500 lei Senatorii din Comisia juridică au modificat Ordonanţa de Urgenţă privind protecţia chiriaşilor Senatorii din Comisia juridică au eliminat, miercuri, dintr-o ordonanţă emisă în 1999 pentru protecţia chiriaşilor o prevedere care îi obliga pe foştii proprietari să asigure chiriaşilor un spaţiu de cel puţin 15 metri pătraţi de persoană în locuinţa pe care o oferă în schimbul obţinerii dreptului de proprietate asupra imobilelor. Senatorii Ion Predescu (PDSR) şi Eckstein Kovács Peter (UDMR) au afirmat că prevederea conţinută de OU 140/1999 este restrictivă pentru proprietari şi îi protejează excesiv pe chiriaşi. Senatorii au decis să îi scutească de impozitul pe chirie, clădire şi terenul aferent pe proprietari, pe durata închirierii locuinţei. De asemenea, membrii Comisiei juridice au decis ca foştii chiriaşi să aibă prioritate în depunerea cererilor de locuinţă la ANL. Senatorii au mai decis ca nivelul minim al chiriei să fie de 15% din venitul familiei, dacă acesta nu depăşeşte salariul mediu net pe economie. Dacă venitul maxim al familiei este egal cu dublul salariului mediu pe economie, chiria este de 25% din venitul familiei. Senatorii au mai adus unele modificări ordonanţei, pentru a o pune în acord cu prevederile Legii privind retrocedarea imobilelor naţionalizate, prelungind de la 3 la 5 ani durata contractului de închiriere între proprietari şi chiriaşi. Ordonanţa va fi dezbătută în plenul Senatului. Ordonanța de Urgență se aplică în forma emisă de Guvern, pînă la intrarea în vigoare a legii de aprobare a ordonanței, adoptată de Parlament. Propunerea senatorului PDSR Antonie Iorgovan privind modificarea Constituţiei contravine Chartei Europene a Drepturilor Omului, afirmă Valeriu Stoica Propunerea senatorului PDSR Antonie Iorgovan privind modificarea Constituţiei astfel încît foştii miniştri să nu mai beneficieze de principiul aplicării legii penale celei mai favorabile contravine Chartei Europene a Drepturilor Omului, pe care România a semnat-o, şi ar fi o piedică importantă în integrarea ţării în UE, a afirmat, miercuri, într-o conferinţă de presă, preşedintele PNL Valeriu Stoica, fost ministru al Justiţiei. “Dacă această propunere era fâcută de un inginer agronom nu m-ar fi mirat foarte tare, dar, pentru că vine din partea unui jurist care se pretinde părintele Constituţiei, sunt foarte surprins”, a spus Stoica. Vicepreşedintele Comisiei juridice Antonie Iorgovan (PDSR) a afirmat, marţi, că va propune modificarea Constituţiei astfel încît pentru foştii miniştri să nu se aplice principiul legii penale mai favorabile. “Le pregătim o surpriză liberalilor, care şi aşa vor să modifice Constituţia”, a spus Iorgovan. El a precizat, pentru MEDIAFAX, că nu ştie dacă propunerea sa va fi acceptată de conducerea PDSR şi susţinută la întîlnirile cu PNL pentru modificarea Constituţiei. “Nimic nu mă împiedică să fac acest amendament în plen”, a spus Iorgovan, adăugind că oricum toate modificările la Constituţie vor trebui aprobate şi de Parlament. 4 . Blocul Likud a început negocieri cu formaţiunile religioase şi de extremă-dreapta pentru extinderea uniunii naţionale Partidul premierului israelian ales, Ariel Sharon, Likud, a început, marţi, negocieri delicate cu formaţiunile religioase şi de extremă-dreapta, pentru a obţine participarea lor la un guvern de uniune naţională, a anunţat postul de radio Kol Israeli (Vocea Israelului), citat de AFP. Partidul ultraortodox Shass (17 deputaţi în Knesset) a obţinut promisiunea de a primi patru ministere: Interne, Culte, Muncă şi Sănătate. El a mai cerut şi un al cincilea, Telecomunicaţiile, dar Likud-ul ar prefera să-i atribuie portofoliul Problemelor Diasporei. Partidul ortodox al Iudaismului Unificat al Torei (cinci deputaţi) a amînat pentru miercuri negocierile prevăzute pentru marţi seară cu reprezentanţii Likud. Negocierile se anunţă tensionate cu partidul rusofon Israel Be Aliya (patru deputaţi), care solicită şi el Ministerul de Interne, precum şi cu cele două formaţiuni de extremă-dreapta, Israel Beiteinu (patru deputaţi) şi Uniunea Naţională (patru deputaţi) care doresc să obţină preşedinţia comisiei Legilor din Knesset. Alte discuţii urmează să aibă loc cu Partidul Naţional Religios (PNR - cinci deputaţi), reprezentînd coloniştii evrei, al cărui lider, Yitzhak Levy, a solicitat două ministere, în special pe cel al Educaţiei, pe care Sharon vrea să-l păstreze pentru Likud. Partidul Muncii, primul partid ca importanţă al ţării, care are 24 de deputaţi în Knesset, a votat, luni, în favoarea participării la guvernare alături de Likud, urmînd să primească în schimb în special Ministerul Afacerilor Externe şi pe cel al Apărării. MERIDIANE