Cuvântul Nou, mai 2001 (Anul 12, nr. 3069-3094)

2001-05-01 / nr. 3069

Anul XII Numărul 3069 8 pagini Traian Băsescu - o luptă dură pe mai multe fronturi Dumitru MANOLACHESCU Traian Băsescu este un personaj profund controversat. Ales cu o majoritate confortabilă primar al Capitalei, el are acum de luptat nu cu propria lui imagine mai mult decât nonconformistă, ci cu câinii vagabonzi, consilierii municipali şi primarii de sectoare pedeserişti peremişti. Orice gest face, orice vorbă spune, i se întorc 10 în loc, primarul general aflându-se într-un permanent şi istovitor război cu adversarii politici. Maidanezii slobozi pe străzile Capitalei sunt apăraţi de asociaţiile civice care câştigă bani grei de pe urma compasiunii pentru “patru lăbuţe”, consilierii şi primarii de sectoare sunt apăraţi de partidele lor, mai puternice, mai bătăioase decât Partidul Democrat, iar toată zarva asta iscă un plus de imagine ciudată peste floare. Vicepreşedinte al P.D. şi primar general, Traian Băsescu nu pare a avea probleme din această cauză. Domnia sa este un luptător, ca marinar a învăţat să nu se înspăimânte prea uşor, iar arena politică de azi din România i se potriveşte ca o mănuşă. Pentru că vrea să fie ales, pe 19 mai, preşedinte al Partidului Democrat, Băsescu bate ţara-n lung şi-n lat, sâmbăta şi duminica, restul săptămânii fiind ocupat la Primărie. Un program extrem de obositor, căruia luptătorul Băsescu îi rezistă. Din când în când mai cedează nervos şi-i ia la înjurături pe cei care-i apără nu pe maidanezi, ci propriile profituri, fabuloase, de pe urma acestora, în spatele unor asociaţii de protecţie a animalelor. Lupta cu patrupezii vagabonzi este de conjunctură şi ea va fi câştigată de primarul general al Capitalei. Cea cu consilierii şi primarii PDSR este una mai complicată, de lungă durată, conţinând cedări, compromisuri, şantaje şi alte arme specifice arsenalului politic. Rămâne de văzut cum va reuşi Traian Băsescu să domolească spiritul de castă al fidelilor membri ai partidului de guvernământ. Dar problema majoră căreia Traian Băsescu trebuie să-i facă faţă pe 18-19 mai este propriul partid. în acest scop, spuneam, Băsescu încearcă să-şi apropie oamenii din partid, vorbind cu ei şi prezentându-le moţiunea cu care candidează la preşedinţia partidului. Sâmbăta trecută Traian Băsescu a fost prezent la Sf. Gheorghe, unde s-a întâlnit cu membrii Biroului Permanent judeţean al P.D. într-o discuţie pe care am avut-o, ulterior acestui eveniment, cu Gheorghe Preduţ, preşedintele filialei Covasna a P.D., acesta îmi spunea: “Curentul de opinie este acum favorabil lui Băsescu, cred că în favoarea lui vor vota şi cei care până acum l-au sprijinit pe Petre Roman. Traian Băsescu pare să aibă mai multe resurse pentru ridicarea partidului decât Petre Roman, actualul vicepreşedinte promiţând că va demisiona din funcţie dacă într-un an de zile nu va aduce P.D. la nivelul de 20-22% în sondajele de opinie”. Am spus încă de la începutul campaniei pentru preşedinţia P.D. că Traian Băsescu este singurul capabil, la această oră, să imprime o linie clară evoluţiei acestui partid pe scena politică românească. Efortul primarului general al Capitalei este uriaş, el va trebui să dovedească nu doar calităţi de luptător în tranşee, ci şi de conducător de oşti, ceea ce s-ar putea să îi creeze oarece disconfort. Cu atât mai mult cu cât social-democraţii din PD urmează să fie supuşi unui sever examen în cadrul Internaţionalei Socialiste, organism la care va adera şi PDSR, în cadrul unui Partid Social Democrat puternic. Nu ştiu cum va fi percepută şi acceptată în continuare existenţa a două partide social-democrate româneşti în Internaţionala Socialistă, cum cum nu-mi dau seama nici ce alianţe poate face Partidul Democrat, cu sau fără Petre Roman la cârmă, cu alte partide reprezentate sau nu în Parlament. Mai va fi, aşadar, o lună fierbinte pentru democraţi şi în mod deosebit pentru Traian Băsescu, angrenat într-o luptă dură pe mai multe fronturi. De prestaţia şi inteligenţa lui depinde, la urma-urmei, soarta unui partid parlamentar din România. UNA PE ZI Mai bine ofițer decât informator... Concluzia publicului larg după alegerile din noiembrie 2000, dar şi după dezvăluirile şi listele cu informatori ai fostei securităţi publicate în presă, este că mai bine Securist notoriu decât amărât de informator. Adică în Parlamentul României pot să existe foşti securişti cât pofteşte muşchiul lui Vadim, în schimb Colegiul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii îi pune la zidul infamiei pe foştii informatori, ca fiind foarte periculoşi şi de tot imorali în încercarea lor de pătrundere în Parlament pe baza votului popular. Şi-atunci stai, ca prostu’, şi tentrebi: oare cine-a fost mai vinovat, oare cine a făcut mai mult rău? Informatorul, sau cel care-l “lucra”, îl pregătea, îl instruia şi-l plătea?! Majoritatea foştilor informatori au fost şantajaţi, prea puţini- au trădat vecinii, rudele şi prietenii din convingere. Cine se ocupa cu şantajul? Cei care acum stau liniştiţi în Parlament şi ne Scuipă-n cap cu zecile de milioane leafă de la statul român. Ceva nu sună bine în toată chestia asta, cred că Legea deconspirării Securităţii ca poliţie politică ar trebui să se ocupe puţin şi de foştii ofiţeri de securitate ajunşi mari patrioţi în Parlamentul României. Dumitru MANOLĂCHESCU pagina 3 în minivacanţa prilejuită de weekend şi 1 Mai, câţiva mai “curajoşi” au vrut să testeze cam cum va fi sezonul estival pe litoral. Preţurile se anunţă maxime, iar în privinţa serviciilor rămâne...cum am vorbit! • Dacă acum, în extrasezon, pentru trei nopţi s-au plătit între 770.000 şi 1,2 milioane de lei, la vară, un cuplu va scoate din buzunar 5 milioane pentru o săptămână, doar pentru...cazare!!! • Oare masa n-ar trebui să intre şi ea în calcul? • La Costineşti (între 1- 4 mai) preţurile încep de la IOO.OOO de lei • Cu o asemenea perspectivă, tot Turcia şi Grecia rămân destinaţiile preferate ale românilor cu venituri medii___________ Horia C. DELIU Minivacanţa de la finele lunii aprilie şi prima zi a lui Florar, atât de aşteptată mai ales de către tineri, le-a prilejuit celor ce se interesează de turism atât în calitate de organizatori, dar şi de beneficiari - posibilitatea de a lua un prim contact cu realitatea preestivală 2001. După cum se ştie, de o bună bucată de vreme de 1 Mai se deschide neofical sezonul pe litoral, fiind un fel de avanpremieră a vacanţelor noastre la ţărm de mare din vară. Anul acesta Ziua Muncii a picat mai rău, nu s-a mai făcut o “punte” de zile libere în mod oficial ca în anii precedenţi, fiecare descurcându-se pe..."barba sa”. Pe noi ne-a interesat în acest context felul în care se prefigurează activitatea de turism pentru sezonul cald ce bate la uşă, când în vacanţă vom lua cu asalt plajele de la Mamaia, Eforie Nord, Jupiter, Olimp, Mangalia, iar tinerii Costineştiul. Asta numai dacă am făcut “foame” câteva luni înainte sau niscavai...”cearcuri”. Preţurile au fost anul acesta decurajatoare încă din start, trei nopţi de cazare la Mamaia certând între 462.000 şi 772.000 de lei de persoană, la Neptun - 772.000 lei/persoană, inclusiv masa, iar la Costineşti între 585.000 lei/persoană în camere fără...încălzire şi dublu în cele încăzite! Iar cum vremea e capricioasă la mare, noaptea nu prea-ţi vine să dormi la o temperatură ca afară... în hotelurile BTT din Costinești (Continuare în pagina a 2-a) Cotidian social-politic al județului Covasna Fluctuaţia medicilor - “boala” cronică de care suferă comuna Vâlcele Aurel Golciu De câţiva ani încoace, de când doctoriţa Ghişoiu, care lucra la Spitalul din Vâlcele, dar şi în calitate de medic de familie pentru locuitorii din Ariuşd, a plecat din comună, aceştia au mari necazuri legate de lipsa posibilităţii de a beneficia de asistenţă medicală în satul lor.Cu ceva vreme în urmă părea că în sfârşit “soarele" răsărise şi pe uliţa lor. Un doctor tânăr, de prin Oltenia, ajuns pe meleagurile covăsnene dăduse semne că intenţiona să le fie medic de familie. A început să facă înscrieri, oamenii bucuroşi au dat năvală cu sutele, numai că nu se ştie de ce, după numai vreo 2-3 luni, domnul doctor, căruia pacienţii n-au avut timp nici să-i reţină numele, şia făcut bagajele şi a plecat lăsându- i şi el de izbelişte. Nici la doamna doctor Adelina Antohi, de la dispensarul din Arad, satul reşedinţă de comună, n-au mai putut apela , deoarece, între timp, dânsa intrase în concediu de naştere, în prezent aflându-se în concediu postnatal. Domnul Vasile Cherciu din Ariuşd, o veche cunoştinţă, om la 70 de ani, are soţia suferindă de diabet, boală pentru tratamentul căreia ar trebui să beneficieze de medicamente gratuite. Numai că “nare cine ne face o reţetă şi în ultimele două luni, dintr-o pensie de 1200000 lei, a fost musai să cheltuim 600000 lei numai pe medicamente.“ Unii dintre locuitorii Ariuşdului, precum Daniela Dâscă, femeie de servici la şcoala din sat, s-au înscris la medici de familie care îşi au cabinetele în comuna braşoveană vecină, Bod. Când am stat de vorbă cu dânsa, acum vreo două săptămâni, tocmai avea copilul bolnav."A răcit şi mergem cu el în braţe, pe jos, până la Bod, la doctor, şi de-acolo tot aşa, înapoi, că autobuze nu sunt.Avem aici în sat, un punct sanitar cu două camere, dar ce folos dacă n-avem din nou medic.” Se ştie, nu de ieri, de azi, că medicii care au ajuns să lucreze în comuna Vâlcele, n-au rămas mai mult de câţiva ani. E adevărat că nu- i deloc uşor să fi medic într-o comună în care trăiesc mulţi rromi, cu care comunicarea este dificilă şi care au numeroase probleme de sănătate din cauza sărăciei lumii, a condiţiilor mizere, neigienice în care trăiesc. Fără doar şi poate oamenii, fie ei români, maghiari, ţigani au nevoie însă cu toţii de asistenţă medicală, iar în cazul celor din Ariuşd asigurarea ei este cu atât mai necesară cu cât majoritatea locuitorilor satului sunt vârstnici. Căutându-l zilele trecute, la telefon, pe domnul Dumitru Marinescu, primarul comunei Vâlcele, pentru a afla dacă nu cumva, între timp apăruse vreo şansă de ieşire din impasul în care se află asistenţa medicală în această comună, am aflat că tocami sosise un nou medic de familie, de loc din...Republica Moldova. Primarul ne-a spus că îi va fi asigurată locuinţă chiar în clădirea dispensarului din Arad şi că doreşte să-şi aducă şi familia, semn că are de gând să rămână. Bine-ar fi să fie aşa, pentru că în momentul în care doamna doctor Adelina Antohi va reveni la postul său, în comuna Vâlcele vor lucra doi medici de familie, atâţia câţi sunt necesari pentru locuitorii din cele patru sate. La Cisnădie. Primarii oraşelor din România au făcut propuneri pe marginea Legii bugetelor locale şi a Legii privind taxele şi impozitele locale în cadrul parteneriatului dintre Guvern şi structurile asociative ale administraţiei publice locale, în zilele de 26 şi 27 aprilie 2001 s-a desfăşurat la Cisnădie, Adunarea Generală a Asociaţiei Oraşelor din România. Asociaţia Oraşelor din România fost inclusă pe ordinea de zi şi p este o structură asociativă evaluare asupra stadiului de nonguvernamentală care reuneşte aplicarea Pactului Tripartit dintre peste 100 ie |S||^Ministerul 80 de primari de oraşe, din judeţul Covasna fiind prezenţi primarii Gheorghe Baciu şi Zsuffa Levente. Primarul întorsurii Buzăului, Gheorghe Baciu ne-a declarat că „sa dezbătut intens Legea 189/1998 privind bugetele locale şi Legea 27/ 1997 privind impozitele şi taxele locale.“ „Discuţiile s-au finalizat prin propuneri concrete de amendare a celor două legi, propuneri menite să uşureze actul administrativ. La reuniune s-a dezbătut, de asemenea, textul noii Legi a administraţiei publice locale şi a mai Cuvântul nou, primarul Gheorghe Baciu. Din partea Ministerului Administraţiei Publice a participat Romeo-Paul Postelnicu, Secretar de Stat pentru Comunităţile locale care a prezentat primarilor trei proiecte de lege aflate în lucru: proiectul de lege privind venitul minim garantat, proiectul de lege privind asistenţa socială, proiectul de lege privind vânzarea spaţiilor comerciale şi proiectul de lege privind serviciile de gospodărie comunală. (M.C.) declarat în localităţi cu Administraţiei statut de oraş, § Publice, din cele 173 Sindicate şi existente la JfaHBffl Patronatele nivelul întregii „-'PWEwB din Serviciile țări. La |8RiB133 de reuniune au wWraSggKfira \ Gospodărie participat peste | PHh|| Comunală.“ a ||ffp| exclusivitate » | »|| pentru SNP Petrom majorează preţurile carburanţilor auto cu 100-300 lei pe litru Preţurile carburanţilor auto comercializaţi prin depozitele şi staţiile de distribuţie ale SNP Petrom se vor majora, de la 1 mai, cu 100-300 de lei pe litru,ca urmare a deprecierii leului faţă de moneda europeană, au declarat, luni, agenţiei MEDIAFAX, surse din cadrul Ministerului Industriei şi Resurselor. Accizele la carburanţii auto sunt calculate, lunar, în euro, iar în intervalul 1 aprilie-1 mai, deprecierea leului faţă de euro este de circa 1.000 de lei. Începînd cu 1 aprilie, preţurile carburanţilor din depozitele Petrom au fost reduse, dar cele valabile la pompă au rămas nemodificate. Simpozion internaţional la Arad “Identitate. Alteritate. Multiculturalitate” în organizarea Complexului Muzeal Arad, în zilele de 26-27 aprilie 2001, a avut loc al lll-lea Simpozion internaţional interdisciplinar „Identitate, Alteritate, Multiculturalitate”. Simpozionul şi-a propus să dezbată o tematică largă cuprinzând: prezentarea unor grupuri sau comunităţi etnice prin elemente identificatoare;relaţia identitate-alteritate, cu întreg registrul de atitudini, de la simpatie la indiferenţă sau respingere; reflectarea alterităţii în tradiţiile altor etnii; reprezentare, percepţie, interpretare, convieţuirea în spaţii etnice, dezvoltări culturale armonioase, reprimările unor grupuri etnice, minimalizări şi marginalizări; alte aspecte privind istoria, cultura şi tradiţiile naţionalităţilor din spaţiile multietnice. Au participat cercetători din centre universitare, institute de cercetare şi muzee din Arad, Bucureşti, Cluj Napoca, Timişoara, Reşiţa, Gyula, Szeged, Bekecsaba din Ungaria, Novi Sad şi Vârşeţ din Iugoslavia. Din Sf.Gheorghe a participat directorul Centrului European de Studii Covasna-Harghita, Ioan Lăcătuşu care a prezentat comunicarea cu tema „Aspecte ale discursului şi comportamentului public faţă de alteritatea liderilor minorităţii „majoritare” din Covasna şi Harghita. Simpozionul a prilejuit exprimarea unor puncte de vedere de o mare diversitate, cunoaşterea destinului unor comunităţi etnice care şi-au păstrat şi afirmat, sau dimpotrivă, şi______________Ioan LĂCĂTUŞU (Continuare în pagina a 2-a) *Â. A i.h, ,Â, A á Aii Ziua de 1 Mai a fost marcată de violenţe în 9 numeroase ţări ale lumii Sărbătoarea muncii a fost marcată în acest an de numeroase confruntări între manifestanţi şi poliţişti la Berlin, în marile oraşe australiene şi la Seul, informează AFP. La Berlin, dar şi la Hamburg, circa 70 de persoane au fost arestate în urma confruntărilor izbucnite, în noaptea de luni spre marţi, între manifestant şi forţele de ordine. Cele mai violente manifestaţii au avut loc în cartierul berlinez Friedrichshain, unde membri ai unor organizaţii de extremăstînga au amplasat baricade pe care le-au incendiat. In Australia, cel puţin 30 de poliţişt au fost răniţi, iar zeci de persoane au fost arestate în mai multe oraşe, unde manifestanţii antimondializare s-au adunat în faţa principalelor bănci. rfSSSSm^ —— La Seul, 20.000 de protestatari, ^ Tf ^ T a l^U? care se opun politicii economice a lVItilxlJLllA.l\ U preşedintelui sud-coreean Kim Dae-Jung, au distrus un baraj al poliţiei, care bloca accesul în principalul cartier în care se află clădiri guvernamentale. Autorităţile britanice au mobilizat, la Londra, peste 6.000 de poliţişti, pentru a încerca să evite o repetare a violenţelor produse anul trecut. începutul manifestaţiilor a fost marcat de o defilare a cîtorva sute de biciclişti, care au plecat din dreptul gării din Liverpool Street. Karachi, metropola economică a Pakistanului, se afla practic în stare de asediu, pe străzile oraşului fiind desfăşuraţi 20.000 de poliţişti, după ce regimul militar a interzis desfăşurarea unei manifestaţii a partidelor, care cer revenirea la democraţie. La Manila a fost declarată, marţi, “stare de război” după atacarea palatului prezidenţial de către mii de partizani ai fostului preşedinte Joseph Estrada, aflat în închisoare şi confruntat cu acuzaţii de corupţie. în urma violenţelor, cel puţin trei persoane şi-au pierdut viaţa şi alte cîteva zeci au fost rănite. Confruntările au continuat în Orientul Mijlociu, unde sindicaliştii palestinieni celebrează Ziua Muncii sub semnul Intifadei, care intră în cea de-a opta lună. La Kiev, o mie de simpatizanţi comunişti au manifestat, marţi, împotriva regimului preşedintelui Leonid Kucima, acuzat perntru situaţia economică din ţară, iar zeci de mii de , sindicalişti şi simpatizanţi comuniştii sau socialişti au defilat pe străzile Moscovei. La Caracas au avut loc două ------ manifestaţii: una a Frontului bolivarian al muncitorilor (FBT), sindicat favorabil preşedintelui Hugo Chavez, cea de-a doua adunînd organizaţii sindicale opuse regimului său. La Sao Paulo, capitala economică a Braziliei, Centrala Unică a Muncitorilor (CUT), aflată în legătură cu Partidul Muncitorilor (PT, stînga), a anunţat reunirea a circa 100.000 de militanţi împotriva preşedintelui Fernando Henrique Cardoso şi împotriva mondializării, în Italia, celebrarea zilei de 1 mai, desfăşurată pe fondul campaniei electorale pentru viitoarele alegeri legislative, a debutat printr-o adunare comună a celor trei centrale sindicale Cgil, Cisl şi Villa Pescara (centru). Miercuri 2 mai 2001 2500 lei Ion Iliescu şi Bodo Hombach au inaugurat Biroul regional al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est Biroul regional al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est a fost inaugurat, marţi, la Bucureşti, în prezenţa coordonatorului special Bodo Hombach şi a preşedintelui român Ion Iliescu. Emisarul special Răzvan Ungureanu, fost secretar de stat în Ministerul român de Externe, care va conduce Biroul regional, a spus că această instituţie reprezintă “O ambasadă a Pactului de Stabilitate în cea mai importantă ţară din sudestul Europei". Preşedintele Ion Iliescu a spus că localizarea acestui birou în România demonstrează dorinţa lui Bodo Hombach de a avea în această ţară centrul zonal al Pactului de Stabilitate. Ulterior, Iliescu i-a spus lui Hombach că, de fapt, România se află chiar în centrul Europei, la jumătatea distanţei dintre Urali şi Atlantic. Bodo Hombach a arătat că Biroul regional a fost inaugurat “în Ziua muncii”, cînd în toată Europa nu se lucrează, iar în România, “spre mirarea sa”, nu are loc nici o demonstraţie. Referindu-se la situaţia actuală a Pactului de Stabilitate, Hombach sa comparat cu “un dirijor care încearcă să obţină dintr-un ritm lent al muzicii unul rapid”. “în ţările occidentale lentoarea e terapie împotrivastresului, dar în sud-estul Europei ar fi o boală”, a spus Bodo Hombach. Coordonatorul special al Pactului de Stabilitate a arătat că, în această zonă, “oamenii vor să vadă semne clare de progres”, iar el, la rîndul sau, a devenit “nerăbdător” în ceea ce priveşte acest lucru. Hombach, care a precizat că Pactul de Stablitate a “pus în mişcare”, pînă acum, 360 de miloane de euro în România, a spus că nu crede, totuşi, în efectul “miraculos" al banilor publici şi că mult mai importante sunt investiţiile private. România aşteaptă de la Ungaria clarificări în problema Legii statutului Preşedintele Ion Iliescu a declarat, luni, că autorităţile române aşteaptă “o clarificare” din partea Ungariei, la semnele de întrebare ridicate în legătură cu proiectul legislativ privind statutul maghiarilor în afara graniţelor statului ungar. ”Nu cred că partea ungară este interesată să alimenteze stări de spirit tensionate printr-o asemenea lege care vizează soarta unor cetăţeni din state vecine”, a apreciat preşedintele Iliescu. El şi-a exprimat speranţa că raţiunea va domina și că se va găsi "o soluție adecvată”. 1