Cuvântul Nou, iunie 2001 (Anul 12, nr. 3095-3120)

2001-06-01 / nr. 3095

Anul XII Numărul 3095 8 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Vineri 1 iunie 2001 2500 lei Somnul naţiunii Dumitru MANOLACHESCU Suntem o naţie somnoroasă, căreia îi place să lenevească, să doarmă până târziu, la amiaz’, în vreme ce alţii se scoală dis-de-dimineaţă şi se-apucă de lucru, să nu-i prindă soarele prânzului pe ogorul patriei şi să-i bată în cap. Tot noi am găsit frumoasele vorbe care ne motivează îndelungul somn: cine se scoală de dimineaţă... e obosit toată ziua. Corect, din moment ce s-a văzut că pe bune nu merge, prea puţini dintre cei sculaţi cu noaptea-n cap au ajuns departe. Aşa stând lucrurile, somnul naţiunii a început să nască monştri. Mai mici la început, nu prea i-a băgat nimeni în seamă, guvernele nu s-au ocupat de ei, acum au crescut şi e greu să mai fie reduşi la tăcere. S-a tot vorbit de hoţie, de mafie, de corupţie, de salarii necuvenite, de mită, de toate relele pământului. Ei şi ce dacă s-a vorbit, s-a scris, s-a cuvântat? Nu s-a făcut nimic altceva, am înotat mereu în vorbe. Abia acum ne dăm seama ce înseamnă să dormi atât de mult şi atât de greu, să n-auzi şi să nu vezi nimic vreme devreo 10 ani de zile. Acum, iată, descoperim că suntem vulnerabili. Ni se strepezeşte gândul când citim că sunt bătuţi magistraţii care îi judecă pe mafioţi, că sunt omorâţi poliţişti în misiune şi lideri de sindicat, de ziarişti nici nu mai vorbesc, ei sunt mereu ameninţaţi, inclusiv cu largul concurs al legii. Descoperim că scenarii întregi din filme cu mafioţi italieni sunt “jucate” în România, pe viu, cu actori români. Şi nu ştim ce să facem, vedem că ne afundăm tot mai adânc dar n-avem soluţii, ne fuge pământul de sub picioare... Ne trebuie justiţiari de tipul Catani, din celebrul serial italian “Caracatiţa”, dar noi ne mulţumim, din nou, cu vorbe, cu manele, cu declaraţiile belicoase ale falşilor justiţiari. Ne trebuie eroi, dar românii nu mai sunt dispuşi să fie eroi, ei nu-şi mai dau viaţa pentru o idee, pentru un principiu, chiar dacă acel principiu poate însemna trezirea din somn a unei naţiuni întregi. De ce nu mai avem eroi? Dintr-un motiv foarte simplu: pentru că nimeni nu-i prost să fie erou într-o ţară în care directorul unei societăţi cu capital majoritar de stat, sau al unei regii a statului care înregistrează pierderi de sute de miliarde de lei annual, îşi construieşte din leafa lui cinstită vile, case de vacanţă, îşi cumpără maşini luxoase, îşi trimite copiii la studii în străinătate. Un guvern care tolerează astfel de hoţii nu merită să aibă parte de eroi precum comisarul Catani sau judecătoarea care i-a continuat opera justiţiară, în aceste condiţii somnul naţiunii continuă. UNA PE ZI Micii prinţi Copiii noştri ar trebui să fie nişte mici prinţi, să aibă parte de tot ce e mai bun, de dragostea părinţilor şi a societăţii întregi, de grija statului - pentru că, mereu ni se spune asta, copiii sunt schimbul de jAijune, viitorul patriei, nădejdea şi forţa României de mâine. Meşteri mari în vorbă, ne mulţumim doar să le spunem, nu ne mai obosim să le şi punem în operă. Din acest motiv copiii noştri sunt, acum, nişte copii sacrificaţi, unii îi numesc de tranziţie. Asta înseamnă: nesiguranţă, inconsecvenţă, nepăsare, lipsă de preocupare, sărăcie, mizerie morală şi câte şi mai câte. Ce fac copiii noştri în asemenea condiţii? Fac rău, trăiesc cum pot, adică supravieţuiesc, iar când devin mai măricei îşi iau zborul, părăsesc România fără regrete, îşi lasă părinţii singurei şi îşi găsesc rosturi prin alte părţi. E trist şi poate n-ar trebui să aducem vorba acum, de Ziua copiilor, despre asemenea triste realităţi. Dar şi dacă nu le spunem, şi dacă le spunem tot aia e, va mai trece c,p până când copiii noştri să fia arişte mici prinţi. Acum ei se chinuie să supravieţuiască, împreună cu părinţii lor, şi să înţeleagă ce se-ntâmplă, cât mai ţine tranziţia şi spre ce ne îndreptăm. La mulţi ani, dragii noştri, de ziua voastră. Nu sunteţi prinţi, dar nu vă pierdeţi cu totul speranţa; sar putea ca prezentul pe care vi-l doriţi vouă să fie viitorul copiilor voştri. Dumitru MANOLACHESCU în perioada 6-8 iulie, la Covasna va avea loc întâlnirea conducerii judeţului cu ataşaţii economici ai ţărilor CEFTA . La perioada 6-8 iulie, în organizarea Consiliului judeţean şi a Asimcov, va avea loc, la Covasna, o întâlnire la nivel înalt între conducătorii judeţului şi ataşaţii economici ai câtorva dintre ţările CEFTA (Polonia, Cehia, Bulgaria, Italia, Slovacia). Tot atunci este posibil să ne onoreze cu prezenţa şi consulul Germaniei la Sibiu. De asemenea, după cum a afirmat dl. Demeter Lanos, preşedintele Consiliului judeţean, la ultima sa conferinţă de presă, “se încearcă aducerea la această întâlnire a ministrului Transporturilor, Miron Mitrea, dar şi a altor miniştri importanţi din Cabinetul Năstase. Aşadar, ce vă pot spune deocamdată, este că, în prezent, se fac pregătirile pentru această întâlnire al cărei scop primordial este acela de a prezenta valorle judeţului, în vederea atragerii de investitori.” Doru D. FELDIOREAN Mai sunt 2 zile până la deschiderea Festivalului internaţional de teatru "Atelier” amănunte în pag. 3 Disponibilizări şi reorganizări la Oficiul Judeţean de Consultanţă Agricolă în urma reducerii cu 30 la sută a personalului instituţiilor din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, 6 din cei 20 de angajaţi ai Oficiului Judeţean de Cosultanţă Agricolă au fost disponibilizaţi. Este vorba de trei specialişti, mai exact ingineri agronomi şi de alte 3 persoane care ocupau posturi administrative. Totodată, după cum am aflat de la domnul inginer Motica Andrei, directorul OJCA, această instituţie trece printr-o perioadă de reorganizare. La sediul său din municipiul Sfântu Gheorghe vor mai lucra 8 persoane, în timp ce un număr de 6 specialişti care îşi vor avea sediile în centrele de consultanţă agricolă din Baraolt, Băţanii Mari, Brateş, Sânzieni, Barcani şi Lemnia, vor acoperii întregul judeţ, fiecăruia revenindu-i mai multe comune, începând cu 1 iulie a.c., din punct de vedere administrativ, specialiştii din teritoriu, care lucrează la centrele locale de consultanţă agricolă, vor fi trecuţi în subordinea primăriilor, sumele necesare pentru plata acestora urmând să fie asigurate tot de la bugetul de stat, prin Consiliul judeţean. Cei de la Oficiul Judeţean de Consultanţă Agricolă vor fi coordonaţi administrativ de către Consiliul local al municipiului Sfântu Gheorghe, coordonarea metodologică urmând să fie asigurată ca şi până acum de către Agenţia Naţională de Consultanţă Agricolă. Domnul director Motica Andrei ne- a mai spus că specialiştii disponibilizaţi vor putea fi reîncadraţi în activitate în cadrul serviciilor comunitare de cadastru şi agricultură care vor lua fiinţă pe lângă primării, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr 70/2001. Aurel GOLCIU începând de azi Noi tarife pentru mijloacele de transportul în comun începând de astăzi, 1 iunie 2001, aşa după cum am mai anunţat, se majorează costul biletelor şi al abonamentelor de călătorie în municipiul Sfântu Gheorghe şi în zona aşezărilor limitrofe pe liniile servite de Societatea comercială MULTI-TRANS S.A. O singură călătorie cu autobuzul în municipiu costă de acum 4000 de lei, în aşezările suburbane ( Chilieni, Coşeni, Şugas Băi, Câmpu Frumos) - 5000 de lei. Abonamentele pe liniile Simeria - Gară, cartier Simeria - Ciucului - Gară, ca şi pentru restul liniilor din localitate costă 110.000 lei. Pe relaţia Sfântu Gheoreghe -Câmpu Frumos, Chilieni şi Coşeni preţul se majorează la 120.000 de lei , iar pentru Şugaş Băi este de 180.000 de lei. Un abonament pe două săptămâni va fi de 80.000 de lei. Horia C. DELIU , F . “Este ciudat şi de neînţeles pentru unii cum Parlamerntul poate să adopte o lege neconstituţională, însă acest lucru este posibil” (!) afirmă în exclusivitate pentru “Cuvântul nou”, dl. Kozsokar Gabor, unul din cei nouă judecători ai Curţii Constituţionale Doru D. FELDIOREANU-le Kozsokar Gabor, cred că ar fi interesant pentru cititori să afle cum s-a ajuns în situaţia, meritorie pentru covăsneni, ca unul dintre cei nouă judecători din cadrul Curţii Constituţionale să fie din judeţul nostru? Este aceasta o numire făcută pe criterii politice? Sub aspectul repartizării, în nici un caz nu este vorba de criteriul politic. Legea de organizare a Curţii Constituţionale din România prevede condiţiile bazate pe Constituţie pentru a putea ocupa funcţia de judecător al acestei instituţii. Acest lucru înseamnă o activitate de cel puţin 18 ani în domeniul juridic specific, o pregătire profesională corespunzătoare şi, evident, aptitudini demonstrate în domeniul obiectivităţii, imparţialităţii şi dorinţei de a aplica legea aşa cum este ea. Când una din camerele Parlamentului urmează să numească un judecător la CCR, propuneri de candidaturi pot face toate grupurile parlamentare. Deci, sub acest aspect s-ar putea spune că numirea este politică. Propunerile sunt analizate de Comisia juridică a camerei respective, care examinează îndeplinirea condiţiilor cerute de lege pentru ocuparea funcţiei. Apoi, candidatul este audiat şi, ulterior, se face numirea. Dacă sunt mai mulţi candidaţi, prin vot secret, camera va hotărî cine va fi numit judecător la CCR Votul a avut loc imediat după ce v-aţi încheiat mandatul de senator? Da, am fost numit judecător la CCR în iulie ’98. Chiar dacă întrebarea poate părea uşor naivă, este bine să lămurim un anumit aspect. Care este rolul exact al CCR în ce priveşte constituţionalitatea sau neconstituţionalitatea unei legi? De ce o lege, oarecare, trebuie să ajungă pe “mâna" curţii (în cazul în care constituţionalitatea ei este pusă la îndoială), când se presupune că toţi parlamentarii cunosc legile ţării şi, prin urmare, ideal este caei să nici nu o voteze din moment ce este în afara Constituţiei?Da. Sub acest aspect s-a pus problema că, la noi, acelaşi Parlament a adoptat Constituţia care adoptă legile. Că între timp, în urma alegerilor, s-a schimbat alcătuirea Parlamentului este o altă chestiune, dar Parlamentul este acelaşi. Este ciudat şi de neînţeles pentru unii cum Parlamentul poate să adopte o lege neconstituţională! Este posibil. Cea mai nevinovată situaţie în care se poate întâmpla acest lucru este ignoranţa, superficialitatea, pentru că nu toţi parlamentarii sunt jurişti şi nu toţi ştiu exact ce este cu acea lege când o votează. Vreau să spun că poate că parlamentarul nu o votează cu rea intenţie. Există, însă, o altă modalitate, condamnabilă: dezinteresul unor parlamentari care nici măcar proiectul de lege nu-l citesc, pentru că ei sunt interesaţi numai să pună nişte întrebări, să aibă o intervenţie populistă, să promoveze nişte interese, toate astea ca să vadă alţii că ei au activitate. Mai este şi o altă situaţie legată de schimbarea raportului de forţe în Parlament, de la alegeri la alegeri, caz în care fiecare majoritate este interesată să-şi promoveze ideile şi interesele. Proiectul de raport întocmit de Emma Nicholson conţine multe erori şi interpretări greşite, afirmă premierul Adrian Năstase Guvernul consideră că proiectul întocmit de raportorul pentru România al Parlamentului European, Emma Nicholson, conţine multe erori şi interpretări greşite, acest mesaj fiind transmis comisarului european pentru extindere Gunter Verheugen, a declarat, joi, premierul Adrian Năstase. “Guvernul a lucrat în aceste zile şi a pregătit informaţii concrete care vor corecta informaţiile din proiectul baronesei, în ansamblu, proiectul de raport este incorect faţă de eforturile Guvernului şi de imaginea lăsată de Emma Nicholson la vizitele anterioare”, a precizat Năstase. Comisarul european pentru extindere l-a informat pe premier că proiectul de raport aparţine unui parlamentar din Comisia de politică externă, iar o decizie în privinţa acestui document urmează să fie luată de plenul Parlamentului European. “Problema negocierilor de aderare este un atribut al Comisiei Europene şi, ca urmare, nu se pune problema suspendării negocierilor, în condiţiile în care Comisia apreciază că România a făcut progrese”, a adăugat Năstase. Parlamentarii europeni vor cere suspendarea negocierilor de aderare ale României la UE, în cazul în care guvernul român nu rezolvă problema copiilor abandonaţi. Baroana Nicholson de Winterbourne a declarat, săptămîna aceasta, că România nu respectă criteriul politic de aderare la UE (care se referă la stabilitatea instituţiilor democratice, respect pentru drepturile omului şi pentru drepturile minorităţilor), deoarece situaţia copiiilor instituţionalizaţi încalcădrepturile omului. Premierul Năstase a afirmat că, în şedinţa de joi a Executivului, miniştrii au examinat proiectul şi au realizat observaţii şi clarificări, “tabelul comparativ” demonstrînd exagerările şi interpretările greşite din raportul baroanei privind România. Ministrul Integrării, Hildegard Puwak, şi negociatorul şef al României în procesul de aderare la Uniunea Europeană, Vasile Puşcaş, au prezentat acţiunile pentru realizarea obligaţiilor din documentele de poziţie, a traducerii aquis-ului comunitar, precum şi a rezolvării problemei absorţiei de fonduri comunitare. România avea deschise, la 31 decembrie 2000, 9 capitole de negociere şi un număr de 6 închise, în luna mai 2001, erau deschise 11 capitole de negociere şi se estimează că pînă la sfîrşitul anului se vor deschide 24 de capitole de negociere cu Uniunea Europeană. Repararea străzilor din cartierul Örice După cum se poate observa, în municipiul Sfântu Gheorghe reparea străzilor şi chiar a trotuarelor este în curs de desfăşurare, în cadrul conferinţei de presă săptămânale a Primăriei, viceprimarul Czimbalmos Csaba ne-a informat că împreună cu o grupă formată din rromi au început lucrările la vestitul proiect elaborat pentru zona Orko. în acest sens, a fost aleasă strada cu cele mai multe case (capătul străzii Cânepei) și cu o grupă de 14 persoane s-au apucat de această stradă pentru a-l face practicabil. O grupă va aduna de la carieră pietre pentru realizarea bordurilor de o parte şi de alta a străzii, iar o altă grupă a adunat crengi pentru realizarea unor garduri pentru stoparea alunecărilor de teren ce se produc destul de des. S-a început cu nivelarea terenului, curăţenia generală în această zonă pentru că sunt şi aici zeci de metri cubi de gunoi aruncat aiurea, au cumpărat piatră spartă şi pietriş necesar în realizarea drumului pietruit. Dar, înainte de toate, va fi amplasată şi conducta de apă la care fiecare familie de rromi se poate racorda, numai că asta în urma clarficării situaţiei lor juridice. De asemenea, CONEL o va monta pe stâlpii existenţi corpuri de iluminat. “Vom încerca în luna aceasta să realizăm o stradă în cartierul Orko pietruită, iluminată corespunzător şi cu conductă de apă. Important este faptul că mentalitatea lor în ceea ce priveşte aceste lucrări este destul de ciudată, dar sper că ne vom descurca, mai ales dacă voi fi eu de faţă pentru că, se pare, că numai pe mine mă ascultă, eu pot vorbi cu ei" - a afirmat dl. viceprimar Czimbalmos. Cu cele 300 de milioane prevăzute în buget pentru reamenajarea acestui cartier, edilii oraşului speră ca în trei-patru luni, pe perioada verii, să reuşească repararea măcar a treipatru străzi. Problema mare este că Primăria este “bombardată” de cereri de angajare din partea rromilor pentru executarea acestor lucrări (cele 14 persoane deja puse la treabă fiind rromi angajaţi tocmai în vederea executării acestor lucrări), lucru ce nu mai poate fi posibil. Daniela ANDREI Senatul va relua, luni, proiectul de lege privind statutul aleşilor locali Senatul va relua, luni, proiectul de lege privind statutul aleşilor locali, după ce opoziţia cu, excepţia UDMR, a părăsit şedinţa de plen protestînd faţă de propunerea PDSR şi UDMR de a retrimite proiectul la comisiile ce specialitate spre o nouă analiză, deşi actul normativ fusese deja dezbătut şi urma să fie dat votul final. Vicepreşedintele Senatului, Doru Ioan Tărăcilă, a anunţat, după întîlnirea liderilor grupurilor parlamentare, că dezbaterile vor fi reluate luni, după ce vor exista discuţii în fiecare dintre partidele parlamentare. De asemenea, senatorii vor trebui să depună în scris toate amedamentele la acest proiect. Conflictul dintre PNL, PD şi PRM, pe de o parte, şi PDSR şi UDMR, de cealaltă parte, a fost generat de propunerea partidului de guvernămînt de a reanaliza proiectul în comisiile de specialitate. Ministrul Administraţiei Publice, Octav Cosmîncă, prezent la dezbateri, a fost de acord cu rediscutarea proiectului, pe motiv că, în urma unei analize, s-a constatat că proiectul “nu este perfect”. Secretarul Comisiei juridice, Ion Predescu (PDSR), a spus chiar că -acest proiect de lege conţine “aspecte neconstituţionale” şi a dat ca exemplu faptul că, în conformitate cu acest act normativ, Comisia de disciplină care analizează abaterile primarilor şi poate decide sancţionarea acestora este condusă de un judecător de la Secţia de contencios administrativ a tribunalului local. Predescu a spus că un judecător nu poate judeca în afara tribunalului şi, ca atare, prevederea din proiectul de lege este neconstituţională. De altfel, problema Comisiei de disciplină a stat la baza obiecţiilor PD, PNL şi PRM faţă de acest proiect de lege. Senatorul PRM Dumitru Badea a afirmat că PDSR încearcă, astfel să îi controleze pe primarii care nu sunt membri ai acestui partid. Senatorul PNL Norica Nicolai a spus că motivele pentru care primarii pot fi suspendaţi sunt foarte vagi şi pot da naştere la abuzuri. După reluarea lucrărilor, la mai mult de o oră după suspendarea lor, în sala s-au întors numai PD şi PNL. Cinci candidaţi pe un singur loc Ieri, la ora 14, s-a încheiat termenul până la care au putut fi depuse candidaturile pentru preşedinţia organizaţiei judeţene A.UDMR. Astfel, până la “ora H” s-au înscris în competiţie cinci candidaţi: Puskas Balint Zoltan (Platforma creştin-democrată), Tullit Attila (Blocul reformist), Marton Arpad (din partea organizaţiei locale), Albert Almos şi Bartos Veress Bela (ambii au reuşit să adune 100 de semnături). Adunarea celor 254 delegaţi care îl vor alege pe preşedintele organizaţiei judeţene va avea loc vineri, 8 iunie, ora 15. Israelul ia în calcul varianta unui război generalizat Ministrul israelian al Amenajării Teritoriale, Nathan Şcearanski a evocat posibilitatea declanşării unui război contra preşedintelui palestinian, Yasser Arafat, dacă acesta nu pune capăt terorismului, informează AFP, care citează un interviu acordat de ministrul israelian cotidianului de limbă engleză “Jerusalem Post”. “Dacă Arafat nu pune capăt violenţei, vom merge la război. Cred că am depus mari eforturi ani în şir pentru a-l transforma pe Arafat într-un partener. Cred că acum sîntem la capătul drumului”, a declarat acesta. “Este ultima şansă pentru Arafat de a dovedi că mai poate fi un partener, dar nu-mi pun mari speranţe în asta şi, la un moment dat, va trebui să recunoaştem că nu este partenerul nostru. Atunci va trebui să ştim să ne batem şi să ne apărăm poporul”, a continuat Şcearanski, care este liderul partidului rusofon Israel B’Alya, susţinător al coloniştilor evrei din Cisiordania şi Gaza. întrebat dacă Israelul ar trebui să iniţieze ostilităţi dacă Arafat nu decretează o încetare a focului, Şcearanski a spus:”Ce înseamnă să iniţiezi un război? Sîntem în război, nu? Purtăm un război, fără să fi recurs la forţa noastră. în fiecare zi ne sînt ucişi oameni. Nu spun că trebuie să recucerim Gaza, dar va trebui să luptăm cu toată forţa contra infrastructurii teroriste”. Şcearanski a făcut aceste declaraţii în momentul în care premierul Ariel Sharon vorbea despre “reţinere şi răbdare” şi la menţinerea încetării focului pe care a decretat-o unilateral săptămîna trecută. Potrivit postului de radio public israelian, Sharon ar fi afirmat, într-o convorbire telefonică cu secretarul american de Stat, Colin Powell, “că situaţia creată de continuarea terorismului a devenit inacceptabilă pentru Israel”. Implicarea Israelului într-un război generalizat nu este imposibilă, este de părere şi generalul Yisrael Ziv, comandant de infanterie şi paraşutism, citat de cotidianul “Haaretz”. “Posibilitatea unui război generalizat nu este îndepărtată. Trebuie să ne menţinem forţele gata pentru un război generalizat. Datoria mea este de a le pregăti pentru asta”, a afirmat, miercuri, generalul Ziv, la o întîlnire cu corespondenţii militari israelieni. El a adăugat că îi revine sarcina de a-şi pregăti trupele pentru această eventualitate “pentru ca ele să poată face faţă sarcinilor”, dacă acestea vor apărea. Generalul Ziv, care urmează să asigure în curînd comanda diviziei israeliene desfăşurate în Asia Gaza, a ţinut să precizeze că nu trebuie considerate aceste afirmaţii ca o predicţie.