Cuvântul Nou, iunie 2001 (Anul 12, nr. 3095-3120)

2001-06-25 / nr. 3115

Anul XII Numărul 3115 4 pagini Eroii lui Moliére la scara corupţiei Gabriel FLORESCU Suntem un popor bolnav. Nu doar în statisticile întocmite de organizaţiile internaţionale şi independente ocupăm locuri de frunte la “Aşa nu”, ci şi în realităţile româneşti. Pe lângă maladiile-maladii care nu sunt obiect de ironii, ci de compătimiri, noi suntem bolnavi şi de metehne ce par incurabile: sărăcie, şomaj, infrastructură de mizerie, ne-a atins şi epidemia drogurilor, criminalitatea creşte vertiginos, corupţia, joaca de-a politica sunt tot atâtea “simptome” ale unei societăţi ce se zbate în neputinţă. Iar pe lângă cele de mai sus ce pot fi întâlnite şi pe alţii, în România a mai apărut una ce se întinde precum pecinginea, claustrofobia. Nu suportă unii şi pace să stea între patru pereţi mai mult timp. Cum se explică acest lucru în mod ştiinţific este greu de precizat, dar consecinţa este mereu aceeaşi: bolnavii închipuiţi ca-n celebra comedie a lui Moliere se înmulţesc precum ciupercile după ploaie. Păi nu vedeţi? Deîndată ce unul dintre personajele binecunoscute ale lumii interlope ajunge cum-necum după gratii, imediat i se declanşează această boală incurabilă în penitenciar numită claustrofobie. Apar la fel de repede şi nişte medici care ar găsi infectat şi laptele pe care l-au supt după naştere şi le descoperă cât ai zice peste maladii care mai de care ► mai netratabile, începând cu un Stănculescu, Chiţac, Fane Spoitoru, Gigi Kent, Sever Mureşan şi atâţi alţi directori de bănci pe care le-au falimentat cu bună ştiinţă, patroni de societăţi comerciale care s-au îmbogăţit învârtind afaceri necurate, şefi de clanuri mafiote etc. toţi îşi găsesc deîndată ce ajung la ananghie cine ştie ce boli de inimă, diabet, afecţiuni ale rinichilor, nervilor , ficatului sau descoperă că au şase degete la un picior care nu le permite nicicum să stea întro celulă de 2x3. La fel de rapid, avocaţi celebri cu gura mare şi punga golită, judecători cu dragoste faţă de semeni şi procurări samariteni îşi dau mâna pentru a-l ajuta pe bolnavul închipuit să-şi schimbe starea de puşcăriaş cu aceea de persoană demnă de a fi vizitată de două ori pe săptămână cu flori, bomboane de ciocolată şi mâncărică în sufertaş, chiar contraindicată bolii “grave” pentru care a fost “externat” din temniţă. Bineînţeles, unii sunt atât de “pe moarte” încât imediat ce ies din puşcărie se îndreaptă val-vârtej nu spre spitalul închisorii Rahova, ci spre Canada, Franţa, Germania sau Elveţia spre a fi tratataţi cu mai multă competenţă departe de mânuţa justiţiei române. Nu suntem absurzi: în momentul când un deţinut îşi trăieşte realmente ultimele zile ar fi un gest creştinesc să fie lăsat acasă între cei dragi. Dar cel mai adesea de o asemenea clemenţă nu beneficiază cei fără dare de mână, ci numai persoanele simandicoase care au furat şi jefuit precum haiducii şi au avut grijă să pună deoparte nişte bani albi pentru zile negre. Iar milostiva justiţie română, în colaborare frăţească cu Institutul de medicină legală, sare instantaneu în ajutorarea oropsiţilor şi le uşurează soarta nemeritată lăsându-i fără zăbavă în libertate, dând astfel de lucru şi poliţiştilor care îi vor căuta pe toate meridianele Pământului pentru a-i readuce acolo de unde au plecat. Iar în acest angrenaj de salvare a claustrofobilor închipuiţi nimeni nu poate fi învinuit: judecătorul este apărat în rezoluţia sa de parafele medicilor, avocaţii nu-şi fac decât datoria faţă de clienţii cu bani, doctorii nu vor fi condamnaţi pentru un diagnostic voit greşit în favoarea inculpaţilor pentru că, deh, oameni sunt şi ei, deci supuşi greşelii, mai ales dacă pacienţii nu le vor cere... daune morale. Este simpotomatic însă un alt aspect: atâta timp cât s-au aflat în libertate şi în funcţii, nici unul dintre bolnavii închipuiţi mai sus amintiţi nu a acuzat niş ce boli incurabile, unul nu şi-a dat demisia pentru că sănătatea şubredă nu-i permite să mai facă faţă funcţiei şi banilor mulţi, nici măcar un singur CA n-a constatat în prealabil că un preşedinte-director este mult prea surmenat pentru a-şi putea continua activitatea. Toate diagnosticele de maladii incurabile apar în mod suspect după ce hoţii moderni au fost prinşi cu ocaua mică. Atunci se descoperă incapacitatea de a suporta condiţiile de detenţie. Fără discuţie, aceeaşi boală nu apare niciodată la cei săraci... 1.Ar exista un tratament eficace pentru claustrofobie, vreun medicament minune precum Viagra? Fără discuţie, da. Ar însemna însă distrugerea “focarelor de infecţie” amintite la început, ar fi nevoie de voinţă şi decizie politică pentru stârpirea cauzelor. Concret: legi drastice, judecători incoruptibili, medici care respectă jurământul lui Hipocrate, politicieni insensibili la “durerile” lumii interlope. UNA PE ZI O lege incriminabilă Populaţia ajunsă în pragul vârstei de pensionare suferă o lovitură cumplită prin aplicarea noilor prevederi dintr-o lege incriminabilă: legea pensiilor. Pentru că suntem dispuşi să facem orice ca să îi copiem pe alţii, să ne aliniem la exemplele ţărilor occidentale, guvernulRomâniei a elaborat această lege care ne pensionează la 64-65 de ani, dând astfel lovitura de graţie multor sute de mii de români care ar mai fi apucat să “mănânce” câţiva ani din această amărâtă pensie a statului. E o crimă cu premeditare să-l scoţi pe român la pensie la 65 de ani, când speranţa de viaţă la noi e de 67 de ani. E drept că în ţările civilizate oamenii ies la pensie la 65 de ani, dar acolo speranţa de viaţă e de 80 de ani! Acolo se trăieşte altfel, adică omeneşte. Dar asta e legea votată de aleşii noştri, născocită de gândirea social-democrată a d-nei Simona Marinescu. Aceeaşi gândire creatoare a zămislit şi cuantumul pensiilor - cel mult două lefuri medii pe economie. Adică, dacă înţeleg eu bine, nimeni nu va avea dreptul să primească mai mult. Ceea ce este într-adevăr un act de dreptate. Abia aşteptăm să vedem cum le vor fi micșorate pensiile unor directori de bănci sau de regii autonome ale statului care au pensii de 120 și, respectiv, 75 de milioane de lei pe lună! Dumitru MANOLĂCHESCU pagina 2 Cotidian social-politic al județului Covasna Ziua Drapelului Naţional 9 Marţi, 26 iunie, va avea loc sărbătorirea Zilei Drapelului Naţional. Cu acest prilej, la Monumentul Ostaşului Român din Sfântu Gheorghe va avea loc un ceremonial militar şi religios. Evenimentul va debuta la ora 9:30 cu o slujbă religioasă de sfinţire a drapelului României oficiată în capela militară a unităţii 01048 din localitate, după care, la ora 11, acesta va fi arborat la locul destinat. Cu acest prilej, domnii Horia Grama, prefectul judeţului Covasna, pt.col. Dorin Ursică, comandantul Garnizoanei din Sfântu Gheorghe şi col. Ioan Oniscu, preşedintele UNCMRR vor rosti alocuţiuni la Monumentul Ostaşului Român, unde va avea loc şi un scurt program artistic. Pesticidele dau bătăi de cap autorităţilor covăsnene 34 de tone de substanţe toxice sunt păzite cu puşca . ....... __ ■ ■■ ■■ .. . .. ........'"' ' . • Siguranţa deşeurilor toxice costă anual 160 de milioane lei De mai bine de un deceniu, autorităţile covăsnene se căznesc să scape de deşeurile toxice ce se găsesc pe teritoriul judeţului. Până acum însă, acest lucru nu s-a întâmplat, în urmă cu câţiva ani, din nepăsare, aceste adevărate bombe ecologice, fiind depozitate în condiţii necorespunzătoare, au fost pe punctul de a aduce daune insurmontabile mediului înconjurător, în demersurile privind anihilarea acestor posibile surse de poluare, Prefectura a dispus inventarierea tuturor substanţelor toxice de pe teritoriul judeţului Covasna, în urma controlului efectuat de specialiştii Direcţiei Fitosanitare, au fost descoperite 33.950 de kilograme de pesticide degradate, depozitate în spaţiile unor societăţi comerciale. Cea mai mare cantitate de astfel de substanţe se găseşte în depozitul de la Târgu Secuiesc. Aici sunt adăpostite circa 20 de tone de pesticide provenite de la fostele CAP-uri. De asemenea, inspectorii fitosanitari au mai decoperit 6.500 de kilograme la SC Zoocomp, peste 3 tone la SC Horticom, la SC Agromixt aproape două tone iar la Solact Ozun 3140 de kilograme. Din cantitatea totală de 34 de tone, o treime reprezintă deşeuri toxice neidentificate. Direcţia Fitosanitară a ajuns la concluzia că, pentru a se evita orice risc de contaminare a mediului înconjurător cu deşeuri toxice, trebuie intervenit de urgenţă pentru renovarea depozitelor. Suma necesară pentru această operaţiune este pentru moment de aproximativ 140 de milioane de lei şi vizează reparaţia planşeurilor şi a acoperişurilor depozitelor. Totodată, pentru paza acestor depozite trebuie alocată lunar suma de 700 de dolari, reprezentând plata agenţilor de pază de la diferite firme de profil. Razvan CONDREA Miliarde pentru electricitate . Zone noi ale judeţului vor fi electrificate, în ultimii ani, în judeţul Covasna au răsărit cartiere noi. Deşi zidurile caselor au fost înălţate iar terenul din jurul lor îngrădit, curentul electric nu şi-a făcut încă apariţia. Un exemplu în acest sens este noul şi luxosul cartier din zona Simeria, în judeţul Covasna există mai multe zone parţial locuite, dar încă neelectrificate. Pentru rezolvarea acestei probleme se va apela la Fondul special naţional pentru reabilitarea sistemului energetic. Prefectura împreună cu specialiştii din domeniu au creionat deja suma necesară pentru introducerea curentului electric, precum şi pentru repararea unor instalaţii. Este vorba de aproximativ 7 milioane de dolari numai pentru reparaţii şi de alte 19 miliarde de lei pentru racordarea la sistemul electric a unor noi zone. în ceea ce priveşte extinderea electrificării, studiile de fezabilitate sunt încheiate pentru unele perimetre din localităţile: Malnaş, Comandău, Chiuruş, Zăbala, Belin Vale, Araci, Vâlcele, Sita Buzăului, lacul de la Pădureni, Turia, viitoarele cartiere care vor fi construite de Agenţia Naţională a Locuinţei (ANL) şi noul cartier din Simeria. Pentru retehnologizare staţiei de transformare de 110 KW din municipiul reşedinţă de judeţ este necesară sina de 6,35 milioane de dolari, iar pentru cea de la Târgu Secuiesc aproximativ 350 mii de dolari. Răzvan CONDREA “Nu avem bani nici măcar pentru efectuarea de reparaţii curente la unităţile de învăţământ, darmite pentru alte lucrări” • Ne spune domnul Tompa László, viceprimarul comunei llieni Aurel GOLCIU Cu bugetul de care dispune comuna llieni în acest an, de numai 2,8 miliarde de lei, dacă sunt puse la socoteală cheltuielile făcute până acum, viceprimarul acestei comune, domnul Tompa László, apreciază că administraţia locală abia va reuşi să supravieţuiască până la începutul toamnei.”Nu putem executa nici măcar reparaţiile curente care se impun la clădirile unităţilor de învăţământ - şcoli şi grădiniţe - din cele trei sate ale comunei, Ilieni, Sâncrai şi Dobolii de Jos.învăţământului i-au fost alocate aproape 250 milioane de lei, care însă se vor duce aproape în întregime pentru asigurarea lemnelor de foc necesare în iarna viitoare, p plata facturilor la consumurile de energie electrică, telefoane, pentru procurarea unor materiale necesare în procesul instructiv-educativ şi a celor pentru întreţinerea curăţeniei în clădiri,în cel mai fericit caz abia dacă vor reuşi să reparăm sobele de teracotă şi să văruim câteva săli de clasă.” La reparaţia străzilor neasfaltate, întreaga sumă alocată, de 65 milioane de lei, a fost deja cheltuită, deoarece pe porţiunea Oltului cuprinsă între Ilieni şi Dobolii de Jos nu mai sunt prundişuri pentru procurarea din surse locale a pietrişului, iar cumpărarea acestuia de la agenţi economici ,şi transportul costă o mulţime de bani. “Pentru repararea Drumului judeţean 112 , ce traversează comuna, făcând legătura prin Dobolii de Jos- Podul Olt cu judeţul Braşov, se pare că nu vor fi alocate fonduri de la bugetul Consiliului judeţean, deşi acest drum este ciuruit de o puzderie de gropi.Or, comuna Ilieni este o comună vizitată de numeroşi oaspeţi străini, datorită faptului că aici îşi au sediul fundaţiile LAM şi KIDA, cu finanţare eleveţiană, fundaţii ce au ca domenii de activitate dezvoltarea agriculturii şi, respectiv, acordarea de sprijin în rezolvarea unor probleme de ordin social cu care se confruntă categoriile defavorizate ale populaţiei judeţului. Pe de altă parte, numeroşi turişti străini poposesc la iiceni pentru a vizita biserica-cetate de aici. Nu este deci greu de ghicit care este impresia acestora când văd şi simt starea deplorabilă în care a ajuns amintitul drum judeţean.De multă vreme, clădirea Căminului cultural din Dobolii de Jos necesită reparaţii capitale a căror execuţie trebuie s-o amânăm din nou din lipsă de fonduri” - ne-a mai spus interlocutorul. în ce priveşte capitolul investiţii, comunei Ilieni nu i-a fost alocat pentru anul în curs nici un leu de la bugetul de stat pentru introducerea alimentării cu gaze naturale. Drept urmare continuarea lucrărilor începute cu câţiva ani în urmă s-a făcut cu fonduri alocate exclusiv de la bugetul Consiliului local, cele aproape 200 milioane de lei de care s-a dispus în acest scop fiind practic epuizate. Dacă nu se vor putea asigura bani din alte surse de finanţare, constructorul, COREXIM Braşov, îşi va întrerupe activitatea pe acest şantier de investiţii. Desigur, o mulţime de bani, câteva sute de milioane de lei, trebuie asigurate în perioada ce a mai rămas până la sfârşitul anului, pentru plata personalului primăriei, pentru cheltuielile materiale ale instituţiei. Or, tocmai datorită faptului că fondul pentru salarii este insuficent, primăria nu are de unde plăti un bibliotecar pentru biblioteca comunală, aşa că această instituţie de cultură s-a închis, după ce fostul bibliotecar a decedat. Bani nu sunt nici pentru plata unui paznic de păşune, deşi legislaţia în vigoare prevede un asemenea post. Singura speranţă a diriguitorilor comunei este ca la apropiata rectificare a bugetului pe acest an să fie asigurate oarece fonduri suplimentare, pentru acoperirea a cel puţin unei părţi din nevoile pe care le-am consemnat. Luni 25 iunie 2001 2000 lei Preşedintele Iliescu îşi exprimă speranţa că Ungaria va mai reflecta asupra consecinţelor aplicării Legii statutului maghiarilor Preşedintele României, Ion Iliescu, a declarat, sîmbătă, la Iaşi, într-o conferinţă de presă, că speră ca Ungaria să reflecteze mai bine la consecinţele adoptării Legii statutului maghiarilor, pentru a nu intra într-un “con de umbră". “Nici un stat nu poate adopta legi privind cetăţenii altui stat, pentru că se încalcă normele de bună vecinătate. Ce s-ar întîmpla dacă Germania ar vota o astfel de lege care să-i vizeze pe cetăţenii francezi? Ce e aia legitimaţie de maghiar?” s-a întrebat Iliescu, exprimîndu-şi speranţa ca Ungaria să mai reflecteze asupra consecinţelor care rezultă în urma adoptării unei asemenea legi. Şeful statului român a mai precizat că legea votată recent de Parlamentul ungar îi exclude pe cetăţenii maghiari din Austria, dar că aceasta ar deveni aplicabilă doar pentru cei care locuiesc în ţări care aspiră să intre în UE. “S-a mers pe o cale incorectă, atît timp cît nu au existat consultări prealabile. Nu cred că Ungaria cultivă relaţiile inamicale şi sper ca, pînă la urmă, să se ajungă la o înţelegere amiabilă", a spus Iliescu. Consiliul Naţional al Partidului Alianţa 9 Naţională a aprobat fuziunea prin absorbţie cu PD 9 Plenul Consiliului Naţional al Partidului Alianţa Naţională (PUNR-PNR) a aprobat, sîmbătă, cu 425 de voturi “pentru” şi cinci abţineri, fuziunea prin absorbţie cu PD, informează un comunicat al Partidului Alianţa Naţională remis, duminică, agenţiei MEDIAFAX. “în plenul Consiliului Naţional, membrii Biroului Politic Central şi preşedintele interimar al Partidului Alianţa Naţională, Virgil Măgureanu, au subliniat necesitatea realizării acestei fuziuni în condiţiile acceptării şi asumării Statutului PD, a Programului politic adoptat la Convenţia Naţională Extraordinară a PD din 18-19 mai 2001”, precizează comunicatul. Fuziunea se va face prin integrarea structurilor Partidului Alianţei Naţionale în structurile Partidului Democrat cu participarea efectivă şi directă a membrilor AN la procesul de alegeri din cadrul tuturor organizaţiilor locale ale Partidului Democrat. Conform comunicatului, “nu s-a solicitat şi nu s-a negociat acordarea de funcţii pentru niciunul dintre liderii Partidului Alianţa Naţională în organismul central de conducere al PD”. Autorităţile de la Budapesta nu doresc să discute cu autorităţile române prin intermediul presei pe tema legii statutului maghiarilor, declară ministrul ungar de Externe, Martonyi János Manifestările recente ale părţii române apărute în presă pot fi interpretate şi ca punerea sub semnul întrebării a relaţiilor bilaterale stabilite prin acorduri, deşi informările oficiale şi diplomatice nu se referă la aceasta, a declarat, vineri, pentru MTI ministrul ungar al Afacerilor Externe, Martonyi János. Şeful diplomaţiei ungare a precizat că partea ungară susţine faptul că declaraţiile de presă nu pot lua locul consultărilor oficiale, reamintind că miniştrii de externe ai celor două ţări au căzut de acord că poziţiile nu vor fi transmise prin intermediul presei. “Partea ungară este ferm convinsă de faptul că în cadrul relaţiilor bilaterale trebuie aplicate formele instituţionalizate ale dialogului deja existent”, a subliniat Martonyi. El a adăugat că „ schimburile de idei care nu ocolesc nici problemele sensibile, nici sistemul de relaţii bilaterale stabilite prin acorduri şi extinderea acestora, precum şi relaţiile de bună vecinătate au fost şi trebuie să fie şi în viitor elemente determinante. Pornind de la aceasta şi în concordanţă cu discuţiile purtate, în cursul conferinţei de la Milano a miniştrilor de Externe ai ţărilor membre ale Iniţiativei Central- Europene, cu ministrul român de externe Mircea Geoană, partea ungară îşi confirmă propunerea referitoare la reluarea activităţii subcomisiei pentru minorităţi şi a altor subcomisii ale Comisiei guvernamentale mixte înfiinţate în conformitate cu preveerile Tratatului de bază, a mai spus Martonyi. Partea ungară speră că şi acest for bilateral va contribui la clarificarea neînţelegerilor şi a reţinerilor neîntemeiate create în România de legea statutului maghiarilor de pretutindeni. " ...." ■ .... - \j 1I3A93WVNZSVAOXA9rI349ISd3Suv¡ Daţi-i bătaie, înscrieţi-vă până nu se-nchide! Am trăit s-o aud şi pe-asta: primarul PD din comuna Oituz, dezamăgit foarte de lipsa de sprijin din partea partidului, a cerut la PSD şi a fost refuzat! Este că-i tare? Primarul a fost sfătuit, elegant, să nu se grăbească la înscriere ca fata mare la măritiş, că şi-aşa PSD are prea mulţi primari, dau năvală aleşii de peste tot, din toate partidele, să se-nscrie în partidul de guvernământ. Treaba e pe bune, PSD s-a umflat prea tare şi a băgat de seamă că e în pericol să pocnească. Aşa că sfatul pe care- l pot eu da politicienilor de toate calibrele, cu toată sinceritatea şi bunăvoinţa de care sunt capabil, este să se-nscrie până nu senchide. Primarul din Oituz a vrut să se-nscrie în PSD pentru că avea nevoie de 3 km. de asfalt în comună şi doar un mare partid social-democrat îi putea aranja demersul. Alţi primari au nevoie de sedii pentru cămine culturale, de baze sportive, de rampe de gunoi... Fiecare are nevoie de ceva și e normal să se ducă la partidul care îi promite că-i rezolvă problemele, nu? Conform acestui principiu care repune prezentul în drepturile sale, ignorând viitorul, toţi primarii, indiferent de culoarea lor politică, ar trebui să se înscrie în partidul de guvernământ, oricare ar fi acela, pentru că doar acel partid are puterea şi poate băga prosperitatea şi bucuria sub formă de asfalt, pietriş, cămin cultural, teren de fotbal - în electorat. La noi în judeţ politicienii, inclusiv primarii, nu s-au înghesuit deloc să se-nscrie în PSD. Mai degrabă se vor înscrie în UDMR, când vor avea nevoie de legitimaţie de maghiar, dar asta-i altă poveste. Şi totuşi, informatorii noştri spun că s-ar pune de-o dezertare masivă dintro filială a unui partid foarte bine situat la alegeri. Care dezertori, săracii de ei, unde se vor duce oare?! Rămâne de văzut dacă până se hotărăsc ei nu se-nchide biroul de înscrieri... Dumitru MANOLĂCHESCU