Cuvântul Nou, iunie 2001 (Anul 12, nr. 3095-3120)

2001-06-11 / nr. 3103

Anul XII Numărul 3103 4 pagini Luni 11 iunie 2001 2000 lei Fără mânie despre culturnici Gabriel FLORESCU Trăitori în provincie, ne “legăm” adesea de ceea ce se petrece în Capitală, criticăm, ne mâniem neputincioşi,blestemăm, dovadă a unui reflex ce ne-a fost inoculat ani îndelungaţi cum că Soarele răsare numai la Bucureşti, iar tot binele şi răul deopotrivă de-acolo ni se trag. în mare parte aşa este într-un stat totuşi (încă) centralizat şi în care hăţurile conducerii şi a ceea ce se întâmplă pe plan local se ţin tot acolo pentru că altfel “marele centru” şi-ar pierde rostul. în acelaşi timp, însă, nu vedem bârna din propriii ochi, nu observăm nici când în ograda noastră se întâmplă ceva. Rău sau bine, în cazul de faţă subiectul îl constituie un fapt concret: la Sfântu Gheorghe s-a defăşurat - aşa cum v-am invitat şi relatat zilnic - Festivalul internaţional de teatru “Atelier” ajuns la a noua sa ediţie. Mereu revăzut, adăugit, îmbunătăţit, pentru că aşa e-n firea lucrurilor. Au fost şase zile de foc pentru organizatori -Teatrul Andrei Mureşanu -, şase zile de răsfăţ pentru adevăraţii iubitori de teatru, dar şi tot atâtea zile de dezinteres pentru notabilităţi, pentru culturnicii locali prea “suprasaturaţi” de artă pentru a avea nevoie să o cunoască în formele ei cele mai concrete. Să fim bine înţeleşi: apreciem în mod cu totul deosebit faptul că organele locale ale puterii au înţeles să-i sprijine pe organizatori prin punerea la dispoziţie a unor sume mai mari sau mai mici, dar absolut necesare pentru ca acest festival să se desfăşoare şi în acest an, pentru ca “Atelierul” să suscite interesul lumii teatrale din România, iar Sfântu Gheorghe să devină pentru o săptămână capitala artei dramatice. Pe lângă înţelegerea nevoilor materiale am fi dorit (voit n-am scris “ne-am fi aşteptat” pentru că avem experienţa anilor trecuţi) ca festivalul să fie înţeles şi din punctul de vedere al unui omenesc suport moral. Asta n-ar fi costat nici un ban, doar puţin timp acordat de conducătorii respectivelor instituţii (Prefectură, Consiliul judeţean, Consiliul local) unui eveniment cu caracter internaţional ce avea loc sub nasul lor. N-a fost numai un festival al unei comunităţi - ba nu, greşim, a fost al comunităţii teatrale locale, al creatorilor de artă care nu vor să cunoască micimile politicii. Ar fi avut ocazia acei conductori de instituţii să vadă şi să audă spectacole în limba română, maghiară şi germană, ar fi putut savura (ăsta-i cuvântul) o reprezentaţie a Teatrului Andrei Mureşanu în care unul dintre rolurile principale era “semnat” de un excelent actor (de altfel, Szakács László a şi obţinut premiul de interpretare masculină) de la Teatrul Tamasi Aron din Sfântu Gheorghe sau un “Emigranţii” de polonezul Mrozek, regizat de ungurul Tömöry Péter şi interpretat de românul Andone şi rusul Alexandrov în limba germană sau reprezentaţii ale unor trupe din Ungaria sau... sau... Toate în limba artei, un grai necunoscut oficialităţilor locale. Unii poate strâmbă din nas fiind vorba despre un festival ce a avut loc în acest mic oraş (aici îi gândim şi pe iluştrii culturnici de la ministerul de resort care n-au onorat niciodată acest eveniment, nici chiar atunci când ministru era un actor numit Ion Caramitru), ei fiind “obişnuiţi” să-şi clătească ochii doar prin teatrele din “marile metropole”... Lor le relatăm cuvintele preşedintelui juriului, dramaturgul Dumitru Solomon, rostite atât oficial, cât şi în cadru restrâns: “Festivalul de la Sfântu Gheorghe este unul dintre cele mai importante, dacă nu cel mai important din ţară.” Vă asigur, domnilor culturnici, că n-a fost o apreciere de complezenţă, cum se mai întâmplă de atâtea ori, ci exprimarea unei realităţi de la care aţi absentat nemotivat. In România, preşedintele ţării sau primul ministru participă - în ciuda unor agende extrem de încărcate - la diferite evenimente de natură cultural-artistică. în Covasna, corespondenţii lor la scară locală n-au vreme pentru asemenea distracţii, fiind mult prea ocupaţi cu protocoale. Repetăm: apreciem sprijinul material oferit festivalului, dar dezavuăm indiferenţa faţă de actul propriu-zis. Adesea o încurajare sub forma unei bătăi pe umăr sau unei strângeri de mână face mai mult decât toţi banii. (Pentru artişti, nu şi pentru finanţişti) La Festivalul internaţional “Atelier” acest moment a fost ratat. Nu ajunge să inscripţionăm instituţiile în trei sau mai multe limbi, nu-i suficient ca indicatoarea de localitate să fie lizibile în mai multe limbi pentru a ne declara mari spirite europene. Pentru aceasta este nevoie și de un strop de cultură europeană, picătură ce putea fi oferită de “Atelier”. Marea Europă trebuie să fie un proiect deschis, neexclusivist, nediscriminatoriu Preşedintele Ion Iliescu a declarat, sîmbătă, la Verbania, la masa rotundă cu tema "Ţările Europei mari şi proiectul constituţiei europene", că primirea de noi membri nu va fi un factor destabilizator sau un handicap pentru actuala Uniune Europeană. ”Nu serveşte nimănui stimularea unor temeri privind costurile şi consecinţele extinderii spre est a Uniunii Europene, a afirmat preşedintele Iliescu. El a arătat că, dimpotrivă, extinderea UE va duce la creşterea stabilităţii continentului. "Marea Europă trebuie să fie un proiect deschis, neexclusivist, nediscriminatoriu, un proiect care să stimuleze cooperarea competiţia sau confruntarea între naţiuni", a adăugat Iliescu. Preşedintele Iliescu a declarat că România este hotărîtă să partcipe activ la dezbaterea privind viitorul Uniunii Europene, inclusiv în ceea ce priveşte adoptarea unei constituţii europene. Şeful statului român a apreciat că viitoarea constituţie europeană va trebui să codifice valorile europene. "Noile transferuri de suveranitate trebuie să fie egale pentru toţi, să nu consacre lideri ai integrării sau să introducă disciminări între ţările membre", a arătat Iliescu. Cotidian social-politic al județului Covasna Festivalul internaţional de teatru “Atelier” Palmaresul unui eveniment în urma alegerilor noului Birou Director al Asociaţiei Distroficilor Muscular din România, cu sediul la Vâlcele. Aşadar, a bătut ultimul gong la evenimentul teatral al anului în Sfântu Gheorghe. Vineri noaptea sau sâmbătă în zori, ziceţi-i cum vreţi, juriul festivalului a decernat premiile râvnite şi aşteptate de participanţi în ciuda orei târzii. Iar laureaţii acestei a IX-a ediţii au fost: Marele premiu “Atelier” pentru cel mai bun spectacol: “Cu mâna pe ciocan” de Milos Nicolic, regia Theo Herghelegiu, în interpretarea actorilor Teatrului Andrei Mureşanu din Sfântu Gheorghe Premiul pentru cel mai bun regizor: Bocsardi László pentru spectacolul “Kazimir şi Karoline” realizat la Teatrul Tamasi Aron din Sfântu Gheorghe Premiul pentru cel mai bun scenograf: Bartha József, pentru acelaşi spectacol Premiul pentru cea mai bună actriţă: Ioana Gajdo, pentru rolul Ildikó din “Cu mâna pe ciocan” Premiul pentru cel mai bun actor: Szakács László, pentru rolul Janos din acelaşi spectacol. S-au mai acordat premii speciale următorilor: Tiberiu Tudoran (TAM) pentru rol episodic; Gabriel Pintilei (Teatrul din Braşov) pentru sensibilitate; Elena Popa, pentru “primul picior pus în TAM”; Radu Macrinici, pentru pragul celei de-a X-a ediţii. Albert Almos mai are o funcţie: 9 preşedinte al organizaţiei teritoriale a UDMR întruniţi vineri după-amiază, delegaţii UDMR din organizaţia teritorială Covasna au procedat la desemnarea noului preşedinte în locul deputatului Marton Arpad. Debutul respectivei şedinţe a fost marcat de un moment hazliu: trei dintre cei cinci candidaţi sau retras din cursă, lăsând “în ring” pe doar doi: Albert Almos din partea cercului civic şi Tulit Attila din partea blocului reformist. Retragerea a fost determinată de înţelegerile rezultate în urma discuţiilor din culise, în final, cei 182 de delegaţi (deşi trebuiau să fie prezenţi peste 250...) l-au desemnat pe preşedintele organizaţiei. Acesta a devenit primarul Sfântului Gheorghe, Albert Almos, care a obţinut 126 voturi faţă de cele 45 (consemnându-se şi 8 abţineri) care l-ar fi dorit pe Tuli Attila. Filiala Covasna a Societăţii de Cruce Roşie nu se dezminte, finalizând, cu succes. O nouă acţiune umanitară cu caracter deosebit ! Un număr de 47 de copii orfani de ambii părinţi au primit cadouri în valoare de peste 15 milioane de lei Horia C. DELIU Este ştiut atât pe plan local, dar şi naţional după cum ne-a confirmat preşedintele Societăţii Naţionale de Cruce Roşie, dl. prof. Nicolae Nicoară, modul deosebit în care s-a implicat de-a lungul anilor ce au trecut de la Revoluţie Filiala judeţeană Covasna, având-o în frunte pe doamna Balazs Maria, în calitate de director, organizând o sumedenie de programe de mare valoare, ce au adus alinare în sufletul multor oameni amărâţi, bătrâni, bolnavi, familii sărace cu mulţi copii şi aşa mai departe, în această primăvară s-a demarat o nouă acţiune de răsunet, pe care am mediatizat-o şi noi susţinut, anume organizarea unei colecte publice pentru strângerea de daruri destinate unui număr de 47 de copii din judeţ orfani de ambii părinţi. S-a izbutit, mai ales cu ajutorul sponsorilor, ca până pe data de 1 iunie 2001 să se finalizeze acţiunea, valoarea totală a cadourilor strânse depăşind suma de 15 milioane de lei, pachetele fiind înmânate întrun cadru festiv la Casa Municipală de Cultură din Sfântu Gheorghe. . “Dorim să le mulţumim şi în mod oficial sucrsorilor nu doar în particular, a precizat dna Balazs Maria, fiindcă fără sprijinul lor ne-ar fi fost tare greu. Este vorba de conducerea Societăţilor comerciale Cora, Marex, Covalact, Plastico, Bon Ani, Restaurantul Tribel, toate din municipiul reşedinţă de judeţ, SC Mecan Prod SRL întorsura Buzăului, SC Contgrif Braşov, ca şi unor angajate de la Fabrica de ţigarete din Sfântu Gheorghe, respectiv doamnele Maria Popa şi Cristina Pialoga." • • • Pentru gestul lor generos aceşti oameni minunaţi merită felicitările noastre, iar mulţumirile copiilor orfani rostite de Ziua lor, 1 Iunie, a reprezentat cea mai bună răsplată morală ce se poate oferi sponsorilor generoși. Cuvântul de ordine a rămas: continuitatea ! • Dl. Stelian Schipora fost reales preşedinte pentru încă patru ani cu un număr covârşitor de voturi (310 la...31), confirmând astfel speranţele puse în el de către membrii ADMR în ultimii ani Horia C. DELIU ..."Apele" s-au liniştit din nou în sânul Asociaţiei Distroficilor Muscular din România în urma alegerilor noului Birou Director, după ce mocnise câteva săptămâni înainte o oarecare stare de tensiune generată de un trpic grup de presiune, care dorea promovarea unei alte persoane în fruntea ADMR. Numai că, aşa cum anticipam, bunul simţ şi înţelepciunea au prevalat, alegerile generale ce au avut loc în urmă cu câteva zile reconfirmăndu-l ca preşedinte pe dl. Stelian Schipor, omul care s-a zbătut în ultimii ani ca Asociaţia să reziste presiunilor la care a fost supusă (mai ales materiale), la numeroasele tracasări, şicanări din partea unor semeni obtuzi. Nu mai are rost acum să relatăm întreaga maşinaţiune şi să punem în evidenţă interesele meschie ale unor indivizi, care doreausă obţină nuştiu ce “profit” de pe urma acestor concetăţeni atât de greu încercaţi de soartă (!?), dar este bine - pentru viitorul ADMR - că au fost realeşi în frunte nişte buni organizatori, ţipi răzbătători, cu relaţii în ţară şi (mai ales) peste hotare, relaţii interumane fără de care cu greu s-ar descurca o organizaţie non-profit . Aşa după cum am mai relatat recent, în Biroul Director se mai găsesc alături de: dl. Stelian Schipor, domnii Iulian Loloiu, din Bucureşti, ca vicepreşedinte, inginer de profesie, şef de promoţie, o minte strălucită de care toţi membrii ADMR au mare nevoie, apoi biochimistul Iulian Ionescu, stabilit la Vâlcele, un vechi şi valoros cadru medical ce lucrează la Centrul de patologie neuro-musculară “Dr. Horia Radu" din localitate, şi Daniel Colcer, domiciliat în Topliţa, absolvent de liceu, un mare sufletist şi un bărbat priceput la toate, în calitate de membri, plus Lucian Mărgineanu, de asemenea, absolvent de liceu, din Reghin, pe post de secretar. Această echipă valoroasă are de gând să ducă mai departe izbânzile de până acum ale ADMR, cuvântul de ordine al “team”ului de conducere fiind continuitatea. Există o mulţime de proiecte în derulare ce urmează a fi finalizate în anii ce vin, avem altele noi pe care sperăm să le începem cu ajutorul sponsorilor, al prietenilor de peste hotare, mai ales din Germania şi Franţa, ţări în care fiinţează asociaţii umanitare cu care întreţinem foarte bune relaţii, ne-a declarat dl. Schipor. Fiindcă a venit vorba de oameni generoşi, dorim ca şi pe această cale să le mulţumim managerilor generali, în primul rând al Societăţii comerciale “Suin Prod” Leţ (dl. Petre Porumboiu), dar şi al Fabricii de bere “Aurora” din Braşov (dl. Horia Mihăilă), care ne-au fost de mare ajutor ( şi) cu prilejul organizării Adunării generale din 26 mai a.c. Avem, aşadar, multe planuri, a conchis dl. preşedinte Stelian Schipor, dar pe percurs - cu voia dumneavoastră - o să le depănăm pe îndelete”... Sugetie cu care nu putem decât să fim de acord! Ordonanţa simplă de urgenţă! Guvernul a descoperit, prin ceilalţi 15000 de specialişti, că are voie să dea şi ordonanţe simple, nu numai de urgenţă. Asta se poate întâmpla oriunde, oricând, în orice condiţii de prezenţă la vot. Pentru că aceste ordonanţe nici nu trec prin Parlament, se dau direct de la Guvern. Ce poate fi mai ca lumea într-o democraţie adevărată decât un palid început de dictatură? Oho, câte nu s-ar putea face, ce energii dictatoriale s-ar elibera, ce puteri absolute s-ar întrona! Ne-am aduce aminte de Ceauşescu şi regimul comunist ca de nişte mici şi nevinovaţi copii ai Dictaturii. Ideea asta a venit specialistului în ordonanţe datorită slabei prezenţe la vot a parlamentarilor puterii, absenţele de la serviciu provocând nelinişte în tabăra majoritară. Cum mai trecem noi atâtea ordonanţe de urgenţă şi legi dacă ne lipsesc parlamentarii?! Raţionament curat, să recunoaştem. Aşa e, dacă lipsesc parlamentarii nu se pot aproba legi, deci... dă-le-n cap cu ordonanţele. De preferinţă simple. Abia acum îmi dau seama ce genială e ideea asta. Păi nu ne chinuim noi de ani de zile să-i lămurim pe politicieni să adopte un sistem unicameral, nu şi, cum e la noi, ca să cheltuim mai puţin, că visteria statului e goală şi noi suntem săraci? Ba cum să nu, şi n-am reuşit deloc să le băgăm în cap chestia asta. Acum, însă, uite cum devine chestia că aproape fără să vrea parlamentarilor li se pregăteşte desfiinţarea locurilor de muncă. Normal, întrucât dacă se va conduce prin ordonanţe, nu mai e nevoie de Parlament, mai ales de două Camere. Aşa că o să avem doar o garsonieră, eventual o cameră şi bucătărie... în felul ăsta s-ar rezolva multe probleme şi multe cheltuieli nu s-ar mai face, în felul ăsta s-ar întări considerabil partidele aliate la guvernare, iar încet-încet am merge cu toţii, frumos încolonaţi, spre un partid unic, care le face pe toate. Ce ne trebuie nouă democraţia parlamentară? Uite unde ne-au adus atâtea partide şi atâtea Camere. Trăiască Puterea și Dictatura! Dumitru MANOLĂCHESCU Deputatul PNL Eugen Nicolaescu susţine că PDSR vrea să schimbe conducerea Curţii de Conturi pentru a acoperi viitoarele cheltuieli clientelare ale fondurilor publice PDSR încearcă, prin schimbarea conducerii Curţii de Conturi, să acopere “legal” viitoarele cheltuieli “clientelare” ale fondurilor publice, iar extinderea controlului Curţii asupra firmelor private va creşte “gradul de supuşenie” al acestora, atît în scopuri politice, cît şi financiare, a declarat, duminică, agenţiei MEDIAFAX, deputatul PNL Eugen Nicolaescu, membru în Comisia de buget-finanţe a Camerei. “Partidul unic trebuie să fie în toate cele ce vor aduce profituri şi voturi”, a spus Nicolaescu. El a afirmat că modificarea Legii de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi urmăreşte de fapt descărcarea “legală” de gestiune şi acoperirea neregulilor în cheltuirea banilor publici. “în mai multe rînduri, începînd cu Legea bugetului, am atras atenţia că zeci de mii de miliarde se vor utiliza pe cheltuieli publice atribuite pe criterii clientelare", a spus Nicolaescu. El a susţinut că, precum în cazul altor instituţii publice, PDSR va schimba conducerea Curţii “de sus pînă jos” şi va înlocui “compartimentele” centrale şi din teritoriu cu oameni apropiaţi acestui partid. Preşedintele PNL, Valeriu Stoica, i-a adresat, sîmbătă, premierului Adrian Năstase o scrisoare în care solicită o întrevedere urgentă pe tema proiectului de modificare a Legii de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi, iniţiat de un grup de parlamentari PDSR. Conform scrisorii, PNL consideră că proiectul de modificare a Legii Curţii de Conturi are “prevederi nedemocratice şi neconstituţionale". Camera Deputaţilor a început, marţi, dezbaterea proiectului de modificare a Legii Curţii Conturi, iniţiat de Viorel Hrebenciuc, Acsinte Gaspar, Octav Cozmâncă, Şerban Mihăilescu şi Doru Ioan Tărăcilă, însă nu a reuşit să adopte nici un articol din cauza opoziţiei deputaţilor PNL, PD şi UDMR, care, nemulţumiţi de această iniţiativă legislativă, au solicitat pauze de consultări. Reprezentanţii PNL, PD şi UDMR au contestat prevederea din proiectul de lege care reducea numărul de consilieri de conturi de la 25 la 18, considerînd că, astfel, se creează o instabilitate a instituției. 9 Mohammad Khatami a fost reales preşedinte al Iranului cu 77% din voturi, conform rezultatelor oficiale finale Preşedintele reformator iranian Mohammad Khatami a fost reales cu 77% din voturi, conform rezultatului final al scrutinului, dat publicităţii, sîmbătă seara, de Ministerul de Interne, care, totodată, a anunţat o rată de participare la vot mai mică decît cea indicată iniţial, relatează AFP. La alegerile prezidenţiale desfăşurate vineri, Mohammad Khatami a obţinut 21.656.476 de voturi dintr-un total de 28.159.289 de sufragii exprimate, a informat ministerul, citat de agenţia oficială IRNA. Ministerul de Interne a avizuit rata de participare la 67%, faţă de 83% cît anunţase anterior. Khatami, care s-a confruntat cu nouă candidaţi, majoritatea conservatori, a depăşit net rezultatul său din 1997, cînd a obţinut 70% din sufragii. Participarea la scrutin a fost inferioară celei de la alegerile prezidenţiale din 1997, care a fost de 83%. Din cauza participării scăzute, Khatami a obţinut doar cu circa un milion de voturi mai mult ca în 1 1997, în timp ce numărul de iranieni care au drept de vot a crescut cu şase milioane din 1997 pînă în 2001. Ministerul nu a dat publicităţii rezultele finale ale celorlaţi candidaţi. Conform ultimelor rezultate parţiale furnizate, conservatorul Ahmad Tavakoli se află în urma lui Khatami cu 16,5% din voturi. Ceilalţi opt candidaţi au obţinut între 0,1% și 2,8%.