Cuvântul Nou, august 2001 (Anul 12, nr. 3147-3173)

2001-08-01 / nr. 3147

4 UNAm: zi Al cui pământ? Agresiunea petrecută în Valea Uzului asupra unei tabere de copii este deja de domeniul trecutului. Cei patru agresori şi-au primit... nota de plată (mică, după buget, vorba lui Pristanda) simbolică, premierul Năstase şi-a manifestat indignarea şi a sărit în apărarea valorilor naţionale poate mai mult decât ar fi fost necesar. Sigur, pe plan intern nu strică să le mai dai unora peste bot când depăşesc măsura, dar pe plan extern chestiunea poate fi exacerbată de către binevoitori. N-a fost elucidată însă o altă chestiune, amintită tangenţial de către unii dintre agresaţi: afirmaţia secuilor din Harghita privind interzicerea horei pe “pământul lor”. Adică cum devine treaba? Al cui e respectivul pământ? Noi, naivii, ştiam un lucru elementar: tot pământul ce se află înlăuntrul graniţelor de stat ale României aparţine cetăţenilor acestei ţări, indiferent de naţionalitate. Adică o palmă de Bărăgan aparţine lui Ion la fel ca şi lui Janos sau Ivan sau Johann sau... dacă are buletin de România. La fel, o parte din Carpaţi poate fi considerată a mea, a ta, a lui, a ei, fără nici o discriminare dacă respectivul este cetăţean român. Sigur, există şi excepţii: pământul sau pădurea care constituie proprietatea privată a unei persoane. Privind lucrurile din această perspectivă, terenul din Valea Uzului nu este al ardeleanului din Harghita sau al moldoveanului din Bacău, ci şi al regăţeanului din Bucureşti, al bănăţeanului din Timişoara etc., fiecare poate considera că ţara lui este a lui, dar şi a concetăţenilor. Cam acest lucru îl înţeleg însă mai greu unii crescuţi în altă mentalitate. Ion ROMÂNU Anul XII Numărul 3147 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna * Miercuri 1 august 2001 2000 lei 14.500 Gabriel FLORESCU Cifra din titlu reprezintă o bagatelă dacă este vorba despre 14.500 de lei, persoane, caise, maşini sau cine mai ştie ce, e însă enormă dacă ea semnifică numărul de procese în care APAPS este parte. Şi este într-adevăr uriaşă mai ales dacă luăm în considerare că ele reprezintă cauze rezultate în urma privatizării tot atâtor societăţi comerciale. Ministrul Ovidiu Muşetescu, cel care a oferit presei respectiva informaţie, nu are nici un motiv să se bucure de aşa pacoste căzută pe ministerul său, mai ales că numărul proceselor în loc să scadă, creşte. Domnia sa amintea faptul că la preluarea APAPS-ului, adică a fostului FPS de tristă amintire, pe rol se aflau 9800 de procese, respectiva cifră crescând însă vertiginos. Şi cine ştie ce surprize vor mai apărea în viitorul apropiat... Sigur, ministrul Privatizării a pus multitudinea de cauze (şi) pe seama încetinelii cu care sunt ele rezolvate de justiţie, o lentoare ce are la rândul său destule motive. De asemenea, nu puţine decizii ale instanţelor de judecată sunt date cam alandala pentru că magistraţii au mai puţin habar de treburile economice (şi vor mai trece ani până când se vor specializa şi în această ramură). Ceea ce n-a spus, însă, Ovidiu Muşetescu reprezintă o realitate prea bine cunsocută: numărul uriaş de dosare ce îşi aşteaptă rezolvarea se datorează în primul rând modului cum a lucrat timp de patru ani personalul Fondului Proprietăţii de Stat. Persoanele ajunse în aparatul acestuia pe baza apartenenţei la unul din partidele care au format fosta coaliţie guvernamentală, au văzut în FPS un stup plin cu miere din care respectivii s-au înfruptat vârtos. Atât ca urmare a unor salarii uriaşe, dar mai ales a altor venituri mai mult sau mai puţin legale, repeşiştii n-au ştiut altceva - mai ales că aveau şi mână liberă de la guvernanţi, ba erau chiar împinşi de la spate - decât să privatizeze în devălmăşie, cu toptanul, aprecierea muncii lor făcându-se în funcţie de grămada de societăţi vândute. Bineînţeles, în asemenea condiţii dosarele nu se puteau întocmi corespunzător şi nu trebuia să fii mare cusurgiu ca să le găseşti vicii la tot pasul. Başca faptul că unele erau cu bună ştiinţă greşite în favoarea potentaţilor zilei. Şi atunci să te mai miri că ele nu rezistă la cea mai superficială verificare? Agenţia pentru privatizare se află acum în situaţia de a se împărţi în două compartimente de bază: unul care să continue privatizarea societăţilor rămase încă în cea mai mare parte în “portofoliul” statului, iar celălalt să controleze modul cum au avut loc privatizările dinainte şi să declanşeze procedurile legale pentru a pune ordine în vânzarea activelor. Presa, dar nu numai, a subliniat nu o dată în ultimii patru ani că modul de acţiune al FPS este total deficitar şi în defavoarea statului român, dar atât Sorin Dimitriu, cât şi Radu Sârbu n-au vrut să ia la cunoştinţă toate aceste apeluri. Nu o dată s-a solicitat ca privatizări cel puţin dubioase să fie anulate, respectiv să fie urmărite în derularea lor îndeosebi în ce priveşte respectarea clauzelor contractuale, însă oamenii lui Sârbu n-aveau timp de asemenea fleacuri, iar autosesizarea organelor în drept s-a dovedit o poveste nici măcar frumoasă de adormit copiii. Astăzi ne aflăm în situaţia de a încerca să facem curăţenie acolo unde repeşiştii au murdărit cât s-a putut. Şi, ţinând cont de mormanele de dosare acumulate la tribunale, este clar că va mai dura destul timp până când se vor limpezi apele tulburi. pagina 3 Preţul locuinţelor 9e naţionalizate a fost majorat cu aproape şase la sută Preţul locuinţelor naţionalizate a fost majorat cu aproape şase la sută, ca urmare a creşterii cîştigurilor medii nete pe economie, a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, şeful Serviciului vînzări locuinţe al Administraţiei Fondului Imobiliar (AFI), Mihai Enăchescu. "Am primit de la Comisia de Statistică coeficientul de indexare a preţului locuinţelor naţionalizate şi a celor construite prin asocierea Primăriei cu diverşi agenţi economici. în urma acestei ultime comunicări, preţurile acestor apartamente vor fi majorate cu aproape şase la sută''., a spus Enăchescu. Potrivit reprezentantului AFI, faţă de 1 ianuarie 1990, preţul caselor naţionalizate a crescut cu circa 1.010 ori, prin modificări trimestriale determinate de creşterea salariilor. De asemenea, faţă de luna februarie a anului 1992, şi preţul terenurilor a fost majorat de peste 220 de ori. ’’Chiar dacă prin apariţia Legii 10/ 2001 vînzarea caselor naţionalizate a fost suspendată timp de şase luni, noua indexare este necesară pentru calcularea valorii despăgubirilor care trebuie acordate persoanelor care au solicitat acest lucru, conform Legii 112 a caselor naţionalizate”, susţine şeful vînzărilor de locuinţe al AFI. Enăchescu afirmă că AFI nu a fost înştiinţată asupra apariţiei unei hotărîri de Guvern sau a unei ordonanţe de urgenţă pentru prelungirea termenului de revendicare şi de despăgubire prevăzut de Legea 10, cu toate că cel prevăzut iniţial expiră pe 14 august. A fost stopată poluarea pârâului Covasna! Recent cititorii ziarului nostru au fost informaţi despre poluarea pârâului Covasna cu ape menajere provenind de la Spitalul de Cardiologie, Hotelul Bradul şi Complexul Valea Zânelor din oraşul Covasna, poluare cauzată de ruperea conductei de canalizare a apelor menajere de către viitura formată pe acest pârâu de ploile abundente căzute în prima decadă a lunii trecute. După cum am aflat deunăzi de la domnul Octavian Vasilescu, inspectorul şef al Inspectoratului de Protecţie a Mediului Sfântu Gheorghe, ca urmare a executării lucrărilor de reracordare a conductei respective la reţeaua de canalizare a apelor menajere a oraşului, poluarea pârâului Covasna a fost stopată în cursul zilei de luni, 30 iulie, a.c. Fondurile necesare pentru executarea lucrărilor de refacere a conductei pe porţiunea pe care a fost distrusă de viitură au fost asigurate de agenţii poluatori, în prezent constructorii continuând să efectueze o serie de lucrări de consolidare a acestei conducte. Aurel GOLCIU Sesiunea a ll-a a examenului de capacitate se va desfăşura în perioada 20-23 august Pentru elevii care nu au reuşit să treacă din primul “foc” examenul de capacitate se organizează o a doua sesiune, în perioada 20-23 august. După cum afirma doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna, comparativ cu organizarea sesiunii a doua a bacalaureatului, organizarea capacităţii este ceva mai complexă având în vedere că numărul candidaţilor este destul de mare. Centrele de examinare la această a doua sesiune sunt în număr de cinci: Şcoala generală „Varadi József, unde vor fi aproximativ 200 de elevi; Şcoala generală nr. 6 Sfântu Gheorghe la care sunt arondaţi şi copii din Baraolt (aproximativ 200 în total); Şcoala generală „Nicolae Colan”; Şcoala generală Gabor Aron, unde vor veni şi elevi din Covasna (aproximativ 360) şi la Şcoala generală nr. 1 (145 de candidaţi cu aproximaţie). Repartizarea unităţilor şcolare din mediul urban şi rural la centrele de examinare se va realiza după ce se va şti cu exactitate numărul elevilor pe fiecare unitate, înscrierile pentru această sesiune se vor desfăşura în perioada 15-17 august la şcoala unde fiecare elev a absolvit clasa a VIlI-a. în 20 august aceşti elevi vor susţine prima probă scrisă la limba şi literatura română, 21 august - limba şi literatura maternă (scris), 22 august - matematică (scris) şi 23 august - istoria românilor sau geografia (scris). Două zile mai târziu (25 august) vor fi afişate rezultatele, după care, evident, urmează depunerea contestaţiilor (26 august) şi în final 27 august este ziua când toţi elevii vor şti rezultatele finale. Reamintim că temele şi capitolele din programele de examen sunt cele prevăzute pentru examenul de capacitate din sesiunea iunie. De asemenea, vor fi 3 centre de corectare la Liceul „Szekely Miko” şi Grupul Şcolar Economic nr. 2 din Sfântu Gheorghe şi Şcoala generală „Molnár Józsias" din Târgu Secuiesc. (D. ANDREI) ■ ■■ 01SB1H Salariul mediu net pe economie a ajuns la 2,98 milioane lei în luna iunie Salariul mediu net pe economie a fost, în iunie, de 2.981.495 lei, în creştere cu 2,3% faţă de luna anterioară, în timp ce salariul mediu brut s-a cifrat la 4.280.633 lei, consemnînd o majorare de 2,5%, în condiţiile în care rata inflaţiei a scăzut la 1,6%. Reparaţiile efectuate pe drumurile naţionale care traversează judeţul asigură condiţii bune de circulaţie în perioada aprilie-iulie a.c. pe drumurile naţionale care traversează judeţul Covasna - DN 11 Braşov- Bacău, DN 10 Prejmer-întorsura Buzăului, DN 12 Chichiş-Sfântu Gheorghe Tuşnad , DN 2D Ojdula- Focşani şi DN 11 B Târgu Secuiesc- Miercurea Ciuc ■ au fost efectuate reparaţii a îmbrăcăminţii asfaltice, constând în principal din plombări, în valoare de 2,6 miliarde de lei. Totodată, după cum ne-a precizat domnul inginier Sorin Stoican, şeful secţiei Drumuri Naţionale Sfântu Gheorghe, pe drumurile naţionale DN 11B Târgu Secuiesc-Caşin-Cosmeni- Miercurea Ciuc şi DN 2D Ojdula- Focşanii s-au executat tratamente bituminoase pe o lungime totală de 22 de kilometri. Ca urmare a efectuării acestor lucrări, în prezent, pe porţiunile din judeţul Covasna ale acestor drumuri naţionale condiţiile de circulaţie pentru mijloacele de transport auto sunt bune, lucrătorii secţiei Sfântu Gheorghe urmărind în continuare lor pentru a interveni prompt în cazul apariţiei necesităţii executării unor lucrări neprevăzute. Totodată, am aflat că se lucrează la executarea proiectelor pentru reabilitarea DN 11 Braşov-Ozun- Tărgu Secuiesc-Breţcu, DN 13 Chichiş-Sfântu Gheorghe-Tuşnad şi DN 2D Ojdula-Focşani, reabilitare care va începe în anii viitori şi va consta, între altele, în realizarea de îmbrăcăminţi asfaltice noi, supraînălţări şi lărgiri de curbe. (Aurel GOLCIU) Bilanţ pozitiv al IPJ pe luna iulie a.c. Infracţiunile de vătămare corporală gravă, tentativele de omor, tâlhăriile sunt în continuă scădere, plasând judeţul Covasna pe ultimul loc la nivel de ţară! Un fenomen pozitiv pe care statisticile Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna l-au pus în evidenţă în anul a acesta, subliniat din nou de dl. col. Constantin Scurtu, şeful instituţiei, la conferinţa de presă de ieri, vizează scăderea spectaculoasă a unor infracţiuni grave, de genul tentativelor de omor, vătămărilor corporale grave, tâlhăriilor, care în anii precedeţi le-au dat multă bătaie de cap poliţiştilor din zonă. Pe luna iulie 2001 bilanţul IPJ Covasna, arată că s-au comis doar două tentative de omor, petrecute în mediul intrafamilial, iar victimele sunt acum în afară de pericol, o tâlhărie şi o vătămare corporală gravă, numărul redus al acestor infracţiuni dovedind că fenomenul este bine stăpânit. Se confirmă, aşadar, tendinţa descrescătoare a acestor fapte antisociale manifestată încă de laînceputul anului în curs, bilanţul pe şase luni, evidenţiind şi în luna recent încheiată că la acest capitol ( dar şi la altele) IPJ Covasna se plasează pe ultima poziţie la nivelul întregii ţări. Horia C. DELIU în aceste zile urmează să fie instalat noul prim locţiitor al inspectorului şef al I.J.P. în urma propunerii Biroului Executiv al Organizaţiei judeţene PSD şi acceptată de Ministerul de Interne, în aceste zile va fi instalat în funcţia de prim locţiitor al inspectorului şef al Inspectoratului Județean de Poliție, domnul colonel Teodor Nichita. Conferinţa Pactului de Stabilitate va trebui să fie o conferinţă a donatorilor, consideră Mircea Geoană Conferinţa Pactului de Stabilitate găzduită la toamnă de România va trebui să fie, în acelaşi timp,, o conferinţă a donatorilor, apreciază ministrul român de Externe, Mircea Geoană, citat de RRA. Geoană spune că guvernele din sud-estul Europei trebuie să răspundă preocupării cetăţenilor lor de a vedea mai multe proiecte, finanţate. ’’Considerăm că o a doua componentă obligatorie a acestei conferinţe este şi componenta de finanţare a unor proiecte existente sau a unor proiecte noi identificate de ţările din regiune împreună cu partenerii noştri de la Uniunea Europeană şi de la Banca Mondială”, a afirmat ministrul de Externe român. Mircea Geoană a propus omologilor săi din Balcani să facă un demers comun pe lîngă instituţiile financiare internaţionale pentru a prezenta modul în care statele sudest europene văd desfăşurarea conferinţei de la Bucureşti. Mugur Isărescu: Continuarea creşterii valorii importurilor ar putea determina accentuarea dezechilibrelor economice Economia românească merge în direcţia bună, însă accentuarea unor dezechilibre fundamentale va necesita reveniri care ar putea pune sub semnul întrebării atît credibilitatea programului economic, cît şi sustenabilitatea lui, a declarat, marţi, guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu. “Semnalul de alarmă a fost tras la timp,, iar economia—nu—este supraîncălzită în termeni generali. Ea este în pericolul unor derapaje dacă măsurile de corecţie nu vor fi luate în timp util. Nu văd în acest moment măsuri de corecţie, cu excepţia celor care se referă la temperarea poftei de importuri specifice şi generale, a economiei româneşti, precum şi renunţarea la toate măsurile care ar putea să descurajeze exporturile", a explicat Isărescu. El a precizat că reprezentanţii BNR şi cei ai Guvernului au analizat o serie de măsuri pe care Executivul le va adopta pentru temperarea creşterii importurilor. România a exportat, în primele cinci luni ale acestui an, mărfuri în valoare de 4,67 miliarde dolari, în timp ce importurile au valorat 6,43 miliarde dolari, cu 1,65 miliarde de dolari mai mult faţă de perioada ianuarie-mai 2000. Conform datelor preliminate de BNR, Isărescu estimează că rata inflaţiei pe luna iulie nu va depăşi 1,7%, ceea ce va duce la o rată a inflaţiei la 12 luni, iulie 2000 - iulie 2001, de 32 - 33%. “Este un semnal pozitiv care arată că ne îndreptăm spre ţinta anuală a inflaţiei de 29 - 30%”, a mai spus guvernatorul. Parlamentari americani denunţă o vastă escrocherie în departamentele Pentagonului Un grup de parlamentari americani au denunţat, luni, o vastă escrocherie în cadrul serviciilor Pentagonului în legătură cu deturnarea în scopuri personale a unor cârduri de credit guvernamentale, informează AFP. Pornind de la un raport comandat de Congres, parlamentarii respectivi au criticat în termeni duri ceea ce ei au calificat a fi "o armată de cheltuitori” ai Pentagonului, ,-----------------------------precum şi NlMHMMfiBk. .JH absenţa controalelor ................. efective în interiorul Departamentului Apărării. "A emite cârduri de cumpărături sau de credit pentru angajaţii Pentagonului fără a se efectua controalele cuvenite este ca şi cum le-am da acestora cheile de la Trezoreria federală", a afirmat senatorul republican de Iowa, Charles Grassley, audiat de o subcomisie de anchetă parlamentară a Camerei Reprezentanţilor. Parlamentarii anchetează deturnarea unui program federal, a cărui derulare a început în 1989, pentru a facilita achiziţionarea, în numele Guvernului, a unor materiale sau servicii comerciale, în scopul realizării de economii. Acest program permite angajaţilor federali să recurgă la cârduri „decontarea lor fiind Birocraţia federală, 3T557 Numai în anul 2000, personalul Pentagonului a cheltuit peste nouă miliarde de dolari, în circulaţie fiind 1,8 milioane de astfel de carduri de credit, însă, potrivit senatorului Grassley, ’’dacă nu se ţine o contabilitate, cum se întîmplă, în prezent, la Pentagon, nu există nici o dovadă financiară scrisă. Acest lucru face ca escrocheria să fie la îndemînă”. ........„.._________ Astfel, Biroul I General de Contabilitate I (General Accounting Office - GAO) - un organism aflat în subordinea Congresului american care anchetează diferite cazuri la cererea acestuia - afirmă că există peste ”500 de cazuri de fraudă cunoscute” din ultimii doi ani, în care sunt implicaţi angajaţi civili sau militari ai Pentagonului. O anchetă efectuată de GAO, dată publicităţii luni, cu ocazia audierilor, a detaliat cazurile de fraudă şi abuzuri în două unităţi ale marinei americane din San Diego (statul California), unde nişte angajaţi au achiziţionat, prin intermediul acestor cârduri de credit, navie, telefoane mobile, bijuterii, mai multe pizza şi chiar hrană pentru animale. Frauda se ridică la o valoare de aproximativ 660.000 de dolari, potrivit GAO. 41 Incursiune în showbiz Muzica uşoară românească se pregăteşte pentru sesiunea anuală de examene de la...Mamaia • Festivalul va avea loc între 9 şi 12 august pe scena Teatrului de vară • Nici nu s-au anunţat bine participanţii la secţiuni şi deja se aud felurite bârfe, retrageri, can-can-uri • Cantautorul George Nicolescu revine în forţă • Cu siguranţă că, în sfârşit, manelele îşi vor da...duhul Horia C. DELIU După ce am analizat într-un serial de presă felul în care se prezintă divertismentul pe Litoral în vara anului 2001, încercând să prezentăm ce am văzut la faţa locului - cu bune şi rele - iată a venit momentul să facem loc unui material mai specil. Anume, prezentării în avenpremieră a marelui eveniment muzical estival, Festivalul de muzică uşoară de la Mamaia, care precede doar cu două săptămâni reluarea “Cerbului de Aur” la Braşov, cel mai mediatizat festival internaţional de gen din ţara noastră. Dar pentru că ne-am ocupat în mod insistent anul acesta de criticarea dură a manelelor, care au poluat ca o maree muzica noastră tradiţională, impunând prostul gust, kitsch-ul, sonorităţi de import dubioase, să precizăm că deja au apărut semne care anunţă că fenomenul respectiv a început să se diminueze în intensitate, iar pe scena de la Mamaia de peste o săptămână precis că nu vor intra în concurs asemenea subproduse artistice. Nu se putea ca impostura jalnică, preluarea masivă a unor influenţe arabo-ţigăneşti să se menţină la infinit, deja de doi ani ne-am săturat să le tot auzim pretutindeni, încât naţia s-a isterizat de tot, iar ideea organizatorilor de a nu permite acest stil în festival ni se pare salutară. Cum plătea un redutabil compozitor, supranumit “făurar de şlagăre”, ca Marcel Dragomir, desemnat preşedinte al juriului, să fie de acord cu promovarea unor piese şi interpreţi îndoielnici ? Deşi unii dintre ei au priză la un anumit gen de public - aici este marea durere - nu au ce căuta într-un Festival naţional, Dragomir impunând din start anumite exigenţe, în juriu vor fi şi alte nume redutabile, precum interpreta Monica Anghel, scriitorul Eugen Rotaru, tinerii compozitori Eugen Mihăiescu şi Călin Geambaşu, adică oameni de cultură care ştiu să aprecieze valoarea şi să bareze lucrările de slabă factură. Vor fi recitaluri fulminante, precum cele ale trupei (refăcute) Andre, 3rei Sud Est, Marcel Pavel, Holograf, ca şi un spectacol extraordinar susţinut de mari vedete româneşti, Monica Anghel, Mirabela Dauer, George Nicolescu - care după câţiva ani revine în forţă - Marina Florea, în ultima zi a cunoscutei manifestări cei amintiţi vor cânta live -It.CA JUDE ANTU acompaniaţi de Orchestra Radiodifuziunii Române, condusă de compozitorul Ionel Tudor, ce continuă cu brio munca regretatului Sile Dinicu. Au început să apără deloc surprinzător deja primele bârfele, can-can-uri, tot felul de “ameninţări" cu retragerea, pentru a se crea suspans, dar până la urmă multe se vor dovedi vorbe în vânt. Este salutar că cele dintâi semnale ale schimbării în bine ne-au venit de la ţărm de mare, de acolo de unde până la mijlocul lunii septembrie se trag toate sforile afacerilor în showbiz, artişti, impresari, organizatori, un public numeros contribuind la derularea unui impresionant număr de spectacole. Nume precum cele ale lui Costi Ioniţă, Adrian Copilu’ Minune, trupa L.A.,Vali Vijelie, Minodora La Maxim, Sorinel Puștiul vor intra curând în anonimat. Ceea ce nu-i rău delocl •Hi 609. 315 577 SIPSISZENTGYÖRGY •aszna megyei könyvtár