Cuvântul Nou, septembrie 2001 (Anul 12, nr. 3174-3198)

2001-09-01 / nr. 3174

\ i rrar «r~~m 4KUTLJL JL mm Smântână pentru ciorbite, sărmăluţe şi salate Perimo, o masă gu Grăsime: !•$% Gramaj . î 00 grame 1 Preţ recomandat: 3600 LEI . I IIt-1, 11 I I I 4 • 1 Căii li, * ' ii î l: I I iii'iii# 1 L . ■ 2Știri - Publicitate Guvernul a stabilit condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească cetăţenii români pentru a călători în statele UE Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească cetăţeniii români care vor să călătorească în statele membre UE, act normativ care îşi propune să combată creşterea “considerabilă" a numărului persoanelor care călătoresc în străinătate fără să aibă mijloace de întreţinere suficiente şi fără să respecte condiţiile de intrare în ţările respective, a anunţat, vineri, premierul Adrian Năstase, la teleconferinţa cu prefecţii. Năstase a precizat că ordonanţa, aprobată joi de Guvern, prevede faptul că toţi cetăţenii români care călătoresc în scopuri particulare în spaţiul UE trebuie să prezinte, la ieşirea din ţară, următoarele documente: asigurarea medicală; bilet de călătorie dus-întors sau cartea verde a autoturismului şi o sumă minimă de valută liber-convertibilă sau cărţi de credit pentru conturi în valută, întrun cuantum corespunzător sumelor de referinţă determinate de autorităţile naţionale ale statelor de destinaţie sau de tranzit, proporţional cu durata sejurului, dar pentru minimum cinci zile. Dacă nu sunt îndeplinite aceste cerinţe, şeful punctului de trecere a frontierei este împuternicit să dispună întreruperea călătoriei, a adăugat primul ministru. El a afirmat că, în acelaşi scop al îndeplinirii cerinţelor europene pentru eliminarea vizelor impuse cetăţenilor români, Guvernul a adoptat o altă ordonanţă de urgenţă, care sancţionează faptele săvîrşite în afara ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România. Năstase a dat ca exemplu situaţia Cehiei, care nu impunea vize de intrare pentru români, dar care, avînd graniţă cu state membre ale UE, se confrunta cu numeroase situaţii în care cetăţenii români treceau fraudulos graniţacătre ţările din spaţiul Schengen. Adrian Năstase s-a referit şi la traficul făcut de unele agenţii de turism, care plecau la Fraga cu mai multe autocare cu cetăţeni români, şi se întorceau cu sau fără călători, organizînd astfel “migraţii ilegale”. Premierul a precizat că a cerut deja poliţiei de frontieră să facă o analiză a călătoriilor organizate de astfel de agenţii de turism, precum şi a firmelor care, deşi au ca obiect de acitivitate impresariatul, modelingul sau relaţiile publice, se ocupă de trafic de persoane. “N-are rost să mai examinăm, să dăm vina pe cehi, pe americani. Problema e simplă şi e de rezolvat la noi în curte”, a spus Năstase. El a adăugat că, pe baza acestei ordonanţe de urgenţă, pedeapsa pentru infracţiunile săvîrşite de români pe teritoriul altor state este de închisoare de la 3 luni la 10 ani, precum şi refuzul eliberării paşaportului sau, după caz, suspendarea pe cinci ani a dreptului de folosire a acestuia. Guvernul a aprobat ordonanţa privind sancţionarea unor fapte săvârşite de români în afara teritoriului ţării Guvernul a aprobat, joi, o Ordonanţă de Urgenţă privind sancţionarea unor fapte săvîrşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără corelate in România. Prin aceasta ordonanţă se prevede incriminarea faptei cetăţeanului român sau a persoanei fără cetăţenie domiciliate în România de a intra ceva de a ieşi din teritoriul uni stat străin, prin trecerea ilegală a frontierei acestuia. Pedeapsa pentru o astfel de faptă este închisorea de la trei luni la doi ani, iar dacă fapta a fost săvîrşită în scopul sustragerii de la executarea unei pedepse, pedeapsa este închisoarea de la şase luni la trei ani. Ordonanţa incriminează şi fapta cetăţeanului român sau a persoanei fără cetăţenie domiciliate pe teritoriul României care racolează, îndrumă sau călăuzeşte una sau mai multe persoane în scopul trecerii frauduloase a frontierei unui stat străin sau care organizează una sau mai multe dintre acestea, în acest caz pedeapsa fiind închisoarea de la doi la şapte ani. Iniţierea sau constituirea unei asocieri în scopul săvîrşirii acestei infracţiuni ori aderarea sau sprijinirea sub orice formă a unei astfel de asocieri se pedepseşte cu închisoarea de la trei la zece ani. Ordonanţa prevede măsura suspendării dreptului de folosire a paşaportului sau, după caz, refuzul eliberării paşaportului, pe o perioadă de cinci ani, pentru cetăţeanul român, condamnat în temeiul dispoziţiilor referitoare la trecerea ilegală a frontierei unui stat străin, iar ca măsură de siguranţă, confiscarea bunurilor şi a valorilor care au servit sau care au fost destinate să servească la săvîrşirea infracţiunilor ori care au fost obţinute prin săvîrşirea acestora, dacă sînt ale infractorului. Urmărirea şi judecarea cauzelor privitoare la infracţiunile prevăzute de acest act normativ se va face potrivit procedurii stabilite în Codul de procedură penală pentru infracțiunile flagrante. Absolvenţii au trecut. (Urmare din pagina 1) publică şi industrie alimentară - 51 locuri şi industria constructoare de maşini - 68 de locuri. La o primă analiză privind rezultatele înregistrate la această bursă rezultă că 360 de persoane au completat chestionarele înaintate din partea A.J.O.F.M. Covasna, existând însă şi persoane care n-au mai înapoiat chestionarele respective şi, deci, numărul participanţilor a fost mult mai mare. De asemenea, s-a constatat că n-au fost prezenţi numai absolvenţi ai anului 2001, ci şi alte categorii de persoane. La bursa de ieri au fost mediate 516 persoane, dintre care 417 absolvenţi, aşadar au existat persoane mediate pe mai multe locuri de muncă, în timpul desfăşurării bursei au fost angajate 9 persoane, iar 282 de persoane au fost chemate la interviu la sediul firmelor respective. Cu acest prilej, foarte multe absolvente au preferat postul de secretară, printre acestea fiind chiar şi persoane cu studii superioare. Pe de altă parte, una dintre firme a oferit locuri de muncă pentru inginer constructor, zugravi, dulgheri şi muncitori necalificaţi, prezentându-se doar un zugrav şi mai multe persoane pentru muncitori necalificaţi, iar ca inginer constructor nu se prezintă nimeni de ani de zile. De fapt, se constată că pe piaţa muncii există un deficit al forţei de muncă pregătită în profesia de inginer în mai multe ramuri de activitate. Multe dintre persoanele prezente la bursă au fost foarte încântate să completeze acele chestionare, unii tineri însă n-au știut cum să le completeze. Există lipsuri și din partea angajatorilor, dovadă că s-a solicitat vechime în muncă unui absolvent sau pentru angajarea ca agent comercial absolventul a fost întrebat dacă are autoturism. în timpul desfăşurării bursei a rezultat şi faptul că absolvenţii nu sunt pregătiţi pentru a se prezenta cu mai multă siguranţă şi fermitate pe piaţa muncii în vederea ocupării unui loc de muncă. Astfel, mulţi dintre ei sunt foarte emoţionaţi atunci când se află în faţa anagajatorului, în schimb, alţii nu au un comportament şi o ţinută corespunzătoare acestui moment. Din aceste considerente, dar şi din altele, reprezentanţii agenţilor economici sunt de părere că în şcoală, cel puţin în clasa a XI-a, elevii ar trebui să fie mai mult instruiţi în vederea căutării şi ocupării unui loc de muncă. în legătură cu acest aspect, unul dintre reprezentanţii agenţilor economici a ajuns la următoarea concluzie: “Calitatea forţei de muncă oferită la bursă arată şi calitatea şcolilor respective. La bursă, unii absolvenţi au fost însoţiţi de părinţii lor, lucru îmbucărător am spune dacă se are în vedere grija părintească faţă de viitorul propriilor copii (deşi unii agenţi economici au dezagreat acest fapt), nu la fel stau lucrurile şi în situaţia absolventului căruia mama sa i-a completat chestionarul. Oricum, Bursa locurilor de muncă pentru absolvenţi a fost bine organizată, s-a desfăşurat în condiţii normale şi ea poate fi înscrisă alături de multele acţiuni reuşite ale A.J.O.F.M. Covasna cu privire la ocuparea forţei de muncă. De fapt, cam de aceeaşi părere este şi domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna, care afirmă: “Pentru că a fost prima dată organizată o asemenea acţiune, pentru că a avut loc în 31 august, adică în perioada în care absolvenţii se mai află încă în vacanţă, aş zice că rezultatele acestei acţiuni sunt peste aşteptările noastre. Ne bucură faptul că am primit răspuns afirmativ din partea angajatorilor, care au oferit loc de muncă nu numai pentru subvenţia la salariul absolventului, ci şi pentru alte persoane, cât şi din partea absolvenţilor care au fost prezenţi în număr destul de mare. Dacă am avut mai multe locuri de muncă decât numărul participanţilor, poate că ar trebui să ne pună pe mulţi pe gânduri dacă absolvenţii conştientizează faptul că ei trebuie să înceapă o carieră şi să-şi găsească un loc de muncă." O firmă germană va livra, până la 15 august 2002, un milion de noi paşapoarte româneşti Firma germană Bundesdruckerei International Services va furniza României, pînă la data de 15 august 2002, un milion de noi paşapoarte cu elemente suplimentare de securitate, conform solicitărilor Uniunii Europene, care vor împiedica falsificarea acestor documente. Primele 10.000 de paşapoarte vor fi livrate la 1 decembrie 2001. Directorul general al Regiei Autonome pentru Administrarea Patrimoniului şi Protocolului de Stat (RAAPPS), Eugen Bejenariu, şi managerul firmei germane, Gerlin Kochel, au semnat joi, la Palatul Victoria, un contract privind tipărirea şi punerea în cirulaţie a unui număr de cinci milioane de paşapoarte. Potrivit acestui contract, firmă germană, selectată în urma unei licitaţii la care au participat 15 firme din 7 ţări, va furniza RAAPPS un număr de un milion de paşapoarte proiectate conform ultimelor standarde internaţionale în domeniul securizării documentelor, tehnică de calcul, produse software şi echipamente auxiliare pentru personalizarea, în circa opt ani, a unui număr total de cinci milioane de paşapoarte. De asemenea, contractul prevede livrarea de utilaje tipografice specifice, materii prime, materiale şi tehnologii aferente, în vederea producerii în România a unui număr de patru milioane de paşapoarte similare celor un milion furnizate de Bundesdruckerei, întreaga linie de producţie necesară tipăririi în România a noilor documente va fi pusă în funcţiune în termen de 18 luni de la data semnării contractului, dată la care se estimează că va fi epuizat lotul de un milion de paşapoarte livrate de firma germană. Valoarea totală a contractului este de 35,5 milioane euro. Bărbatul care a primit cele 12 kilograme de amfetamina... (Urmare din pagina 1) România, se puteau obţine, în combinaţie cu celelalte substanţe, aproximativ 350.000 de tablete, care valorează pe piaţa drogurilor aproximativ două milioane de dolari. Generalul Mihai Stoica a precizat că tabletele erau preparate într-un laborator din comuna Bragadiru. Aici s-au descoperit un malaxor, un cuptor de uscare şi o maşină de tabletat, iar uneia subansamble şi componente au fost găsite în depozitul din comuna Chiajna. Laboratorul clandestin funcţiona într-un service auto, proprietatea cetăţenului turc Karsli Halil Ibrahim (56 de ani) şi a soţiei acestuia, Maria Karsli (51 de ani). Cei doi au fost reţinuţi pentru complicitate la prepararea şi distribuirea stupefiantelor. Specialiştii Direcţiei au estimat că acesta funcţiona de “mai multă vreme”, fără a stabili cu exactitate perioada în care aici sau produs tablete şi nici cantitatea livrată pe piaţa drogurilor din România. Potrivit generalului, Karsli şi Celikoglu se ocupau în mod direct de fabricarea pastilelor de Extasy. Stoica a precizat că pentru şoferii autocarului care a transportat drogurile, respectiv Fekceuk Ozturk (25 ani) şi Yasar Oyanik (36 ani), ambii de naţionalitate turcă. Parchetul a emis mandate de arestare de 30 de zile. Amfetamina provenea din Turcia, aceasta fiind ascunsă într-un locaş special din compartimentul de bagaje al unui autocar, care aparţine SC Emirhan Tur din Brăila. Potrivit poliţiştilor, cantitatea descoperită asupra cetăţenilor turci servea ca materie primă pentru prepararea tabletelor. Persoanele reţinute de poliţiştii de la Antidrog, printre care cetăţenii turci Mehmet Nadir Katmer (46 ani), Aygordu Huseyn (29 ani) şi Celikoglu Deniz (46 ani), asupra cărora s-au găsit,aproape 12 kilograme de amfetamină în valoare de aproape două milioane de dolari, fac parte dintr-o reţea foarte bine structurată, a precizat generalul de brigadă Stoica. Şeful DCCO a afirmat că prin intermediul acestei reţele era alimentată cu droguri sintetice atît piaţa românească cît şi cea internaţională, în special cea din Europa Centrală şi de Est. “Pentru depistarea şi prinderea traficanţilor am lucrat luni de zile împreună cu ofiţeri ai serviciilor secrete turce, dar şi cu Poliţia de Frontieră şi cu ofiţerii de UM 0962. Nu am anihilat întrega reţea, însă este o chestiune de scurtă durată”, a precizat ofiţerul. Pentru a cîştiga piaţa românească a drogurilor, tabletele derivate din amfetamină sînt vîndute cu 5 dolari bucata, faţă de 15 dolari cît costă pe piaţa internaţională a drogurilor. Uneori, aceste tablete erau distribuite gratuit consumatorului, pînă în momentul în care acesta devenea dependent, a precizat colonelul Marioara Marin. “Consumul tabletelor care urmau să fii preparate în laboratorul de la Bragadiru are efecte nocive asupra organismului, producînd halucinaţii, psihoze, pierderea temporară a memoriei, convulsii, alergii şi chiar decesul în cazul supradozelor", a precizat specialistul DCCO. Referindu-se la celelalte categorii de droguri vîndute pe piaţa românească, generalul Stoica a adăugat că aduc venituri substanţiale traficanţilor. Astfel, dintr-un kilogram de canabis, estimat la aproximativ 2000 de dolari, se fabrică peste o mie de ţigări, fiecare fiind vîndută între 100.000 şi 200.000. Un kilogram de heroină este cotat pe piaţa drogurilor între 7.500 şi 11.000 de dolari, din această cantitate fiind preparate peste 10.000 de doze. De exemplu, o doză de 0,15 grame de heroină este vîndută cu 150.000 de lei. Un kilogram de cocaină ( supranumit drogul bogătaşilor) costă între 30.000 şi 60.000 de dolari, iar dintr-un gram se obţin zece doze, fiecare fiind vîndută cu peste 60 de dolari. Deocamdată, a adăugat generalul, pe piaţa românească drogurile sunt vîndute cu preţuri mult mai mici, traficanţii urmărind creşterea numărului consumatorilor. Mica publicitate VANZARI CASE VÂND casă pardelara în str. Oltului. Tel.: 315355. VÂND casă de vacanță deosebită și terenu Vâlcele. Tel.: 092420715. _____________ VÂND casă cu două camere, zonă centrală, Tg. Secuiesc. Tel.: 361808. APARTAMETE __________PATRU CAMERE_________ VÂND apartament 4 camere, Simeria, str. înfrățirii ,nr. 8, bl. 4, sc. B, ap. 2. Tel.: 094-482393. VÂND apartament 4 camere, garaj, strada Castanilor. Tel.: 092-233437.____________ VÂND apartament 4 camere, Gară - 115 milioane. Tel.: 352881,095-944460. TREI CAMERE VÂND apartament 3 camere, Lenin. Tel.: 094-364387. DOUA CAMERE VÂND apartament 2 camere, preț convenabil. Tel: 329643._________________________ VÂND apartament 2 camere. Tel.: 092-657614. VÂND apartament 2 camere, strada Presei, blocul 16. Tel.: 311173.________ VÂND apartament 1-2-4 camere. Tel.: 317485, după ora 18. AUTOTURISME VÂND autotractor MAN cu semiremorcă. Telefon: 095848731. VÂND OPEL KADETT 1,7 D, an fabricație 1990, preț 6.500 DM. Tel.: 341247.__________ Autocamion RAMAZ în stare de funcționare perfectă de vânzare sau schimbări cu o dubă. Țevi groase (1110-1160)și tablă neagră provenite din demontări, de vânzare. Telefon: 351460. ___________CUMPĂRĂRI____________ Cumpăr garsonieră. Tel: 067/352860 sau 092-179921.____________________________ ____________ÎNCHIRIERI ________ VÂND (închiriez) chioşc în strada Libertății nr. 9. Tel.: 092-535876.______________________ închiriez cameră pentru două eleve (cls. IX-X), zonă centrală. Tel.: 312066 (după ora 11)_____ închiriez urgerit garsonieră nemobilată, et II, zonă bună. Tel.: 324709,324178._______________ Dau în chirie apartament două camere. Tel.: 329095, 324955.___________________ Doresc să închiriez garsonieră mobilată. Relați la 090 050756.________________________ Tineri căsătoriți, căutăm garsonieră pentru închiriat Tel.: 093-123524.________________ Caut să închiriez ap. 3 camere gol, avans pe un an. Tel.: 352881,095944460. _________ DIVERSE ________ SC XXL COMP SRL cu sediul în Sf. Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918 nr. 17, a demarat acţiunea pentru obţinerea autorizaţiei de mediu pentru Pizzerie, situată la adresa de mai sus. Eventualele reclamaţii se vor depune la APM Sf. Gheorghe, str. Grigore Bălan nr. 10, în termen de 15 zile de la prezentul anunţ. maliiul nou Executivul a modificat regimul de confecţionare a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule rutiere Guvernul a modificat, în şedinţa de joi, regimul de confecţionare a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule rutiere, atelierele de confecţionare a plăcilor fiind trecute din subordinea Poliţiei în sarcina Direcţiei Generale de Evidenţă Informatizată a Persoanei. Alte modificări aduse Ordonanţei 26/ 1998 privind regimul de confecţionare a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule rutiere precum şi a personalului încadrat privesc activităţile de rezervare, păstrare, atribuire de combinaţie preferenţială a numerelor de înmatriculare şi activităţile de atribuire de plăci aferente autorizaţiilor de circulaţie. Astfel, plăcile cu numărul atribuit odată cu înmatricularea şi autorizarea circulaţiei autovehiculelor rutiere se confecţionează numai în ateliere ale Direcţiei Generale de Evidenţă Informatizată a Persoanei din cadrul Ministerului de Interne. Confecţionarea plăcilor va reprezenta prestare de serviciu şi se va organiza drept activitate distinctă, finanţată integral din venituri extrabugetare. Activităţile de valorificare a plăcilor, precum şi rezervarea, păstrarea, atribuirea de numere de înmatriculare ori atribuirea de combinaţie preferenţială, atribuirea de numere de înmatriculare ori atribuirea de plăci aferente autorizaţiilor de circulaţie, reprezintă prestări servicii şi se desfăşoară în cadrul compartimentelor specializate ale Direcţiei de Evidenţă Informatizată a Persoanei. Sumele obţinute din aceste activităţi vor fi venituri extrabugetare, cu titlu permanent şi se vor utiliza pentru finanțarea cheltuielilor curente şi capital. Sumele încasate din confecţionarea plăcilor vor fi repartizate integral către atelierele specializate, ca venituri extrabugetare cu tittu permanent. Tarifele pentru prestările de servicii prevăzute în noul act normativ vor fi stabilite de Ministerul de Interne cu avizul Oficiului Concurenţei. Tot în şedinţa de joi, Executivul a adoptat un proiect de lege pentru aderarea României la Acordul privind reglementările tehnice mondiale aplicabile autovehiculelor, precum şi echipamentelor şi componentelor ce pot fi montate şi/sau utilizate pe autovehicule. Avantajele adoptării acestui proiect de lege constau în posibilitatea firmelor constructoare de automobile şi componente de a-şi reduce numărul de variante constructive în funcţie de reglementările specifice pieţei utilizate, precum şi în favorizarea introducerii în construcţia automobilului a elementelor de progres tehnic. Totodată, prin noul proiect de lege se simplifică procedurile pentru omologarea de tip sau individuală a autovehiculelor importate, mai ales a celor care provin din afara Europei. I S.C. Lămpi de birou cu consum redus de energie electrică Aceste produse pot fi achiziţionate în orice cantitate din magazinul societăţii din Târgu Secuiesc, str. Fabricii nr. 9. Anul XII Nr. 3174 La iarnă,credincioşii ortodocşi... (Urmare din pagina 1) acestei comunităţi!“, a declarat în plenul şedinţei părintele paroh Corneliu Bujoreanu. Cu toate acestea, hotărârea majorităţii consilierilor nu a putut fi schimbată. Astfel, 9 parohii au primit ajutorul Primăriei, iar trei din cele patru ortodoxe nu. Consilierii români au încercat să echilibreze balanţa cerând consilierilor să acorde fonduri şi pentru biserica ce urmează să fie construită pe strada Gen. Grigore Bălan, având în vedere că pentru finalizarea construcţiei Bisericii Unitariene din apropierea parcului, Primăria a alocat din bugetul municipiului 70 de milioane de lei. Din păcate, nici această propunere nu făcea obiectul proiectului de hotărâre în discuţie, au spus consilierii UDMR. în final, proiectul iniţial a căpătat valoare executivă prin votul majorităţii consilierilor. Astfel, în timp ce credincioşii celorlalte confesiuni din municipiul Sfântu Gheorghe vor putea să participe la slujbe în condiţii normale, ortodocşii vor trebui să tremure de frig în biserică. „Se vede încă o dată cum consilierii maghiari sunt cu totul împotriva Bisericii Române Ortodoxe, cu toate că am adus argumente că şi credincioşii noştri sunt contribuabili în acest oraş. Nu se vrea să existe înţelegere“, a conchis părintele paroh Corneliu Bujoreanu. SC CASANOVA SRL angajează barmaniţe şi ospătăriţe pentru Bar “OLIMP” din Sf. Gheorghe, str. Ciocului nr. 23. Informații la sediul firmei sau la telefon 326774. ATENŢIE ! S.C. BIBCO S.A. BIBORTENI , vă anunţă că din 15 mai 2001 a intrat în funcţiune REPREZENTANTA SF. GHEORGHE din str. KOS KAROLY nr. 4 tel/fax: 067/351502, telefon: 093537089 Aici se pot cumpăra, en-gros şi en-detail, apă minerală BIBORŢENI şi băuturi răcoritoare BIBCO E TALON DE MIC/V PUBLICITATE GRATUIT! VALABIL NUMAI PENTRU PERSOANELE FIZICE Data: 1 septembrie SDD1 Se preiau numai taloanele din ziua înscrisă pe talon. Numărul maxim de cuvinte din textul anunţului este 10. Ceea ce depăşeşte 10 cuvinte, se taxează cu 1000 lei/cuvănt. Subsemnatul.........................................................................................................domiciliat în................................................................................Buletin identitate: seria................. nr..........................vă rog să publicaţi anunţul de mai jos în cotidianul “Cuvântul nou” îmi asum răspunderea pentru realitatea conţinutului prezentului anunţ: ....................................................................................Semnătura.......................................... Taloanele se depun la sediul redacției, str. Presei,nr. 8/A. Din alte localități se primesc și prin poștă.