Cuvântul Nou, septembrie 2001 (Anul 12, nr. 3174-3198)

2001-09-15 / nr. 3186

Anul XII Numărul 3186 4 pagini Cotidian social-politic al judeţului Covasna ^ III mu — i.i»i——— i »n —— mmiwmii^ Sâmbătă 15 septembrie 2001 2000 lei “In ultimele trei luni, judeţul Covasna s-a mobilizat foarte mult în pregătirea unităţilor de învăţământ pentru deschiderea noului an şcolar 2001-2002” (II) - Interviu cu doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna Daniela ANDREI - Care a fost situaţia finanţării învăţământului în anul şcolar ce a trecut şi ce noutăţi se întrevăd din acest punct de vedere pentru 2001- 2002? Referitor la acest aspect în anul financiar 2001 am avut lucrări de investiţii în continuare, însă din păcate nu s-a reuşit finalizarea nici unui obiectiv. Practic problema noastră cea mai gravă din punct de vedere al realizării unei infrastructuri moderne este cea a investiţiilor începute în perioada 1992-1995 din bugetul statului. După cum bine se ştie prin Legea bugetului din 1999 finanţarea tuturor investiţiilor din domeniul învăţământului a fost transferată bugetelor locale şi obligativitatea executării în continuare a acestor obiective revine acum în totalitate consiliilor locale, însă acestea, la valoarea lor actuală, nici în următorii 2-3 ani nu ar putea acoperi din bugetul local finalizarea lor. în acest sens, evident că solicităm din nou să se revină asupra respectivei problematici, printr-o hotărâre de guvern să se găsească o soluţie de finalizare a investiţiilor începute, pentru că altfel aceste clădiri vor ajunge să se degradeze în timp şi tot efortul financiar depus până acum va fi în zadar. - în ce stadiu se află în prezent Investiţiile începute cu ani în urmă şi când preconizaţi finalizarea acestora? La nivelul judeţului Covasna, la cele 8 obiective, la valoarea actualizată am avea nevoie de 150 miliarde lei. Practic în acest an nici o investiţie nu a fost finalizată, dar sau făcut paşi la clădirea Şcolii generale „Varadi József, la Şcoala generală „Nicolae Colan” se finalizează acoperişul sălii de sport, s-a realizat centrala termică proprie la liceele “Mikes Kelemen” şi “Mihai Viteazul”. De asemenea, paşi importanţi s-au făcut spre finalizarea reparaţiilor capitale la clădirea Liceului de Artă, aşa cum că,3 altfel se poate constata. La Târgu Secuiesc la şcoala cu 24 săli de clase nu s-a mai investit absolut nici un leu, la Baraolt s-a reuşit să se reabiliteze stâlpii de susţinere a şcolii, în afară de aceste investiţii în continuare sunt cuprinse în programul de reabilitare a şcolilor finanţat de Banca Mondială un număr de 2 obiective în valoare de 926.000 dolari cu contribuţie din bugetul local de 2,5 miliarde lei. în ceea ce priveşte dotările în anul 2001 unităţile de învăţământ au fost dotate cu calculatoare, copiatoare. Valoarea totală a acestor dotări se (Continuare în pagina a 2-a) Când nu vezi petele din cauză de bârnă Gabriel FLORESCU Este o practică obişnuită pentru politicienii udemerişti (dar nu numai...) ca atunci când li se reproşează ceva, aceştia să se apuce să povestească despre cu totul altceva de parcă n-ar fi înţeles despre ce este vorba. Aşa se evită (sau se încearcă) un răspuns direct şi simplu prin “da” sau “nu". Am scris cu mai multă vreme în urmă despre o realitate aflată în faţa ochilor oricui voia să-i deschidă, respectiv politica de eliminare a etnicilor români din orice funcţie de pe organigrama Primăriei Sfântu Gheorghe. La vremea respectivă am primit un răspuns “înţepat” din partea liderului local al UDMR în care se încerca demonstrarea faptului că albul este negru, respectiv că o persoană numiţi?Ildikó (sau ceva asemănător) nu este de etnie maghiară fiind căsătorită cu un Dragomir (poate greşesc iarăşi numele) şi că din 56 de funcţionari, 6 sunt de altă etnie decât maghiară şi atunci proporţia devine etc. etc. Iată că în timp lucrurile au evoluat şi din cei aşa-zişi 6 angajaţi nemaghiari au rămas... mai deloc. Exact ca-n cântecelul cu cei zece negri mititei. Deunăzi, actualul preşedinte al organizaţiei teritoriale UDMR şi primar al municipiului în acelaşi timp a amintit revoltat faptul că la trei societăţi din Sfântu Gheorghe (IAME, FSA şi S.C.T.A. Oltul) ar fi fost daţi afară trei salariaţi de naţionalitate maghiară, iar în locul lor au fost angajate alte trei persoane de etnie română, fapt ce indică clar, în opinia domniei sale, că se urmăreşte un fel de purificare etnică. Nu ştim - şi nici Albert Almos nu ştia exact - dacă situaţia se prezintă astfel sau nu, nici nu acest aspect am dorit să-l subliniem, ci faptul că atunci când este vorba despre “unii”, unitatea de măsură diferă faţă de “alţii”. Mai explicit: nu o dată am atras atenţia asupra modului cum unele Instituţii covăsnene practică o discriminare clară, neangajând decât etnici maghiari sau, iată un mijloc “deştept” de a arunca praf în ochii cuiva, cunoscători la perfecţie a limbii maghiare pentru că, chipurile, ar veni în contact cu populaţia de aceeaşi etnie (care nu vrea să cunoască limba oficială a statului). Iar această discriminare se practică în văzul lumii (spre deosebire de altele...) fiind lizibilă în anunţurile pentru ocuparea unor posturi. Bineînţeles, Primăria Sfântu Gheorghe nu este, din acest punct de vedere, un caz singular în peisajul covăsnean. în mod asemănător se petrec lucrurile la Consiliul judeţean, Inspectoratul pentru cultură, Inspectoratul şcolar, unde salariaţii români au devenit o rara avis ca urmare a unei politici de marginalizare a “altor naţionalităţi”. Iar odată cu plecarea din diferite motive a acestora, în mod sigur nu se va ţine cont de “algoritmul etnic” aşa cum n-a fost respectat acesta nici când s-au ales vicepreşedinţii Consiliului judeţean. Fără îndoială, nu putem aproba în nici un caz darea afară din servici a unei persoane doar pentru ca în locul ei să fie angajată alta de o etnie "convenabilă”. Ar fi o încălcare a unui drept fundamental al omului. Dar tocmai în această idee acţionează udemeriştii covăsneni, când lor nu le convine un lucru protestează până la orice organism internaţional, atunci însă când este vorba de o situaţie inversă, ei nu mai văd nici o pată-n soare din cauza unei bârne aflate în propriii ochi. UNA im, zi Avertisment liberal. Preşedintele PNL, Valeriu Stoica, avertizează liderii PD că vor fi înghiţiţi de PSD dacă nu acceptă o alianţă cu liberalii şi ApR, în ideea construirii unei opoziţii de centru dreapta credibile. Dl. Stoica are perfectă dreptate, social-democraţia este uşor ocupată în momentul de faţă şi va fi, probabil, pentru multă vreme de-acum încolo de PSD, care a adunat tot ce a putut în propria curte, subţiind rândurile celorlalte partide socialdemocrate, cum ar fi ApR şi PD. Din păcate, orgoliul preşedintelui PD nu acceptă nici măcar acum, când nevoia de unitate a Opoziţiei este evidentă, o conlucrare de pe poziţii egale cu liberalii. Băsescu se crede încă în 1996, când PD împărţea Puterea şi nu vede că gulerul albei cămăşi de altădată s-a cam înnegrit...Nici verile nu mai sunt ca atunci, darmi-te politichia?! De fapt, întrebarea e de bun simţ comun: unde vrea şi ce vrea PD? Primarii îi pleacă, parlamentarii la fel, toţi se refugiază la PSD sau la PUR. Centrul-stânga e ocupat, la stânga de tot nu se pune problema, ce mai rămâne?! Centrul pur şi simplu?! Nu-l văd pe fostul marinar capabil să facă echilibristica necesară pe centrul drumului. Paradoxal, Băsescu se ţine pe picioare mai bine pe margini, pe extreme decât pe centru. Chestie învăţată, probabil, pe mare... Aşa încât, PD ar trebui să ţină seama de avertismentul liberalilor şi de situaţia din partid, care nu este deloc roză, în teritoriu filialele sunt adormite de tot, nu se mişcă mai nimic, se aşteaptă totul de la centru. Dar centrul nu mai are forţa de altădată, luptele interne l-au slăbit, iar slăbiciunea a mers şi jos, la filiale. E un cerc vicios din care, dacă nu va ieşi cât poate de repede, Băsescu şi ai lui se vor vedea nu înghiţiţi de PSD, ci desfiinţaţi de electorat. Dumitru MANOLACHESCU Tipărit cu sprijinul Guvernului României - Ministerul Informațiilor Publice pagina 3 TERMOCOM SRL Ozun în situaţia de a-şi întrerupe complet activitatea de prestări de servicii către populaţie în sezonul rece trecut, din cele 324 apartamente din cartierul de blocuri din Ozun, doar 131 rămăseseră conectate la reţeaua de termoficare. Un număr de 24 nu fuseseră branşate prin construcţie la aceasta, deoarece dispuneau de sobe de taracotă cu „lemne, 131 fuseseră debranşate în anii trecuţi, la cererea proprietarilor, iar pentru alte 40 de apartamente, aflate în proprietatea SC Spirt Amidon SA Ozun, nu s-a mai solicitat livrarea de agent termic. în ce priveşte situaţia ce se prevede pentru iarna care vine, de la domnul Mihai Bucur, directorul TERMOCOM SRL Ozun, unitate a Consiliului Local al acestei comune, am aflat că urmare a datoriilor mari pe care numeroşi locatari ai blocurilor le au la întreţinere datorii care se cifrau la 1 iulie a.c., la aproape 450 de milioane de lei precum şi pentru că centrala termică de cartier are în dotare un cazan neperformant, iar pierderile înregistrate pe reţea au fost însemnate, nu se mai consideră oportună livrarea energiei termice nici pentru cele 1131 de apartamente care au rămas încă branşate la aceasta. în consecinţă, locatarii acestora vor trebui să-şi asigure încălzirea cu surse proprii, deci cu sobe cu lemne de foc. Am reţinut totodată că în acest an, ha a mai fost livrată apă caldă, iar în situaţia în care, aşa cum menţionam, centrala termică va fi scoasă din funcţiune, nici vorbă să mai fie furnizată în viitorul apropiat. Necazul este că există pericolul întreruperii alimentării şi cu apă rece. TERMOCOM SRL Ozun datorează SC ELECTRICA SA Sfântu Gheorghe 15 milioane de lei şi deja furnizorul a sistat alimentarea cu energie electrică a sediului TERMOCOM, fiind posibilă sistarea furnizării acesteia şi pentru staţia de apă potabilă a localităţii. Deşi suma datorată nu este mare, TERMOCOM SRL Ozun nu dispune de resurse financiare pentru a o achita. ________________Aurel GOLCIU (Continuare în pagina a 2-a) Apa din zeci de localităţi covăsnene este infestată Analizele efectuate în acest an de Direcţia de Sănătate Publică a scos la iveală faptul că în foarte multe localităţi din judeţul Covasna calitatea apei nu corespunde cerinţelor de potabilitate, cantităţile de nitraţi şi nitriţi depăşind valorile standard. Cele mai mari probleme au fost depistate în localităţile Baraolt, Poian, Belin, Catalina, Covasna, Lemnia, Cernat şi întorsura Buzăului. Folosirea excesivă a îngrăşămintelor, depozitarea acestora în apropierea surselor de apă sunt principalele motive care au dus la deprecierea calităţii apei. De asemenea, conducerea DSP a mai declarat că unele staţii de tratare şi epurare a apei sunt mult depăşite, iar în asemenea condiţii calitatea apei furnizată populaţiei este necorespunzătoare. Cea mai gravă problemă se întâlneşte la Baraolt. Aici, de mai bine de un deceniu localnicii nu mai pot bea apă de la robinet. De altfel, la vizierele din scări sunt afişate anunţuri prin care oamenii sunt avertizaţi să nu folosească apa de la robinet. Astfel, localnicii sunt nevoiţi să se deplaseze în fiecare zi până la izvoare pentru a-şi umple bidoanele cu apă minerală. Primarul Baraoltului spune că deşi este interzis, oamenii folosesc apa de la robinet pentru prepararea mâncării, în acest fel ei sunt permanent ameninţaţi de numeroase boli hidrice. Conducerea Direcţiei de Sănătate Publică a declarat că în acest an au fost înregistrate două cazuri de Intoxicaţie cu nitriţi şi nitraţi. De asemenea, calitatea precară a apei. • Nitraţi şi nitriţi în apa potabilă • Staţii de epurare ineficiente • Autorităţile nu au bani pentru a face apa potabilă dar şi alte elemente au dus la apariţia a 144 de cazuri de hepatită. Cei mai mulţi bolnavi de hepatită provin din comunităţile de rromi. Aici se pot dezvolta adevărate focare deoarece ţiganii refuză internarea. Au existat numeroase cazuri în care a fost necesară Intervenţia Poliţiei pentru scoaterea persoanelor infectate cu virusul hepatitei A şi internarea lor în spitale. Cele mai expuse persoane care se pot îmbolnăvi în urma consumului de apă infestată sunt gravidele şi copiii care pot avea şi probleme respiratorii. O altă localitate din judeţ care nu are apă potabilă este oraşul staţiune Covasna. Specialiştii spun că apa tratată în staţia de epurare de la marginea localităţii provine din surse de suprafaţă. Acest lucru impune un procedeu mai complex de epurare, însă Intalaţia este ineficientă, în aceeaşi situaţie se găseşte şi comuna Breţcu. Aici, 147 de apartamente şi peste 150 de gospodării racordate la sistemul de aprovizionare primesc în loc de apă potabilă apă infestată cu diferite substanţe, spune primarul localităţii. Singura soluţie pentru asigurarea potabilităţii apei este găsirea unor noi surse de apă şi modernizarea staţiilor de epurare. Evident, la nivelul localităţilor sau al judeţului fondurile necesare pentru asemenea investţii sunt inexistente. Prefectul Horia Grama a declarat că o soluţie pentru rezolvarea acestei probleme poate veni de la programul SAPARD. Astfel, prefectul a sfătuit primarii din fiecare localitate să întocmească proiecte pentru ca în momentul în care programul SAPARD va demara să se obţină cât mai multe finanţări. Răzvan CONDREA Ion Iliescu, Adrian Năstase, Vaier Dorneanu şi consilierii prezidenţiali au semnat în Cartea pentru mesaje de condoleanţe pentru victimele atacurilor teroriste din SUA Preşedintele Ion Iliescu, premierul Adrian Năstase, preşedintele Camerei Deputaţilor Vaier Dorneanu şi consilierii prezidenţiali au semnat, vineri, în Cartea pentru mesaje de condoleanţe pentru victimele atacurilor teroriste din Statele Unite deschisă la Centrul Cultural American din Bucureşti. Preşedintele Ion Iliescu a declarat că terorismul reprezintă un pericol pentru întreaga omenire şi pentru stabilitatea internaţională. El a arătat că România a ţinut să-şi exprime cu tărie de la bun început protestul faţă de actele de terorism care afectează stabilitatea internaţională, să-şi exprime solidaritatea cu poporul american şi decizia de a conlucra strîns cu toate organismele internaţionale, inclusiv cu NATO, pentru o acţiune comună la scară internaţională, al cărei scop este stoparea şi eradicarea terorismului. CSAT a decis ca România să acţioneze în spiritul angajamentelor faţă de Alianţa Nord-Atlantică, să acţioneze solidar cu comunitatea internaţională şi SUA în acţiunile îndreptate împotriva actelor teroriste. România va fi alături de ţările membre NATO şi de SUA în orice tip de acţiune s-ar hotărâ pentru combaterea terorismului, declară primul ministru Premierul Adrian Năstase a declarat, vineri, la teleconferinţa cu prefecţii, că România va fi alături de ţările membre NATO şi de Statele Unite în orice tip de acţiune s-ar hotărî pentru combaterea terorismului. Năstase a precizat că România trebuie să acţioneze ca şi cum ar fi membru NATO, deşi va mai aştepta pînă la luarea unei decizii pozitive privind admiterea sa în alianţă. “Considerăm că, în această situaţie de criză, România poate să-şi demonstreze capacitatea de acţiune solidară”, a adăugat Năstase. El a precizat că această decizie a fost luată de CSAT, în condiţiile în care tratatul NATO prevede obligaţia tuturor ţărilor membre de a acţiona solidar în cazul atacării uneia dintre ele, iar România are un parteneriat cu Alianţa. Guvernul solicită posturilor de televiziune şi radio să monitorizeze corect şi atent situaţia de criză din Statele Unite şi să realizeze o informare decentă şi operativă a populaţiei, astfel încît să se evite exagerările şi escaladarea panicii şi violenţei, a anunţat Năstase. Premierul s-a referit la ameninţările cu bombă diin ţara noastră şi a avertizat că persoanele “iresponsabile” care vor fi găsite vinovate de aceste acţiuni “vor merge de la cabina telefonică direct la puşcărie”. "La puşcărie le vom da eventual telefoane mobile cu cartelă", a adăugat Năstase, arătînd că nu vor fi admise “glume proaste de acest gen”. Primul ministru a apreciat că atacul terorist asupra Statelor Unite a creat “un sentiment de îngrijorare majoră" în întrega lume şi că poporul român îşi exprimă întrega compasiune şi solidaritate cu poporul american. Năstase a solicitat autorităţilor locale să îndeplinească şi să respecte măsurile luate de Guvern pentru întărirea capacităţii de apărare a ţării şi de siguranţă a cetăţenilor. Statele Unite se pregătesc de război, declară secretarul american al Apărării Donald Rumsfeld Secretarul american al Apărării Donald Rumsfeld a declarat că Statele Unite se pregătesc de război, informează CNN. New York Times, citat de AFP anunţă, în ediţia de vineri, că Rumsfeld i-a trimis preşedintelui George Bush un proiect privind mobilizarea a 50.000 de rezervişti. Locotenent-colonel Mike Milord, purtător de cuvînt la Pentagon, a declarat pentru AFP că “nu a fost autorizată încă mobilizarea rezerviştilor”. Legea îi permite preşedintelui SUA să convoace pînă la un milion de rezervişti sau membri ai Gărzii naţionale pentru o perioadă de cel mult 24 de luni, precizează New York Times, adăugind că o astfel de mobilizare ar fi necesară pentru a avea în permanenţă, la cele 26 de baze aeriene din Statele Unite, piloţi pregătiţi să decoleze într-un sfert de oră, în caz de alarmă, pentru a apăra oraşele. Proiectul secretarului Apărării vizează în egală măsură mobilizarea foştilor membr ai corpului inginerilor militari sau ai poliţiei militare şi ar putea fi pusă în aplicare imediată după ce va primi aprobarea preşedintelui. Conform senatorului republican John Warner, Congresul lucrează pentru elaborarea unei rezoluţii care va reprezenta o declaraţie de război la adresa terorismului. “Această rezoluţie nu va fi o declaraţie de război, dar va avea mai multă forţă şi efect decît orice declaraţie de război lansată vreodată de această ţară”, a spus Warner. El a precizat că elaborează acest text împreună cu membri ai conducerii Senatului, folosind ca model rezoluţia comună adoptată de Congres pentru a susţine decizia tatălui actualului preşedinte de a declanșa războiul de Golf, în 1991. Sondajele de opinie relevă că majoritatea americanilor îmbrăţişează ideea unei riposte militare Americanii aprobă acţiunea preşedintelui George W. Bush adoptată după atentatele de la New York şi Washington, iar 83 la sută dintre ei declară că sunt pentru o acţiune militară împotriva celor responsabili pentru aceste acte, se arată într-un sondaj publicat vineri, transmite AFR La întrebarea despre modul de gestionare a crizei actuale, un sondaj comandat de Washington Post şi de canalul de televiziune ABC arată că 91 la sută dintre americani aprobă acţiunea preşedintelui Bush (faţă de doar şapte la sută care o dezaprobă şi doi la sută care nu şi-au exprimat nici o opinie). Potrivit unui sondaj realizat de canalul de televiziune NBC, 80 la sută dintre persoanele intervievate consideră satisfăcător modul în care preşedintele Bush gestionează actuala criză, faţă de numai opt la sută care dezaprobă şi 12 la sută, care au ezitat să răspundă. în sfîrşit, un al treilea sondaj --------------------publicat de canalul CBS arata că preşedintele este susţinut de 76 la sută dintre persoanele intervievate, în timp ce doar nouă la sută dintre acestea se declară nemulţumite de modul în care Bush gestionează actuala criză. Indicele de susţinere a politicii preşedintelui Bush realizează un salt de la 50 la sută, în urmă cu două săptămîni, la 72 la sută, notează CBS. Un salt similar este relevat şi de cotidianul Post şi de canalul ABC, potrivit cărora acest indice a sărit de la 61 la sută, acum o lună, la 86 la sută. De asemenea, sondajul NBC arată că 83 la sută dintre intervievaţi susţin “o acţiune militară energică" îndreptată împotriva responsabililor atentatelor, doar opt la sută fiind împotriva acestei idei, iar nouă la sută ezicînd să răspundă. Potrivit cotidianului Post şi canalului ABC, 86 la sută dintre americani sînt pregătiţi pentru o ripostă armată care ar putea declanşa un război, chiar dacă acest lucru s-a solda cu morţi în rîndul populaţiei civile (77 la sută) sau cu pierderi în rîndul trupelor americane (69 la sută). Totuşi, doar 66 la sută cred în ipoteza unui război, în timp ce doar 30 la sută au o opinie contrară, iar patru la sută nu au nici o opinie. NBC precizează că 77 la sută se declară “în mod clar” în favoarea raidurilor aeriene împotriva teroriştilor, în momentul în care aceştia vor fi identificaţi, 57 la sută fiind “în mod clar” în favoarea operaţiunilor terestre împotriva ţărilor care îi adăpostesc pe terorişti. Potrivit CBS, 90 la sută dintre americani au încredere în capacitatea autorităţilor de a- i captura pe organizatorii atentatelor cu cele patru avioane deturnate, 55 la sută dintre aceştia declarîndu-se “foarte” încrezători. în sfîrşit, americanii mărturisesc că atentatele de marţi i-au făcut să fie neîncrezători, potrivit ABC/ Washington Post, 43 la sută afirmă că vor fi, de acum înainte, mai bănuitori în privinţa persoanelor de origine arabă, în timp ce 56 la sută afirmă contrariul, iar ultu la sută nu au nici o opinie în acest sens. Sondajul NBC a fost realizat pe un eşantion de 618 adulţi şi are o marjă de eroare de plus/minus patru la sută, iar cel al CBS pe un eşantion de 1.041 persoane adulte cu o marjă de eroare de plus/minus cinci la sută. Sondajul comandat de Washington Post şi ABC a fost realizat, joi seara, pe un eşantion de 609 adulţi şi are o marjă de eroare de plus/minus patru la sută. MERIDIANE Z1