Cuvântul Nou, noiembrie 2001 (Anul 12, nr. 3226-3251)

2001-11-01 / nr. 3226

* Anul XII Numărul 3226 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Joi 1 noiembrie 2001 2000 lei “Nu cred că există impedimente în a discuta în continuare cu UDMR problemele judeţului” - declară domnul ing. Horia Grama, prefectul judeţului Covasna  Domnule prefect, din afara instituţiei pe care o conduceţi, din citirea numeroaselor intervenţii ale unor şefi politici, dar şi din observarea vieţii politice judeţene rezultă o constatare: între Prefectură, consiliile Reale şi consiliul judeţean există destule neînţelegeri .Cum vă daţi dumneavoastră aceste relaţii 5 - în religie cu Consiliul județea, cu Primăria municipală şi cu UDMR în general noi, atât ca partid, cât şi eu ca prefect am manifestat toată disponibilitatea în orice discuție, în orice problemă ce viza dezvoltarea-- social-economică a judeţului. Au fost aduse acuze că nu ne implicăm în a aduce nişte investiţii, însă de câte ori am fost solicitaţi şi chiar şi fără solicitările lor am intervenit atât eu, cât şi domnul deputat Căşunean. Este şi interesul nostru să facem ceva, să aducem aici bani pentru că asta rămâne,după noi ceea ce realizăm. Nu se poate pune problema că noi am fi obstrucţionat într-un fel sau altul aducerea de fonduri sau realizarea unor programe de investiţii. Deci, din acest punct de vedere noi nu avem nimic a ne reproşa. în rest, banii sunt câţi sunt în buget, fiecare ştie că toţi fac lobby ca să obţină fonduri. Tocmai de aceea l-am invitat în judeţ pentru săptămâna viitoare şi pe domnul ministru Mitrea, încercăm să- i obţinem sprijinul în special pentru dezvoltarea infrastructurii, unde stăm foarte prost. De ce apare, totuşi, o oarecare adversitate a celor pe care i-aţi amintit? Să fie numai din raţiuni politice? Sunt mai mult acte politice, au mai mult suport politic decât un suport în fapte şi de multe ori acestea sunt conjugate cu unele neîmpliniri pe care le au ei pe anumite domenii şi în anumite momente. Se accentuează problema asta a neînţelegerilor încât să determine la vârf anumite lucruri, astfel încât UDMR să obţină în negocieri cu conducerea centrală a Partidului Social-Democrat anumite lucruri. De acord, însă disputele nu se repercutează asupra laturii sociale a vieţii judeţului? Sper că nu, deoarece aceste lucruri sunt rezolvate, oarecolentra vârf. Ultimele neînţelegeri au provenit de la acest control al manualelor, iar UDMR a creat, în special în presa maghiară, o întreagă psihoză la nivel judeţean, unde s-ar petrece nu ştiu ce abuzuri. Apoi cred că şi problema postului ca la Inspectoratul judeţean pentru cultură, patrimoniu şi culte - nnd,noi am promovat pe criterii profesionale un om care a dat concurs, a reuşit la acest concurs. A supărat faptul că un candidat care era înregimerat în UDMR n-a reuşit. Probabil că UDMR va insista în continuare pentru a fi numit omul agreat de ei, dar ■ Gabriel FLORESCU (Continuare în pagina a 2-a) Bugetul - un scenariu stas Gabriel FLORESCU An de an, în Parlamentul ţării se desfăşoară un circ de prost gust şi în detrimentul bunului mers al tuturor domeniilor: adoptarea bugetului. Acum, în anul de graţie 2001, s-a întâmplat o minune pe care nu mai credeam să o vedem: proiectul de buget a fost terminat exact la termen, adică aşa cum o prevede legea. Este, indiscutabil, un merit al cabinetului Năstase şi în principal a ministrului de Finanţe, Tănăsescu, care au pus osul la treabă şi au definitivat proiectul acestei legi esenţiale, în mod firesc, după aprobarea sa în Guvern a venit rândul Parlamentului să-l dezbată. Ei bine, de aici a început veșnicul show calat pe un scenariu de care ne-am cam plictisit. Mai întâi se pornește valul amendamentelor - anul acesta fiind peste 400 - concepute de diferite grupuri parlamentare sau de unii indivizi care iau loc în băncile legislativului. Nu, nu sunt, de regulă, amendamente de fond, ca să le zicem aşa, ci mici solicitări izvorâte din dorinţa deputaţilor şi senatorilor de a rezolva astfel problemele din teritoriu, solicitări pentru zonele din care îşi trag ei seva mandatului. Adesea nu sunt nici măcar chestiuni care să vizeze colectivităţi mai mari, ci interesele unor grupuri care au sprijinit partidul X sau parlamentarul Y în campania electorală. Bineînțeles, ajunse în dezbaterea din comisii majoritatea amendamentelor sunt respinse şi din motivul că, odată deschisă cutia Pandorei, este clar că vor trebui acceptate zeci de cereri mai mult sau mai puţin îndreptăţite. Iar respingerea devine sinonimă cu un afront ce determină un partid sau o persoană să voteze contra bugetului ori să se pună rău cu propriul partid. Următorul act ce nu poate lipsi în nici un an îl constituie critica de dragul criticii şi pentru urechile auditoriului din afara Parlamentului. Fiecare partid din opoziţie s-a simţit dator în cei zece ani de exerciţiu democratic să încerce demontarea proiectului de buget, după care să susţină sus şi tare că el l-ar fi făcut mult mai bine. Excepţii în acest sens n-au existat, cu toate că fiecare la rândul său era perfect conştient că nu are nici o şansă de izbândă, coaliţia de la putere având toate atuurile ca să impună votarea documentului conceput în cadrul guvernului. Iar aceasta chiar şi atunci când vreun ministru - vezi cazul Caramitru - ameninţa “foarte hotărât” că în cazul nealocării sumelor cerute, el va demisiona. Şi-atunci ce rost are un asemenea scandal precum părăsirea lucrărilor din comisie de către PD şi PNL? Nu este doar o “stratagemă” politică pentru a atrage adepţi din rândul electoratului şi a veni ulterior cu alte critici de genul ‘Păi dacă n-aţi făcut cum v-am spus noi!” sau “Noi v-am atras atenţia” ? Suntem aproape siguri că bugetul pe 2002 nu este perfect. Poate doar perfectibil prin rectificare. Dar el pleacă de la o anumită realitate de care fiecare guvern a ţinut cont: ăştia sunt banii, pe atâta putem conta, de unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere. Ei, dacă s-ar adopta o politică fiscală liberală, de pildă, aşa cum nu au făcut-o nici liberalii când ministerul era condus de un om de-al lor, atunci poate ar intra mai mulţi arginţi la buget, însă atâta timp cât cheltuielile sociale sunt aşa cum sunt, când sărăcia bântuie în ţară este greu de împăcat şi capra, şi varza. Este un lucru pe care şi parlamentarii îl ştiu foarte bine, dar show-ul tot trebuie făcut pentru a rămâne în scripte pentru viitorime. UNA PE ZI Sfinţi, moaşte, sărăcie Când vine vremea unui Sfânt mai mare, mai mucenic, mai cuvios sau mai cucernic, românii se dau de ceasul morţii cu plimbările la moaştele acestor sfinţi, bat zeci şi sute de km, ca să atingă oasele sau straiele Sfântului respectiv. Milioane de români ar merge şi în genunchi, kilometri întregi, ca să fie de faţă la eveniment. Aşa a fost la Iaşi de Sfânta Paraschiva, aşa a fost tot pe-acolo de Sfântul Dumitru. Amărâţii merg în genunchi, stau o noapte pe treptele bisericii, beau apă şi mănâncă pâine goală, plătind păcatele apropiaţilor şi ale omenirii întregi, nepăsătoare şi frivolă. Afaceriştii sunt şi ei prezenţi, aromind aerul cucernic, tămâiat, cu gustări, fripturi şi mici. Adevăraţii credincioşi nu îşi arată credinţa în pelerinaj la moaştele sfinţilor. Unii îşi citesc rugăciunea acasă, îngenunchează şi se roagă cu sinceritate la icoana de pe perete. Pelerinajul la moaştele unor sfinţi nu înseamnă aducerea pe calea cea bună a oiţelor rătăcite de turmă, ci disperarea oamenilor săraci, a căror singură speranţă a rămas Dumnezeu, rugăciunea, biserica şi penitenţa. Dacă 1 milion de români amărâţi, bolnavi, săraci, lipsiţi de speranţă au atins moaştele Sfântului Dumitru, asta nu înseamnă că aceşti oameni vor trăi o viaţă mai bună, ci că speranţa îi va însoţi o vreme şi pe ei. Pentru că altă speranţă nu mai e. Pentru că speranţa a rămas doar în credinţă, în moaşte, în Dumnezeu, în acest ritm, curând vom fi un popor de pelerini fanatici, care ne vom călca în picioare ca să atingem moaştele Sfintei Paraschiva. Va fi mai bine atunci? Deloc. Realitatea va fi aceeaşi: sfinţi, moaşte, sărăcie - datele esenţiale ale unui popor greu încercat de istorie. Dumitru MANOLĂCHESCU pagina 3 Tipărit cu sprijinul Guvernului României - Ministerul Informaţiilor Publice yViAANQÎH IdAOaWVNZSV'AOA A0H0A01N3ZSISd3S ZZ^9.£'-609 tSE l«M3HOH03H9 nANVJS vNOwA»nwMvn 19a ni. vo3 lonssftf Un accident auto cu patru răniţi grav şi unul uşor petrecut la Boroşneul Mare ne face să medităm din nou la o clipă de neatei de ce adesea este scump plătită • După mai multe săptămâni fără evergiluente rutiere deosebite pe raza judeţului Covasna, marţi-dimineaţa s-a produs un carambol, ce se putea termina mult mai rău • înrăutăţirea condiţiilor meteorologice începând de astăzi impune o atenţie suită din partea tuturor participanţilor la traficul rutier Horia C. DELIU Circulaţia în judeţul Covasna nu a înregistrat în uitm .Teme, din fericire, evenimente deosebite, deşi valorile de trafic aust ridicate, mai cu seamă pe Drumurile Naţionale 11 şi 12, toamna şi zilele de week-end având darul să determine mulţi şoferi să pornească la drum pentru aprovizionările specifice de sezon. în cadrul rubricii permanente a ziarului dedicată consemnării unor aspecte deosebite din activitatea Poliţiei am salutat recent cuminţenia conducătorilor auto locali şi a celor aflaţi în tranzit, care nu au mai făcut nici un accident mortal, iar cele grave au fost destuli decutire. Chiar dl. colonel Constantin Scurtu, inspectorul-şef al inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, ţireşt să ne precizeze acest aspect, dar iată că ceasul rău a făcut ca marţi-dimineaţa, mai precis la ora 6,30, să se înregistreze un nou eveniment rutier nedorit. E bine că nici de această dată nu a decedat nimeni, însă patru persoane au ajuns la spital, una cu complicaţii mai mari la Braşov, iar trei accidentaţi grav la Sfântu Gheorghe. Plus un rănit uşor. Să sperăm că în zilele următoare situaţia lor se va ameliora şi nu vom fi nevoiţi să consemnăm cine ştie ce surprize neplăcute... Detalii despre cele întâmplate ne-a oferit în cursul zilei de ieri d-na It. Mariana Orzea, purtător de cuvânt al IPJ Covasna, care ne-a precizat că în data de 30 octombrie 2001, disde-dimineața pe raza comunei Boroşneul Mare cetățeanul Berei (Continuare în pagina a 2-a) rile liderilor de sindicat Tinerii pensionari din M.I. şi M.A.p.N. ocupă piaţa forţei de muncă • Aceştia rrimesc plăţi compensatorii de sute de miioane de lei dar şi pensii grase • Sindicaţîşti covăsneni acuză Guvernul de discriminare între salariaţi Liderii sid.paliştilor din judeţul Covasna sunt nemulţumiţi de discriminarea creală prin acordarea de către Guvern a sumelor compensatorii pentru diverse, categorii de salariaţi. Conducerile judeţene ale confederaţiilor r care au atacat dur această poliicâ, a Guvernului, catalogând drept..r.--Simţite" măsurile compensatorii acrdate cadrelor din Ministerul de Interne şi Ministerul Apărării Naţionale pensionate anticipat. Ei au spus că sunt persoane care au primit, într-o sngură tranşă chiar şi 280 de milioane de lei drept plăţi compensatorii, în timp ce oamenii obişnuiţi care sunt disponibilizaţi nu mai primesc nici un leu. în plus, spun liderii de sindicat, aceştia primesc şi pensii bune. Pe lângă toate acestea, fiincă au devenit pensionari la o vârstă destul de mică, ei se plictisesc să stea acasă şi, în virtutea relaţiilor personale, reuşesc să-şi facă rost de alte locuri de muncă, ocupând astfel piaţa locurilor de muncă. Sindicaliştii au cerut prefectului ca în următoarea teleconferinţă să prezinte conducerii Guvernului această anomalie. Ei doresc o protecţie socială reală şi celorlalte categorii de salariaţi, precum şi luarea unor măsuri pentru ca persoanele pensionate anticipat să nu mai poată beneficia de locuri de muncă. Rázván CONDREA Mâine, la întorsura Buzăului va debuta manifestarea cultural artistică „Tradiţie şi continuitate în curbura Carpaţilor” Timp de trei zile (2 4 noiembrie) în oraşul întorsura Buzăului se va desfăşura prima ediţie a manifestărilor cultural-artistice „Tradiţie şi continuitate în curbura Carpaţilor” organizată de Primăria din localitate şi Ansamblul folcloric „Ciobănaşul”. Manifestarea va debuta vineri, 2 noiembrie, începând cu ora 16. Programul primei zile cuprinde prezentarea a două interesante lucrări „Depresiunea întorsura Buzăului” (monografie) şi „Trecut şi prezent în tradiţia populară”, vernisarea a două expoziţii de artă plastică (pictură şi sculptură) cu lucrări realizate de Vasile Petrescu şi Petre Găitan şi un recital de muzică susţinut de Adrian Petrescu. Sâmbătă, 3 noiembrie (ora 16), participanţii la această manifestare vor vizita expoziţia de artă populară deschisă la SOCOM „Arta Populară" din oraş, tot aici va fi prezentată lucrarea de doctorat a lui Constantin Lambrino „Folclor şi tradiţii în zona Buzaielor”, urmată de un prorram artistic. Duminică, 4 noiembrie (ora, 10), ultima zi a manifestării este dedicată aniversării a 30 de ani de la înfiinţarea Ansamblului folcloric „Ciobănaşul’ , din întorsura Buzăului. Cu acest prilej, vor fi omagiaţi toţi cei care au trecut în nefiinţă şi au făcut parte din ansamblu şi se vor depune coroane de flori la cimitirul ortodox din localitate. Apoi, vor fi vizionate expoziţiile de pictură, sculptuă şi etnografie. Seara, program folcloric susţinut de ansamblul aniversar şi înmânarea unor diplome de onorii şi pachete. Manifestarea se va încheia cu o seară cultural-distractivă. (I.N.) CINE PIERDE, CINE CÂŞTIGĂ? întrebarea ve referă la recenta “înregimentare” politică a singurului lider al societăţii civile româneşti care nu se aruncase în bătălia politică. E vorba, aţi ghicit, de trecerea într-o funcţie de vicepreşedinte al PSD a d-lui Ioan Lăcătuşu. Cine pierde,erde, cu siguranţă, societatea civilă, pierdem ,o toţi, pentru că Ionică Lăcătuşu a fost sufletul aceştii mişcări. Cu puterea de muncă pe care i-o cunoaştem, s-ar putea să facă faţă şi pe un front, şi pe gek-Wilt Avem îndoieli însă că va mai dispune de aceeaşi libertate de mişcare, de aceeaşi autoritate şi charismă în faţa românilor care-şi puseseră speranţele ro într-un partid politic, fie el aflat la guvernare, ci în iniţiativele şi demersurile reprezentanţilor societăţii civile. Cine câştigă? Câştigă, cu siguranţă, partidul de guvernământ, care a făcut o mişcare înţeleaptă. Va rămâne de văzut, totuşi, cum va rezista societatea civilă fără un lider de notorietate, sufletul tuturor acţiunilor pe care românii le-au avut în Covasna şi Harghita. Nu ştiu de câtă automate şi înţelegere se va bucura Ion Lăcătuşu în spaţiul politic de la vârful Imal al PSD, dar s-ar putea să constatăm, ceva mai târziu, că PSD a decapitat societatea civilă românească din Covasna fără a avea tăria să-i ofere, în schimb, un lider politc cu libertate de mişcare, apropiat nevoilor ei. Celor care îl întreabă, acum, pe dl. Lăcătuşu de ce PSD şi nu PD, PNL, PUR, PNŢCD, PUNR, PNR sau alte formaţiuni politice bine reprezentate şi structurate altădată, le sugerez să privească în curtea proprie şi să vadă ce mai înseamnă în politica locală respectivele partide! Prea puţin, din păcate, mult prea puţin, îi dorim lui Ion Lăcătuşu să nu aibă parte de dezamăgiri, să sprijine şi să fie meeu alături de societatea civilă românească. Cum va reuşi să împace şi capra, şi varza, şi să treacă şi puntea cu lupul în braţe rămâne de văzut... Dumitru MANOLĂCHESCU Propunerea referitoare la legitimaţia de maghiar a fost bine primită la Consiliul Europei Senatorul UDMR György Frunda a declarat, miercuri, ca propunerea premierului Adrian Năstase, ca legitimaţia de membru UDMR să reprezinte o bază pentru acordarea legitmaţiei de maghiari a fost “pozitiv primită” de Comisia juridică a Conciliului Europei. Frunda a arătat că membrii Comisie juridice a CE au apreciat, luni, că Raportul Comisiei de la Veneţia referitor la legea statutului maghiarilor de dincolo de graniţa Ungariei “nu a prezentat suficient practica europeană”, felul în care unele ţări au rezolvat prin legi sau prin tratate bilaterale această problemă. György Frunda a precizat că unul dintre membrii Comisiei Juridice a C.E., olandezul Erik Jurgens, urmează să prezinte comisiei un proiect de raport privind legea statutului maghiarilor, proiect care va ■fi discutat, apoi, în plenul Consiliului Europei. • Frunda a apreciat că acest proiect de raport, care va trebui să conţină şi “o analiză a practicii europene”, ar putea fi analizat în luna ianuarie de către membrii Conisiei juridice a CE. Potrivit lui Frunda, un alt raport care va fi prezentat Comisiei juridica a CE are ca temă evitarea conflictelor etnice în țările CE, care să pună accent pe factorul preventiv. Marko Bela se declară surprins de atitudinea PD, PNL şi PNŢCD faţă de 99 problema minorităţilor . Preşedintele UDMR, Marko Bela, a criticat, miercuri, PNL, PD şi PNŢCD pentru declaraţia comună pe care acestea au adoptat-o pe tema legii statutului maghiarilor, liderul Uniunii declarîndu-se surprins de “schimbarea la faţă” a acestor partide faţă de problema naţională şi de problemele minorităţilor naţionale. “Ne punem întrebarea cînd au fost sinceri aceşti colegi, atunci cînd neau sprijinit în demersurile noastre, în timpul coaliţiei, sau cînd ne atacă pe aceleaşi probleme?”, a spus preşedintele UDMR. Marko Bela s-a arătat nemulţumit de faptul că foştii colegi de guvernare ai Uniunii au lansat, miercuri, un atac extrem de dur şi incoerent la adresa maghiarilor şi a UDMR”. Liderul UDMR a apreciat că opoziţia încearcă sâ-şi aranjeze rîndurile “pe pretextul problermei naţionale şi pe o retorică naţionalistă". El a adăugat că este “extrem de dăunător” pentru interesele României ca PNL, PNŢCD şi PD să-şi schimbe, în funcţie de “conjunctură”, poziţia faţă de problema naţională. MM din 2 Nifiembrie StP. gróf Mikó Imre nr. 1 parter, magazii SOSAS Cumpără la etreu . am preț!! 4-