Cuvântul Nou, decembrie 2001 (Anul 12, nr. 3253-3272)

2001-12-03 / nr. 3253

Anul XII Numărul 3253 4 pagini Alături mereu sau numai când interesul o cere? Gabriel FLORESCU UDMR a avut o iniţiativă interesantă şi am saluta-o ca atare dacă ea ar fi fost declanşată şi cu alte prilejuri, când s-ar fi dorit a se cunoaşte opinia etnicilor români din zonă. Pe scurt, Albert Almos, preşedintele filialei UDMR Trei Scaune, şi Demeter Janos, preşedintele Consiliului judeţean, au semnat o “Scrisoare deschisă” adresată unor reprezentanţi ai comunităţii româneşti din judeţul Covasna (Adrian Căşunean Vlad, Horia Grama, Mugur Topolniţchi, Nicu Rădulescu, Gheorghe Tatu, Ioan Solomon, loan Lăcătuşu, Petre Străchinaru, Laurenţiu Stamatescu, Dan Ioan Telea, loan Bălan, Stela Buda, Maria Solomon, Gheorghe Răţulea, loan Cucu, Romulus Găzdac, Gheorghe Munteanu, Dumitru Manolăchescu, Gică Agrigoroaie, Ion Maniga, Gheorghe Preduţ, Ovidiu Chira, Nicolae Cârlănescu, Nicolae Stan, Maria Peligrad, Marian Ştiopu, Rodica Pârvan şi sussemnatul în care se scrie: “în ultimele săptămâni s-au accentuat încercările de reliefare a problemelor interetnice în judeţul Covasna, în opinia noastră preocuparea din partea factorilor abilitaţi ai statului privind situaţia economică şi socială a judeţului a alunecat pe plan secund, ajungând până la întocmirea unui raport al SRI, care după părerea noastră jigneşte atât populaţia maghiară, cât şi cea română din judeţul Covasna. Prin intermediul presei locale publicăm acest raport şi ne adresăm persoanelor formatoare de opinie a populaţiei româneşti din zonă săşi exprime punctul lor de vedere vis-a-vis de acest raport tot prin intermediul ziarului, pentru informarea corectă a populaţiei judeţului Covasna.” (Raportul, mult prea lung pentru spaţiul ziarului nostru, poate fi consultat de cei vizaţi la sediul redacţiei. Ei bine, voi răspunde în nume propriu - aşa este normal - acestei solicitări poate tocmai în ideea detensionării unei stări nefavorabile şi pentru ca şi populaţia maghiară să cunoască şi din alte surse care este opinia noastră. Dacă o vor face şi ceilalţi nominalizaţi este iarăşi o chestiune de opţiune individuală. în ce priveşte raportul SRI, într-adevăr, nu poate întruni adeziunea. A mea, cel puţin. Este un document conceput să nu supere prea tare, însă tocmai de aceea a nemulţumit pe toată lumea. Abundând în enunţuri generale, el are un carcater mult prea politicianist şi prea puţin tehnicist, aşa cum ne-am fi aşteptat de la o asemenea instituţie, fără a spune lucrurilor pe nume, în special faptul că “frecuşuri” există, dar nu putem vorbi despre disoluţia autorităţii statului. La ce m-aş fi aşteptat din partea raportului SRI? Mai întâi, să preia şi să concretizeze numeroasele nemulţumiri ale românilor din zonă cuprinse în atâtea documente adresate autorităţilor statului român - preşedinţie, guvern, parlament - dar rămase în cea mai mare parte nesoluţionate. în al doilea rând, formulări de genul “refuzul executării unor hotărâri judecătoreşti”, “direcţionarea unor fonduri către construirea şi renovarea clădirilor ecleziastico-sociale” se pot întoarce ca un bumerang spre enunţator din lipsă de concreteţe. Pe de altă parte, domnilor udemerişti, veridicitatea multor acuze cuprinse în raport o cunoaşteţi foarte bine, fiind direct implicaţi. Chestiunea cu “autoguvernarea locală” pentru care vă bateţi atât şi aţi obţinut satisfacţie în Legea administraţiei publice locale vizează foarte clar obţinerea acoperirii legale pentru formarea de “unităţi teritoriale autonome”, cum se specifică în raport - vezi microregiunea cu Harghita, dar nu şi cu alte judeţe vecine. Nu este nevoie de multe explicaţii pentru înţelegerea formulării “exploatarea speculativă a procesului de descentralizare administrativă în vederea obţinerii controlului asupra unor domenii prioritare ale vieţii sociale din această zonă”, situaţia de la Inspectoratul şcolar judeţean putându-se repeta şi la alte instituţii controlate de UDMR. Despre un alt punct al raportului (“Iniţierea unui proces de “deromânizare” a zonei”) am scris de nenumărate ori, ceea ce se întâmplă la Primăria Sfântu Gheorghe sau Consiliul judeţean fiind prea bine cunoscute domnilor Albert şi Demeter. Iar dacă nu, reamintim o frază uluitoare “scăpată” de consilierul local Kató Bela, care suna cam aşa: “Eu sunt în ţara mea şi dvs. (recte consilierii români din Sfântu Gheorghe) sunteţi în ţara mea. Deci învăţaţi ungureşte.” Se aminteşte în raport despre “incitarea conaţionalilor la nesupunere civică prin organizarea unor acţiuni de protest în zonă” şi nu pot să nu fiu de acord când mă gândesc la ameninţarea scoaterii în stradă a 10.000 de persoane în apărarea inspectorului general şcolar. Sau nu este aşa? Despre “şogorul” de la Miercurea Ciuc şi ale sale banderole negre nici n-are rost să amintesc. Din lipsă de spaţiu tipografic mă opresc aici. Alte aspecte pot fi dezvoltate de ceilalţi nominalizaţi de liderii UDMR şi chiar sperăm să o facă în ciuda inutilităţii unui asemenea demers, ştiind că udemeriştii oricum nu vor ţine cont de doleanţele şi obiecţiile noastre oricât de juste ar fi ele. Prozelitism De când s-a anunţat că Ministerul Muncii se gândeşte să dea ajutor social sub formă de venit minim garantat în schimbul efectuării a 72 de ore de muncă în folosul societăţii, asociaţiile de locatari au găsit cu cale să procedeze la fel. Astfel, într-un judeţ sărac al României, nu în Covasna dar nu-i timpul pierdut..., câteva asociaţii de locatari, cum spuneam, au hotărât să nu dea banii oferiţi de Guvern drept ajutor de încălzire celor super-nevoiaşi decât la schimb cu muncă voluntar-patriotică în faţa blocului, la curăţatul zăpezii, al frunzelor şi excrementelor de câine. în acest fel, unita societate românească trăitoare în blocuri şi la curte va avea parte de încă un motiv de ceartă: cei care nu au nevoie de ajutor de încălzire vor privi, de la fereastră, cum se spetesc amărâţii soartei la deszăpezirea trotuarelor şi vor spune arătându-i cu degetul: “Aşa le trebuie dacă-s săraci!’’. Tot ce putem spera e să avem o iarnă blândă, dar după cum se-arată... Toader ZSIGO Cotidian social-politic al județului Covasna în ciuda vremii nefavorabile Ziua Naţională sărbătorită cu fast la Sfântu Gheorghe Sâmbătă, pe esplanada din faţa grupului statuar Mihai Viteazul din Sfântu Gheorghe, peste o mie de persoane au participat la sărbătorirea oficială a Zilei Naţionale. A fost frig, dar “dragostea de ţară ne-a încălzit”, cum ar zice poetul, şi s-a dorit cinstirea cum se cuvine a zilei de 1 Decembrie. S-au aflat în oraşul reşedinţă de judeţ şi primarii din localităţile româneşti, transmiţând astfel un mesaj de solidaritate ale locuitorilor din zona Buzaielor, Dobârlău, Arad şi Hăghig. După intonarea Imnului de Stat, un sobor de preoţi a oficiat slujba religioasă. Au rostit, apoi, alocuţiuni prefectul Horia Grama şi deputatul Adrian Căşunean Vlad, ministrul Ovidiu Muşetescu a transmis mesajul Preşedinţiei şi al Guvernului, în continuare, la statuia marelui domnitor care a înfăptuit prima unire a tuturor românilor au fost depuse coroane de flori de către reprezentanţii principalelor instituţii judeţene, unităţilor militare din zonă, a Poliţiei şi Jandarmeriei, partidelor locale (bineînţeles, UDMR a strălucit din nou prin absenţă), diferitelor organizaţii şi asociaţii, Liceului Mihai Viteazul. în încheiere, formaţiunile militare au prezentat onorul. Gabriel FLORESCU O rană încă necicatrizată a societăţii româneşti. Situaţia persoanelor cu handicap, nevoite adesea să se ajute... singure, chiar dacă există un cadru legislativ şi multe intenţii bune  Câteva consideraţii ale d-lui Stelian Schipor, preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Persoanelor cu Distrofii Musculare din România, cu prilejul datei de 3 decembrie, Ziua Internaţională a Persoanelor cu Handicap - lată în cele ce urmează gândurile unui om care este în miezul problemei, dl. Stelian Schipor, preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Persoanelor cu Distrofii Musculare, ce are sediul la Vâlcele, în judeţul Covasna. “Puţini sunt care îşi mai amintesc că data de 3 decembrie este declarată Zi Internaţională a Persoanelor cu handicap, din păcate, chiar din rândul nostru, al celor care avem sub o formă sau alta un handicap! Uitarea sau neştiinţa rezida în chestiuni cu care majoritatea dintre noi ne confruntăm, sărăcia generalizată, lipsa medicamentelor, neplata la timp a sumelor alocate de stat, chiar restanţe de luni de zile a ajutoarelor speciale acordate persoanelor handicapate, ca să nu mai vorbim de restanţele, la plata îngrijitorilor persoanelor cu probleme, răspunsul autorităţilor fiind legat mereu de lipsa banilor. Confruntaţi cu asemenea probleme majore este clar că evenimentul de azi este unul nesemnificativ şi trece de multe ori neobservat sau minimalizat. Şi, totuşi, noi existăm, alţii ca noi au existat şi vor exista, este o realitate crudă de care nu se poate face abstracţie nicăieri în lume! Suntem în fond oameni ca şi semenii noştri, cu diferenţa că datorită unor maladii sau malformaţii ne găsim în imposibilitatea de a duce o viaţă normală, de a ne deplasa, a desfăşura o activitate curentă ca orice fiinţă validă. Ceea ce dorim cel mai mult este acea integrare în societate, integrare de care s-a vorbit foarte mult în anii ce au trecut de la Revoluţie, dar nu s-a făcut mai nimic! Acceptarea noastră în societate, toleranţa şi sprijinul comunităţii sunt pentru noi, cei cu handicap, bunul cel mai de preţ (...) *** Asociaţia Naţională a Persoanelor cu Distrofii Musculare din România, cu sediul la Vâlcele, a reuşit cu multă trudă şi zbateri cumpărarea şi amenajarea parţială a unei foste şcoli preventoriale și avem promisiunea ca în anul viitor să putem continua lucrările. Vrem să amenajăm acolo o sală de cursuri pentru copiii cu handicap neuro-muscular, o bibliotecă și o mică sală de recuperare. Costurile se ridică la câteva sute de milioane de lei numai în prima fază, dar sperăm să putem sensibiliza - şi prin intermediul presei - o parte a semenilor noştri. Doresc să le precizez celor care sunt interesaţi să sprijine dintr-o pornire umanitară programele noastre să ne sune la numărul de telefon 067/330.450 ADMR, Vâlcele, judeţul Covasna, în încheiere urez tuturor persoanelor handicapate din judeţ şi din ţară multă sănătate, o iarnă uşoară şi La Mulţi Ani 2002!" A consemnat pentru dumneavostră, stimaţi prieteni ce putem să dăm o mână de ajutor. Horia C. DELIU SFÂNTU GHEORGHE tel. 351 609. 315 577 SEPSISZENTGYORGY _____ • mmnl/CMV C.V. Tudor susţine că ridicarea imunităţii sale 99 este o răfuială politică Preşedintele PRM, Corneliu Vadim Tudor, a declarat, vineri, că decizia de ridicare a imunităţtii sale parlamentare, luată de Senat, reprezintă “o răfuială politică” şi arată “disperarea lui Ion Iliescu”. “Întrucît Ion Iliescu nu poate să mă împuşte, cum l-a împuşcat pe Nicolae Ceauşescu, încearcă un asasinat moral, îmi ridică imunitatea din spaima că timpul lui a trecut şi a venit timpul meu”, a spus C.V. Tudor. Liderul PRM a afirmat că îşi menţine declaraţiile făcute la una dintre conferinţele de presă ale partidului referitoare la pregătirea a 108 luptători palestinieni pe teritoriul României, înainte de 1996. Vadim Tudor a precizat că se va prezenta la procese, iar primii martori pe care-i va chema vor fi Ion Iliescu şi Yasser Arafat, urmaţi de cei 108 palestinieni. Liderul PRM a apreciat că preşedintele Ion Iliescu “obstrucţionează” lupta PRM “împotriva terorismului real”. El a spus despre dezbaterea din Senat pe tema ridicării imunităţii sale parlamentare că a fost “o mascaradă", arătînd că, în lipsa senatorilor PRM, “PSD a marcat un gol din ofsaid”. Vadim Tudor a mai spus că din cei 11 senatori care au votat, în 1996, pentru ridicarea imunităţii sale parlamentare, şapte nu au mai intrat în Parlament, iar “doi au murit, i-a bătut Dumnezeu”. Liderul PRM a prezentat, în conferinţa de presă, o scrisoare deschisă adresată Internaţionalei Socialiste, în care informează “ce se întîmplă cu adevărat în România sub conducerea PSD”, reluînd criticile pe care le-a mai făcut la adresa actualei puteri, în scrisoare, C.V. Tudor susţine, printre altele, că a primit informaţii de la un fost angajat al SPP că se încearcă lichidarea sa, pentru a fi redus definitiv la tăcere. Senatul a aprobat, joi, ridicarea imunităţii liderului PRM Corneliu Vadim Tudor, cu 88 de voturi “pentru" şi două “împotrivă”,,la cererea ministrului Justiţiei, pentru trimiterea sa în judecată sub acuzaţia de “răspîndire de informaţii false". Senatorul Corneliu Vadim Tudor a afirmat, pe 14 septembrie, într-o conferinţă de presă, că pe teritoriul României, în instituţii ale statului român, au fost instruiţi membri ai organizaţiei teroriste “Hamas". La Sfântu Gheorghe, Trubadurul oltean a vrăjit spectatorii Au trecut mulţi ani de când sala de spectacole a Casei de cultură din Sfântu Gheorghe a mai fost atât de plină de spectatori, în ajunul Zilei Naţionale a României, sute de covăsneni au venit să se bucure alături de Tudor Gheorghe. Din păcate, mulţi covăsneni nu au mai reuşit să-şi găsească loc în sala care de această dată s-a dovedit neîncăpătoare. Locurile se ocupaseră cu aproape o oră înaite de începerea concertului. în timpul unui spectacol ce a durat mai bine de trei ore, cunoscutul actor şi cântăreţ a reuşit în mai multe rânduri să ridice mmum r 1-ysr--------------------------------------|—------publicul ,o m« »• 'a* * picioare, ropotele aplauze m a conteneau. Dacă până acum trubadurul a colindat lumea însoţit doar de o chitară, la Sfântu Gheorghe el a concertat alături de corul Teatrului de Operă şi Operetă şi de o parte din muzicienii Filarmonicii din Craiova. Tudor Gheorghe a spus că nu se aştepta ca în acest oraş oamenii să se înghesuie pentru a-i asculta muzica, promiţând publicului că va reveni la primăvară. (R.C.) Program de sprijin pentru buna guvernare Programul de sprijin pentru buna guvernare a Agenţiei Canadiene de Dezvoltare Internaţională (CIDA) sprijină iniţiative locale de nivel mic şi mijlociu care promovează dezvoltarea socială, economică şi democratică, având In vedere In special facilitarea accederii României la Uniunea Europeană. Programul se concentrează pe dezvoltarea de capacităţi umane, pe durabilitate instituţională şi reforma în domeniul energiei, mediului, administraţiei publice şi pe plan social (protecţia şi integrarea grupurilor vulnerabile - femei, copii, romi, ş.a.). Potenţialii beneficiari sunt organizaţii neguvernamentale, asociaţii profesionale, autorităţi locale, instituţii şi agenţii guvernamentale locale şi centrale. Nivelul de finanţare pe proiect se situează în limita a 50000 de dolari canadieni. Propunerile de proiect trebuie redactate în limba engleză sau franceză şi pot fi transmise prin e-mail, fax sau poştă pe adresa Ambasadei Canadei. Nu există un termen limită pentru primirea propunerilor de proiect. Acestea vor fi evaluate și propuse spre aprobare pe măsură ce sunt primite. Informaţii suplimentare şi formulare de aplicaţie pot fi obţinute de la Ligia Marincus - Ambasada Canadei, telefon 013075096; 093556705, fax 013075016, e-mail: ligia. marincus@ dfait maed. gc..ca (A. Golciu) i Douăsprezece persoane ucise şi alte 170 rănite, la Ierusalim, în urma a trei explozii Cel puţin 12 persoane, printre care şi cei doi atentatori sinucigaşi, au decedat, sîmbătă, la miezul nopţii, în urma a două atentate şi apoi a exploziei unei maşinicapcană, în Ierusalimul de Vest, Israelul imputînd imediat responsabilitatea acestor atentate preşedintelui palestinian Yasser Arafat, relatează AFP. La New York, premierul israelian Ariel Sharon a decis să-şi scurteze vizita în Statele Unite pe care a început-o vineri, în urma acestui triplu atentat. Preşedintele american, George W. Bush, i-a cerut preşedintelui palestinian şi Autorităţii Palestiniene să “îi ------------------------găsească imediat ■ şi aresteze pe ceiţi vinovaţi de aceste ţ crime odioase”. La ora locală 23.30 (ora României), o puternică explozie a zguduit strada Ben Yehuda, o stradă pietonală flancată de baruri şi restaurante, un loc foarte freceventat din Ierusalimul de Vest, doi kamikaze acţionînd încărcătura explozibilă pe care o aveau asupra lor. Cele două atentate sinucigaşe au ucis 12 persoane şi rănit alte 170, dintre care 17 se află în stare gravă, potrivit unui ultim bilanţ furnizat de surse spitaliceşti, în momentul celei de-a treia deflagraţii, provocate de o maşină-capcană, în zona respectivă se aflau numeroase persoane, în special forţe de intervenţie şi echipe de salvare. Cu toate acestea, explozia nu a provocat victime. La cîteva ore după explozie, strada Ben Yehuda, acoperită de sînge, oferea un spectacol dezolant. Mii de cuie şi fragmente metalice, provenind de la dispozitivele explozive, erau împrăştiate pe o suprafaţă de zeci de metri. Purtătorul de cuvînt al lui Sharon, Raanan Gissin, a afirmat la New York că Israelul “va riposta” şi că riposta va fi “proporţională cu severitate acestei crime oribile". Din alt purtător de cuvînt israelian l- a acuzat pe Arafat că “în mod clar şi fără nici o îndoială” este vinovat de aceste atentate. într-un comunicat difuzat la Gaza, conducerea palestiniană a condamnat prompt atentatele şi şi-a luat angajamentul de a urmări şi aresta persoanele care au executat aceste acte şi pe cele care sunt - --------------------- implicate în  planificarea lor. MERIDIANE jament a fost făcut public în urma unei conversaţii telefonice dintre preşedintele palestinian Yasser Arafat şi emisarul american pentru Orientul Mijlociu, Anthony Zinni. Acesta l-a îndemnat pe Arafat să aresteze vinovaţii şi să-i trimită în faţa justiţiei, afirmînd că acesta este o sarcină urgenta şi că nu pot interveni nici amînări, nici scuze, pentru a nu o duce la îndeplinire. Aceste noi decese ridică la 28 numărul morţilor înregistraţi de la venirea la Ieruslim, luni, a generalului în retragere Zinni, trimis de Washington pentru a încerca să obţină o încetare a focului între israelieni şi palestinieni. Cel puţin 10 membri ai mişcării islamiste palestiniene Jihadul Islamic au fost arestaţi, sîmbătă, în oraşele Ramallah, Jenin şi Hebron, din Cisiordania, de către poliţia palestiniană, înaintea atentatelor de la Ierusalim, potrivit unui reprezentant al acestei mișcări. Luni 3 decembrie 2001 2000 lei PSD consideră că manifestări similare celei de la Miercurea Ciuc trebuie tratate cu responsabilitate PSD speră ca manifestări similare declaraţiei de la Miercurea Ciuc să fie “marginale”, dar consideră că, oricum, ele trebuie tratate cu responsabilitate, afirmă secretarul general al PSD Cozmin Guşă, întrun comunicat remis, vineri, agenţiei MEDIAFAX. Conform lui Guşă, acest subiect va fi discutat cu reprezentanţii UDMR, în cadrul întîlnirii programate pentru săptămîna viitoare. “Deocamdată, am luat notă de poziţia fermă a UDMR şi credem că are toată disponibilitatea şi, în acelaşi timp, forţa pentru a curma asemenea manifestări punctuale în sînul comunităţii pe care o reprezintă”, declară secretarul general al PSD. Un comunicat în limba maghiară, remis, joi, presei, de Biroul Senatorial UDMR Miercurea Ciuc sugerează locuitorilor municipiului de etnie maghiară să nu participe la acţiunile organizate de Ziua Naţională a României, iar celor care vor participa, să poarte o banderolă neagră pe braţ. UDMR a anunţat, joi seara, că dezaprobă declaraţia unor persoane publice din Miercurea Ciuc referitoare la Ziua Naţională a României, considerînd că documentul “contravine spiritului de convieţuire şi de respect reciproc, principiu fundamental al programului politic al UDMR”. PRM ar putea semna moţiunea de cenzură privind situaţia din judeţele Harghita şi Covasna Preşedintele PRM Corneliu Vadim Tudor a declarat, vineri, că PRM ar putea semna moţiunea de cenzură propusă de PNL privind situaţia din judeţele Harghita şi Covasna dacă liberalii vor reformula textul moţiunii şi vor accepta ca parlamentarii PRM să semneze primii acest document. Vadim Tudor a adăugat că partidul său ar putea susţine această moţiune dacă PNL şi PD vor înţelege că "nu pot face nimic fără PRM". Liderul PRM a apreciat, în acest sens, că preşedintele PNL Valeriu Stoica "s-a repezit să facă zilnic cîte o moţiune" şi şi-a găsit vocaţia "de compozitor de moţiuni". Tipărit cu sprijinul Guvernului României - Ministerul Informațiilor Publice