Cuvântul Nou, februarie 2002 (Anul 13, nr. 3297-3320)

2002-02-01 / nr. 3297

Anul XIII Numărul 3297 8 pagini Vineri 1 februarie 2002 2500 lei Politică “a l’americain” ca pe Dâmboviţa Teodosie CUMPĂNAŞU Roşii politicieni americani ne dau tot felul de sfaturi, pe care noi le primim cu obligată simpatie şi-atât. Unul dintre aceşti politicieni, preşedintele Comitetului american pentru NATO, dl. Bruce Jackson, a glăsuit înţelept şi, aş îndrăzni să spun, în cunoştinţă de cauză despre ce ar trebui să facă politicienii români pentru a înlesni intrarea ţării lor în NATO. Astfel, dl. Jackson a sfătuit guvernul şi statul român să colaboreze cu vecinii, mai ales cu Ungaria şi Bulgaria, dar şi cu Iugoslavia şi, vai de capul nostru!, Republica Moldova. De asemenea, respectivul domn a insistat ca Guvernul să demonstreze o grozavă determinare în lupta cu corupţia. în acelaşi timp, domnia sa a invitat partidele de la Putere să colaboreze cu Opoziţia, stânga să se înţeleagă cu dreapta etc. Om înţelept, cum spuneam, dar cu siguranţă născut şi crescut în America, nu în România. Ca atare, dl. Jackson nare de unde să ştie că la noi, pe Dâmboviţa, politica înseamnă totul şi ceva pe deasupra. în politică ni se duc toate energiile, politica face şi desface căsnicii, prietenii, tovărăşii, naşte antipatii şi omoară simpatii. Cum să se înţeleagă, la noi, stânga cu dreapta, când încă nu se ştie care partid e de dreapta şi care de stânga?! La noi politica se face la înghesuială, pe colţul mesei, cu adeziunea la îndemână şi banii de intrare în partid aşişderea. Despre ce colaborare Putere - Opoziţie poate fi vorba când din Opoziţie n-a rămas mai nimic, au fugit de-au mâncat pământul spre partidele de la sau de pe lângă Putere? Ce Opoziţie să ai când Puterea nu dă doi bani pe Opoziţie, ridiculizând-o permanent şi prin toate mijloacele?! Nu ştiu ce-o fi crezut dl. Jackson despre noi, s-o fi gândit săracu’ om că ne-or fi ajuns 12 ani de luptă, şi dăi, şi luptă, dar uite că energiile distructive ale românilor sunt nesecate, ele au dat înapoi doar când a venit vorba de relaţia PSD - UDMR. Relaţie pe care, dealtfel, americanii o socotesc opera de vârf a Guvernului Năstase. Mai de vârf, chiar, decât participarea UDMR la guvernarea țărănisto-liberalădemocrată din perioada ‘96-2000. Cotidian social-politic al județului Covasna Şi în comuna Zagon, Legea venitului minim garantat produce mult zgomot pentru... mai nimic în comuna Zagon, una din cele mai mari comune din judeţ, sunt multe familii şi persoane nevoiaşe care au venituri foarte mici sau nici un venit. Drept urmare, după cum ne spunea deunăzi domana Mariana Baciu, referent cu probleme sociale la primărie, până în prezent au fost depuse aproape 400 de dosare din partea acestora pentru a beneficia de prevederile Legii privind acordarea venitului minim garantat. Dosarele nu au fost întocmite la primărie, ci angajaţi ai acesteia sau deplasat din casă în casă, constatând la faţa locului situaţia materială a fiecărei familii şi persoane singure, deci făcând şi anchetele sociale, şi ajutându-le să completeze cererile şi declaraţiile necesare. Urmeză ca primarul comunei să emită dispoziţiile de aprobare sau paginile 6 - 7 Programul Tv 1 8 februarie legea respectivă, care după cum observa domnul Kocsis Nicolae, persoană care deţine bunuri ce pot fi valorificate, inclusiv doar un televizor color, nu va beneficia de venitul minim garantat. Chiar în condiţiile în care numărul dosarelor ce vor fi aprobate va fi mic, edilii comunei își pun întrebarea cum vor fi asigurate fondurile necesare pentru acordarea acestui venit. Aceasta deoarece pe trimestrul I, de la bugetul de stat a fost prevăzută suma de doar 220 milioane de lei, iar legea prevede că din cuantumul necesar pentru plata venitului minim garantat, care este de 630 mii lei pe o persoană, 20 la sută trebuie asigurat din bugetele consiliilor locale, care şi în acest an sunt extrem de sărace. Aurel GOLCIU , respingerea acestora, ţinând seama de criteriile prevăzute de viceprimar, sunt deosebit de drastice, deoarece o familie sau o Protecţia Civilă dinamitează podurile de gheaţă Pentru a înlătura sloiurile şi podurile de gheaţă de pe cursurile râurilor şi pârâurilor din judeţul Covasna, militarii de la Protecţia civilă au apelat la trotil. Col. Ion Florescu ne-a declarat că până acum s-au folosit peste 10 kilograme de explozibil. Pirotehniştii au acţionat mai ales în amonte de poduri unde, din cauza încălzirii vremii sloiurile de gheaţă s-au acumulat blocând curgera apelor. 5,2 kilograme de trotil au fost dinamitate la Aita Mare, unde, în faţa podului de pe pârâul cu acelaşi nume exista un pod de gheaţă de aproape 100 de metri pătraţi cu o grosime de aproximativ un metru. Pentru înlăturarea gheţii de pe pârâul Baraolt au fost folosite alte 2,2 kilograme de trotil. întrucât pe cele două maluri ale pârâului erau case, localnicii au fost sfătuiţi să deschidă larg ferestrele pentru ca suflul exploziilor să nu le spargă geamurile. Pe râul Olt, în dreptul podului din localitatea Malnaş, din cauza acumulărilor de sloiuri venite din amonte, cotele apelor au depăşit cu 10 centimetri cota de atenţie. După detonarea gheţii, în numai 40 de minute apele s-au retras. Din aceleaşi motive,la Boroşneul Mare, gospodăriile unor localnici au fost inundate. Din fericire, apa nu a intrat şi în case. După curăţirea şanţurilor apele s-au retras în matcă. Autorităţile locale sunt indiferente la intemperii O parte din aceste intervenţii nu ar fi fost necesare dacă primarii din aceste localităţi ar fi acţionat pentru preîntâmpinarea acumulărilor de gheaţă. Col. Ion ii ii cu un oca miulibuu opunt, ud cauiUMiciint, lupcnc cu mobilizeze oamenii pentru a preveni eventualele inundaţii, lucru care nu prea s-a întâmplat. Pasivitatea lor ar fi putut pune în dificultate Protecţia Civilă Covasna care are doar un pirotehnist. De partea cealaltă, Prefectura şi Consiliul Judeţean au pus la dispoziţia Protecţiei Civile mai multe autoturisme pentru a facilita deplasarea echipelor în zonele periculoase. La fel şi primarul din Malnaş a reuşit să anobilizeze vreo 20 de săteni „înarmaţi“ cu răngi, cazmale şi târnăcoape care au spart gheaţa de pe Olt. în cazul în care situaţia se înrăutăţeşte sunt pregătite forţe de intervenţie de la MApN şi de la MI. Deocamdată, cotele apelor nu depăşesc cotele de atenţie. Doar la Micfalău Oltul a trecut cu 7 centimetri peste limita admisă. Răzvan CONDREA Cronica optimistului COVĂSNEAN Ne bucurăm că PSD şi UDMR au bătut palma şi s-au înţeles la protocol. E o fericire pentru noi, covăsnenii, să ne ştim apăraţi atât de puternicii politicieni maghiari, cât şi de cinstiţii politicieni români. Maghiarii ne apără, de pildă, la Consiliul judeţean, la primării, în alte instituţii unde sunt majoritari, în vreme ce românii minoritari pe aceste meleaguri se simt apăraţi de peste tot, din toate direcţiile, de către statul român şi guvern. Protocolul despre care e vorba nu e făcut, cum ar putea unii să creadă, pentru liniştea şi siguranţa partidului aflat la putere şi a guvernului său. El înseamnă mult mai mult, este un protocol al armoniei şi frăţiei între minoritatea maghiară şi majoritateaminoritară românească. Acest protocol a fost semnat pentru liniştea şi împăcarea noastră cu destinul ce ne-a fost hărăzit şi care cuprinde în egală măsură bucuriile şi durerile ambelor minorităţi-majorităţi. Cel mai tare ne bucură, pe noi românii, faptul că în Poliţia judeţului vor fi angajaţi şi poliţişti maghiari. Vom putea să apelăm şi noi, când vom avea probleme cu poliţia, la un translator, cum fac etnicii maghiari la tribunal sau în şedinţele de consiliu local. Dacă e egalitate, egalitate să fie! ANONIMUL La şcoala Generală „George Coşbuc” din Zagon „Săptămâna porţilor deschise” a avut menirea de a aduce părinţii din nou în băncile şcolii începând cu data de 1 noiembrie 2001 Şcoala Generală cu clasele IV din comuna Zagon a primit o denumire proprie „George Coşbuc”, devenind de acum o şcoală de sine stătătoare, având ca director pe doamna învăţătoare Carolina Paloşan. Ca orice director, primind şi sprijinul substanţial al colegelor, a încercat să rezolve acele probleme specifice şcolilor, ba chiar mai mult să iniţieze programe, activităţi prin care să fie stimulaţi atât elevii, cât şi părinţii acestora. în acest sens, la Şcoala Generală „G. Coşbuc" această săptămână a fost declarată „Săptămâna porţilor deschise”. Poate nu mulţi sunt cei care ştiu ce înseamnă acest lucru, mai ales întro şcoală. După cum ne declara doamna directoare Carolina Paloşan, în cadrul acestei săptămâni toţi părinţii ai căror copii frecventează această şcoală sunt aşteptaţi ca „porţile deschise” să participe la orele de curs ale copiilor in orice zi pe care o doresc. Nici un părinte nu trebuie să se simtă obligat să participe. „Săptămâna porţilor deschise” fiind doar o simplă invitaţie din partea conducerii unităţii de învăţământ şi cadrelor didactică de aici. Se pare că încă de la început (această acţiune nefiind la prima sa desfăşurare) iniţiativa a fost bine primită de părinţi, greutăţi întâmpinându-se la respectarea orarului de către părinţi. Dar iată că acum, numărul părinţilor prezenţi la orele propriilor copiI a crescut, fiind respectat şi orarul- Ba mai mult aceştia şi-au dat seama care sunt capacităţile copiilor. Şi au In ultimul rând au constatat cata răbdare şi cât suflet pun aceste învăţătoare în tot ceea ce fac cu copiii. „Nu ştiu care este situaţia in celelalte localităţi dar la noi sărăcia este foarte mare. Părinţii copiilor din şcoala noastră majoritatea nu au loc de muncă şi trăiesc aşa cum pot, baza materială fiind alocaţia copiilor. Din această cauză copiii au de suferit, posibilităţile lor de învăţare sunt reduse şi diferă de la un copil la altul. Dar părinţii au putut vedea cu această ocazie că noi, învăţătoarele, ne ocupăm separat de ei, pe grupe, de la cei mai buni, la cei mai slăbuţi la învăţătură, acordându-le o atenţie deosebită în mod special acestora. Noi trebuie să-i facem să aibă încredere în noi, dar mai ales în propriile lor forţe. Şi spre satisfacţia noastra reuşim iin cere mai multe cazuri. Părinţii nu trebuie să-ţi compare copiii, de ce al lui Xulescu este mai bun decât al meu. Acel copil poate că atâta poate şi trebuie să i se aprecieze efortul, oricât de mic ar fi. Pentru noi cel mai important lucru este să nu avem analfabeţi în şcoală” - spunea doamna directoare Paloşan. Pe scaunul povestitorului Pentru a încerca să pătrundă în sufletul copiilor, pentru a-i face săşi împărtăşească durerile (chiar dacă sunt nişte copii, au avut parte de multă suferinţă) există o zi când copiii, alături de doamna învăţătoare, se supun unui joc - „Pe scaunul povestitorului”. Prima oară când a fost organizat acest joc copiii n-au prea îndrăznit să se înscrie şi să se aşeze pe acest scaun „magic”, iar pentru a-i încuraja s-a aşezat chiar doamna învăţătoare şi a început să le povestească copiilor nespiţi u giuuiema pe care a avuto în trecut. Copiii au devenit curioşi şi au început să pună întrebări şi astfel să capete curaj, dorinţa de a se aşeza şi ei pe acel scaun intrând şi în sufletul lor. La un moment dat atât de dornici au devenit încât doamna învăţătoare nu mai putea face faţă. Deci şi acest joc a avut un succes foarte mare la copii, relaţia dintre elev-cadru didactic devenind mai strânsă, bazându-se pe încredere, la fel cum acţiunea „Săptămâna porţilor deschise” adresată părinţilor a fost apreciată de către aceştia, următoarea (la sfârşitul lunii mai) fiind aşteptată cu nerăbdare. Daniela ANDREI ȘTI SIBUDICA JUDEŢEANĂ COVASNA I SFÂNTU GHEORGHE I Tel. 351 609. 315 577 SEPSISZENT GYÖRGY | KOVÁSZNA IWFGYFI KÖNYVTÁR Un deziderat pe care cetăţenii din judeţul nostru încep să-l perceapă la adevărata lui valoare Realizarea protecţiei consumatorilor nu reprezintă o vorbă în vânt şi nu se face de azi pe mâine! • Anul trecut inspectorii Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor Covasna au efectuat 1086 de acţiuni de control, verificând o bogată gamă de produse alimentare, nealimentare şi prestări de servicii • S-au aplicat amenzi în valoare de 871 milioane de lei • Mărfuri valorând 61 de milioane au fost oprite definitiv de la comercializare și scoase din circuit, din care produse în valoare de 54 de milioane de lei erau...alimentare ! Horia C. DELIU Am mai spus-o (scris-o, de fapt), dar trebuie să repetăm mereu și o facem în articolele periodice pe care le publicăm în colaborare cu OJPC Covasna, că protecţia cetăţenilor nu reprezintă o vorbă în...vânt şi nu se face de zi pe mâine, ci este un deziderat actual al societăţii româneşti. Dacă zeci de ani, până la Revoluţia din decembrie ’89, populaţia era nevoită să achiziţioneze doar mărfuri pe care le găsea cu chiu, cu vai prin magazine, multe dintre ele de o calitate îndoielnică, acum situaţia sa schimbat radical şi aspiraţia naţiunii de a fi sincronă din punct de vedere al calităţii vieţii cu celelalte popoare ale Europei şi ale lumii civilizate tinde să se realizeze firesc, dar nu fără unele poticniri. Mai apar în reţeaua comercială mărfuri expirate, bunuri slabe calitativ, articole aduse din străinătate la preţuri derizorii, dar considerate ... “bune” pentru români de rând, şi aşa mai departe. Pieţele mărginaşe ale marilor oraşe, târgurile, tarabele adăpostesc încă asemenea marfă dubioasă. Numai că autorităţile nu mai permit un comerţ haotic, la întâmplare, fără respectarea legislaţiei în vigoare, iar eforturile noii conduceri a ANPC (sub mâna forte a d-nei secretar de stat, Rovana Plumb), dar şi ale filialelor judeţene ale OJPC-urilor se fac pe zi ce trece simţite, ele fiind adresate doleanţelor cetăţenilor, care uneori nu prea ştiu ce drepturi au şi cum trebuie să şi le exercite. Tocmai de aceea presa are un rol major în popularizarea acestor precepte, iar ziarul ‘‘Cuvântul Nou”şia făcut un titlu de mândrie din a realiza această mediatizare de lungă durată în domeniul protecţiei consumatorului, colecţia ultimilor 12 ani stându-ne martoră în acest sens. Fiindcă în faţa pericolului îmbolnăvirii, a afectării sănătăţii populaţiei ca urmare a consumului unor produse degradate, cu termenele de valabilitate depăşite, care nu se înscriu în parametrii, spre a da doar câteva exemple, nu putem rămâne nepăsători. De aceea, împreună cu conducerea Oficiului Judeţean Covasna pentru Protecţia Consumatorilor, reprezentată de dl. ing. Felician Limbean, inspector-şef, şi dr. Rodica Găzdac, inspector-şef adjunct, vom colabora la fel de spornic şi anul acesta, încercând să oferim cititorilor noştri la anumite intervale articole cu elemente informative şi date interesante din activitatea instituţiei respective, şi care sperăm să ajute populaţia la realizarea unei protecţii active şi eficiente. Să spunem în prima parte a acestui material mai amplu că cifrele bilanţiere pe 2001 arată că în reţeaua comercială s-au găsit încă destule nereguli, abateri, mărfuri neconforme cu standardele actuale, fiind parţial sau total improprii consumului ori utilizării, ca şi servicii de slabă calitate. Lucrătorii OJPC Covasna au efectuat de la 1 ianuarie şi până la 31 decembrie 2001 un număr de 1086 de acţiuni de control, care s-au finalizat cu 536 procese de constatare-contravenţie, aplicânduse amenzi în valoare de 871 milioane de lei. O cifră importantă ce vine să ilustreze aserţiunile noastre de mai înainte. Dar tema fiind extrem de vastă, vom reveni asupra ei într-un material viitor. Va urma Autorităţile şi instituţiile publice vor fi obligate să comunice petiţionarului răspunsul Autorităţile şi instituţiile publice sesizate vor avea obligaţia să comunice petiţionarului răspunsul, în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei, indiferent dacă soluţia estefavorabilă sau nefavorabilă. Potrivit unei ordonanţe aprobate, miercuri, de Guvern, autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să-şi organizeze un compartiment distinct pentru relaţii cu publicul, care va primi, înregistra şi se va îngriji de rezvolvarea petiţiilor. Pentru rezolvarea petiţiilor, compartimentul pentru relaţiile cu publicul le va transmite către compartimentele de specialitate, care au obligaţia să urmărească soluţionarea şi redactarea în termen a răspunsului. Expedierea răspunsului către petiţionar se va face numaiprin intermediul compartimentului care a înregistrat petiţia, acesta îngrijindu-se şi de clasare şi arhivare. Petiţiile greşit îndreptate vor fi trimise în termen de cinci zile de la înregistrare către autorităţile sau instituţiile în ale căror atribuţii intră dezvoltarea problemelor. Petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiţionarului nu se iau în considerare şi vor fi clasate. Pentru soluţionarea petiţiilor primite de la o altă autoritate sau instituţie publică, termenul de soluţionare este tot de 30 de zile, dar poate fi prelungit cu cel mult 20 de zile dacă este necesară o cercetare mai amănunţită. Constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit legii nerespectarea termenelor de soluţionare a petiţiilor, intervenţiile sau stăruinţele pentru rezolvarea unor petiţii în afara cadrului legal, precum şi primirea directă a unei petiţii în vederea rezolvării fără să fie repartizată de şeful departamentului. pagina 3 ■ Cinefilă . h£. .1 ■ Noutăți editoriale I ■ Semnal discografic UE îndeamnă autorităţile moldovene să anuleze decizia de suspendare a PPCD Uniunea Europeană (UE) a adresat marţi, pe căi diplomatice, o scrisoare autorităţilor moldovene, în care îşi exprimă îngrijorarea faţă de decizia de a suspenda pe o perioadă de o lună activitatea Partidului Popular Creştin Democrat (PPCD) şi îndeamnă Chişinăul să anuleze decizia respectivă, au declarat pentru BASA-press surse oficiale care au solicitat anonimatul. în mesajul UE se arată că “această decizie nu poate fi nicidecum îndreptăţită, chiar dacă ar fi luate în considerare învinuirile aduse de Guvernul Republicii Moldova împotriva PPCD”. Potrivit mesajului, “suspendarea unui partid politic reprezentant în Parlament este incompatibilă cu caracterul democratic al Republicii Moldova şi contravine valorilor la care a subscris această ţară ca membru al Consiliului Europei”. UE anunţă autorităţile de la Chişinău că îşi “reevaluează politica faţă de Republica Moldova”. “Este salutată orientarea europeană exprimată cu diverse ocazii de preşedintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, şi de alţi membri ai Guvernului de la Chişinău, însă o astfel de orientare nu poate fi separată de ataşamentul faţă de valorile europene”,se arată în scrisoare. Potrivit mesajului adresat de UE conducerii de la Chişinău, “măsurile incompatibile cu respectarea pluralismului politic, inclusiv desfăşurarea fără obstacole a activităţilor paşnice ale partidelor democratice, precum şi libertatea de expresie, vor avea cu certitudine o influenţă asupra dezbaterilor privind viitorul politicii UE faţă de R.Moldova”. Solicitaţi de BASA-press, responsabili din serviciul de presă al Ministerului de Externe au comunicat că nu pot comenta scrisoarea respectivă, întrucît nu cunosc nimic despre ea. Ministerul Justiţiei a suspendat, pe 18 ianuarie, activitatea PPCD, pe motiv că formaţiunea respectivă a organizat la Chişinău manifestaţii anticomuniste neautorizate de Primăria capitalei. MERIDIANE