Cuvântul Nou, mai 2002 (Anul 13, nr. 3371-3393)

2002-05-03 / nr. 3371

Anul XIII Numărul 3371 8 pagini Vineri 3 mai 2002 2500 lei Ca la noi, la nimeni Dumitru MANOLACHESCU Ce se tâmplă la noi de sărbători e o monstruozitate care nu se încadrează în nici o regulă a economiei de piaţă, în toate ţările cât de cât normale din Europa, de Crăciun şi de Paşti preţurile scad, pentru că se vinde şi se cumpără mult mai mult decât în restul anului, comercianţii şi producătorii câştigând oricum destul. La noi nu-i aşa, la noi preţurile o iau razna într-o singură direcţie, în sus, nici vorbă de vreo ieftinire. Un ou a ajuns de la 1800 acum vreo trei săptămâni la 3.500 ieri şi nu ştiu dacă nu vor fi şi mai scumpe astăzi, în Vinerea Mare. De miel, ce să mai vorbesc, e un lux, am tot zis că se va mai ieftini de la Paştele catolic încoace, dar nici vorbă... Şi producătorii, şi comercianţii trag cu tunul în populaţie. Vreţi sărbători, vreţi zile libere, vreţi dezmăţ? Las’ că vă arătăm noi preţuri, să nu le puteţi duce! în aceste condiţii, faptul că Guvernul a scumpit benzina cu mai bine de 1000 de lei în doar o lună nici nu te mai miră, la urma-urmei treaba Guvernului asta e, să scumpească tot ce poate scumpi ca să aibă bani la bugetul de care se feresc întreprinzătorii noştri rău-platnici. Ce să facă săracul Guvern într-o asemenea grea situaţie? Scumpeşte accizele la combustibili, alcool, cafea, mă rog, la tot ce are nevoie românul când vine Paştele şi are 7 zile libere, să se plimbe în natură, să caşte gura prin păduri, să cutreiere cu pasul ţara. Nu cu maşina, că nu mai poate, preţul benzinei este prohibitiv. Imi dau telefon prietenii din Germania şi-mi spun că la ei, de sărbători, preţurile tuturor produselor scad masiv, ajungând la jumătate. Vai, de-aia o duc cum o duc, n-au minte nici cât o lebădă, să vină la noi, să-i înveţe ai noştri cum se fac averile peste noapte, peste Crăciun, peste Paşti... Dar să nu ne îngrijorăm prea tare, trece şi Paştele şi intrăm în normal, preţurile se vor retrage precum apele Oltului după trei zile de ploaie... Aproape 8,5 miliarde de lei pentru ajutoare sociale De la începutul anului până acum, la primăriile din județul Covasna au fost înregistrate, în total, 7692 de cereri pentru acordarea ajutorului social, conform prevederilor Legii nr. 416 privind venitul minim garantat, din care, până la finele lunii martie au fost aprobate 5657 de cereri. Valoarea ajutoarelor sociale plătite în primul trimestru al anului în curs se ridică la peste 8,4 miliarde de lei, în condiţiile în care nu toate primăriile, au achitat drepturile băneşti aferente fiecărei luni din acest an. Demn de remarcat este faptul că, în perioada amintită, Direcţia Generală a Muncii şi Solidarităţii Sociale Covasna a asigurat plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru beneficiarii de ajutor social, numai în luna martie suma respectivă fiind în valoare totală de 1,9 miliarde de lei. Totodată, în primul trimestru al anului 2002, valoarea ajutoarelor acordate pentru încălzirea locuințelor se prezintă astfel: peste 245 de milioane de lei pentru persoanele din sistemul centralizat de furnizare a energiei termice; peste 637 de milioane de lei pentru persoanele care beneficiază de încălzire cu gaze naturale; peste 640 de milioane de lei pentru persoanele ce-şi asigură încălzirea locuinţei cu lemn, cărbuni sau combustibil petrolier. Vasilica CIOBANU UNA PE ZI TARTAGA Dan Tarţagă este miliardarul nefericit care a omorât acu’ vreo doi ani, în Braşov, doi bătrâni suindu-se după ei cu maşina pe trotuar. Omul era şi băut, dar Justiţia română a avut nevoie de doi ani ca să hotărască în acest caz. Abia săptămâna trecută Poliţia a primit documentele care îi permit să-l închidă pe împricinat. în consecinţă, treaba fiind atât de întârziată, Tarţagă nu mai fost de găsit nicăieri în ţară, circulând zvonul că s-a evaporat precum Ioana Maria Vlas, cu destinaţia Franţa. întrebarea pe care orice om normal şi-o pune este: de ce abia acum s-a dat ordinul de închidere a celui care, evident, era vinovat de moartea celor doi bătrânei? De ce are nevoie Justiţia pentru a judeca drept, rapid şi corect? Oho, ce întrebări mă bântuie! Blasfemie, coane Fănică, adică ne permitem noi să ne îndoim de virtutea Justiţiei române, atât de vigilentă când e vorba de pedepsit cu ani grei de închisoare pe oricine fură un ou, o pâine, o găină?! Vai de mine şi de mine, nici să nu mai vorbim, doar să credem şi să nu cercetăm! ANONIMUS paginile 4-5 Cotidian social-politic al județului Covasna Ion Iliescu: CSAT cercetează sesizarea lui Emil Constantinescu referitoare la ascultarea telefoanelor Preşedintele Ion Iliescu a declarat, joi, că CSAT cercetează sesizarea fostului şef al statului Emil Constantinescu, care a solicitat, în luna ianuarie, Procurorului general al României şi Serviciului Român de Informaţii să i se comunice dacă el, familia şi colaboratorii săi au telefoanele ascultate. Preşedintele Iliescu a declarat că sesizarea lui Constantinescu i se pare “o chestie inventată". ‘‘Nu ştiu ce interes ar avea cineva să asculte telefoanele domnului Emil Constantinescu. Mi se pare o gogoriţă”, a mai spus Iliescu. Şeful statului consideră că “nu există nici un fel de încălcări din acest punct de vedere”, dar că, pe fond, Emil Constantinescu “are dreptate că trebuie să fie protejat”. O haită de câini a atacat un băieţel O haită de câini a atacat, în urmă cu câteva zile un băieţel din Sfântu Gheorghe, care se afla cu tatăl lui la pescuit. Pentru a scăpa de furioasele animale, copilul a trebuit să se arunce într-o baltă de lângă râul Olt. Kovács László, tatăl băiatului, spune că fiul lui a stat mai bine de un sfert de oră în apa rece. De altfel, Kovacs Laslo a depus o reclamaţie la Poliţia Municipiului Sfântu Gheorghe, în speranţa că stăpânul câinilor va fi sancţionat. Evenimentul care se putea termina într-un mod tragic s-a petrecut pe malul Oltului, mai jos de Fabrica de Teracotă, în vecinătatea casei lui Veres Sandor. „La un moment dat, blincărul s-a agățat, și fiindc era unul valoros l- am trimis pe băiatul meu pe malul celălalt pentru a încerca să elibereze cârligul, moment în care a fost atacat de un câine. Atacul a fost atât de violent încât băiatul a fost nevoit să sară în apa adâncă până la brâu“, spune László. După câteva minute ei au reuşit să alunge câinele. „Stăpânul câinelui a văzut cum încercam să-mi salvez copilul aruncând cu pietre în câine şi, furios, a mai dat drumul la alţi patru câini, iar băiatul meu a fost nevoit să sară din nou în apă, după o ceartă monstruoasă cu stăpânul câinilor, acesta a plecat, lâsându-şi animalele de pază să-şi facă treaba. Am aruncat din nou cu pietre, iar bărbatul s-a întors, ameninţându-ne că ne dă cu bolovanul în cap. Cam aşa am scăpat cu viaţă de atacul haitei de câini şi al proprietarului. Momentele de spaimă prin care am trecut nu ştiu dacă se pot măsura“, spune László Kovács. Crezând că întâmplarea nu se va mai repeta, cei doi au trecut din nou pe acolo, dar de data aceasta au fost mai precauţi, însă câinii i-au observat şi au declanşat din nou un atac, pescarii fiind nevoiţi să intre într-un loc mlăştinos pentru a scăpa de furia animalelor. Pentru a preveni astfel de întâmplări care se pot încheia tragic, László Kovács a decis să se adreseze Poliţiei. De altfel, covăsnenii sunt acum mult mai atenţi cu câinii de talie mare, întrucât, în urmă cu vreo două luni, opinia publică a fost şocată de moartea directorului REMAT Covasna, care a fost sfâşiat de rottwailerii adjunctului şefului IPJ Covasna. (R.C.) % SFÂNTU GHEOWTW IM. 351 809; SIS S?? SLPSISZENTGYOHGY kr 357.NA WIFGYF! KÖNYVTÁR ! Pentru că ne aflăm în “Anul Caragiale” constatăm cu suprindere că inca mai există ! Lucrătorii de la SEIP Covasna au devenit experţi în depistarea unor asemenea manopere Horia C. DELIU Dacă acum câţiva ani lucrătorii de la Serviciul de paşapoarte din cadrul IPJ Covasna se întâlneau destul de des cu cazuri de falsificări grosolane ale unor acte de identitate, cu trecerea timpului, după schimbarea regimului vizelor, ca şi specializarea înaltă a poliţiştilor, asemenea situaţii apar tot mai rar. Dar excepţii încă mai sunt, căci doar ne aflăm în “Anul Caragiale”, iar...plastografii erau eroii săi preferaţi. Cei ce se abonaseră masiv la asemenea matrapazlâcuri proveneau din categoria rromilor, în special aceia care doreau să meargă la muncă ilegal în Ungaria şi primiseră ulterior interdicţie de a mai intra în ţara vecină din pricina unor ilegalităţi pe care le comiseseră pe acolo. Un caz recent ne-a fost semnalat în urmă cu câteva zile de dl. It.col. Eugeniu Constantinescu, şeful Serviciului de Evidenţă Informatizată a Persoanei Covasna, din care se poate vedea modul naiv în care operau respectivii indivizi. O asemenea fraudă a comis numita Kalanyos Lenke, în vârstă de 33 de ani, domiciliată în Sfântu Gheorghe, care a obţinut un paşaport cu fals de identitate în urma prezentării datelor de identitate ale surorii sale, Rúzsa Katalin. Dând puţin “filmul” acţiunii înapoi, reiese că pe 19 octombrie 1989 a fost depusă la ghişeu o cerere de eliberare a unui paşaport după o metodă devenită întrea timp...clasică: numele şi poza erau autentice, dar datele de pe asta aparţineau altcuiva, unei rude sau persoane cunoscute ce seamănă cât de cât, şi care nu avea interdicţie. Iar cum rromii au în poze fizitonomii destul de asemănătoare, câteodată ţinea figura cu schimbarea identităţii. Ca în situaţia de faţă. Din verificările efectuate ulterior a reieşit că Lenke Kalanyos a avut paşaportul iniţial pierdut, dar (ghinionul ei) a fost găsit de o terţă persoană şi predat la SEIP, din care rezulta că autorităţile ungare i-au interzis pe data de 09. 10. 1997 intrarea în ţară. Deoarece la vremea respectivă L.K. se afla în Ungaria s-a soliciat instituirea consemnului la Punctele de frontieră, aşa că în 13.03.2002 numita a fost depistată cu paşaportul falsificat, identificată şi reţinută la intrarea în România pe la Jimbolia. Ca atare, mai bine mai târziu decât niciodată, tot s-a descoperit mişculaţia, iar autoarul s-a întocmit dosar penal pentru săvârşirea în concurs a infracţiunilor continuate de fals privind identitatea, uz de fals, şi trecerea ilegală a frontierei de stat, acte prevăzute şi pedepsite de art. 291 şi 293 din Codul Penal şi art 70 din OUG 105/2001. *** Pe viitor asemenea acte ilegale nu vor mai fi posibile, deoarece în prezent se emit noile documente de călătorie cu multiple elemente de secretizare, ceea ce face imposibilă falsificarea actelor. ..dL.CILCA JUDIcTEAN* Apă caldă de Paşti Distrigaz SUD Braşov a reluat în urmă cu două zile furnizarea gazului metan către cele cinci societăţi furnizoare de agent termic din municipiul Sfântu Gheorghe. Astfel, apa caldă a început să curgă din nou la robinetele locuitorilor din municipiu. Sistarea furnizării gazului metan a fost dispusă în data de 22 aprilie la orele 12.00, pentru că cele cinci societăţi datorau Distrigaz-ului peste 100 de miliarde de lei, datorii care le aveau de recuperat la rândul lor de la populaţie, instituţii bugetare şi diverse societăţi comerciale. După ce o serie de negocieri purtate la nivel local au eşuat, reluarea furnizării gazului metan a fost stabilită la începutul acestei săptămâni la Ministerul Industriilor şi Resurselor, în urma unei întâlniri dintre reprezentanţii autorităţilor locale, a societăţilor furnizoare de agent termic, Distrigaz şi secretarul Iulian Iancu. După discuţii, Distrigaz Sud a renunţat să mai perceapă taxa de 25% din totalul datoriilor pentru redeschiderea robinetului, iar penalităţile de întârziere urmează să fie calculate şi eşalonate în aşa manieră încât să nu mai afecteze plăţile curente. Societăţile furnizoare de agent termic din Sfântu Gheorghe s-au angajat să achite imediat facturile pentru primele două luni ale anului: Gospodăria Comunală 138 de milioane de lei, Feba - 391 milioane de lei, iar Sibo a recurs la o compensare cu Distrigaz-ul în valoare de aproximativ 3,1 miliarde de lei. Pentru ca furnizarea apei calde către populaţie să continue, populaţia şi ceilalţi datornici trebuie să-şi plătească în mod constant facturile curente şi să se achite de restanţele acumulate mai ales în această iarnă. Răzvan CONDREA în judeţul Covasna Rata şomajului se menţine peste media pe ţară Mai sunt încă beneficiari ai drepturilor de şomaj stabilite în baza vechii legi a şomajului, sume ce se vor plăti, de fapt, încă un an şi jumătate deaici încolo. în prezent, la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna există în evidenţă şi plată 2975 de persoane care primesc ajutor de şomaj, 561 de tineri care primesc ajutor de integrare profesională şi 2944 de persoane care beneficiază de alocaţie de sprijin. Aşadar, în baza prevederilor Legii nr.1, beneficiază de drepturi băneşti 6480 de şomeri, din care 2676 femei. Potrivit noii legi a şomajului, respectiv Legea nr. 76, primesc indemnizaţie de şomaj 342 de persoane, iar 91 de persoane beneficiază de ajutor de integrare profesională. Prin urmare, în judeţul Covasna sunt 6913 de şomeri indemnizabili, la care se adaugă încă 8993 de şomeri care însă nu beneficiază de drepturi băneşti. în luna aprilie se înregistrează o uşoară scădere a numărului total al şomerilor, faţă de luna anterioară. în atare situaţie, rata şomajului în luna aprilie este de 15,8 la sută, ceea ce înseamnă o oarecare reducere faţă de luna martie, în schimb, faţă de media pe ţară, care este de 13,2 la sută, se menţine o depăşire substanţială. Important de subliniat este şi faptul că, pe lângă plata indemnizaţiilor de şomaj, în luna aprilie A.J.O.F.M. Covasna a achitat plăţi compensatorii pentru 80 de persoane de la Subansamble Auto Sfântu Gheorghe, valoarea acestora fiind de 317 milioane de lei. (Vasilica CIOBANU) Economate. Magazine pentru săracii din Sfântu Gheorghe Autorităţile judeţului Covasna au avansat în ceea ce priveşte posibilitatea înfiinţării în judeţ a unor magazine unde să fie practicate preţuri mai mici decât pe piaţa liberă. Ideea pare să aibă destule şanse să fie pusă în practică. Prefectul Horia Grama a declarat că s-a întâlnit cu mai mulţi comercianţi care sau arătat destul de interesaţi. El speră că în următoarele zile, în Sfântu Gheorghe vor fi deschise patru astfel de magazine, câte unul în cele mai importante zone ale municipiului. Ideea a fost receptată în mod corespunzător şi de primarul Albert Almos. Aceste economate se adresează categoriilor defavorizate ale populaţiei, cum ar fi pensionarii sau şomerii. Ei vor putea cumpăra cu mai puţini bani câteva produse de bază cum ar fi: ulei, zahăr, făină, mălai, orez, iar dacă se vor găsi parteneri, în aceste magazine vor fi comercializate şi unu - două produse din carne. Prefectul a mai spus că se poartă discuţii şi cu primarii din celelalte cinci oraşe ale judeţului pentru ca şi aici să fie deschis măcar câte un astfel de magazin.(R.C.) PNL acuză PSD că “pune la cale” înlocuirea actualului statut al funcţionarilor publici PNL acuză PSD că “pune la cale” înlocuirea actualului statut al funcţionarilor publici cu un altul care “politizează administraţia publică şi este un instrument de dominaţie politică a societăţii”, a declarat, joi, Ludovic Orbán, membru în Biroul Permanent al PNL. Orbán a spus, la o conferinţă de presă a PNL, că liberalii “au reuşit să facă rost” de noul proiect de statut al funcţionarilor publici şi că, potrivit prevederilor acestuia, toţi funcţionarii publici numiţi pot sâ-şi piardă această calitate. Proiectul stabileşte înfiinţarea categoriei de înalţi funcţionari publici, din care fac parte secretarul general şi secretarul general adjunct ai Guvernului, secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi ai Camerei Deputaţilor şi Senatului, secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi ai ministerelor, prefecturii judeţelor, a arătat Orbán, adăugind că aceştia vor fi numiţi şi eliberaţi din funcţii “după bunul plac al primului-ministru”. Ambasadorul României în SUA a fost audiat în Congres pe tema pregătirii pentru aderarea la NATO Ambasadorul României în SUA, Sorin Ducaru, a fost audiat, miercuri, de Subcomisia pentru Europa a Comisiei pentru relaţii internaţionale din Camera Reprezentanţilor, informează un comunicat al ambasadei remis agenţiei MEDIAFAX. Sucomisia a organizat o audiere cu toţi cu ambasadorii statelor candidate, iar subiectele au fost evoluţiile şi pregătirile acestor ţări pentru aderarea la NATO, precum şi contribuţiile lor pentru obiectivele Alianţei. Această audiere face parte dintro serie de audieri ale Camerei Reprezentanţilor, care a început în urmă cu două săptămîni prin audierea unor analişti de la institute de cercetare, şi are ca scop adoptarea, în această vară, a unei rezoluţii a Camerei Reprezentanţilor. Această rezoluţie va avea drept obiectiv recomandarea acestui for legislativ către Preşedintele SUA vizînd extinderea NATO cu prilejul summitului de la Praga. în cadrul audierii, ambasadorul României a vorbit despre candidatura României la NATO menţionînd: - pregătirile şi progresele în pregătirile pentru aderarea României la NATO, cu sublinierea dinamicii pozitive în plan economic şi social şi a rezultatelor obţinute în planul reformei militare; - importanţa contribuţiei României la obiectivele şi misiunile Alianţei, cu sublinierea atît a contribuţiei de pînă în prezent în Bosnia- Herţegovina, Kosovo şi Afganistan, precum şi evidenţierea deciziei de marţi a Parlamentului României privind suplimentarea forţelor româneşti din Afganistan cu 405 militari de infanterie şi 70 de ingineri specialişti în decontaminare nucleară, chimică şi biologică; - solidaritatea şi rolul regional al României, importanţa cooperării cu Bulgaria şi, în sens mai larg, cooperarea în format “patrulater” dintre România, Bulgaria, Turcia şi Grecia, cu relevanţă strategică pentru securitatea în Balcani, Orientul Mijlociu, precum și pentru lupta împotriva terorismului. Sorin Ducaru a spus că, după mai (Continuare în pagina a 2-a) pagina 3 | Cultură pagina 6 ■ Sport Nokia 3310 41$ Alcatel 311 34$ alege Orange dacă de abonezi până la 15 mai, timp de o lună (a 4-a) abonamentul tău nu costă nimic! în aceeaşi perioadă ai 30% reducere pentru mesaje scrise preţurile nu includ TVA şi sunt valabile cu abonamentul Orange free. EURO - GSM nr^ J partener Orange str„ 1 Decembrie brie 1P+S"nrW