Cuvântul Nou, iunie 2002 (Anul 13, nr. 3394-3418)

2002-06-11 / nr. 3402

Anul XIII Numărul 3402 8 pagini Marți 11 iunie 2002 2500 lei De ce l-am mai împuşcat pe Ceauşescu?! Dumitru MANOLACHESCU Românii încep să-şi pună tot mai des întrebarea de ce l-am mai împuşcat pe Ceauşescu dacă trăim acum mai prost decât cu 13 ani în urmă, în plină dictatură? De ce a fost nevoie să ne încărcăm cugetul cu uciderea a doi oameni în sfânta zi de Crăciun, dacă vreme de 13 ani de zile după aceea cei ce l-au omorât “în numele legii şi al poporului” au făcut tot ce-au putut ca să nemulţumească şi mai mult milioanele de români ajunşi la sapă de lemn?! Să argumentăm? Nu mai e nevoie, dar o putem face: ‘trăim mai prost decât înainte, viaţa e mai grea şi mai nesigură, săracii sunt mai mulţi şi fără speranţă *nu mai există cozi, e drept, decât la economate, unde preţurile sunt puţin cel mai scăzute, dar cozile lipsesc pentru că lipsesc banii ‘ţara e plină de şomeri fără nici o speranţă, mii de familii trăiesc în mizerie ,rata sinuciderilor a crescut spectaculos şi nu de nebuni ce sunt îşi iau viaţa românii, ci tot din sărăcie şi disperare ,nu mai avem program de livrare a curentului electric, dar ni-l facem singuri, stăm pe întuneric şi în frig de bună voie pentru că n-avem bani să plătim preţul uriaş al energiei electrice şi termice. Ce-am câştigat, de fapt? Mai nimic. Am câştigat o iluzorie libertate a presei, pusă la colţ de “europeanul” guvern Adrian Năstase prin legea dreptului la replică. Am câştigat o groază de televiziuni private, care, în afara faptului că au programe proaste, au ajuns să se plece tot mai adânc în faţa Puterii din motive de “siguranţă economicofinanciară”. Mi-e dor de PRO TV-ul din anii trecuţi, deducă de-acum doi-trei ani, de show-urile politice, de dezbaterile aprinse, de transmisiile în direct de la principalele evenimente. Avem “OTV” şi “Realitatea TV”, dar e de văzut cât vor rezista şi ele. Puterea pare decisă să nu mai permită critici la adresa membrilor ei fără impresionante drepturi la replică şi procese penale împotriva ziariştilor incomozi. Cu ce ne mai lăudăm? Da, cu avortul liber şi ieftin. Atât de liber şiatât de ieftin încât mamele continuă să nască şi-apoi să-şi omoare pruncii nedoriţi. Nu mai avem Securitate, nu mai suntem urmăriţi? Aiurea! N-avem Securitate, avem alte servicii, iar de urmăriri, inclusiv telefonice, n-am scăpat, fiţi siguri. Terorismul mondial în creştere permite oricărui “urmăritor” să se bage în viaţa, în casa, în telefonul, chiar în patul oricărui posibil “duşman” al păcii şi liniştii planetare. Ce-am câştigat, de fapt, în 13 ani de democraţie? Ne-am pricopsit cu jde mii de partide politice, cu câteva zeci de mii de familii superînstărite, cu miliardari de carton care te sfidează în fiecare clipă, cu o mafie politică, una economică şi, desigur, una financiară. Cu boli pe care le credeam uitate, cu stres permanent şi o cruntă deziluzie faţă de modul în care se împlinesc marile speranţe pe care le aveam cu toţii în 1990. Şi-atunci, chiar dacă nu eşti un nostalgic şi-ai rupt definitiv relaţiile cu trecutul tău de membru pe cere, nu poţi să nu te-ntrebi: de ce l-om mai fi împuşcat pe Ceauşescu?) Programul Festivalului internaţional de teatru “Atelier” Marţi, 11 iunie Ora 17, sala mare: “Medeea" - după Euripide, Seneca, Corneille, Teatrul “Poeme” din Bruxelles (Belgia) Ora 21, sala mare: “Scaunele” de Eugen Ionescu, Euro Theater Central din Bonn (Germania), în afara concursului, eleviiactori de la Colegiul Naţional Mihai Viteazul vor prezenta (ora 16 - sala Studio) spectacolul “ A u I u I a r i a ” după Plaut care a fost văzut recent la Festivalul de la Holzheim (Austria). Cronica optimistului Beat criţă ! Beţia devine altfel decât cea de bere sau de tărie, ştiu asta din povestirile amicilor... Despre starea prostmahmureală a românilor căzuţi în darul beţiei (ce frumoasă expresie, darul beţiei!...) a aflat, cevaşilea, şi Uniunea Europeană, care a decis să ne ajute mei românilor mei, dacă vreţi la voi UE musai se ve ardeţi jumătate viile. în traducere liberă sugestia pretenţioşilor europeni sună aşa: vreţi UE, renunţaţi la viile voastre pline de soiuri hibride, care nu cadrează cu dorinţele pieţei europene. Culmea e că pretenţia UE nu mi se pare exagerată. Ştiu eu ce ştiu, Moldova mea natală e plină de vii cu struguri puternic aromaţi, foarte gustoşi, din care faci un vin numai bun să-ţi baţi nevasta şi copii, să-i alungi din casă şi să-ţi aduci în intimul spaţiu vecina din bojdeuca de peste drum... Aşa că vom arde viile hibride dacă acesta va fi preţul intrării noastre în UE, dar teamă mi-e că la viişoara de lângă casă, producătoare de vinuri ticălosamăgitoare, nu vom renunţa. Decât să dai un ban pe vodca sau romul cârciumarului, mai bine te-mbeţi sistematic cu vinul tău... ANONIMUS Cotidian social-politic al județului Covasna Bloc ANL în Sfântu Gheorghe în municipiul Sfântu Gheorghe au fot demarate lucrările pentru construirea unui bloc de locuinţe prin intermediul ANL. Terenul atribuit de autorităţile locale se găseşte pe strada Liliacului. Szombati Carol, reprezentantul ANL în judeţul Covasna a declarat că blocul va avea 24 de apartamente, fiind compus din parter, subsol și trei etaje. Costul estimativ al lucrărilor este de 16 miliarde de lei, iar termenul de predare este vara anului viitor. Cele 24 de apartamente vor fi atribuite în regim de închiriere familiilor tinere, în cadrul aceluiaşi program, în curând, la întorsura Buzăului şi Baraolt vor fi date în folosinţă 15, respectiv 12 apartamente. Iniţial, acestea au fost construite în vederea vânzării lor însă, preţul mare a făcut ca oferta să nu fie atractivă pentru potenţialii cumpărători. (R.C.) Programul SAPARD a rămas singura sursă de accesat pentru obţinerea de fonduri în scopul reabilitării drumului intercomunal Zagon-Boroşneu Mare în aceste zile câţiva specialişti de la firma bucureşteană SC Consilier Construct SRL se află la Zagon pentru executarea unui studiu de fezabilitate în vederea reabilitării drumului intercomunal ce leagă această comună de cea vecină, Boroşneu Mare, şi care, din cauza degradării avansate a covorului asfaltic a devenit impracticabil pentru circulaţia mijloacelor de transport auto. După ce timp de vreo 2 ani edilii celor două comune au tot încercat să obţină fonduri de la bugetul Consiliului judeţean pentru refacerea acestui drum, ce face legătura cu Covasna, alegându-se însă numai cu promisiuni, s-au decis să se asocieze în întocmirea unui proiect pentru obţinerea de fonduri prin Programul de dezvoltare rurală SAPARD al Uniunii Europene. Documentaţia necesară a fost pregătită până la cele mai mici detalii şi amănunte, iar domnul Kiss Iosif, primarul comunei Zagon ne-a declarat că o va depune până la sfârşitul acestei săptămâni la Agenţia Naţională SAPARD din Bucureşti şi la Centrul zonal de la Alba lulia. Dacă proiectul va fi unul câştigător, şi sunt speranţe în acest sens, deoarece aşa cum menţionam a fost foarte bine întocmit, atunci se va putea beneficia de o finanţare de 1 milion de euro, adică de vreo 30 de miliarde de lei, maximum cât se poate acorda prin Programul SAPARD pentru un singur proiect de investiţii în infrastructură. Aceşti bani ar fi suficienţi pentru refacerea a 14 kilometri de drum, din care 6 km pe raza comunei Boroşneu Mare şi 8 km pe cea a comunei Zagon, în care va fi inclusă şi partea ce leagă centrul localităţii de zona de sus, până la Căminul cultural nr.2. Totodată, ar urma să fie reconstruite şi trei poduri de trecere peste pârâul Zagon. Rămâne deci de văzut dacă proiectul respectiv va avea câştig de cauză, ceea ce se va putea şti nu peste mult timp. Aurel GOLCIU Campania Inspectoratului Teritorial de Muncă Covasna pentru Contracararea neregulilor din construcţii Vasilica CIOBANU în luna mai, timp de zece zile, patru echipe de control din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Covasna a desfăşurat o campanie privind respectarea prevederilor legale referitoare la condiţiile de muncă, securitate şi sănătate în muncă şi identificarea cazurilor de muncă fără forme legale, precum şi în legătură cu relaţiile de muncă în domeniul construcţiilor. Organizarea acestei campanii a fost necesară ca urmare a depistării unui număr destul de mare a cazurilor privind munca la negru în acest domeniu de activitate, nereguli ce au implicaţii în plan economic şi social. în această campanie de control, care, de fapt, era desfăşurat la nivel naţional, au fost vizate unităţile care realizează construcţii civile, industriale, agricole şi de altă natură, inclusiv unităţile comerciale en gros şi en detail pentru materiale de construcţii, indiferent de mărime şi forma de proprietate a acestora şi beneficiarul lucrărilor. Astfel, în judeţul Covasna au fost verificate 156 de unităţi cu personalitate juridică, care totalizează 2580 de salariaţi. în timpul acestor controale au fost verificaţi, pe bază de declaraţii la locul de muncă, 792 de salariaţi. Cu prilejul controalelor sau constatat 190 de deficienţe, din care 50 în domeniul relaţiilor de muncă şi 140 în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă. Cele patru amenzi contravenţionale în valoare totală de 110 milioane de lei şi 18 avertismente aplicate de echipele de control vizează încălcarea dispoziţiilor legale în domeniul relaţiilor de muncă, al condiţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă. De asemenea, încălcările grave de la prevederile legale au condus la oprirea a 10 lucrări de construcţii şi 7 echipamente tehnice. Principalele abateri de la legislaţia privind relaţiile de muncă fac referire la următoarele aspecte: primirea la lucru a persoanelor fără întocmirea și înregistrarea contractului individual de muncă; nerespectarea termenului de 20 de zile de la angajare pentru înregistrarea contractelor individuale de muncă la I.T.M. Covasna; lipsa registrului special pentru persoanele angajate cu convenţie civilă de prestări de servicii; lipsa sau neactualizarea contractului colectiv de muncă pentru unităţile care au mai mult de 21 de salariaţi; nedepunerea la timp a statelor de plată şi a actelor care fac dovada datoriilor legale către bugetul de stat. Referitor la condiţiile de muncă, securitatea şi sănătatea în muncă s-au constatat următoarele încălcări ale legislaţiei: neefectuarea instructajului periodic de protecţie a muncii, lipsa controlului medical la angajare sau a celui periodic, lipsa echipamentului individual de protecţie, depozitarea materialelor inflamabile în locuri interzise etc. Reamintim că, prin H.G. nr. 238 din martie a.c. au fost majorate amenzile contravenţionale chiar şi de zece ori. Prin urmare, munca la negru se sancţionează acum cu amenzi cuprinse între 50-100 de milioane de lei, iar refuzul angajatorului de a îndeplini măsurile dispuse de inspectoratul de muncă se sancţionează cu amendă cuprinsă între 30-100 de milioane de lei. Demeter Janos contraatacă... Doni Decebal FELDIOREAN Principalul subiect abordat la conferinţa de presă desfăşurată ieri, la sediul Consiliului judeţean, de către preşedintele Demeter Janos, încadrat de vicepreşedintele Vajda Lajos şi directorul general al SC Drumuri şi Poduri Covasna SA, Nemes Imre, a constat în contracararea afirmaţiilor acuzatoare ale deputatului Adrian Căşunean Vlad la ultima întâlnire cu reprezentanţii mass media. “Viaţa politică a judeţului Covasna a devenit foarte intensă în ultima vreme, aşa că e bine ca opinia publică să ştie adevărul. Astfel, ţin să răspund afirmaţiilor d-lui Adrian Căşunean referitoare la Societatea Drumuri şi Poduri. Din '98 există un contract de încredinţare directă încheiat pe cinci ani între Consiliul judeţean şi SC Drumuri şi Poduri Covasna SA, iar dacă dl. deputat nu ştie acest lucru după ce şase luni a fost consilier judeţean este numai problema lui”, a declarat într-o primă fază Demeter Janos, preşedintele CJ, care a ţinut să precizeze că nu-i place să intre în polemică, dar că atât domnia sa, cât şi instituţia pe care o conduceau propriul orgoliu şi prestigiu şi, prin urmare, nu pot lăsa asemenea afirmaţii să treacă neobservate." Cu privire la firmele pomenite de preşedintele PSD Covasna, care ar lucra prin diferite zone ale judeţului, Demeter Janos a precizat: “Nu este vorba despre nişte firme, ci despre formaţii de lucrări din cadrul SC Drumuri şi Poduri, situate în localităţile Sânzieni, Brateş, întorsura Buzăului şi Baraolt. Mai mult, dânsul a făcut referire la o firmă din Bacău care a spus că dacă se poate asfalta un km. de drum cu mai puţin de trei miliarde lei, va asfalta în judeţul Covasna 10 km. de drum. Noi aşteptăm ca respectiva firmă să vină şi să asfalteze cei 10 km de drum judeţean, deoarece în judeţul Covasna SC Drumuri şi Poduri asfaltează un km. de drum cu puţin peste un miliard lei.” în continuare, preşedintele (Continuare în pagina a 2-a) lomnia Filiala de Cruce Roşie Covasna organizează în luna iunie o nouă acţiune umanitară sub genericul: “O şansă pentru copiii aflaţi în suferinţă” ■ Sunt vizaţi minorii orfani de ambii părinţi şi cei care suferă de tuberculoză sau sunt infectaţi cu virusul HIV • Horia C. DELIU Este bine cunoscută activitatea susţinută pe care filiala de Cruce Roşie Covasna o desfăşoară - mai ales de la Revoluţie încoace - pentru a veni în sprijinul unor fiinţe defavorizate de soartă, a familiilor cu mulţi copii, oamenilor singuri, în etate, bolnavi, cărora nu are cine să le întindă o mână de ajutor, a unor suferinzi incurabili. Programele periodice de întrajutorare a fiinţelor fără posibilităţi materiale, aflate în mare dificultate s-au bucurat mereu de un ecou favorabil pe plan local dar şi naţional, după cum a apreciat nu o dată chiar în faţa noastră conducerea Societăţii Naţionale de Cruce Roşie - oamenii sărmani aşteptând ca pe o binecuvântare orice nou gest umanitar. Pornind de la aceste considerente, aşa după cum ne-a precizat doamna Balász Mária Magdolna, director al Filialei judeţene Covasna, “dorim, ca şi în anii precedenţi, să putem oferi în luna iunie 2002 anumite daruri copiilor orfani de ambii părinţi, care nu sunt instituţionalizaţi, nu sunt încredinţaţi unui tutore sau care se găsesc în plasament familial. Vor fi ajutaţi, de asemenea, copiii care suferă de tuberculoză sau sunt infectaţi cu virusul HIV. Tot în această lună continuăm să strângem fonduri pentru a organiza Tabăra de vară a copiilor orfani şi a copiilor care provin din familii cu mulţi membri, ce au grave probleme sociale. Persoanele care doresc şi pot să ne sprijine în aceste acţiuni, precizează în final doamna directoare, ne pot contacta prezentându-se fie direct la sediul Crucii Roşii din municipiul Sfântu Gheorghe, strada Kos Karoly nr. 7, fie sunând la telefonul 313.802 sau trimiţând sume în contul nr. 2511205. 1/rol deschis la BCR sucursala Sfântu Gheorghe”. *** Iată, aşadar, o valoroasă iniţiativă pe care se cuvine să o susţinem, fiecare după posibilităţile materiale sau logistice de care dispunem, încercând şi în felul acesta să contribuim cât de puţin la ameliorarea situaţiei unei pături (din păcate, tot mai numeroase) a tinerei generaţii de azi din România. Vom reveni şi cu alte elemente informative pe parcurs, redacţia ziarului Cuvântul Nou susţinând dea lungul anilor mereu asemenea acţiuni pline de substanţă, adresate semenilor nevoiaşi. Negociatorul şef pentru aderarea la UE comentează declaraţiile lui Gunther Verheugen Negociatorul-şef al României cu UE, Vasile Puşcaş, consideră că afirmaţiile comisarului european pentru extindere, Gunther Verheugen, nu se referă la încetinirea ritmului negocierilor de aderare a României la UE, ci sunt un semnal pentru cei care au susţinut aderarea României şi Bulgariei la UE înainte de 2007. într-un comunicat al MIE, remis, luni, agenţiei MEDIAFAX, se precizează ca în viziunea României, accelerarea negocierilor înseamnă recuperarea întîrzierilor în îndeplinirea criteriilor de aderare - politice, economice și administrative - astfel încît aderarea la UE să aibă loc la data propusă de România: 1 ianuarie 2007. România dorește să finalizeze negocierile de aderare în 2004 pentru a implementa acquis-ul comunitar și pentru a exista suficient timp pentru ratificarea Tratatului de aderare de toţi cei 25 de membri ai Uniunii. Statele care vor adera la UE în 2004 au la dispoziţie doi ani de la finalizarea negocierilor pînă la integrarea în Uniune, perioadă în care tratatele de aderare să fie votate de cetăţeţenii celor 15 state membre ale UE. Comisarul responsabil cu lărgirea Uniunii Europene, Günther Verheugen, a declarat, în faţa comisiei pentru afaceri europene a parlamentului danez, că nu este de dorit ca negocierile cu România şi Bulgaria să fie accelerate, întrucît aceste state candidate nu ar putea fi primite în nici un caz în UE pînă în 2007, din cauza programării financiare a Uniunii. Comisarul a recunoscut că “pur şi simplu nu va fi posibil ca cele două ţări să fie primite în Uniune în cadrul financiar existent, şi din acest motiv nu este de dorit ca negocierile de aderare să fie accelerate”. PSD va recomanda grupurilor sale parlamentare să amâne medierea la legea privind dreptul la replică Delegaţia Permanentă a PSD va recomanda grupurilor parlamentare ale partidului să amîne procesul de mediere la proiectul de lege privind dreptul la replică pînă după ce va avea loc o întîlnire a reprezentanţilor PSD cu cei ai Consiliului de onoare al presei, pentru a vedea punctele de vedere şi soluţiile cele mai bune în legătură cu acest text de lege, a declarat, luni, preşedintele PSD Adrian Năstase. “în opinia noastră, nu este urgent să ne concentrăm asupra procesului de mediere a acestui proiect între cele două Camere ale Parlamentului. Este important ca toate grupurile parlamentare să se întîlnească cu Consiliul de onoare al presei”, a spus Năstase. El a arătat că PSD este dispus pentru o asemenea întîlnire şi consideră că o discuţie directă cu reprezentanţii presei îi va permite să afle rezervele acesteia în legătură cu textul proiectului de lege şi să comunice punctele de vedere ale partidului. Năstase a mai spus că pentru reglementarea acestui domeniu se poate găsi un model deja existent, sugerînd, în acest sens, modelul francez. Preşedintele PSD a apreciat că, în acest moment, dezbaterile în legătură cu legea dreptului la replică nu reprezintă o prioritate naţională şi că “ar fi contraproductiv" să se creeze sentimentul că PSD doreşte să “pună botniţă presei". “Poate unii dintre colegi’ ar fi dorit soluţii radicale, dar eu cred că avem o responsabilitate politică şi nu trebuie sa inventăm false războaie”, a adăugat Năstase. El a respins ideea că PSD ar avea o atitudine negativă şi dominantă faţă de presă şi a făcut un apel ca problemele existente să fie rezolvate “responsabil şi inteligent”. “Adresez o invitaţie ziariştilor să căutăm împreună soluţiile cele mai bune. Nu trebuie să ne enervăm pe teme care nu reprezintă chestiuni fundamentale în acest moment", a mai spus Năstase, adăugind că nu crede că PSD şi presa au obiective diferite. Proiectul de lege privind dreptul la replică, iniţiat de ministrul Apărării Ioan Mircea Paşcu, a provocat critici atît din partea opoziţiei, cît şi din partea liderilor de opinie, care au apreciat că şeful statului nu ar trebui să o promulge în forma actuală. PNL a anunţat că va contesta această lege la Curtea Constituţională şi că se va adresa şi organizaţiei Amnesty International. Prăbuşire a extremei-drepte şi a stângii în alegerile legislative din Franţa Avansul net pe care l-a înregistrat dreapta tradiţională în primul tur al alegerilor legislative din Franţa a scos în evidenţă, duminică, o prăbuşire a extremelor, ......................... atît de dreapta, cît şi de stînga, în raport cu alegerile prezidenţiale, relatează AFP. Extrema dreaptă a obţinut, potrivit institutelor de sondare a opiniei publice, între 12 şi 13 la sută dintre voturi, iar extrema stîngă a înregistrat mai puţin de 3 la sută. După ce aceste institute au creditat candidaţii dreptei tradiţionale cu o largă majoritate, Jean-Marie Le Pen a calificat drept "antidemocratic" modul de scrutin majoritar în baza căruia partidul său va obţine un "număr foarte mic de mandate”. FN a obţinut aproximativ 11 la sută dintre voturi, iar un mic partid disident, Mişcarea Naţională 311 Republicană (MNR), aproximativ 1 la sută din voturi din 577 de circumscripţii. Candidaţii extremei drepte nu se vor putea menţine decît în aproximativ 30 de circumscripţii, faţă de 132 la ultimele legislative, în 1997. Le Pen a provocat un seism politic, pe 21 aprilie, cînd s-a (Continuare în pagina a 7-a). MERIDIANE