Cuvântul Nou, iunie 2002 (Anul 13, nr. 3394-3418)

2002-06-25 / nr. 3414

Anul XIII Numărul 3414 8 pagini I Marți 25 iunie 2002 2500 lei Excluşi şi dezechilibraţi Dumitru MANOLĂCHESCU Scena politică românească tinde să se aplece tot mai mult, unii ar spune periculos de mult spre stânga. Se aşteaptă un "dezmăţ” sinucigaş al PNL, provocat pe de o parte de ideea altfel firească a (încă) preşedintelui Valeriu Stoica de a face singura alianţă posibilă în actuala configuraţie a Parlamentului, cu Partidul Democrat şi pe de altă parte de acuzele care se aduc opoziţiei lui Stoica, anume că alde Patriciu şi Antonescu ar vrea să pună PNL la remorca PSD. Dealtfel, dacă mă gândesc bine, şi cu PD se întâmplă ceva asemănător, Traian Băsescu şi câţiva din anturajul lui politic încearcă să pună în operă un program de îndepărtare a PSD de la Putere. Pe cale paşnică, desigur, nu e vorba de vreun puci, dar în înfăptuirea acestei idei e nevoie de aliaţi, pe care nu printre susţinătorii lui Dinu Patriciu îi afli, ci la Valeriu Stoica. Altfel spus, miza luptelor interne din PNL şi PD este îndepărtarea PSD de la putere. Paradoxal, cu toate că acest lucru ar trebui să convină pe de-a-ntregul şi PNL, şi PD, iată că nu toţi fruntaşii acestor partide doresc explicit o luptă gen “totul sau nimic” cu experimentaţii politicieni ai PSD. Primul pas al înţelegerii PNL-PD în această direcţie este excluderea oricăror alianţe cu PSD. Şi-atunci, îşi şopteşte-n barbă Patriciu, ce mai negociez eu cu Puterea?! La fel ca Patriciu gândesc, se pare, Radu Berceanu (ştie el de ce...), Alexandru Sassu şi Petre Roman, cel din urmă fiind primul pe lista agreaţilor de către PSD pentru orice fel de negocieri între cele două partide. Nu-mi dau seama ce şanse de reuşită ar avea un război total al celor două partide cu PSD, în condiţiile în care electoratul este încă, în bună măsură, de partea partidului de guvernământ. Traian Băsescu este atacat pe toate fronturile, din interior şi din exterior, la fel se întâmplă cu Valeriu Stoica, e clar că PSD are tot interesul să alimenteze conflictele interne din PD şi PNL, pentru a-şi aşeza la conducerea lor echipe agreate, cu care se poate negocia orice... Nu cred că o scenă politică în care conduce un partid de centru stânga, mare şi puternic, dar în care dreapta nu e reprezentată poate fi considerată un exemplu de democraţie şi echilibru într-o Românie supusă tuturor pericolelor perioadei de tranziție. Ziua drapelului naţional Cu prilejul sărbătoririi miercuri, 26 iunie, a Zilei drapelului naţional se va desfăşura un program adecvat. Astfel, de la ora 11, va avea loc un ceremonial militar în Garnizoana Sfântu Gheorghe care va cuprinde: arborarea Drapelului Naţional al României la Monumentul Ostaşului Român, după care se va desfăşura ceremonialul militar şi religios. în acest cadru, garda de onoare va prezenta onorul militar, se vor rosti alocuţiuni referitoare la Ziua drapelului naţional, înălţarea drapelului României, preotul militar va rosti binecuvântarea drapelului, defilarea gărzii de onoare. Vor participa reprezentanţi ai Prefecturii, Consiliului judeţean, ai altor instituţii civile şi militare din municipiu. Cronica optimistului Fără dosar Dacă ai sau, Doamne păzeşte!, vrei să ocupi o funcţie publică mai acătării, nu mai vorbesc să faci politică, trebuie să îndeplineşti o condiţie esenţială: să nu ai dosar. Nu, nu la SRI sau la CNSAS, ci la PRM, adică la CV Tudor sau Daniela Buruiană. La SRI dosarul e bine păzit, cu CNSAS se mai poate negocia, dar un dosar de agent al fostei Securităţi la Vadim e belea curată, te spurcă madam Buruiană la OTV de nu te mai spală nici un detergent! Vadim îşi devorează duşmanii prin gura uneia despre care Dinescu a spus că-şi pune poalele-n cap. Cam aşa şi e, văzând şi auzind ce bălmăjeşte la OTV te întrebi dacă această Buruiană e întreagă la minte şi ce caută ea în Senatul României?! în capul ei, intoxicată de “documentele" foştilor securişti pripăşiţi cu nemiluita în PRM, Andrei Pleşu, Mircea Dinescu şi Horia Patapievici au fost agenţi ai lui Ceauşescu, puşi să facă spionaj prin Rusia şi prin alte ţări vecine... Motivul real al războiului PRMDinescu este însă cu totul altul, nu calitatea de fost agent ceauşist a lui Dinescu îl interesează pe Vadim, ci hotărârea celor trei intelectuali români de a se bate pentru a face publică o listă cu numele foştilor securişti care au făcut poliţie politică şi acum sunt bine-merci, pripăşiţi, cum spuneam, din greu pe la PRM. Uite la ce minuni te poţi aştepta de la alde Vadim şi Buruiană când ataci “grosul" trupelor mercenare ale justiţiarului partid... ANONIMUS COSYS computer systems PARTENERUL NOSTRU INTERNET Telefon: 351619 Sport Pagina 6 pagina 3 Comunității româneşti din județul Covasna - sinteze monografice * Căldurile foarte mari ne pot afecta în multe feluri. Un mare pericol de sezon - taxiinfecţiile alimentare - Consideraţii de specialitate ale d-nei dr. Lavinia Drăgoiu, şef al Inspectoratului Sanitar de Stat Covasna - Horia C. DELIU Vremea călduroasă pe lângă bucuria pe care o produce multora dintre noi, dornici de a ne bucura de vacanţă după o prea lungă perioadă de timp nefavorabil, poate fi însă duşmanul sănătăţii, dacă nu ştim să ne protejăm. Canicula din ultimele zile ne-a alertat în mai multe privinţe, după cum deja am semnalat în ziarul nostru de vineri, 21 iunie a.c. Azi nu ne referim la expunerile nesăbuite la soare ori la aruncarea în apa rece când suntem înfierbântaţi, imprudenţe ce pot fi foarte grave, ci la consumarea unor alimente ce s-au alterat din pricina faptului că nu au fost menţinute la o temperatură adecvată. D-na dr. Lavinia Drăgoiu, inspector-şef al Inspecţiei Sanitare de Stat Covasna, mai vechea noastră colaboratoare în domeniu, ne oferă azi un prim set de informaţii, urmând să revenim şi cu alte materiale pe această temă.Aşadar, stimată doamnă doctor Drăgoiu, ce sunt toxiinfecţiile alimentare, această sintagmă pe care o auzim des folosită în sezonul călduros? Este foarte bine că abordăm acest subiect, deoarece populaţia trebuie informată corect şi din timp în legătură cu nişte pericole potenţiale. Toxiinfecţiile alimentare (TIA) sunt îmbolnăviri provocate de microorganisme patogene componenta infecţioasă şi/sau de toxine produse de anumite microorganisme patogene componenta toxică. Nu are rost să intrăm în detalii de specialitate, deoarece mulţi cititori poate nu vor înţelege elementele prezentate, dar e bine să precizăm care sunt semnele bolii? Ele apar la un interval cuprins între două-trei ore şi două trei zile, în funcţie de microbul care a determinat producerea toxiinfecţiei alimentare. Simptomele pot arăta prezenţa infecţiei (febră, stare generală alterată, apariţia scaunelor diareice, dureri abdominale) sau pot fi semne de intoxicaţie (uneori febrat şi chiar scaune diareice, dar cu stare generală alterată, durere de cap, vărsături). - Şi cum ştim care sunt alimentele care ne fac rău? - Interesant este că alimentele care pot determina producerea TIA nu prezintă în majoritatea situaţiilor semne de alterare, nu au modificări ale aspectului (culoare, consistenţă), ale mirosului şi gustului, nu au întodeauna semne de fermenataţie şi aşa mai departe! Interesant. Şi atunci? Se cer respectate câteva reguli de bază pentru a preîntâmpina apariţia acestui gen de boli. Prima dintre ele o constituie curăţenia. Şi aici intră spălarea mâinilor înainte de a începe prepararea mâncărurilor, dar şi după aceea, de asemenea, spălarea mâinilor după utilizarea toaletei. Se cer curăţate foarte bine suprafeţele şi ustensilele de bucătărie şi realizarea protecţiei bucătăriei împotriva insectelor, rozătoarelor etc. Subiectul fiind vast vă propun, stimată doamnă doctor, nu înainte de a vă mulţumi pentru datele şi informaţiile oferite să ne oprim azi aici, urmând să reluăm tema cu un alt prilej. Cotidian social-politic al județului Covasna Fără surse financiare, ajutoarele sociale rămân...doar o idee bună Vasilica CIOBANU Până acum, Primăria Sita Buzăului a achitat ajutoare sociale în sumă totală de 350 de milioane de lei. Pentru suma respectivă, beneficiarii acestor drepturi bănești, mai exact persoanele apte de muncă, au efectuat în totalitate orele de muncă ce le-au revenit conform Legii nr. 416. Astfel, au fost formate echipe a câte 20-30 de persoane, s-au întocmit grafice şi pontaje şi s-au executat lucrări în interesul comunităţii. Principalele lucrări efectuate au vizat curăţirea şi întreţinerea păşunilor şi locurilor publice, în lunile februarie şi martie, spre exemplu, s-au decolmatat cursuri de apă, s-au săpat şanţuri şi drene pentru apă. Apoi, tot cu ajutorul acestor persoane s-au montat suporţi pentru flori pe stâlpii de energie electrică situaţi în comună, efectuându-se desigur multe alte lucrări mai mici. Cum, la un moment dat, primăria n-a mai dispus de fonduri pentru achitarea ajutoarelor sociale, în rândul unor beneficiari ai acestor drepturi băneşti s-au ivit nemulţumiri în ideea că ei muncesc fără a fi plătiţi, a stopat efectuarea oricărei lucrări în acest sens. Prin urmare, Primăria Sita Buzăului va putea mobiliza oamenii pentru efectuarea orelor de muncă în vederea acordării ajutoarelor sociale numai în momentul în care i se vor repartiza noi fonduri în acest scop. “Este, totuși, un lucru bun care derivă din această lege, şi anume faptul că persoanele înscrise în dosarele pentru plata ajutoarelor sociale beneficiază de asistenţă medicală gratuită şi, eventual, de zile de spitalizare fără plată - spune domnul Constantin Filofi, primarul comunei Sita Buzăului. Pe de altă parte, aceşti oameni au fost de un folos real pentru efectuarea unor lucrări de interes general, deci se pot realiza lucruri bune pe fondul Legii nr.416, cu condiţia de a ni se aloca fondurile necesare, altfel suntem puşi într-o situaţie neplăcută. Vom continua plata ajutoarelor sociale şi efectuarea orelor de muncă numai dacă la rectificarea bugetului vom primi sumele aferente, pentru că trebuie să fim realişti asupra faptului că de la bugetul local n-avem cum să alocăm sumele respective.” în prezent, în evidenţa Primăriei Sita Buzăului se află 85 de dosare pentru acordarea ajutoarelor sociale, cuprinzând cam 300 de beneficiari care aşteaptă zi de zi să primească acei bani. Primăria este neputincioasă însă în faţa acestui fenomen deoarece, chiar dacă impozitele şi taxele de la populaţie se încasează în procent destul de mare, cam 97 la sută în anul trecut și tot cam atât în primul trimestru din anul în curs, sumele colectate abia acoperă cheltuielile de strictă necesitate ale primăriei. Au fost reluate lucrările de construcţie a noii biserici ortodoxe din Zăbala La sfârşitul primăverii, la Zagon a fost reluată construirea noii biserici ortodoxe din această localitate în care comunitatea românilor ortodocşi este numeroasă. • După ce în anul trecut s-a reuşit terminarea fundaţiei viitorului lăcaş de cult, acum constructorii de la firma Construcţii Adriana SRL din Păpăuţi lucrează la zidărie şi armare. O mare parte din cărămida necesară, vreo 7500 de bucăţi, a fost cumpărată din timp din sumele adunate din donaţiile credincioşilor,, care continuă să sprijine cu bani ridicarea bisericii. Părintele Nicolae Hagiu, preotul paroh al Parohiei Ortodoxe din Zagon, ne-a spus că are promisiuni de sponsorizare pentru procurarea de materiale de construcţie din partea conducerilor societăţilor comerciale Ardealul SRL din Covasna şi Covalact SA din Sfântu Gheorghe şi că nădăjduieşte ca în acest an zidurile bisericii să fie ridicate până la înălţimea de 4-5 metri, urmând ca apoi să fie turnată centura superioară. O sursă de materiale şi bani pentru continuarea construcţiei ar constitui-o şi pădurea cu care Parohia Ortodoxă din Zagon a fost pusă nu demult în posesie. E vorba de o suprafaţă de 30 de hectare, retrocedată potrivit prevederilor Legii 1/2000 privind retrocedarea terenurilor agricole şi cu vegetaţie forestieră. Spuneam ar constitui-o, pentru că, din cele discutate cu părintele Nicolae Hagiu, am înțeles că încă nu s-a primit de la Inspectoratul Teritorial Silvic, prin Ocolul Silvic Covasna, pe raza căruia se află pădurea parohiei, aprobarea pentru exploatarea de masă lemnoasă. Bine ar fi ca aceasta să fie dată deci cât mai curând posibil. Aurel GOLCIU Mircea Geoană afirmă că românii cu dublă cetăţenie ar trebui să aibă dreptul de a candida Ministrul de Externe Mircea Geoană a declarat, luni, la Forumul presei române de pretutindeni, că una dintre modificările ce ar trebui aduse Constituţiei este cea privind dreptul românilor cu dublă cetăţenie de a candida pentru funcţii publice în România. Mircea Geoană a mai spus că una dintre cauzele întîrzierilor în procesul de tranziţie din România este şi “necuplarea cu elita din afara ţării". El a pledat pentru “reîntoarcerea României în Occident şi reîntoarcerea românilor din străinătate în România". Ministrul de Externe a pledat de asemenea pentru “reclădirea mîndriei de a fi român, fără patetism şi fără naţionalism excesiv”. El a apreciat că românii din Occident ar trebui să-şi dirijeze atenţia nu numai către ţara de origine, ci şi către românii din ţările aflate în afara spaţiului UE, cum ar fi Republica Moldova şi statele balcanice. Ştrandul din Sfântu Gheorghe rămâne închis Chiar dacă temperaturile au devenit extrem de ridicate, ştrandul din municipiul Sfântu Gheorghe rămâne închis. Acest obiectiv, necesar pe o asemenea caniculă, este şi el victima restanţelor mari acumulate de populaţie, instituţii publice şi agenţi economici la întreţinere. Valeriu Şerban, directorul Gospodăriei Comunale Sfântu Gheorghe ne-a declarat că, până când Distrigaz-ul nu va redeschide robinetul pentru alimentarea societăţii de termoficare Delkaserv, cu gaz metan, cele două bazine ale ştrandului municipal vor rămâne goale. „Nu putem să umplem ştrandul numai cu apă rece, la 12 grade C. Temperatura apei din bazin trebuie să fie de 22 de grade“, a spus Valeriu Şerban. Aşadar, cel puţin până la sfârşitul acestei luni, porţile ştrandului municipal vor rămâne închise. Anul trecut, această „oază de răcoare“ pentru covăsnenii înfierbântaţi a produs anul trecut o pagubă de aproximativ 200 de milioane de lei. Administratorii spun că preţul apei nu poate fi compensat de încasările obţinute din vânzarea biletelor. Chiar dacă, în luna iulie, Delkaserv-ul va putea furniza apa caldă pentru ștrand, edilii ar putea refuza alocarea de bani din bugetul local pentru compensarea pierderilor. (R.C.) PD acuză PSD de fraudă la alegerile locale parţiale din Alexandria PD Teleorman susţine că are dovezi potrivit cărora, la alegerile locale de duminică, din oraşul Alexandria, mai mulţi cetăţeni rromi au fost plătiţi cu 50.000 de lei pentru a-l vota pe candidatul PSD la funcţia de primar. Corin Lunganu, preşedintele organizaţiei PD Teleorman, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că au existat şi funcţionari publici care “au fost angajaţi deplin în aducerea la vot a populaţiei rromi”. Lunganu afirmat că PD deţine o casetă video, pe care a transmis-o mai multor televiziuni naţionale, şi fotografii cu rromi care au declarat că au primit bani pentru a vota. “Este neplăcut pentru populaţia din Alexandria să fie desemnat un primar al ţiganilor", a remarcat Lunganu, precizînd că la scrutinul de duminică prezenţa la vot în Alexandria a fost de 20,15%, aproape jumătate dintre aceşti electori fiind de etnie rromă. Al doilea tur de scrutin în Alexandria va avea loc în 30 iunie, în cursa pentru postul de primar rămînînd candidatul PSD şi cel al PD. în primul tur, candidatul PSD a obţinut 4067 voturi, iar cel al al PD 1210 voturi. Prezent la conferinţa de presă, vicepreşedintele democrat Ioan Oltean a declarat că HU a avut candidaţi în 12 din cele 13 localităţi unde s-au organizat duminică alegeri locale, singura excepţie fiind comuna Ghindari din Mureş, unde 90% din populaţie este de origine maghiară. In trei dintre aceste localităţi, candidaţii PD s-au situat pe locul doi. în restul localităţilor, plasarea PD pe un loc “mai puţin apreciabil” a fost determinată, în opinia lui Oltean, de “o proastă selecţie” făcută de organizaţiile locale ale partidului în privinţa persoanelor desemnate pentru a intra în cursa electorală. Oltean a exemplificat această situaţie prin rezultatele obţinute de candidaţii PD în comunele Costeşti şi Mălureni din judeţul Argeş şi în comuna prahoveană Plopu. Biroul Permanent Naţional al PD a analizat, în şedinţa de luni, rezultatele obţinute de PD şi a hotărît ca, pînă la sfîrşitul anului, la nivelul fiecărui judeţ, organizaţiile locale să-şi desemneze cîte doi-trei candidaţi pentru alegerile locale din 2004, pentru ca trierea să se realizeze pe baza sondajelor din preajma scrutinului. S Elicopterele israeliene au omorât şase palestinieni, la Rafah Şase palestinieni, care se aflau la bordul a două maşini, în apropiere de Rafah, în sudul Fâşiei Gaza, au fost ucişi luni dimineaţă, iar alţi zece răniţi de rachete lansate de două elicoptere israeliene, au anunţat responsabili ai serviciilor medicale palestiniene, citaţi de AFP. Un responsabil al mişcării radicale musulmane Hamas a precizat, sub acoperirea anonimatului, că doi membri de seamă ai Hamas, Yasser Rizq, în vîrstă de 29 ................. .......... de ani, şi Amir Qoffa, în vîrstă de 28 de ani, se numără printre cei care au murit în acest atac, la fel ca doi dintre fraţii lui Rizq, Bassam şi Yassef. Potrivit sursei citate, Yasser Rizq “era rănit iar fraţii săi îl transportau la spital în momentul în care au fost atacaţi de elicopterele israeliene”. Qoffa se afla într-un taxi al cărui şofer şi-a pierdut viaţa, ca şi un alt pasager, Mahdat Jurani, în vîrstă de 17 ani. Directorul spitalului din Rafah, Aii Mussa, a confirmat identitatea celor şase persoane ucise în raid. Printre cei zece răniţi figurează un copil de zece ani, au adăugat sursele medicale. Postul public de radio israelian a precizat că operaţiunea i-a avut drept ţintă pe cei doi palestinieni lideri ai Hamas. Responsabilii serviciilor de securitate palestiniene s-au limitat să afirme că este vorba de o “operaţiune de asasinat cu ţintă precisă”, desfăşurată de armata israeliană. ------ La rîndul său, armata israeliană a recunoscut că a ucis, luni, un lider al mişcării Hamas, în cursul unei operaţiuni cu ţintă precisă, în sudul Fîşiei Gaza, care s-a soldat cu alte cinci victime.. Principalul negociator palestinian, Saeb Erakat, a denunţat, într-un interviu acordat AFP, “terorismul statului israelian care vrea să îngrozească populaţia palestiniană şi Autoritatea Palestiniană”. “în cîteva zile, 17 palestinieni au fost omorîţi de soldaţii israelieni”, a adăugat Erakat. MERIDIANE bY HE*-— HPragg