Cuvântul Nou, iulie 2002 (Anul 13, nr. 3419-3445)

2002-07-01 / nr. 3419

Anul XIII Numărul 3419 4 pagini a Cotidian social-politic al judeţului Covasna Luni 1 iulie 2002 2000 lei Expoziţie editorială Zilele “Andrei Şaguna” au debutat la cea de a X-a ediţie, jubiliară, sâmbătă 29 iunie, la Centrul Ecleziastic de documentare “Nicolae Colan” din Sf.Gheorghe, cu o expoziţie a apariţiilor de la editurile Arcus, Eurocarpatica, şi Carpaţii Răsăriteni. Viaţa acestor edituri este inseparabil legată de viaţa instituţiilor care şi-au propus, de-a lungul anilor, promovarea culturii şi identităţii naţionale româneşti din judeţele Covasna şi Harghita. Forumul civic al Românilor din Covasna şi Harghita Punctul de rezistenţă al manifestărilor de sâmbătă au fost dezbaterile pe marginea proiectului de statut al viitorului Forum civic al societăţii civile româneşti din Covasna şi Harghita. La dezbateri au fost prezenţi deputatul şi prefectul de Covasna, preşedinţi ai unor asociaţii, fundaţii şi ligi din judeţele Covasna şi Harghita. După discuţii necesare şi binevenite pentru clarificarea unor aspecte care ţin de delimitarea de politica Forumului, participanţii au convenit asupra oportunităţii continuării acestor dezbateri, creării unor grupe de lucru la definitivarea statutului şi finalizării până în luna septembrie a acestui statut. Ionel Simota - ’’Casa cu salcâmi” După amiază, la Casa memorială “Romulus Cioflec” din Arad a avut loc prezentarea ultimului volum de poezii al lui Ionel Simota, un sensibil poliţist ZILELE “ANDREI ŞAGUNA” din Miercurea Ciuc, care reuşeşte să îmbine armonios o meserie dură cu sensibilitatea poetică.Volumul a apărut la editura “Eurocarpatica”, fiind o premieră în materie de poezie. Despre versurile lui Ionel Simota nu vă spun decât că exprimă convingător talentul şi sufletul sensibil al unui moldovean pripăşit în Ciuc, populate fiind de nostalgia casei cu salcâmii copilăriei, pierdută în trecutul care ne aduce întotdeauna o lacrimă în colţul ochiului. Despre Ionel Simota vă voi spune că este un suflet mare şi un talent aşişderea rătăcit într-o uniformă demnă de poliţist român în Harghita. Simota EDITURA EUROCARPATICA Slâfttu GfeecMJb« 2032 ediţia a X-a~^] COSYS computer systems PARTENERUL NOSTRU INTERNET Telefon: 351619 Sport Pagina 2 Bac sau bau? Gabriel FLORESCU Este cutremurător ce se poate întâmpla la un examen de bacalaureat ce ar trebui să însemne un test nici prea-prea, nici foartefoarte şi cu prea puţine consecinţe pentru viitorul tânărului care trebuie să treacă acest hop! Auzim despre încercări de sinucidere pentru o notă de opt, dispariţii în chiar ziua examenului, încercări de a copia - adică tot tacâmul care întunecă un episod din viaţa unui adolescent în loc să devină un moment de sărbătoare. Să fi ajuns astăzi bacul un fel de bau-bau pentru absolvenţii de liceu? Cazurile semnalate de presă reflectă, însă, o anumită stare de spirit a elevilor, poate şi a părinţilor, consecinţă a faptului că sistemul de învăţământ din România a neglijat un aspect cât se poate de important: pregătirea psihologică a liceenilor. Pur şi simplu, cei ajunşi în faţa primul examen mai serios din viaţa lor demonstrează că nu sunt suficient de bine “antrenaţi” la acest capitol. Una este să înveţi şi să-ţi însuşeşti cunoştinţele elementare de psihologie şi cu totul altceva ca elevul să devină un subiect al psihologului din şcoală, al acestui specialist care să-i cunoască psihicul şi să intervină pentru consolidarea lui, astfel încât prezenţa la un examen să nu mai fie atât de stresantă. Faptul că elevul nu mai trece până la bac prin furcile caudine ale unui examen - capacitatea este doar o verificare parţială - realmente serios şi chiar eliminatoriu are, după cum se vede, repercusiuni serioase. Datorită modului cum a fost gândit actualul sistem de învăţământ s-a ajuns în situaţia ca bacul să devină un fel de “punte a suspinelor” din gimnastică. Odată luat bacul, intrarea în facultate a ajuns doar o chestiune de opţiune şi de... bani, altfel zis, numai cine nu vrea sau n-are suportul financiar necesar nu urmează o facultate. Cazurile extreme de capotare la prima încercare adevărată din anii de şcoală nu trebuie, fireşte, generalizate, dar nici tratate cu indiferenţă. Atâta timp cât la 18-19 ani unii tineri manifestă o atare labilitate psihică ne putem pune întrebarea ce se va întâmpla cu ei în viitor. Este evident că în competiţia... competenţei bacul este doar o formă de “încălzire”, el fiind urmat de alte numeroase teste ale cunoştinţelor la diferite materii. Deja a devenit o practică obişnuită şi în România ca ocuparea unor posturi să fie consecinţa unui examenconcurs în care funcţionează regula “care pe care”. Aşadar, majoritatea celor ce dau astăzi bacul vor mai avea suficiente ocazii când vor trebui să-şi demonstreze cunoştinţele. Or, dacă ei capotează acum din cauza insuficientei pregătiri în şcoală, este evident că nici perspectivele nu arată tocmai roz. Astăzi, în cantina Subansamble Auto are loc Prima întâlnire a conducerii AJOFP Covasna cu viitorii disponibilizaţi ai societăţii Astăzi, cu începere de la ora 10, cantina SC Subansamble Auto SA Sfântu Gheorghe va găzdui prima întâlnire a conducerii Agenţiei Judeţene de Ocupare şi Formare Profesională cu viitorii disponibilizaţi ai societăţii. Foarte probabil, nici de această dată, după cum s-a întâmplat în multe rânduri în asemenea cazuri, situaţia nu va fi tocmai roză, în primul rând pentru că “cele 485 de persoane disponibilizate înseamnă pentru noi 485 de probleme. Mai mult, fiecare dintre aceste persoane va dori să-şi spună păsul şi problemele”, a declarat la conferinţa de presă ţinută joi, Kelemen Tibor, directorul agenţiei. D.D.FELDIOREAN Cronica optimistului DICTATOR Tot mai mulţi români sărăciţi, dezgustaţi, obosiţi şi stresaţi de această tranziţie care nu se mai sfârşeşte şi nici nu ştie spre ce merge propun dictatura ca nouăveche formă de guvernare. Adică de ce să n-avem noi din nou o dictatură? Ce, nu ne-a fost bine cu Ceauşescu? Mulţi îl regretă pe Ceauşescu, Miron Cozma îl pomeneşte-n rugăciuni şi-n blestemele cu care îi cadoriseşte pe guvernanţii care-au fost, care sunt şi care vor veni şi nu-l vor elibera din închisoare. 70% din cei 80% de săraci lipiţi pământului din România regretă vremurile când n-aveau nici o libertate, naveau ziare şi televiziuni aşa-zis “libere”, dar aveau o pâine pe masă, o locuinţă şi un serviciu. Aşadar, dictatura să fie soluţia? Nu neapărat, unii dau variante: întoarcerea la comunism sau Vadim! Dacă mă gândesc bine, toate astea tot dictatură înseamnă, dracul e la fel de negru sau, după caz, la fel de blond... Principala acuză adusă firavei noastre democraţii este corupţia de tip mafiot. Toate guvernele post-decembriste sunt acuzate că au ţinut la sân mafioţi şi au permis dezvoltarea structurilor mafiote. Poţi să zici că nu-i aşa? Nu prea poţi. Mafia a lucrat şi lucrează, e din ce în ce mai greu să-i dai la cap, corupţia s-a generalizat şi, dacă lucrurile merg în continuare aşa, nu mai e mult până să uzăm şi noi de “modelul” argentinian, după care, obligatoriu, va urma o dictatură. Cercul se închide, faceţi jocurile, vă rugăm, nimic, parcă, nu mai merge... ANONIMUS pagina 4 Sâmbătă, 29 iunie, numeroşi crescători şi iubitori de animale s-au întâlnit la Expoziţia judeţeană de taurine — Expo 2002 Sâmbătă, 29 iunie, în municipiul Sfântu Gheorghe, pe malul Oltului, în apropierea podului din zona Gării, câteva sute de crescători şi iubitori de animale s-au întâlnit la Expoziţia judeţeană de taurine - Expo 2002, o ediţie reuşită din toate punctele de vedere. Organizatorii - Centrul Judeţean de Consultanţă Agricolă şi Asociaţia Crescătorilor de Bovine Covasna - le-au prilejuit vizitatorilor nu numai bucuria de a admira cele mai frumoase exemplare de bovine din rasa “Bălţata românească”, crescute de gospodari de frunte din judeţ, ci şi multe alte surprize plăcute. Pe lângă expoziţia mare, de taurine, a mai putut fi văzute o expoziţie de păsări şi animale mici de rasă şi o reprezentaţie hipică. Manifestarea a fost “condimentată” cu mici, bulzuri, bere, sucuri şi alte băuturi mai mult sau mai puţin alcoolice, servite pe fond muzical, susţinut de câteva formaţii artistice invitate. Chiar dacă vremea nu a fost tocmai prielnică, şi poate că a fost mai bine aşa, adică un pic de răcoare nu ne-a stricat deloc, după zile în şir de caniculă, ploaia care a venit tocmai în momentul premierii câştigătorilor şi al tragerii la tombola organizată, nu i-a alungat pe participanţi, care au ţinut morţiş să- i afle pe câştigătorii desemnaţi de juriu, Iată-i: La categoria tinerei femei, 6-18 luni, primele trei locuri au fost ocupate de animalele prezentate de Dima Zoltán din Sfântu Gheorghe, Viliko Tamas din Tamaşfalău şi Kanabe Miklós din Sânzieni. La categoria juninci gestante au fost premiate animale aduse la expoziţie de către Mark András din Brates, Szollosi József din Sântionlunca şi Gazda József din Brates. La vaci primipare primele trei locuri au fost ocupate de cele crescute de Benedek Janos din Ilieni, Rancz Sándor din Târgu Secuiesc şi Antal Ernő din Covasna, iar la categoria vaci multipare, locul 1 a fost câştigat de vaca lui Rancz Sándor din Târgu Secuiesc, pe locurile 2 şi 3 situânduse o vacă aparţinând Conitrans SRL Covasna, şi respectiv, vaca crescătorului Varga József din Leţ. în sfârşit, "Miss Covasna 2002”, cea mai frumoasă, nu ştim dacă şi cea mai lăptoasă vacă din judeţ, a venit tocmai de la Sânzieni, din gospodăria lui Kanabe Miklós şi i-a impresionat pe juraţi în aşa fel încât au declarat-o miss. Aurel GOLCIU Căldurile mari ne pot afecta în multe feluri. Un mare pericol de sezon - taxi infecţiile alimentare (2)" - Consideraţii de specialitate ale d-nei dr. Lavinia Drăgoiu, şef al Inspectoratului Sanitar de Stat Covasna -Horia C. DELIU Deşi vremea caniculară s-a mai domolit în ultimele zilele, pericolele legate de apariţia toxnfecţiilor alimentare - subiect tratat într-un prim material apărut în ziarul nostru de vineri, 21 iunie a.c. - se cere continuat, deoarece va dura toată vara. Şi e bine să fim pregătiţi, deoarece oricare dintre noi se poate îmbolnăvi când ne e lumea mai dragă. Inspectorul-şef al Inspecţiei Sanitare de Stat Covasna, doamna doctor Lavinia Drăgoiu, continuă azi să răspundă la întrebările privitoare la acest subiect de largă audiență. Deci, stimată d-nă dr. Lavinia Drăgoiu, pentru cei care nu au urmărit prima parte a articolului nostru, să repetăm pe scurt ce sunt toxiinfecţiile alimentare ? Toxiinfecţiile alimentare (TIA) reprezintă îmbolnăviri provocate de microorganisme patogene componenta infecţioasă şi/sau de toxine produse de anumite microorganisme patogene componenta toxică apar la un interval cuprins între două-trei ore şi două trei zile, în funcţie de microbul care a determinat producerea toxiinfecţiei alimentare. Simptomele pot arăta prezenţa infecţiei (febră, Stare generală alterată, apariţia scaunelor diareice, dureri abdominale) sau pot fi semne de intoxicaţie (uneori febră şi chiar scaune diareice, dar cu stare generală alterată, durere de cap, vărsături). De reţinut, elementul aparte că alimentele care pot determina producerea TIA nu prezintă în majoritatea situaţiilor semne de alterare, nu au modificări ale aspectului (culoare, consistenţă), ale mirosului şi gustului, nu au întodeauna semne de fermenataţie şi aşa mai departe! Aşadar, prima măsură profilactică o reprezintă păstrarea curăţeniei... Da, fiindcă în mediul înconjurător există un număr foarte mare de microorgansime (microbi), majoritatea lor neproducând boli, dar care în anumite circumstanţe - de pildă pe timpul caniculei - pot favoriza declanşarea unui asemenea proces toxic. Solul, apa, animalele, chiar omenii poartă asemenea microorgansime periculoase (microbi patogeni) care pot produce îmbolnăviri. Aceşti microbi sunt purtaţi şi transferaţi de pe un obiect pe altul de om, prin inetermediul mâinilor murdare, a obiectelor de bucătărie, al fructelor şi legumelor insuficient spălate, al mâncărurilor ce au început să se altereze. lată de ce se cer respectate regulile de bază pentru a preîntâmpina apariţia acestui gen de boli, cum ar fi spălarea mâinilor înainte de a începe prepararea mâncărurilor, dar şi după aceea, de asemenea, spălarea mâinilor după utilizarea toaletei. Se cer curăţate foarte bine suprafeţele şi ustensilele de bucătărie şi realizarea protecţiei bucătăriei. [ y ■^'9X15Ä0ä w «AZSVAQX I AÖHQAaiN329íőd3S: ies m i 3HObţOSHS fUW-IS inswap v'Dqinnaia Nedeia Sânpetrului Ieri, pe un timp cu soare mult, în poiana de la Km 4 spre Vâlcele s-a desfăşurat tradiţionala serbare câmpenească “Nedeia Sânpetrului, într-o atmosferă destinsă, de bună dispoziţie, cei care au dorit să-şi petreacă duminica în aer liber au trăit momente plăcute, “pigmentate” cu cântece şi jocuri populare româneşti. Dumitru MANOLĂCHESCU Centrul cultural Arcuş - sesiune ştiinţifică pe tema “Evidenţa şi clasarea patrimoniului naţional” . Astăzi, începând cu ora 10, Centrul cultural Arcuş găzduieşte lucrările sesiunii ştiinţifice anuale a Direcţiei Monumentelor Istorice pe tema “Evidenţa şi clasarea patrimoniului naţional”. Aflată la a VI-a ediţie, de la reluarea sa în 1997, aceasta este cea mai importantă manifestare ştiinţifică din domeniul conservării monumentelor istorice organizată de Ministerul Culturii şi Cultelor, ea fiind înscrisă şi în calendarul cultural internaţional 2002. Organizatorii sesiunii sunt Ministerul Culturii şi Cultelor - Direcţia Monumentelor Istorice, Comisia Naţională a Monumentelor Istorice, cu sprijinul Prefecturii judeţului Covasna, a Direcţiei judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional şi al Consiliului Judeţean Covasna. Timp de două zile (1-2 iulie), specialişti, cercetători, istorici ş.a. vor susţine comunicări ştiinţifice pe această importantă temă, urmate de dezbateri în cadrul unei mese rotunde. în ziua de 2 iulie, participanţii la sesiune vor efectua o excursie de studiu în județ. Funcţionarii din 9 Ministerul Muncii acuzaţi de corupţie au fost suspendaţi din funcţii 9 Funcţionarii din Ministerul Muncii acuzaţi de corupţie au fost suspendaţi din funcţie pe durata cercetărilor, o decizie administrativă definitivă în privinţa lor urmînd să fie luată după finalizarea anchetei, a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă, ministrul de resort, Marian Sîrbu. Totodată, Marian Sîrbu a declarat că îşi va asuma răspunderea în momentul în care acuzaţiile de corupţie prezentate în presă vor fi confirmate de organele de anchetă, evitînd să explice însă în ce mod va acţiona în acest caz. “Am decis dizolvarea Biroului de presă, funcţionarii acestui birou fiind suspendaţi din funcţie. De relaţia cu presa se va ocupa, cel puţin o săptămînă, direct cabinetul ministrului. Am luat această decizie deoarece angajaţii Biroului de presă au gestionat prost relaţia cu massmedia pe durata scandalului”, a precat ministrul. Astfel, au fost suspendaţi din funcţii Viorel Răzvan Purde - şeful Biroului de presă (la cererea acestuia), precum şi ceilalţi angajaţi ai Biroului de presă al ministerului. Sîrbu a adăugat că nu a luat nici o măsură administrativă în cazul funcţionarilor acuzaţi de corupţie. Totuşi, Corpul de control al ministrului Muncii va declanşa propria anchetă în acest caz, în cursul săptămînii viitoare. Ministerul Public a informat, miercuri, că procurorii din cadrul Parchetului Capitalei au înregistrat plîngerea unei persoane care s-a autodenunţat că ar fi dat o mie de dolari şefului Biroului de presă al Ministerului Muncii, printr-un intermediar, pentru un loc de muncă în Portugalia. Plîngerea a fost iniţial înregistrată la Poliţie, dar poliţiştii şiau declinat competenţa în favoarea Parchetului Capitalei. Potrivit sursei citate, din cercetările prealabile efectuate, au rezultat indicii privind săvîrşirea infracţiunilor de trafic de influenţă de către Ion Stroe şi Nicolae Şerban Mecu (soţul unei angajate din cadrul Biroului de presă al Ministerului Muncii) şi a infracţiunii de dare de mită de către Florian Sălceanu. Mai multe persoane au fost audiate pînă acum în acest caz. Funcţii, voturi, locuri de muncă în străinătate Tot ce mişcă-n ţara asta - apa, aerul, fraierul, locul de muncă, pacea socială, bunăvoinţa vecinului, administratorul de bloc, pupicul soţiei, mă rog, toate au un preţ. Deunăzi, prin metode repudiate în Parlamentul României, presa a aflat şi câtă şpagă ia un funcţionar la Ministerul Muncii pentru a aproba un dosar pentru plecarea la muncă în străinătate: 1000 de dolari. Ţinând cont că persoana care vrea să plece vine acasă, după câteva luni de zile de muncă pe brânci, cu vreo 4000 de dolari, şpaga mi se pare cam mare. Nu s-au făcut, încă, cercetări privind costul unei funcţii de director la o instituţie descentralizată a statului, funcţie aducătoare de venituri imediate şi de perspectivă. Probabil că pentru o asemenea funcţie nici nu se dau bani “cash”, aici situaţia e mai complicată, e vorba de negocieri, de algoritm, de vila de la munte, de relaţiile temeneloase (e un cuvânt nou şi pentru mine, vine de la temeneli, adică adânci şi slugarnice plecăciuni) cu şeful de partid, de modul în care te-ai implicat în campania electorală, de cât de tare ai urlat în megafoane şi cât de dureros ţi-ai lovit adversarii politici. Toate astea se iau în considerare, iar la figura cu “banul jos” se spune pas. Eventual parol, să vorbească altul care n-a făcut ce-am făcut eu... Toate costă, doamnelor şi domnilor, mai ales în politică. Şi nu puţin. Vi s-a părut ieftin 50.000 de lei pentru votul unui alegător onest, corect şi cinstit? Gândiţi-vă numai câte voturi trebuie cumpărate pentru a ajunge primar în Cucuieţii din Deal...Bănuim că şi beneficiile sunt mari, altfel n-ar mai fi atâta înghesuială de candidaţi şi nu s-ar mai cumpăra voturile. Dumitru MANOLĂCHESCU Viata pe scurt