Cuvântul Nou, iulie 2002 (Anul 13, nr. 3419-3445)

2002-07-22 / nr. 3437

Anul XIII Numărul 3437 4 pagini Luni 22 iulie 2002 2000 lei Sport Pagina 2 COSYS computer systems PARTENERUL NOSTRU INTERNET Telefon: 351619 Rezolvat “problema” Gabriel FLORESCU Bucurie mare pentru toţi suferinzii şi viitorii suferinzi, a fost editată “Carta asiguratului”, un fel de abecedar pentru cei ce nu cunosc drepturile şi obligaţiile lor în noile condiţii ale funcţionării Casei de Asigurări de Sănătate şi a cabinetelor medicale subordonate acestora. Chiar dacă este un fel de a pune caii înaintea căruţei, apariţia acestui îndrumar trebuie considerată ca fiind binevenită. Sigur, şi mai binevenită ar fi fost dacă se tipărea cu vreo câţiva ani înainte, astfel încât fiecare asigurat să fi ştiut din capul locului pentru ce plăteşte asigurarea de sănătate, unde se duc banii săi. Chestia aceasta cu destinaţia banilor este o primă ambiguitate a sistemului CASS pentru simplul motiv că sumele astfel colectate iau destinaţii din cele mai bizare. Nu vorbim despre salariile celor de la CASS, de maşinile şi alte utilităţi de prim rang care au determinat o adevărată întrecere pentru posturile de acolo; nu discutăm nici despre modul cum sunt adunaţi banii (bineînţeles, multe societăţi se întrec în a acumula restanţe cât mai mari); nu intră în vederile noastre nici modul cum sunt plătiţi medicii de familie. Sunt lucruri colaterale faţă de chestiunea utilizării fondurilor CASS. într-adevăr, auzim nu o dată reclamaţii ale “caselor” cum că banii care, de jure şi de facto, ar trebui să fie ai lor, să poată fi direcţionaţi spre sistemul asigurărilor de sănătate conform nevoilor acestuia. Dar nu, uriaşele încasări sunt gestionate de alte foruri, poate iau şi alte destinaţii, nu ştim, nu avem date concrete, dar un lucru este clar: Casele de Asigurări ajung nu o dată în imposibilitate de plată - vezi veşnicul “război” cu farmaciştii pentru decontarea medicamentelor compensate - deşi ar trebui să dispună în cont de necesarul de lichidităţi. Rezolvă, oare, aceste neajunsuri “Carta asiguratului”? Sunt nu puţine cazurile când onorabilul asigurat ajunge în situaţia de a fi nevoit să bage adânc mâna în buzunar pentru a-şi “căuta” sănătatea. Degeaba plăteşte el asigurarea la zi, când ajunge la medicul specialist nimic nu mai contează decât “cinstirea” acestuia. Fără îndoială, este bine ca persoana asigurată să-şi cunoască drepturile, să ştie că are oricând posibilitatea unui control al sănătăţii, însă în prealabil el trebuie să aibă informaţii despre medicii care au încheiate contracte cu CASS şi îl consultă pe gratis, sau aproape. Oferă astfel de informaţii “Carta asiguratului”? Cunoaştem prea bine ce înseamnă informarea cetățeanului. în această idee, respectiva tipăritură constituie un pas înainte, dar ea nu rezolvă problemele de fond ale sistemului de asigurări de sănătate. Ar fi necesară o abordare pragmatică a întregului evantai de obstacole pentru ca în final “traseul” să devină cu adevărat fluent pentru orice asigurat. Persoanele cu handicap nu se mai simt singure. Conducerea Prefecturii Covasna s-a implicat susţinut în ultima vreme în sprijinirea Asociaţiei persoanelor cu distrofii musculare de la Vâlcele •îndemnul adresat unor firme şi societăţi comerciale de dl. prefect Horia Grama, de a da o mână de ajutor ADMR-ului, a avut deja ecou ■ în urmă cu vreo lună şi jumătate prezentam în ziarul “Cuvântul Nou” situaţia grea în care se află Asociaţia persoanelor cu distrofii musculare din România (ADMR), cu sediul central în staţiunea Vâlcele (unde fiinţează şi vestitul Centru medical ‘‘Radu Horia”), arătând că prea puţine firme locale, societăţi comerciale, venind de manageri cu resurse financiare se arată dispuşi să spijine aceşti oameni necăjiţi, lăsându-se greul pe umerii lor plăpânzi sau, în cel mai bun caz, pe seama străinilor! Mai ales a organizaţiilor umanitare din Franţa, Germania, Anglia, cu care conducerea ADRM a stabilit în ultimii ani legături strânse, periodic acolo delegaţii cu ajutoare materiale, fonduri sau felurite programe de sprijin. Nu ştim dacă intervenţia noastră gazetărească a contribuit cumva la schimbarea opticii pe plan local sau mai degrabă demersurile personale ale d-lui Stelian Schipor, preşedintele UDMR, au fost hotărâtoare, cert este că au apărut primele ecouri pozitive - iată că nu numai occidentalii se arată impresionaţi de situaţia handicapaţilor din România și se implică activ în realizarea unor (Continuare în pagina a 3-a) Horia C. DELIU Nedeia mocănească din Voineştii Covasnei O nunta a n p Pe o ploaie care cu întreruperi a ţinut până la ceasurile amiezii, ieri în Voineştii Covasnei, în mirifica Vale a Zânelor, s-a desfăşurat Nedeia mocănească, străvechi obicei românesc de Sântilie, când tineri păstori coborâţi din munte pentru un scurt răgaz, vin în sat săşi aleagă fete de măritat pentru a le fi soţii şi ţin nuntă mare, ca-n poveste. “Mirele", Decebal Furtună, un tânăr blond căruia abia i-a mijit mustaţa a ales o “mireasă” pe frumoasa voineşteancă Florentina Papuc. De dimineaţă nuntaşii sau adunat la Monumentul Ostaşului Român din faţa noii Biserici Ortodoxe “înălţarea Domnului” din Voineşti şi au venit în frunte cu o ceată de flăcăi călare, îmbrăcaţi în frumoase costume populare româneşti, la “casa miresei” din Valea Zânelor unde aceasta le-a întâmpinat pe fete iar călăreţii au cerut-o de la socrul mare. Bun înţeles că tatăl şia dat încuvinţarea, pentru că altfel nar mai fi fost nuntă şi fata i-ar fi rămas nemăritată. Au urmat celelalte momente ale nunţii voineştens: bărbieritul mirelui, condioluitul,adică pieptănatul miresii, descălţatul naşilor, între care s-au jucat “Hora miresei”, Sârba, “Mânioasa”, “Hora Sântiliei" şi alte jocuri de nuntă din Voineşti. Apoi, flăcăiandri şi feciori s-au întrecut în trântă dreaptă, la care a învins Marius Papuc. Nici nu-i de mirare căci e vorba de un fost campion naţional la lupte grecoromane, fiu al Voineştilor- Covasnei, care şi-a trântit la pământ cât ai clipi adverasarii, unii aproape încă o dată cât el. _______________Aurel GOLCIU (Continuare în pagina a 3-a) Cotidian social-politic al județului Covasna ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------—— -----------------------------------------------------------1 Eveniment major în viaţa cultural-ştiinţifică şi spirituală a românilor Astăzi, se deschid cursurile Universităţii de la Vară „Izvoru Mureşului“, ediţia a V-a Astăzi, la Complexul Sportiv şi de Tineret din Izvorul Mureşului are loc deschiderea oficială a cursurilor Universităţii de Vară „Izvoru Mureşului”. Această manifestare ajunsă la cea de a V-a ediţie are ca temă principală„Tinerii români şi integrarea euro-atlantică”. Pe parcusul acestei săptămâni,personalităţi marcante ale vieţii politice, ştiinţifice şi culturale din ţară şi străinătate vor dezbate o serie de teme precum: „Integrarea europeană”, „Integrarea în NATO”, „Tinerii români de pretutindeni", „Comunităţi româneşti din vecinătate’’’, „Diaspora românească şi lobby-ul euroatlantic”, „Relaţii interetnice din Covasna-Harghita-Mureş în contextul integrării europene”. Această ediţie a Universităţii de vară este organizată de Centrul European de Studii Covasna-Harghita, Fundaţia Naţională pentru Românii de pretutindeni, Oficiul pentru Drepturile Minorităţilor din centrul şi sud-estul Europei şi Despărţământului ASTRA Covasna- Harghita, cu sprijinul Ministerului Informaţiilor Publice. La programul cursurilor urmează să participe 150 de cursanţi din România, Republica Moldova, Ucraina, Ungaria, Iugoslavia, Bulgaria, Albania, Macedonia. Cursanţii sunt tineri elevi, studenţi, profesori, masteranzi, doctoranzi cu preocupări privind promovarea valorilor naţionale, convieţuirea interetnică şi afirmarea culturale lingvistice şi confesionale în medii multietnice. Devenită o manifestare tradiţională, Universitatea de Vară „Izvoru Mureşului" a intrat în conştiinţa publică ca un proiect cultural la scară naţională, atât prin participanţi, prin temele abordate cât şi prin corpul conferenţiarilor format din elita universitară şi culturală românească. Sub genericul „Tinerii români şi integrarea euro-atlantică” vor fi dezbătute teme de actualitate privind procesul integrării României în structurile NATO şi cele europene, preocupările Guvernului român pentru păstrarea identităţii românilor din afara graniţelor ţării, problematica Covasna-Harghita, cultura şi identitatea naţională în perspectiva globalizării etc. Programul Universităţii va cuprinde şi lansări de carte, vizionări de casete video, excursii în localităţi din sud-estul Transilvaniei. Vor fi invitaţi să susţină prelegeri: miniştrii, parlamentari, academicieni, profesori universitari, oameni de cultură, publicişti din principalele centre universitare ale ţării şi din străinătate (Germania, Italia, SUA, Suedia, Franţa). Răzvan CONDREA pagina 3 De la bugetul statului au fost alocate 400 miliarde de lei pentru depozitarea și păstrarea a 1,5 milioane tone de grâu din recolta acestui an Program: Luni, 22 iulie 2002, ora 9 00,deschiderea cursurilor Universităţii de Vară Izvoru Mureşului. Cuvânt de binecuvântare P.S. Ioan Selejan - episcopul Covasnei şi Harghitei TEMA: Integrarea europeană Moderator: General dr. Pavel Abraham, Secretar de Stat, Ministerul de Interne -Participanţi: • Dl. Vasile Sebastian Dîncu- Ministru Informaţiilor Publice • Dl. Vasile Puşcaş - Ministru Delegat Negociator şef al României - Ministerul Integrării Europene • Dl. Petre Roman, senator, raportor NATO • Dl. Mihai Ungheanu, senator, Bucureşti • D-na Mariana Niţelea - Director, Centrului de Informare şi Documentare al Consiliului Europei la Bucureşti • Dl. drd. Simion Costea - Inst. de Cerc. Socio-Umane „Gheorghe Şincai”, Tg. Mureş. Ora 17:00 Training pentru întocmire de proiecte pentru tinerii români de pretutindeni - Richard Simionic - Fundaţia pentru Tineret Suceava Marţi, 23 iulie 2002, ora 9:00 TEMA: Integrarea NATO Moderator: drd. Ioan Roman- vicepreşedintele Despărţământului ASTRA Covasna-Harghita Participanţi: • Dl. Mircea Geoană, Ministru, Ministerul Afacerilor Externe • Dl. Petre Roman, senator, raportor NATO • Gen. Mihail Popescu, Şeful Statului Major General al Armatei • Gen. Pavel Abraham, Secretar de Stat M.I. • Studenţi şi licenţiaţi de la Academiile Militare din ţară, • Dl. Marian Zulean - Expert pe probleme NATO - Administraţia Prezidenţială • Dl. George Niculescu, director adj. Direcţia Integrare Euro-Atlantică MapN, reprezentantul ministrului Apărării Naţionale • Col. dr. Mircea Dogaru - istoric militar - Bucureşti Ora 17:00 Drumeţie în Munţii Hăşmaşu Mare Sâmbătă, la Sfântu Gheorghe, Ministrul Ioan Rus a inaugurat o parte a celei mai moderne unităţi de jandarmi din ţară Sâmbătă diminaţa, Ioan Rus, ministrul de Interne a inaugurat la Sfântu Gheorghe o parte din cea mai modernă unitate de jandarmi din ţară. Evenimentul este considerat ca fiind unul de importanţă deosebită în activitatea acestei arme, fapt pentru care acesta a fost organizat cu solemnităţile de rigoare, în acordurile marşurilor militare, ministrul Ioan Rus, însoţit de generalii Toma Zaharia şi Tudor Cearapin, comandantul Jandarmeriei Române au fost întâmpinaţi de tineri îmbrăcaţi în portul popular. După ceremonialul de tăiere a pamblicii, conducerea M.I. a inspectat clădirile date în folosinţă, declarându-se mulţumită de modul în care au fost folosite sumele acordate. Jandarmeria a născut patimi naţionaliste Investiţia în valoare de peste 200 de miliarde de lei a fost aprobată încă din 1994, iar piatra de temelie a fost pusă doi ani mai târziu. La vremea aceea, jandarmeria ce avea să fie construită a trezit în rândurile liderilor maghiari din judeţul Covasna patimi naţionaliste. Ei au încercat să se opună punerii în practică a proiectului, considerând că de fapt, statul român doreşte să modifice în mod artificial structura etnică din municipiul reşedinţă de judeţ, prin aducerea câtorva sute de jandarmi împreună cu familiile lor. Argumentele lor prea puţin fundamentate nu au fost în măsură să modifice intenţia statului, însă autorităţile locale au încercat să împiedice demararea lucrărilor. Se pare că primarului Albert Almos nu i-a trecut nici acum supărarea, întrucât, la ceremonia de sâmbătă nu a avut bunăvoinţa să participe, deşi, în oraşul pe care-l conduce se inaugura un obiectiv destul de important. O asemenea investiţie era extrem de necesară pentru jandarmii covăsneni, întrucât sediul situat pe RăzvanCONDREA (Continuare în pagina a 3-a) ttyiAANQX IdAOShl VNZSVAOx" 49HQAQiH3ZS!S<f3S zzs ste :«09 ise i»t 3HDHOSHÖ niNVJS wţsvAeo yNV9i3onr vb^ionaia Marko Bela: UDMR acceptă condiţionat revizuirea  Constituţiei . UDMR nu va accepta modificarea Constituţiei dacă revizuirea legii fundamentale a statului nu va viza includerea unei prevederi privind utilizarea limbii materne în justiţie, a declarat, sîmbătă, agenţiei MEDIAFAX, preşedintele UDMR Marko Bela. “Fără o dispoziţie care să vizeze utilizarea limbii materne în justiţie nu vom accepta modificarea Constituţiei”, a precizat liderul UDMR. El a spus că nu va semna protocolul care stabileşte domeniile ce vor fi analizate de Comisia de revizuirea a Constituţiei, deoarece este nemulţumit de modul în care au fost stabilite aceste domenii de echipa de negociere formată din reprezentanţi ai partidelor parlamentare! Theodor Stolojan: Pentru PNL, PSD este un adversar politic, dar nu uninamic politic Preşedintele Consiliului Naţional al PNL, Theodor Stolojan, a declarat, sîmbătă, la Suceava, că nu are nici o “agendă secretă” cu Adrian Năstase sau cu Ion Iliescu, pentru a deplasa PNL spre stînga, transmite corespondentul MEDIAFAX. Stolojan a spus, într-o conferinţă de presă, că PNL poate avea un dialog cu PSD în problemele care privesc România, viitorul şi prezentul României. “Sunt interese ale României care nu se limitează la ce crede PSD sau ce crede PNL, sau alt partid. Dorim să ne integrăm în NATO, dorim să ne integrăm în Uniunea Europeană, dorim să privatizăm, dorim să avem aici o competiţie, dorim să stăvilim corupţia. Avem nenumărate subiecte care privesc România, şi nu un partid sau altul “, a spus Stolojan. El a apreciat că fiecare partid politic, indiferent dacă se află în opoziţie sau la putere, trebuie să participe la realizarea unor asemenea obiective, de care depinde standardul de viaţă al populaţiei. Stolojan a subliniat că PNL este partid de opoziţie şi că “nu se pune problema să facem alianţe politice sau electorale cu PSD”, şi a adăugat că PNL doreşte să cîştige alegerile, pentru a guverna, întrucît consideră că poate să o facă mai bine decît PSD. El a mai spus că, pentru PNL, PSD este un adversar politic, dar nu un inamic politic. “Noi nu avem duşmani politici. Noi avem adversari politici în competiţia electorală şi în lupta politică din România”, a afirmat Stolojan. El a precizat că a fost coleg de guvern cu Adrian Năstase, că se cunosc bine şi se respectă reciproc. “Aceasta nu înseamnă că eu am o agendă ascunsă de a deplasa PNL la stînga", a spus liderul liberal. El a mai spus că îl cunoaşte şi îl respectă şi pe preşedintele Ion Iliescu, dar că “asta nu înseamnă că eu m-am întîlnit în subteran cu domnul Ion Iliescu pentru a face nu ştiu ce şi nu ştiu cum”. “Atît timp cît am acest contract cu PNL, ca membru al PNL, sînt loial acestui partid”, a conchis Theodor Stolojan. RETRO, — Esenţa mişcării —| Adrian Năstase. Dominanta politicii financiare va fi şi în perioada următoare austeritate. Austeritatea va rămîne dominanta politicii financiare şi în perioada următoare, întrucît nu există posibilităţi de creştere a veniturile la bugetul de stat în cel de-al al doilea semestru, a declarat, vineri, premierul Adrian Năstase, la şedinţa Biroului Executiv Central (BEC) al PSD. “Vreau să subtiniez că dominanta politicii financiare va fi şi în perioada următoare austeritatea, oricît de neplăcut ar suna, în urma analizei execuţiei bugetului general consolidat pe primele şase luni ale acestui an, precum şi a estimărilor pentru semestrul II, este evident că în această etapă veniturile nu pot fi majorate şi, prin urmare, cheltuielile totale, şi respectiv deficitul bugetar este necesar să fie menţinute la nivelul aprobat”, a explicat Năstase. Premierul a amintit că în acest an vor avea loc două rectificări bugetare, iar în prima etapă se va realiza, cel mai probabil, o diminuare a cheltuielilor aprobate pentru dobînzile aferente datoriei publice şi redistribuirea lor pentru “acţiuni urgente sau care devin prioritare”. Guvernul are în vedere, în primul rînd, majorarea salariilor din învăţămînt şi subvenţionarea energiei termice pentru populaţie. Premierul a reafirmat în faţa colegilor de partid angajamentul Guvernului de a duce la bun sfîrşit înţelegerile încheiate cu Fondul Monetar Internaţional, arătînd totodată că semnarea celui de-al doilea memorandum suplimentar demonstrează că partea română negociază cu reprezentanţii instituţiei internaţionale realizarea propriilor obiective de politică economică şi socială. “Este o miză istorică aici, de a parcurge un întreg ciclu de acorduri cu Fondul, de a vedea nu numai costurile ci şi beneficiile economice ale acestei strategii. în relaţia cu Fondul am depăşit o anumită stare de amatorism ce a caracterizat guvernele anterioare. Sîntem deja la al doilea memorandum suplimentar de politici economice şi sociale pe care îl încheiem cu FMI, ca instrumente de corecţie a anumitor evoluţii. Deci nu este o relaţie care evoluează sub un anumit dictat al Fondului”, a mai spus Năstase.