Cuvântul Nou, august 2002 (Anul 13, nr. 3446-3472)

2002-08-01 / nr. 3446

Anul XIII Numărul 3446 4 pagini Joi 1 august 2002 2000 lei Sport Pagina 3 Văd alţii ce nu vedem noi? Gabriel FLORESCU Aşadar, la Bruxelles a fost închis, chiar dacă numai provizoriu, un nou dosar din “romanul” necesar pentru aderarea la Uniunea Europeană, ceea ce înseamnă că “primitorii” noştri n-au obiecţii în ce priveşte politica industrială a României. Ce au văzut şi gândit mai marii UE de li s-a înmuiat inima şi ne-au dat drum liber? Greu de spus. Negociatorul şef al României, deci o persoană autorizată şi în măsură să cunoască adevărul, declară că activul nostru la acest capitol se numeşte “strategii de dezvoltare industrială, îmbunătăţirea mediului de afaceri, accelerarea procesului de privatizare, atragerea investiţiilor străine, creşterea competitivităţii produselor industriale, sprijinirea activităţii IMM şi protecţia mediului”. Aşa au gândit comunitarii, aşa ne văd ei de-acolo, de la Bruxelles. Ar fi trebuit să nu omită încă vreo câteva elemente: creşterea nivelului de trai, îmbunătăţirea calităţii vieţii, progrese în ce priveşte mediul financiar. Dar, ai naibii occidentali, asemenea lucruri nu au surprins pe peliculă, n-au suflat nici un cuvinţel despre acest “fragment” al realităţilor româneşti. Este adevărat că toate statisticile oficiale indică faptul că ne aflăm într-o perioadă de creştere, se realizează anumite progrese în varii domenii. Probabil că producţia industrială a crescut realmente, la fel ca şi exportul (iată, revenim la indicatori şi expresii din vremea comunistă...), progresăm şi în ce priveşte productivitatea muncii etc. Toate bune şi frumoase, nimic de zis, nu avem argumente să contrazicem respectivele realizări. Atâta doar că nu le prea simţim pe pielea noastră. Numai atâta. Festivismul este şi el bun la ceva, comparaţiile cu etapele anterioare trebuie făcute, însă adevărul se cere rostit până la capăt. Iar acesta este unul singur: în ciuda progreselor, marea majoritate a românilor - aproape două milioane după aprecierile ministrului Sârbu - continuă să trăiască în sărăcie. Ne-ar fi bucurat mult mai mult dacă la Bruxelles, alături de paşii făcuţi în domeniul politicii industriale, s-ar fi exprimat aprecieri pozitive de către oficialii Uniunii Europene şi referitor la progresele pe plan social, respectiv la scăderea şomajului, creşterea venitului pe cap de locuitor cel puţin la 300 de dolari, dar şi al puterii de cumpărare a monedei naţionale. Acestea ar fi putut fi elemente palpabile privind efectele politicii industriale. Deocamdată, însă, nici noi, nici ceilalţi europeni nu constatăm asemenea “demaraje”. Cu toate că sunt vizibile eforturile României, totuşi, atât organismele financiare internaţionale (FMI, Bănca Mondială), cât şi statele Uniunii Europene ne impun alte şi alte restricţii cu efect pe plan social. Şi atunci ce facem cu creşterile industriale dacă ni se “recomandă” noi îngheţări ale salariilor, creşteri ale preţurilor la energie, privatizări de dragul privatizării? în marea noastră naivitate am crezut că, odată cu îndeplinirea unor obiective de strategie generală, vom cunoaşte şi “îmblânziri” de natură să reflecte şi în plan social o cât de mică apropierea de ceea ce înseamnă civilizaţia Vestului. Se pare, însă, că avem parte doar de latura sălbatică a acelui Vest... . . . Şi totuşi, se pare că Lucrările de reabilitare a 4 km de drum din DJ 131 nu vor fi finalizate în acest an “S-a aprobat Convenţia de grant nr. 158 prin planul de restructurare a industriei şi reconversie profesională pentru reabilitarea a 4 km de drum din DJ 131 prin programul RICOP, ce a fost semnată de preşedintele CJ Covasna, Demeter Janos, la 12 iulie 2002, în prezenţa reprezentantului Ministerului Finanţelor, Eugen Stavarache", nea declarat Ion Ursache, directorului Direcţiei de Urbanism, Lucrări Publice şi Amenajare a Teritoriului din cadrul CJ, care a participat luni, la Prefectura Braşov, la instruirea privind raportările săptămânale şi lunare prin careMF va fi informat referitor la stadiul pregătirii şi elaborării documentaţiei tehnice, iar, după începerea lucrărilor, la stadiul fizic al acestora. “Valoarea totală a lucrărilor este de 300.000 euro, din care contribuţia Consiliului judeţean Covasna este 53.600 euro’’, a mai afirmat directorul DULPAT, specificând şi că acest obiectiv se va realiza în termen de 12 luni, începând de la data semnării Contractului de execuţie, care va fi încheiat cu firma care va câştiga licitaţia şi la care se va proceda, probabil, în toamna acestui an. Astfel, este puţin probabil ca lucrările de reabilitare a tronsonului din apropiere de Micloşoara să fie finalizate până în noiembrie 2002. în fine, Ion Ursache a precizat că la Braşov au fost prezenţi toţi reprezentanţii localităţilor care sunt prinse în programul RICOP, din judeţul Covasna participând primăriile Sfântu Gheorghe, Intorsura Buzăului, Covasna şi Baraolt. (Com D. FELDIOREAN) COSYS computer systems PARTENERUL NOSTRU INTERNET Telefon: 351619  în Județul Covasna Sesiunea a doua a examenului de bacalaureat va avea un singur centru de examinare la Grupul Școlar Economic Administrativ Sfântu Gheorghe , pagina 3 - STRICT AUTENTIC încă un sinucigaş ( de data aceasta în etate de...79 de ani !) a vrut să-şi pună capăt zilelor, aruncându-se înaintea trenului  Victima se afla sub influenţa băuturii Cum, necum judeţul nostru, împreună cu Harghita şi Mureş, înregistrează o nedorită supremaţie în ceea ce priveşte...sinuciderile! Este o realitate ce cu greu îşi găseşte o explicaţie ştiinţifică, aşa după cum sa mai arătat în presa centrală nu o dată, dar şi în ziarul nostru. Nu se poate face o clasificare legată de vârstă, profesie, sex, religie, etnie a celor care apelează la gestul suicidar, cauzele fiind dintre cele mai diverse. Totuşi, mai frecvente sunt dezamăgirile în dragoste, neînţelegerile familiale, situaţia economică grea, labilitatea psihică, alcoolismul, alte boli grave. Este trist mai ales cănd persoane tinere fac acest pas laş, preferând să-şi pună capăt zilelor decât să înfrunte realitatea - dură, în multe situaţii, e adevărat - dar preferabilă oricum morţii. Aruncarea înaintea trenului - cea mai la îndemână metodă de curmare a vieţii Se pare că una dintre modalităţile destul de des uzitate de către anumiţi indivizi pentru a-şi pune capăt zilelor este aruncarea în faţa...trenului, soluţieextremă aiensă, şi de celbra eroină rusă, Anna Karenina. Periodic dl. dr. Ioan Meleg, şeful Serviciului judeţean de Transporturi Covasna, ne semnalează asemenea cazuri, dar de această dată domnia sa fiind în concediu am primit informaţile de la Biroul de presă al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna. Cea mai recentă întâmplare s-a petrecut în data de 28 iulie a.c. în judeţul nostru, când un cetăţean pe nume D. Anton, în etate de ...79 de ani, domiciliat în satul Micfalău, a comis un gest nesăbuit care i-a surprins pe ,toţi cunoscuţii săi, aflându-se în stare de ebrietate a încercat să se sinucidă. El s-a aruncat în faţa locomotivei trenului personal nr. 4504 ce mergea spre Deda, fiind surprins şi lovit la cap de scările vagoanelor. Victima a fost transporată imediat la Spitalul Judeţean din Sfântu Gheorghe, însă pentru că prezenta traumatism cranian sever a trebuit mutată la unitatea similară din Braşov, care are o dotare corespunzătoare ,şi unde ating toate persoanele accidentate în zona craniană. Cercetările sunt continuate de către poliţiştii de la Serviciul TF Covina pentru a afla motivele gestului nechibzuit al bătrânului D.A. *** Şi alţi cetăţeni au mai avut asemenea tentative. Mulţi dintre sinucigaşii care preferă trenul spre a-şi lua viaţa au o situaţie materială şi familială dezastruoasă (alcoolici, indivizi fără căptătâi ori care au avut o mare decepţie în viaţă), dar despre personajul de faţei nu deţinem, deocamdată, date suplimentare. Oricum, gestul său a focost unul necugetat! C.FOCŞĂNEANU Cotidian social-politic al judeţului Covasna La iarnă, peste 8000 de apartamente vor deveni lăzi frigorifice • Modernizarea sistemului termic costă 1000 de miliarde de lei Centrala proprie - unica soluţie • Prefectul apelează la bancheri Pe zi ce trece, problema termoficării în municipiul Sfântu Gheorghe devine din ce în ce mai gravă. Primăria, care are de achitat aproape jumătate din cele peste 80 de miliarde de lei datorate Distrigaz ului, s-a recunoscut depăşită de situaţie. Peste câteva zile ar fi trebuit demarate lucrările de revizie a centralelor, punctelor termice şi a conductelor de apă caldă, pentru ca la toamnă, instalaţiile să funcţioneze corespunzător, însă, în momentul de faţă acest lucru nu este posibil din cauza colapsului financiar în care se găsesc societăţile de termoficare. Edilii locali şi conducerea Prefecturii au ajuns la concluzia că sistemul de furnizare a agentului termic în Sfântu Gheorghe a ajuns aproape un morman de fiare vechi, iar pentru a-l menţine în funcţiune, acesta trebuie retehnologizat, ceea ce presupune investirea unor sumle enorme de bani. în această situaţie, ei recomandă locuitorilor din capitala judeţului să-şi monteze centrale termice de apartament, pentru ca la tară să nu tremure de frig în propriile locuinţe. La iarnă, 50% din locuitorii municipiului nu vor avea căldură şi apă caldă Viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe, Petho István,a prezentat marţi în şedinţa Comisiei de Dialog Social a judeţului Covasna un raport privind situaţia termoficării din localitate. La solicitarea sindicatelor, oficialii Primăriei însărcinaţi direct cu rezolvarea celei mai acute probleme a municipiului au ridicat neputincioşi din umeri. Potrivit celor mai optimiste previziuni, doar 50% din cei aproape 70.000 de locuitori ai municipiului reşedinţa de judeţ vor beneficia în această iarnă de căldură şi apă caldă. în momentul de faţă, doar 20% din populaţia din Sf. Gheorghe beneficiază de apa caldă, pentru că o singură societate de termoficare din cele cinci care funcţionează în municipiu a încheiat contractul cu furnizorul de gaz. S.C. Gospodăria Comunală S.A., societate patronată de Consiliul Local, este singurul furnizor de apă caldă şi agent termic care funcţionează în prezent, celelalte patru punând lacătul de mai bine de trei luni pe toate punctele şi centralele termice pe care le concesionaseră de la municipalitate. Potrivit prefectului de Covasna, dl. Horia Grama, nici una dintre acestea nu este dispusă să continue activitatea, în condiţiile în care sunt datoare la Distrigaz Sud cu 81 de miliarde de lei, sumă pentru care le-au fost calculate până în prezent penalităţi de aproape 70 de miliarde de lei. Din aceste datorii, 41 de miliarde reprezintă contravaloarea subvenţiilor şi cupoanelor neachitate de Primăria Sfântu Gheorghe. Sumă de care bugetul local, potrivit viceprimarului Petho, _____________________________Răzvan Condrea (Continuare în pagina a 3-a) în Sfântu Gheorghe, agentul termic și Primăria au capitulat Zilele trecute, în cadrul Adunării Generale a UNCJR Preşedintele CJ Covasna şi omologul său din Teleorman au propus înfiinţarea unei asociaţii a judeţelor riverane Oltului In perioada 28-29 iulie 2002, la Tulcea, a avut loc Adunarea Generală a Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, la care, alături de preşedinţii consiliilor din majoritatea judeţelor ţării, au participat mai mulţi secretari de stat din cadrul Ministerului Administraţiei Publice, precum şi Romeo Postelnicu, preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Pe agenda Adunării Generale a UNCJR s-au aflat mai multe puncte de lucru importante ce au fost dezbătute cu interes. Prezentarea principalelor direcţii de acţiune şi a programului de activităţi a Uniunii, informarea privind derularea grantului acordat de către RTI/USAID şi cea referitoare la participarea reprezentanţilor UNCIR la structurile asociative internaţionale, strategia MAP privind investiţiile de infrastructură locală şi informatizarea administraţiei publice, precum şi propunerile de modificare a Legii 189/1998 a finanţelor publice şi impactul acestora asupra bugetelor locale începând cu acest an au fost doar câteva dintre subiectele cu “greutate”. De notat este faptul că, după cum arată preşedintele Consiliului judeţean Covasna, Demeter Janos (prezent la AG), într-un comunicat de presă remis la redacţie, propunerea şefilor consiliilor judeţene din Covasna şi Teleorman de a se înfiinţa o asociaţie a judeţelor riverane ale râului Olt, a fost primită de participanţi cu interes. Odată “născută” această asociaţie, ar urma ca obiectivele ei primordiale să fie impulsionarea activităţilor de protecţia mediului şi obţinerea unor granturi pentru finanţarea acestor activităţi. Dom D. FELDIOREAN Prima ediţie a manifestărilor 9 „Zilele Comandău” debutează în acest sfârşit de săptămână Nu demult - în urmă cu aproximativ o lună de zile - primarul comunei Comandău, dl. Kocsis Bela, împreună cu membrii consiliului local au decis ca începând din acest an să se organizeze „Zilele Comandău”. Aceste manifestări se pare că de la o vreme au devenit tot mai frecvente în judeţul nostru - la Târgu Secuiesc, Covasna, Sfântu Gheorghe ele au deja un “trecut” - ceea ce nu-i rău, întrucât aduce puţină veselie şi distracţie cetăţenilor ce îşi sărbătoresc localitatea. Aşadar, Zilele Comandău vor dura, pentru început, 2 zile, timp în care pe scena amplasată cu sprijinul locuitorilor comunei în faţa şcolii generale din localitate vor urca rând pe rând diverse formaţii de muzică şi dans. Deschiderea oficială a manifestărilor va avea loc sâmbătă, 3 august, la ora 12 cu alocuţiunea primarului în calitate de edil al localităţii şi de organizator, în aceeaşi zi se va da startul primului concurs şi anume cel forestier, urmat de concursurile de băut bere şi de skandenberg. De asemenea, vor urca pe scenă formaţia de dans modern „La fiesta" a Clubului Copiilor din Covasna şi elevi ai Şcolii Generale din Comandă, prezentând un program artistic. Prima zi a manifestărilor nu se termină aici, întrucât seara, de la ora 21, organizatorii au plănuit să facă un foc de tabără şi o discotecă în aer liber pentru tinerii din comună şi pentru cei sosiţi de prin alte părţi doritori să petreacă alături de localnici. A doua zi, manifestările debutează la ora 8,30 cu prepararea uriaşei tocăniţe de ciuperci care să fie suficientă pentru servirea a 1200 de porţii. Tocăniţa se preconizează a fi gata în jurul orei 14 când participanţii pot servi câte o porţie contra sumei de 10.000 lei. în această zi nu va lipsi muzica de promenadă în compania fanfarelor din Ozun şi Târgu Secuiesc precum şi a majoretelor, un moment coral cu Corul pastroal din oraşul Covasna, iar în încheierea serii formaţia Bumerang (cunoscută pentru cei care au participat la sărbătoarea municipiului Sfântu Gheorghe) va concerta pe aceeaşi scenă, urmată fiind la ora 22:30 de mult aşteptatul foc de artificii. Acesta va dura circa 7 minute, spectacolul de lumini şi culoare fiind oferit de firma Cornea SRL din Orăştie contra sumei de 16 milioane lei. Menţionăm că bilete la tombola Zilele Comandău” se pot procura în cele două zile de desfăşurare a manifestărilor, extragerea biletelor câştigătoare efectuându-se duminică la ora 18 - marele premiu constă în 5 mc de lemn pentru construcţii. Daniela ANDREI American Jewish Committee pledează pentru integrarea României în NATO American Jewish Committee (AJC) se pronunţă în favoarea invitării a şapte state (Lituania, Letonia, Estonia, România, Bulgaria, Slovacia şi Slovenia) să adere la Alianţa Nord- Atlantică, la summit-ul de la Praga, informează un comunicat al Ministerului român de Externe remis, miercuri, agenţiei MEDIAFAX. David Harris, director executiv al AJC, şi rabinul Andrew Baker, director pentru relaţii internaţionale al AJC, au apreciat, marţi, la Washington, într-o conferinţă de presă, că cele şapte state au demonstrat că împărtăşesc aceleaşi valori democratice ca şi ţările NATO. Ei au mai spus că progresele înregistrate în aceste state în combaterea antisemitismului, a intoleranţei şi a asumării istoriei sunt notabile, constituind o bază pentru rezolvarea problemelor rămase, se arată în comunicat. American Jewish Committee consideră că invitarea a şapte state la summit-ul de la Praga este o ocazie istorică ce nu trebuie ratată, se precizează în comunicatul MAE. AJC este prima organizaţie americană neguvernamentală care se pronunţă public în favoarea invitării a şapte state la summit-ul de la Praga. American Jewish Committee a pledat, în 1997, pentru invitarea Poloniei, Cehiei și Ungariei să devină membri NATO. Ieri, la Arcuş, Furtuna a ucis un localnic Ieri, în jurul orei 14.00, comuna covăsneană Valea Crişului a fost cuprinsă de o adevărată tornadă. în numai câteva minute, pârâiaşul ce trece prin localitate a devenit un adevărat râu învolburat. Aversele de ploaie, vântul năpraznic, tunetele şi fulgerele i-au speriat pe localnici. Bătrânii spun că nu au mai văzut o asemenea furtună de peste 50 de ani. Epicentrul acesteia a fost în satul Arcuş. Col. Ioan Florescu, şeful Inspectoratului pentru Protecţie Civilă Covasna ne-a declarat că, în jurul orei 15.30, în pârâul Arcuş, aproape de confluenţa cu râul Olt a fost găsit cadavrul unui bărbat de aproximativ 50 de ani, de etnie rromă. Identitatea persoanei nu a fost încă stabilită. Se presupune însă că bărbatul a fost surprins de furtună, a alunecat în pârâu şi s-a înecat. De asemenea, câteva gospodării au fost inundate, însă, până la această oră pagubele nu au fost inventariate. (R.c.) Gruparea Hamas a revendicat atentatul de la Ierusalim Gruparea islamistă palestiniană Hamas a revendicat atentatul de miercuri de la Universitatea ebraică din Ierusalimul de Est, afirmînd că acesta reprezintă o ripostă în urma raidului israelian din 22 iulie din Gaza, relatează AFP. Imediat după producerea atentatului soldat cu şapte morţi, Israelul l-a acuzat pe preşedintele palestinian,, Yasser" Arafat că încurajează astfel de atacuri, pentru a evita aplicarea unor reforme în cadrul Autorităţii Palestiniene. Cu toate acestea, Autoritatea Palestiniană a condamnat cu fermitate atentatul. Un purtător de cuvînt al poliţiei israeliene a afirmat că, pe lîngă cei şapte morţi, explozia a provocat şi rănirea a 50 - 60 de persoane, dintre care nouă se află în stare gravă. “Problema este să aflăm dacă a fost un atentat sinucigaş sau explozia unei bombe plasate în interiorul restaurantului universităţii”, a precizat Robi Zichen. Iniţial, poliţia şi posturile israeliene de televiziune anunţaseră că a fost vorba despre un atentat sinucigaş, al cărui autor a reuşit să treacă de dispozitivele de securitate din zonă. Explozia a fost foarte puternică şi ■ s-a produs într-un loc închis, avînd efecte devastatoare. Atentatul a avut loc la scurt timp după ce Cabinetul de securitate israelian adoptase un plan operaţional de luptă pentru prevenirea atentatelor sinucigaşe. în data de 22 iulie, armata israeliană a efectuat un raid aerian în Gaza, lansînd o bombă care a provocat moartea liderului militar al grupării Hamas și a altor 14 persoane, dintre care nouă copii. MERIDIANE