Cuvântul Nou, august 2002 (Anul 13, nr. 3446-3472)

2002-08-05 / nr. 3449

Anul XIII Numărul 3449 4 pagini Luni 5 august 2002 2000 lei Pagina 2. COSYS computer systems PARTENERUL NOSTRU INTERNET Telefon: 351619 Sport Furtuna din păhărelul cu apă Gabriel FLORESCU Nu ştim motivul pentru care organizaţiile UDRM judeţeană, municipală şi câteva asociaţii neguvernamentale maghiare ne-a remis cu întârziere un aprig protest împotriva numirii domnului Ioan Lăcătuşu în funcţia de consilier guvernamental. Probabil pentru a ne impresiona cât de unanim este protestul revoluţionar al respectivilor şi să luăm aminte că în ţara asta numită România lucrurile se petrec aşa cum doresc semnatarii. S-a sărit până la o înălţime echivalentă cu un record mondial faţă de o decizie luată de Guvern şi partidul de guvernământ, nota bene, cu acceptul organizapei naponale şi judeţene a UDMR. S-au trezit anumiţi domni după mai bine de o lună să înfiereze profund revoltaţi o numire faţă de care ei n-ar trebui să aibă nimic de spus. Este ca şi cum organizaţia judeţeană a PNŢCD, de pildă, ar protesta în Parlamentul Ungariei pentru numirea lui Medgyessy în funcţia de prim-ministru. Trecem însă peste absurditatea intervenţiei spre a ajunge pe fond. în primul rând, “petenţii” demonstrează că nu cunosc anumite realităţi privind organigrama Guvernului, consilierul guvernamental nu are în atribuţii să protejeze o etnie sau alta, ci acţionează pe linia administraţiei publice locale, fiind “arondat” chiar ministerului respectiv. Dar nu atât existenţa acestei funcţii îi deranjează pe vajnicii udemerişti (mai ales că pentru judeţele Mureş şi Harghita a fost numit unul de-al lor), cât persoana Lăcătuşu, căruia îi reproşează tot ce se poate reproşa multor udemerişti, dar la vremea respectivă nam auzit ca aceleaşi organizaţii UDMR şi asociaţii neguvernamentale să fi protestat atât de dur. Trăim în acest judeţ nu de azi de ieri şi cunoaştem trecutul unora şi altora care se consideră acum curaţi ca lacrima, dar ei sunt lăsaţi în piaţa Domnului pentru că sunt de etnie “bună”. I se reproşează domnului Lăcătuşu că a înfiinţat şi condus Muzeul Spiritualităţii Române. A făcut-o. Şi ce îi interesează pe udemerişti? îi doare cumva că pentru comunitatea românească s-a conceput un asemenea lăcaş după ce muzeul din Sfântu Gheorghe a fost transformat în muzeu secuiesc şi românii daţi afară de-acolo? Probabil că da, din considerentul că pentru altă etnie decât cea machioră n-ar trebuie să fie loc în acest județ. Autorii protestului declară foarte ritos: “Suntem de părere că I.L nu face cinste nici celor care le-au propus pe funcţia de inspector” (păstrăm ortografia semnatarilor). Ei bine, le place sau nu le place, este exclusiv treaba lor. După cum nici românilor nu le plac unii dintre liderii udemerişti, dar ăsta fiind jocul democratic, n-au ce face, tot aşa nici udemeriştii nu au căderea să se amestece acolo unde nu le fierbe oala. Ne-am întrebat de ce a apărut din senin această furtună în jurul domnului Lăcătuş şi n-am putut să nu facem legătura cu inspectorul general şcolar Keresztely Irma a cărei înlocuire devine tot mai presantă. Este clar că exercitând acum presiuni în ce priveşte noul consilier guvernamental, se urmăreşte ajungerea la un troc ieftin în cadrul protocolului PSD-UDMR, lăsaţi-o pe doamna inspector în funcţie şi nu mai scoatem un cuvânt în ceea ce-l priveşte pe Lăcătuşu. Probabil aici se doreşte a se ajunge, restul fiind doar “înveliş”. Petra Erler, consilier la cabinetul lui Gunther Verheugen, califică drept “invenţii” informaţiile din Le Monde Petra Erler, consilier la cabinetul comisarului european pentru Extindere Gunther Verheugen, a declarat, duminică, pentru MEDIAFAX, că informata difuzată de cotidianul “Le Monde”, conform căreia autorităţile franceze au început demersuri la Bruxelles în vederea reintroducerii vizelor pentru români, este “pură invenţie”. “Am verificat formularea, care cita surse secrete din cadrul Comisiei Europene. Sunt pure invenţii”, a afirmat Petra Erler. Conform ediţiei electronice de sîmbătă a ziarului “Le Monde”, care citează surse din cadrul Comisiei Europene, autorităţile franceze au început demersuri discrete la Bruxelles pentru o eventuală reintroducere a vizelor pentru români. Purtătorul de cuvînt al Ministerului de Externe, Victor Micula, a declarat că informaţia din Le Monde a fost infirmată atît de autorităţile de la Bruxelles, cît şi de cele franceze. ‘Am obţinut o infirmare a ştirii atît de la Bruxelles, cît şi din Franţa. Informaţia nu stă în picioare, încercăm să obţinem şi o poziţie oficială”, a declarat purtătorul de cuvînt al MAE român. Cotidian social-politic al judeţului Covasna Primăria Sfântu Gheorghe nu poate (?!) achita restanţele la plata cupoanelor şi subvenţiilor pentru încălzire_____ ■ Fără garanţii din partea Primăriei, societăţile furnizoare de agent termic din municipiul Sfântu Gheorghe nu vor mai putea furniza încălzire la iarnă Speranţa conducerilor societăţilor de termoficare că penalizările vor fi şterse, odată cu apariţia Ordonanţei de Urgenţă din 16 mai 2002, pentru recuperarea arieratelor către principalii furnizori de resurse energetice şi apă, au fost spulberate la publicarea în Monitorul Oficial a normelor metodoi'99'ce privind procedura şi corpitenetele de acordare a acestor înlesniri, în cadrul şedinţei desfăşurate joi, 1 august, la sediul Gospodăriei Comunale Sfântu Gheroghe, la care au participat reprezentanţii conducerilor societăţilor de termoficare din municipiu, au fost discutate pe îndelete, aceste norme metodologice precum şi situaţia restanţelor până la această dată. Ca şi până acum situaţia nu este îmbucurătoare deloc, întrucât cea mai mare problemă cu care se confruntă societăţile de termoficare (ex. Delkasiev, Febaj este indiferenţa de care dă dovadă primăria la plata cupoanelor pentru încălzire şi subvenţiilor. Singurul răspuns pe care reprezentantul acesteia l-a oferit celor prezenţi la şedinţă a fost că nu sunt bani şi nici nu se poate angaja în scris că va putea plăti datoriile. Pentru a putea beneficia de prevederile amintitei ordonanţe pentru înlesniri la plata obligaţiilor restante, fiecare societate furnizoare de agent termic trebuie să semneze o convenţie prin care se angajează să plătească facturile curente precum şi eşalonările stabilite, fără penalităţi, în total, pentru societatea Delkaserv suma s-ar ridica lunar, pe timp de vară, la 2 miliarde lei (dacă nu şi mai mult). După cum preciza dl. Dorel Chiricescu, administratul acestei societăţi, "încă din prima lună nu am putea să îndeplinim aceste condiţii, iar furnizarea gazului va fi iar întreruptă. Până când primăria nu ne garantează că va achita restanţele la plata cupoanelor şi a subvenţiilor noi nu vom semna nici o convenţie. Potrivit prevederilor ordonanţei, odată cu semnarea convenţiei, debitorul, adică noi, în deplină cunoştință de cauză, recunoaşte prezentei convenţii caracterul de titlu executoriu şi consimte ca creditorul să treacă direct la executarea garanțiilor, inclusiv executarea silită." Daniela ANDREI (Continuare în pagina a 3-a) Ocuparea forţei de muncă prin programe speciale în scopul încadrării în muncă a cât mai multe persoane din zonele în care se înregistrează o rată a şomajului foarte mare, Agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă Covasna a elaborat programe speciale în acest scop. Astfel, există un program prin care se prevede ocuparea a 24 de persoane din comuna Sita Buzăului, sens în care vor fi mediate mai multe persoane aflate în căutarea unui loc de muncă. Până acum au fost oferite locuri de muncă pentru 14 persoane, în schimb, nu sunt solicitări din partea agenţilor economici pentru calificarea forţei de muncă, deşi din partea A.J.O.F.M. Covasna au fost încercări în direcţia organizării unui curs de calificare fie şi pentru cinci persoane. De asemenea, un alt program de ocupare prevede angajarea a 75 de persoane din Comandău, până acum fiind încadrate în muncă 10 persoane. Alte 17 persoane sunt cuprinse în măsuri active privind combaterea șomajului, din care 13 persoane vor fi plasate în muncă prin realizarea unor servicii în interes comunitar, iar două persoane au fost încadrate prin acordarea stimulentelor ce revin persoanelor în vârstă de peste 45 de ani. Pentru întorsura Buzăului s-a prevăzut ocuparea a 100 de persoane, în prezent acest obiectiv este realizat aproape în totalitate. Astfel, 13 persoane în vârstă de peste 45 de ani primesc stimulente de angajare potrivit Legii nr. 76, 33 de persoane au fost angajate pe perioadă nedeterminată, iar 44 de persoane pe perioadă determinată. Nici în întorsura Buzăului nu s-a reuşit cuprinderea unor persoane în cursuri de calificare, dar se acţionează în continuare pentru a se realiza câte ceva în acest sens, în zona Baraoltului au fost cuprinse în programele de ocupare 96 de persoane, până acum fiind rezolvată angajarea a 88 de persoane. Totodată, A.J.O.F.M. Covasna organizează un curs de calificare pentru tâmplari, încercând să atragă cursanţi şi pentru meseria de instalator. în consecinţă, programele de ocupare iniţiate pentru zonele defavorizate au fost în mare parte realizate şi se intenţionează ca până la sfârşitul anului să să se întreprindă şi alte măsuri în vederea încadrării în muncă a şomerilor. (Vasilica CIOBANU) La Târgu Secuiesc Investiţiile în domeniul social şi în turism sunt finanţate aproape exclusiv de programe internaţionale Ca în mai toate localităţile judeţului şi în municipiul Târgu Secuiesc, din cauza lipsei de fonduri substanţiale de la bugetul Consiliului local sau de la cel al statului, lucrările de întreţinere, modernizare şi extindere a infrastructurii sunt şi în acest an puţine la număr. Ele au constat până acum, după cum am aflat de la domnul viceprimar Ferencz Attila, îndeosebi în refacerea covorului asfaltic şi plombări pe străzile principale - Bem, Petöfi, Doja, Gării, Cernatului, Fabricii, ş.a. - lucrări executate de către cei de la Drumurile judeţene şi care au costat bugetul local peste două miliarde de lei. Pe străzile mai mici, lăturalnice, reparaţiile se vor executa cu utilaje şi angajaţi ai primăriei, aceasta având în doatare un utilaj pentru mixturi asfaltice achiziţionat anul trecut din cei 21 de mii de dolari obţinuţi cu un proiect prezentat pentru Programul DEL, finanţat de guvernul american. O altă investiţie, ce va fi finalizată în cursul toamnei este modernizarea unei clădiri aflată în administrarea primăriei, care va fi dotată cu tot ce este necesar pentru o cantină socială. Pentru această investiţie fondurile au fost asigurate, în cea mai mare parte, cu un proiect pentru Programul RICOP finanţat de Uniunea Europeană, în acest an, tot prin programul american DEL au mai fost obţinuţi 9000 de dolari. Cu o parte din ei, până acum au fost modernizate spaţiile de cazare din clădirea aflată în incinta stadionului municipiului, asigurându-se o capacitate de 15 locuri, în camere care dispun fiecare de grup sanitar propriu. Proiectul respectiv a fost prezentat de Asociaţia pentru Sprijin şi Dezvoltare Locală Târgu Secuiesc împreună cu Primăria municipiului şi este consacrat dezvoltării infrastructurii în domeniul turismului. Din banii obţinuţi a mai fost înfiinţat un birou de turism care dispune de personal cu pregătire de specialitate. Urmează ca alte câteva mii de dolari să fie folosite pentru sprijinirea unor locuitori din zona centrală a municipiului, care doresc să amenajeze în locuinţele lor pensiuni turistice. Prin aceasta primăria intenţionează să rezolve şi o altă chestiune, cea a refacerii faţadelor clădirilor din centru, care au valoare istorică şi arhitecturală. (Aurel GOLCIU) O igienă alimentară precară, pe fondul temperaturilor mari, poate provoca îmbolnăviri frecvente Recomandări de sezon ale conducerii Inspectoratului Sanitar de Stat Covasna Revenirea vremii caniculare după un intereval ploios destul de lung aduce, fără doar şi poate, bucurie în rândul celor care pleacă în concediu, dar poate provoca şi anumite necazuri. Nu tuturor, ci doar acelora care nu ţin seama de nişte reguli clare, leam zice de bun simţ, la urma urmei. Nu ne referim azi la pericolul pe care-l provoacă...insolaţia, ci la posibilitatea ivirii unor toxiinfecţii alimentare datorate ingienei precare şi a minimalizării normelor elementare de protecţie în păstrarea şi prepararea hranei. Asupra acestei teme de mare importanţă socială am insistat şi luna trecută, în perioada lui “cuptor", când au fost temperaturi caniculare, dar ne vedem nevoiţi să revenim deoareece pericolul nu s-a diminuat câtuşi de puţin. Consumarea unor alimente ce s-au alterat din pricina faptului că nu au fost menţinute la o temperatură adecvată a provocat în mai multe localităţi din ţară îmbolnăviri, motiv pentru care am apelat din nou la recomandările unui specialist, anume d-na dr. Lavinia Drăgoiu, inspector-şef al Inspecţiei Sanitare de Stat Covasna. “Populaţia trebuie informată temeinic în legătură cu pericolul toxiinfecţiilor alimentare , care reprezintă îmbolnăviri provocate de toxine produse de anumite microorganisme patogene. Simptomele încep să apară la un interval cuprins între două-trei ore şi două trei zile, în funcţie de microbul care a determinat producerea toxiinfecţiei alimentare. Ele arătă prezenţa infecţiei, generând febră, o stare generală alterată, apariţia scaunelor diareice, dureri abdominale sau p pot fi semne de intoxicaţie, uneori febră şi chiar scaune diareice, dar cu stare generală alterată, durere de cap, vărsături. Este interesant de precizat că alimentele care pot determina producerea toxiinfecţiilor nu prezintă în majoritatea situaţiilor semne de alterare, nu aumodificări ale aspectului (culoare, consistenţă), ale mirosului şi gustului, nu indică întodeauna semne de fermenataţie. De aceea se cer respectate reguli obligatorii pentru a preîntâmpina apariţia acestui gen de boli. Cea mai imporetantă rămâne curăţenia. Şi aici ne referim la spălarea mâinilor înainte de a începe prepararea mâncărurilor, dar şi după aceea, de asemenea, spălarea mâinilor după utilizarea toaletei. Se cer curăţate foarte bine suprafeţele şi ustensilele de bucătărie şi realizarea protecţiei bucătăriei împotriva insectelor, rozătoarelor. Respectând regulile de igienă ne ferim de nebănuite complicaţii, iată un adevăr ce nu trebuie minimalizat. Horia C. DELIU I / -* j' jjfe' Mihai Tănăsescu pregăteşte, la Washington, discutarea acordului FMI cu România Ministrul Finanţelor Publice, Mihai Tănăsescu, a discutat, săptămîna trecută, la Washington, cu reprezentanţii ai Fondului Monetar Internaţional (FMI) scrisoarea suplimentară de intenţie din cadrul acordului stand-by cu România, care urmează să fie prezentată în Consiliul Director al Fondului, informează un comunicat al Ministerului Finanţelor Publice transmis, duminică, agenţiei MEDIAFAX. Tănăsescu s-a întîlnit cu Anne Krueger, prim adjunct al directorului general al FMI, şi cu Michael Deppler, director pentru Europa al instituţiei financiare internaţionale. “Discuţiile s-au concentrat asupra procesului de privatizare şi asupra reformelor structurale, în special cele din sectorul energetic”, a declarat ministrul Finanţelor. Alte subiecte de discuţie au fost modalităţile de reducere a deficitului cvasi-fiscal, precum şi cele de accelerare a privatizării societăţilor aflate încă în proprietatea statului, se precizează în comunicat. “Deja aici se pregătesc formalităţile pentru prezentarea scrisorii suplimentare de intenţie, spre aprobare, în următoarele săptămîni, în Consiliul Director al Fondului. Mai mult, am stabilit temele discuţiilor viitoare, pe care le vom purta cu misiunea FMI la Bucureşti”, a menţionat Tănăsescu. Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Fondului Monetar Internaţional au încheiat un Memorandum suplimentar de politici economice şi financiare, cuprinzînd măsurile pe care Executivul le va adopta în perioada următoare pentru accelerarea reformelor structurale şi continuarea creşterii economice, document care va fi discutat de FMI la sfîrşitul lunii august-începutul lunii septembrie. Memorandumul prevede reducerea cu 5% a contribuţiilor la asigurările sociale, începînd cu 1 ianuarie 2003, creşterea cu 40% a cuantumului ajutoarelor acordate persoanelor cu venituri reduse pentru achitarea facturilor la energia termică în iarna acestui an, majorarea salariilor personalului din sectorul bugetar, astfel încît să se asigure în 2003 o creștere cu 3% (Continuare în pagina a 3-a) Autorităţile venezuelene anunţă că au preluat controlul asupra situaţiei din capitală Vicepreşedintele Venezuelei, Jose Vicente Rangel, a afirmat că incidentele violente izbucnite vineri în centrul şi restul capitalei au fost preluate sub control de către autorităţi, iar restul ţării rămîne calm, relatează AFR Ministrul de Interne, Diosdado Caballo a declarat la rîndul său, că guvernul nu ______________ intenţionează să decreteze starea de urgenţă în ţară. “Am primit rapoarte din partea tuturor garnizoanelor, a guvernatorilor şi a primarilor, din care reiese că situaţia este absolut liniştită peste tot, cu excepţia a ceea ce s-a întîmplat la Caracas vineri şi în zilele precedente”, a afirmat Rangel. El a adăugat că în confruntări au fost implicaţi provocatori, care au încercat să provoace haos, iar poliţia din Caracas - aflată sub comanda reprezentantului opoziţiei, primarul Alfredo Pena a deschis focul împotriva manifestanţilor. “Există dovezi conform cărora la aceste acţiuni au participat provocatori, care au încercat să creeze o situaţie haotică”, a afirmat Rangel, oferind însă asigurăr că majoritatea manifestanţilor au respins această atitudine, iar mai mulţi ................ provocatori au fost arestaţi. “Toată lumea este de acord asupra faptului că modul de comportare al poliţiei metropolitane nu a fost democratic, că aceasta nu are o noţiune democratică asupra ordinii publice şi că a acţionat represiv şi nu în scop de descurajare", a adăugat el. Pena a declarat, la rîndul său, că partizanii preşedintelui Hugo Chavez i-au atacat biroul, situat în centrul oraşului Caracas, deschizînd focul cu arme de calibru mare, înainte de a fi respinşi de către agenţi ai poliţiei. MERIDIANE