Cuvântul Nou, septembrie 2002 (Anul 13, nr. 3473-3497)

2002-09-02 / nr. 3473

f Pro şi anti americani Dumitru MANOLĂCHESCU Nu toată populaţia României îi mai aşteaptă pe americani cu sufletul la gură. Dar aproape toată populaţia ţării îşi dă seama că fără ei nu se mişcă nimic nici în România. Pornind de la acest adevăr, trebuie să recunoaştem că nu tot ce fac americanii ne place, dar trebuie să suportăm fără să crâcnim, ca o naţie mică şi săracă ce suntem, tot ce ne cer ei. Pentru că ne cer, dar ne şi dau. Ei joacă cinstit. Ne-au cerut să semnăm un acord de exceptare a militarilor americani de la judecata Curţii Penale Internaţionale - am fost primii din Europa care l-am semnat, fără nici o obiecţie. Chestia asta i-a impresionat atât de puternic încât între noi şi americani a început să se lege o relaţie privilegiată, ca să nu zic prietenească. Ne-am făcut luntre şi punte şi-am trimis şi nişte soldaţi bine pregătiţi în Afganistan, să-i apere pe colegii lor americani, ceea ce iarăşi le-a plăcut. Eleganţi, americanii n-au stat cu mâinile-n sân şi ne-au răspuns cu aceeaşi amabilitate: am devenit, dintr-odată, pregătiţi să intrăm în NATO, iar FMI a recunoscut, subit, că economia României funcţionează, deci merităm să primim câteva sute de milioane de dolari de la diverse instituţii care împrumută bani celor săraci. Mie aşa mi se pare asta lucrurile. Nu-i rău să-i ai pe americani lângă tine, în orice situaţie dificilă. Cu europenii ne descurcăm noi, până să fim noi gata să intrăm în Uniunea Europeană o cale lungă, NATO şi FMI sunt mult mai aproape. Aşa a gândit ministrul de Externe Mircea Geoană, aşa a gândit premierul Adrian Năstase, iar eu cred că au gândit bine şi pragmatic, în folosul imediat al naţiei. Interesant, însă, cum se transformă toate în capital politic. Tranşele de împrumut aprobate de FMI înseamnă, în opinia conducătorilor, “creşterea economiei româneşti, valabilitatea politicilor economice ale guvernului”. Nelămurirea mea, şi nu numai a mea, este una singură: cum creşte, oare, economia asta sub ochii noştri şi noi nu simţim deloc, dar chiar deloc, avantajele pe care le presupune o economie în dezvoltare, inflaţie din ce în ce mai redusă, un nivel de trai tot mai ridicat?! în aceste condiţii, prinsă între satisfacţia şi mândria clar exprimată de reprezentanţii Puterii şi sărăcia tot mai accentuată a majorităţii populaţiei ţării, românii se întreabă dacă nu cumva o s-o păţim ca pe vremea lui Ceauşescu; atunci aveam o politică externă ofensivă şi apreciată, dar în interior era jale şi prăpăd, sărăcie şi disperare. în mod sigur, FMI şi NATO nu vor putea suplini, la nesfârşit, lentoarea reformelor economiei româneşti, după cum nu vor putea lămuri niciodată 20 de milioane de români săraci şi disperaţi că avem o economie performantă doar pentru că plecăm mereu capul în faţa americanilor. Anul XIII Numărul 3473 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Luni 2 septembrie 2002 2000 lei Preşedintele Iliescu a plecat la Johannesburg, unde va participa la “Summit-ul Pământului” Preşedintele Ion Iliescu a plecat, sîmbătă dimineaţa, spre Africa de Sud, unde va participa, în perioada 31 august - 4 septembrie, la lucrările “Summit-ului Pămîntului" de la Johannesburg Iliescu a declarat, înainte de plecare, pe Aeroportul Otopeni, că tematica reuniunii de la Johannesburg se referă la dezechilibrul factorilor de mediu, epuizarea resurselor, schimbările climatice. El a arătat că tematica summitului vizează, în același timp, dezvoltarea durabilă din punct de vedere economic, respectiv al “echilibrului macroeconomic, în contextul globalizării”, social, ţinînd seama de “marile discrepanţe care separă lumea bogată de lumea săracă şi care constituie un pericol pentru stabilitatea mondială” şi din punctul de vedere al echilibrului între dezvoltarea socială și mediu. Cronica optimistului CU UNIFORMA NOUĂ La grade noi, haine noi, e normal. Agenţii, inspectorii, comisarii, chestorii vor purta uniforme noi, gândite şi croite contra frumoasei sume de 10 milioane de lei bucata. Dar merită efortul contribuabililor, sunt uniforme în stil american, lejere, cu buzunare multe şi încăpătoare, numai bune de pus în ele ghidful de conversaţie în cel puţin 5 limbi străine şi fotografii de câini periculoşi, greu de recunoscut fără o pregătire prealabilă. 55.000 de poliţişti demilitarizaţi vor îmbrăca uniformele astea moderne, încercând să se ridice la înălţimea pretenţiilor şi costurilor reformei în Poliţie. Din păcate, eforturile n-au reuşit să cuprindă şi modernizarea tehnicii, armamentul şi alte mijloace din dotare au rămas aceleaşi. Tot ce putem spera e să se schimbe ceva în gândirea şi comportamentul respectivilor poliţişti, altfel geaba uniforme noi, geaba 2000 de miliarde de lei cheltuiţi de la buget. Optimişti din fire măcar la această rubrică, suntem pe cale să credem că, odată cu gradele şi uniformele noi, se vor schimba şi mentalităţile de miliţieni ale unora dintre poliţişti. ANONIMUS computer systems PARTENERUL NOSTRU INTERNET Telefon: 351619 -COSYS Preşedintele PSD Covasna este dispus să-şi doneze „vilele“ statului român V . Pentru că unele imobile isolate sunt locuite doar temporar, în week-end şi în concediu. Căsuţele de vacanţă au devenit o ţinta » » . i» predilectă pentru spărgători  Fenomenul acesta se repetă în fiecare an în judeţul nostru, în marea majoritate autorii fiind identificaţi şi reţinuţi de Poliţie - în căutare febrilă de noi ţinte, infractorii caută cu disperare teren propice de acţiune, şi acolo unde întâlnesc punctul slab acţionează imediat, în acest context infracţional, un domeniu predilect îl reprezintă casele (de fapt...căsuţele) de vacanţă situate în locuri mai izolate, unde proprietarii vin mai ales la sfârşit de săptămână, în vacanţă sau cu prilejul unor evenimente familiale, în restul timpului ele stând goale. Şi de cele mai multe ori, nepăzite. Fiindcă atunci când e vorba de vile cu pretenţii, de locuinţe luxoase aflate în zone pitoreşti, stăpânii lor nu se uită la bani şi angajează paznici permanenţi, care ziua şi noaptea stau de vegere, aşa că acolo nu se petrec asemenea spargeri. în schimb, cei mai modeşti la capitolul financiar nu-şi permit asemenea măsuri suplimentare de pază, de aceea micile lor cabane sunt adesea “vizitate” de către feluriţi musafiri nepoftiţi, care după ce sparg un geam, forţează o uşă ori găsesc alt loc de a pătrunde în incintă, fură tot ce întâlnesc: de la unele bunuri (televizoare, aparate de radio, ustensile casnice), până la obiecte de vestimentaţie sau alte obiecte şi chiar...mâncare, băuturi, ţigări. Nu mai departe de acum cinci zile dintr-o asemenea casă de odihnă de pe raza comunei Băţanii Mari cineva care intrase prin efracţie sustrăsese un aparat video marca Orion. Lucrătorii Postului comunal de Poliţie au reuşit ca relativ repede să dea de urma autorului, un oarecare M.Laszlo, de 42 de ani. * * * în prezent el este cercetat sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat probabil că de acum înainte nu va mai intra nepolit în casele oamenilor... Horia C. DELIU La rectificarea bugetară, CASS Covasna va primi peste 20 de miliarde lei pentru medicamente La rectificarea de buget ce va avea loc, foarte probabil, în această lună, Casa de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna va primi ceva mai mult de 20 de miliarde lei pentru decontarea medicamentelor gratuite şi compensate. Ţinând cont de faptul că judeţul Covasna a fost de la începutul anului încoace unul dintre puţinele judeţe din ţară în care medicamentele au fost furnizate fără întrerupere (mici probleme existând doar în februarie şi martie), dar şi de necesitatea alocării, în acest moment, de noi fonduri, miliardele aşteptate de la fondul de sănătate sunt extrem de binevenite şi vor face posibilă eliberarea “gratuitelor” şi “compensatelor” şi în continuare. “Ţin să precizez că suntem în termen cu toate plăţile, în ciuda deselor nemulţumiri ale farmaciştilor”, a afirmat directorul CASS Covasna, Ghiţă Drăgoiu, alături de care şeful Serviciului Finanţe Contabilitate, Toth Andrei a precizat că vor veni şi alte fonduri în judeţ, deoarece, până la finele anului, “va mai fi cel puţin încă rectificare bugetară”. Dom D. FELDIOREAN La Zagon Se aşteaptă fonduri suplimentare pentru continuarea plăţii venitului minim garantat Deşi numărul dosarelor Marilor de venit minim garantat a sc3zut de la începutul anului, cu câteva zeci’ în urma revizuirii aceşti31'3’ ^acru firesc, mai ales în sezonul cad. în care nu puţini beneficia^' aPt' de muncă îşi găsesc de lucru 'n diverse domenii, inclusiv în străinăî3*6’totu?' în comuna Zagon sumele primite în fiecare trimestru de la bugetul de stat pentru plata amintitului ve'TM* nu au acoperit necesarele decat într-o proporţie medie de 70 la sută. De bani pentru ajutoare de urgenţă şi pentru încălzire, în iarna trecută, nici pomeneală. Domana Doina Bocicor, contabila şefă a Primăriei, ne-a demarat că luna iulie a fost singura furtă în care venitul minim garantat a putut fi achitat integral, lucru care se pierdea şi pentru august. Cu aceasta însă cele 500 de milioane de lei ce au fost primite pentru trimestrul III a.c., de la bugetul de stat, prin Consiliul judeţean, vor fi aproape epuizate. Pentru septembrie se aşteaptă o suplimentare, în urma rectificării bugetului, altfel din bugetul local nu există surse disponibile pentru susţinerea acestei forme de protecţie socială. De vreo trei luni încoace, în comuna Zagon, în baza unei hotărâri adoptate de Consiliul local, cei mai mulţi beneficiari de venit minim garantat îl primesc în alimente şi alte bunuri. Acum când ne apropiem de începutul noului an şcolar, iar famillile nevoiaşe cu mai mulţi copii au nevoie de o sumedenie de lucruri, în primul rând trebuie să cumpere caiete şi rechizite şcolare, se va reveni la plata în bani, în majoritatea cazurilor. Aurel GOLCIU Dacă vremea va permite Lucrările de reamenajare a parcului din centrul oraşului Covasna vor începe în această toamnă La sfârşitul acestei săptămâni, la Primăria oraşului Covasna urmează să aibă loc licitaţia pentru desemnarea constructorului care va materializa Proiectul de reamenajare a parcului din zona centrală a oraşului, un proiect desemnat câştigător pentru Programul RICOP, finanţat de Uniunea Europeană. Contribuţia primăriei constă în valoarea terenului şi suportarea costului proiectului tehnic de execuţie, care a fost realizat de SC PROIECT SA Covasna. Acesta prevede refacerea fântânii arteziene, amenajarea Bălţii Dracului şi a aleilor din incinta parcului. De la domnul Zsuffa Levente, primarul oraşului Covasna, am aflat că ulterior finalizării proiectului tehnic, s-a renunţat la realizarea în jurul fântânii arteziene a unei rotonde betonate, în ideea de a fi menţinută o suprafaţă cât mai mare de zonă verde, ceea ce ni se pare firesc pentru un centru şi aşa destul de înţesat de clădiri, drumuri şi parcări. Se speră ca lucrările de reamenajare a parcului să poată fi realizate parţial dacă vremea va permite acest lucru - încă în această toamnă, urmând a fi finalizate anul viitor. (A. GOLCIU) Victor Ciorbea a lansat manifestul “Noua politică” Preşedintele PNŢCD, Victor Ciorbea, a lansat, vineri, manifestul intitulat “Noua politică”, în prezenţa unei delegaţii de parlamentari europeni şi a vicepreşedintelui Partidului Popular European, Wim van Velzen. “Lansarea acestui manifest reprezintă momentul în care începe, oficial, campania pentru recîştigarea electoratului PNŢCD şi lupta pentru revenirea partidului printre forţele politice ale României, reintrarea în Parlament şi în Guvern”, a declarat Ciorbea, odată cu lansarea manifestului. Liderul ţărănist a spus că “Noua politică” pe care vrea să o promoveze PNŢCD vizează valorificarea principiilor creştindemocraţiei moderne, ca soluţii pentru scoaterea României din criză. “Manifestul marchează începutul unei noi politici a PNŢCD, pornind de la linia politică Maniu - Mihalache - Coposu”, a subliniat Ciorbea. Documentul cuprinde, în debut, o serie de considerente despre nivelul de trai al românilor, precizînd că “în ţară este dezordine, viaţa în România a ajuns un chin, iar cauzele degradării fără precedent a vieţii sunt: lipsa de organizare, corupţia şi politicianismul”. Ca soluţie pentru rezolvarea problemelor enumerate, ţărăniştii propun un program intitulat “Noua politică" şi a cărui esenţă constă în apărarea şi promovarea intereselor cetăţeanului. “Noua politică înseamnă să ne asumăm deplin, nedemagogic, valorile democraţiei creştine, presupune o luptă hotărîtă pentru reforma clasei politice româneşti şi reprezintă un program de consolidare a democraţiei”, a afirmat Ciorbea. Potrivit manifestului, “Noua politică are drept obiectiv restituirea integrală a bunurilor naţionalizate sau confiscate şi garantarea proprietăţii şi vizează înlocuirea capitalismului de tip mafiot cu un capitalism sănătos, specific economiei sociale de piaţă". Ţărăniştii înţeleg prin noua politică o nouă atitudine faţă de dezvoltarea rurală şi gospodăria ţărănească, precum şi o campanie “necruţătoare” împotriva corupţiei. “PNŢCD optează pentru confiscarea averilor demnitarilor dobîndite ilegal după 1989", a mai spus Ciorbea. în document se mai arată că noua politică se concentrează asupra combaterii sărăciei, “punerea în valoare a capacităţilor, puterii de muncă şi entuziasmului pe care îl au tinerii, crearea unei relaţii strînse cu societatea civilă, respectarea Bisercii şi exprimarea voinţei de a vedea România în NATO şi UE”. Sesiunea parlamentară de toamnă începe astăzi Senatul şi Camera Deputaţilor vor începe, luni, cea de-a cincea sesiune ordinară a actualei legislaturi (luîndu-se în considerare şi scurta sesiune de organizare din decembrie 2000), care va fi marcată de dezbaterea şi adoptarea proiectelor de lege considerate necesare pentru aderarea României la NATO la summit-ul de la Praga, dar şi pentru negocierile viitoare de integrare în UE. Pe lista actelor normative legate de pregătirea aderării la Alianţa Nord-Atlantică figurează, la Senat, proiectul de lege pentru modificarea Legii 115/1996 privind declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţii de conducere şi proiectul legii partidelor politice. Primul dintre acestea, blocat la Comisia juridică, sub motivul că se aştepta de la Ministerul de Externe ,o documentaţie legată de modul în care este reglementată această chestiune în alte ţări din Europa, este pe punctul de a fi modificat de Guvern. Ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, Şerban Mihăilescu, a anunţat că Guvernul va adopta, în perioada următoare, un alt proiect de lege, care va elimina obligativitatea publicării declaraţiei de avere în Monitorul Oficial, anunţ care a atras critici din partea PNL şi PD. în ceea ce priveşte proiectul legii partidelor politice, acesta a fost adoptat de Camera Deputaţilor şi urmează să intre în dezbaterea comisiilor senatoriale, după care în plen, în vederea pregătirii aderării României la UE, Senatul are printre priorităţi: proiectul legii sindicatelor (adoptat de Camera Deputaţilor), cel pentru modificarea şi completarea Legii 82/1999 privind înlocuirea închisorii contravenţionale cu sancţiunea obligării contravenientului la prestarea unei activităţi în folosul comunităţii (adoptat de Camera Deputaţilor); proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului 24/2001 privind impunerea microîntreprinderilor (adoptat de Camera Deputaților). Traian Băsescu vrea ca PD să aibă 15-17% în sondaje până la sfârşitul anului şi peste 20% în 2004 Starea actuală a PD, evoluţia partidului în ultimii ani şi obiectivele pentru următoarea perioadă au fost principalele puncte ale discursului liderului PD Traian Băsescu, care a deschis, sîmbătă, Conferinţa Naţională a Partidului Democrat. Băsescu le-a vorbit liber, timp de aproape o oră, celor peste 5.900 de delegaţi din toată ţara prezenţi la lucrările acestui for. El a amintit auditoriului că, pentru prima dată de la alegeri, PD se situează în sondaje cu peste 10% din preferinţele electoratului, ultimul sondaj CURS creditîndu-i pe democraţi cu 12,1%. Cum obiectivul de etapă pentru 2002 este de 12%, Băsescu le-a propus democraţilor să încerce “împingerea" partidului spre 15-17% pînă la sfîrşitul anului. Traian Băsescu a remarcat că din mai 2001 şi pînă în prezent PD a traversat o perioadă grea, urmărind legitimarea ca partid de opoziţie. “Ambiguităţile noastre din ultimii 10 ani, faptul că aveam o rădăcină comună (n.r. FSN), lăsau ca în rîndul electoratului şi în presă PD să-şi menţină eticheta de partid duplicitari’, a spus Băsescu. El a explicat că acesta a fost motivul pentru care completarea obiectivului politic cu îndepărtarea PSD de la putere - adoptată vineri de Consiliul Naţional de Coordonare (CNC) - a fost un proces absolut necesar, care a demonstrat “demnitatea în politică”. Accesul la putere nu trebuie să se facă “oricînd şi oricum", iar PD a dorit să dea un semnal că nu mai este dispus “să nu fie moral" în politică, a mai arătat Băsescu. El i-a asigurat pe delegaţii democraţi de faptul că programul politic “România puternică, România socialdemocrată" le propune un scor electoral de peste 20% în 2004 şi în acest fel intrarea PD în categoria “partidelor mari, a partidelor care prin voinţa lor pot exercita o influenţă deosebită asupra transformărilor care trebuie să aibă loc”. Băsescu a vorbit despre hotâriîrea CNC de vineri, prin care foştii miniştri au devenit membri de drept ai Biroului Permanent Naţional al partidului, precizînd că aceşti oameni au acumulat, în activitatea lor, multă experienţă şi “pot contribui decisiv la găsirea soluţiilor alternative de care PD are nevoie pentru a deveni credibil”.