Cuvântul Nou, octombrie 2002 (Anul 13, nr. 3499-3524)

2002-10-02 / nr. 3499

Anul XIII Numărul 3499 4 pagini WS Cotidian social-politic al județului Covasna Cl L 71 41-cn C- Miercuri 2 octombrie 2002 2000 lei Iremediabila dizgraţie Gabriel FLORESCU Ultimul sondaj de opinie dat publicităţii n-a mai adus nimic foarte spectaculos. Să fi fost de vină “amorţirea” electoratului în prag de toamnă sau blazarea ştiind că, indiferent dacă sunt realizate de IMAS, CURS, Metro Media sau Dumnezeu ştie cine, ele nu sunt decât un test fără vreo semnificaţie concretă. Altfel zis, cu sau fără sondaje, tot ala e, oamenii politici nu-şi vor schimba orientarea, politica Guvernului va rămâne între aceleaşi coordonate, iar viaţa noastră de zi cu zi nici nu se va îmbunătăţi, nici nu se va înrăutăţi după acest chestionar al opiniei publice. Şi totuşi, unele aspecte pot fi interesante dacă privim sondajul CURS în comparaţie cu ceea ce au relevat anterioarele răspunsuri din chestionare. în primul rând este de remarcat faptul că PSD (cel care a comandat ultimul sondaj...) se menţine cu mare diferenţă în fruntea topului. Apoi, al doilea element semnificativ îl constituie regresul PRM (dacă liderul partidului nu va scoate din mânecă nişte rezultate “adevărate”, în totală contradicţie cu cele ale CURS şi care ar plasa formaţiunea undeva sus, sus). Practic, electoratul s-a delimitat şi în acest fel de accentele extremiste ale partidului lui C.V. Tudor, iar cele mai recente poziţii ale acestuia n-au avut darul decât de a mai îndepărta câţiva simpatizanţi. Chiar dacă peremiştii covăsneni se vor supăra pe noi, nu putem trece cu vederea faptul că cetăţeanul obişnuit s-a cam săturat de demagogie şi de ieşirile necontrolate ale liderului respectivului partid. Urcă însă în top un alt partid: PNL, cel ce a atins pragul de 14,6%, mult înaintea altei formaţiuni din opoziţie - ne-am referit, bineânţeles, la PD. Nu surprinde, de asemenea, hăul în care s-au afundat cei ce deabia au reuşit să treacă pragul electoral sau au rămas de căruţă: PUR (dar numai cu ajutorul PSD), PNŢCD, UFD sau PUNR. Este evident că asemenea partiduleţe şi-au cam trăit veacul, unele nu reuşesc să se regăsească - vezi ţărăniştii şi peuneriştii - după pierderea alegerilor din 2000, dar şi în urma unor scandaluri de proporţii sau a schimbărilor la nivelul conducerii, altele nu şi-au definit un program cu adevărat atrăgător pentru electorat. Faptul că Legea electorală a acţionat dur în direcţia polarizării românilor spre cele câteva partide mari se relevă cu prilejul fiecărui sondaj. Odată căzute în dizgraţie, neavând nici personalităţi puternice în conducerea lor care să aibă suficientă charismă pentru a aduce noi adepţi, respectivele formaţiuni politice sunt sortite să joace doar rolul de a zecea roată la căruţă. Şi nici nu vedem cum ar putea să se redreseze în viitorul apropiat. Poate doar clacajul unuia dintre cei care sunt azi în frunte să le permită o revenire spectaculoasă. Altfel, ele sunt condamnate la o iremediabilă dispariție. Mai lentă sau mai rapidă acest lucru va fi decis de viitorul scrutin electoral. Cronica optimistuluia Pasăre şi porc încă puţin şi vom intra în rândul lumii. începând din 23 noiembrie, carnea de pasăre se va vinde doar în ţiplă, frumos şi sănătos preambalată Fără gustoasele ghiare, capete şi gâturi. Şi nu orice fel de piept şi bulane, ci doar cele standard, mari şi sănătoase ca în visele liceenilor... Nici ficaţii de pasăre nu vor mai putea fi vânduţi sub greutatea standard: 250 gr. ficatul de raţă, 400 gr. cel de gâscă. Nu ştim cât va trebui să cântărească ficatul standard de găină, dar vom afla. Vom mânca, aşadar, doar produse sigure, păsări de-ale noastre sănătoase.,, ficaţi adevăraţi. Ca şi ouăle de găină, care e musai să fie ştampilate cu ziua şi ora ieşirii lor în lume din materia tântiţă. Va fi mai sănătos. Dar şi mai scump. Nu contează, însă, preţul când e vorba de sănătatea omului. Numai că la noi, se ştie, nici o minune nu ţine mai mult de trei zile. Aşa a fost şi cu carnea tocată de porc, pe care vânzătorul trebuia să o toace la maşină în faţa ta, ca să ştii ce mănânci. “Minunea” respectivă n-a ţinut nici măcar trei zile... ANONIMUS Bani de la Guvernul României pentru continuarea investiţiilor în învăţământul preuniversitar în această perioadă se pare că Guvernul s-a arătat mai preocupat de soarta învăţământului covăsnean. Aşadar, acesta a alocat sume mari pentru continuarea unor investiţii în domeniul învăţământului, în prima etapă intrând Şcoala Generală “Varadi József din Sfântu Gheorghe cu suma de 2 miliarde lei. Aici lucrările sunt în curs de finalizare, termenul fiind 18 octombrie. în cursul zilei de ieri, la sediul Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna a avut loc o întrunire în vederea analizării încheierii contractărilor cu executanţii lucrărilor pentru şcoala cu 24 săli de clasă din Târgu Secuiesc care a beneficiat de o sumă de 4 miliarde lei. în paralel CNI continuă lucrările (ce trebuie finalizate în luna decembrie) la Şcoala Generală "Nicolae Colan” din Sfântu Gheorghe care are o valoare de 7 miliarde lei. Toei de la Guvern au beneficiat de fonduri substanţiale (câte 500 milioane lei fiecare) pentru efectuarea reparaţiilor capitale şcoala generală din Hăghig şi Grupul Şcolar "Körösi Csoma Sándor" din Covasna. Aceste lucrări intrau în programul de reabilitare şi în alte condiţii, având în vedere sumele mari necesare, nu ar fi putut fi posibilă continuarea investiţiei începute.De asemenea, doamna Keresztely Irma, şefa inspectoratului şcolar preciza în cadrul conferinţei de presă că în următoarea perioadă se va efectua recepţia şi la celelalte unităţi de învăţământ unde lucrările începute în cadrul programului de reabilitare - tranşa a patra - sunt în curs de finalizare (şcolile din Zăbala, Alungeni, Breţcu, Oituz, Mărtănuş). “După această operaţiune vom intra cu proiectanţii la Încă două şcoli - Doboşeni şi Beliu Vale - pentru extinderea clădirilor cu 4-5 săli de clasă pentru cuprinderea copiilor rromi din aceste localităţi al căror număr a crescut foarte mult. Aici execuţia propriu zisă va demara începând cu anul financiar 2003. Deja au intrat în discuţie propunerile judeţului şi pentru şcolile ce vor intra în tranşa a cincea, tot în cadrul programului de reabilitare. Noi am făcut 10 propuneri, însă selecţia va avea loc la Bucureşti în cursul acestei luni" - adăuga doamna Keresztely în final. Daniela ANDREI l®83iai ««18I Negocieri pentru, deschiderea robinetului de gaz Apropierea anotimpului rece ia determinat pe şefii judeţului să facă ceva concret pentru ca populaţia să nu îngheţe de frig în apartamente. Aşa că luni, subprefectul Oros Gyergely, primarul Albert Almos şi Demeter Janos, preşedintele Consiliului Judeţean s-au dus la Bucureşti pentru a-i convinge pe guvernanţi să redeschidă robinetul de gaz. Lucrurile nu au mers însă aşa cum au sperat, întrucât Sfântu Gheorghe este un oraş cu datorii foarte mari către Distrigaz. Ei au reuşit totuşi să-l convingă pe secretarul de stat Iulian Iancu să medieze o discuţie între autorităţile locale, şefii societăţilor de termoficare din oraş şi conducerea Distrigaz Sud Braşov. Ieri, timp de câteva ore, covăsnenii au încercat să-i convingă pe braşoveni să le furnizeze gazul. Contactat telefonic, Valeriu Şerban, directorul SC Gospodăria Comunală din Sfântu Gheorghe a declarat că la sfârşitul primei runde de negocieri nu s-a ajuns la nici o înţelegere. Domnia sa a precizat că mâine discuţiile vor fi reluate, exprimându-şi speranţa că în scurt timp, locuitorii municipiului reşedinţă de judeţ vor avea din nou apă caldă şi căldură în case. Datoria oraşului către societatea care distribuie gazul metan este de peste 100 de miliarde de lei, din care 80 de miliarde reprezintă penalităţi de întârziere. (R.C.) Programul „Cornul şi laptele“ s-a transformat în „Cornul şi brânza“ “După numai două săptămâni de şcoală, elevii covăsneni s-au cam săturat de lapte, aşa că dascălii iau întrebat dacă sunt de acord să schimbe puţin meniul. Aproape toţi au răspuns favorabil, astfel încât, de la începutul acestei săptămâni, în şcolile din Sfântu Gheorghe nu se mai distribuie lapte, ci brânză. Cei mai fericiţi de luarea acestei decizii au fost părinţii „bobocilor” din clasa I, care au scăptat astfel de spălatul uniformelor aproape în fiecare zi. Prefectul Horia Grama a declarat că după o perioadă se va reveni la distribuirea de lapte în şcoli, şi că aceste schimbări de meniu sunt binevenite. în plus, cubuleţul de brânză are o valoare calorică mai mare decât un pahar cu lapte. Pentru derularea în bune condiţii a programului amintit, ieri, la Prefectura Covasna a avut loc o şedinţă la care au participat toţi şefii instituţiilor cu atribuţii în acest domeniu, stabilindu-se un plan de control şi verificare a producerii şi distribuirii „gustării guvernamentale”. De asemenea, sa hotărât ca în localităţile mai izolate, elevii să primească în loc de corn, napolitane. Prefectul de Covasna a mai declarat că în afară de unele disfuncţionalităţi inerente, programul guvernamental a fost implementat cu succes în judeţul nostru. Pentru ca problemele ce mai apar pe parcursul acestui an şcolar să fie rezolvate în cel mai scurt timp, Prefectura împreună cu Oficiul pentru protecţia consumatorilor au demarat o campanie de monitorizare a modului în care se aplică programul „Cornul şi laptele". Astfel, cei care constată eventuale nereguli pot sesiza autorităţile la numerele de telefon: 0213121275, 0218080999 (linie gratuită), sau la 0267312297 (OJPC Covasna) Răzvan CONDREA De ziua lor, pensionarii s-au întâlnit cu prefectul Aproximativ 50 de pensionari din municipiul Sfântu Gheorghe au fost ieri invitaţii prefectului judeţului Covasna, Horia Grama la o întâlnire prilejuită de sărbătorirea Zilei internaţionale a persoanelor de vârsta a treia. Pensionarii au ţinut să-i mulţumească prefectului pentru faptul că a repetat gestul de anul trecut când le-a oferit, de asemenea, posibilitatea de a petrece o după-amiază plăcută în prezenţa sa. De asemenea, şi-au arătat recunoştinţa pentru faptul că propunerea înfiinţării unor economate şi în judeţul Covasna, de unde pensionarii să poată cumpăra alimente la preţuri reduse, idee lansată în urmă cu un an, a fost concretizată cu sprijinul prefectului. Marea nemulţumire a pensionarilor a fost însă, faptul că în Sfântu Gheorghe nu curge apă caldă la robinete de aproape 5 luni şi şi-au exprimat îngrijorarea că la iarnă vor îngheţa de frig în apartamente dacă nu se va interveni pentru deblocarea furnizării gazului metan către centralele termice. Prefectul Horia Grama le-a adus la cunoştinţă că în momentul de faţă se fac demersurile necesare pentru ca din 15 octombrie să se reia furnizarea apei calde şi încălzirii către populaţie şi a amintit, de asemenea, că autorităţile locale fac intervenţii pentru ca şi pensionarii, care au venituri mici, să poată obţine credite de la bănci în vederea instalării de centrale termice proprii. Oaspeţii prefectului Horia Grama, membri ai Clubului pensionarilor din Sfântu Gheorghe şi Asociaţiei veteranilor de război, au considerat drept un cec în albii promisiunea prefectului judeţului de a le deschide uşa în vederea soluţionării oricăror probleme sociale pe care le au. La întâlnire a fost prezentă şi directoarea Oficiului de Pensii Covasna, Gabriela Bartók, care a arătat că la nivelul judeţului există aproximativ 55.000 de pensionari la o populaţie de circa 230.000 de locuitori. Bartok Gabriela a declarat că pensia medie în judeţul Covasna se situează la 1,6 milioane de lei, sumă care situează judeţul printre ultimele din ţară la acest capitol. Directoarea Oficiului de pensii a precizat că unii pensionari au venituri lunare de 5 milioane de lei, dar că există şi persoane care au lucrat în agricultură și care primesc lunar 100.000 de lei. Acţiunea de retrocedare a terenurilor în prag de... final Comisia locală pentru aplicarea Legii nr. 1 din comuna Sita Buzăului a depus şi depune o muncă susţinută pentru pregătirea dosarelor în vederea retrocedării. în ultimile două săptămâni au mai fost finalizate încă 117 dosare, care vizează o suprafaţă totală de 417,02 ha de pădure. Aceste dosare au fost validate de comisia judeţeană şi urmează ca respectivele suprafeţe de terenuri să fie puse în posesia proprietarilor de drept. Acum se lucrează intens la definitivarea cazurile de retrocedare către persoanele fizice a suprafeţelor situate la capete de fâneaţă. Bunăoară, se fac"măsurători în teren pentru stabilirea exactă a suprafeţelor de pădure aflate în acele capete de fâneaţă. "Preconizăm ca până la sfâşitul lunii octombrie să fie depuse spre validare toate dosarele care mai sunt înregistrate la comisia locală - spune domnul Constantin Filofi, primarul comunei Sita Buzăului. Trebuie să subliniez faptul că această acțiune de retrocedare a terenurilor înseamnă un volum foarte mare de lucru, iar membrii comisiei locale lucrează intens, dar cu răspundere, pentru finalizarea ei cât mai curând. De fapt, este şi în interesul primăriei ca să terminăm cât mai repede cu retrocedarea terenurilor şi să ne putem ocupa aşa cum trebuie şi de celelalte activităţi ale administraţiei locale." Oricum, concomitent cu această acţiune de retrocedare a terenurilor, la Primăria Sita Buzăului s-a lucrat şi se lucrează cu aceeaşi responsabilitate şi la elaborarea proiectului bugetului local pentru anul viitor, la întocmirea unor proiecte în interesul comunităţii, la pregătirea pentru iarnă a primărie, şi instituţiilor din subordine, la realizarea unor probleme curente şi câte altele. Vasilica CIOBANU Ion Iliescu pledează pentru înlăturarea anarhiei din sistemul de eliberare a autorizaţiilor de construcţie Preşedintele Ion Iliescu a pledat, marţi, la Facultatea de Construcţii şi la Institutul de Arhitectură Ion Mincu, pentru înlăturarea anarhiei din sistemul de eliberare a autorizaţiilor de construcţie şi pentru ca elementele de ambient să joace un rol esenţial în domeniul proiectării. Preşedintele Iliescu a propus elaborarea unei strategii naţionale pe termen lung în domeniul construcţiilor şi în special în cel al infrastructurii. Şeful statului a apreciat de asemenea că ar trebui realizat un proiect al subteranelor din Bucureşti, pentru “a elimina practica actuală, cînd se sapă pentru fiecare conductă spartă”. “Un oraş modern este un oraş cu fermoar”, a mai spus Iliescu, precizînd că, asemenea marilor metropole, capitala României ar trebui să aibă un sistem de coridoare subterane. ■ll 91 Deputaţii au decis ridicarea imunităţii lui Viorel Gheorghiu Camera Deputaţilor a aprobat, marţi, cu 179 de voturi “pentru” şi 88 “împotrivă”, cererea ministrului Justiţiei de ridicare a imunităţii parlamentare a deputatului PSD Viorel Gheorghiu. Cererea a fost soluţionată prin vot secret cu bile, în cadrul unei şedinţe la care au fost prezenţi 267 dintre cei 344 de deputaţi, a precizat secretarul Camerei, Constantin Niţă. Ministrul Justiţiei, Rodica Stănoiu, a prezentat deputaţilor o sinteză a materialului în baza căruia a cerut ridicarea imunităţii în cazul deputatului Viorel Gheorghiu, acuzat că şi-a înscenat furtul propriului autoturism pentru a încasa prima de asigurare. Rodica Stănoiu a precizat că, după discutarea acestei cereri în Comisia juridică, a solicitat Parchetului să îi prezinte “un supliment de explicaţii” legat de semnele de întrebare pe care le ridicase deputatul la discuția din Comisia juridică. Corno 151^ssu %vzer ...........rfiTMPmF HFl Esența mişcării Nivelul salarizării în învăţământ “trebuie revăzut”, afirmă premierul Năstase Nivelul de salarizare al profesorilor trebuie revăzut, astfel încît o parte din nemulţumirile salariale ale cadrelor didactice să fie eliminate, a declarat, marţi, premierul Adrian Năstase, la Craiova, în cadrul ceremoniei de deschidere a anului academic. "Am adoptat, şi în 2002, măsuri în acest sens, dar ştiu că nu este suficient şi că trebuie să vedem cum putem rezolva mai bine aceste lucruri anul viitor”, a spus Năstase. Premierul a participat, marţi, la Craiova, la deschiderea noului an universitar, primind din partea Universităţii din localitate titlul de doctor Honoris Causa, pentru sprijinul acordat acestei instituţii. Năstase a arătat că este necesar ca mediul universitar să pregătească eficient tinerii care, peste puţini ani, ar putea lucra în structurile Uniunii Europene şi să îşi adapteze sistemul de învăţămînt la cerinţele actuale ale societăţii. Sistemul privat de învăţămînt universitar trebuie reglementat - în opinia premierului - într-un mod care să permită, la rîndul său, corelarea numărului de studenţi cu cel al locurilor de muncă existente Şeful Guvernului a precizat că, în prezent, 33 de instituţii private de învăţămînt universitar se află în proces de închidere, ca urmare a nerespectării condiţiilor legale de funcţionare. în România studiază în prezent, 350.000 de tineri în învăţămîntul de stat, în timp ce alţi 150.000 de tineri învaţă în sistemul universitar privat. Năstase a mai afirmat că sistemul de învăţămînt universitar poate contribui, indirect, la dezvoltarea industriei româneşti şi la creşterea calităţii produselor româneşti. “Am învăţat, în ultimii 12 ani, că este bine să aducem maşini din străinătate, dar nu şi că economiile românilor asigură astfel locurile de muncă din acele ţări. Din 1994 şi, pînă în prezent, am cheltuit 1,8 miliarde dolari ca să întărim industriile altor ţări”, a spus Năstase. « Statele Unite cer inspectorilor ONU să aştepte o nouă rezoluţie asupra Irakului Secretarul de Stat american, Colin Powell, a cerut, luni, inspectorilor în dezarmare ONU să aştepte adoptarea unei rezoluţii a Consiliului de Securitate privind Irakul, text în care va fi definit un nou regim de inspecţii, transmite AFP. Cererea a fost formulată public la postul de televiziune PBS, după ce ONU a anunţat evoluţia discuţiilor de la Viena cu Irakul asupra modalităţii de reluare a inspecţiilor. Şeful diplomaţiei americane l-a felicitat pe Hans Blix, director executiv al Comisiei de Control, Verificare şi o (COCOVIN), p e n t r uv_____ reunirea unei echipe de inspectori gata să meargă în Irak, dar a amintit că o rezoluţie ONU ar putea duce la modificarea planurilor. Toţi cei implicaţi în problema inspecţiilor din Irak trebuie să aştepte să vadă cum vor evolua lucrurile în următoarele două săptămîni, după adoptarea uneia sau mai multor rezoluţii care vor defini linia de conduită faţă de Bagdad, a precizat Powell. Blix a declarat, după două zile de discuţii, că Irakul va face tot ce- i stă în putinţă pentru a satisface cererile, dar ONU apreciază că discuţiile de la Viena se bazează pe foste rezoluţii asupra dezarmării Irakului, singurele acceptate de Bagdad, dar considerate insuficiente de Statele Unite. Colin Powell şi alţi responsabili americani au declarat că Statele Unite doresc ca noile inspecţii să nu permită alte manevre din partea Irakului. Inspectorii ONU trebuie să aibă acces peste tot, în orice moment, să poată verifica documente şi să discute cu persoanele cu care doresc, a subliniat Powell. Naţiunile Unite au respins, marţi, apelul lansat de Statele Unite privind amînarea inspecţiilor........................... ONU în Irak, reamintind că mandatul experţilor în dezarmare a fost stabilit de Consiliul de Securitate, relatează AFP. “Sîntem o componentă tehnică a Consiliului de Securitate al ONU şi urmăm instrucţiunile acestuia”, a declarat, la Viena, Melissa Fleming, purtătorul de cuvînt al inspectorilor . Luni seara, Secretarul de Stat american, Colin Powell, a cerut inspectorilor ONU pentru dezarmare să-şi suspende eventuala revenire în Irak şi să aştepte adoptarea de către Consiliul de Securitate a unei rezoluţii care să redefinească regimul inspecţiilor. specu MERIDIANE !