Cuvântul Nou, ianuarie 2003 (Anul 14, nr. 3575-3595)

2003-01-08 / nr. 3575

Anul XIV Numărul 3575 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna 3SIS- l$Ql ■h-V'j e_s Miercuri 8 ianuarie 2003 2000 lei Picături de apă trase la indigo Gabriel FLORESCU . După prima donare a unei oi am crezut că experimentul se va opri la respectivul stadiu şi l-am privit ca pe încercarea savanţilor de a evlua limitele cercetării ştiinţifice inclusiv în ce priveşte latura tehnică propriu-zisă. Iată, însă, că în prezent a apărut posibilitatea reală, concretă, de a realiza noi oameni pe cale artificială. Este un progres indubitabil faptul că avem genetica "la degetul mic”, însă la fel de prezent este și riscul ca asemenea procedee să ajungă la îndemâna oricui; avem exemplul atât de frapant al armelor atomice ce sunt deţinute astăzi de mult prea multe ţări gata să le arunce în luptă fără nici un discernământ şi cu consecinţe dezastruoase pentru omenire. Iniţial, statele deţinătoare de arsenal nuclear au fost puţine şi pericolul era, cât de cât, controlabil, dar astăzi - vezi cazul Coreei de Nord - riscurile au devenit mult prea mari şi orice nesăbuit ar putea fi tentat la o adică să provoace un conflict nuclear. Ceva asemănător ne paşte şi în cazul donării umane în momentul când secretele procesului scapă din mână. Putem noi avea certitudinea că un descreierat nu va abuza de o descoperire epocală? Bineînţeles, nu. Dacă experimentul de a crea clone pe bandă rulantă, identice atâta timp cât este folosit acelaşi material genetic sau care poate fi modelat după dorinţa posesorului tehnicii respective, poate fi acceptat dintr-un anumit punct de vedere, din alte multe considerente el trebuie respins până nu este pre târziu. Sigur, nu prin metode ce ar semăna cu cele folosite în Evul Mediu împotriva multor savanţi, ci prin cele specifice mileniului trei, întrebarea esenţială care se pune vizează motivul pentru care am avea nevoie de aceste fiinţe donate. Dacă se doreşte perfecţionarea tehnicilor specifice obţinerii unor organe apte de a fi transplantate celor ce suferă de boli incurabile mai treacă-meargă, dar pentru a da naştere la noi indivizi doar de “amorul artei” reprezintă un “lux” prea mare şi absolut inutil. Este evident că astăzi populaţia Terrei a ajuns la un număr ce pune deja probleme de habitat, nutriţie, educaţie, sociale, iar tendinţa este de creştere în mod absolut natural. De ce mai este nevoie, aşadar, de încă un adaos de oameni cu toate problemele lor? Nu suntem adepţii teoriei malthusiene, nu concepem că ar putea exista un nou război mondial care să decimeze populaţia lumii aducând-o la un număr mai rezonabil, ci al găsirii unor metode ce vor permite traiul civilizat al tuturor indivizilor. Dar dacă se începe donarea pe bandă rulantă a altor specimene unde ajungem? Nu discutăm latura morală, ci aceea pur tehnică de a găzdui pe planeta noastră nişte indivizi pe care marea masă a populaţiei nu-i doreşte. Fără discuţie, s-ar mai putea invoca şi alte aspecte ce ţin de sufletul şi concepţia omului atunci când se plămădeşte o nouă viaţă în condiţii normale. Este de înţeles şi acceptabil ca atunci când un cuplu nu reuşeşte din motive medicale să procreeze în mod natural să fie ajutat prin însămânţare artificială, însă asta-i una, iar donarea cu totul alta. Şi dacă tot veni vorba despre cei care-şi doresc copii, dar nu-i pot avea, oare nu există pe lume destui orfani care aşteaptă să aibă un cămin adevărat? Facem eforturi mari pentru a le oferi acestora condiţii de trai şi educaţie, n-avem suficienţi bani pentru aceştia, însă îi risipim pe nişte himere - căci astea sunt în ultimă instanță clonele ce seamănă ca două picături de apă. în judeţul Covasna, deocamdată nu există pericolul producerii de inundaţii, iar circulaţia pe drumurile judeţene şi naţionale decurge fără probleme deosebite Din informaţiile primite de la Sistemul de Gospodărire a Apelor Sfântu Gheorghe, am reţinut că în cursul zilei de ieri, au fost semnalate acumulări de gheţuri pe pârâul Cormoş, în zona podului de la Tălişoara, pe pârâul Vârghiş, în intravilanul comunei cu acelaşi nume, şi pe râul Olt, în zona podului CFR de la Malnaş Băi, fără a exista pericolul producerii de Inundaţii. Toate aceste puncte sunt monitorizate în permanenţă de lucrători ai Sistemului de Gospodărire a Apelor Sfântu Gheorghe. De la domnul Nemes Imre, directorul SC Drumuri şi Poduri Judeţene SA, am aflat că pe aceste drumuri se poate circula fără probleme, în ciuda precipitaţiilor căzute în ultimele zile, graţie activităţii non-stop a angajaţilor acestei societăţi comerciale, care au împrăştiat materiale antiderapante. Aceeaşi situaţie, adică bună, se înregistrează şi pe drumurile naţionale, care traversează judeţul Covasna. (A. GOLCIU) pagina 3____ Cuvântul nou la dispoziția dumneavoastră Prefectul de Covasna garantează un an mai bun pentru locuitorii judeţului Prefectul Horia Grama este convins că locuitorii judeţului Covasna vor avea un an mai bun decât cel care tocmai s-a încheiat, însă, pentru acest lucru este necesară o colaborare mai bună între toate instituţiile publice din judeţ. în ceea ce priveşte relaţiile cu Consiliul Judeţean şi unele consilii locale, care în 2002 au fost destul de tensionate, prefectul crede că „experienţa acumulată se va concretiza într-o colaborare mai bună, dialogul fiind calea pentru înlăturarea divergenţelor pe anumite probleme de legalitate. Astfel, îmi exprim disponibilitatea ca în cazul unor neclarităţi, juriştii noştri să ofere informaţiile necesare pentru a nu se mai ajunge în justiţie“, a spus Horia Grama. Printre obiectivele principale se numără finalizarea numeroaselor investiţii începute în 2002, implementarea proiectelor finanţate prin programele Agenţiei pentru Dezvoltare Regională, Phare, Sapard, Ricop ş.a., o mai mare eficienţă în aplicarea măsurilor sociale etc. El a mai declarat că instituţia pe care o conduce va sprijini necondiţionat toate proiectele de investiţii promovate de Consiliul Judeţean şi cele locale, însă acestea trebuie să-şi găsească cadrul legal, legislaţia în vigoare nepermiţând înfiinţarea de entităţi cu caracter juridic (microregiuni) în interiorul judeţului Covasna, ci doar asocierea consiliilor locale pentru realizarea oricărui proiect. 2003 fiind declarat anul turismului balnear, conducerea Prefecturii speră ca această latură extrem de importantă în economia judeţului să fie relansată, astfel încât staţiunile Covasna , Bálványos, Malnaş, Vâlcele, Ozunca etc. să devină mult mai atractive pentru turişti, mizânduse şi pe ajutorul covăsneanului Nicu Rădulescu, recent promovat în funcţia de ministru secretar de stat în cadrul M.T. în ceea ce priveşte aplicarea normelor privind restabilirea proprietăţii, conducerea Prefecturii este decisă să aplice cu aceeaşi operativitate şi Legea 10, la fel cum s-a acţionat şi în cazul legilor funciare. La acest capitol, judeţul Covasna a încheiat anul cu 84,3% de titluri de proprietate emise, urmând ca până în luna februarie să fie atinsă ţinta de 90%. De asemenea, în 2003, prefectul de Covasna îşi propune să găsească mai mult timp pentru contactul direct cu cetăţenii judeţului, pentru a vedea la faţa locului care sunt problemele lor. Răzvan CONDREA Dezvoltarea economică şi a infrastructurii - priorităţile administraţiei judeţene în anul 2003 Interviu cu domnul Vajda Lajos, vicepreşedintele Consiliului judeţean Covasna  Domnule vicepreşedinte Vajda Lajos, care sunt priorităţile Consiliului judeţean Covasna în anul 2003? - în ansamblu, sunt două capitole de o importanță majoră. Primul curpinde dezvoltarea infrastructurii, problemele de urbanism şi de mediu, iar al doilea dezvoltarea economică. Atunci, vă rog domnule vicepreşedinte să enumeraţi pentru cititorii ziarului nostru toate perspectivele, planurile şi proiectele Consiliului judeţean în aceste domenii. O prioritate este reabilitarea drumurilor naţionale. Cu toate că această sarcină nu ne revine, noi vom insista pentru finalizarea lucrărilor la DN 11 pe întreaga porţiune din judeţ (Chichiş - Oituz), inclusiv a celor 4,5 km de pe raza municipiului Târgu Secuiesc, în cazul DN 12 vom face presiuni la Bucureşti pentru menţinerea lui în stare bună. Apoi, după cum ştiţi, vom face toate demersurile necesare pentru transformarea în drum naţional a şoselei ce leagă Feldioara de întorsura Buzăului prin Hăghig -Sfântu Gheorghe - Reci - Covasna - Zagon - Barcani. Vom demara acţiunea în cel mai scurt, deoarece în cazul în care vom reuşi judeţul nostru va avea ieşire la drumul european ce trece prin Feldioara. La drumurile judeţene, reabilitarea unei porţiuni de 4 km din DJ 131, între podul de la Apaţa şi Micloşoara, va fi realizată până în lună iunie. De asemenea, acum este în pregătire documentaţia pentru continuarea lucrărilor prin programul PHARE la drumul Măieruş - Apaţa - Aita Mare - Baraolt - Vârghiş - Odorheiu Secuiesc, tronson în vederea reamenajării căruia s-au implicat toate cele trei consilii judeţene ale judeţelor Doru Decebal FELDIOREAN (Continuare în pagina a 3-a) Spitalul Judeţean şi Asociaţia Micilor Gospodari din oraşul Covasna vor primi sprijinul Cluburilor Rotary din Sfântu Gheorghe şi Olanda După cum se ştie în repetate rânduri Spitalul Judeţean din Sfântu Gheorghe şi nu numai au primit donaţii şi sprijin pentru achiziţionarea unor materiale necesare din partea diferitelor fundaţii, organizaţii din Olanda, în urma unor discuţii purtate în urmă cu doi ani cu direcţiunea Spitalului judeţean din Sfântu Gheorghe, a rezultat necesitatea dotării spălătoriei spitalului cu o maşină de spălat de capacitate mare. în acest sens, unul dintre Cluburile Rotary din Olanda a iniţiat un maching grand - acţiune ce se realizează între două cluburi Rotary din ţări diferite. Având în vedere necesitatea spitalului, evident că maching grand-ul se realizează între clubul din Olanda şi Clubul Rotary din Sfântu Gheorghe. Potrivit spuselor preşedintelui Clubului Rotary Sfântu Gheorghe, dl. Nemeth Csaba Iosif, modalitatea în care poate fi strânsă suma necesară achiziţionării utilajului furnizat de o fabrică din Bucureşti cu care deja s-a luat legătura este următoarea: iniţiatorul (Clubul Rotary din Olanda) contribuie cu o sumă, la rândul său şi Clubul din Sfântu Gheorghe - acesta din urmă nefiind obligat să contribuie cu aceeaşi sumă ca partenerul său. Odată încheiate actele de participare prin care ambele cluburi îşi exprimă acordul de a colabora în scopul propus, acestea sunt trimise spre aprobare ______________Daniela ANDREI (Continuare în pagina a 3-a) Preşedintele Iliescu a medaliat trei covăsneni La propunerea Ministerului Agriculturii, preşedintele Ion Iliescu a conferit cu ocazia Zilei Naţionale a României în alte ordine şi medalii unor lucrători din domeniul agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor. Printre cei care au avut această onoare se numără şi trei covăsneni care s-au evidenţiat în aceste domenii ca fiind oameni competenţi, cu spirit de iniţiativă în adoptarea unor mijloace de exploatare agricolă moderne şi pentru eforturile susţinute în vederea dezvoltării agriculturii româneşti. Bakk Ştefan,, administratorul Asociaţiei familiale „Szilfaszeg" a fost decorat cu Medalia naţională „Serviciul credincios", clasa a lll-a. Aceeaşi distincţie a primit şi Marton László, administratorul AF „Marton“, în timp ce Munteanu Constantin, administratorul SC Coni-Trans SRL, a fost decorat de Preşedintele României cu Medalia naţională „Pentru merit", clasa a lll-a. Răzvan CONDREA Pomul de Crăciun face victime • Incendiu de la beculeţele bradului Un apartament din centrul municipiului Sfântu Gheorghe a fost cuprins de flăcări în urma unui scurt-circuit la instalaţia luminoasă care împodobea bradul de Crăciun. Ieri, la ora 11.00, din locuința familiei Borbath Ferencz, situată la etajul cinci al unui bloc din spatele magazinului „Şugaş" a început să iasă nori de fum. în apartament se afla doar Borbath Rozalia de 61 de ani care a alertat pompierii. După numai trei minute aceştia au ajuns la locul incendiului, reuşind să-l stingă în circa 45 de minute. Ştefan Roşculeţ, purtătorul de cuvânt al Grupului de Pompieri din Sfântu Gheorghe a declarat că sursa incendiului a fost un scurt-circuit la o instalaţie electrică montată pe pomul de iarnă. Flăcările au cuprins sufrageria apartamentului mistuind aproape tot, în încercarea de a salva o parte din lucruri, Rozalia s-a ales cu arsuri de gradul doi şi trei pe faţă şi gât, fiind internată la Spitalul Judeţean în stare de şoc. Acesta a fost primul incendiu de amploare petrecut în judeţul Covasna în acest an. (R.C.) 411 Gest incalificabil din partea unui şofer, deocamdată rămas neidentificat Fuga de la locul accidentului - un act grav şi ruşinos, ce trebuie pedepsit exemplar! La Breţcu un pieton care se deplasa regulamentar a fost lovit de o maşină ce şi-a ______continuat apoi drumul, conducătorul ei fiind de negăsit, deocamdată ■ Un subiect care ne-a surprins fiindcă se întâmplă mai rar pe drumurile publice din judeţul nostru a avut loc cu puţine zile înainte de venirea Noului An. Este vorba de producerea unui accident rutier grav, în urma căruia un pieton nevinovat, care circula regulamentar pe marginea drumului, a fost accidentat de un şofer care a fugit de la locul faptei. Aşa după cum ne-a relatat dl. comisar Ioan Huţanu, şeful Serviciului Poliţiei Rutiere din cadrul IPJ Covasna, în dimineaţa zilei 28 decembrie pe Drumul Naţional 11, pe raza comunei Brețcu, un localnic în etate de 43 de ani, S. Mihály, paznic la IFET, a fost lovit puternic din spate de un autoturism “DACIA 1300" care se deplasa spre Oituz, victima suferind o fractură de gambă.. în cazul unui accident grav autovehiculul implicat nu trebuie mişcat din loc, în loc ca şoferul să oprească şi să vadă ce s-a întâmplat, acordând primele îngrijiri persoanei acroşate şi nemişcând autovehiculul din loc (aşa cum prevede legea, dar şi preceptele omeniei) cel de la volan a apăsat pe acceleraţie şi dus a fost, spre a-şi pierde urma. Manevra lasă deocamdată i-a reuşit, însă poliţiştii efectuează în continuare Investigaţii spre a-l depista. Dar, de regulă, chiar şi după trecerea unei perioade mari de timp, aşa cum a ţinut să sublinieze dl. comisar-şef Constantin Scurtu, Inspectorşef al IPJ Covasna, se ajunge la descoperirea unor asemenea infractori, existând numeroase exemple în acest sens. Horia C. DELIU (Continuare în pagina a 3-a) /AV-vW PSD va organiza o dezbatere pe tema modificării Codului Penal Secretarul general al PSD Cozmin Guşă a declarat, luni, că departamentele juridic şi de relaţii cu mass-media ale PSD vor organiza, săptămîna viitoare, o întîlnire cu reprezentanţi ai presei şi societăţii civile pe tema modificării Codului Penal privind infracţiunile prin presă. Guşă a arătat că, în acest fel, PSD va colecta cele mai bune propuneri de modificare a Codului Penal. "Noi dorim să avem această discuţie şi să reuşim la nivelul guvernamental sau parlamentar să includem aceste propuneri în măsura în care sînt agreate de structurile de integrare europeană’’, a precizat Guşă. El a spus, în privinţa criticilor aduse de presă intenţiilor Ministerului de Justiţie de modificare a Codului Penal, că Rodica Stănoiu a informat conducerea PSD că a făcut apeluri la societatea civilă, la Clubul Român de Presă şi la reprezentanţi independenţi ai presei pentru a face propuneri de modificare a Codului Penal, dar aceste propuneri “nu au venit”. “Aşteptăm, în continuare, aceste propuneri”, a adăugat Guşă. Cozmin Guşă a mai spus că PSD doreşte să-şi îmbunătăţească relaţia cu mass-media. El a adăugat că, în acest sens, liderii PSD urmează să prezinte puncte de vedere în legătură cu acest lucru. “Ştim că există, la anumite niveluri, anumite deficienţe de comunicare în plan central şi local şi încercăm să venim cu anumite decizii. Colegii mei vor veni cu puncte de vedere de îmbunătăţire a comunicării, apoi vom tragem concluzii şi le vom comunica parlamentarilor şi colegilor din teritoriu”, a afimat Guşă. Trupele americane sunt pregătite să atace Irakul în februarie Statele Unite desfăşoară trupe în zona Golfului destul de repede pentru a-i permite preşedintelui Bush să ordone invadarea Irakului în cursul lunii viitoare, Informează analişti militari şi oficiali americani, relatează ediţia electronică a cotidianului Washington Times. Circa 60.000 de soldaţi din diferite sectoare ale armatei se află în Turcia şi în zona Golfului Persic. în următoarele săptămîni, numărul forţelor staţionate în regiune ar putea depăşi 100.000 de persoane, deoarece secretarul american al Apărării urmează să semneze noi ordine de deplasare de trupe, care ar putea viza, conform unui oficial din cadrul armatei, Divizia I de Cavalerie și 101 Aeropurtate. Două brigăzi ale Diviziei III de Infanterie, cu baza în Georgia, au fost îmbarcate, urmînd să ajungă în Golf. Două transportoare de luptă ale Marinei, susţinute de unităţi expediţionare, se află deja în regiune, în timp ce două portavioane sunt pregătite de acţiune, iar soldaţii Marinei staţionaţi în California se îndreaptă spre zona respectivă. Războiul ar putea începe pe 27 ianuarie, cînd Hans Blix va raporta Consiliului de Securitate dacă Irakul se conformează Rezoluţiei 1.441 a Naţiunilor Unite privind dezarmarea. Atunci, preşedintele american George W. Bush va decide dacă eşecul declaraţiei Irakului este suficient pentru a declanşa o invazie care să-l înlăture pe Saddam Hussein. Oficialii americani au spus că (Continuare în pagina a 2-a)