Cuvântul Nou, aprilie 2003 (Anul 14, nr. 3646-3669)

2003-04-01 / nr. 3646

” Kovács: “Nici măcar nu ne-a invitat.” Drăgoiu: “Să mă rog de ei să vină?” Ieri, 31 martie (în jurul prânzului), adică în ultima zi în care se puteau semna - teoretic vorbind - actele adiţionale pe luna martie la contractele pe anul 2002, preşedintele Colegiului Farmaciştilor, Kovács Sándor, şi preşedintele-director general al Casei de Asigurări Sociale şi de Sănătate, Ghiţă Drăgoiu se invitau reciproc la parafarea documentelor care dădeau posibilitatea bolnavilor, măcar timp de câteva ore sau zile, să-şi ridice medicamentele gratuite şi compensate de la farmaciile particulare. Contactat telefonic, liderul farmaciştilor din judeţ a spus: “Nu sa vorbit despre aşa ceva. Nici măcar nu ne-a invitat să semnăm actele adiţionale. Casa trebuia să ne anunţe şi, cum n-a făcut-o, noi nu ştim nimic. Momentan nu avem nici o relaţie oficială cu casa.” întrebat retoric dacă în aceste condiţii există posibilitatea să se elibereze, începând cu 1 aprilie, gratuităţi pe baza reţetelor, Kovács Sándor a răspuns tot cu o întrebare: “Dar cum să eliberăm în aceste condiţii?” La rândul său, Ghiţă Drăgoiu, iritat de cele auzite prin intermediul ziarului - care este departe de a fi “poştaş” între cele două tabere, încercând doar să-şi atingă scopul: informarea cititorilor-, a declarat: “N- au venit nici până acum să semnăm actele. Doar i-am spus preşedintelui farmaciştilor în şedinţa de vineri (21 martie, n.r.) ca, în cursul săptămânii trecute, să vină la casă toţi farmaciştii pentru a semna actele. Ce să fac, să mă rog de ei să vină încoace? Oricum, astăzi (ieri, n.r.) avem program prelungit, până la ora 18 farmacista noastră îi va aştepta.” La auzul acestor vorbe, preşedintele Colegiului Farmaciştilor a luat “foc”: “Nici vorbă de aşa ceva. Din contră, noi l-am întrebat în acea şedinţă în ce zi să venim, iar dânsul ne-a spus că încă nu ştie ce să facem. Nici măcar colaboratorii dânsului nu ştiu ce se întâmplă pe acolo. Noi aşteptăm ca apele să se limpezească şi, pe viitor, să fim anunţaţi cu cinci zile înainte cu privire la astfel de acţiuni. Avem asemenea drepturi. Ne deranjează şi pe noi că lucrurile nu merg aşa cum trebuie, însă pot să spun că domnul director ar trebui să aibă o poziţie fermă, o strategie, în calitate de ordonator al unui fond.” Acestea fiind spuse, n-ar mai fi prea multe de adăugat, nu-i aşa?! Poate doar faptul că, deşi am informat optimişti opinia publică, la final de lună, cum că se vor elibera medicamente începând de astăzi, totul s-a dovedit că tot suntem pe 1 aprilie o glumă. Proastă şi pentru cei sănătoşi, darămite pentru cei bolnavi şi săraci. Doru Decebal FELDIOREAN Anul XIV Numărul 3646 8 pagini Marți 1 aprilie 2003 2500 lei De ce nu şi rromii? Gabriel FLORESCU Unii au primit ideea cu mirare, alţii cu consternare, iar o a treia categorie ca pe o cerinţă normală: rromii doresc şi ei să beneficieze de anumite posturi în administraţia publică, vor să aibă reprezentanţi la nivelul primăriilor şi al consiliilor locale. Deocamdată ei vorbesc ca despre o discriminare pozitivă, dar, ţinând seama de numărul lor, nici nu credem că este vorba despre aşa ceva, ci despre un drept al unei populaţii care - poate greşim, dar nu credem - înseamnă din punct de vedere numeric a doua “forţă” din ţară. La un recensământ absolut corect (înţelegem prin aceasta ca toţi rromii să-şi declare propria etnie şi nu alta), probabil că aceasta ar fi poziţia lor. Iar dacă ar reuşi să se unească într-un singur partid etnic, aşa cum au procedat etnicii maghiari, să vezi ce formaţiune puternică ar reprezenta un astfel de UDRR (Uniunea Democratică a Rromilor din România) şi ce forţă ar reprezenta ea în Parlament! Deputatul Nicolae Păun, parlamentar din partea Partidului Rromilor, a pregătit un proiect legislativ pentru sprijinirea aspiraţiilor etniei sale pe plan administrativ. Astfel, se prevede atribuirea de posturi în toate structurile executive ale autorităţii centrale şi locale, conform principiului proporţionalităţii. S-a gândit respectivul deputat la înfiinţarea unui Oficiu Naţional pentru Rromi condus de un secretar de stat, iar etnia sa să beneficieze în fiecare minister de reprezentanţi. De asemenea, rromilor ar trebui să li se acorde facilităţi şi în ce priveşte păstrarea identităţii etnice. O primă măsură ar viza un număr de locuri din facultăţi care să revină în mod automat rromilor, iar după terminarea studiilor, absolvenţii să fie obligaţi prin contract să exercite profesia în comunităţile de rromi cel puţin 5 ani. De asemenea, proiectul legislativ prevede acordarea unui sprijin financiar din partea statului pentru păstrarea tradiţiilor şi a specificului identitar al rromilor, inclusiv în ce priveşte emisiunile de radio şi televiziune în limba romani. La prima (ba chiar şi la a doua...) vedere, cererile rromilor nici nu ni se par absurde, iar dacă organizarea etniei ar fi ceva mai... organizată, respectivele solicitări ar putea fi obţinute chiar şi fără un proiect legislativ printr-o mobilizare corespunzătoare a acestei naţii. Dacă ar fi beneficiat din 1990 de conducători de calibrul celor ai UDMR, astăzi rromii ar ocupa multe poziţii importante în administraţie, dar şi în alte domenii. Aşa cum ungurii, al căror număr este în jur de un milion şi jumătate, pot cere mereu mai multe locuri în facultăţi, ba chiar universităţi proprii, de ce n-ar avea acelaşi drept şi rromii? Sigur, se poate contraargumenta cu tradiţia unora şi a altora, cu lipsa cadrelor didactice universitare, ba chiar şi cu absenţa candidaţilor, elemente sine qua non ale învăţământului superior, dar odată şi odată trebuie făcut un prim pas în orice direcţie. De asemenea, în ce priveşte emisiunile de televiziune sau radio surprinde faptul că în vreme ce alte etnii beneficiază de emisiuni proprii, rromii apar numai rareori şi atunci doar dacă se întâmplă un eveniment deosebit. Vorbea deputatul Partidei Rromilor despre discriminare pozitivă, dar credem că termenul este cel puţin impropriu: nu este vorba despre acordarea unor drepturi în plus, ci pur şi simplu despre intrarea în normalitate, chiar dacă unora poate că nu le place acest termen. Realitatea este că până acum rromii au avut parte mai degrabă de o discriminare negativă, nicidecum pozitivă. Bineînţeles, o parte din vină pentru această stare o poartă chiar liderii etniei, dar dacă vrem ca rromii să se integreze în societate conform normelor generale, atunci trebuie să li se întindă şi o mână de ajutor. De ce, de pildă, în unele comune covăsnene, de pildă Ojdula sau Boroşneu, rromii n-ar avea reprezentanţi în consiliul local? De ce nu se încearcă în acest fel disciplinarizarea lor, dar şi apărarea drepturilor unei etnii, unei minorităţi importante, conform cu numărul lor? Probabil este mai facil să-i denigrăm decât să-i ajutăm. Un trimestru liniştit Infracţionalitatea menţinută sub control Aşa cum ne-a obişnuit periodic, la finele unui anumit interval - lună, trimestru, an - conducerea Poliţiei judeţene vine în faţa presei şi prezintă bilanţul activităţii depuse, reliefând plusurile şi minusurile înregistrate. Aflându-ne la începutul trimestrului II, este momentul să analizăm împreună cu dl. comisr-şef Constantin Scurtu, şeful IPJ Covasna, situaţia pe intervalul anterior, cifrele fiind extrem de sugestive. Din capul locului se poate face precizarea că privind global, judeţul nostru stă bine din punct de vedere poliţienesc, menţinându-se atmosfera liniştită pe care o cunoaştem în zonă, fără situaţii deosebite, lucrul cel mai evident fiind acela că cetăţeanul se simte mult mai în siguranţă. Bilanţ edificator ! Pentru a realiza acest deziderat poliţiştii s-au aflat permanent la datorie, participând la peste 1500 de acţiuni şi razii poliţieneşti, circa 16.000 de controale şi 12.000 de patrulări, o prezenţă masivă în stradă a poliţiştilor în microcolectivităţi, printre cetăţeni, primindu-se în jur de 500 de petiţii, iar în audienţă au venit 350 de persoane. Prestaţia poliţienească a fost activă atât în mediul urban, cât şi în cel rural. Desigur, factorii criminogeni de origine, influenţă, mod de manifestare şi finalizare prezintă specificitate, structurile noastre de acţiune fiind adaptate acestei stări de lucruri, în prima parte a anului, efectivele IPJ Covasna au soluţionat peste 1.100 de infracţiuni, dintre care 500 săvârşite în mediul urban şi mai bine de 600 în cel rural.. Dintre acestea 388 au fost infracţiuni economicofinanciare, 210 de natură judiciară, restul de altă natură. Ca şi în anii trecuţi, nu am avut situaţii ieşite din comun, spectaculoase, ci doar şapte cauze complexe, dintre care patru se află în lucru, au fost descoperite 324 de infracţiuni de corupţie, 11 de evaziune fiscală şi 232 infracţiuni silvice, acestea din urmă fiind cele mai frecvente. Tendinţe pozitive în privinţa infracţiunilor judiciare pot afirma că se manifestă şi pe mai departe tendinţa de scădere, aceasta şi ca urmare a multiplelor activităţi şi misiuni punctuale desfăşurate, menite să prevină şi să combată acest gen de fapte. Aşa se face că s-a înregistat fiecare reclamaţie, fie plângere venită de la cetăţeni, iar soluţionarea a urmărit identificarea autorilor şi tragerea lor la răspundere. Un lucru îmbucurător vizează existenţa unui număr tot mai redus de infracţiuni cu violenţă, în 2003 înregistrându-se un singur caz de omor şi acesta în mediu intrafamilial ce s-a petrecut recent. Poliţiştii covăsneni au îmbrăţişat şi ei ca şi colegii din întreaga ţară conceptul modern de poliţist comunitar, înţelegând mai bine rolul şi menirea pe care o au în societate, încercând să fie mereu în slujba cetăţeanului. Poliţistul are datoria să fie mereu acolo unde este nevoie de el, să asculte păsurile oamenilor şi să se implice activ în rezolvarea lor, fireşte în litera şi spiritul legii. Aşadar, a fost un trimestru cu un bilanţ bun, ce se cere continuat pe tot parcursul anului 2003. Horia C. DELIU Cotidian social-politic al judeţului Covasna Ieri, la ora prânzului, în ultima zi în care se puteau semna actele adiţionale pe aprilie la contractele de medicamente de anul trecut Ministerul Educaţiei şi Cercetării alocă sute de milioane de lei pentru proiecte cultural-artistice şi sportive Ministerul Educaţiei şi Cercetării a aprobat candidatura judeţelor, respectiv şcolilor pentru derularea unor activităţi educative care, prin amploarea lor, necesitau finanţarea din bugetul statului. Pentru a obţine acest sprijin financiar fiecare şcoală în parte a trebuit să întocmească un proiect, într-un termen stabilit, din care să reiasă clar scopul acţiunii, durata, etc. Aşadar, şi judeţul Covasna a participat la acest concurs de proiecte, obţinând într-un final finanţarea a trei acţiuni importante. Una dintre acestea, iniţiată de Clubul Elevilor din întorsura Buzăului, îşi va găsi aplicarea în domeniul sportiv-turistic, acţiunea în sine purtând denumirea „Festivalul tehnic şi sportiv-turistic”. MEC a aprobat alocarea sumei de 100 milioane lei din bugetul de stat pentru derularea proiectului, însă iniţiatorii vor trebui să contribuie pentru completarea sumei necesare cu alte 10 milioane lei din surse proprii. Un alt proiect, din domeniul cultural-artistic - „Concursul naţional de muzică clasică şi al fanfarelor pentru copii Reci-Covasna” , a fost iniţiat de Clubul Elevilor din Târgu Secuiesc, întrucât formaţia de fanfare din Reci aparţine şi îşi desfăşoară activitatea în cadrul acestui club. Acest proiect împreună cu unul similar din Vlăhiţa (Harghita) va primi suma de 110 milioane lei din bugetul de stat, însă deocamdată nu se ştie cât revine din această sumă judeţului Covasna. Ultimul proiect, tot din domeniul culturalartistic .,Festivalul naţional de dans sportiv şi gimnastică”, este iniţiat de Clubul Copiilor din Baraolt şi va fi finanţat cu suma de 100 milioane lei, însă la fel ca în primul caz (proiectul sportiv-turistic iniţiat de întorsureni) clubul va trebui să găsească din surse proprii 30 milioane lei pentru completarea sumei necesare derulării proiectului. Potrivit declaraţiilor doamnei inspector şcolar general al judeţului Covasna, Keresztely Irma, în cadrul acţiunilor sportive, în poziţiile pe care ministerul le-a stabilit, apare o singură competiţie finanţată integral de minister şi anume „Lupte libere”. Concursul se va desfăşura în perioada 30 mai - 1 iunie 2003 la Sfântu Gheorghe, municipiul nostru fiind cu această ocazie gazda a 300 de participanţi/ concurenţi împărţiţi pe două categorii - băieţi şi fete. D. ANDREI Se întâmplă numai azi Dacă nu ştiţi ori aţi uitat pur şi simplu ce dată e azi, vă spunem noi: 1 aprilie, în principiu, o zi la fel ca oricare alta. Numai că, graţie unei minuni am aflat cu mare surprindere că o să aibă loc mai multe evenimente incredibile, inexplicabile, dar foarte aşteptate de populaţie. Să amintim doar zece dintre cele mai importante. 1. S-au dat la toată lumea medicamente compensate şi gratuite pe întreg anul, fără nici un fel de restricţie, absolut la toate farmaciile din municipii, oraşe şi comune, ba unii farmacişti au scos şi măsuţe pliante cu cele mai căutate leacuri, pentru ca lumea să nu se mai îmbulzească. Unii mai zeloşi au onorat şi reţete din 2002, 2001, 2000. 2. Toţi disponibilizaţii au fost anunţaţi prin SMS- uri că azi primesc restanţele materiale, plus procente în chip de dobânzi. 3. La fel stau lucrurile şi cu ajutoarele sociale. 4. Persoanele disponibilizate de la marile unităţi vor fi reangajate pe loc, cu scuzele de rigoare. 5. Gropile din carosabil au dispărut. 6. Trotuarele s-au plombat şi curăţat. 7. Praful din autobuze e inexistent, iar trenurile sunt mai curate decât cele din Elveţia. 8. Azi se dau în avans primele şi cadourile de Paşti, urmând să primească toţi cetăţenii, inclusiv pensionarii, lăuzele şi rromii. 9. PDS şi UDMR au semnat pe plan local nu unul, ci două protocoale de colaborare şi vreo trei anexe. 10. Doar minorii şi tinerii fără buletin sunt admişi în discoteci şi baruri, unde pot consuma alcool şi “iarbă" cât poftesc. Ei, ce ziceţi? P.A. CALĂ In vară, la întorsura Buzăului va fi dat în folosinţă un modul de educaţie tehnologică şi reconversie profesională în oraşul întorsura Buzăului, într-o clădire a Grupului Şcolar “Nicolae Bălcescu” sunt în curs de execuţie lucrările de realizare a “Modulului de educaţie tehnologică şi reconversie profesională" finanţat printr-un proiect RICOP, de Uniunea Europeană, proiect pentru materializarea căruia a fost alocată suma de 187000 de euro. Lucrările de construcţii-montaj începute în anul trecut şi executate până la ora actuală în proporţie de 50 la sută se realizează de angajaţi ai Societăţii Comerciale ENERGOMONTAJ SA Bucureşti, Filiala Braşov. Modulul de educaţie tehnologică şi reconversie profesională, ce va dispune, între altele, de laboratoare de fizică şi chimie, atelier de croitorie şi săli de cursuri, urmează să asigure prin cursurile ce vor fi organizate, pregătirea profesională a şomerilor şi unor absolvenţi de liceu şi şcoală profesională care nu-şi găsesc de lucru în meseriile pentru care au obţinut calificare, pentru alte meserii care au căutare pe piaţa forţei de muncă. După cum ne-a declarat domnul ing. George Şerban, inspector investiţii la Primăria oraşului întorsura Buzăului, activitatea noii instituţii va începe în toamna viitoare, odată cu deschiderea noului an de învăţământ 2003-2004. Sălile pentru cursuri vor putea fi folosite, atunci când vor fi disponibile, şi ca săli de clasă pentru liceul şi şcoala profesională din cadrul Grupului Şcolar “Nicolae Bălcescu”. A. Goiciu B1BLOTECA JUDEȚEANĂ COVAS.'V. SFÂNTU GHEORGHE Tel 351 609.315 577 SEPSISZEIST GYORGY £t ; irry •\nrr* ----•— • Membrii familiei lui Saddam Hussein părăsesc Irakul Secretarul american al Apărării, Donald Rumsfeld, a declarat că numeroși membri ai familiei lui Saddam Hussein părăsesc Irakul, potrivit ediţiei de luni a cotidianului american Washington Times. Rumsfeld a insistat, de asemenea, asupra faptului că liderul irakian şi cei doi fii ai săi - Udai şi Qusai - nu au mai apărut în public de la primul bombardament împotriva Bagdadului, 19 martie. Rumsfeld a declarat că bombardamentel aeriene asupra Bagdadului afectează puternic conducerea irakiană. “Ştim că există membri importanţi ai familiei liderului irakian care pleacă din Irak.... Nu l-am mai văzut pe Saddam Hussein sau pe fiii acestuia de aproape opt zile", declară Rumsfeld. Aliaţii au declanşat un atac neaşteptat la 19 martie, după ce au primit informaţii potrivit cărora Saddam Hussein, Udai, Qusai şi alţi lideri din conducerea irakiană s-ar afla într-un buncăr, la periferia de sud a Bagdadului. Două avioane de tip F-117A au lansat bombe anti-buncăr asupra locaţiei identificate de serviciile de spionaj, în timp ce între şase şi zece rachete de croazieră au lovit aceeaşi clădire. "După atacul împotriva conducerii irakiene, dictatorul şi familia sa nu sau mai arătat”, a subliniat Rumsfeld, pentru postul de televiziune Fox News. “Tot ceea ce ştim este că de atunci nu mai avem informaţii că Saddam Hussein sau fiii săi ar fi în viaţă”, a adăugat el. Secretarul american al Apărării a apreciat, de asemenea, că imaginile difuzate de televiziunea de stat irakiană, în care era prezentat Saddam Hussein adresîndu-se populaţiei, sînt irelevante. Pe de altă parte, el a atras atenţia asupra faptului că unul dintre membrii gărzii lui Saddam Hussein se afla, de curînd, alături de ministrul irakian al Apărării, Sultan Hashem Ahmed. Potrivit serviciilor de informaţii, liderul irakian nu se dispensează în nici o circumstanţă de propriile gărzi. în opinia lui Rumsfeld, aceasta ar putea fi o dovadă a faptului că “Saddam Hussein nu se mai deplasează" dintr-o locaţie în alta, aşa cum obişnuia. De asemenea, generalul Richard Myers, şeful Statului Major interarme american, a subliniat că circulă o serie de zvonuri în Bagdad referitoare la soarta lui Saddam şi a familiei sale. La rîndul său, generalul Tommy Franks, comandantul operaţiunilor militare în Irak, a declarat că nu există semnale credibile, în ultimele zile, că regimul irakian ar fi în continuare condus de Saddam Hussein şi de membrii familiei sale, transmite Washington Times. MERIDIANE Revenirea lui Vlas va duce la aflarea unei părţi a adevărului Preşedintele Ion Iliescu a apreciat, luni, că revenirea în ţară a Ioanei Maria Vlas va duce la aflarea unei părţi a adevărului privind prăbuşirea FNI, întrebat dacă întoarcerea în ţară a Ioanei Maria Vlas va duce la aflarea adevărului privind prăbuşirea FNI, Ion Iliescu a răspuns: “O parte din adevăr, adică este un element al anchetei. Ce va arăta, vom vedea”. Ioana Maria Vlas, acuzată de prăbuşirea financiară a instituţiei pe care a condus-o şi păgubirea a peste trei sute de mii de depunători, a ajuns pe Aeroportul Otopeni, joi noaptea, cu o cursă a companiei Tarom care a venit de la Tel Aviv. Joi, ea s-a prezentat la sediul Ambasadei României în Israel şi a cerut să fie pusă sub protecţia statului român, pentru că vrea se întoarcă în ţară. Pe Aeroportul Otopeni, ea a fost aşteptată de reprezentanţii autorităţilor române. După ce a trecut de o procedură de recunoaştere, deoarece nu avea acte de identitate, ea a fost preluată de ofiţeri ai Serviciului urmăriri penale al IGPR şi dusă, cu o ambulanţă, în arestul Direcţiei Cercetări Penale. Procurorul general al României, Joiţa Tănase, a declarat, vineri, că Ioana Maria Vlas şi-a recunoscut în cea mai mare învinuirile, respectiv infracţiunile de înşelăciune cu consecinţe grave, fals şi uz de fals. Comunităţi româneşti din judeţul Covasna - sinteze monografice pagina 3