Cuvântul Nou, mai 2003 (Anul 14, nr. 3668-3693)

2003-05-02 / nr. 3668

Anul XIV Numărul 3668 8 pagini 3168-3110 • 34 50 Vineri 2 mai 2003 3000 le! Drumuri despărţite Gabriel FLORESCU Societatea civilă românească din Sfântu Gheorghe a decis: dacă nu se poate şi nu se poate realiza o comunicare şi o înţelegere între cele două comunităţi din municipiu, atunci mai bine este ca fiecare să meargă pe drumul său. De aici n-a mai fost decât un pas până la hotărârea de a cinsti personalităţile reprezentative ale comunităţii româneşti într-un fel aparte. Amănunte despre gândirea societăţii civile româneşti, ca şi personalităţile ce merită a fi păstrate în memoria tuturor, aflaţi în pagina a treia, dar câteva idei trebuie accentuate privind acest pas făcut după îndelungi deliberări şi deloc cu plăcere. A devenit în fiecare an tot mai evident că un consiliu local dominat de voinţa şi votul udemeriştilor nu va fi în stare să înţeleagă regulile jocului democratic, nu va dori niciodată să priceapă faptul că, aşa cum etnicii maghiari vor şi îşi sărbătoresc strămoşii - iar exemple în acest sens sunt cu nemiluita, atât prin redenumirea unor străzi, şcoli, grădiniţe, amplasarea de busturi sau plăci comemorative - la fel doresc să-şi cinstească predecesorii şi etnicii români, la fel cum ugurii caută orice prilej pentru a insufla copiilor lor cultul strămoşilor, aşa şi cealaltă parte vrea să-i păstreze în memorie pe cei ce i-au rezentat cu cinste de-a lungul anilor. Amintitul consiliu local creşte cu obstinaţie o singură idee: pe aceste locuri au existat şi reprezentanţii unei singure etnii care merită să devină cetăţean noare al urbei, ceilalţi trebuie îndepărtaţi cât mai mult de la astfel visuri. De câte ori partea românească a propus pe unul sau pe I, rezultatul a fost respingerea sau, dacă s-a acceptat într-un final sionat, cedarea în urma unor insistenţe deosebite. Bineînţeles, uivile invocate au fost de fiecare dată mai mult decât puerile, dacă nu s-a zis pe un ton ce nu admitea replică: NU şi iarăşi NU. Iar ecoul maşinii de vot a continuat în aceeaşi tonalitate: NU. Normal, după un asemenea tratament discriminatoriu, comunitatea românească a fost nevoită să recurgă la o măsură extremă şi nedorită datorită consecinţelor ei: cinstirea personalităţilor sale independent de ceea ce decide consiliul local. Dacă ei nu ne vor, noi tot îi vom cinsti - cum aceasta a fost hotărârea asociaţiilor civice româneşti saturate de împotrivirea consilierilor udemerişti, cei ce au vrut să dea un exemplu Europei cât sunt ei de intransigenţi şi de “deschişi” spre valorile umane. Chiar dacă zarurile au fost aruncate, decizia n-a fost luată cu inima uşoară, întrebarea care s-a pus de mai multe ori viza consecinţele: este mai bine să mergem separat? Nu trebuie să promovăm mereu ceea ce ne apropia, lăsând deoparte ceea ce ne desparte? înţelegerea dintre etniile “condamnate” să convieţuiască în acelaşi are! nu este preferabilă ambelor în locul unor veşnice dispute? Mintea limpede obligă răspunsuri afirmative de fiecare dată, însă dorinţele nu pot fi unilaterale. Atâta timp cât liderii comunităţii maghiare se erijează cu fiecare prilej în singurii stăpâni ai oraşului, replica nu poate fi alta. Probabil din partea celor care nu trăiesc şi nu au parte zi de zi de astfel de discriminări vor veni “sfaturi utile” de a nu rupe punţile de legătură. Aşa ar şi trebui, dar revenim la cele scrise mai sus: nu se admite doar o voinţă unilaterală, ca-n orice mariaj este nevoie de înţelegere din partea ambelor părţi. Dacă UDMR consideră că este normală conduita afişată de consilierii săi, atunci chiar că “Alea iacta est”, iar comunitatea românească trebuie să răspundă în consecinţă. Cum se spune, acum mingea se află în curtea udemeriştilor (aşa cum a fost de multe ori), deci așteptăm răspunsul lor. Dacă va veni. Cotidian social-politic al județului Covasna Zilele Sfântu Gheorghe Momentele ele spiritualitate românească Sfântu Gheorghe în icoane Teodora Roşea este un oaspete frecvent al Centrului Ecleziastic de Documentare Mitropolit Nicolae Colan, prezenţa sa fiind de fiecare dată remarcată. Acum, cu ocazia sărbătorilor municipiului artista atât de multilaterală a bucurat mintea şi sufletul celor prezenţi la acest centru de cultură cu o expoziţie de icoane pe sticlă realizate - după cum ea însăşi recunoştea - într-o manieră apropiată de aceea a tradiţiilor populare. Iar tema icoanelor sale sa mutat perfect pe evenimentul care a îmbrăcat oraşul în straie de sărbătoare: Sfântul Gheorghe în iconografia românească. Absolventă a Facultăţii de Teologie Ortodoxă, secţia patrimoniu cultural, cu studii în antropologia culturală, Teodora Roşea s-a aplecat cu înţelegere şi talent asupra iconografiei participând la mai multe expoziţii de gen. Icoanele prezentate la Centrul Ecleziastic au relevat în cele câteva variaţiuni ale luptei Sfântului Gheorghe cu balaurul un talent deosebit, o înclinaţie spre miniaturizare deloc uşoară când este vorba despre pictura pe sticlă, dar şi o aplecare pioasă asupra temei atât de frecventă nu numai în iconografie, ci şi în arta populară românească. Cartea, filon de cultură Acelaşi Centru Ecleziastic de Documentare Mitropolit Nicolae Colan din Sfântu Gheorghe a oferit un cadru excelent pentru lansarea unor cărţi apărute în ultima vreme, prilejuind celor prezenţi o întâlnire cu majoritatea autorilor, dar şi o discuţie “la concret” pe marginea lucrărilor. “Slujind Biserica şi neamul” este cartea preotului Gheorghe Răţulea, o culegere de texte rostite în faţa Sfântului Altar, meditaţii despre om, virtuţile creştine şi responsabilitatea preotului, reflecţii despre câteva sărbători religioase, mereu pline de simţire şi înţelegere a sufletului uman. în această lucrare este cuprinsă întreaga experienţă dobândită de preotul Răţulea în îndelungata sa activitate de slujire a lui Dumnezeu. Doamna Rodica Weidner Ciurea trăieşte de mulţi ani în Germania, dar acest lucru nu a împiedicat-o să nuşi uite locurile unde a copilărit, dar nici să scrie în graiul care se numeşte atât de frumos “matern”. Amintirile domniei sale au fost redate în “Iaşiul copilăriei mele”, o carte de memorialistică intimistă, cum a definit-o autoarea, care reînvie crâmpeie de viaţă ce au aparţinut doar Rodicăi Ciurea şi foarte puţinor contemporani care mai sunt în viaţă. De aceea, cei ce au cunoscut capitala Moldovei în anii din urmă nu se mai regăsesc în oraşul deceniilor patru-cinci ai secolului trecut, dar sunt cu atât mai impresionaţi descoperind o altă lume. Principala calitate a volumului de poezii semnat de Ion Simota, “îngerul meu", este sinceritatea. Practic, poetul îşi deschide sufletul în faţa cititorului, îi dezvăluie cele mai intime gânduri ale sale aftî momentele când rămâne singur cu gândurile sale. Gazetarul-scriitor Mihai Filirjion demonstrează că, în ciuda vârfei şi nu se poate debarasa de obiceiul de a scrie, nu-i este teamă de “adversarul” numit hârtia albă şi vrea să ne împărtăşească trăirile sale de scriitor la ziar. Aşa s-au născut romanul “Blestemul cântecului” şi volumul de memorialistică “în pridvorul cu amintiri”, aşa se află în pregătiri, după cum mărturisea Mihai Filimon, alte cărţi care aşteaptă să vadă lumina tiparului. Casa cu Arcade din Sfântu Gheorghe - gazdă a expoziţiei Uniunii Artiştilor Plastici din România La scurtă vreme după deschiderea oficială a manifestărilor Zilele Sfântu Gheorghe - 2003, au avut loc şi primele vernisaje de expoziţii.Marţi, 29 aprilie, Casa cu Arcade a municipiului a fosta gazda uneia dintre aceste expoziţii - “ORO 2003” realizată sub egida Uniunii Artiştilor Plastici din România, filiala Covasna, în ciuda aspectului absolut respingător, mai ales în interior, şi a frigului pătrunzător care te putea duce cu gândul mai degrabă la o temniţă decât la artă, numărul celor prezenţi la vernisaj a fost neaşteptat de mare. în deschidere au luat cuvântul pe rând directorul Galeriei de Artă, Vargha Mihály, istoricul de artă Janó Mihály şi primarul oraşului, Albert Almos care a argumentat alegerea acestui cadru departe de a fi unul primitor. Aşadar, nu întâmplător s-a ales ca expoziţia anuală a uniunii, acţiune devenită deja tradiţie în cadrul Zilelor Sfântu Gheorghe, să fie găzduită de Casa cu Arcade pentru ca toţi cetăţenii municipiului, iubitori de artă, la vizitarea lucrărilor expuse să aibă în acelaşi timp posibilitatea de a vedea în ce stadiu se află în prezent un monument arhitectural. Cu siguranţă vor avea ce “admira ”. (D.A.) Chiar dacă nu din startul lunii. Bolnavii îşi vor putea ridica gratuităţile Directorul CASS spune că farmaciştii care doresc să semneze contractele pe 2003, vor putea face acest lucru începând de luni îusă mai multe săptămâni sub semnul întrebării, reînceperea eliberării medicamentelor gratuite şi compensate este aproape sigură. Eliberarea gratuităţilor ar putea demara chiar luni, adică în ziua în care patronii unităţilor farmaceutice sunt invitaţi la Casa de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna pentru a semna contractele pe 2003, ori, mai bine zis, pe ce a mai rămas din 2003. Ei, dacă bolnavii nu vor reuşi să-şi valorifice reţetele pe 5 mai, acest lucru va fi posibil cu siguranţă în următoarele zile ale săptămânii viitoare. Cel puţin acestea sunt asigurările date de preşedintele-director general al casei, Ghiţă Drăgoiu. “M-am întâlnit ieri (miercuri, n.r.) cu farmaciştii din Sfântu Gheorghe. Şi, după cum m-am aşteptat, a venit din nou domnul Kovács (preşedintele Colegiului Farmaciştilor Covasna, n.r.) cu ideile dumnealui. Acum vrea să schimbe unele articole din contractul cadru...”, a comentat pentru ziarul nostru Ghiţă Drăgoiu, referindu-se apoi la momentul în care va demara eliberarea gratuităţilor. “M-am asigurat în prealabil că toate celelalte zone, exceptând Sfântu Gheorghe, vor elibera medicamente începând cu primele zile ale săptămânii viitoare. Lucru care se va întâmpla probabil şi în zona municipiului reşedinţă, dar mai sunt nişte probleme, deoarece nu ştiu dacă vom accepta toate doleanţele farmaciştilor. Trebuie să spun că, spre exemplu, în zona Târgu Secuiesc se eliberează medicamente chiar şi la această oră. Cei de acolo nu comentează atât, se înţeleg verbal cu noi, îşi văd de treabă şi apoi rezolvăm toate problemele!” Cât despre plafoanele din lunile ce urmează, directorul CASS a admis oarecum că acestea se vor stabili preferenţial, dar cum? Cine va dori să asigure permanenţă va primi un plafon mai mare, iar cine nu, va sta la coada listei valorice! Câtorva farmacii li se va solicita să asigure permanenţa şi dacă acestea vor accepta, automat vor primi un plafon peste cel al altor unităţi. Prin permanenţa amintită de directorul casei nu se înţelege programul non-stop, ci asigurarea unui program continuu prin rotaţie, astfel încât mereu să fie deschisă câte o farmacie şi noaptea. Ziarul nostru a semnalat cu ceva vreme în urmă că toate farmaciile din judeţul Covasna funcţionează ilegal, de vreme ce nici una nu are program continuu, aşa cum legea o cere... fără alte comentarii! Previzibil era însă, încă de atunci, că nu se va lua nici o măsură în acest sens, lucru care, de altfel, s-a dovedit în timp. Dom Decebal FELDIOREAN  BicIVOIEGA JUDIc TEANA COVASNA SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609. 315 577 SEPSISZENTGYÖRGY KOVÁSZRA MEGYEI KÖNYVTÁR “România curată “ - o acţiune ambiţioasa iniţiată de ministerele Turismului şi Protecţiei Mediului care a debutat la 1 mai. Locurile de agrement şi zonele unde ieşim la iarbă verde nu trebuie să rămână după noi ca nişte...maidane! în sfârşit, putem spune că a venit sezonul călduros, pe care l-am aşteptat atâta vreme. De altfel, ieri s-a declarat oficial deschiderea sezonului turistic estival, litoralul dând tonul ca de obicei. Vremea bună din ultimele zile şi minivacanţa de Paşti şi 1 mai au făcut ca toate locurile de odihnă şi recreere să fie luate cu asalt. Ceea ce nu e rău, fiindcă, românul e dornic să se mai şi relaxeze în natură după multele necazuri pe care le-a acumulat de-a lungul unei ierni mult prea lungi. Iar cum judeţul nostru nu duce lipsă de asemenea zone de agrement, în aceste zile este o aglomeraţie foarte mare la Reci, lacul de la Pădureni, în Valea Zânelor, la Bálványos, km. 4, Şugaş Băi, Malnaş şi oriunde există un petec de iarbă şi un loc de grătar în aer liber. Să mai adăugăm şi festivităţile prilejuite de “Zilele Sf. Gheorghe” şi avem o imagine completă a unui bairam cvasigeneralizat. Ministerele Turismului şi cel al Mediului au demarat începând de luna aceasta un proiect ambiţios, dar şi generos, în consonanţă cu ce se întâmplă de ani buni în Occident, anume transformarea României într-o ţară curată, nepoluată. Iniţiativa are drept scop crearea unui sistem de mediu prietenos, igienic, în favoarea populaţiei, dar şi a turiştilor români şi străini ce poposesc în staţiunile balneare, dar şi în locurile de agrement, campinguri, moteluri, zone foarte populate în sezonul estival. Se doreşte conştientizarea populaţiei asupra necesităţii păstrării unui mediu civilizat, iar turiştii trebuie să înţeleagă că a proteja natura, spaţiile verzi, cursurile de apă, pădurile nu însemnă un efort inutil, ci un mod de a trăi ecologic. Asemenea model comportamental evoluat cetăţenii din Vest l-au adoptat demult, dar e vremea ca şi românii - în perspectiva integrării noastre apropiate în structurile europene - să-şi schimbe radical atitudinea faţă de mediul înconjurător, să facem ca România să devină o țară curată. E greu, dar nu imposibil! Horia C. DELIU 4 (Continuare în pagina a 2-a)__________ Un comportament civilizat în natură n rjjjjL. .jA «iu»« Li_~ E JSStfFS* «M.&> ■ tj, •gB Astăzi, la Muzeul Spiritualităţii Româneşti Prezentarea monografiei “Românii din judeţele Covasna şi Harghita” în cursul zilei de astăzi, în cadrul manifestărilor dedicate municipiului Sfântu Gheorghe la Muzeul Spiritualităţii Româneşti are loc începând cu ora 12:30 deschiderea expoziţiei “Tineri remarcabili” organizată de Asociaţia Pedagogilor Români, la ora 13 prezentarea monografiei “Românii din judeţele Covasna şi Harghita” (I. Lăcătuşu, V. Pătrunjei şi V. Lechinţan), iar la ora 13,30 decernarea titlului de “Cetăţean de onoare al comunităţii româneşti”. (D.A.) ------1 ajCISJ — Esența mișcării —| Covasna ar putea deveni staţiunea sexului sănătos Mofeta - o Viagra naturală, ieftină şi inepuizabilă Deşi Covasna se adresează mai mult turiştilor de vârsta a treia, această staţiune balneoclimaterică ar putea deveni în scurt timp o destinaţie atractivă pentru bărbaţii care suferă de disfuncţii ale potenţei sau pentru cei care doresc să-şi mărească performanţele sexuale. Dacă privim din punct de vedere statistic, Covasna ar trebui să fie luată cu asalt de aceste persoane. Cifrele arată că disfuncţiile sexuale afectează din ce în ce mai mulţi bărbaţi, cea mai frecventă cauză fiind stresul. Tratamentul cu efecte miraculoase în astfel de afecţiuni este mofeta. Medicul Nicolae Enea, specialist în balneofizioterapie, şeful policlinicii de la complexul Dacia a avut amabilitatea să ne ofere câteva informaţii despre tratamentul mofetic şi efectele acesti gaz în combaterea disfuncţiilor sexuale. Care sunt asemănările între vestita pilulă albastră şi mofeta?. Mofeta este o emanaţie uscată de gaze naturale în care aproximativ 99% este dioxid de carbon iar 1% alte elemente. Acest gaz acţionează în principal asupra Răzvan CONDREA (Continuare în pagina a 2-a) 0#■ ger«i«'^K- 4‘ * ■ :: ‘ \ ifef.V-âtrdKf ■ ’ >** . ■ ___ » .4(Sfeî K ; rî . r- ■ ■ ‘" -1 1 ŞfŞgW Síéi CRP salută modificările aduse proiectului noului Cod Penal Clubul Român de Presă (CRP) salută modificările aduse proiectului noului Cod Penal de Ministerul Justiţiei în urma discuţiilor dintre reprezentanţii Consiliului de Onoare al CRP, Ministerul Justiţiei şi PSD, informează un comunicat remis, joi, agenţiei MEDIAFAX. “CRP îşi exprimă speranţa că la discutarea în Parlament a proiectului se va ţine seama în continuare de necesitatea existenţei unei prese româneşti libere şi refsponsabile”, se arată în comunicat. .Forma finală a proiectului noului Cod Penal - rezultat al dezbaterii publice iniţiate de Ministerul Justiţiei cu represigranţii CRP şi ai societăţii civile - cuprinde modificări de esenţă în ceea ce priveşte calomnia şi insulta, prevederi care se înscriu pe linia recormandăator formulate de Uniunea Europeană Astfel, a fost de incriminată infracţiunea de insultări s-au eliminat din proiect toate textele care făceau referire la insultă. în Cosean priveşte calomnia, această faptă„i pedepseşte doar cu amendă, su forma zilelor-amendă, redueîndu-se cuantumul amenzii şi eliminîndu-se posibilitatea transformării amenzii neexecutate în închisoare. Amenda pentru calomnie se va putea situa între două milioane de lei (20 de zile amendă) și 120 de milioane de lei (120 de zile amendă). Straw susţine că problemele legate ele arsenalul irakian vor fi clarificate Ministrul britanic de Externe, Jack Straw, este de părere că vor fi găsite răspunsuri la unele dintre problemele rămase în suspensie referitoare la armele de distrugere în masă irakiene, dar acest lucru va necesita timp, relatează AFP. “Schiţarea unui tablou complet al programelor lui Saddam Hussein va cere timp”, a precizat Straw, într-un discurs rostit la banchetul de Paşte organizat de primarul onorific al Londrei, Lordul Mayor. “Ştim că, timp de şase luni, înainte de revenirea inspectorilor pentru dezarmare ONU, Saddam Hussein a organizat o campanie sistematică destinată ascunderii” acestor arme, a adăugat secretarul de stat al Foreign Office. “De aceea, nu este surprinzător că probe concrete referitoare la armele de distrugere în masă nu au fost identificate pina în acest moment", a subliniat responsabilul britanic.”Pînă cînd nu vom fi în măsură să îi interogăm pe cercetătorii şi pe experţii care au lucrat în cadrul acestor programe - ONU deţinînd o listă cu 5.000 de nume - progresele vor fi, inevitabil, lente”, a menţionat şeful diplomaţiei britanice. “Pe măsură ce aceste persoane se vor prezenta şi vor începe să facă, liber, declaraţii, (...) sunt sigur că vor apărea răspunsuri la unele dintre numeroasele chestiuni rămase în suspensie referitoare la programele de armament ale lui Saddam Hussein", a specificat Straw. Jack Straw a afirmat că instituirea unui guvern reprezentativ în Irak va duce la dispariţia mitului conform căruia Islamul şi democraţia nu sunt compatibile. . ... ... . .... MERIDIANE I