Cuvântul Nou, iunie 2003 (Anul 14, nr. 3694-3718)

2003-06-02 / nr. 3694

Anul XIV Numărul 3694 4 paginiCuvântul nou Cotidian social-politic al județului Covasna în perioada 2-6 iunie Luni 2 iunie 2003 2500 lei Intermediarii-sugativă Gabriel FLORESCU Au produs consternare şi revoltă în rândul majorităţii oamenilor obişnuiţi, adică cu venituri modeste, când s-a aflat de preţurile practicate de comercianţi la diferite produse considerate trufandale. Mai întâi de toate o precizare: sunt ele trufandale în România, dar numai într-un sens mai larg, fiind obţinute mai ales în condiţii de seră, la propriu şi la figurat. Trufandale au devenit cireşele aduse de peste mări şi ţări, vândute la un milion kilogramul, tot în aceeaşi categorie intră roşiile, ardeii, vinetele, căpşunile, cartofii cultivaţi în sere sau solarii prin Turcia, Grecia, Israel sau Cipru. Sigur, e frumos să vezi asemenea fructe şi legume rumene şi egale între ele ca două gemene într-un anotimp când la noi, în mod obişnuit, ele de-abia sunt plantate sau semănate, dar cine îşi permite să le cumpere? Bineînţeles, nu cei care trăiesc dintr-un salar de bugetar sau de angajat la vreun patron, ci tocmai de persoanele care ar trebui să intre sub incidenţa legilor anticorupţie. Sau poate cei ce au câştigat milionul de dolari la loto... Creează nedumerire şi “curajul” comercianţilor de a importa asemenea produse ce au un înalt grad de risc în sensul perisabilităţii lor, dar şi al faptului că devin greu vandabile la preţurile de sute de mii de lei per kilogram. Nici nu mai punem la socoteală faptul că din punct de vedere calitativ astfel de fructe şi legume sunt cel puţin dubioase, fiind obţinute prin mijloace ce numai ecologice nu pot fi numite: îngrăşăminte, adaos de substanţe “dopante” pentru creştere rapidă şi aspect de bibelou din ceară. Sigur, conform legilor economiei de piaţă nu ai ce să le reproşezi; cine îşi permite le cumpără pe riscul lui, cine nu doar se uită la ele, nimeni nu este obligat nici într-un sens, nici în altul. Faptul că în ţările avansate economic oamenii “aleargă” după produsele “eco”, adică naturale sută-n sută, crescute fără stimulente, dau bani mai mulţi pe nişte tomate mai puţin scoase pe bandă rulantă şi inegale decât pe “trufandale” vândute şi în pieţele noastre ar putea fi considerat un semnal pentru cine are urechi de auzit. Revenim însă la comercianţii care mişună în România. Şi nu este vorba despre cei din pieţe, ci de intermediarii care iau doar caimacul de pe produsele importate fără să aibă vreo contribuţie la realizarea lor. Sunt mii de articole ce trec prin diferite mâini înainte de a ajunge pe tarabă sau în galantar. Ştiţi cât costă carnea de porc în viu în satele covăsnene? Sub 30.000 de lei kilogramul, iar oamenii nu mai ştiu cum să scape de animale. Ei bine, vin intermediarii care cumpără la sume derizorii, după care revând carnea cu profit de cel puţin sută la sută. Nu mai spunem cu cât se revinde aceeaşi carne la măcelării şi cât se mai câştigă de pe urma ei, astfel încât să fie săturat cel ce achiziţionează animalul, cel care îl sacrifică, cel care îl cumpără en-gros şi îl vinde la kilogram. Fără prea mult efort se fac bani frumoşi. Dar cine pierde? Ţăranul care a crescut animalul şi persoana care cumpără carnea, nicidecum intermediarul. Exemple similare găseşti la tot pasul. O piesă originală pentru maşină, un pantof mai acătării, nişte cosmeticale, aparatura electrică etc. urmează acelaşi drum sinuos, trecând de la un intermediar la altul înainte de a ajunge la consumator, iar fiecare interpus se simte obligat să mai adauge la preţ. De ce un aliment cumpărat la marile mall-uri este mult mai ieftin dacă-l iei cu sacul decât achiziţionat dintr-un mic “abc” la kilogram? Simplu: diferenţa este constituită de adaosul comercial practicat de vânzător după bunul plac. Şi aici intervine “veriga slabă”, respectiv acele instituţii care ar trebui realmente să protejeze cumpărătorii, dar nu o fac. Sunt nişte lupi puşi paznici la stână şi care se înfruptă cât se poate, iar în rest Dumnezeu cu mila. Ce să mai verifice cu cât a crescut preţul mărfii de când a ieşit pe poarta fabricii ?!? Deşi au legea în mână, aportul lor la temperarea avântului intermediarilor de a scoate şapte... profituri de pe “pielea” unui produs se risipeşte deîndată ce dau de pachete grele. într-un asemenea mediu este firesc ca intermediarii să profite fără mustrări de conştiinţă (ce-i aia?), iar bietul cumpărător să plătească o marfă de mai multe ori decât îi este valoarea reală. Covasna este capitala arheologiei naţionale interviu cu domnul Valeriu Cavruc, directorul Muzeului Carpaţilor Răsăriteni din Sfântu Gheorghe - Domnule Cavruc, astăzi la hotelul “Căprioara” din Covasna se deschid lucrările unei ample manifestări ştiinţifice - sesiunea naţională de rapoarte de cercetări arheologice, ediţia a XXXVII-a. De ce s-a ales Covasna ca loc de desfăşurare a acestei sesiuni?  La ediţia anterioară de la Timişoara şi Buziaş, la iniţiativa subsemnatului şi a Comisiei Naţionale de Arheologie s-a hotărât ca sesiunea viitoare să aibă loc la Covasna. De ce? Motivaţia comportă două aspecte. Anul trecut, se ştie, aici s-a desfăşurat o sesiune naţională ştiinţifică cu tema: patrimoniul cultural şi potenţialul turistic din zona Covasnei. Atunci, după ce s-au vizitat obiectivele culturale şi cetatea dacică de la Valea Zânelor, s-a considerat că importanţa descoperirilor de aici reclamă o asemenea întâlnire. Al doilea aspect luat în seamă a fost acela că în momentul de faţă se pune un accent deosebit pe săpăturile de salvare şi integarea proiectelor de cercetare arheologică în sfera serviciilor economice, sociale şi turistice. Din acest punct de vedere, ce se face la Covasna poate să reprezinte un model, teoretic vorbind, demn de urmărit. Cercetările de la Valea Zânelor urmăresc deopotrivă salvarea unui sit important şi includerea sa în sfera turistică a oraşului. Mai mult, cetatea de la Valea Zânelor a fost apreciată în mod deosebit, ea fiind unul dintre cele mai importante situri dacice din România. Faptul nu poate decât să bucure. Să sperăm că într-un viitor apropiat acest deziderat să fie împlinit. Revenind la sesiunea de astăzi ce ne puteţi spune... Sesiunea se desfăşoară în perioada 2-6 iunie, sub egida Ministerului Culturii şi Cultelor, Muzeului Carpaţilor Răsăriteni şi a Muzeului Naţional Secuiesc din Sfântu Gheorghe. Manifestarea adună aproximativ 200 de arheologi, cercetători de la institutele de arheologie din Iaşi, Cluj-Napoca şi Bucureşti, de la muzeele naţionale şi judeţene. Din partea Ministerului Culturii şi Cultelor la lucrări va fi prezent domnul Ioan Opriş, secretar de stat. Care este programul acestei manifestări ştiinţifice? După deschiderea oficială a sesiunii, programată pentru ora 17,30 la care au fost invitaţi prefectul judeţului, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, primarul oraşului Covasna, alţi reprezentanţi ai administraţiei locale şi judeţene, în foaierul hotelului “Căprioara” se vernisează expoziţia “Noi descoperiri arheologice în sudestul Transilvaniei”, o expoziţie reprezentativă ce adună exponate provenite de la Muzeul judeţean Braşov, Muzeul Naţional Secuiesc şi Muzeul Carpaţilor Răsăriteni. în zilele de 3 şi 4 iunie vor fi prezentate rapoartele de cercetări arheologice pe patru secţiuni: preistorie, civilizaţia geto-dacică, antichitatea greco-romană, arheologie medievală, în ziua de 5 iunie vor avea loc patru mese rotunde, desfăşurate în paralel în cadrul cărora vor fi abordate temele: “Informatica aplicată în arheologie, sistem general de evidenţă”, “Programul de bază de date pentru monumente”, “Spaţiul academic şi cercetarea arheologică. Realităţi şi perspective” şi “Prezentarea laboratorului de cercetare cu utilizatori multiplii din Alba lulia". în după amiaza aceleaşi zile se va vizita şantierul arheologic din Valea Zânelor. Pe 6 iunie, dimineaţa, participanţii vor fi oaspeţii Muzeului Naţional Secuiesc, după care o parte dintre aceştia vor vizita câteva obiective arheologice din judeţul Harghita şi vor fi primiţi de PS Ioan Selejan, episcopul de Covasna şi Harghita. Ioan NEGULICI Poliţiştii l-au identificat pe autorul inscripţiilor de la Miercurea Ciuc Autorul inscripţiilor realizate cu vopsea neagră pe mai multe clădiri, grupuri statuare şi indicatoare rutiere din Miercurea-Ciuc a fost prins de către poliţişti vineri seara, transmite corespondentul MEDIAFAX. Este vorba de M.K (17 ani), elev din municipiu, care face parte dintrun grup de tineri numit “Los Bastardos” (Bastarzii) şi care au atitudini de frondă faţă de şcoală şi familie. Persoane din anturajul băiatului spun că acesta este elev la Liceul de Artă, este foarte talentat, dar se manifestă permanent ca un răzvrătit. Băiatul a fost amendat conform Legii 61/2001 privind tulburarea liniştii publice. Inscripţia realizată pe mai multe clădiri şi obiective este un pictorial şi reprezintă semnătura celui care a realizat-o. “Dorim ca până la iarnă să punem construcţia noii biserici sub acoperiş - ne-a declarat părintele Nicolae Hagiu, preotul paroh al Parohiei Ortodoxe din Zagon în urmă cu câţiva ani, la Zagon, în partea de sus a acestei aşezări, a început construcţia unei noi biserici ortodoxe, cea veche, monument istoric, devenind neîncăpătoare pentru mulţimea de credincioşi. Până acum valoarea materialelor de construcţie utilizate şi a lucrărilor efectuate a ajuns la vreo 800 de milioane de lei, mai bine de jumătate din această sumă provenind din donaţiile enoriaşilor din parohie, iar restul din fondurile alocate de Episcopia Ortodoxă a Harghitei şi Covasnei, precum şi din donaţii în materiale şi bani făcute de câţiva sponsori generoşi pe care ni i-a menţionat părintele Nicolae Hagiu. Este vorba de societăţile comerciale “ARDEALUL” SRL din Covasna, SUINPROD SA Leţ, al cărui director este domnul Petre Porumboi , Cariera de nisip din Zoltán a domnului Mihai Diţu şi Depozitul de materiale de construcţie SPAS din Prejmer, judeţul Braşov, al doamnei Florenţa Şerban, care a asigurat transportul gratuit al cimentului, cărămizilor şi fierului beton şi a acceptat plata eşalonată a acestora, suportând şi TVA-ul. Constructorii de la firma de profil SC ADRIANA SRL din Păpăuţi au ajuns cu zidăria în roşu până la centura superioară, la înălţimea de 5 m, acum lucrând la armătura arcurilor şi grinzilor turnului principal. Calitatea bună a lucrărilor realizate, a fost apreciată inclusiv de arhitectul care a executat proiectul bisericii, domnul Virgil Florea, dânsul urmărind îndeaproape materializarea sa, prin vizitele pe care le face periodic pe șantier. Părintele Nicolae Hagiu nădăjduieşte ca până la începutul iernii viitoare partea de zidărie să fie terminată, precum şi şarpanta acoperişului, care deocamdată va fi acoperită cu scândură şi carton asfaltat, urmând ca în anul viitor să fie pusă ţigla şi tabla turlelor. Materialul lemnos necesar pentru structura de rezistenţă a acoperişului, va fi obţinut din pădurea Parohiei Ortodoxe Zagon, care a redobândit în baza prevederilor legii fondului funciar, 30 de hectare de pădure. A. GOLCIU . Maghiarii din România vor o „patrie mamă în centrul ţării Sâmbătă, sala mare a Casei de cultură din Sfântu Gheorghe a devenit neîncăpătoare pentru sutele de participanţi la cel de-al IV-lea Forum organizat în acest an de Consiliul Naţional al Maghiarilor din Transilvania. Reprezentanţii maghiarilor, în frunte cu episcopul reformat Tőkés László şi deputatul UDMR Torra T. Tibor au încercat să deschidă ochii mulţimii pentru a vedea abuzurile statului împotriva maghiarilor minoritari, ticăloşia şefilor UDMR, care s-au vândut puterii abandonând idealurile oamenilor care i-au pus în acele funcţii şi politica de românizare a zonelor locuite de maghiari. Semnături pentru autonomie Principala emulaţie a Forumului de la Sfântu Gheorghe a fost hotărârea de urgentare privind realizarea autonomiei teritoriale a Ţinutului secuiesc. Ei doresc ca în cel mai scurt timp să se înfiinţeze o „patrie mamă" în interiorul României, alcătuită din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş. „Secuii, o comunitate naţională maghiară care trăieşte în bloc unitar, bazându-se pe trecutul lor de mai multe secole, îşi doresc, pentru păstrarea identităţii sale şi pentru perpetuarea pe pământurile natale, să li se acorde dreptul la autonomia teritorială“, se arată într-un comunicat. Torro T. Tibor a ţinut să precizeze că acest lucru se poate face prin promovarea şi susţinerea unei iniţiative legislative, însă cea mai eficientă variantă ar fi declanşarea unei campanii de strângere de semnături prin care să se demonstreze dorinţa maghiarilor din România. El şi-a exprimat convingerea că în scurt timp vor fi completate formulare de adeziune din partea a sute de mii de maghiari. „Autonomia teritorială va face ca mare parte a bunurilor materiale produse aici să folosească la bunăstarea concetăţenilor noştri care trăiesc aici, şi nu să dispară în sacul fără fund al bugetului de stat. Statisticile arată că judeţele Covasna, Harghita şi Mureş contribuie cu Răzvan CONDREA (Continuare în pagina a 3-a) fi 1111& BiOUQtfcGA JUOfcfEAfWi COVASNA 3FAWTD OHSORGHH Tal. 351 608. 315 577 SEPRISZENTGYÖRGY *CV*fZN* MitetBI KÖNYVTÁR Pentru câteva ore, Jandarmeria s-a transformat în teren de joacă Sâmbătă, în ajunul Zilei copiilor, Jandarmeria covăsneană şi-a deschis porţile pentru tinerii care au dorit să afle cât mai multe lucruri despre această armă. Iniţiativa conducerii Comandamentului s-a dovedit una extrem de inspirată, întrucât aproape 300 de tineri din Sfântu Gheorghe au acceptat invitaţia. Ei au putut astfel să vadă una din cele mai moderne unităţi de jandarmi din ţară, botezată de conducerea Ministerului de Interne „Jandarmeria mileniului III“. Tehnica militară, maşinile de intervenţie şi cele de patrulare, demonstraţiile modului de intervenţie în aplanarea unui conflict sau lansarea rachetelor de semnalizare au captat atenţia celor prezenţi. Lipsiţi de complexe în faţa uniformelor bleu-jandarm, tinerii au solicitat informaţii detaliate despre armamentul folosit, disciplina din unitate, antrenamente etc. Unii dintre ei, deşi păreau încă de vârsta poveştilor nemuritoare au reuşit să- i uimească chiar şi pe ofiţeri, cerându-le să le vorbească despre reculul armelor, capacitatea cilindrică a motoarelor ş.a. La final, pe terenul de sport din incinta Jandarmeriei s-a încins un meci de fotbal între echipele Şcolii Generale „Nicolae Colan“ şi Liceului Economic, încurajaţi de energicele majorete, „economiştii“ au reuşit să câştige. Maiorul Sorin Barbu, purtătorul de cuvânt al Comandamentului Judeţean de Jandarmi ne-a declarat că această acţiune s-a înscris în programul „Imagine prin fapte“, având de asemenea ca scop atragerea tinerilor spre această instituţie. Rázván CONDREA Legea statutului, discutată de miniştrii de Externe român, ungar şi sârb Ministrul român de Externe, Mircea Geoană, a discutat, vineri, la Belgrad, cu omologii săi sîrb şi ungar, în cadrul unui dejun de lucru, despre Legea statului maghiarilor din afara graniţelor şi protecţia minorităţilor naţionale. Geoană a declarat, la finalul vizitei în Serbia, că în ultimele zile a avut loc o nouă consultare a Guvernului ungar cu liderii comunităţii maghiare din ţările vecine şi le-a fost înmînat proiectul de amendare a Legea statutului ambasadorilor la Budapesta ai ţărilor interesate de această lege. Proiectul de amendare a Legii statutului se află în analiza MAE român şi urmează ca, în cîteva zile, să fie comunicate concluziile părţii române Ministerului ungar de Externe şi instituţiilor europene interesate. Ministrul ungar de Externe, László Kovács, l-a asigurat pe Geoană că textul corespunde principiilor agreate în ultima întîlnire dintre cei doi miniştri, care a avut loc la Bucureşti şi că ţările vecine Ungariei sînt consultate în această problemă. Discuţiile dintre şefii diplomaţiilor română şi sîrbă au vizat şi drepturile minorităţii române din Serbia şi ale minorităţii sîrbe din România, fiind încheiat recent un acord bilateral privind problema minorităţilor din cele două ţări, care reprezintă o dezvoltare “spectaculoasă” faţă de maniera tradiţională de abordare a acestui subiect, a afirmat Geoană. El a precizat că în acord sunt cuprinse măsuri de sprijin a minorităţilor române şi aromâne din Serbia-Muntenegru, pentru a se lucra în condiţii cît mai bune pentru păstrarea identităţii culturale şi lingvistice a acestora. Pentagonul are un plan secret pentru înlăturarea regimului iranian Pentagonul promovează un plan secret de înlăturare de la putere a guvernului islamist de la Teheran, ca unică modalitate de a stopa ambiţiile nucleare ale acestei ţări, au declarat oficiali din cadrul Departamentului de Stat american şi de la Pentagon, citaţi de site-ul ABC News. Propunerea, care ar putea include subvenţionarea unei organizaţii aflate în prezent pe lista mişcărilor teroriste, nu este de dată recentă, dar pînă în prezent nu a obţinut suficient sprijin la nivel oficial. Cu toate acestea, sursele citate de ABC News susţin că este o opţiune viabilă, care capătă un nou sens în contextul în care Statele Unite multiplică acuzaţiile la adresa Iranului. Planul ar putea fi abordat la reuniunea liderilor administraţiei americane pe tema Iranului. Propunerea Pentagonului include folosirea tuturor mijloacelor de a exercita presiuni asupra guvernului iranian, inclusiv sprijinirea disidenţilor iranieni şi a grupării Mujahedeen e Khalq (MEK), în prezent considerată teroristă de către Statele Unite. MEK, sprijinită iniţial de Irak şi autoare a mai multor atacuri în Iran, a încheiat un armistiţiu cu trupele americane care au invadat Irakul. Pentagonul a respins propunerea de a reconstitui MEK sub un alt nume şi de a promova incursiunile acesteia în Iran, cum se întîmpla în timpul regimului lui Saddam Hussein. Departamentul de Stat şi Casa Albă au insistat asupra faptului că mişcarea a fost dezarmată, dar forţele acesteia ocupă în continuare poziţii, iar armamentul a fost depozitat în locuri sigure. Argumentul Departamentului de Stat a fost că MEK se află pe lista organizaţiilor teroriste, iar eşecul dezarmării acestei mișcări ar reprezenta un act de ipocrizie.