Cuvântul Nou, iunie 2003 (Anul 14, nr. 3694-3718)

2003-06-10 / nr. 3701

Anul XIV Numărul 3701 8 pagini Marți 10 iunie 2003 3000 lei Unde sunt zăpezile de altădată? Gabriel FLORESCU Multe aşteptări, puţine împliniri. Astfel se poate rezuma multtrâmbiţata şedinţă a Consiliului Naţional de Coordonare al Partidului Democrat convocat sîmbătă în Capitală. Se anticipa o confruntare între Băsescu şi Pană, unii vorbeau chiar de o Conferinţă Naţională Extraordinară posibilă în cazul în care cei doi vor termina nedecis disputa dintre ei (deh, era vorba despre preşedintele partidului şi unul din vicepreşedinţii importanţi), discursul lui Roman se prefigura a fi la fel de incendiar. Finalmente a ieşit un râs nici măcar foarte zgomotos. Viorel Pană a fost exclus din partid fără mare împotrivire în ciuda demonstraţiei celor 200 de adepţi, fapt nemaiîntâlnit în analele politicii româneşti, dar care demonstrează încă o dată cât de democratică este atmosfera din sânul Partidului Democrat, unde voinţa atâtor membri este tratată cu suveran dispreţ, iar voinţa liderului devine lege chiar dacă trebuie sancţionată o persoană din stafful cel mai restrâns. Este greu de înţeles cum poate fi aruncat peste bord ca orice gunoi un reprezentant de vază, un om care a fost desemnat în funcţia de vicepreşedinte nu de un “sobor”, ci de congresul partidului, pentru vina de a se fi împotrivit revenirii în PD a unor transfugi care şi-au încercat norocul pe la mai multe formaţiuni. Şi pentru această faptă democratică au fost adunaţi la Bucureşti pe o căldură toridă nu mai puţin de 600 de delegaţi! Prin ce a mai atras atenţia respectivul CNC ? Poate prin faptul că sa declanşat campania electorală, în cadrul căreia PD va trebui receptat de către alegători drept un partid care lucrează, care asudă pentru ca fiecare român să se simtă bine în ţărişoara lui. Din păcate pentru Băsescu şi ai lui, formaţiunea pe care o conduce este receptată în continuare de electorat ca acel partid impotent care s-a aflat la guvernare timp de patru ani, perioadă în care nu s-a distins prin nimic altceva decât prin gâlcevile pe care tocmai liderul actual le-a provocat în cadrul coaliţiei, în rest, nimic care să fie bun pentru români, nici măcar în ce priveşte drumurile ţării unde s-au implantat “indicatoarele” cu inscripţia “Aici sunt banii dumneavoastră”, strălucita iniţiativă a lui Traian Băsescu. Sigur, asta nu exclude ca de-acum democraţii să dorească o altă strategie, să coboare între oameni - sens în care şi-a arătat disponibilitatea chiar şi Petre Roman... - şi să le dea ţara înapoi. De ce aşa târziu, nu s-a mai precizat. Ne-a reţinut atenţia şi rememorarea făcută de liderul partidului privind echipa strălucită de acum 10 ani cu care s-a pornit la drum şi căreia pe parcursul anilor li s-au alăturat şi alţii până la momentul înscăunării lui Băsescu, când au început “evadările”: Roman, Severin, Dijmărescu, Vătăşescu, Aurel Stoica, cărora le-am adăuga şi alte nume grele, neaminte de preşedinte: Duvăz, Sassu, Marinescu, Dumitrescu, Baltazar, Pană etc. Unde sunt aceştia, de ce nu mai stau în prezidiu la stânga şi la dreapta preşedintelui? Sigur, unul a trecut în lumea umbrelor, dar ceilalţi? S-au risipit care încotro nemulţumiţi de actuala conducere. Acest lucru ar fi trebuit să cuprindă raportul anual de activitate prezentat de Băsescu, dar nu, el a văzut doar bârna din ochiul adversarului, vorbeşte despre trimiterea PSD la deratizare, îl acuză de faptul că îşi cumpără bunăvoinţa Occidentului prin importuri de maşini şi trenuri germane, dar, deocamdată, acelaşi partid a făcut mai multe pentru români - vorba aceluiaşi căpitan de cursă scurtă - decât PD atâta timp cât s-a aflat la guvernare. Vorbeşte primarul general al Capitalei şi despre necesitatea ca democraţii să se apropie de liberali. Problema este rezolvată în proporţie de 50%, respectiv în ceea ce-i priveşte pe democraţi, dar nu ştim dacă şi Stolojan este de acord să-şi lege o piatră de gît, în timp ce liberalii se fac tot mai cunoscuţi printr-o politică făcută cu cap şi, în consecinţă, urcă în topul preferinţelor, democraţii n-au parte de un asemenea trend şi nici nu par a se trezi la realitate. Elocvent şi dezamăgitor în acest sens a fost şi discursul lui Petre Roman, aşteptat ca un program de măsuri alternativ pentru revigorarea partidului, dar transformat tot într-o diatribă împotriva actualului partid de guvernământ. Se pare că nici fostul preşedinte n-a realizat încă faptul că este nevoie să se facă mai întâi o curăţenie reală în propria ogradă şi abia pe urmă să se arunce gunoiul la vecini. Concluzionând, se poate afirma că PD a avut un CNC în urma căruia a câştigat doar Berceanu un post de vicepreşedinte. Clădirea noii Case de culturi din Covasna Un monument al indiferenţei Se spune că un lucru odată început trebuie dus până la capăt. Altfel, se alege praful de el. Un adevăr de care, se vede, nu s-a ţinut seamă atunci când s-a luat decizia ca în centrul staţiunii Covasna să se ridice o impunătoare şi necesară casă de cultură. Totul bine şi frumos, dar sa pus întrebarea dacă vor fi bani pentru întreaga investiţie? Dacă acum zece ani şi ceva, când şantierul s-a deschis şi constructorii s-au apucat de treabă, mare bucurie a cuprins deopotrivă autorităţile locale şi oamenii de aici, în timp aceasta sa topit treptat. Cu fiecare an lucrările s-au diminuat în intensitate, se muncea atât cât a ţinut punga finanţatorului. Consiliul judeţean Covasna, care nici el, deşi a insistat pentru obţinerea de fonduri, nu a bănuit că se va ajunge într-o asemenea situaţie. Mai mult de vreo patru ani încoace, bani nu mai sunt. Aşa se face că în momentul de faţă construcţia arată ca o clădire după bombardament. Tot ce s-a făcut se năruie. O parte din acoperiş şi acela făcut pe jumătate a cedat, intemperiile au distrus căpriorii, dar cel mai mult a avut de suferit structura clădirii. Zidurile de compartimentare s-au măcinat din cauza înghețului, a ploilor, betonul de pe armăturile metalice,au căzut. Dacă această stare de lucruri va persista, există riscul ca nu peste multă vreme să se năruiască cu totul. “Am făcut demersuri peste demersuri, am insistat ca să rezolvăm această problemă, introducând clădirea în programul naţional de construcţie a sălilor de sport. Am primit atunci asigurări de la miniştri că în situaţia transformării casei de cultură întrun centru cultural-sportiv vom primi şi fondurile necesare pentru încheierea construcţiei. Chestiunea s-a dovedit a fi doar un foc de paie. N-am primit nici un semnal, fie el pozitiv, fie negativ. Deci nu există nici o certitudine că banii vor veni. Ne-ar fi trebuit aproximativ 50 de miliarde de lei, dar ritmul în care se distruge construcţia, va aduce cu sine, cred, o creştere a acestei sume. Recent, a apărut, să zicem, o rază de speranţă. Un grup de germani, aflaţi în staţiune, s-a interesat de soarta acestei clădiri. Din discuţiile purtate la primărie, am înţeles că dorinţa lor este de a face din clădire un centru turistic. Foarte bine, numai să-l facă odată”. Dacă în final biata construcţie nu va avea o soartă mai bună, nu rămâne decât să fie inclusă pe lista monumentelor, ca vestigiu al indiferenţei din perioada de tranziţie. Poate aşa va intra în conservare. Ioan NEGULICI Cotidian social-politic al judeţului Covasna “E corect să întoarcem la populaţie resursele şi disponibilităţile noastre” Afirmă dl. Katona Levente, directorul filialei BCR Covasna Domnule director, chiar dacă ştim că Banca Comercială Română este una din băncile puternice în judeţul Covasna, totuşi cât este ea de “fruncea”? Cred că în judeţul Covasna, ca şi pe plan naţional, BCR are un segment de piaţă semnificativ, atât la operaţiuni în lei, cât şi în operaţiuni valutare, ceea ce înseamnă peste 60% din cota de piaţă a judeţului. Noi ne bazăm în continuare pe finanţarea economiei reale, avem posibilităţi extraordinar de mari de finanţare, care se referă în primul rând la acordare de credite atât pentru persoane juridice, cât şi fizice. Există chiar o explozie de solicitări de credite pentru consum şi pentru cumpărări de locuinţe, în paralel vrem să dezvoltăm şi sectorul de persoane fizice pentru că aşa este corect, majoritatea resurselor provin de la populaţie şi atunci e corect să întoarcem în favoarea lor din resursele şi disponibilităţile noastre. Ce fel de credite acordaţi, în lei sau în valută? Avem capacităţi de a acorda firmelor din judeţul Covasna credite atât în lei, cât şi în valută, atât pe termen scurt pentru finanţarea activităţilor curente, cât şi pentru investiţii. La persoanele juridice ponderea solicitărilor este covârşitoare în lei şi este corect să fie aşa deoarece la un moment dat se poate ajunge la dolarizarea-eurizarea economiei, în schimb, la persoanele fizice, mai ales la creditele ipotecare pentru cumpărări de locuințe, majoritatea cel mai ales valută. Revenind la _______,____________________ persoanele juridice, amintesc că (Continuare în pagina a 5-a) mai derulăm anul acesta un program cu AJOFM pentru crearea de noi locuri de muncă. Există astfel de solicitări și programul se derulează foarte bine. Spre ce se îndreaptă solicitările persoanelor fizice? Pentru bunuri de consum, cât şi pentru credite nenominalizate de Trezorerie, deci nu se dau credite pe o singură destinaţie. Apoi, creditul ipotecar care e într-adevăr un lucru pozitiv atât pentru bancă, cât şi pentru oamenii cu venituri mai mici, astfel încât cei cu venituri mai mici să poată să cumpere un apartament. Adevărul este că foarte puţină lume îndeplineşte condiţiile pentru construirea de case de 30- 40 mii euro, dar un apartament îşi pot permite. Ce garanţii sunt necesare, de ce garanţi are nevoie o persoană pentru obţinerea unui credit? Noi nu cerem altă garanţie decât viitorul bun. Proprietarul intră în dreptul de proprietate numai după ce își achită integral datoria. De aproximativ o săptămână am Gabriel FLORESCU In ziua de 12 iunie, la Prefectura judeţului Covasna va avea loc dezbaterea “Probleme actuale ale agriculturii în contextul integrării europene şi al globalizării” Joi, 12 iunie, a.c., cu începere de ora 14, în sala mare de şedinţe a Prefecturii din municipiul Sfântu Gheorghe va avea loc dezbaterea judeţeană cu tema “Probleme actuale ale agriculturii în contextul integrării europene şi al globalizării”. Manifestarea este organizată de Prefectura Judeţului Covasna, Inspectoratul de Protecţia Mediului Sfântu Gheorghe şi Sistemul de Gospodărire a Apelor Sfântu Gheorghe. După cuvântul de deschidere al prefectului judeţului, domnul Horia Grama, vor fi prezentate următoarele expuneri: “Dezvoltarea producţiei vegetale a judeţului Covasna în perspectiva integrării europene şi globalizării”; “Obiective prioritare ale cercetării în agricultură, pentru integrarea în agricultura europeană"; “Un concept nou pentru creşterea animalelor în judeţul Covasna, în contextul integrării şi globalizării”; “Programe de ameliorare în strategia integrării în Uniunea Europeană”; “Siguranţa alimentelor, un concept european în aplicaţie la nivelul judeţului Covasna”; "Poluarea apelor cu nitraţi şi nitriţi, problemă fundamentală în etapa integrării în Comunitatea Europeană"; “Strategia protecţiei mediului în judeţul Covasna, în contextul aderării României la Uniunea Europeană, “Implementarea legislaţiei comunitare în domeniul protecţiei plantelor”. Expunerile vor fi susţinute de dl. Bagoly Tiberiu, director general DGAIA Covasna, d-na Luiza Mike, director SCDC Tg. Secuiesc, dl. Gheorghe Naghiu, director DGAIA Covasna, dl. Nicolae Radocea, director OJRSA Covasna, dl. Siko Barabasi Sándor, director DSV Covasna, dl. Fekete Tibor, inspector de specialitate la SGA Sfântu Gheorghe şi domnişoara Adina Papancea, inspector de specialitate la aceeaşi instituţie, dl. Octavian Vasilescu, inspector şef la IPM Sfântu Gheorghe şi dl. Tamas Dionisie, directorul DJF Covasna. A.GOLCIU Incendiu soldat cu două victime Duminică, 8 iunie, în jurul orei 6:37, dispeceratul Grupului de Pompieri “Mihai Viteazul” al judeţului Covasna a fost anunţat de producerea unei explozii urmată de incendiu în comuna Ozun. Până la sosirea echipajului de pompieri incendiul a fost stins, din păcate însă în urma deflagraţiei Kocsis Endre de 68 ani şi Kocsis Olga de 67 de ani au decedat. în urma cercetărilor efectuate s-a constatat că principala cauză a producerii exploziei o reprezintă scurgerile de gaze combustibile de la o butelie cu butan aflată în bucătăria de vară. Acest tragic eveniment aduce din nou în discuţie necesitatea verificării periodice a etanşeităţii instalaţiilor de alimentare cu gaze combustibile şi a remedierii cât mai rapide a eventualelor defecţiuni. Astfel se pot evita întâmplări, care chiar dacă de cele mai multe ori lasă în urmă doar pagube materiale, iată că pot face şi victime omeneşti. (D.A.) pagina 3 Comunităţi româneşti din judeţul Covasna sinteze monografice Un scandal de corupţie de mari proporţii ameninţă Guvernul polonez Lew Rywin, coproducătorul filmelor “Pianistul” şi “Lista lui Schindler”, va fi adus în faţa justiţiei, fiind implicat într-un scandal de corupţie de mari proporţii, în care sunt implicate nume importante din instituţiile politice poloneze, potrivit paginii electronice de luni a The Guardian. _________________ Lew Rywin este acuzat de corupţie, el jucînd rolul de intermediar între Guvern şi cei mai importanţi patroni ai presei poloneze, contribuind la adoptarea unor amendamente legislative favorabile acestora, în schimbul a 17,5 milioane de dolari. După ce a înregistrat depoziţiile a circa 70 de martori, Procuratura generală din Polonia a anunţat acuzaţiile formulate împotriva lui Lew Rywin, adăugînd că o anchetă este în curs de desfăşurare pentru a stabili motivele pentru care premierul polonez, Leszek Miller, a păstrat tăcerea în legătură cu această afacere, deși a fost informat despe caz de aproximativ un an. Lew Rywin este unul dintre cele mai importante persoane din industria filmului polonez şi coproducător al filmelor de succes “Pianistul” (Roman Polanski) şi “Lista lui Schindler” (Steven Spielberg). _________________ în vara anului trecut, el şi-a oferit serviciile patronilor ziarului independent Gazeta Wyborcza. Adam Michnik, fost disident şi lider al sindicatului Solidaritatea, în prezent editor al acestei publicaţii, a înregistrat o conversaţie cu Lew Rywin, în care acesta menţionează numele premierului polonez, aparent implicat în această afacere şi care nu beneficiază de susţinere nici în Parlament, nici în rîndul opiniei publice. Şeful Guvernului polonez a respins aceste acuzații, pe care le-a calificat drept “absurde”, considerîndu-l pe Lew Rywin un “dezechilibrat mintal”. 0tauOM:CA UUOfc îcANĂ covasw.a] SFANTU GHfiORGHE Tel. 351.608. 315 577 SEPS1S2ENTGYÖRGY KOVÁSZ? tjyR KOWwîÂni % Festivalul international ■ de teatru “Atelier” Programul de azi, 10 iunie în cadrul programului “oficial”, astăzi vor fi prezentate două spectacole ce se anunţă de mare interes. Mai întâi de la ora 17, Teatrul Municipal din Baia Mare mununi- -----RMAVIO -ne propune “Revizorul” de Gogol ce nu mai necesită altă recomandare. Seara, de la ora 22, o reprezentaţie incitantă este semnată de Centrul Cultural European din Bucureşti: “Teatru sport” de Keith Johnstone. Ambele spectacole au loc pe scena mare, în afara concursului semnalăm două manifestări: de la ora 16, la Studio, “începem", un scenariu după I.L. Caragiale, creaţie a elevilor de la Colegiul Naţional “Mihai Viteazul”, pe care vi-l recomandăm în mod deosebit, înainte de masă, la ora 11, debutează la sala Studio şirul de spectacole-lectură ce va fi coordonat de câţiva importanţi regizori. Conducerea PSD a amânat decizia privind decalarea alegerilor Conducerea PSD nu a luat o decizie în privinţa decalării alegerilor parlamentare de cele prezidenţiale, a declarat, luni, vicepreşedintele PSD Sorin Oprescu, arătînd că toţi liderii partidului au argumente pertinente şi pro şi contra decalării alegerilor. “Eu cred că trebuie să ne mai clarificăm o serie de lucruri. Este un curent circular în partid, niciodată cînd am început o discuţie de genul acesta nu am apucat să tragem o concluzie, pentru că toţi au poziţii pertinente. Există avantaje şi dezavantaje şi, în următoarele zile, aceste lucruri se vor concretiza”. El a apreciat că PSD nu a luat, pînă acum, o hotărîre în această privinţă, deoarece “au existat alte priorităţi”. “Cred că atunci cînd a auzit motoarele mai puternice ale PNL şi PD, PSD încearcă să-şi pornească motoarele şi mai tare şi cred că noi vom ajunge la motoare cu reacţie”, a apreciat Oprescu. Oprescu a precizat că, în opinia sa, ar fi mai bine pentru PSD ca alegerile să fie decalate. “Părerea mea personală este că o decalare a alegerilor nu ar mai crea o serie de probleme legate de o singură locomotivă. Atunci poţi vorbi de tot trenul. Atunci poţi să vezi dacă merge sau nu merge, dacă au dormit prost în el, unii au coborît la prima staţie, alţii au coborît din mers”, a spus Oprescu. Conducerea PSD consideră că este nevoie de o transparenţă totală în alegerea candidaţilor partidului, pentru a nu se repeta problemele din 1996-2000, a mai spus Oprescu. El a arătat, în acest sens, că, după ce conducerile organizaţiilor partidului vor propune candidaţii pentru alegeri, aceştia vor urma să fie supuşi aprobării membrilor organizaţiilor din care fac parte. Oprescu a precizat că preşedintele PSD Adrian Năstase a considerat necesar să organizeze o discuţie cu organizaţiile judeţene ale partidului pentru a analiza viitorii candidaţi la alegeri. (Continuare în pagina a 2-a)