Cuvântul Nou, iunie 2003 (Anul 14, nr. 3694-3718)

2003-06-11 / nr. 3702

Anul XIV Numărul 3702 4 pagini Miercuri 11 iunie 2003 2500 lei anti-lege Gabriel FLORESCU Se ştie că, în general, corb la corb nu scoate ochii. Câteodată este chiar bine să fie aşa deoarece o solidaritate de breaslă trebuie să existe, indiferent în ce domeniu ar funcţiona ea. Singura observaţie ce se poate face este aceea ca o astfel de colegialitate să nu se manifeste într-o direcţie greşită. Cu alte cuvinte, dacă un gazetar - şi începem dinadins cu breasla noastră - scrie neadevăruri, este de neconceput şi inadmisibil ca ceilalţi colegi de profesie să-l apere până-n pânzele albe. La fel, dacă un medic greşeşte şi din vina lui moare un pacient, teoretic Colegiul medicilor ar fi cel chemat să adopte primele sancţiuni împotriva acestuia. Şi tot aşa, în fiecare meserie. Atunci, însă, când cineva calcă-n străchini în mod evident, solidaritatea de breaslă nu mai are ce căuta. Judecătoarea Andreea Ciucă a fost prinsă in flagrant de procurorii din Parchetul Naţional Anticorupţie şi băgată la zdup pentru primele cercetări. Nu ştim cât de mare a fost greşeala ei, nu ştim încă nici faptul dacă împotriva ei nu a fost declanşată cumva o acţiune de vendetă, prezumţia de nevinovăţie trebuie să funcţioneze şi în acest caz, dar la fel de bine n-avem de unde şti dacă judecătoarea nu este cu adevărat vinovată. Trebuie să avem răbdare şi să lăsăm justiţia să-şi urmeze cursul. Ei bine, cei mai nerăbdători sunt în acest caz, culmea, tocmai oamenii legii, cei ce ar trebui să fie primii care să militeze pentru respectarea ei. Nerăbdători şi neîncrezători în justeţea... justiţiei. Faptul că foştii colegi ai Andreei Ciucă au ieşit în stradă pentru a-şi apăra şefa, au pichetat PNA-ul local, dă de gândit şi pune un imens semn de întrebare privind mobilul acţiunii lor. Oare de ce sunt ei atât de înverşunaţi, nu s-a mai văzut om al legii care să calce pe bec? Bagă ei mâna-n foc că respectiva judecătoare este curată ca lacrima? Cunoaştem Târgu Mureşul. Inclusiv cartierele în care se construieşte ca la Hollywood - Orko al nostru din Sfântu Gheorghe este un mizilic pe lângă acestea şi unde miliardele de lei sunt parcă insuficiente pentru ridicarea unei “căsuţe” şi ne este greu să credem că doamna Ciucă îşi poate permite o astfel de construcţie din leafa domniei sale cât de mare ar fi ea. Sau, poate, colegii dânsei au altă părere? Suspect cât încape ni se pare faptul că oamenii de meserie se împotrivesc cu atâta vehemenţă unui alt organ de justiţie, se opun aplicării legilor anticorupţie. Am mai constatat cum unii judecători nu au aflat de apariţia respectivelor legi, acum protestul lor a luat o formă şi mai vizibilă. Este o modalitate de a denigra însăşi actul de justiţie, de a răspândi suspiciunea privind corectitudinea legilor. Suntem de acord că unele acte legislative trebuie ajustate pe ici, pe colo, dar dacă pe moment ele sunt în vigoare, atunci trebuie să le respectăm, iar oamenii din Palatele de Justiţie au datoria să fie antemergători în acest sens. Culmea este că persoana Andreea Ciucă a reuşit să declanşeze un adevărat conflict între judecătorii din Târgu Mureş şi procurorii de la PNA, decişi la rândul lor să demisioneze dacă inculpata va fi eliberată. Păi nu suntem de râsul lumii? înţelegem o dezbatere chiar în contradicţie între cele două tabere, pe bază de argumente şi dovezi, dar ca să te opui aplicării legii este parcă prea mult. Mâine-poimâine vom asista, consecutiv cazului Ciucă, la un protest asemănător în care să fie implicaţi, luăm doar un exemplu, profesorii care pichetează un tribunal pentru că un alt cadru didactic a fost condamnat şi refuză să mai predea la clasă. La rândul lor, elevii vor ameninţa cu chiar generalizat dacă se va da dreptate condamnatului. Una peste alta, ceea ce se întâmplă astăzi în România frizează absurdul și doar în scrierile lui Kafka - “Procesul” în primul rând - mai întâlnim ceva la fel de alambicat. Incompatibilii covăsneni Dintr-o analiză întocmită la nivelul Prefecturii Covasna şi prezentată presei de prefectul Horia Grama rezultă că, deocamdată, există 32 de cazuri de consilieri şi vicepreşedinţi care, în conformitate cu Legea 161, art. 88 lit. d, sunt incompatibili cu funcţia deţinută, între aceştia se numără 9 consilieri municipali din Sfântu Gheorghe, 17 consilieri judeţeni, câte un viceprimar la Covasna şi Sfântu Gheorghe şi un vicepreşedinte al Consiliului judeţean. Aceştia au încă posibilitatea de a opta pentru oricare din funcţii până la 21 iunie. Se naşte un nou sat... Nu mai departe de săptămâna trecută ne exprimasem speranţa - în materialul “Mestecănişul de la Reci -în prag de “curăţenie” - că în respectiva zonă se va întâmpla ceva, în sensul repunerii în “drepturi” a naturii. lată însă că de ceea ce ne-a fost teamă n-am scăpat, iar frumosul proiect conceput de Consiliul judeţean şi Prefectura judeţului şi intitulat “Plan de acţiune privind reabilitarea ecologică a zonei “Mestecăniş Reci" înseamnă, în ultimă instanţă, punerea în drepturi a... unui nou sat. Asistând ieri la o şedinţă cu participarea tuturor factorilor decizionali implicaţi în rezolvarea problemei, impresia noastră finală a fost aceea că se urmăreşte un singur lucru: perceperea de taxe şi amenzi din partea celor care au construit la Reci în mod ilegal, au ocupat un teren care aparţine astăzi composesoratului din comună. Se prevede clarificarea situaţiei juridice a terenului şi operarea dreptului de proprietate în actele de carte funciară. Cu alte cuvinte, cei ce au case acolo trebuie să negocieze cu composesoratul cumpărarea/vânzarea terenurilor, după care se va elabora un plan urbanistic zonal de reabilitare. Ce înseamnă acest lucru? Concret, este vorba despre plata pentru teren, plata pentru autorizaţiile de construire, plata pentru înscriere în cartea funciară, plata pentru ecologizare etc., dar şi amenzi în cazul în care nu vor fi respectate termenele, primele fiind destul de apropiate: 15 iulie a.c. S-a mai propus cu acest prilej “mascarea" noul sat de vacanţă (?) cu o perdea de arbori, realizarea unor puncte sanitare care să nu afecteze mediul, stabilirea noilor perimetre unde se va putea construi, înfrumuseţarea prin nişte elemente de decor artificiale. Una peste alta, va fi constituită o microaşezare căreia îi lipseşte numai numele. în ce măsură va fi protejată rezervaţia naturală de cealaltă parte a şoselei - nu s-a mai vorbit. Este clar că sunt interese mult prea mari - aşa cum aminteam şi sâmbătă în respectiva zonă pentru ca ele să poată fi “deranjate”. Gabriel FLORESCU Cotidian social-politic al județului Covasna în Piaţa Centrală Agroalimentară a municipiului Sfântu Gheorghe “Nu preţurile sunt mari, ci salariile şi pensiile noastre sunt de mizerie” Ieri dimineţă, în Piaţa Centrală Agroalimentară a municipiului Sfântu Gheorghe toate tarabele din zona acoperită erau pline de marfă proaspătă, pe alese: legume, zarzavaturi, verdeţuri, fructe... O bogăţie de forme şi culori care-ţi bucurau ochii. Mai puţin preţurile, unele dintre ele băgându-te în răcori. Vinetele se vindeau cu 50-60 de mii kilogramul, fasolea verde, aşijderea, roşiile coborâseră la 30 de mii, iar castraveţii de grădină la 15. Varza şi dovleceii erau cele mai ieftine, costând în jur de 10 mii de lei kilogramul, în schimb preţurile la ardei graşi, oscilau între 5 şi 16 mii bucata, iar la kilogram puteai cumpăra cu vreo 60 de mii lei. “Ce să facem mamă, şi pe noi ţăranii, ne costă o groază de bani lucratul pământului şi chimicalele, iar drumul până aici e un milion, plus taxele care le plătim pentru mese. Altfel nimic de zis, în piaţă e curăţenie, ordine, lumea e cumsecade şi ne simţim în siguranţă” - ne-a spus Ioana Ştefan, care de vreo 23 de ani vine tocmai din comuna Colibaşi judeţul Giurgiu, să-şi vând roadele grădinii şi câmpului în Sfântu Gheorghe. Doamna Molnár Maria, una dintre cumpărătoare, ca mai toate femeile gospodine şi econoame, face de 2-3 ori ocolul pieţii, până vede unde şi ce-i mai ieftin dar, cât de cât, şi de calitate. “Şi aşa ne descurcăm greu. Pensia mea şi a soţului nu trec împreună de trei milioane şi jumătate.” Un alt pensionar pe care l-am întâlnit la cumpărături, domnul Victor Stanciu, observa cu umor amar: “Sunt de toate, numai că ar fi bine ca la intrarea în piaţă cineva să ne dea şi ceva bani să cumpărăm măcar atât cât să uplem o sacoşă. Mă rog, preţurile sunt aşa cum sunt. Trebuie să trăiască şi ţăranii noştri.” Doamna Zărnescu Elena, vânzătoare la una din boxele de desfacere a cărnii, pe care am întrebat-o cum merge vânzarea, îmi spune că cei mai mulţi cumpărători se rezumă la câteva sute de grame de carne tocată sau două trei felii de carne pentru friptură sau şniţel. “Nu preţurile sunt mari, ci majoritatea salariilor şi pensiilor noastre sunt de mizerie.” Şi are dreptate, am văzut oameni, îndeosebi de vârsta a treia, învârtindu-se descumpăniţi, chiar speriaţi, prin piaţă. Sigur, cei mai mulţi dintre ei nu au cumpărat mai mult de o varză şi 1-2 kilograme de cartofi. Bineînţeles din cei vechi, cu 10 mii kilogarmul, pentru că cei noi costau dublu. Aurel GOLCIU în curând, vălenii vor avea grădiniţă nouă în comuna Valea Mare au început lucrările de construcţii pentru noul sediu al grădiniţei cu program normal. Până acum aceasta a funcţionat în incinta şcolii din această comună. Construirea unei clădiri pentru grădiniţă se impune nu numai pentru a se asigura condiţii optime învăţământului preşcolar, ci şi datorită faptului că şcoala are nevoie de sălile care au fost afectate acestei activităţi, mai ales că în anul şcolar următor vor fi mai mulţi elevi care vor frecventa cursurile şcolare decât în acest an, în scopul construirii noului sediu pentru grădiniţă, Primăria Valea Mare a asigurat încă din anul trecut o parte din materiale. “Ţigla, materialul lemnos şi alte materiale le aveam pentru această construcţie, am mai cumpărat nu demult şi ceva ciment şi deja neam apucat de lucru - spune domnul Gheorghe Avram, primarul comunei Valea Mare. Lucrăm în regie proprie şi este altceva, pentru că nu depindem de un alt executant şi putem intesifica ritmul de lucru. Mai exact, oamenii care execută această lucrare sunt angajaţi la primărie în baza unei convenţii încheiate cu Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna. Pe de altă parte, pe o perioadă de o lună A.J.O.F.M. Covasna asigură 70 la sută din salariile celor trei lucrători, ceea ce înseamnă un avantaj destul de mare pentru primărie deoarece nam fi avut fonduri suficiente la bugetul local ca să realizăm acest obiectiv. ” în ziua documentării noastre, primarul şi viceprimarul comunei erau preocupaţi de transportarea câtorva căruţe cu piatră de râu în acest şantier. Intenţia reprezentanţilor primăriei este ca asigurarea şi transportul pietrei să se realizeze cu sprijinul unor localnici, făcând astfel o altă economie la banul public. “Dacă oamenii văd că facem câte ceva pentru comunitate, ei participă cu plăcere la acţiunile noastre, dar trebuie să alegem momentul potrivit, spre exemplu, atunci când sătenii nu sunt prea mult prinşi cu lucrările agricole - precizează domnul Gheorghe Avram. De fapt, mai toţi locuitorii comunei sunt înţelegători şi foarte rar s-a întâmplat ca cineva să refuze să ajute primăria la acţiunile întreprinse în interesul localităţii, iar când a refuzat careva a avut motive bine întemeiate. ” Pentru noul sediu al grădiniţei se vor construi două săli de clasă, un hol şi o mică încăpere. După cum aflăm de la primarul comunei, se intenţionează ca lucrările de execuţie la acest obiectiv să fie finalizate cam pe la jumătatea lunii iulie, aşa încât să se poată face toate pregătirile ca în noul an şcolar grădiniţa cu program normal să funcţioneze în clădire nouă. Am putea spune că există certitudinea că vălenii vor acorda tot sprijinul la realizarea acestui deziderat pentru că ei sunt obişnuiţi să pună mână de la mână şi să contribuie cu ceea ce pot la binele comunităţii. Un exemplu edificator în acest sens, pe care aveam să-l aflăm cu acest prilej, este cel referitor la introducerea energiei electrice în comună. Bunăoară, când cu “întovărăşirea” vălenii şi-au introdus energia electrică în sat mai mult pe cheltuiala lor, au vândut oile pe care le aveau în “întovărăşire” şi au contribuit la aducerea reţelei electrice direct din Zagon, astfel încât Valea Mare a fost electrificată înaintea Boroşneului Mare. Este, aşadar, lăudabil faptul că vălenii fac front comun când este vorba de interesul comunităţii, mai ales acum când comuna are nevoie de finalizarea mai multor obiective publice. Vasilica CIOBANU ftfaUOI&CA JUDIcTEANA COVASNA 3F&MTU GHCORGHE Tel. 351 609. 315 577 SEPSI SZENTGYORGY | Iliescu şi Năstase au discutat restructurarea Guvernului Restructurarea Guvernului va avea loc, probabil, pînă la finalul actualei sesiuni legislative, a declarat, marţi, preşedintele Ion Iliescu, după întîlnirea cu premierul Adrian Năstase. Şeful statului a precizat că primul-ministru i-a prezentat o informare în legătură cu preocupările de creştere a eficienţei activităţii Guvernului. Iliescu a precizat că a fost vorba despre o discuţie de principiu, despre nişte “gînduri ale premierului”. Preşedintele Iliescu a precizat că restructurarea Guvernului va presupune o restrîngere a numărului de ministere şi o restructurare a ministerelor. Şeful statului a apreciat că restructurarea Guvernului trebuie analizată atent, iar echipa guvernamentală să vină cu propuneri pentru a vedea apoi cum se va realiza concret. Iliescu a apreciat drept corectă preocuparea Guvernului de a face echipa guvernamentală mai eficientă, adăugind că restructurarea "trebuie bine gîndită, bine fundamentată”, întrebat dacă restructurarea Executivului se va face prin modificarea Legii de organizare şi funcţionare a Guvernului, Iliescu a declarat că va fi o acţiune similară schimbării guvernelor din perioada 1997-2000. Şeful statului a spus că a mai discutat cu premierul despre pregătirea întîlnirii cu partidele politice pe care o va avea în data de 18 iunie. Iliescu a menţionat că la consultarea cu partidele politice parlamentare se va face un bilanţ al activităţii comisiei de elaborare a noii Constituţii, iar Guvernul va prezenta proiectele noilor legi electorale, respectiv pentru alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale. Preşedintele a spus că se va discuta şi despre graficul desfăşurării alegerilor. Ion Iliescu a precizat că premierul nu i-a prezentat punctul de vedere al PSD în legătură cu calendarul viitoarelor alegeri. Iliescu a precizat că eventuala decalare a alegerilor prezidenţiale de cele parlamentare va fi analizată împreună cu toate partidele parlamentare. Şeful statului a precizat că nu se va lua o decizie în privinţa noilor legi electorale la întîlnirea din 18 iunie, urmînd a se crea o comisie mixtă, cu reprezentanţi ai tuturor partidelor politice parlamentare, care să analizeze toate propunerile, iar în luna septembrie să prezinte proiectele legislative în Parlament. Iliescu a precizat că, la întîlnirea din 18 iunie, ministrul Integrării Europene, Hildegard Puwak, va prezenta o informare privind stadiul negocierilor de aderare la UE și programul pentru a doua jumătate a anului 2003. De asemenea, ministerul de Externe va prezenta o informare în legătură cu dezbaterea protocolului de aderare a României la NATO în parlamentele ţărilor membre ale alianţei. Un alt subiect al întîlnirii cu reprezentanţii partidelor parlamentare va fi vizita oficială pe care preşedintele Iliescu o va face la Moscova în perioada 3-5 iulie pentru semnarea tratatului politic de bază. Şeful statului a precizat că îi va invita pe reprezentanţii tuturor partidelor parlamentare să facă parte din delegaţia care îl va însoţi în vizita în Federaţia Rusă. Şeful statului a spus că va discuta cu liderii partidelor parlamentare şi despre relaţiile României cu Ucraina. Ion Iliescu a declarat că în întîlnirea de marţi i-a înmînat premierului un memoriu al angajaţilor de la Republica, solicitîndu-i ca împreună cu APAPS să analizeze situaţia acestora şi să îl informeze. Iliescu a mai vorbit cu Năstase şi despre situaţia salariaţilor de la Roman. Festivalul international de teatru “Atelier” Programul de azi, 11 iunie Din nou o zi plină, cu trei reprezentaţii. La ora 17, Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ prezintă piesa lui Ştefan Caraman “Santiago el campeon", o promisiune incitantă a unui teatru cunoscut pentru izbutitele sale creaţii de avangardă. De la ora 21 din nou un spectacol inedit, Compania de teatru Santart din Santiago de Compostela (Spania) şi Teatrul de Nord Satu Mare şi-au dat mâna pentru realizarea unei adaptări după Eschil. Este vorba despre “02 - Amprente neidentificate ale unei tragedii grecești". în fine, de la ora 22:30, Teatrul Inexistent din Bucureşti ne propune două texte: “Un om pentru o cauză” după Eugen Ionescu şi “Chelnerul mut" după Harold Pinter. Acest ultim spectacol va avea loc la Andre Club..  risnvAMH. 1 haas**** PETROM — Esenţa mişcării — Năstase declară că nu a discutat cu Iliescu despre decalarea alegerilor Premierul Adrian Năstase a declarat, marţi, că la întîlnirea pe care a avut-o cu preşedintele Ion Iliescu nu s-a discutat pe tema decalării alegerilor, calendarul scrutinului local, parlamentar şi prezidenţial urmînd să fie stabilit după consultările şefului statului cu partidele parlamentare. Năstase a precizat că acest subiect nu a fost discutat nici în şedinţa de luni a delegaţiei permanente a PSD. “Nefiind discutat acest subiect, nici nu am adoptat o hotărîre. Nu credem că stabilirea modalităţilor de desfăşurare a alegerilor este acum o prioritate. Considerăm că această discuţie trebuie să se facă într-o dezbatere generală despre mecanismul electoral şi soluţiile electorale”, a spus Năstase. Premierul a apreciat că această temă va putea fi clarificată în următoarele săptămîni, după ce partidele politice se vor pronunţa, în cadrul consultărilor care vor fi organizate la Palatul Cotroceni, fie pentru organizarea separată, fie simultană a alegerilor parlamentare şi prezidenţiale. El a precizat că la consultările de la Palatul Cotroceni vor fi discutate şi trei proiecte de lege privind alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale. Năstase a mai afirmat că în discuţia desfăşurată marţi dimineaţa, la Palatul Cotroceni, l-a informat pe şeful statului despre intenţia sa de a modifica actuala formulă a Executivului în perioada următoare, pentru a creşte eficienţa activităţii guvernamentale. Năstase i-a prezentat totodată preşedintelui Ion Iliescu şi agenda de politică externă a Guvernului din perioada următoare, precum reuniunea Consiliului European de la Salonic și turneul pe care premierul îl va face în ultima decadă a acestei luni în Orientul Mijlociu. pagina 3 ■ Sport 3 Un oficial iranian afirmă că Irakul a avut arme interzise Un responsabil guvernamental iranian, colaborator al liderului suprem religios Ali Khamenei, a declarat că, potrivit serviciilor iraniene de informaţii, Irakul a avut arme de distrugere în masă, se arată în ediţia electronică de marţi a ziarului Washington Times. “Serviciile ________________ noastre de informaţii au arătat că Irakul deţinea arme de distrugere în masă, pe care le-a ascuns de inspectorii ONU”, a afirmat oficialul iranian, sub protecţia anonimatului. El a subliniat că principala întrebare este: “Ce au făcut irakienii cu aceste arme?”, adăugind că, în pofida faptului că Teheranul nu are informaţii clare despre acest subiect, există bănuieli potrivit cărora o parte dintre aceste arme ar fi putut pătrunde pe pieţele negre de armament. “Ştim cu exactitate că articole care se aflau sub controlul armatei în trecut, precum echipamentele de comunicaţii, se găsesc în prezent pe piaţa neagră. Persoane din Bagdad vin la Teheran cu cataloage în care sînt prezentate diverse echipamente furate, pe ________________ care le oferă "■ spre vînzare”, a declarat sursa citată. Totuşi, responsabilul iranian a precizat că, pînă în acest moment, nu au apărut pe piaţă arme biologice, chimice sau altele din această categorie. Declaraţiile citate de Washington Times intervin pe fondul presiunilor asupra preşedintelui american, George W. Bush, şi asupra premierului britanic, Tony Blair, pentru a furniza dovezi care să susţină motivaţia invocată de cei doi lideri în sprijinul intervenţiei militare din Irak.