Cuvântul Nou, iulie 2003 (Anul 14, nr. 3719-3745)

2003-07-01 / nr. 3719

Anul XIV Numărul 3719 8 pagini Cotidian social-politic al judeţului Covasna Marţi 1 iulie 2003 3000 lei Zilele „Andrei Şaguna” de anul acesta s-au bucurat de un real succes! Desfăşurate sub semnul trecerii a 130 de ani de la moartea marelui ierarh care a fost Mitropolitul Andrei Şaguna evenimentele desfăşurate în acest an au provocat dezbateri interesante, dar şi multă voie bună. Manifestările au debutat cu dezbaterea „ Provocări şi priorităţi ale societăţii civile româneşti din Covasna şi Harghita”.Domnul Ioan Lăcătuşu -care a fost şi mediatorul discuţiei- a făcut o evaluare pe scurt a activităţii societăţii civile româneşti din ultimii 13 ani, apoi a insistat pe găsirea celor mai bune modalităţi în vederea îmbunătăţirii activităţii O.N.G. româneşti propunând printre altele împărţirea atribuţiilor între acestea. Deosebit de interesantă a fost expunerea domnului avocat Ioan Solomon preşedintele Ligii cultural creştine „Andrei Şaguna”. Aceasta a cuprins o serie de articole spicuite din presa de limbă maghiară care au şocat audienţa prin virulenţa şi jignirile pe care le aduc statului şi poporului român. Afirmaţiile domnul deputat Vlad Căşunean că „societatea civilă românească din judeţ este slabă, subţiată şi dezbinată” iar reorganizarea ei este o necesitate deoarece, are loc o ofensivă fără precedent nu numai a UDMR dar şi a statului maghiar”, au “pus pe jar" audienţa. Domnul Căşunean a insistat mai ales asupra discuţiilor din Parlamentul României privind revizuirea Constituţiei şi impactul pe care acestea îl vor avea asupra românilor din cele două judeţe Covasna şi Harghita, trăgând pe acestă cale un semnal de alarmă. Realizarea unei pagini de web a comunităţii româneşti, cuprinzând istoria , cultura , obiceiurile şi oamenii acestor locuri, este socotită o prioritate imediată de către participanţii la dezbatere. Spinoasa problemă a desfiinţării fără ruşine a claselor cu predare în limba română a fost ridicată din nou. Problemele cele mai grave sunt în zona Baraoltului unde nu există nici măcar o clasă de liceu sau de şcoală profesională în limba română, în intervenţia sa domnul Nicolae Vrabie reprezentantul „ Asociaţiei pedagogilor români din judeţul Harghita” a propus o conlucrare mai stânsă între asociaţiile din cele 2 judeţe. Au mai luat cuvântul: prefectul judeţului Covasna dr. Horia Grama, preotul Ioan Tămaş, scriitorul Mihail Filimon, Dan Tănasă şi Traian Lupu din partea tinerilor. Foarte interesantă a fost şi discuţia pe marginea volumului „Imaginea germanului în literatura maghiară”. Comentariile făcute de recenzori pe seama volumului au avut darul să releve aspecte necunoscute de către participanţi privind relaţia existentă între germani şi maghiari, privind xenofobia existentă în operele marilor autori maghiari. La statuia mitropolitului a fost oficiată slujba de pomenire şi o evocare a marelui om şi român care a fost Andrei Şaguna, în prezentarea emoţionantă a preotului Ioan Tămaş. La casa m e m o r i a lă Romulus Cioflec într-un superb decor rustic s-a desfăşurat dezbaterea „Istorie şi contemporaneitate în literatura română de azi" cu participarea scriitorilor braşoveni Mihail Filimon, Doru Munteanu, Ioan Popescu Topolog ( preşedintele Uniunii scriitorilor din România , filiala Braşov).Discuţiile au fost captivante, printre temele abordate numărându-se: calculatorul şi lectura la tineretul de astăzi, reflectarea istoriei în operele scriitorilor contemporani etc. Sâmbătă seara în poiana de la km 4 a avut loc în premieră „Seara haiducească”. S-a stat în jurul focului de tabără, s-au cântat cântece haiduceşti, multe din repertoriul formaţiei Phoenix, pe scurt a fost o atmosferă tinerească şi plină de voie bună. De un mare succes s-a bucurat „ Nedeia Sânpetrului” , lângă scena de la km 4 s-au adunat sute de oameni care s-au bucurat de spectacolul folcloric oferit de organizatori. Oamenii au cântat şi dansat împreună cu îndrăgiţii interpreţi ai cântecului românesc. Au ridicat publicul în picioare prin cântecele lor: Nicolae Furdui Iancu, Mariana Anghel şi Aurel Tămaş care a cântat cu mici întruperi aproape trei ore şi a realizat un spectacol de excepţie.Nu trebuie uitate nici formaţiile folclorice din judeţele Covasna, Harghita, Braşov şi Sibiu care au reamintit publicului trăinicia folclorului românesc. Mulţumim organizatorilor: Liga cultural creştină Andrei Şaguna, Despărţămâmtul ASTRA Covasna şi Harghita, Muzeul carpaţilor Răsăriteni , Centrul ecleziastic de documentare „Mitropolit Nicolae Colan” pentru această sărbătoare românească! . Aberaţii fără acoperire Gabriel FLORESCU Un ins pe nume Katona Adam, autoproclamat şef al platformei Iniţiativa Maghiară din România, vrea să capteze din când în când atenţia opiniei publice prin nişte declaraţii cât mai sforăitoare (probabil doarme când le emite...) care să facă “plici!”, iar după aceea “fâs”. Cea mai nouă bombă fumigenă o constituie un manifest care atrage atenţia asupra românizării ţinutului secuiesc. Fără discuţie, fiecare cetăţean are dreptul să emită opinii, poate spune ce aberaţii vrea el, dar în cazul unuia care se pretinde politician “de mătase” neam aştepta, totuşi, la un minim de verificare sau de substanţă reală a celor afirmate. Pentru că Katona Adam (scuzaţi sau nu cacofonia...) face afirmaţii auzite probabil prin târg şi le dă drumul ca fiind rezultatul unor mari cercetări ale sale. Şi atunci zice acest cetăţean că în respectivul ţinut se petrece un lucru groaznic: românizarea forţată şi de nedorit, ba chiar dăunătoare. Nu mai repetăm pentru acest R.A. datele recensământului din 2002 care indică faptul că populaţia românească din judeţul Covasna a scăzut în ultimii zece ani, nu a crescut, deci nici românizarea de care pomeneşte vajnicul locuitor al Odorheiului Secuiesc nu se putea produce. Asta dacă cineva vrea să gândească cu mintea limpede, altfel nu ia în calcul decât scăderea populaţiei maghiare plecată pe alte meleaguri în căutare de mai bine economic. Şi mai zice acelaşi tip încă o gogoriţă: cică în Ţinutul Secuiesc trăiesc 700-750 de mii de maghiari şi 100 mii români. în ceea ce-i priveşte pe aceştia din urmă nu negăm faptul că sunt puţini, dar, potrivit lui Katona, trebuie să fie al naibii de vânjoşi dacă reuşesc să românizeze fiecare pe câte şapte etnici maghiari! Dar nu înţelegem cum devine chestia cu cei 700.000, în primul rând asta ar însemna cam jumătate din populaţia maghiară din toată ţara, deci restul ar fi răspândiţi în tot Ardealul şi pe unde s-au mai aciuat fără să ceară permisiunea românilor (de pildă în Bucureşti). Păi asta duce la concluzia că în Bihor, Sălaj, Cluj, Timiş, Mureş etc. ei pot fi număraţi pe degete, ceea ce nu este deloc adevărat. Atunci, până unde ţine Ţinutul dvs. d-le Katona? Cum se produce românizarea ne explică deci acelaşi ideolog: prin instituţiile bisericeşti şi forţele de represiune, adică armată (!!! - de când este armata o forţă de represiune musiv?), poliţie, jandarmerie, totul pe baza unui plan diabolic. “Această strategie a Bucureştiului înseamnă transformarea zonei maghiare compacte într-o zonă multietnică, strategie care se realizează conform unui program naţional.” - a declarat Katona. Pur şi simplu nu mai are rost să-i explici unui asemena papagal care nu ştie altceva decât să repete automat nişte nofiurţipriviri. Cutii nevîne ciestia cu fii iu lui cu impaci, cu drepturile sau lipsa de drepturi ale unora sau altora, cu încercarea de a introduce o interdicţie unui cetăţean al ţării de a locui acolo unde doreşte el etc. etc. Noi l-am invita pe acelaşi domn să ne explice, dacă poate, cum se poate vorbi despre românizare atunci când un copil se numeşte, de pildă (bineînţeles, am schimbat numele, dar cazurile sunt absolut reale) Neamţu Kovács Kinga sau Ionescu Adel şi în ciuda numelui nu ştie mult mai multă română decât “Bună ziua”, în rest vorbeşte numai ungureşte, inclusiv cu cei care le-au dat un nume. Prima replică i-a servit-o lui Katona Adam un conaţional, Frunda György, care a dezavuat ieşirile şefului de la Iniţiativa Maghiară din România, dar în acelaşi timp n-a vrut să rămână nici el de căruţă în faţa celor care, poate, îl vor realege în Parlament. Zice senatorul către corespondentul Mediafax: “Proporţia etnică acolo unde trăiesc minorităţile etnice trebuie păstrată,” pentru că aşa recomandă şi documentele internaţionale. Cum să se întâmple acest lucru, nu se mai explică. Să fie vorba cumva de domiciliu forţat în Moldova, de exemplu, pentru românii trăitori în Covasna şi Harghita? Păi asemenea lucruri s-au mai petrecut pe vremea comuniştilor, în anii ’50, când au fost unii trimişi cu domiciliu forţat în alte localităţi! Se va repeta aşa ceva, domnule Frunda? Sau poate gândiţi să-i obligaţi pe maghiarii din cele două judeţe să nu se stabilească în alte localități? Poate veniți dumneavoastră aici, la Sfântu Gheorghe... Potrivit din calcul estimata. Peste 20.000 de pachete cu “lapte şi corn” vor fi acordate zilnic în viitorul an şcolar Conform O.G. 96/2002, fiecărui elev din şcoala primară i se acordă zilnic de către Executiv, în timpul anului şcolar, un pachet care conţine un corn şi lapte sau, după cum ştiţi deja, corn şi brânză topită. Pentru a şti care este cu aproximaţie cererea pentru viitorul an, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Turismului a solicitat fiecărui inspectorat şcolar judeţean o cifră estimativă a numărului de elevi, în judeţul Covasna, această cifră este de 20.113. Faptul că sunt peste 20.000 de copii care beneficiază de sprijinul Guvernului nu este surprinzător deoarece, începând cu anul şcolar ce va debuta pe 15 septembrie, programul “corn şi lapte” se va extinde şi la preşcolari. Astfel, potrivit inspectorului şcolar general, Keresztely Irma, în unităţile de învăţământ covăsnene 8.150 de pachete se vor îndrepta zilnic către grădiniţe şi 11.963 către clasele I-IV. Referitor la acest program guvernamental, Keresztely Irma a mai arugnat că “în judeţul nostru nu s-au înregistrat situaţii grave, deosebite, din cauza produselor, mă refer aici, desigur, la cele lactate". D. D. FELDIOREAN pagina 3 Comunități româneşti din județul Covasna - sinteze monografice Bacalaureat 2003 Au trecut la susţinerea probelor scrise cu 32 de candidaţi mai puţini In această săptămână bacalaureatul 2003 continuă cu probele scrise, unde candidaţii absolvenţi de liceu vor susţine pentru prima dată examene de tip testgrilă, cu excepţia probei _...... la limba şi literatura El romana, desfăşurata ieri, în ceea ce priveşte rezultatele din prima săptămână a bacalaureatului, când s-au susţinut probele orale, menţionăm că din cei 1651 de candidaţi înscrişi pentru proba la limba şi literatura română s-au prezentat 1624 şi au reuşit să promoveze cu 32 de puţini. La limbi moderne din 1592 de candidaţi doar unul a fost respins, iar la limnica maghiară toţi cei 1059 de candidaţi prezenţi au fost declaraţi admişi, de dificultate al subiectelor la examenele orale a fost unul mediu, bileţelele extrase conţinând, printre altele, cerinţe pentru comentarea unui text la prima vedere şi se pare că marea parte a candidaţilor au reuşit să facă faţă. S-au urmat* cu stricteţe baremele de punctare, punctajul maxim pe care un elev putea să-l obţină pentru a fi declarat fiind de 10 şi minim 5. Urmează să vedem cum se vor descurca cu testele grilă ceea ce constituie o noutate absolută. Noi le urăm în continuare multă baftă candidaţilor. (D. ANDREI) putând trece mai departe la susţinerea probelor scrise. Gradul iwyuOtfcGAJUOfcfEANA COVASoMIH aaAftTU GmORGHF .Tel. 351 609.315 57/ SEBSISZENTGYOftOV O altă promisiune neonorată... Anul trecut, ministrul Miron Mitrea a promis reabilitarea DJ 103 pe tronsonul Sfântu Gheorghe - Hăghig, însă drumul s-a reparat doar până la Vâlcele Aflat anul trecut în vizită oficială în judeţul Covasna, actualul ministru al Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Miron Mitrea, a promis printre altele că DJ 103 va fi reabilitat pe porţiunea Sfântu Gheorghe - Hăghig. Ca multe alte promisiuni făcute de miniştrii atunci când se află în județul nostru, inclusiv de către domnul Mitrea, nici aceasta nu a fost onorată decât într-o oarecare măsură. Ce înseamnă acest lucru? Banii trebuiau să ajungă din Fondul Special în bugetul Consiliului județean în doua tranşe. După cum orice conducător auto poate constata, până aproape de intrarea în Vâlcele drumul este bun, însă de acolo şi până la Hăghig eternele gropi stau, parcă mândre, la locul lor. Nu demult responsabilii acestui domeniu din Consiliul judeţean neau declarat că nu există nici pomeneală de restul banilor, pentru ca drumul să fie reamenajat până unde s-a promis. Lucru ce face parte din categoria acelor fapte care nu ne mai miră deloc, de vreme ce din suma de 38 de miliarde de lei alocată pentru refacerea drumurilor judeţene Covasnei pe 2003 a sosit până acum 7 (șapte) la sută, adică 2,6 miliarde, întrebându-l pe primarul din Vâlcele, Dumitru Marinescu despre starea drumurilor din comună, domnia sa ne-a răspuns: “ Acum, de când am achiziţionat din buget şi un tractor, lucrurile au început să meargă. Pe lângă curăţirea păşunilor şi a staţiunii, vopsitul pomilor şi reamenajarea rampei de gunoi, pe beneficiarii ajutorului social i-am pus la treabă şi în acest domeniu. Desigur, în limita plăţilor pe care le puteam face. Ei au împrăştiat pietrişul pe drumurile comunale (singurul care a rămas, deocamdată, nerefăcut fiind cel ce duce la Hetea), care sunt acum bune, şi au curăţat şanţurile aparţinătoare atât acestora, cât şi drumurilor judeţene.” Dacă tot am deviat la subiectul “beneficiarii Legii 416", l-am întrebat pe primar câţi oameni are, în momentul de faţă, apţi de muncă şi dacă ei îşi fac treaba aşa cum se cuvine atunci când lucrează în folosul comunităţii: “370 de persoane sunt apte de muncă. Treaba şi-o fac, deoarece câte un reprezentant de-al nostru îi supraveghează mereu. Şi, pentru ca lucrurile să meargă şi mai bine, am schimbat foaia: acum întâi muncesc şi pe urmă îşi ridică venitul minim garantat.” Revenind la drumuri, dar nu cele comunale, despre care am aflat deja că sunt bune, ne-a interesat părerea primarului Dumitru Marinescu despre promisiunea mai sus amintită: “Promisiuni face fiecare ministru care vine în judeţ, puţini sunt însă aceia care se şi ţin de cuvânt. Ministrul Miron Mitrea a spus atunci că drumul va fi reabilitat până la Hăghig. Anul trecut s-a făcut, şi, ce-i drept, e bun şi acum, până la km 7. Acum, în 2003, nu sa mai făcut nimic în afară de plombări.” Dom D. FELDIOREAN Simpozion naţional la 9 Arcuş Astăzi şi mâine se va desfăşura la Centrul de cultură Arcuş ( ales pentru a treia oară să fie gazdă) cel de-al Vlll-lea Simpozion “Conservarea integrată a patrimoniului arhitectural” organizat de Ministerul Culturii şi Cultelor, Direcţia Monumentelor Istorice, Muzeul Judeţean de Istorie Braşov şi Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Covasna. PNL îi cere lui Miron Mitrea să prezinte soluţii în căzul “Dracula Park” PNL solicită ministrului Transporturilor şi Turismului, Miron Mitrea, să prezinte public soluţiile pe care le-a identificat în cazul proiectului “Dracula Park”, precum şi măsurile ce se vor întreprinde pentru ca cei care au investit în acest proiect să-şi poată recupera banii. Declaraţia a fost făcută, luni, întro conferinţă de presă, de purtătorul de cuvînt al PNL, Eugen Nicolăescu. El a apreciat că recentele declaraţii ale ministrului Mitrea referitoare la “Dracula Park" reprezintă “cea mai bună dovadă a inconştienţei care caracterizează guvernarea PSD, în general şi în materie de turism, în special”. Ministrul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Miron Mitrea, a declarat, sîmbătă, că proiectul Dracula Park nu reprezintă o prioritate pentru România şi că nu se va implica “într-o foarte mare măsură” în derularea acestuia. “Eu am să mă ocup de proiecte care sunt mai avansate. Acest proiect nici măcar nu este la Ministerul Transporturilor, terenul fiind la Regia Autonomă Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat Am vorbit cu cei de acolo, iar ei au spus că într-un ritm pe care îl vor defini investitorii privaţi vor merge mai departe. Eu nu am să fiu foarte implicat în acest proiect şi mă voi ocupa de altele cu mult mai multă atenţie", a spus Mitrea. PNL apreciază “realismul” abordării lui Miron Mitrea, potrivit căreia acest proiect nu este o prioritate naţională, însă consideră “regretabil” faptul că s-a ajuns la această concluzie abia după ce 15.000 de cetăţeni au fost convinşi să investească în această “fantezie" a ministrului Agathon, ştiind că proiectul era garantat de Guvern, a spus Nicolăescu. Amintind că PNL a solicitat în mai multe rînduri demisia ministrului Agathon, “vinovat de a fi angrenat turismul românesc în proiecte fantasmagorice”, Nicolăescu a afirmat că liberalii îl consideră în continuare responsabil pe fostul ministru. “Aceeaşi răspundere îi revine şi succesorului său, Miron Mitrea, care are şi neplăcuta sarcină, ca actual ministru, să îndrepte ce se mai poate încrepta din moştenirea lăsată de Agathon”, a mai spus purtătorul de cuvînt al PNL. I Alastair Campbell va fi reabilitat de o comisie parlamentară Alastair Campbell, directorul pentru comunicare al premierului Tony Blair, acuzat că a denaturat dosarul referitor la armele interzise ale Irakului, va fi reabilitat de o comisie parlamentară, a declarat, duminică, un oficial britanic, transmite AFP. Comisia pentru Afaceri Externe a anchetat acuzaţiile referitoare la manipularea, de către guvernul britanic, a informaţiilor furnizate de serviciile secrete pentru a convinge opinia publică de necesitatea războiului din Irak. Comisia, care a audiat, săptămîna trecută, mai mulţi responsabili guvernamentali, nu s-a reunit, deocamdată, pentru a discuta concluziile investigaţiei. Conform deputatului laburist Eric Illsey, membru al comisiei, documentele secrete prezentate, vineri, de ministrul britanic al Afacerilor Externe, Jack Straw, arată că Alastair Campbell, nu a manipulat dosarul publicat în septembrie 2002 şi care conţinea date furnizate de serviciile secrete. Illsey a declarat că, în urma acestor declaraţii, majoritatea membrilor comisiei s-au convins că acuzaţiile împotriva lui Campbell sunt nefondate. Conform unui ziarist angajat al BBC, care a citat surse neidentificate, Campbell ar fi adăugat la respectivul dosar informaţia că Irakul este capabil să declanşeze un atac cu arme de distrugere în masă în 45 de minute, deşi serviciile secrete considerau această informaţie puţin credibilă. "Afirmaţia că armele de distrugere în masă pot fi activate în 45 de minute a fost introdusă în dosar de serviciile secrete şi nu de Campbell", a subliniat Illsey, într-o scrisoare adresată, duminică, directorului departamentului de ştiri al BBC, Alastair Campbell a acuzat redacţia BBC că a dat dovadă de un discernămînt profesional redus atunci cînd a făcut publică o informaţie falsă. Directorul pentru comunicare al Downing Street a anunţat că se aşteaptă la încheierea polemicii cu BBC şi că îşi rezervă dreptul de a trata problema ulterior, prin intermediul organismului abilitat să soluţioneze plîngerile referitoare la programele BBC. __ST PETROM — Esența mișcării — ''SHHammr Met»)