Cuvântul Nou, iulie 2003 (Anul 14, nr. 3719-3745)

2003-07-22 / nr. 3737

Anul XIV Numărul 3737 8 pagini Marți 22 iulie 2003 3000 lei După “scăpări” s-a trecut la “deprinderi” Gabriel FLORESCU Mai multe persoane revoltate ne-au semnalat un fapt inadmisibil, dar care se repetă, iată, aproape la fiecare acţiune de masă: cu ocazia sărbătorii berii “Ciuc” ce a avut loc în Sfântu Gheorghe acestea au avut parte din nou de o formă de discrimare ce descalifică pe organizatori, nicidecum pe cei desconsideraţi. Este vorba despre faptul că la prezentarea programului s-a recurs la acelaşi obicei incalificabil de folosire a singurei limbi “oficiale” în această zonă. Nici o iotă româneşte - acesta a fost sloganul de la care prezentatorii nu s-au abătut nici măcar cu o virgulă. Mult timp am crezut că asemenea gesturi de inpoliteţe au fost generate de nişte “scăpări” momentane, dar că după protestele comunităţii româneşti vor fi eliminate. N-a fost aşa, semn că totul a fost premeditat până în cele mai mici amănunte. Ştim că “Berarul” n-a fost organizat de autorităţile locale, nu avem cum să arătăm pe cineva anume cu degetul, dar se pare că fenomenul odată declanşat a ajuns de necontrolat - presupunând că cineva ar vrea să-i schimbe turnura. Există o tendinţă clară a liderilor udemerişti de a impune folosirea unei singure limbi pe care să o folosească cetăţenii judeţelor Har-Cov, se încearcă toate mijloacele posibile şi imposibile în acest scop. Ceea ce s-a întâmplat la sfârşitul săptămânii trecute reprezintă doar o za dintr-un lanţ de manifestări de acest gen. Faptul că la Zilele Sfântu Gheorghe pe scenă s-a vorbit aproape exclusiv ungureşte, iar puţinele cuvinte româneşti au sunat foarte aproape de aceeaşi limbă, n-a fost întâmplare. Faptul că în numeroase documente nu se foloseşte limba română, iarăşi nu este ceva ieşit din comun pentru o anumită parte. Faptul că astfel de mojicii sunt din ce în ce mai frecvente, reprezintă părţi ale unui întreg. Sunt expresii ale directivelor emanate din partea conducerii udemeriste, constituie aplicarea practică a unei strategii pe termen lung în cadrul căreia metoda paşilor mici şi adăugaţi a devenit o regulă urmată cu sfinţenie. Şi nu putem scoate din context nici încăpăţânarea de copoi cu care urmăresc reprezentanţii acestui partid modificarea anumitor legi, începând chiar de la Constituţie, în sensul dorit de UDMR, respectiv de statuare a limbii maghiare ca a doua limbă oficială în stat, ceea ce ar permite eliminarea totală a limbii române din cele două judeţe amintite. Dacă şi acum, când acest deziderat se află doar pe buzele udemeriştilor, în înscrisurile oficiale ale consiliilor locale sau judeţene prima este limba maghiară, ce va fi după, utopica, acceptarea ei pe locul doi în stat? Bineînţeles, ar trece pe locul unic... Obiceiul acesta de a vorbi numai pentru o parte din public se vrea, probabil, un fel repetare a experienţei lui Pavlov, folosind azi numai o limbă, vorbind mâine tot în graiul respectiv, se speră ca poimâine toată lumea să deprindă acel “idiom” şi de limba română să nici nu mai fie nevoie. într-un asemenea caz se va justifica motivul pentru care în administraţie nu poate fi angajată o persoană care să nu cunoască limba maghiară, în Justiţie să se utilizeze aceeaşi limbă “maternă”, în şcoală procesul instructiv-educativ să nu se mai încurce cu mai multe limbi, chiar dacă este vorba despre Colegiul Naţional “Vitéz Mihály”... Baiul este că, deşi şi-a însuşit numeroase deprinderi, câinele lui Pavlov n-a uitat să muște. Cotidian social-politic al județului Covasna Retrocedarea pădurilor către persoanele fizice “O problemă deloc simplă, ce se cere finalizată corect şi legal “ Interviu cu domnul Constantin Fitofi, primarul comunei Sita Buzăului - - în sfârşit, după o vreo oră de aşteptare, reuşesc să vă “prind” întrun moment de respiro. Am văzut în acest răstimp mulţi oameni care sau perindat pe la biroul dumneavoastră, într-un fel, zic, e bine că vine omul aici să vă spună câte ceva din frământările, ofurile sale. Şi, cred, domnule primar, că nu sunt puţine. Fel de fel. Dar în prezent pe ceimai mulţi îi preocupă problema retrocedării pădurilor. Este dreptul lor şi noi cei de la primărie facem tot ce este necesar ca această activitate să fie fără convulsii, ca omul să intre în posesia pădurii ce i se cuvine. Observ la mai toţi o anume nerăbdare, se uită însă că această problemă nu e deloc simplă, nu o poţi rezolva cât ai bate din palme. Toţi o dorim finalizată, dar finalizată corect, legal. Poate că şi această nerăbdare este justificată. Oamenii îşi pun mari speranţe în obţinerea proprietăţii de drept, îşi fac gânduri, socoteli... - în multe cazuri, da. Totuşi sunt cetăţeni care îşi prelungesc ei singuri această stare de nerăbdare. Vin aici, la dosar cu declaraţiile de martor, uitând că în cazul respectiv retrocedarea pădurilor nu mai sunt valabile. Şi atunci, dosar refăcut, cu actele de rigoare cerute de lege, care ia din nou ceva timp. Pe lângă aceste probleme tehnice, ne confruntăm şi noi cu unele greutăţi. Obiective. Lipsa acută de specialişti - topografi - pentru măsurarea suprafeţelor de păduri, în aceste zile am reuşit să-i aducem aici şi azi (ieri - n.r.) s-a trecut efectiv la măsurarea pădurilor. Cu toate aceste impedimente am emis 105 titluri de proprietate. Dacă nu vom mai întâmpina dificultăţi la punerea în posesie pe teren, sperăm ca în luna noiembrie a acestui an să finalizăm întreaga acţiune. Tot legat de păduri. Ştiu că aici sa înfiinţat pe lângă Consiliul local Sita Buzăului ocolul silvic “Buzăul ardelean”, în ce scop? - în primul rând pentru aînlesni accesul la marcări a proprietarului de pădure, apoi, la cererea acestuia, pentru administrarea ei - lucrări de întreţinere, pază.Sediul îl are în incinta primăriei, spaţiul a fost deja amenajat, dotat cu mobilier. Ocolul silvic are 20 de angajaţi. Chiar dacă în această perioadă atenţia Primăriei este canalizată pe retrocedarea pădurilor către persoanele fizice, în vizorul ei sunt, desigur, şi alte probleme de interes general. Dar câte nu sunt! Alimentarea cu apă a zonei Bobocea, canalizarea comunei Sita Buzăului, implementarea unui program de măsuri sociale, lucrări de reparații capitale la Căminul cultural din Ciumernic... - Să ne oprim la alimentarea cu apă potabilă a zonei Bobocea. Lucrările au început pe un tronson de 600 de metri, s-a introdus conducta, s-a astupat şanţul, iar acum urmează supratraversarea râului Buzău şi se va continua cu tronsonul doi în lungime de 1.200 metri. Problema acuta este cea a banilor. Din bugetul local s-au cheltuit 1,5 miliarde lei, nu mai avem nici o posibilitate de a finanța lucrarea. Ne-ar mai trebui încă 1,5 miliarde lei. Pentru această sumă vom apela la sprijinul Consiliului judeţean. Şi încă un lucru: branşarea se va face prin SC Confort întorsura Buzăului, numai când fiecare consumator îşi va lua contoar. Deci, cu alimentarea cu apă potabilă va trebui să sosească un răspuns afirmativ de la Consiliul judeţean, nemaiexistând altă variantă de finanţare. La fel este şi în problema canalizării comunei Sita Buzăului? Avem un proiect pe SAPARD, care se află în atenţie, adică suntem incluşi în stadiul de aşteptare până în luna octombrie, când sperăm să se încheie contractul de finanţare. Este un proiect eligibil, ceea ce ne dă speranţe în materializarea acestuia. Cât priveşte, lucrările de reparaţii capitale la Căminul cultural din Ciumernic, pot spune că s-au cumpărat materialele necesare, urmând ca prin munca cetățenilor din localitate să se facă lucrările respective. A consemnat Ioan NEGULICI Sezonul cald impune luarea unor măsuri suplimentare privind asigurarea igienei produselor puse în vânzare Doar amenzile contează? - Constatări ale Inspectoratului Sanitar de Stat al judeţului Covasna Venirea sezonului canicular a impus tuturor celor care lucrează în domeniul comerţului, dar şi în industria alimentară, în unităţi sanitare, de alimentaţie publică să fie mulţi mai vigilenţi, deoarece pot apărea pericole suplimentare. Specialiştii Inspecţiei Sanitare de Stat a judeţului nostru sunt însă la post, la fel cu cei ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorului, efectuând frecvente verificări în teren pentru a menţine situaţia sub control. Aşa după cum i-am obişnuit pe ctitorii noştri periodic le oferim elemente de sinteză din partea amintiţilor factori, graţie bunei colaborări pe care o avem cu conducerile ISS, respectiv OJPC Covasna, iar cum a trecut deja primul semestru din acest an, elemente informative oferite de data aceasta de d-na d. Lavinia Drăgoiu, şefa Inspectoratului Sanitar de Stat din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică a judeţului Covasna, în primele şase luni din 2003 s-au efectuat 542 de controale cu întocmire de procese verbale de constatare a condiţiilor igienico-sanitare în unităţi de diferite profile de pe raza judeţului, ne-a precizat domnia sa, punându-se accent în mod special pe unităţile de alimentaţie publică şi de industrie alimentară (355), şcolare (62), sanitare (18), unităţi industriale (49) şi habitat (26). Pentru nerespectarea legislaţiei existente privind condiţiile igiencosanitare obligatorii în cursul acestor inspecţii au fost aplicate un număr de 20 de sancţiuni sub formă de amenzi în valoare totală de 126 milioane de lei. Practici vechi, care încă nu au dispărut a unor mărfuri ce prezentau semne de alterare şi semne de mucegăire a fost scoasă din consum Pentru punerea în consum a produselor alimentare cu termene de valabilitate expirate - obicei vechi al unor comercianţi, care nu dispare cu una cu două organoleptică cantitatea de 37,2 kg de alimente şi 24,9 litri băuturi alcoolice. De unde se vede că deşi sunt în scădere faţă de alte perioade cantităţile de produse scoase din comerţ, mai există încă unităţi unde asemenea practici se poartă. Din păcate. A fost suspendată activitatea unui număr de cinci obiective, laboratoare şi puncte de lucru din Sfântu Gheorghe, Poian şi Lemnia. Prin aceste măsuri extreme se caută, de regulă, stoparea sigură a deficienţelor constatate, care altfel poate ar fi trenat, cu implicaţii nebănuite asupra consumatorilor, a beneficiarilor. Numai că rezolvarea acestei palete largi de probleme necesită mult timp, deplasări repetate la faţa locului, la care se adaugă adesea discuţiile în contradictoriu cu factorii vizaţi, care nu sunt de acord în multe cazuri cu deciziile luate şi care revin cu reclamaţii către noi cât şi la forurile superioare. Că aşa-i la noi, se vede mai uşor paiul din ochiul altuia, decât propria ...bârna! Peste 500 de controale Activitate suspendată is Horia C. DELIU Stadiul acţiunii de repunere în legalitate a zonei turistice de la Reci se rediscută astăzi la Consiliul judeţean Astăzi, cu începere de la ora 10, la Consiliul judeţean va avea loc o nouă şedinţă la care vor participa toţi factorii implicaţi în acţiunea de repunere în legalitate a zonei de agrement de la Reci unde, se ştie, “domnesc” peste 100 de construcţii fără autorizaţie. Potrivit unei declaraţii făcute recent ziarului nostru de către arhitectul şef al judeţului, Stela Florea, termenele trasate la anterioara şedinţă dedicată acestui subiect sunt respectate, iar lucrurile evoluează în direcţia dorită. De asemenea, arhitectul şef a specificat că zona Reci va intra în legalitate până în toamna acestui an, în ciuda gravelor probleme pe care le reprezintă cea mai ilegală zonă din judeţul Covasna cu ghilimelele de rigoare, desigur la şedinţă vor participa şi edilul oraşului Covasna, precum şi primarii comunelor Comandău şi Hăghig. Motivul este, fireşte, acela că şi în aceste localităţi sunt destule nereguli în ceea ce priveşte construcţiile ilegale. D. D. FELDIOREAN BiBLOtECA JUDEŢEANĂ COVASNA SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 686. 315 577 SEPSISZENTG«»|RQY '■Tfi/ÂSZî'jt* MECtjfPj mpimviÂRI Democraţii americani continuă seria atacurilor la adresa lui George W. Bush Democraţii americani au continuat atacurile la adresa preşedintelui american, George W. Bush, pentru informaţiile nesigure date publicităţii înainte de războiul din Irak, cerîndu-i să îşi asume “puţină responsabilitate” şi punînd la îndoială onestitatea liderului de la Casa Albă, transmite AFP. Preşedintele trebuie “să îşi asume puţină responsabilitate”, a declarat vicepreşedintele Comisiei de Informaţii din cadrul Senatului american, Jay Rockefeller. MERIDIANE Nu contează in ce mod face acest lucru, ori prin v.... intermediul consilierului pentru securitate naţională, Condoleezza Rice, ori prin intermediul altei persoane”, a declarat senatorul democrat la postul de televiziune Fox, fără a vorbi despre demisia vreunui oficial american. “Americanii doresc să afle adevărul, aşa că spuneţi-le adevărul", a sugerat senatorul, întrebat în legătură cu afirmaţiile preşedintelui Bush privind încercarea Irakului de a cumpăra uraniu din Africa, în materie de informaţii, “este necesar să spunem că dovezile sunt importante, acestea contează şi trebuie să fie precise”, a insistat senatorul. Senatorul Bob Graham, posibil candidat la alegerile prezidenţiale din anul 2004, a apreciat că preşedintele ştia înainte de discursul privind Starea Naţiunii că informaţiile privind încercarea Irakului de a cumpăra uraniu din Irak erau neconfirmate. “Nu puteţi să îmi spuneţi că vicepreşedintele american, Dick Cheney, nu primise raportul CIA, sau că acesta nu comunicase aceste informaţii preşedintelui sau consilierilor pentru securitatea naţională. De aceea, cred că preşedintele ştia sau ar fi trebuit să ştie că CIA nu confirmase aceste informaţii”, a subliniat Graham la postul de televiziune CBS. “A spune că Irakul a încercat să cumpere uraniu din Africa nu este o greşeală comisă din neglijenţă, ci este vorba de o manipulare”, a declarat sîmbătă Carl Levin, senator democrat. Cotidianul Washington Post relatează că preşedintele Bush a utilizat, în afara informaţiilor false privind uraniul, şi alte informaţii care nu erau aprobate de CIA, în alte două discursuri şi chiar un membru republican al Comisiei de Informaţii a remarcat acest lucru. “Oficialii trebuie să dea explicaţii, pentru că este o problemă serioasă. Acesta este un alt exemplu de prezentare a unor informaţii nesigure”, a apreciat senatorul Chuck Hagel. PNŢCD vrea la alegerile locale peste 7,5 % din voturile electoratului PNŢCD îşi propune să obţină la alegerile locale un procent mai mare decît cel al CDR la alegerile din 2000, respectiv peste 7,5 la sută, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, vicepreşedintele PNŢCD Teodor Morariu. De altfel, Morariu va coordona, la nivel naţional, echipa care se va ocupa de campania electorală pentru alegerile locale, iar vicepreşedintele Adrian Ghiţă va conduce echipa pentru campania din Bucureşti. Din echipele de campanie vor face parte lideri politici şi specialişti în comunicare, principala metodă promovată fiind contactul direct cu cetăţenii, a precizat liderul ţărănist. Strategia politică pentru alegerile locale din 2004 şi obiectivul partidului în acel scrutin electoral vor fi aprobate, în 6 septembrie, de către Comitetul Naţional de Conducere, urmînd să conţină obiective clare pentru fiecare judeţ şi fiecare localitate semnificativă din punctul de vedere al PNŢCD. Teodor Morariu a arătat că pînă la 30 septembrie vor fi stabiliţi cel puţin 90% dintre candidaţii pentru primari, iar candidaţii pentru consilile locale şi judeţene vor fi nominalizaţi pînă la 30 noiembrie. Pînă în acest moment, ţărăniştii au desemnat 1500 de candidaţi la primării din totalul celor 2900 de localităţi. ANC va începe, din 18 august, un control privind marea evaziune fiscală Autoritatea Naţională de Control (ANC) va începe, din 18 august, o acţiune de control, la nivel naţional, în vederea identificării marilor cazuri de evaziune fiscală, prezente în principal în domeniul produselor petroliere, alcoolului, serviciilor, construcţiilor şi în activităţile de import-export.