Cuvântul Nou, august 2003 (Anul 14, nr. 3746-3770)

2003-08-01 / nr. 3746

I * * Pietonii şi bicicliştii au devenit adevărate pericole pe şoselele covăsnene. O nouă dramă rutieră s-a petrecut alaltăieri pe DN 11 Un pensionar de 66 de ani din Sfântu Gheorghe ce pedala spre Dalnic, nu s-a asigurat la pătrunderea în intersecţie şi a fost lovit mortal de o maşinăNu au trecut decât două săptămâni fără să se mai înregistreze vreun eveniment deosebit pe şoselele din judeţul nostru şi chiar salutam acest fapt în cadrul rubricii zilnice Aflăm de la Poliţie, arătând că după cele două accidente mortale din luna iulie, când doi pietoni (dintre care unul minor de şapte ani au pierit loviţi de maşini, lucrurile reintraseră în normal. Numai că mai rămăseseră două zile până la închiderea lunii, din care penultima s-a dovedit a fi cu ghinion. Trei persoane accidentate mortal în numai două săptămâni ! Numai că n-am zis hop, şi iată că a venit acum rândul unui biciclist sexagenar să-şi piardă viaţa pe şosea. Şeful Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, comisarulşef Constantin Scurtu, analizând cele două accidente grave la care ne-am referit, insistase recent asupra necesităţii ca cei mai vulnerabili participanţi la traficul rutier - pietonii şi bicicliştii - să manifeste mult mai multă responsabilitate atunci când ies pe şosele. Aceasta deoarece oricând ei pot fi surprinşi dacă traversează neregulamentar sau nu se asigură înainte de a-şi schimba direcţia de mers, tăind pur şi simplu calea vehiculelor aflate în mers. Adică exact ca în cazul petrecut acum două zile. Fără să se asigure în după-amiaza zilei de miercuri, 30 iulie a.c. mai precis la ora 17,15 pe D.N. 11 la km. 43+50 km între localităţile Cernat şi Moacşa la o intersecţie a avut loc un nou accident de circulaţie mortal, ne-a precizat purtătorul de cuvânt al IPJ Covasna, inspector Buzsi Andrea. Un pensionar din Sfântu Gheorghe în vârstă de 66 de ani, S.Grigore, circula pe bicicletă pe Drumul Comunal 11 pe direcţia Mărcuşa - Dalnic şi la intersecţia cu D.N. 11 nu s-a asigurat în mod corespunzător şi nu a acordat prioritate de trecere unei autoutilitare “VW Trooper” condusă regulamentar de F.C., 43 de ani, din municipiul Botoşani, posesor al permisului de conducere categoriile B+C din anul 1980, fiind acroşat lateral de acesta. Din accident a rezultat decesul biciclistului, îndoliind brusc o familie care numai la aşa ceva nu se aştepta. Cercetările sunt continuate de lucrători ai serviciului Poliţiei Rutiere Covasna sub aspectul săvârşirii infracţiunii de ucidere din culpă. Horia C. DELIU : I Anul XIV Numărul 3746 8 pagini Vineri 1 august 2003 3000 lei Riscul cui? Gabriel FLORESCU Auzim nu o dată după comiterea unei fapte antisociale: făptaşul riscă o pedeapsă de... ani. Dacă va fi găsit vinovat. Cel mai adesea acesta este vinovat, există probe pentru incriminarea lui, dar riscul nu este nici pe departe atât de mare. “Am reușit să-l scot pe clientul meu cu minimum de pedeapsă” - mi se confesează un avocat. “Dacă nu îl apăram cum trebuie, lua ani buni de temniţă.” Cam acesta e scenariul. Ştirile despre infractori de toate soiurile - omucideri, tâlhării, violuri, proxenetism, prostituţie şi câte altele - abundă zilnic pe toate canalele. Şi de fiecare dată când ni se prezintă cu lux de amănunte faptele, finalul este acelaşi: dacă va fi găsit vinovat, făptaşul riscă o pedeapsă, după care ni se specifică limita superioară a pedepsei. Este un fel de sperietoare cu baba-cloanţa sau cine ştie ce lucru înfricoşător care li se spune copiilor pentru a fi cuminţi, în respectivele cazuri “ameninţarea” făcându-se la adresa potenţialilor răufăcători. Ceva de genul “Ai grijă că dacă nu vine bau-bau”. Fără discuţie, ceva adevăr există în anunţurile de mai sus: legiuitorul a prevăzut într-adevăr limite între care să se înscrie o pedeapsă, ţinând cont de circumstanţele agravante sau atenuante, lăsând, deci, la latitudinea instanţei să decidă mărimea pedepsei. De asemenea, aceste maxime şi minime sunt o bună “unealtă” în mâinile avocaţilor care pot negocia pentru cea mai redusă limită, astfel încât să-i salveze pe clienţii lor. Chestiunea nu se opreşte însă la acest punct pentru simplul motiv că ea nu trebuie privită numai dintr-un singur unghi: riscul vinovatului este clar, dar unde rămâne riscul părţii vătămate? De regulă, în sălile tribunalelor miza este aceea de a-l scoate cu basmaua cât mai curată pe inculpat, in vreme ce partea adversă rămâne îndeobşte cu paguba. Nu o dată, aceasta înseamnă chiar viaţa unei persoane, bunurile sale, riscul ei de a rămâne pe drumuri sau infirmă. Cine produce cele mai multe şi mai grave fapte antisociale? Din statistici rezultă clar că cei mai mulţi sunt recidiviştii, oameni pentru care viaţa în libertate a ajuns aproape o povară, în vreme ce în puşcărie au asigurate condiţii minime de trai pentru care nu trebuie să-şi bată capul, când lasă gratiile în urmă nu-şi mai găsesc locul. De aici “curajul” de a comite aceleaşi fărădelegi pentru care au fost deja condamnaţi. Nu sunt puţini cei ce stau doar câteva zile în afara închisorii şi revin acolo de unde au plecat. Sunt lucruri prea bine cunoscute oamenilor legii, dar ei sunt adesea neputincioşi tocmai pentru această formulare “de la... până la...” ani de închisoare. Sigur, ar fi aproape imposibil să se stabilească prin lege defalcat pentru fiecare faptă câţi ani şi zile de detenţie să se acorde pentru că, aşa cum două amprente nu sunt identice, tot aşa nici faptele nu seamănă ca două picături. Dar o înăsprire a pedepsei s-ar cam cuveni, în plus, poate tocmai pentru reducerea riscului părţii vătămate, despăgubirile să fie calculate ceva mai aproape de gravitatea faptei şi daunele pricinuite. Sunt destule cazuri în care, având bani şi relaţii, unii reuşesc să scape cu o pedeapsă minimă (care uneori se mai şi amnistiază...) inclusiv pentru omor din culpă. “De vină-i mortul” se afirmă adesea. Da, dar nu întotdeauna, iar atunci când nu acesta este de vinovatul, atunci şi daunele plătite de făptuitor să fie substanţiale. Cu alte cuvinte, atunci când se afirmă că cel ce a fost găsit în culpă riscă o anumită pedeapsă să se adauge şi faptul că el riscă să plătească daune în valoare de... Poate atunci ne-am apropia mai mult de adevăr şi dreptate, iar numărul delictelor ar avea tendința de a scădea. Cotidian social-politic al județului Covasna Uzinele braşovene produc şomeri pentru Covasna Disponibilizările de personal din marile uzine braşovene afectează şi judeţul Covasna. Potrivit datelor furnizate de Agenţia Judeţeană de ocupare în muncă, odată cu reducerea numărului de angajaţi de la Tractorul, Roman şi Rulmentul Braşov, peste 100 de covăsneni au devenit şomeri. Cele mai multe persoane concediate provin din oraşul întorsura Buzăului. Aici, aproape 25% din navetişti nu mai au de ce să plece în fiecare zi spre oraşul de sub Tâmpa. Alte câteva zeci de persoane au fost nevoite să rămână acasă în Sfântu Gheorghe sau Baraolt. De asemenea, în următoarea perioadă, alţi 29 de salariaţi ai societăţii Swin Produeţ îşi vor pierde locurile de muncă. Cu toate acestea, conducerea AJOFM Covasna declară că numărul şomerilor este în scădere, mai ales datorită facilităţilor acordate de agenţie în baza Legii 76/2001. La ora actuală, rata şomajului în judeţul Covasna este de 8%. (R.C.) De astăzi, La Sita Buzăului va funcţiona primul ocol silvic privat din judeţul Covasna întreg scandalul iscat de parlamentarii UDMR de Covasna, care îl acuzau pe prefectul Horia Grama că pune beţe în roate în ceea ce priveşte constituirea structurilor private de administrare a pădurilor retrocedate s-a dovedit fără temei, întrucât astăzi, la Sita Buzăului are loc inaugurarea primului ocol silvic privat din judeţ. Acesta se numeşte „Buzăul ardelean“ şi a fost constituit pe baza modelului de asociere pe care Prefectura Covasna l-a oferit consiliilor locale, composesoratelor sau persoanelor fizice care deţin terenuri forestiere şi doresc să le gospodărească împreună. „Buzăul ardelean“ este deocamdată singurul ocol silvic privat din acest judeţ care a primit autorizaţie de funcţionare din partea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, ca urmare a faptului că a respectat în totalitate prevederile legale în acest domeniu. Prefectul judeţului Covasna, Horia Grama, care s-a pronunţat în favoarea înfiinţării ocoalelor silvice private şi a sprijinit aceste demersuri, recomandă autorităţilor locale să urmeze acest model pentru a-şi putea atinge scopul de a administra într-o structură privată terenurile forestiere ce aparţin comunităţii, în acest sens, el a declarat că instituţia pe care o conduce va acorda în continuare consultanţă de specialitate în această privinţă tuturor celor interesaţi. (R.C.) Supermarket în Sfântu Gheorghe în cadrul şedinţei ordinare a Consiliului local al municipiului Sfântu Gheorghe a fost adoptată o hotărâre, introdusă pe ordinea de zi în regim de urgenţă, privind dezmembrarea unui teren în zona Lunca Oltului, lângă staţia de benzină MOL şi în faţa patinoarului artificial. Terenul în cauză are o suprafaţă de 6000 mp şi va fi destinat construirii unui Supermarket prin licitaţie publică. Până în prezent şi-au arătat interesul pentru a participa la licitaţie trei ofertanţi, printre care renumita firmă germană BILLA. Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, dl. Albert Almos, speră ca până la sfârşitul lunii septembrie să poată fi organizată şi licitaţia unde preţul de pornire este de 150.000 lei/ mp/an, astfel încât pe la mijlocul anul viitor cetăţenii municipiului să poată beneficia de acest Supermarket (alimentară, articole de menaj etc.), cu mult superior celor existente în prezent. D. ANDREI Intrarea în normalitate • începând de astăzi, toate farmaciile din Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc şi Covasna vor asigura permanenţa programului După mai bine de un an de când ziarul nostru a semnalat pentru prima oară faptul că toate farmaciile din judeţul Covasna funcţionează ilegal, pentru că nu au un program continuu, iată că începând de astăzi, 1 august 2003, s-a intrat în normalitate. E și acesta doar un fel de-a spune, deoarece în lege este prevăzut ca fiecare farmacie în parte să aibă program non-stop, în vreme ce în cele mai importante trei orașe din județul nostru, Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc şi Covasna (pentru că de ele e vorba), unităţile farmaceutice vor asigura permanenţa prin rotaţie. Este, totuşi, un pas înainte pentru că, dacă până acum nu putea fi găsită nici o farmacie deschisă noaptea, începând de astăzi cazurile grave sunt rezolvabile şi atunci când se lasă întunericul. Precizăm că este doar cazul urgenţelor atunci când vorbim despre permanenţa programului. Acest lucru înseamnă că având la îndemână nişte reţete care pot fi valorificate şi ziua (nefiind nici o grabă), bolnavul nu se poate duce cu ele la farmacie pe timp de noapte! Bănuim că, exceptând situaţiile de urgenţă, alte medicamente sau produse utile ce se găsesc la farmacie pot fi achiziţionate, pentru că este interesul patronilor acestor unităţi, însă numai contra cost. Şi încă ceva: chiar dacă este la mijloc o urgenţă, bolnavul este obligat să aibă o reţetă, pe care (noaptea) o va obţine de la medicul de familie, de la secţia de urgenţă a spitalului ori chiar de la medicul de pe Salvare. Potrivit directorului de Relaţii Contractuale din cadrul Casei de Asigurări Sociale şi de Sănătate, dr. Szántó Ana Maria, dacă vor exista farmacii care nu vor epuiza fondurile acordate de casă ca urmare a contractului dintre părţi, atunci sumele rămase vor fi redistribuite unităţilor care au nevoie de suplimentarea fondurilor, în situaţia celorlaltor farmacii din județ, deocamdată nu se pune problema asigurării permanentei. Doru D. FELDIOREAN Simpozion de artă plastică la Arcuş Reînnodând firul tradiţiei de creaţie artistică inaugurat la Arcuş prin Simpozionul Naţional de Sculptură desfăşurat între anii 1971-1981, în ideea diversificării acestuia, promovată cu prilejul celor două ediţii organizate trienal, începând din anul 1997 în oraşul întorsura Buzăului, Centrul de Cultură Arcuş va găzdui în perioada 1-31 august două serii a câte patru artişti plastici, oferindu-le rezidenţă într-o zonă multicultural. Propunându-şi promovarea în plan naţional şi european a artei româneşti contemporane, prin creaţia unora dintre cei mai reprezentativi exponenţi ai acesteia. Simpozionul de la Arcuş prilejuieşte din nou, după mai mult de două decenii, contactul cu arta modernă contemporană românească, actuala ediţie constituindu-se întrun experiment inedit pentru receptarea acesteia, fiind o manifestare pilot şi pentru implicarea localnicilor în calitate de investitori particulari în artă prin turismul cultural şi rural. Simpozionul va beneficia de prezenţa unor artişti de orientări diverse, alcătuind o unitate în diversitate prin abordarea unor tendinţe complementare: Dan Constantinescu - pictură, Camelia şi Mircea Munteanu - artă religioasă, Traian Lupu - grafică şi artă fotografică, Oana May Isar - textiloplastie, Iurie Isar - gravură, în acest fel, manifestarea artistică de la Arcuş îşi propune să influenţeze şi evoluţia relaţiilor umane într-un spaţiu diversificat etnic, astfel încât lucrările realizate în ediţiile succesive ale simpozionului să-şi găsească locul de expunere în viitoarea Galerie de Artă Contemporană, aflată în curs de constituire şi amenajare la inițiativa Centrului de Cultură Arcuș. BiBUOIECA JUDETEANA COVASNA] SFAHTU GHEORGHE Tel. 351 609. 315 577 SEPAISZENTGYÖRGY KOVÁSZ!«* MSC#PI KUKYVZÁR K Consiliul de guvernare irakian susţine că Saddam 9 nu mai este o ameninţare Primul oficial irakian care a preluat preşedinţia Consiliului de guvernare a declarat că Saddam Hussein nu mai reprezintă o ameninţare pentru Irak, relatează CNN. “Saddam Hussein nu mai există. Sfârşitul lui a venit odată cu înlăturarea regimului său. El este o persoană care se ascunde undeva şi este doar o problemă de timp” pînă cînd va dispărea, a declarat unul dintre liderii partidului şiit al-Dawa, Ibrahim al-Jaafari. Nouă persoane vor prelua, prin rotaţie, preşedinţia Consiliului de guvernare irakian. Mandantul fiecăruia este de o lună. Consiliul include musulmani, kurzi, sunniţi şi şiiţi. Jaafari va fi urmat de Ahmed Chalabi, din Congresul Naţional Irakian şi Iyad Allawi, un membru al fostei opoziţii irakiene. Jaafari a declarat că irakienii “aşteaptă cu nerăbdare să se guverneze singuri” şi şi-a exprimat speranţa că procesul de formare a guvernului permanent “nu va dura foarte mult”. Comandamentul Central american (CENTCOM) a informat, miercuri, că, în urma raidurilor, au fost operate 599 de arestări, dintre care două pentru omor. De asemenea, 50 de obuze găsite în zona Fallujah au fost distruse. CENTCOM a mai anunţat că trupele au întreprins 51 de raiduri, 953 de patrulări pe timp de zi şi 737 pe timp de noapte. Conform cifrelor oficiale, 49 de militari americani au murit, de la 1 mai, cînd a fost anunţată finalizarea operaţiunilor majore din Irak. Preşedintele Bush şi-a apărat, miercuri, decizia de a invada Irakul, acum au fost găsite arme de _________ ’ distrugere în masă, dar liderul american a declarat că este sigur că Saddam Hussein dezvolta un program de armament. Administraţia americană trece printr-o perioadă dificilă, după apariţia unor informaţii potrivit cărora preşedintele Bush a inclus în discursul despre starea naţiunii informaţii neconfirmate. “îmi asum responsabilitatea pentru toate deciziile privitoare la război şi pace. Am analizat atent informaţiile care ţin de securitate şi care m-au condus la concluzia că a fost necesar să înlocuim regimul lui Saddam Hussein”,a declarat Bush. Ion Iliescu regretă profund răstălmăcirea declaraţiilor sale privind Holocaustul Preşedintele Ion Iliescu şi-a reafirmat, joi, într-o întîlnire cu preşedintele executiv al organizaţiei evreieşti B’nai Brith din SUA, regretul profund pentru unele răstălmăciri care sunt în flagrantă contradicţie cu adevărul şi cu poziţiile binecunoscute ale României faţă de Holocaust. Şeful statului român a reafirmat, în întîlnirea cu preşedintele executiv al organizaţiei B’nai Brith, Daniel Mariaschin, şi cu preşedintele Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România, academicianul Nicolae Cajal, poziţia României în legătură cu Holocaustul şi hotărîrea ţării noastre de a acţiona astfel încît să nu mai fie posibilă niciodată repetarea unor asemenea evenimente tragice din istoria Europei, informează un comunicat remis, joi, agenţiei MEDIAFAX, de Biroul de presă al Administraţiei prezidenţiale. Ion Iliescu a apreciat propunerile constructive formulate de reprezentantul B’nai Brith, exprimîndu-şi dorinţa de a le sprijini, pentru aşezarea pe o bază ştiinţifică, reală, a abordării momentelor dureroase din istoria noastră comună, precizează sursa citată. Propunerile vizează, potrivit comunicatului, constituirea unei comisii de istorici şi oameni de ştiinţă de prestigiu care să aibă ca obiectiv studierea temelor Holocaustului şi a repercusiunilor, fascismului în Europa şi în România, concretizarea hotărîrilor Guvernului de la Bucureşti privind studierea acestor probleme în învăţămînt şi alte instituţii educative, ca şi stabilirea unei zile de comemorare a Holocaustului şi a repercursiunilor împotriva populaţiei evreieşti, în cursul întrevederii au fost evocate bunele relaţii tradiţionale dintre România, statul Israel şi organizaţiile evreieşti, subliniinduse dorinţa reciprocă de a acţiona pentru consolidarea pe mai departe a acestor relaţii, bazate pe încredere reciprocă şi solidaritate, se mai arată în comunicat. (Continuare în pagina a 2-a)