Cuvântul Nou, octombrie 2003 (Anul 14, nr. 3798-3824)

2003-10-01 / nr. 3798

Anul XIV Numărul 3798 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna ! Miercuri 1 octombrie 2003 2500 Mereu pe lângă subiect Gabriel FLORESCU Precum o telenovelă fără sfârşit, tot aşa se derulează “Războiul celor 6 milioane de euro” din judeţ. Am demonstrat în mai multe articole faptul că principalii vinovaţi pentru pierderea proiectului SAMTID trebuie căutaţi printre angajaţii Consiliului judeţean, am publicat şi opinia conducerii acesteia, totul în zadar deoarece “împricinaţii” continuă să facă demersuri pentru a ieşi basma curată după ce au acuzat prin toate mijloacele Prefectura şi au cerut înlăturarea prefectului şi a secretarului general. Uneori aceste încercări frizează chiar absurdul. Primim la redacţie un comunicat de presă semnat de preşedintele Consiliului judeţean, dl. Demeter Janos, ce precizează în preambul: “Referitor la comunicatul de presă al Prefecturii Judeţului Covasna, apărut în cotidienele covăsnene din data de 24 septembrie, anul curent, dorim să precizăm următoarele aspecte importante”. Ei bine, în ziua amintită n-a fost publicat în “Cuvântul nou” sau “Háromszék” nici un comunicat al Prefecturii, au fost doar nişte relatări de la conferinţa de presă a prefectului. Dar să trecem la “subiect”. Se specifică, încă o dată, faptul că singurul motiv de neeligibilitate a proiectului a constat în lipsa personalităţii juridice. Mai departe aflăm că “Nu s-a afirmat niciodată că proiectul covăsnean nu ar fi conţinut greşeli de formă, deşi acestea se datorează în cea mai mare măsură întârzierii de peste şase luni datorate de împiedicarea înfiinţării asociaţiei. (Iarăşi pisica aruncată! - n.n.) însă detalierea acestora /.../ nu face decât să distragă atenţia de la esenţa problemei: interesul judeţului nostru este să-şi promoveze proiectul în cadrul fazei de extindere a programului SAMTID.” Prin această manieră de a eluda esenţa problemei se recurge la o modalitate ieftină de a încerca să se scape de responsabilitate. Spre ştiinţa cititorilor noştri, iată ce documente lipseau din dosarul proiectului; copie înregistrată legal după statutul şi/sau contractele de asociere ale organizaţiei solicitante şi pentru fiecare partener; sumarul proiectului în limba engleză; declaraţie scrisă din partea consiliilor locale prin care se angajează să crească tarifele în termeni reali, acolo unde este necesar, pentru a acoperi serviciul împrumutului, declaraţie scrisă din partea Consiliilor locale Baraoltşi Sfântu Gheorghe prin care se angajează să contracteze, la o dată ulterioară, acelaşi operator licenţiat pentru serviciile de furnizare a apei ca şi ceilalţi membri ai asociaţiei. în plus, o parte din actele ataşate de Consiliul judeţean nu respectau prevederea depunerii de documente purtând o dată anterioară termenului limită de depunere a proiectelor (studiul de fezabilitate pentru C.L. Baraolt; declaraţii privind furnizarea contribuţiei, proprietatea asupra infrastructurii etc.) Acestea au fost adevăratele motive ale respingerii proiectului. Să nu fi ştiut conducerea Consiliului judeţean de obligaţia ca dosarul să cuprindă şi aceste documente? Bineînţeles că a ştiut, dar le-a tratat, probabil, cu indiferenţă sau după o reţetă pe care am auzit-o nu o dată, să rezolvăm prin înţelegere politică, nu prin respectarea legii. Crede oare Consiliul judeţean că în cazul în care toată “artileria grea” a proiectului ar fi fost fără reproş se încumeta cineva să-l respingă? Se încearcă însă acreditarea ideii că Prefectura s-ar opune unei lucrări ce ar servi interesul cetăţenilor judeţului. în realitate, situaţia este taman pe dos. Din cauza neglijenţei - ca să folosim un termen blând - celor plătiţi de Consiliul judeţean pentru a întocmi astfel de proiecte de la a la z, cele 6 milioane de euro s-au dus pe apa Sâmbetei. Acest lucru ar trebui să-l recunoască, în sfârşit, respectiva instituţie, să conştientizeze că nu întotdeauna atacul este cea mai bună apărare. is pagina 2n Sport Dorna a lăsat elevii covăsneni fără lapte Numeroşi şcolari şi preşcolari covăsneni au rămas fără lăptic, întrucât una dintre companiile care trebuia să asigure acest produs sa comportat ca un „papă-lapte“, în judeţul Covasna, Agropan Star, societatea care a câştigat licitaţia organizată de Consiliul Judeţean, urmând să producă şi să distribuie elevilor gustarea de la ora zece s-a trezit în imposibilitatea de a ambala în mod corespunzător laptele. Astfel, firma a încheiat un contract cu societatea Dorna, cu toate că aceasta nu putea respecta termenii conveniţi. Aşa cum era de aşteptat, Dorna, care a câştigat licitaţii în mai multe judeţe din ţară, a fost prinsă pe picior greşit, neavând în funcţiune încă o linie de îmbuteliere pentru judeţele Covasna şi o parte din Braşov. Pentru a nu întrerupe distribuţia ei au furnizat brânză topită, încercând de asemenea să umple păhărelele cu lapte utilizând linia de îmbuteliere a smântânei. Varianta aleasă s-a dovedit în cele din urmă greşită. La începutul acestei săptămâni, autorităţile judeţului au sesizat această disfuncţionalitate şi au chemat actorii din programul „laptele şi cornul“ la discuţii. Reprezentanţii Dorna şi-au recunoscut greşeala şi au promis că încă două-trei zile, timp în care linia de îmbuteliere a laptelui va fi pusă în funcţiune, vor asigura doar brânză topită, după care lucrurile vor intra în normal. De asemenea, elevii care în aceste zile au aşteptat în zadar lăpticul vor primi mai multe pahare retroactiv. Prefectul Horia Grama s-a declarat extrem de nemulţumit de situaţia creată. „Nu acceptăm o astfel de situaţie. Elevii trebuie săprimească zilnic aceste produse. De altfel, conducerea Consiliului Judeţean a transmis firmei Agropan Star notificări prin care îi înştiinţează că în cazul în care problemele nu vor fi rezolvate până la sfârşitul acestei săptămâni, contractul va fi reziliat şi va fi organizată o nouă licitaţie“, a declarat prefectul judeţului. Nici în ceea ce priveşte cornul, chifla sau japoneza lucrurile nu au mers „ca pe roate“, deoarece aceste produse au ajuns pe băncile elevilor neambalate. (R.C.) în perioada 1-8 octombrie. Sindicaliştii din Sănătate se vor afla în grevă japoneză • Acţiunea face parte dintr-un întreg lanţ de proteste, declanşat din cauza nerezolvării revendicărilor Federaţiei Sanitas începând de astăzi, dar nu până pe 3 (cum era stabilit iniţial), ci până pe 8 octombrie, sindicaliştii din domeniul sanitar sevor afla în grevă japoneză, urmând să poarte banderole special confecţionate pentru această acţiune. Potrivit preşedintelui Sanitas Covasna, Ştefan Joos, acţiunea se desfăşoară la nivel naţional, motivul fiind acela că punctele cuprinse în Acordul încheiat între federaţie, Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări Sociale şi de Sănătate, imediat după ce a fost numit în funcţie ministrul Mircea Beuran, nu au fost rezolvate, nici în termenele stabilite şi nici după expirarea acestora. „Spitalul Judeţean este deja împânzit cu afişe şi, foarte probabil, acest lucru se întâmplă şi în celelalte spitale din judeţ. Din motive tehnice încă n-am primit banderolele, dar sosirea lor este doar o chestiune de timp”, a declarat ieri pentru „Cuvântul nou” preşedintele Sanitas Covasna, vorbind apoi despre întâlnirea Comisiei de dialog social desfăşurată luni la Prefectură. „Cei din comisie au considerat că acţiunile noastre de protest nu sunt întemeiate, dar aceasta este părerea lor. Dacă promisiunile vor fi respectate va fi bine pentru toată lumea, însă noi nu mai putem accepta să ne bazăm pe aşa ceva, deoarece promisiunile de obicei nu sunt respectate.” La finele grevei japoneze, pe 8 octombrie, va avea Ioc în Sfântu Gheorghe un marş pe traseul Spitalul Judeţean - Direcţia de Sănătate Publică - Casa de Asigurări Sociale şi de Sănătate - Prefectură, pe 13 (între orele 9-11) se va desfăşura greva de avertisment, cu întreruperea activităţii la locul de muncă, pentru ca şirul protestelor să se încheie pe 15 octombrie cu o grevă generală. Toate aceste acţiuni nu vor fi întrerupte decât în cazul în care sindicaliştii vor avea garanţia că revendicările lor sunt acceptate de guvernanţi. Chiar dacă judeţul Covasna stă mai bine ca majoritatea judeţelor din ţară la capitolul „salariul al 13-lea”, Ştefan Joos a afirmat că sindicaliştii covăsneni nu renunţă la grevă, solidarizându-se cu restul ţării, atât pentru că nici la Baraolt nu s-a acordat acest salariu, cât şi pentru că mai sunt multe revendicări nerezolvate. în plus, nici până în prezent nu există garanţia că vor fi fonduri pentru alocarea salariilor angajaţilor din Sănătate în lunile noiembrie şi decembrie. Doru D. FELDIOREAN Revenim asupra zguduitorului caz de fratricid petrecut zilele trecute la Sfântu Gheorghe. Unde duce consumului nesăbuit de alcool ? Aşa după cum am relatat pe larg în ziarul nostru de ieri, în week-end-ul încheiat nu de mult a avut loc la Sfântu Gheorghe o crimă între doi fraţi pe fondul consumlui de alcool, în cadrul conferinţei de presă de la sediul IPJ Covasna de marţi, comisarul-şef Laurenţiu Tudoran, adjunctul inspectorului-şef, a prezentat cazul pe larg, oferindu-ne şi poza celui care se face vinovat de drama produsă. Drama a avut loc sâmbătă, 27 septembrie a.c. Medicul de gardă de la Spitalul judeţean Sfântu Gheorghe a fost cel care a anunţat Poliţia municipală despre faptul că fusese adus un bărbat decedat, ce prezenta urmă de violenţă în zona gâtului. Ulterior avea să se afle că-l cheamă Sălcuzan Szabolcs, de 19 ani şi domiciliat în municipiul reşedinţă de judeţ. S-a aflat că în cursul aceleaşi zile victima a lucrat împreună cu fratele său, Sălcuzan István (în fotografie), în vârstă de 21 de ani, la domiciliul unui cetăţean, consumând băuturi alcoolice. Ajunşi acasă, în prezenţa tatălui lor cei doi s-au certat pe fondul băuturii şi enervat la culme Istvan a luat un cuţit şi i-a aplicat fratelui o lovitură în zona gâtului, ce avea să-i fie fatală, deoarece i-a secţionat carotida. Ca atare autorul loviturii cauzatoare de moarte este cercetat în stare de arest preventiv de către procurorul criminalist al Parchetului de pe lângă Tribunalul judeţean Covasna, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de omor calificat, urmând ca instanţa să-i prelungească mandatul de arestare preventivă. Nu sunt alte suspiciuni, crima e crimă, iar făptaşul riscă să stea la puşcărie între 15 şi 25 de ani pentru omor calificat. Desigur, instanţa de judecată este cea care se va pronunţa în final, noi nefăcând altceva decât să prezentăm faptele brute. Aşadar, o dramă ce putea fi evitată dacă nu se consuma băutură peste limita admisă. HoraC.D _____IE-6099›, i››13HOH03H9 njWV3S I VNSVAco vNV3J3om v; ■ i încet, dar sigur, învăţământul covăsnean urcă pe scara valorilor Ieri, în sala de festivităţi a Liceului Mikes Kelemen, directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar din judeţul Covasna, aşa cum se obişnuieşte la fiecare început de an şcolar, au participat la o întâlnire cu reprezentanţii conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna şi a Casei Corpului Didactic Covasna. Această întâlnire s-a axat în principal pe prezentarea raportului privind starea învăţământului preuniversitar în anul şcolar 2002-2003, planului managerial al IŞJ Covasna şi al CCD pentru 2003- 2004, programului managerial al activităţilor educative şcolare şi extraşcolare - anul şcolar 2003-2004, dar şi pe aducerea la cunoştinţa celor prezenţi a noutăţilor apărute în actualul an şcolar. Broşura ce include toate detaliile referitoare la situaţia învăţământului covăsnean în anul şcolar precedent, la planurile manageriale pentru anul şcolar în curs şi alte aspecte importante a fost pusă la dispoziţia tuturor directorilor de şcoli, aceştia, analizând-o, putând să facă o comparaţie cu anul şi chiar anii precedenţi. Aşadar, s-au menţionat în cadrul şedinţei obiectivele prioritare ale IŞJ Covasna privind managementul învăţământului covăsnean în anul şcolar precedent, strategii aplicate în vederea tIVJAANOJt. J/hlarffîivcapacităţii instituţionale a IŞJ şi a ic uEsaslâtofdin subordine, în domeniul curriculum şi inspecţie şcolară, pregătirii elevilor şi a profesorilor pentru examene, stimulării elevilor performanţi etc. în ceea ce priveşte dinamica reţelei şcolare de învăţământ preuniversitar în judeţul Covasna în ultimii doi ani şcolari doamna Keresztely preciza că structura reţelei pe limbi de predare la clasă nu a suferit modificări marcante de la un an şcolar la altul; în anul şcolar 2002/2003, 61% din şcoli au funcţionat numai cu limba de predare maghiară, 17% cu limba de predare română, iar restul în ambele limbi, în ceea ce priveşte încadrarea cu personal didactic s-a constatat că de la an la an numărul necalificaţilor din învăţământ se diminuează, ceea ce dovedeşte tendinţa generală de eliminare treptată a acestora pe termen mediu. Evident, că au fost trecute în revistă şi rezultatele elevilor obţinute la concursurile naţionale de capacitate şi bacalaureat, facilităţile acordate acestora şi anume acordarea manualelor şcolare (această iniţitivă a căpătat contur şi în acest an şcolar), a rechizitelor şcolare, transport şcolar etc. Planul managerial pe anul şcolar 2003- 2004 a fost prezentat de doamna inspector şcolar general-adjunct, Maria Solomon precizând că în acest an şcolar se va pune un mare accent pe inspecţiile şcolare. Daniela ANDREI Organizaţiile PSD din ţară trebuie să definitiveze ofertele electorale Organizaţiile PSD din ţară vor trebui să definitiveze ofertele electorale pentru alegerile locale din fiecare localitate pînă în data de 31 octombrie, a anunţat, marţi, preşedintele Ligii primarilor şi consilierilor PSD, Gavril Mîrza, citat de corespondentul MEDIAFAX. Mîrza a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, că în cadrul Conferinţei Naţionale a aleşilor locali PSD a fost adoptată ofertacadru a PSD pentru alegerile locale din 2004, dar că fiecare organizaţie trebuie să imprime caracterul local acestei oferte. “Organizaţiile trebuie să adopte oferta electorală pentru fiecare comună, oraş sau municipiu. Oferta electorală se întocmeşte în conformitate cu oferta adoptată în Conferinţa Naţională adusă la condiţiile fiecărei localităţi”, a spus Mîrza. El a adăugat că pînă în data de 31 octombrie toate organizaţiile PSD din ţară vor trebui să-şi stabilească oferta electorală pentru alegerile locale din 2004. Deputaţii au votat plafonul unic pentru indemnizaţiile de maternitate Majoritatea din Camera Deputaţilor a aprobat, marţi, la votul pe articole, acordarea unui plafon unic de 85 la sută din salariul mediu pe economie drept indemnizaţii pentru creşterea copiilor, în pofida protestelor opoziţiei, care a argumentat că femeile cu venituri mari vor avea de pierdut. Potrivit proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă 9/2003, aprobată cu modificări de deputaţi, cuantumul brut lunar al indemnizaţiei este de 85 la sută din salariul mediu brut pe economie, începînd cu 1 ianuarie 2004. Adrian Năstase a anunţat la APCE , proiectul privind românii din afara graniţelor Guvernul va promova, foarte curînd, un proiect de lege pentru sprijinirea identităţii culturale şi lingvistice a celor cîteva milioane de români care trăiesc în afara frontierelor, a afirmat, marţi, premierul Adrian Năstase, în plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. El a precizat că actul normativ va fi elaborat conform standardelor europene şi internaţionale în materie, arătînd că tuturor persoanelor care aparţin minorităţilor trebuie să li se aplice un tratament egal din partea statului ai cărui cetăţeni sînt. “Stabilitatea şi securitatea europene sînt ameninţate atunci cînd drepturile omului şi ale minorităţilor sînt, la rîndul lor, periclitate”, a spus Năstase, arătînd că intoleranţa etnică şi discriminarea au fost principalii factori care au determinat acţiuni violente în Balcani şi Caucaz. El a amintit că România şi Ungaria au semnat, cu asistenţa Consiliului Europei şi a Comisiei de la Veneţia, un acord de colaborare în domeniul ihiriorităţiîOî, document care, în opinia premierului, reprezintă o victorie diplomatică importantă pentru ambele ţări. “A fost un moment cu valoare de exemplu pentru disponibilitatea de a dialoga. Un comisar european mia spus că această acţiune merita un premiu Nobel pentru ambii premieri”, a afirmat Năstase. Şeful Guvernului a prezentat membrilor Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, adresîndu-se acestora, pe rînd, în limbile franceză şi engleză, măsurile adoptate de România în ultimii zece ani, de la aderarea sa la Consiliul Europei, în procesul de reformă al justiţiei şi al administraţiei publice, precum şi în ceea ce priveşte protecţia copiilor, respectarea drepturilor omului şi integrarea socială a romilor. DA PINTRU CONSTITUIE, DA ENTRU EUROPA! JL. , , ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ Colin Powell cere eradicarea violenţei şi terorismului în Orientul Mijlociu Secretarul de Stat american, Colin Powell, a solicitat eradicarea “violenţei şi terorismului” în Orientul Mijlociu, şi a menţionat drept exemplu “progresele remarcabile” realizate în Irak, transmite AFP. “Fără o transformare a Orientului Mijlociu,, regiunea va rămîne o sursă a violenţei şi terorismului, care sînt alimentate de sărăcie, izolare şi disperare”, a declarat Powell, cu ocazia Forumului Economic Americano-Arab, care a început luni, la Detroit. “Nu putem permite ca acest lucru să se întîmple”, a continuat oficialul american. Powell a menţionat “progresele remarcabile” înregistrate în Irak. Totuşi, el a recunoscut că situaţia securităţii în Irak “rămîne o problemă”, trupele americane confruntîndu-se zilnic cu atacuri, terorismul. “Dacă noul premier palestinian nu începe să aplice foaia de parcurs şi nu combate terorismul, nu se vor înregistra progrese semnificative”, a subliniat şeful diplomaţiei americane. De asemenea, Powell le-a cerut israelienilor să permită o ameliorare a condiţiilor de viaţă ale palestinienilor, adăugind că Statele Unite continuă discuţiile cu Israelul în ceea ce priveşte construirea liniei de securitate între Israel şi Cisiordania. “Nu vom permite succesul asasinilor libertăţii”, a promis secretarul de Stat american, cerînd comunităţii internaţionale să doneze fonduri pentru reconstrucţia Irakului. Powell a reiterat angajamentul Statelor Unite în vederea aplicării foii de parcurs, cerînd premierului - palestinian, MERIDIANE Ahmad Qorei să combată