Cuvântul Nou, octombrie 2003 (Anul 14, nr. 3798-3824)

2003-10-14 / nr. 3809

Idee fixă: autonomie pentru supunere Gabriel FLORESCU Duminică, o parte a maghiarimii din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş a fost chemată să formeze Consiliile locale secuieşti, ca prim pas spre constituirea Consiliului Naţional Secuiesc. Ultrareacţionarii din cadrul etniei, mulţi aparţinând Blocului Reformist, n-au mai rezistat să gândească cu mintea limpede, ci au dat năvală spre înfăptuirea unei idei dragi lor şi care li s-a inoculat precum un vaccin: autonomia teritorială a secuilor, în zadar i-a îndemnat conducerea UDMR la raţiune şi la menţinerea în limitele bunei cuvinţe, degeaba i-a ameninţat Marko Bela pe unii chiar cu excluderea din uniune (ceea ce nu se va întâmpla niciodată) deoarece prin acţiunile lor fac mai mult rău etniei decât bine şi determină o ripostă dură din partea comunităţii româneşti, n-au avut nici un efect, alegerile pentru consiliile locale secuieşti au avut totuşi loc. Atât sunt de încrâncenaţi reprezentanţii acestei grupări - nerecunoscută de uniune - încât nu vor să ţină seama de nici o avertizare, nu-i interesează opiniaaltcuiva, ci vor săşi impună cu orice preţ voinţa. Care voinţă proclamă faptul că “Autonomia Ţinutului secuiesc (Terra Seculorum) nu ştirbeşte integritatea teritorială şi suveranitatea naţională a României, înţelegând că autoguvernarea teritorială nu încalcă dreptul comunităţilor de a se conduce, în subsidiar fiind constituită pe principiul autoconducerii...”, iar tradiţia de 1200 de ani “îndreptăţeşte autonomia teritorială a regiunilor.” Mai departe, decizia concepută de promotorii acestui Ţinut secuiesc decretează: “în calitate de locuitori ai pământului secuiesc exprimăm cerinţa noastră ca scaunele secuieşti să beneficieze de autoguvernare. Ţinutul secuiesc să fie autonom, formulăm pretenţia noastră ca Statutul autonomiei pământului secuiesc să fie consfiinţită prin lege.” în esenţă, dar asta îşi doreşte Consiliul Naţional Secuiesc şi acest mesaj a fost transmis la adunările ce au avut loc duminică şi la care participarea a fost extrem de redusă. De ce? Foarte simplu: probabil că şi populaţia s-a convins de faptul că aceste consilii nu fac altceva decât să ascută dezbinarea dintre români şi maghiari, ba chiar şi între etnicii maghiari, după cum iluziile răspândite cu generozitate de adepţii lui Tokes din cadrul CNS rămân doar la stadiul de utopii asemănătoare cu alte încercări similare din 1990 încoace. Ce-şi doresc reprezentanţii Consiliului Naţional Secuiesc este foarte clar încă din pornire: la şedinţele de constituire a consiliilor locale au fost intonate, la început imnul secuiesc, apoi, la final, imnul Ungariei. Simbolistica este clară: reînviem mai întâi aceste ţinuturi secuieşti, aruncăm praf în ochii lumii că nu avem alte pretenţii, iar după ce nea fost dat degetul mic, cerem mâna toată, respectiv autonomia tuturor maghiarilor din Ardeal, după care va urma cererea de alipire la patriamumă a cărui imn îl venerăm Dacă în urmă cu nu foarte mulţi ani se făcea mare caz de respectivul imn, ba se nega că ar fi fost intonat cu anumite prilejuri, acum nu mai există astfel de reticenţe, se recunoaşte clar că aparţine unui alt stat şi se cântă cu drag în România. Politica paşilor mărunţi pare să fi dat roade, mai ales că şi autorităţile s-au mulţumit să dea din umeri a lehamite, iar atunci când un viceprimar din Târgu Mureş răspândeşte afişe în văzul lumii, cazul este tratat cu lejeritate, iar în Sfântu Gheorghe, aceleaşi fiţuici puse în cutiile poştale nu stârnesc nici o reacţie din partea autorităţilor. Se pare că este nevoie de un demers mai energic al societăţii civile dacă alţii se mulţumesc cu un astfel de non-combat. . Practici ale unor bărbaţi de prin zonă nerecomandate de autorităţi Cu brişcă la... discotecă ori la plimbare ! După cum se ştie (sau ar trebui să se ştie!) portul armelor albe (şişuri, bricege, cuţite, boxuri) pe stradă, în localuri publice este sancţionat prin lege, asemenea obiecte producând adesea răni şi chiar moartea unor persoane cu care posesorii au intrat în conflict. Deşi în cadrul unor întâlniri cu conducerea Inspectoratului judeţean de Poliţie, respectiv cu comisarul-şef Constantin Scurtu, unii jurnalişti şi-au exprimat nelămurirea şi chiar surprinderea faţă de această măsură punitivă, ştiut fiind faptul că prin zonă mulţi bărbaţi - mai cu seamă rromi - au acest obicei - s-a făcut precizarea că litera şi spirtul legii sunt clare. Şi ca atare trebuie respectate, fie că le place sau nu unor concetăţeni. Briceag cu lama de 12 cm Cu câteva zile în urmă o patrulă de Poliţie din Zagon care efectua un control pe linia Legii 61/1991 la o discotecă din localitate, l-a depistat pe tânărul de 24 de ani, T. Sándor, din satul Păpăuţi, care avea asupra sa un briceag de fabricaţie străină cu lungimea lamei de ...12 centimetri. La ce i-o fi trebuit asemenea sculă la un loc de distracţie?, nu a putut preciza. Vroia să se răzbune pe cineva, să impresioneze asistenţa ori pur şi simplu se temea de ceva? Aceste întrebări sunt acum superflue, căci fapta sa comis. Infracţiune de port ilegal de arme albe Ca atare T. S. este cercetat, după cum ne-a informat inspector Buzsi Andrea, purtător de cuvânt al IPJ Covasna, pentru că a comis infracţiunea de port fără drept a unui obiect tăietor-înţepator în locuri sau împrejurări unde poate primejdui viaţa celor din jur. Este bine ca şi alţi tineri şi mai puţini tineri care au de gînd să procedeze la fel să se ferească, dacă nu vor să aibă de-a face cu organele de ordine! Horia C. DELIU Anul XIV Numărul 3809 8 pagini Marți 14 octombrie 2003 3000 lei CARE SUNT PRINCIPIILE NOII CONSTITUŢII? Principiul pluralismului politic, ca o condiţie şi o garanţie a democraţiei constituţionale; Principiul separaţiei şi echilibrului puterilor de stat; Principiul liberei iniţiative; Garantarea proprietăţii private; Consacrarea rolului patronatelor în societatea românească; Specializarea Camerelor legislative concomitent cu menţinerea egalităţii lor în atribuţii, dar diferenţierea lor în funcţie de problemele asupra cărora urmează a se pronunţa; Eliminarea procesului medierii şi întrunirea în şedinţă comună a celor două Camere pentru rezolvarea divergenţelor neconciliate în faza medierii; Restrângerea imunităţii parlamentare; Limitarea regimului ordonanţelor de urgenţă; Prelungirea mandatului Preşedintelui României la 5 ani; întărirea controlului Parlamentului asupra Guvernului; Precizarea mai concludentă a drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale; Eliminarea stagiului militar obligatoriu, problemă care se va reglementa într-o lege organică; Reglementarea prin lege organică a sistemului electoral, instituirea Autorităţii Electorale permanente; Reducerea numărului de semnături necesar cetăţenilor pentru a avea iniţiativă legislativă; Garantarea accesului la cultură; Acordarea de burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii. Cotidian social-politic al județului Covasna Autorităţile covăsnene visează să reintroducă moda îmbăiatului în apă minerală Renumit în trecut ca un judeţ cu multe staţiuni în care se putea face baie în apă minerală pentru revigorarea sănătăţii, acum, această faimă aproape că a dispărut, cu toate că resursele naturale sunt suficiente. Pentru a readuce moda scăldatului în apă minerală, autorităţile covăsnene îşi propun să sprijine în acest an materializarea unor proiecte ce vizează reabilitarea băilor de apă minerală din mai multe staţiuni din judeţ şi introducerea lor în circuitul turistic naţional. De la Iritările" la fapte drumul pare să fie însă extrem de lung, întrucât majoritatea staţiunilor arată ca dupăun bombardament. Spre exemplu, fosta staţiune Vâlcele, locul ales de prinţul Serbiei să-şi refacă sănătatea şi unde protipendada bucureşteană de la sfârşitul secolului XIX se retrăgea în linişte, sau Malnaş Băi, acolo unde Minulescu îşi regăsea muza poetică, zac acum în paragină. Din fostele vile în care oaspeţii erau cazaţi au rămas acum doar ruinele. Conducerea Consiliului Judeţean Covasna spune că pentru reabilitare sunt vizate îndeosebi băile de apă minerală din Bálványos, Hătuica, Malnaş Băi, Şugaş Băi, Ozunca şi Vâlcele, care deşi au proprietăţi terapeutice deosebite, nu au căutare pentru simplul motiv că nu sunt cunoscute, iar infrastructura turistică lasă de dorit. Necesitatea reactivării acestor staţiuni a pornit de la constatarea că în cursul anului trecut numărul turiştilor care au vizitat judeţul Covasna a scăzut cu aproape 8 procente faţă de cel precedent. Statisticile arată că în anul 2002 numărul turiştilor înregistraţi oficial în judeţul Covasna a fost de 61.000, faţă de 66.500 în anul 2001. La ora actuală în judeţul Covasna există 36 de unităţi turistice de cazare, dintre care 7 hoteluri cu 2.700 de locuri, 7 hanuri, vile şi moteluri cu o capacitate de cazare de aproape 150 de locuri şi 5 tabere pentru elevi şi preşcolari cu 500 de locuri, care nu au fost însă în nici o lună a anului ocupate la întreaga capacitate. în cursul anului trecut, în judeţul Covasna au fost autorizate pentru practicarea agroturismului 18 pensiuni, care încorporează peste 120 de locuri de cazare. Astfel, numărul total a! pensiunilor rario din judeţ a ajuns la 68, oferind peste 380 de locuri de cazare în 176 de camere. Conducerea Consiliului judeţean Covasna şi-a mai propus să înfiinţeze mai multe birouri de informare turistică în principalele localităţi din judeţ, în vederea popularizării potenţialului turistic şi a modalităţilor de petrecere a timpului liber în judeţul Covasna. Aceste proiecte vor fi materializate cu fonduri puse la dispoziţia României de Uniunea Europeană. _____________Răzvan CONDREA (Continuare în pagina a 2-a) în luna octombrie. Dublarea fondurilor destinate “gratuitelor” şi “compensatelor” a rezolvat problema eliberării medicamentelor . Totuşi, unii dintre farmacişti sunt nemulţumiţi. V-aţi dat seama, din cauza criteriilor prin care s-au împărţit cele 13 miliarde de lei Aşa după cum a promis, preşedintele-director general Ghiţă Drăgoiu, Casa de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna a alocat, pentru luna octombrie, 13 miliarde de lei farmaciilor private. Suma, dublă faţă de valorile din lunile anterioare, este destinată eliberării medicamentelor gratuite şi compensate şi, se pare, 0091 este una suficientă, asigurând nevoile bolnavilor covăsneni. Era şi timpul ca problema s-o putem aborda sub acest aspect, după ce, de ani de zile, în mass media au apărut nenumărate ştiri referitoare la insuficienţa fondurilor alocate medicamentelor gratuite şi compensate. Trebuie spus, însă, şi faptul că în noiembrie şi decembrie cota lunară alocată farmaciilor va fi mai mică, fiind asigurate doar câte 10 miliarde de lei pentru fiecare lună în parte. în ciuda acestei realităţi, directorul Ghiţă Drăgoiu a declarat ziarului că “acum fondurile sunt suficiente şi este normal să fie aşa. Nu mai sunt nici un fel de probleme în ceea ce priveşte eliberarea medicamentelor gratuite şi compensate şi acest lucru se poate lesne observa din absenţa cozilor. Sunt de părere că şi în noiembrie şi decembrie, chiar dacă se vor aloca cu câte trei miliarde mai puţin, fondurile vor fi suficiente şi, prin urmare, medicamentele se vor elibera pe întreg parcursul fiecărei luni’’. E ciudat însă cum şi întroasemenea situaţie favorabilă, desigur unii dintre patronii unităţilor farmaceutice pot fi nemulţumiţi. Ciudat, dar adevărat. S-a auzit că nemulţumiţilor nu le convin fi!Şi criteriile prin care CASS Covasna împarte suma avută la dispoziţie, acuzând, totodată, că farmaciile lor ar fi primit mai puţini bani decât celelalte unităţi, deşi este bine ştiut că două dintre cele mai importante criterii sunt: valoarea reţetelor gratuite şi compensate şi, respectiv, numărul reţetelor gratuite. Doru D. FELDIOREAN ii * 7?.,'Iti' JOL ' v? f|t$ m pagina 3 sud-estul Transilvaniei Printr-un program român-frances învăţământul covăsnean va dispune de 11 Centre de Documentare şi Informare Ca urmare a unui parteneriat între Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Serviciul de Cooperare şi Acţiune Culturală din cadrul Ambasadei Franţei la Bucureşti, încă din anul 2002, printr-un ordin al ministerului Casele Corpului Didactic judeţene primeau autorizare pentru înfiinţarea, Centrelor de Documentare şi Informare la nivelul anumitor unităţi de învăţământ preuniversitar. Implementarea acestui program sa desfăşurat şi se desfăşoară pe etape, judeţul Covasna fiind cuprins în cea de-a treia etapă - adică începând din anul şcolar 2003-2004. Aşadar, printr-un nou ordin al MECT din 11 aprile 2003 Casa Corpului Didactic este anunţată că judeţul Covasna este cooptat cu 11 unităţi de învăţământ în acest program român-francez (Colegiul Naţional “Mihai Viteazul”, Liceul “Mikes Kelemen”, Şcoala Generală Micfalău, Şcoala Generală “Mihail Sadoveanu” întorsura Buzăului, Şcoala Generală “Nicolae Rusu” Sita Buzăului, Şcoala Generală cu clasele I-VIII Zăbala, Şcoala Generală cu clasele l-VIII Boroşneu Mare, Şcoala Normală “Bod Peter” Târgu Secuiesc, Şcoala generală Comenius Breţcu, Şcoala Generală cu clasele l-VIII Băţanii Mari şi Grupul Şcolar “Baroti Szabó David”). Potrivit strategiei elaborate de CCD Covasna, coordonatorul acestui program în judeţ, în prima etapă au fost organizate 2 stagii de formare la nivel regional, cheltuielile necesare desfăşurării acestor stagii fiind suportate de francezi şi MECT. în ceea ce priveşte aplicarea programului în judeţ, adică înfiinţarea centrelor de documentare şi informare, cheltuielile vor fi suportate de consiliile locale (?!) Cel puţin la nivelul municipiului Sfântu Gheorghe se ridică din acest punct de vedere un mare semn de întrebare: în ce măsură oare consiliului local va putea suporta asemenea cheltuieli care nu sunt deloc reduse (7 miliarde lei cerute de cele două licee), iar la nivelul judeţului sumele necesare se ridică la peste 17 miliarde lei. Toate aceste sume estimative au reieşit din proiectele proprii de amenajare şi dotare întocmite de fiecare din cele 11 unităţi de învăţământ. Foarte important de menţionat, întrucât câteva unităţi şcolare au cerut sprijin financiar chiar şi conducerii CCD, este faptul că CCD nu dispune de fonduri, în atribuţiile sale intrând acordarea sprijinului metodologic şi moral pentru înfiinţarea CDI-urilor. DANDREI PSD nu are nici o strategie în caz de eşec al referendumului Conducerea PSD nu ia în calcul posibilitatea unui eşec al referendumului privind Constituţia din 18 şi 19 octombrie şi nu are nici o strategie pentru asemenea situaţie, a declarat, luni, vicepreşedintele PSD Miron Mitrea. Miron Mitrea a precizat ca, potrivit deciziei Biroului Electoral Central, în noaptea de 18 spre 19 octombrie, urnele de vot şi secţiile de votare vor fi sigilate şi vor fi păzite de armată şi de jandarmi. El a spus că Delegaţia Permanentă a PSD a decis ca de miercuri toţi membrii săi şi toţi membrii Guvernului să se afle în teritoriu, pentru ca referendumul privind Constituţia să fie un succes. La rîndul său, purtătorul de cuvînt al partidului, Bogdan Niculescu Duvăz, a arătat că au existat eşecuri ale referendumurilor şi în alte ţări, spre exemplu în Suedia, şi “lucrurile au mers înainte”. Mitrea nu consideră anormală politizarea referendumului Vicepreşedintele PSD Miron Mitrea a declarat, luni, că nu este anormal ca partidele şi politicienii săfolosească referendumul ca moment electoral şi să existe afişe şi fluturaşi cu sigla partidelor care îndeamnă să se voteze Constituţia, dar acestea nu trebuie să fie făcute pe bani publici. “Constituţia a fost folosită ca moment electoral de către toate partidele care sprijină sau nu Constituţia. Există şi în lume acest lucru. Nu este anormal să se întîmple şi în România”, a precizat Mitrea. Purtătorul de cuvînt al PSD, Bogdan Niculescu Duvăz, a spus că articolul 30 din Legea referendumului permite persoanelor fizice, organizaţiilor şi partidelor politice să-şi facă, în această perioadă, campanie, pentru a indica dorinţa lor de a fi votată Constituţia. Duvăz a prezentat în conferinţa de presă un fluturaş cu sigla PNL, care îndeamnă să se voteze în favoarea Constituţiei, arătînd că un astfel de gest este “onorabil”. El a spus că nu există nici un caz în care banii publici destinaţi referendumului să fi fost folosiţi în asemenea campanii, ci numai bani ai organizaţiilor partidelor respective sau al persoanelor respective “Referendumul este o consultare populară şi lipirea referendumului de o dimensiune politică şi partizană nu este corectă", a apreciat Duvăz, care a adăugat că referendumul este un act politic, dar nu partizan. Conducerea PSD Arad a acuzat PNl de politizarea campaniei pro referendum, pentru că a distribuit arădenilor aproximativ 20.000 de fluturaşi cu îndemnul “Participaţi Necondiţionat La vot”, primele litere fiind de fapt denumirea prescurtatăa partidului (PNL).  Liberalii şi democraţii nu vor o Constituţie “adoptată prin fraudă” Alianţa PNL-PD nu doreşte o Constituţie adoptată prin fraudă, iar prin modificarea actului normativ privind organizarea referendumului se lasă deschisă posibilitatea comiterii unor fraude, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă vicepreşedintele democrat Radu Berceanu. Liberalii şi democraţii s-au declarat nemulţumiţi de faptul că Executivul a modificat actul normativ de organizare a referendumului fără consultarea partidelor politice asupra tuturor modificărilor. “Noi am fost de acord doar cu extinderea votului pentru două zile. Dar Guvernul a mai făcut şi alte modificări la acel act normativ, fără să ne consulte”, a menţionat Berceanu. El a explicat că este vorba despre prelungirea campaniei pînă în zilele referendumului, întocmirea proceselor-verbale privind votul, precum şi paza urnelor. “Despre toate aceste aspecte noi nu am fost întrebaţi. în plus, există alte amănunte care nu se ştie cum vor fi rezolvate, cum ar fi protecţia urnelor în noaptea de 18 spre 19 octombrie”, a mai spus reprezentantul Alianţei PNL-PD. Vicepreşedintele democrat a mai atras atenţia că populaţia încă nu ştie nimic despre revizuirea Constituţiei şi că întreaga campanie guvernamentală de promovare a referendumului este “în cu totul altă direcţie decît cea normală”. PNL şi PD au atenţionat, din nou, PSD, “să nu se folosească de referendumul pentru Constituţie în scop electoral”. Călin Popescu Tăriceanu a afirmat, după şedinţa Consiliului Naţional de Conducere al Alianţei, că are dovezi potrivit cărora, în comuna Perişoru din judeţul Călăraşi s-a realizat un banner pe care erau scrise informaţii despre referendum, dar pe care existau şi însemnele organizaţiei PSD din localitate. “Vom face o plîngere la Biroul Electoral în privinţa acestui caz şi atragem atenţia PSD să nu folosească acest eveniment pentru propria campanie electorală”, a mai spus Tăriceanu El a precizat că deocamdată nu are informaţii conform cărora liberalii din teritoriu se folosesc de referendumul constituţional pentru a face campanie propriului partid. “Dacă cineva din PNL face aşa ceva, vom lua măsuri”, a conchis Tăriceanu.