Cuvântul Nou, noiembrie 2003 (Anul 14, nr. 3826-3849)

2003-11-03 / nr. 3826

Anul XIV Numărul 3826 4 pagini Punct jumătăţilor de măsură Gabriel FLORESCU Constituirea Consiliului Naţional Secuiesc a fost receptată negativ de întreaga clasă politică românească, fără a mai vorbi de societatea civilă mai ales din perimetrul judeţelor Mureş, Harghita şi Covasna. Am fost sunat de redactori şefi ai unor cotidiene din Târgu Mureş şi Miercurea Ciuc şi ne-au transmis indignarea opiniei publice din respectivele zone vizavi de nesimţirea acestor radicali udemerişti care acţionează de parcă s-ar afla singuri în acest perimetru şi ar fi beneficiari ai unor drepturi aparte. Trecând prin filtrul timpului acţiunile acestor separatişti apare tot mai clar faptul că ei reprezintă vârful de lance al unei coloane a V-a ce nu mai poate fi privită doar cu condescenţă precum năzbâtia unui copil, ci reclamă o altă atitudine din partea societăţii şi a instituţiilor abilitate. Radicalilor din CNS nu mai are rost să li se aducă pe tapet argumente de bun simţ gen “N-aţi consultat şi populaţia romînească privind poziţia ei vizavi de convieţuirea pe aceste meleaguri” deoarece în marea lor nesimţire acestora nici că le-a trecut prin mintea puţină un astfel de gest, îi doare undeva de ce vrea un sfert din populaţie. Ei ştiu una şi bună: vrerea lor şi nimic altceva, impunerea cu forţa a unei structuri doar de ei agreate, nu au cunoştinţe elementare privind şi dreptul altora de a trăi în acelaşi spaţiu geografic şi de a avea dreptul de aşi spune părerea. Ajungi să-ţi răceşti gura de pomană încercând să le explici ceva ce depăşeşte puterea lor de înţelegere, aşa cum au demonstrat-o anii care au trecut de la momentul ’89. Faţă de neobrăzarea liderilor mişcării şi imposibilitatea de a purta un dialog - un exemplu tipic este deputatul Szilagyi Zsolt, invitat întro emisiune televizată alături de Antonie Iorgovan - vremea argumentelor şi a îngăduinţei a trecut şi să se ceară respectarea legii care e valabilă pentru toţi cetăţenii indiferent dacă le place sau nu. Paravanul după care se ascund unii, respectiv că n-au votat articolul 1 din Constituţie şi în consecinţă nu îl recunosc a căzut de mult. Atunci când majoritatea a aprobat acest articol pentru că a aşa a considerat că este corect, atunci minoritatea este obligată să-l respecte. în consecinţă, nu ciopârţim teritoriul ţării după bunul plac al unuia sau altuia. în acest sens suntem şi noi de părere că aşa-numitele organe abilitate ar trebui să-şi intre în atribuţii până nu este prea târziu, fără nici o timiditate, în spirit apolitic, dar în respectul total al legii. Când cineva atentează la bunul comun, instituţiile acţionează de-ndată şi ferm, dar atunci când un grup de indivizi se dedau la acţiuni antistatale, aceleaşi organisme rămân prea pasive. Este evident că am depăşit stadiul în care trebuia să ne purtăm cu mănuşi deoarece, vezi Doamne, străinătatea ne va arăta cu degetul. Ei bine, nu ne va arăta, mai ales că nici coetnicii celor din CNS nu sunt de acord cu aceștia. Indiferent însă de acest aspect, Parchetul este primul organ care are datoria să se autosesizeze și să ceară respectarea legii. N-a făcut-o până acum, timpul nu este încă pierdut. O îngăduinţă manifestată alaltăieri a generat o altă mojicie, un ochi închis ieri a fost receptat ca o teamă de cine ştie ce reacţii, iar acum avem “răsplata” şi ne putem aştepta la alte “palme” de acelaşi gen. în zadar s-a acţionat cu duhul blândeţii, reversul s-a exprimat prin noi aroganţe. Nu s-au luat măsuri corespunzătoare începând din martie 1990 şi rezultatul se constată azi; degeaba s-au acceptat zeci de favoritisme ce au creat o adevărată discriminare pozitivă pentru o parte a cetăţenilor ţării, răspunsul a constat în acţiuni antiromâneşti vădite în interior şi exterior (Lantos şi Istopk în America, Madl chiar în Ardeal ca pe propria feudă). Este timpul unei alte atitudini, unei alte reacţii mai înainte ca să se ceară mâna toată. Cotidian social-politic al judeţului Covasna La Şcoala generală “Mihail Sadoveanu” întorsura Buzăului, o săptămână despre: “Conflictul şi securitatea globală” Desfăşurată în perioada 27-31 octombrie a.c. la Şcoala generală ’’Mihail Sadoveanu” întorsura Buzăului, “Săptămâna educaţiei globale” a avut ca temă generală “Conflictul şi securitatea globală”, o săptămână în care au avut loc diverse acţiuni educative cu şi pentru elevi. Astfel, elevii din clasele l-lV au făcut expoziţii cu lucrări plastice, având ca temă “Copiii vor să trăiască într-o lume sigură”, acţiune la care au avut o contribuţie de seamă doamnele învăţătoare Ioana Bocârnea, Letiţia Ola, Marcela Radu, Liliana Stroie, Leontina Urdă, Viorica Dragomir şi Simona Drecea. Totodată, în alt hol al acestei şcoli generale au fost expuse lucrări plastice efectuate de elevii claselor V-VIII, sub îndrumarea doamnei Maria Popica. Una din importantele activităţi organizate cu acest prilej a avut ca temă “Conflictul la nivelul societăţii umane”, la care au participat elevii “claselor a VIII-a A şi D, precum şi cei din clasa a V-a C. Cadrele didactice care au iniţiat şi organizat această activitate, respectiv doamnele Teodora Aioanei, Otilia Calcea şi Silvia Bumbac, precum şi domnul Aurel Urdă, au invitat un reprezentat al presei, şi anume pe domnul Ioan Negulici din redacţia noastră, a ziarului Cuvântul nou, care a răspuns întrebărilor puse de elevi pe tema respectivă. Studiul de caz ce a avut loc într-o altă zi din “Săptămâna educaţiei globale” sa desfăşurat pe tema “Conflictul în relaţiile elev-elev şi elev-profesor, prilej cu care cadrele didactice care au optat pentru această activitate au întocmit un material despre un anume caz, pe care l-a prezentat elevilor, după care au analizat împreună cazul în speţă. La desfăşurarea acestei activităţi s-au implicat doamnele învăţătoarele Tatiana Teacă, Maria Baciu, Aura Standavid şi Anca Găitan, precum şi domnii profesori George Tudoran şi Daniela Matei. “Noi avem obiceiul ca, pentru organizarea acestor activităţi extraşcolare, cadrele didactice să se implice din propria lor iniţiativă, iar cel care organizează activitatea, tot el răspunde de sljma desfăşurare a acesteia nici el o coordonează, după care îşi va informa colegii, mai exact, pe diriginţii de la clasele paralele - spune doamna Silvia Bumbac, consilier educativ în cadrul Şcolii generale “Mihail Sadoveanu" întorsura Buzăului. În urma discuţiilor purtate de aceste cadre didactice pe tema respectivă şi despre activitatea organizată se trag concluzii cu privire la eficienţa acţiunii şi, eventual, necesitatea organizării ei şi în anul următor sau cu alte ocazii.” în ultima zi a “Săptămânii educaţiei globale" a avut loc o discuţie panel pe tema “Modalităţi de rezolvare a conflictelor, la care au participat elevii claselor a V-a. Dezbaterile desfăşurate în cadrul acestei acţiuni au pornit tot de la un studiu de caz şi s-a urmărit ca rezolvarea conflictului, fie el de amploare sau nu, să se realizeze pe cale paşnică. La desfăşurarea acestei activităţi s-au implicat diriginţii a trei clase de-a VlI-a, şi anume doamnele Doina Pătrunjel şi Silvia Bumbac şi domnul Vasile Bumbac. Toate aceste activităţi desfăşurate în cadrul “Săptămânii educaţiei globale” au fost coordonate de către consilierul educativ al şcolii, respectiv doamna Silvia Bumbac, însă dumneaei a ţinut seama de părerile şi opţiunile cadrelor didactice privind luarea deciziilor necesare organizării acestor acţiuni, aşa încât nu numai răspunderile, ci şi meritele revin tuturor. Vasilica CIOBANU Şi Mihai Viteazul ar fi fost mândru... Manifestările prilejuite de aniversarea momentului primei Uniri realizate sub conducerea marelui, voevod Mihai Viteazul au debutat duminică la grupul statuar din Sfântu Gheorghe închinat eroului. Organizată excelent de fundaţia care-i poartă numele, sărbătoarea, căci aceasta a fost, a adus în jurul statuii 300 de români dornici să-l omagieze pe cel ce a dat un sens real - chiar dacă pentru scurt timp - idealului de unitate a tuturor celor de-un neam. Cinstea evocării ilustrului voevod i-a revenit prof. Valentin Botea de la Universitatea Transilvania din Braşov, care a evidenţiat meritele excepţionale pe plan intern, dar şi internaţional, ale lui Mihai. A urmat un program artistic de reală valoare susţinut de coruri, solişti şi dansatori din Sfântu Gheorghe şi întorsura Buzăului, o impresie excelentă lăsând formaţia artistică a Casei de cultură din oraşul de la poalele Ciucaşului. Programul zilei a fost încheiat de sesiunea de comunicări “Mihai Viteazul în cultura română şi universală”. 4 kCA JUDE TEAMA COVASNA SFÂNTU GHEORGHE r.n. 351 608; 316 577 O acţiune de anvergură naţională ce a debutat zilele acestea şi în judeţul nostru. Siguranţa produselor alimentare în şcoli Toamna se numără...rezultatele Din această toamnă aproape un milion de elevi din clasele IIV din întreaga ţară are posibilitatea de a învăţa la clasă şi despre siguranţa produselor alimentare şi igiena alimentară pe baza unui material special conceput pentru ei sub sigla SPA, adică “Siguranţa produselor alimentare”. S-a realizat un afiş educaţional sugestiv, ce va putea fi întâlnit în multe locuri publice, la avizierele unităţilor şcolare, în anumite magazine, un prim pas pentru dobândirea unor cunoştinţe alimentare. Deja s-au distribuit nu mai puţin de 65.000 de asemenea afişe, ce în zilele următoare se vor expune în locuri vizibile în fiecare clasă I-IV, precum şi pe culoarele şcolilor, astfel încât micii elevi să le poată privi, citi şi în final înţelege mesajul. Totul este explicit, uşor de înţeles, după cum ne-a precizat şeful OJPC Covasna, ing. Felician Limbean, colaboratorul nostru de o nouă iniţiativă salutară a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Ministerului Sănătăţii în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului a fost lansată în aceste zile în întreaga ţară sub genericul “Siguranţa produselor alimentare în şcoli”. Deşi nimănui nu-i este indiferentă calitatea mărfurilor pe care le cumpără şi apoi le consumă, valabilitatea termenelor de garanţie, felul ingredientelor utilizate, numărul şi genul “e”-urilor conţinute, cu atât mai important este să fie prevenită orice îmbolnăvire în rândul micilor consumatori. De aceea ei trebuie să fie mai întâi informaţi de acasă, de pe băncile şcolii primare despre o seamă de cunoştinţe elementare legate de subiectul în cauză pentru a să se proteja singuri, iar în timp educaţia lor sanitară să se dezvolte armonios. specialitate, important este ca acţiunea de anvergură naţională să demareze în bune condiţiuni. Sunt vizaţi în mod direct şcolarii din clasele mici Programul are ca ţintă toţi elevii, dar sunt vizaţi mai ales şcolarii mici care vor afla cele mai importante reguli legate de felul în care trebuie să aleagă şi consume anumite produse alimentare alături de un personaj prietenos, ce le oferă sfaturi despre igiena alimentară. Deşi elevii sunt la o vârstă fragedă şi părinţii se ocupă îndeaproape de elimentaţia lor, este bine ca încă de pe acum copiii să citească eticheta produselor ce le consumă, să cunoscă chestiuni elementare, simple, dar extrem de utile despre modul în care alimentare se păstrează, cum se pregătesc şi se servesc. “Pătrunderea programului SPA în toate şcolile din România este o completare a eforturilor începute exact acum un an de către ANPC, alături de Ministerul Sănătăţii, strădanii menite să formeze consumatori de produse alimentare bine informaţi şi exigenţi”, precizează d-na Rovana Plumb, secretar de stat şi preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. De la iniţierea Programului s-au distribuit 40.000 de exemplare din ghidul informativ, o sută de mii de autocolante şi 200.000 de exemplare din pliantul “ABC-ul siguranţei produselor alimentare”. Există şi o pagină de internet la adresa www siguranta-alimentara. ro şi a început seria seminariilor itinerante cu tema “Siguranţa produselor alimentare pe traseul de la producător la consumator”. Aşadar, aveam de a face cu o acţiune de anvergură pe care ziarul nostru o va susţine în continuare. Horia C. DELIU knstSZEkI GYÖRGY ■:m m MEGypi könyvtár Grâul de panificaţie exceptat de la plata taxelor vamale Potrivit prevederilor unei hotărâri adoptată recent de guvern, până la 31 decembrie 2003, grâul de panificaţie din import este exceptat de la plata taxelor vamale, eliminându-se astfel avizele şi licenţele pentru import. Ilie Sârbu, ministrul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, a declarat că: “Această măsură s-a impus pentru fluidizarea aprovizionării cu grâu a limităţiior de morărit din ţară, astfel încât preţul pâinii să nu crească artificial. Totodată, oferim agenţilor economici din morărit şi panificaţie condiţiile necesare aprovizionării cu grâu la preţuri mai scăzute, eliminându-se scumpirile cauzate de posibila creştere pe piaţa internaţională.” Şi totuşi, în aceste zile, pâinea s-a scumpit din nou, cam cu 10 la sută. Cu siguranţă, creşterea tarifelor la energie electrică, gaz metan, combustibil lichizi est de vină, nicidecum...divină. Şi cum la aceste produse energetice preţurile cresc mereu, până când le vom “alinia” la cele din Uniunea Europeană - la salarii, nici vorbă de aliniere - pâinea noastră, cea de toate zilele, alte produsealimentare de bază, utilităţile şi serviciile neor costa tot mai mult. Aşa că, bani să fie, că de preţuri majorate nu ducem şi nu vom duce lipsa . (A. GOLCIU) ------------------------------------------------------- BBC: I Iliescu nu are ce le reproşa lui Puwak, Beuran şi Mihăilescu Preşedintele Ion Iliescu a declarat, într-un interviu acordat în exclusivitate secţiei române a BBC World Service, că miniştrilor care au demisionat din guvernul Năstase nu li se poate reproşa nimic şi că aceştia au demisionat pentru “ca ancheta să meargă nestingherită”. Ion Iliescu a declarat că “doamna Puwak este un om de o corectitudine personală exemplară” şi că aceasta “a consimţit să nu mai fie în echipa guvernamentală” pentru a se putea finaliza cercetările privind neregulile semnalate în acordarea unor fonduri UE soţului şi fiului acesteia, conform unui material inserat, sîmbătă, pe site-ul postului britanic de radio, în privinţa fostului ministru al Sănătăţii, Mircea Beuran, preşedintele României a declarat BBC că “nu i se poate reproşa omului că este corupt, dimpotrivă este considerat un om de o mare corectitudine şi un bun profesionist”. Ion Iliescu nu a considerat ca fiind excesiv de grav faptul că Mircea Beuran a plagiat mai multe lucrări internaţionale de medicină. Despre fostul secretar general al guvernului, Şerban Mihăilescu, preşedintele a comentat, în interviul acordat BBC, că “în cadrul secretariatului au fost două cazuri de funcţionari care au luat bani şi Şerban Mihăilescu a considerat că poartă răspunderea pentru subordonaţii săi şi s-a retras din guvern”. Preşedintele Iliescu a adăugat că “acesta a vrut să fie un semnal că suntem hotărâţi să nu lăsăm nesancţionate nici un fel de situaţii”, conform BBC. Ministrul Integrării Europene, Hildegard Puwak, cel al Sănătăţii, Mircea Beuran, şi ministrul coordonator al SGG, Şerban Mihăilescu, au demisionat din Cabinet în luna octombrie. La acel moment, premierul Adrian Năstase a explicat că este vorba despre o decizie de “oportunitate" a Delegaţiei Permanente a PSD pentru a relansa activitatea Guvernului şi a încheia negocierile de aderare la Uniunea Europeană în 2004. Luni 3 noiembrie 2003 2500 lei — Esenţa mişcării — PNL respinge regionalizarea pe criterii etnice PNL se pronunţă ferm împotriva oricăror încercări de regionalizare a României pe criterii etnice, iar proiectul de autonomizare a Ţinutului Secuiesc nu va avea acordul partidului, se arată într-o rezoluţie adoptată, sîmbătă, în Delegaţia Permanentă (DP) a formaţiunii liberale. Preşedintele liberal, Theodor Stolojan, a declarat, după şedinţa DP, că, în opinia liberalilor, promovarea unor idei radical-autonomiste, pe un fundament exclusiv etnic, reprezintă un atentat la litera şi spiritul Constituţiei. “PNL invită pe toţi promotorii acestor idei să înceteze orice acţiune de natură a-i plasa în afara legilor în vigoare, pe teritoriul României", a mai spus Stolojan. Referitor la regionalizare, liberalii consideră că această idee este agreată în UE pentru că ea creează un cadru propice punerii în practică a principiului coeziunii socio-economice. “Acest proces este însă unul de durată și nu poate fi realizat la o simplă comandă politică”, a completat Stolojan. El a spus că, pentru România, prima etapă a procesului de regionalizare este descentralizarea instituţională, economică şi socială. “Fără aceste fundamente, regionalizare rămîne un cuvînt lipsit de conţinut şi o sursă de conflicte între provinciile istorice”, a subliniat liderul PNL. PNL acuză Guvernul că pînă acum nu a organizat o dezbatere reală, la r..el politic, despre regionalizare. “Noi ne pronunţăm pentru abordarea in manieră europeană a acestei probleme şi condamnăm folosirea, de către PSD, a acestei teme, în scop electoral", a conchis Stolojan. Recent, membrii Consiliului Naţional al Secuilor (CNS) au adoptat o hotărîre legată de autoadministrarea scaunelor secuieşti şi de autonomia Ţinutului Secuiesc. In hotărîrea CNS se arată că autonomia nu lezează integritatea teritorială şi suveranitatea naţională a României, bazîndu-se pe dreptul la autodeterminare internă a comunităţilor dintr-un stat. PSD a emis un comunicat în care condamnă şi respinge constituirea unui aşa-zis Consiliu Naţional al Secuilor, proiectul de autonomie teritorială şi administrativă a “Ţinutului Secuiesc” reprezentînd o încălcare gravă a Constituţiei României. PSD a cerut autorităţilor publice competente să facă cercetările care se impun, potrivit legii, pentru a stabili în ce măsură această acţiune este de natură să atragă răspunderea penală şi să adopte măsuri, pentru scoaterea în afara legii a Consiliului Naţional al Secuilor. Preşedintele UDMR, Marko Bela, a apreciat că PSD şi alţi politicieni acordă o importanţă prea mare Consiliului Naţional al Secuilor şi, din acest motiv, “se dă apă la moară” PRM şi ultranaţionaliştilor. “Nu înţelegem de ce se dă o importanţă atît de mare acestei iniţiative care nu are nici un succes în rîndul maghiarimii”, a declarat, într-o conferinţă de presă, preşedintele UDMR, Marko Bela. Incident în timpul vizitei lui George W. Bush în Mississippi Un şofer a reuşit, sîmbătă, la Southaven, Mississippi, să treacă de mai multe bariere de securitate, înainte de a se izbi de unul dintre zidurile clădirii în care preşedintele George W. Bush participa la o reuniune electorală, relatează AFP. Şoferul a fost imobilizat de poliţie, care l-a urmărit pe durata tentativei de a pătrunde în clădirea situată în zona industrială. Nu s-au înregistrat explozii sau schimburi de focuri, iar viaţa preşedintelui nu a fost ameninţată în nici un moment. Şoferul, aflat la bordul unui vehicul vechi, a traversat parcarea, înainte de a pătrunde pe rampa de acces care ducea spre clădirea unde se afla președintele. Automobilul nu s-a putut încadra pe rampa de acces și a escaladat trotuarul, după care s-a izbit de peretele exterior. Potrivit televiziunii Fox News, şoferul era o femeie aflată într-o stare de agitaţie extremă. Aceasta a început să strige în momentul în care a fost arestată. Ziaristul de la Fox News, martor MERIDIANE ocular, a declarat că în maşină se mai aflau trei copii. Bush s-a deplasa la Southaven pentru a-l susţine pe candidatul republican Haley Barbour, un apropiat al Casei Albe, în vederea alegerilor pentru funcţia de guvernator, care vor avea loc marţi. Incidentul a durat mai puţin de 45 de secunde şi a avut loc sub ochii ziariştilor care-l însoţeau pe preşedinte.