Cuvântul Nou, noiembrie 2003 (Anul 14, nr. 3826-3849)

2003-11-25 / nr. 3845

Anul XIV Numărul 3845 8 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Marți 25 noiembrie 2003 3000 lei Căutând în coarnele afaceriştilor Gabriel FLORESCU Apropierea sărbătorilor de iarnă ar trebui să fie o perioadă de bucurie şi speranţă de mai bine. Există însă o categorie de persoane care numai la aşa ceva nu se gândesc, dimpotrivă, nu văd în apropierea Crăciunului şi a Anului Nou decât un nou prilej de a-şi umple taşca cu profituri cât mai mari. Drept urmare, cu lacrimi de crocodil umplândule ochii avizi de numărare a unor venituri cât mai consistente, aceştia dau năvala cu jalba-n proţap pentru a li se permite creşteri de preţ. Iar dacă nu, atunci le măresc cu de la sine putere. Pur şi simplu este de neînţeles cum nu se poate proteja populaţia în aceeaşi măsură în care s-a intervenit când grecii de la Romtelecom au vrut să majoreze taxele peste orice limită. Se vorbeşte deja despre noile preţuri la pâine şi carne, adică la alimentele de bază pentru români. Dacă prin alte părţi oamenii se hrănesc poate mai raţional, la noi aceste două sortimente rămân esenţiale, deci cine vrea să se îmbogăţească aici poate acţiona nestingherit. Ne aducem aminte cum în vară preţul cărnii “în viu” ajunsese la sume derizorii direct la producător, dar în piaţă afaceriştii nu lăsau nici un leu din preţurile iniţiale care le permiteau să obţină venituri mai mult decât frumoase. Atunci nu plângeau comercianţii de carne, nu vorbeau de economia de piaţă, ci se bucurau să înşele ţăranii ajunşi la ananghie din cauza secetei şi a lipsei nutreţurilor; nu aminteau nici măcar cu un sfert de gură că raportul euro-leu le era tot mai favorabil în atari condiţii. Acelaşi proces se întâmplă şi în cazul produselor de panificaţie: mai întâi s-a solicitat intervenţia statului pentru eliminarea taxelor vamale la grâu deoarece altfel trebuiau să-i “ardă” pe consumatori. Au primit aprobările de rigoare pentru a se îmbogăţi şi urmarea a fost aceea preconizată: pâinea s-a scumpit în ciuda tuturor promisiunilor. Acum, guvernul este constrâns să scoată grâu de la rezerva de stat pentru a încerca limitarea preţurilor. Cine va câştiga în urma acestei măsuri? Nu statul, nu consumatorul, nici producătorul de grâu, ci doar intermediarii şi procesatorii, restul vor pierde. Este clar pentru oricine că afaceriştii vor cumpăra la un preţ inferior de la rezerva de stat, dar vor vinde pâinea şi celelalte produse de panificaţie mai scump, aducând în discuţie acelaşi raport euro-leu care le este pe plac. înţelegem legile economiei de piaţă, faptul că nu se pot impune anumite preţuri’ a’e către stat, uai nîuî i'asared uomeiii’aiiiiiurifin domeniu să-şi facă de cap nu este permisibil. Practic, până acum sa cedat mereu presiunilor acestora fără ca în schimb cetăţeanul să beneficieze de preţuri acceptabile, ajungându-se la un “joc” într-un singur sens spre “moara” afaceriştilor. Iar aceştia nu se mai sinchisesc nici măcar să facă promisiuni în sensul îngheţării preţurilor, nu-i interesează (ba dimpotrivă! ) faptul că se apropie o perioadă de sărbători, ei îşi văd doar interesul imediat. Noi stimulente pentru ocuparea forţei de muncă Recent, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna a depus la A.N.O.F.M. programul de ocupare pentru anul viitor, program care vizează implicarea a 4500 de persoane în activitatea de ocupare, în ceea ce priveşte creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă, se preconizează ca în anul 2004 să se aibă în vedere două forme de creditare a întreprinderilor mici şi mijlocii, respectiv cu fonduri rambursabile şi cu fonduri nerambursabile. Aşadar, în bugetul A.J.O.F.M. Covasna vor apărea sume nerambursabile pentru creditare, dar acestea vor fi acordate numai în baza criteriilor stabilite anume printro hotărâre de guvern. Acordarea acestor credite nerambursabile presupune modificarea Legii nr. 76 privind șomajul, pentru că aceasta nu prevede utilizarea unor asemenea fonduri, în judeţul Covasna din cele 455 de locuri de muncă prevăzute a se crea în anul viitor, 150 de locuri de muncă vor fi asigurate prin această formă de creditare nerambursabilă. De asemenea, tot pentru anul viitor se intenţionează să se adopte unele măsuri privind stimularea ocupării persoanelor aflate în prag de pensionare. Stimularea ocupării acestor persoane se va realiza prin subvenţionarea salariilor respective, în baza unor convenţii încheiate de A.J.O.F.M. Covasna cu agenţii economici dispuşi să nu restructureze persoane care mai au trei ani până la pensie sau care angajează persoane înainte cu trei ani ca acestea să se pensioneze. Vasilica CIOBANU “Cupa” competiţiei interregionale de debate Sfântu Gheorghe 2003 a luat drumul Clujului în perioada 21-23 noiembrie 2003 la Colegiul Naţional “Mihai Viteazul" s-a desfăşurat programul “Competiţie interregională de dezbateri (debate)” având ca temă “Progresul economic este mai important decât protecţia mediului”. Acest program, al cărui profesor coordonator este doamna Gabriela Cucu, în acelaşi timp instructor atestat al clubului de dezbateri din cadrul Colegiului “Mihai Viteazul", s-a derulat în cadrul Asociaţiei de Tineret ECOU, care a obţinut finanţare de la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, prin Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna. La dezbaterile organizate în parteneriat cu ARDOR (Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică) au participat opt echipe de la cluburile de dezbateri ale unor licee de prestigiu din Cluj-Napoca - Liceul “Gheorghe Şincai”, Buzău - Liceul “B.P. Haşdeu” şi din judeţul nostru. Clubul de Debate al Colegiului Naţional “Mihai Viteazul" din Sfântu Gheorghe, gazda competiţiei interregionale de debate, s-a înfiinţat în martie 1995, fiind unul din cele mai vechi cluburi de dezbateri din ţară. Cu o activitate bogată - întâlniri săptămânale la “cercul de joi numeroase participări la concursuri locale, regionale, naţionale şi internaţionale, traininguri, workshopuri, dezbateri demonstrative cu diverse ocazii. Clubul de debate al unuia dintre cele mai prestigioase licee din judeţul Covasna se poate mândri cu rezultatele excepţionale obţinute la Tabăra Naţională de Dezbateri (locul II pe echipe în 1997; locul III pe echipe în 1998); Competiţia Regională de Dezbateri (locul I 1997-1998; locul II - 2003; locul III -2000); Cupa Adolescentului ( locul I ) - Buzău 2003; Tandem Open Cluj 2003 - locul II la începători şi locul III la avansaţi; Competiţia Internaţională de Debate de la Crnomelj (Slovenia) locul II în 2001; Tabăra Internaţională de Dezbateri de la Ljubljiana “ Youth Forum “ - iulie 2003. De asemenea, nu trebuie uitată eleva Cristina Vieru care a obţinut locul I cu echipa în turneul pe echipe mixate. Competiţia interregională care tocmai s-a încheiat a debutat sâmbătă, 22 noiembrie, pe tot parcursul zilei concurenţii participând la 3 runde de dezbateri preliminare pe tema “Progresul economic este mai important decât protecţia mediului", fiecare echipaj dând dovadă de o aprofundare a cunoştinţelor legate de tema dată şi un bun nivel al argumentelor, însă în final echipa de arbitri formată din doamna Marta Scridon, fost instructor de dezbateri la Grupul Şcolar Economy Administrativ, doamna Monica M mocanu, prof. instructor la liceul din Buzău, Liviu Kristály, absolvent al Colegiului Naţional “Mihai Viteazul" şi fost membru în clubul de debate al şcolii, precum şi trainerii internaţionali Ioana Cionca (Cluj) şi Beres Karoly (Sfântu Gheorghe) au decis ca “bătălia" finală să fie purtată între echipajele “Woman in Black" (Cluj) şi “Charlie’s Angels” (Sfântu Gheorghe). Aşadar, prima zi a dezbaterilor a avut un final interesant având în vedere concursul de discursuri improvizate unde membrii cluburilor prezente, lucrând pe cont propriu şi nu în echipă, şi-au demonstrat abilităţile în domeniul improvizaţiilor. Ei au tras un bileţel, iar pe tema extrasă, după un timp de gândire de 5 minute, au trebuit să prezinte un discurs de 3 minute. Având în vedere faptul că au avut ceva mai multă experienţă, primele trei locuri au fost ocupate de clujeni Nora Labo, George Crăstocea, Alex Cernea, dar la foarte mică diferenţă a urmat Victor Drăgan de la Colegiul “Mihai Viteazul”, fiind doar începător. A doua zi a competiţiei s-a axat pe finală care a avut ca temă “Debateul încurajează diletantismul” unde echipa din Cluj adică “Afirmatorii” au trebuit să aducă argumente puternice că într-adevăr debate-ul încurajează diletantismul (amatorismul), iar echipa din Sfântu Gheorghe adică “Negatorii” să vină cu propriile argumente contra poziţiei afirmatorilor. Pe bună dreptate clujenii în final au câştigat, arbitrii dându-le câştig de cauză. Aşadar, ocupanta locului I la competiţia interregională de dezbateri organizată la Sfântu Gheorghe este echipa din Cluj “Woman in Black", urmată de echipa din Sfântu Gheorghe “Charlie’s Angels”, efortul lor, talentul, abilităţile în comunicare fiindu-le răsplătite cu premii în cărţi, mape, reviste oferite cu sprijinul Asociaţiei “ECOU”. Evident că această competiţie nu a avut învinşi, fiecare echipaj şi membru al echipajelor având câte ceva de învăţat. Daniela ANDREI CASS Covasna admite că nu întotdeauna se acoperă comanda Spitalului Judeţean • Ghiţă Drăgoiu spune însă că acuzele privind lipsa medicamentelor pentru bolnavii de cancer nu sunt fondate In presa centrală de săptămâna trecută au apărut unele articole prin care se atrăgea atenţia asupra faptului că, în judeţul Covasna, bolnavii de cancer nu beneficiază de medicamente compensate, afirmaţie care ar fi aparţinut preşedintelui filialei Covasna a Asociaţiei Bolnavilor de Cancer şi Leucemie “HELP", Bajko Marta. Se pare, însă, că deşi nu merg lucrurile ca pe roate, toţi factorii implicaţi, inclusiv Rajko Marta, au dezminţit afirmaţia. Dacă preşedintele filialei Covasna a ABCL “HELP” a comunicat că “nu am făcut asemenea declaraţii presei. Declaraţia pe care am făcut-o a fost în legăturăcu medicamentele compensate şi gratuite, care sunt distribuite prin farmaciile cu circuit deschis”, directorul Spitalului Judeţean, dr. Albert István, împreună cu factorii responsabili din Compartimentul Oncologic, au arătat, printre altele, că “de la 1 octombrie 2003 nu au mai fost nici un fel de probleme în eliberarea acestor medicamente”, spunând, înainte probabil de a cunoaşte dezminţirea preşedintelui filialei ABCL “HELP”, şi ca sunt “nefondate şi tendenţiose afirmaţiile făcute de d-na Bajko Marta". Preşedintele-director general al Casei de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna, Ghiţă Drăgoiu, mea declarat: “Menţionez că lunar se livrează medicamente, prin programul naţional, la 280 de bolnavi în valoare medie de 1,4 milioane de lei, valoare care se regăseşte atât la începutul lunii, cât şi la sfârşitul ei, ca stoc în farmacia Spitalului Judeţean. E drept că pentru anumite luni nu se acoperă comanda spitalului (2,2 miliarde faţă de 1,9 miliarde), dar acest lucru se întâmplă din cauze obiective, cum ar fi lipsa licitaţiei pentru unele medicamente ori comanda exagerată.” în fine, mai adăugăm că, potrivit conducerii casei, pentru medicamentele specifice oncologice care n-au fost licitate; la nivel naţional s-a făcut pe baza solicitării responsabililor de subprogram contract cu farmacia Spitalului Judeţean, care prin licitaţie electronică procură aceste medicamente, în valoare de aproximativ 283 de milioane de lei pe lună. Alte medicamente antiemetice, antialgice, care sunt pe lista de medicamente gratuite se eliberează prin farraciile cu circuit deschis pe toată data lunii pe bază de reţete eliberate de medicii specialişti. Doru D. FELDIOREAN fîlmJO! fi: CA JUVfefOANĂ CQVfi SFÂNTU GESORGHE tel. 361 609; 315 577 S£PStS2EfFTGYÖRGY tn/iCfîy crț vo*?v\/r. Un fapt dovedit pe raza judeţului Covasna: Majoritatea “A.N.’’-urilor (infracţiuni cu autori necunoscuţi) sunt la scurtă vreme elucidate în extrem de bogata şi diversa cazuistică întâlnită în activitatea cadrelor Inspectoratului de Poliţie Covasna apar destul de des aşa-numitele “A.N.”uri, ceea ce înseamnă în limbajul de specialitate infracţiuni cu autori necunoscuţi, care ridică destule probleme organelor de anchetă. Majoritatea faptelor sunt furturi, înşelăciuni, alte acte reprobabile, dar care nu fac parte din fericire - dtin marea criminalitate: omoruri, violuri, lovituri cauzatoare de moarte etc. Este meritoriu că poliţiştii covăsneni reuşesc într-o proporţie crescută să dea destul de repede de făptuitori, iar atunci când se produc infracţiunile cu autori ce iniţial sunt neidentificaţi, graţie activităţilor specifice derulate, ei sunt identificaţi şi deferiţi organelor de justiţie. Un recent asemenea caz tipic sa desfăşurat pe raza muncipiului reşedinţă de judeţ, el fiindu-ne relatat de şeful Poliţiei Sfântu Gheorghe, comisar-şef Ioan Bodeanu. Totul a început de la reclamaţiile venite de la mai multe persoane în privinţa unor furturi de bunuri ce iniţial au figurat ca “A.N.”-uri. Mergându-se însă pe firul evenimentelor s-a reuşit identificarea unui grup de indivizi certaţi cu legea, conduşi de T. Levente, un tânăr de 26 de ani, domiciliat în Sfântu Gheorghe, cu antecedente penale care şi-a convins nişte acoliţi să săvârşească împreună mai multe escrocherii. Alături de el au acţionat C. Janos, 55 de ani, D.loan, 44 de ani, A. Lajos, 32 de ani, în intervalul octombrie - noiembrie a.c. acest grup reuşind câteva “tunuri” mai mici sau mai mari. Metoda era simplă şi se baza pe naivitatea şi buna credinţă a unor semeni, care după ce beau împreună cu noii “amici”, erau jefuiţi foarte uşor: unii de valută, telefonul mobil, sau de întreg portofelul cu acte. Aşa aveau să intre în posesia buletinului de identitate şi a unui carnet CEC, reuşind să scoată semnând în fals suma de cinci milioane de lei. Tupeu, nu glumă! Şi pentru că au văzut că le ţinea figura, izbutind ca prin diverse furturi să realizeze un prejudiciu cumulat de peste 35 de miloane de lei, gaşca lui T.Levente a prins curaj şi a pus la cale o lovitură şi mai dihai: ziua în amiaza mare au furat dintr-o cofetărie...casa de marcat (!) profitând de neatenţia personalului. Ăsta da tupeu! Graţie profesionalismului lucrătorilor Poliţiei municipale s-a izbutit din aproape în aproape să se dea de autorii furturilor şi înşelăciunilor menţionate, ei fiind cercetaţi pentru comiterea infracţiunilor de furt calificat, fals şi uz de fals, prejudiciul fiind recuperat în proporţie de 60 la sută. *** Dar aceste infracţiuni nu se puteau comite, după cum sublinia pe bună dreptate adjunctul inspectorului-şef, comisarul Silviu Stoenescu, dacă victimele nu se lăsau momite să bea împreună cu infractorii, dacă ar fi manifestat mai multă vigilenţă. E bine ca şi alţii să reţină aceste “mici” adevăruri. Horia C. DELIU Un lanţ de 9 mişmaşuri ZAPP în Zona Buzaielor începând cu primăvara anului viitor, operatorul de telefonie ZAPP va fi prezent şi în Zona Buzaielor. Aflăm, aşadar, de la domnul Gheorghe Baciu, primarul oraşului întorsura Buzăului, că pilonul principal pentru ZAPP va fi amplasat în vârful Predoiluţului, iar pilonul pentru captarea şi distribuirea semnalului va fi în Drumul Taberei, de fapt, aşa ,cum s-a procedat şi pentru Conex şi Orange. „Consideram, că folosirea şi a acestui operator de telefonie nu poate fi decât un avantaj pentru zona noastră fiindcă multe din serviciile pe care ZAPP le oferă sunt sub preţurile utilizate de Conex şi Orange" - precizează domnul Gheorghe Baciu. Terenul pe care vor fi amplasaţi pilonii respectivi se află în proprietatea Primăriei întorsura Buzăului, care şi-a dat deja acordul de principiu în acest scop. Vasilica CIOBANU Esenţa mişcării PNL şi PD vor depune un proiect comun de modificare a legilor electorale Parlamentarii PNL şi PD vor depune un proiect comun de modificare a legislaţiei electorale, iar principalele prevederi au în vedere eliminarea posibilităţilor de fraudare, a declarat, luni, întro conferinţă de presă, purtătorul de cuvînt al Alianţei, Călin Popescu Tăriceanu. Vicepreşedintele liberal a menţionat că proiectul va fi depus, miercuri, la Camera Deputaţilor şi va fi format dintr-un pachet de propuneri referitoare la modificarea legilor electorale. “Propunerile noastre se referă, în pricipal, la împiedicarea eventualelor fraude. Avem în vedere modificarea prevederilor referitoare la Autoritatea Electorală Permanentă, astfel încît acest organism să fie absolut independent. Mai propunem ca într-o localitate să voteze doar cei care locuiesc acolo şi doar în secţia unde sînt arondaţi”, a completat Tăriceanu. PNL şi PD mai solicită desfiinţarea listelor suplimentare şi separate de vot, folosirea urnelor mobile doar unde s-a formulat cerere scrisă, cu o zi înainte şi interzicerea folosirii logisticii administraţiei publice centrale şi locale în scop electoral. Liderul PNL a avertizat că liberalii şi democraţii “nu vor sta cu mîinile în sîn”, în cazul în care PSD va respinge propunerile Alianţei cu privire la modificarea legislaţiei electorale. Noul Guvern georgian va organiza alegeri prezidenţiale în scurt timp Noul Guvern de la Tbilisi a anunţat că va organiza alegeri prezidenţiale în cel mai scut timp şi va încerca să asigure stabilitatea ţării, după demisia lui Eduard Şevardnadze de la conducerea statului, transmite AFR Conform Constituţiei, noi alegeri prezidenţiale trebuie organizate în termen de 45 de zile de la demisia preşedintelui, noul Guvern de la Tbilissi intenţionînd să facă acest lucru cît mai repede. “Cred că este necesar să organizăm alegeri cît mai rapid posibil. Avem nevoie de stabilitate", a declarat preşedintele interimar al Georgiei, Nino Burdjanadze, care se va întîlni, luni, cu membrii Cabinetului. Opoziţia radicala, care a sprijinit mişcarea populară în ultimele trei săptămîni, ar putea avea de cîştigat în urma schimbărilor politice produse la Tbilissi. “Nu este o idee bună să devii preşedinte al Georgiei. Este o ţară cu probleme serioase”, declara, duminică seara, Nino Burdjanadze. în cazul în care Burdjanadze nu candidează pentru postul de şef al statului - atunci acest post ar putea fi ocupat de unul dintre ceilalţi lideri ai opoziţiei, Mihail Saakaşvili sau Zurab Ivania. Ivania a subliniat, luni, că în perioada imediat următoare este necesar să fie asigurată stablitatea puterii şi a statului. “Este esenţială asigurarea stabilităţii, iar miniştrii trebuie să prezinte un plan pentru a se evita destabilizarea Georgiei”, a adăugat el. în cursul nopţii, Mihail Saakaşvili a menţionat că preşedintele interimar nu are, conform Constituţiei, dreptul să dizolve Guvernul, adăugind că este posibil totuşi ca unii miniştri să îşi anunţe demisia. Conform postului de televiziune Rustavi 2, ministrul de Interne, Koba Nartcemaşvili, va renunţa la postul pe care îl ocupă. în acelaşi timp, guvernatorul regiunii Imeriti şi-a prezentat demisia. Liderul regiunii autonome Adjaria, Aslan Abaşidze, care nu este în relaţii bune cu actuala putere de la Tbilisi, a anunţat, luni, suspendarea curselor aeriene între Tbilissi şi Batumi, capitala Adjanei. Puterea de la Tbilisi trebuie să rezolve problema Parlamentului georgian, forul ales la 2 noiembrie fiind contestat din cauza numeroaselor fraude înregistrate în timpul scrutinului electoral, nereguli care au fost la baza mişcării populare care a dus la înlăturarea de la putere a lui Eduard Şevardnadze. O plîngere a fost depusă pentru a se obţine anularea alegerilor, însă nu se ştie cînd va examina Curtea Supremă această chestiune. MERIDIANE