Cuvântul Nou, decembrie 2003 (Anul 14, nr. 3850-3873)

2003-12-01 / nr. 3850

Anul XIV Nr. 3850 *x S.C. ELCO S.A. TÂRGU SECUIESC Angajează personal Pentru postul de derulare activităţi import Cerinţe: cunoaşterea limbii engleze la nivel de corespondenţă comercială şi conversaţie fluentă; cunoaşterea limbii germane este un avantaj; deprinderi de lucru pe calculator (Word, Excel) studii superioare (medii) în domeniul economic sau comercial vechime 3 ani în domeniu similar şi pentru postul de gestionar Cerineţ: - Vârsta minimă de 21 de ani - Studii medii - Cunoştinţe bune operare PV (Word, Excel) Vechime în domeniu de cel puţin 3 ani Cei interesaţi pot depune curriculum vitae şi scrisoare de aplicaţie la sediul societăţii, str.Fabricii nr.9, sau să transmită prin fax la nr.0267-360777. Termen limită de depunere a CV-urilor: 12 decembrie 2003. (1195) Instructor independent POPESCU EMANOIL anunţă începerea unui nou curs de conducători auto Categoria B, începând cu data de 1 decembrie 2003. înscrierile se pot face până la data de 10 decembrie 2003. Telefon 313630; 0744-857856. Posibilitate de plată în rate! (846) Sadlariu fix -+- sc.stelefon 0724-865.900. (1179) MICA PUBLICITATE VÂNZĂRI VÂND canapea,două fotolii+măsuță (culoarea natur), stare perfectă. Telefon 313468, 0745-147448.______________ VÂND plug și remorcă( 5 tone). Telefon: 342243, 0744-231412. OFERTĂ DE LUCRU Ofertă de lucru în: Germania, Italia, Spania, Ungaria, Cipru, salarizare: 600- 1500 EURO, cazare și masă asigurat, transport gratuit la unele firme. Telefon: 0265-254132, 0265-254768, 0265- 246049, e-mail: fehertrans@interware.hu, str. Cutezanței, bl.15, ap.1 Târgu Mureș. (1099)_______ Tricolorul a reapărut pe „1 Decembrie“ • Sfântu Gheorghe e în rând cu ţara Pentru primarul Albert Almos, noaptea din ajunul Zilei Naţionale a României a fost, se pare, un sfetnic bun. Cu toate că la sfârşitul săptămânii trecute manifestările dedicate acestui eveniment erau în toi, pe bulevardul 1 Decembrie din Sfântu Gheorghe doar semaforul era tricolor. Totuşi, în dimineaţa zile de Sfântul Andrei, aproape toţii stâlpii de pe această stradă erau îmodobiţi cu drapele naţionale noi-nouţe. Se pare că liderul judeţean al UDMR a ascultat şi de sfatul preşedintelui Marko Bela, care a declarat la sfârşitul săptămânii trecute, în cadrul unei conferinţe de presă, că maghiarii trebuie să cinstească Ziua Naţională a României ca şi cetăţeni ai acestei ţări, chiar dacă au o percepţie diferită în ceea ce priveşte semnificaţia acestei zile. Liderul Uniunii a afirmat că „maghiarii au o alta percepţie privind ziua de 1 Decembrie pentru că, la 1918, maghiarii ardeleni şiau pierdut statalitatea, iar romanii de aici şi-au dobândito”. Marko Bela a ţinut să precizeze că, în legătură cu 1 Decembrie, există o diferenţă de abordare din partea maghiarilor şi sentimentele lor nu pot fi identice, dar că „ maghiarii şi românii trebuie să-şi respecte reciproc momentele importante din istorie şi figurile istorice marcante". Un alt motiv care l-a determinat pe edilul şef să-şi calce pe orgoliu şi să decoreze aşa cum se cuvine cel mai important bulevard al municipiului este şi frica de o nouă amendă. Prefectul Horia Grama a declarat zilele trecute că, deşi nu-şi doreşte, primarul Albert Almos va fi din nou amendat în cazul în care prevederile legale privind arborarea însemnelor naţionale nu vor fi respectate. Astfel, de Ziua Naţională a României, şi municipiul Sfântu Gheorghe este pregătit de sărbătoare, cu o singură excepţie - Piaţa „Mihai Viteazul“, care, cu exepţia zonei din apropierea grupului statuar arată execrabil. Primăria, instituţia vinovată de acest peisaj selenar îşi motivează incompetenţa spunând că nu are bani, în ajutorul acesteia a venit Prefectura, care a întocmit un proiect de hotărâre pentru finanţarea lucrărilor de reabilitare, fiind trimis la Guvern prin fostul ministru al administraţiei publice, Octav Cozmâncă. Din păcate, actul respectiv zace şi acum printr-un birou. Conform unui deviz estimativ, lucrările de reabilitare a Pieţei „Mihai Viteazul“ costă în jur de şase miliarde de lei. Razvan CONDREA Răspunsul prefectului judeţului Covasna, Horia Grama, adresat domnului preşedinte al U.D.M.R., Marko Bela Urmare luării la cunoştinţă asupra criticilor exprimate de Dvs. în cadrul “Conferinţei aleşilor locali ai UDMR din Secuime”, desfăşurată la Miercurea Ciuc în data de 28 noiembrie, la adresa activităţii mele ca prefect al judeţului Covasna, ţin să precizez următoarele: toate demersurile întreprinse de mine în exercitarea funcţiei de prefect se încadrează în totalitate în prerogativele conferite prin lege; toate acţiunile mele converg spre urmărirea respectării legalităţii, transpunerea în practică a obiectivelor programului de guvernare şi întărirea autorităţii statului în judeţ consider că legile acestei ţări trebuie respectate pe tot cuprinsul ei, fără nici un fel de excepţii; judeţul Covasna este un judeţ al României şi nu poate fi vorba de unităţi de măsură diferite în respectarea legii reamintesc cu respect Domnului Prehédipte că nu „prefectul hotăraşte ce se întâmplă într-un judeţ”; principalele hotărâri sunt luate de autorităţile locale. Prefectul verifică legalitatea actelor emise de acestea,urmând ca instanţele să se pronunţe asupra legalităţii sau nelegalităţii lor ; menţionez însă că toate cauzele privind acte administrative atacate de Prefectură în instanţa de contencios administrativ ca fiind nelegale au fost câştigate în instanţă de către instituţia noastră totodată, după cum ştim cu toţii, judeţul Covasna nu este un „judeţ secuiesc”, ci un judeţ românesc, în care populaţia numeric majoritară este de etnie maghiară îl rog pe Domnul Preşedinte ca, lăsând deoparte interpretarea tendenţioasă conferită de domniasa activităţii mele ca prefect, să precizeze, foarte concret, care anume acţiuni ale Prefecturii Covasna pot fi catalogate ca fiind „antimaghiare”. Constat cu părere de rău, vorbitule Preşedinte Marko Bela, că discursul domniei voastre, nu face altceva decât să incite populaţia de etnie maghiară la atitudine ostilă,faţă de instituţia prefectului, ca reprezentant al Guvernului în judeţul Covasna. Ziua Mondială de luptă împotriva SIDA Ca în fiecare an data de 1 decembrie reprezintă un nou prilej de luptă împotriva virusului HIV, fiind declarată Zi Mondială de luptă împotriva SIDA. Filiala judeţeană de Cruce Roşie Covasna a organizat în perioada 24 noiembrie - 2 decembrie 2003 o serie de acţiuni, aşa după cum ne-a relatat d-na Balazs Maria Magdolna, director al instituţiei. Spicum dintre ele Programul antidiscriminare şi Programul de prevenire, care au ca scop reducerea discriminării persoanelor infectat cu teribiul virus al imunodeficienţei dobândite, ca şi prevenirea infectării cu hiv. Obiectivul principal l-a reprezentat informarea populaţiei cu privire la situaţia persoanelor seropozitive pentru generarea unui sentiment de solidaritate cu acesta, ca şi o bună informare cu privire la căile de transmitere a virusului amintit. (H.C.D.) Int S.A. Lămpi de birou cu consum redus de energie electrică Aceste produse pot fi achiziţionate în orice cantitate din magazinul societăţii din Târgu Secuiesc, str. Fabricii nr. 9. — Să descoperim Europa prin sport şi cultură în cadrul programului “Europa în şcoală” a Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar, Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna împreună cu Agenţia Teritorială a Taberelor şi Turismului Şcolar Covasna organizează pentru învăţământul preuniversitar un concurs internaţional pe tema “Să descoperim Europa prin sport şi cultură”. Pe baza acestei teme generale, cadrele didactice pot forma teme adaptate fiecărei tranşe de vârstă. Astfel vor fi 4 grupe de vârstă - copii şi elevi între 5-9 ani, elevi între 10- 13 ani, elevi între 14-16 ani şi elevi între 17-20 ani. Concursul se va desăfşura pentru două domenii: artistic unde participanţii vor trebui să realizeze lucrări artistice sub diverse forme - desene şi picturi cu dimensiuni cuprinse între 60/40 cm, fotografii, afişe, benzi desenate, colaje etc. literar - cu lucrări literare redactate în limba română, iar conţinutul să nu depăşească patru pagini dactilografiate. Concursurile vor avea următoarele etape:" octombriedecembrie 2003 la nivelul şcolii, 20 ianuarie-10 februarie 2004 la nivelul judeţului, 20-28 februarie 2004 la nivel naţional. Lucrările pentru etapa judeţeană se depun la ATTTS Covasna până la 20 ianuarie 2004. Laureaţii de la etapa judeţeană participă la faza naţională, iar laureaţii acestei ultime faze merg mai departe la faza internaţională ce se organizează în diferite ţări din Europa (pe categorii de vârstă). Pentru informaţii suplimentare vă puteţi adresa la ATTTS Covasna saula telefon 0267-312149, email: attiscv@freemail.hu D. ANDREI imon O-zone ar fi umplut un stadion în Sfântu Gheorghe, moldovenii de la O-zone au creat panică, extaz şi amărăciune. Deşi recitalul trupei lui „Picasso“ era programat la ora 20.00, sute de tineri s-au adunat în faţa sălii sporturilor încă de la asfinţit. Odată cu trecerea timpului puhoiul de adolescenţi care se îndreptau înspre cartierul Simeria a format în jurul locaţiei unde urma să se desfăşoare concertul o masă de vreo cinci mii de persoane, care aşteptau cu înfrigurare să vină O zone. Panica s-a declanşat în momentul în care uşile s-au deschis. Valurile de fani au dat năvală pentru a ocupa un loc cât mai aproape de idolii de peste Prut, în numai câteva minute sala sporturilor s-a umplut, şi din păcate, sute de tineri au rămas afară, înghesuiţi ca un ciorchine în faţa porţilor. Din cauza numărului mare de fani care nu au putut să intre la concert, misiunea jandarmilor s-a dovedit destul de dificilă, întrucât este greu să rămâi indiferent la rugăminţile şi lacrimile unor tineri dornici să-i vadă în carne şi oase pe cei trei moldoveni care au devenit staruri trimiţând un „SMS“. Spectacolul a durat o oră, iar atmosfera a fost electrizantă. Rázván CONDREA 85 de ani de la făurirea unităţii naţionale... (Urmare din pagina 1) ţării o nouă stemă care alături de simbolurile tradiţionale româneşti sau plasat în semnele domnitorului, în contextul marilor transformări din timpul primului război mondial şi pe fondul unor frământări sociale şi naţionale din Europa centrală şi de răsărit s-a realizat desăvârşirea unităţii statale în frontierele întregii naţiuni. Astfel că în virtutea dreptului fiecărei naţiuni de a hotărî asupra soartei sale, Basarabia, prin Hotărârea Sfatului Ţării din 27 martie 1918, de la Chişinău, Bucovina, prin Adunarea Constituantă din 27 octombrie 1918 şi prin Congresul general al Bucovinei din 28 noiembrie 1918 de la Cernăuţi, Transilvania şi Banatul, prin hotărârea Adunării Naţionale de la Alba -lulia din 1 decembrie 1918 au vota unirea necondiţionată cu Patria Mamă. Tratatele de pace din 1919- 1920 de la Versailles şi Trianon au consfinţit această hotărâre unanimă a românilor. Caracterul statului român unitar şi independent va fi reflectat cu acurateţe în noua stemă a României fixată prin legea din 23 iunie 1921, unde fiecare provincie românească care s-a unit este reprezentată prin simboluri de tradiţie: Scut albastru cu acvila cruciată de aur, încoronată cu ghiarele şi ciocul roşu, ţinând în ghiare un sceptru (care îl reprezintă pe Mihai Viteazul, aşa cum apare pe o frescă de la Alba -Iulia) şi o sabie (evocând personalitatea lui Ştefan cel Mare). Pe pieptul acvilei , scut sfertuit cu visiţiune, având în cartierul prim, pe albastru, acvila cruciată de aur însoţită de un soare şi de o semilună din acelaşi metal (Ţara Românească); în cartierul doi, pe roşu, un cap de bour negru cu stea de aur între coarne, fricat de o roză şi de o semilună de aceeaşi cromatică (Moldova); în cartierul trei, pe roşu , un leu de aur rampant, trecând pe un pod(ce aminteşte de construcţia înălţată la începutul sec.I de Apolodor din Damasc) din acelaşi metal peste valuri naturale (Oltenia şi Banatul); în cartierul patru, scut tăiat de un brâu îngust roşu cuprinzând în partea superioară pe azur, o acvilă ieşindă flancată de un soare şi de o semilună, iar în câmpul inferior, pe aur, şapte turnuri roşii dispuse 4 în partea superioară şi 3 în partea inferioară (Transilvania), în visiţiune, pe azur, doi delfini afrontaţi de aur (regiunea maritimă a ţării). Peste tot armele casei de Hohenzollern , scut scartelat cuprinzând în 1 şi 3-argint, iar în 2 şi 4-negru. Scutul timbrat de coroana de oţel a României(confecţionnată dintr-un tun capturat la Plevna în 1877), are ca sprijinitori doi lei afrontaţi (amintind unirea înfăptuită de Mihai Viteazul), în partea inferioară -colanul ordinului Carol I cea mai înaltă decoraţie românească şi deviza „NIHIl’siNE DEO”(W/A4/C FĂRĂ DUMNEZEU). Noua stemă a României, adoptată în septembrie 1992, are la bază compoziția României Mari alcătuită în 1921, individualizând astfel poporul român în devenirea sa istorică și desemnând totodată România dincolo de hotarele țării. S.C. BIBCO S.A. BIBORTENI I REPREZENTANTA SFÂNTU GHEORGHE 9 Tel/fax: 0267 - 351502 Vă aşteaptă la sediul situat în str. Kos Karoly nr.4 pentru a vă oferi promoţia de extrasezon pentru firmele şi clienţii fideii produselor Bibco. Cumpăraţi 10 baxuri de Apă minerală Aqua-Viva sau Aqua- Magnesia la 21 - se oferă GRATUIT un bax de Apă minerală Aqua-Viva, Aqua-Magnesia la 1,51. Cumpăraţi 10 baxuri de Băuturi răcoritoare Bibco la 21 - se oferă GRATUIT un bax din noul produs Bibco Lămâie la 21. Comenzi se primesc la sediul reprezentanței sau la telefon fax 0267-351502. Social - Politics Condiţiilor meteo sunt înşelătoare Se pare că zilele acestea care au un caracter cu totul special, deoarece sărbătorim 1 Decembrie, Ziua Naţională a României, vor fi capricioase, cu unele precipitaţii slabe, deci se impune atenţie la carosabil. Dimineaţa şi seara poate apărea ceaţa, fenomen meteo extrem de periculos ce creează mari necazuri participanţilor la trafic. Existând trei zile libere este de presupus că apar creşteri ale valorilor de trafic, mai gros în oraşe, dar şi în zonele limitrofe, ca şi pe arterele de legătură ce sunt tranzitate de sute de maşini. Pe principalele artere ce străbat judeţul Covasna, respectiv Drumurile Naţionale 10, 11 şi 12 nu s-au mai produs în intervalul precedent accidente, dar asta nu înseamnă că lucrătorii Poliţiei Rutiere Covasna nu se vor afla din nou în dispozitiv. Patrulări auto pe principalele artere s-au executat şi se vor executa noi patrulări ale vehiculelor Poliţiei Rutiere pe şosele principale, în localităţi urbane, acţionându-se preventiv şi încercându-se menţinerea stări de calm şi linişte. Alături de agenţii rutieri se vor afla la datorie în aceste zile libere şi lucrătorii de la Posturile comunale de Poliţie, jandarmii dând şi ei o mână de ajutor la păstrarea climatului de ordine şi disciplină. Aparatele radar vor lucra în două şi trei schimburi, pe anumite zone în sistem “cascadă", făcându-se totul ca, participanţii la trafic să respecte prevederile OUG 195/2002. Număr record de acţiuni preventive în sâptămâna pe care am încheiat-o s-au produs 16 accidente uşoare, de genul tamponărilor, pagubele materiale nefiind prea mari, cifra fiind sensibil egală cu cea de săptămâna trecută. în schimb, nu a fost nici un accident grav, aşa că se speră la revenirea unui interval din nou calm, cum a fost acum trei săptămîni. Conducerea Poliţiei Rutiere Covasna ne-a informat că lucrătorii serviciului au efectuat zilele trecute un număr record de acţiuni preventive - 75- in urma controalelor aplicându-se 1039 de sancţiuni contravenţionale, valoarea lor fiind de aproape 250 milioane de lei. Aşadar, recorduri (nedorite, din păcate) pe toată linia, de regulă numărul sancţiunilor variind între, 750 - 800 pe săptămână, de data aceasta depăşindu-se mici întrebări justificate Oare ce s-a întâmplat, apropo de situaţia prezentată mai înainte? A sporit foarte mult exigenţa lucrătorilor de Poliţie sau au crescut în progresie geometrică abaterile, încălcările legii circulaţiei. Adevărul se află, precis, undeva la mijloc, ca de fiecare dată. Cifrele tot mai mari din ultimul timp demonstrează că mai există destui participanţi la trafic care ignoră prevederile OUG 195/2002, nerealizând la ce riscuri se expun. Să mai spunem că s-a urmărit, totodată, o abatere ce se înregistrează tot mai frecvent, legată de necuplarea centurii de siguranţă în timpul şofatului: 130 de cazuri - dublu faţă de intervalul anterior - Ca şi consumul de alcool, 14 şoferi fiind depistaţi băuţi la volan. Cam mult.... Rubrică realizată de Horia C. DELIU - v iF-TjT* * t - TV. ©■« f-t în siguranţă Pentru că şi în zilele următoare timpul se anunţă relativ acceptabil pentru această perioada, fiind pe timpul nopţii şi dimineţii scăderi mai importante de temperatură, Poliţia Rutieră va acţiona preventiv în scopul disciplinizării participanţilor la trafic, sfătuindu-i pe cei care doresc să facă deplasări mai lungi sâ-şi ia măsurile de prevedere, să nu parcurgă distanţe lungi care îi pot obosi, ducând la aţipirea la volan. Agenţii de circulaţie din judeţul Covasna vor acţiona azi şi mâine pentru supravegherea traficului în zonele urbane, dar şi pe raza unor localităţi rurale, prezenţa în stradă a echipajelor făcându-se simţită în porţiunile de drum cu risc mare de accidente, numai în ultimele trei zile fiind amendaţi 54 de şoferi pentru diferite abateri. (H.C.D.) Radarele vor lucra în două şi trei schimburi Din dorinţa de a tempera apetitul de viteză al unor conducători auto, care nu ţin cont de prevederile OUG 195/2002 şi apasă prea tare acceleraţia, aparatele radar vor lucra în două schimburi şi vor fi plasate pe principale artere rutiere, respectiv pe cele trei Drumuri Naţionale ce străbat judeţul ( D.N. 10, 11 şi 12), dar şi în unele localităţi cu riscuri mai mari de accidente, inclusiv la Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc şi în oraşul Întorsura Buzăului., în zilele libere 73 de conducători auto au fost opriţi şi amendaţi pe raza judeţului nostru, mai ales cei aflaţi în tranzit creând probleme din acest punct de vedere. (H.C.D.)