Cuvântul Nou, februarie 2004 (Anul 15, nr. 3898-3921)

2004-02-02 / nr. 3898

Nimic nou sub soare Gabriel FLORESCU Un corespondent din Intorsura Buzăului, Nicolae Boriceanu, îşi exprimă nedumerirea privind diferitele cazuri din judeţ prin care se încearcă eliminarea elementului românesc din administraţie, din societăţi şi instituţii. Contrarierea unui cetăţean din zona în care românii sunt majoritari este explicabilă dat fiind că în Buzate asemenea discriminări sunt de neconceput. “Adică cum să se condiţioneze angajarea într-un post de cunoaşterea limbii maghiare? Asta înseamnă că eu, cetăţean român, nu am ce căuta acolo pentru că nu ştiu ungureşte?” Îşi exprimă nedumerirea cititorul nostru întrebându-ne ce lege permite acest lucru. Există o singură lege scrisă care se referă, indirect, la folosirea limbii minorităţilor - este vorba despre cea a administraţiei publice locale, în care se specifică faptul că în unele locuri este recomandabil să existe şi funcţionari care să cunoască limbile minorităţilor pentru a veni în sprijinul celor care nu cunosc bine limba română şi mult mai multe nescrise, între care cele ale bunului simţ, ce ar impune evitarea unor astfel de situaţii discriminatorii. Practica pe care reprezentanţii cei mai radicali ai UDMR vor să o încetăţenească în judeţul Covasna nu este una nouă, inventată în ultimii ani. La fel s-a întâmplat multe secole de-a rândul, fiind vorba despre o adevărată politică de stat promovată de cei aflaţi la conducerea Transilvaniei, scopul final fiind acela al deznaţionalizării populaţiei româneşti majoritare în ciuda altor sforţări de a schimba structura etnică. S-au folosit în această idee tot felul de metode care mai de care mai perfide. Una a constat în sabotarea Bisericii ortodoxe prin privarea ei de fondurile necesare plăţii preoţilor, mai ales că nici comunităţile româneşti nu dispuneau de forţa economică necesară (faceţi comparaţie cu veniturile de care beneficiază astăzi prelaţii diferitelor confesiuni din partea statului român). Drept urmare, preoţii ortodocşi s-au împuţinat, iar cu prilejul diverselor evenimente (naştere, botez, înmormântare) erau chemaţi cei de altă confesiune, astfel încât încet-încet aceştia au preluat cu totul credincioşii români, în acest mod se explică, de pildă, şi faptul că astăzi sunt o mulţime de nume maghiare, dar care la origini erau clar româneşti (Bogdan, Urszuly, Raduly, Rusz, Berszany etc.) Deznaţionalizarea s-a promovat şi prin căsătoriile mixte, astfel încât în multe localităţi covăsnene nau mai rămas decât “urme” de români. Şcoala a reprezentat o altă modalitate de subjugare: lipsa unităţilor de învăţământ (faceţi comparaţie cu cererile mereu mai presante de înfiinţare de şcoli şi universităţi proprii numai etniei maghiare) determina frecventarea celor ungureşti, astfel încât limba maternă ajungea să devină una secundară. Ce să mai zicem despre obligativitatea învăţătorilor de a da întâi dovadă de sentimente ungureşti şi numai după aceea având acceptul de a preda în zonele româneşti. Deznaţionalizarea era apoi definitivată prin armată, unde, bineînţeles, se folosea o singură limbă, şi în administraţie. Aici covârşitoarea majoritate era formată din elementul maghiar, celelalte etnii ocupând numai accidental diferite funcţii. Spuneam mai sus că deznaţionalizarea a fost o adevărată politică de stat. Iată doar două fragmente din ceea ce s-a numit “Legea naţionalităţilor” din 1868, concepută de Deak Ferenc: “în Ungaria există o singură naţiune, una şi indivizibilă - naţiunea maghiară, din care fac parte toţi cetăţenii, indiferent de neam” iar întrebuinţarea altei limbi era permisă numai în limitele admise de “unitatea statului şi întrucât este necesar pentru posibilităţile practice ale guvernului şi ale administraţiei şi pentru uşurarea împărţirii justiţiei”. Acuma vă explicaţi, stimate corespondent, filiera pe care o au drept model anumiţi conducători judeţeni? De asemenea, este clar şi de ce UDMR nu a votat articolul 1 din Constituţie? h 1 Acţiuni punctuale de prevenţie şi sancţionare a unor disfuncţionalităţi pe linia menţinerii calităţii vieţii: „Acţionăm fără rabat când e vorba de protejarea sănătăţii oamenilor!” - O deviză după care se ghidează specialiştii Inspecţiei Sanitare de Stat Covasna - Una dintre instituţiile care veghează neabătut la menţinerea calităţii vieţii noastre de zi cu zi este Inspecţia Sanitară de Stat (ISS) din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică a judeţului Covasna, ai căror specialişti depun o asiduă activitate preventivă, dar şi de sancţionare atunci cînd descoperă anumite nereguli. Obiectivele spre care îşi focalizează în prezent activitatea personalul condus de d-na dr. Lavinia Drăgoiu, director executiv adjunct de medicină preventivă în cadrul DSP Covasna şi şef al ISS Covasna, sunt numeroase şi de larg interes civic. Sunt obiective asupra cărora s-au concentrat şi anul trecut angajaţii ISS şi ele vizează câteva direcţii importante, precum producţia, fabricarea, prelucrarea depozitarea, transportul, distribuţia şi comercializarea alimentelor, numai în această direcţie derulându-se în 2003 aproape 500 de acţiuni tematice de control. De fapt, în total s-au executat 1350 de verificări. Doleanţe vechi, pretenţii noi Din total, 485 au vizat punctual obiectivele arătate mai sus, aşadar e vorba de multe deplasări în teren şi sondaje, zicem noi, adică aproape două pe zi, dacă excludem zilele libere, iar la mărimea - de fapt...micimea ! - personalului instituţiei (numai şase angajaţi în loc de...nouă) trebuie subliniat efortul suplimentar depus. De altminteri, neocuparea schemei în totalitate constituie unul dintre ofurile mai vechi ale d-nei doctor Lavinia Drăgoiu, care a mai reiterat această doleanţă şi cu prilejul altor discuţii pe care le-am avut, dar a transmis-o în mai multe rânduri în ultimii doi ani forurilor competente. Se speră ca măcar anul acesta să se găsească o soluţie favorabilă în acest sens. Ar mai fi de adăugat, tot ca o necesitate imperioasă pentru buna desfăşurare a activităţii pe teren şi acoperirea mai eficientă a teritoriului arondat, adică dotarea ISS cu încă un mijloc de transport, în prezent existând doar o maşină. Calitatea apei şi a habitatului ■ la parametrii optimi Un alt grup de probleme ce se găsesc permanent în atenţia inspectorilor amintitei instituţii vizează menţinerea calităţii apei pentru consumul uman, a apei utilizate la alte activităţi pentru populaţie, inclusiv în scop de recreere, pe parcursul celor 12 luni din anul trecut fiind iniţiate şi duse la bun sfârşit 66 de verificări. Să mai adăugăm tot la acest capitol cele 48 de acţiuni de control pentru a se vedea modul în care sunt gestionate deşeurile lichide şi solide, în special, a celor cu potenţial periculos, care s-au încheiat cu rezultate destul de bune. Trebuie spus fără putinţa de tăgadă şi acest adevăr îl resimt toţi locuitorii judeţului, dar şi numeroşii turişti şi suferinzii veniţi din întreaga ţară, unii chiar de peste hotare la tratament şi recuperare, în mod expres în staţiunea balneară de interes naţional, Covasna, dar şi în celelalte mai mici, precum Bálványos, Malnaş, Vâlcele - pentru că există în zonă un climat sănătos, calitatea habitatului nu lasă de dorit, poluarea atinge un nivel redus, aşa încât se poate concluziona că trăim într-un mediu curat, sănătos. Cele 45 de verificări au întărit această concluzie, iar pe viitor trebuie ca acest capitol atât de important al activităţii întregii societăţi să se desfăşoare sub imperiul grijii deosebite faţă de păstrarea purităţii mediului ambiant, a protejării factorilor naturali: aer, apă, sol, materii prime. Dar despre noi observaţii din domeniu vom relata cu un alt prilej. Horia C. DELIU Anul XV Numărul 3898 4 pagini Luni 2 februarie 2004 2500 lei Cotidian social-politic al județului Covasna Demers pentru reprezentarea parlamentară a românilor din Covasna şi Harghita în cadrul ultimei conferinţe de presă, deputatul covăsnean Adrian Căşunean a anunţat că va propune un amendament la Legea electorală în ce priveşte atribuirea din oficiu a câte unui loc judeţelor Covasna şi Harghita în viitorul Parlament. Argumentarea ar fi următoarea: „Dacă o minoritate depăşeşte ponderea de 10% întrun judeţ şi n-a obţinut un mandat pentru Parlament, să primească din oficiu, peste numărul total de parlamentari, un loc." Amendamentul în acest sens va fi depus la Comisia parlamentară pentru modificarea legilor electorale, în opinia parlamentarului de Covasna, singura problemă ar putea-o constitui, în ideea de a nu mări exagerat numărul de deputaţi şi senatori, minoritatea maghiară, singura care depăşeşte în unele judeţe 10% din populaţie, însă aceasta este reprezentată în Parlament chiar şi de reprezentanţi ai unor judeţe unde sunt mai puţin de 10% maghiari. în sprijinul propunerii sale, Adrian Căşunean a prezentat situaţia parlamentarilor udemerişti din judeţele Transilvaniei, Arad, la 10,7% populaţie maghiară sunt 1 deputat şi 1 senator; Alba - 5,4 %, nici un parlamentar; Bihor-25,9% cu 3 deputaţi şi un senator; Bistriţa - 5,9%, nici un parlamentar; Braşov - 8,7%, un deputat; Cluj - 7,4%, 2 deputaţi, 1 senator; Covasna-73,8%, 3 deputaţi, 2 senatori; Harghita - 84,6%, 5 deputați, 2 senatori; Hunedoara - 5,2%, un deputat; Maramureş - 9,1%, un deputat; Mureş - 39,3%, 4 deputați, 2 senatori; Satu Mare - 35,2%, 3 deputați, 2 senatori; Sălaj -23,1%, 1 deputat, 1 senator; Sibiu - 3,7%, nici un parlamentar; Timiş - 7,6%, un deputat. Oltul a mai făcut o victimă • Un copil şi-a găsit sfârşitul sub gheaţă Un copil din satul covăsnean Ghidfalău zace sub gheaţa care acoperă râul Olt. Sâmbătă, Mocsei Romeo împreună cu un grup de prieteni se jucau pe malul Oltului în dreptul localităţii Ghidfalău. Fiindcă peste apă se formase un pod de gheaţă destul de gros, copiii au încercat să traverseze râul. Romeo a fost mai curajos, însă când a ajuns la câţiva metri de mal gheaţa s-a spart, iar tânărul de numai 13 ani a căzut în apă. Curentul l-a băgat sub crusta de gheaţă iar copilul nu a mai putut ieşi la suprafaţă. Până ieri, trupul tânărului nu fusese încă găsit. (R.C.) Se doreşte clarificarea problemelor ridicate de către composesori La emisiunea "Viaţa satului" de pe TVR 1, din 18 ianuarie a.c., au fost prezentate unele divergenţe iscate între o parte a membrilor Composesoratului “Valea Popii” şi Comisia locală a fondului funciar Sita Buzăului. Modul în care au fost prezentate unele aspecte care vizează situaţia din acest composesorat a provocat opinii contradictorii în rândul cetăţenilor comunei, dar şi reacţia primarului de aici, domnul Constantin Filofi, de a apela la forurile competente în vederea clarificării exacte a situaţiei de la "Valea Popii” şi prezentării reale a acesteia. "Sigur că pădurea nu s-a dat la toţi cetăţenii aşa cum au cerut-o pentru că la dosare au lipsit anumite documente şi nu s-a putut atesta proprietatea, iar din această cauză avem la ora actuală 7-8 procese pe rol, dar acestea nici nu sunt multe comparativ cu numărul mare de dosare soluţionate de comisia locală, respectiv 900 de dosare - spune Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a. Astăzi, la Sita Buzăului, situaţia de la “Valea Popii” este analizată de reprezentanţii Prefecturii judeţului „Afacerea laptele” - deocamdată, mai profitabilă pentru comercianţi, decât pentru producători şi procesatori Pe agenda primului simpozion al lăptarilor din judeţul Covasna, desfăşurat vineri, 30 ianuarie, a.c., în municipiul Sfântu Gheorghe, simpozion organizat de SC COVALACT SA Sfântu Gheorghe şi Asociaţia judeţeană a crescătorilor de taurine a fost inclusă şi negocierea preţurilor minime de achiziţie la lapte de vacă pentru sezoanele rece şi cald, între crescătorii de vaci care livrează apte şi conducerea acestei societăţi comerciale de prelucrare a laptelui. Firesc, această negociere a fost aşteptată cu mare interes de ambele părţi. COVALACT SA este, după cum am reţinut din prezentarea sa, făcută de domnul inginer Ioan Bălan, director general, cea mai importantă societate comercială de procesare a laptelui din judeţul nostru care, bunăoară, în anul trecut a achiziţionat lapte de la cam 5000 de producători din judeţele Covasna, Harghita şi Braşov, prelucrând aproape 60 la sută din producţia de lapte marfă a judeţului nostru. De aceea, se poate spune fără teama de a greşi, că preţurile stabilite în urma negocierii ce a avut loc sunt de referinţă pentru celelalte societăţi comerciale covăsnene din industria laptelui. _________________Aurel GOLCIU (Continuare în pagina a 3-a) ;NTU GHIc ORG :?,S1 609, 31. 5 . * GR C P La sesiunea de dezbateri „Dezvoltarea durabilă a turismului românesc”, Consiliul Judeţean asigură că va susţine renaşterea turismului covăsnean Consiliul Judeţean Covasna, în colaborare cu revista "Vacanţe & călătorii", a deschis duminică, 1 februarie, în sala albastră a Bibliotecii Judeţene Covasna din Sfântu Gheorghe, sesiunea de dezbateri “Dezvoltarea durabilă a turismului românesc- Potenţialul turistic al judeţului Covasna”. Au luat parte la acest eveniment Nicu Rădulescu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Rovana Plumb, preşedinte ANPC, Vasile Cepoi, secretar de stat la Ministerul Sănătăţii, autorităţi locale şi jurnalişti ai presei centrale şi locale. Problemele aduse în discuţie au fost cele ale situaţiei actuale a turismului covăsnean, fiind discutate atât realizările cât şi obiectivele imediat următoare, precum şi modalităţi de dezvoltare a acestei ramuri economice de importanţă majoră a judeţului nostru. Demeter Janos, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, a făcut o prezentare amplă a judeţului Covasna şi a obiectivelor sale turistice, recunoscând că până în '89 s-a investit cel mai mult în staţiunea Covasna, ceea ce a dus la involuţia turismului în restul judeţului nostru, lucrurile intrând totuşi pe făgaşul normal în ultimii ani, ultima dintre cele mai importante realizări fiind proiectul “Drumul apelor minerale", proiect realizat impreună cu judeţele Harghita şi Mureş. Dumnealui a subliniat că, deşi judeţul Covasna dispune de un patrimoniu şi potenţial turistic de mare valoare, acestea nu sunt exploatate la justa lor valoare, parcă neştiindu-se transforma activitatea turistică în principala activitate economică a acestui judeţ, turismul din judeţul Covasna având toate şansele să devină "un adevărat paradis turistic". Rovana Plumb, preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, a remarcat faptul că numărul unităţilor de turism ce se aliniază standardelor europene creşte de la an la an, cele din turismul covăsnean nefăcând nici ele excepţie, însă problema în privinţa serviciilor de cazare şi de alimentaţie publică în aceste unităţi este una prezentă, relevându-se faptul că personalul continuă să fie slab calificat ori, mai rău, necalificat, ceea ce duce la servicii de calitate îndoielnică. Consiliul Judeţean Covasna a ţinut să asigure, pe această cale, că-i va susţine pe toţi cei care vor să facă ceva pentru o adevărată renaştere a turismului covăsnean. Programul "Superlativele Turismului Românesc” a continuat cu deplasarea la Bálványos a invitaţilor şi decernarea premiilor pe 2003 ale revistei "Vacanţe & Călătorii” la Hotelul Best Western Bálványos, încheinduse luni, cu programul turistic "Drumul Apelor Minerale”. Monica VAJNA Popularitatea democratului John Kerry este în creștere Senatorul de Massachusetts John Kerry este candidatul democrat favorit în cursa pentru Casa Albă după victoria în alegerile primare din New Hampshire, în timp ce popularitatea lui George W. Bush a scăzut dramatic, se arată într-un sondaj publicat de ediţia online a revistei Newsweek. Sprijinul acordat de democraţi lui John Kerry a ajuns la 35-40 la sută, în timp ce Howard Dean beneficiază de 14 la sută din intenţiile de vot, iar senatorul John Edwards de doar 11 la sută. în prezent, 65 la sută dintre democraţii intervievaţi cred că John Kerry l-ar putea învinge pe George W. Bush la alegerile prezidenţiale din noiembrie. Kerry este principalul favorit (35 la sută din intenţiile de vot) la alegerile primare de marţi din South Carolina şi Oklahoma, fiind urmat de Howard Dean şi John Edwards, se arată în statistica realizată de Newsweek. Dacă alegerile s-ar desfăşura imediat, cursa pentru Casa Albă ar fi foarte strînsă, John Kerry (48 la sută) surclasîndu-l pe actualul preşedinte (46 la sută) în intenţiile de vot ale populaţiei, într-o confruntare cu George W. Bush, senatorul John Edwards ar obţine 44 la sută din sufragii faţă de 49 la sută pentru actualul preşedinte, în timp ce diferenţa dintre restul candidaţilor democraţi şi actualul lider de la Casa Albă este mai mare de zece procente. Conform sondajului Newsweek, rata de popularitate a preşedintelui Bush a scăzut la 49 la sută, aproape jumătate dintre persoanele intervivate (49 la sută) exprimîndu-şi dorinţa ca acesta să nu obţină un nou mandat la alegerile din toamnă. Sondajul a fost realizat, telefonic, de Princeton Survey Research Associates pe un eşantion reprezentativ de 1.259 adulţi, în perioada 29-30 ianuarie şi are o marjă de eroare de trei la sută. MERIDIANE ! Esenţa mişcării ş Senatul şi Camera Deputaţilor sunt convocate azi în sesiune ordinară Senatul şi Camera Deputaţilor sunt convocate, azi, în sesiune ordinară, penultima din această legislatură, urmînd ca în această zi să fie aleasă conducerea fiecărei Camere legislative, prin respectarea algoritmului parlamentar şi pe baza propunerilor formulate de către fiecare grup parlamentar. Cu excepţia funcţiei de preşedinte, toate celelalte funcţii din structura Birourilor Permanente, respectiv cele de vicepreşedinte, secretar şi chestor se aleg de către parlamentari, la începutul fiecărei sesiuni, în baza unei împărţiri a funcţiilor pe grupuri parlamentare, stabilită la începutul legislaturii. Printre posibilele modificări ale conducerii Senatului figurează şi preluarea unei funcţii de vicepreşedinte de către senatorul PD Radu Vasile, grupul parlamentar democrat, care deţine şi în această sesiune unul dintre posturile de vicepreşedinte, urmînd să-l propună pe Vasile în locul senatorului Ion Vela. în ceea ce priveşte procesul legislativ, Guvernul a înaintat Parlamentului o listă a priorităţilor pentru sesiunea ordinară din februarie-iunie 2004, care cuprinde în special legile necesare pregătirii integrării României în UE. Printre aceste legi, analizate şi la recenta întîlnire a conducerii PSD cu grupurile parlamentare, se află Statutul magistraţilor, organizarea judiciară, Codul penal, modificarea Codului de procedură civilă, Legea de garantare a depozitului în sistemul bancar. La rîndul lor, grupurile parlamentare ale opoziţiei îşi propun iniţierea unui număr important de iniţiative legislative, vizînd o serie de domenii. Senatorii PNL intenţionează să depună mai multe propuneri legislative cu privire la turism, falimentul societăţilor, administraţia publică locală şi Avocatul Poporului. Senatorul Norica Nicolai a menţionat că prima iniţiativă legislativă depusă de liberali va fi (Continuare în pagina a 2-a)