Cuvântul Nou, martie 2004 (Anul 15, nr. 3922-3948)

2004-03-01 / nr. 3922

Anul XV Numărul 3922 4 pagini Luni -1 martie 2004 2500 lei încăpăţânare de catâr Gabriel FLORESCU Când două persoane îţi spun că eşti beat, du-te la culcare glăsuieşte o veche butadă aplicabilă întru totul şi membrilor Consiliului Naţional Secuiesc, nişte persoane care neavând ce face, îşi fac de lucru şi se ambiţionează să construiască castele de nisip. Nu în Spania sau Sahara, ci în România. Deşi li s-a spus nu o dată şi nu de către o singură persoană că sunt “beţi”, ei continuă să persevereze pe un drum ce nu le va aduce nici un câştig. Săptămâna trecută, un grup de patru parlamentari aleşi pe listele UDMR au depus şi în numele altor doi colegi (Birtalan Ákos, Kovács Zoltán, Pécsi Ferenc, Szilagyi Zsolt, Toro T. Tibor şi Vekov Karoly) un proiect legislativ referitor la autonomia aşanumitului Ţinut secuiesc. Este un document aiuritor ce dezvăluie un anumit mod de gândire al semnatarilor pe care nici nu vrem să-l denumim. în plus, s-a adăugat şi o hartă care să demonstreze parlamentarilor români cât de “justă” este concepţia autorilor, cât de naiv-paranoic le merge mintea. Ce se vrea prin acest proiect? Simplu: să se rupă din suprafaţa ţării o “bucăţică” de 10.000 km pătraţi, unde să se înfiinţeze respectivul ţinut cu toate atributele unui bantustanat, inclusiv un fel de parlament propriu, o conducere autonomă - poate şi armată şi poliţie. De această regiune ar urma să aparţină 127 unităţi administrative - oraşe, comune, sate din cadrul judeţelor Covasna,Harghita şi Mureş. Nu în întregime, nu, zona Buzaielor din judeţul nostru şi nord-vestul judeţului Mureş nu vor avea această cinste. Unde vor fi alipite, nu se spune, deocamdată ele plutesc în aer. Ţinutul secuiesc ar urma să aibă o populaţie de 809.000 locuitori, nici mai mult, nici mai puţin, nu există posibilitatea ca cineva să plece sau să vină în zonă. Dintre aceştia, 612.000 sunt secui, iar 175.000 români. Să nu te apuce râsul? De unde atâţia secui, de vreme ce la recensământ nu s-au declarat ca atare; de asemenea, cine sunt aceşti români - nota bene, un sfert din populaţie - care n-au fost întrebaţi dacă vor sau nu să trăiască în acest ţinut, sunt nişte şerbi sau robi legaţi de moşie? Atât de aberante sunt ideile celor care au conceput proiectul legislativ încât până şi conducerea UDMR s-a simţit datoare să se... delimiteze conform mai vechilor uzanţe. S-a reproşat faptul că documentul prezintă serioase “scăpări” conceptuale, morale şi de conţinut, între care şi faptul că nu s-a cerut opinia nici măcar a organizaţiilor teritoriale ale UDMR. Ca atare, conducerea uniunii consideră că intenţia semnatarilor documentului nici nu este cu adevarat aceea de a obţine autonomia nu au asemenea tvizi, ci vor numai să fie ascultaţi, demonetizând însăşi ideea de autonomie, mai ales că nu conţine principii moderne, europene. Ei, aici au adus-o bine din condei, dar degeaba li s-a explicat separatiştilor inclusiv de oficialităţi ale Parlamentului Europei şi Consiliului Europei - unde vor să-şi trimită compunerile - că aceste organizaţii nu agreează astfel de regionalizări pe criterii etnice, ei o ţin pe-a lor, în faţa atâtor argumente logice şi de bun simţ, un om normal şiar regândi planul de bătaie, nu însă şi membrii Consiliului Naţional Secuiesc. Aceştia cred că simpla lor voinţă este de ajuns pentru a mişca hotare şi persoane, iar locuitorii anumitor ţinuturi sunt nişte piese ce nu gândesc, n-au idealuri şi nu se vor opune. Ei bine, este mai mult ca sigur că în Parlamentul României votul la respectivul proiect legislativ va semăna cu cel de la aderarea la NATO, nu va fi unanimitate, dar în proporţie de 99% parlamentarii vor da bile negre separatiştilor. Imediat ce vremea va permite. Lucrarea de la intersecţia Reci va fi demarată în urma celor câtorva discuţii purtate între toţi factorii implicaţi, discuţii purtate atât pe teren, la faţa locului, cât şi la sediul Consiliului judeţean, situaţia întortocheată de la intersecţia Reci a luat “calea cea bună”. Adică, de vreme ce "avem documentaţiile şi studiul de prefezabilitate”, după cum ne spunea vicepreşedintele CJ Covasna, Vajda Lajos, nu mai rămâne decât ca execuţia de amenajare a unui sens giratoriu, care să fluidizeze circulaţia rutieră la intersecţia şoselelor DN 11 şi DJ 121, să fie demarate în primăvara anului în curs, imediat ce timpul va permite acest lucru. Investiţia, în valoare de aproximativ 6,2 miliarde de lei, va fi asigurată de către cele trei staţii de benzinărie situate în intersecţie, existând, totuşi, şi posibilitatea ca o parte din fonduri să fie alocate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA. Indiferent cum vor sta lucrurile, majoritatea banilor vor proveni de la Luk Oil, societate a cărei staţie din intersecţia Reci, ultima ridicată aici, nu are încă autorizaţie de construcţie. “Interesul nostru este ca acest sens giratoriu să fie amenajat”, ne-a mai declarat “vicele” Vajda Jajos, care a lăsat să se înţeleagă că firma LukOil va trebui să se implice, financiar ,vorbind, mai mult decât restul factorilor, deoarece altfel nu va primi autorizaţia Consiliului judeţean Covasna. Dom D. FELDIOREAN Cotidian social-politic al județului Covasna Astăzi, între orele 7-9. Grevă de avertisment la CFR Angajaţii din toate ramurile Companiei Naţionale de Căi Ferate "CFR" SA se află astăzi, între orele 7-9, în grevă de avertisment. Greva ceferiştilor se datorează, în principal, nemulţumirii acestora vizavi de salariile mici, indexate în 2003 de două ori, însă nemajorate efectiv de vreme îndelungată. Federaţia Naţională a Sindicatelor din Transporturi “ELCATEL” a luat această decizie ca urmare a dorinţei Executivului de a majora salariile angajaţilor din căile ferate cu doar 3 la sută, în timp ce, fireşte, pretenţiile sindicaliştilor sunt... altele. Astfel, Federaţia “ELCATEL”, afiliată la Blocul Naţional Sindical, şi membru în Convenţia Sindicală Naţională a Transporturilor din România, a făcut câteva precizări privind participarea şi desfăşurarea acţiunilor greviste “având în vedere hotărârea membrilor de sindicat din activitatea de centralizare, telecomandă şi electrificare de continuare a conflictului de muncă declanşat”, dintre care amintim: greva de avertisment constituie o etapă legală şi obligatorie în derularea conflictului de muncă, de maxim două ore, cu încetarea totală a lucrului; pe timpul grevei de avertisment activitatea de întreţinere, revizie, măsurători, diagnoză şi intervenţii va înceta în totalitate, fără înscrierea în registrul SC a vreunei lucrări; excepţii pot fi doar în cazul calamităţilor, evenimentelor SC, incendiilor şi situaţiilor umanitare; încetarea voluntară a lucrului nu propune scoaterea din funcţie a echipamentelor şi nici înscrierea în registrele de SC a vreunei operaţii de întreţinere; salariaţii liber de serviciu se vor prezenta la unităţile de bază pentru sprijinirea derulării acţiunilor greviste; orice măsură de intimidare sau presiune din partea administraţiei va fi adusă la cunoştinţa conducerii Federaţiei pentru sesizarea organelor de cercetare penală împotriva celor vinovaţi; acţiunile greviste vor înceta atunci când reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative vor realiza acordul asupra revendicărilor proprii sau comune, în ce priveşte modificarea . ■ I salariilor pentru anul * 2004, sindicaliştii solicită o creştere a lefurilor cu 12 la sută până la 30 iunie şi, apoi, o nouă majorare cu 15 la sută începând cu data de 1 iulie. Călătorii de mâine dimineaţă trebuie să ştie că “încetarea totală a aerului” la CFR înseamnă inclusiv oprirea, vreme de două ceasuri,, a tuturor trenurilor din ţară, la ora 7, în prima staţie care urmează... în sfârşit, în cazul nesoluţionării revendicărilor sindicale ale ceferiştilor, va fi declanşată greva generală. Marius BRAŞOVEANU “Nu pot să dorm dacă nu am terminat ceea ce mi-am propus să fac în ziua respectivă” -Interviu cu Diana Şerban, elevă în clasa a Vlll-a la Şcoala Generală “Avram lancu” Voineşti-Covasna - Eşti una dintre cele mai bune eleve a Şcolii Generale “Avram lancu”. Ştim că la toate materiile ai note numai de 10, totuşi care sunt cele preferate? Ei, nu sunnt, numai de 10. Din când in când mai iau şi câte un 9, îmi place foarte mult matematica, dar în mod special chimia Ca dovadă este faptul că în acest an voi participa la olimpiada de chimie pe ţară care se va desfăşura la Iaşi în vacanţa de Paşti. Dar am mai fost la olimpiadele de matematică şi română, faza locală şi urmează să particip la faza judeţeană, împreună cu mine, la olimpiada de chimie fază naţională, va merge şi colegul meu de clasă Balogh Ungurean Daniel. Şi el are rezultate foarte bune. De asemenea, s-ar putea să particip şi la un concurs de limba franceză pe echipe, pentru că deocamdată noi, fiind încă în gimnaziu, nu putem merge la olimpiadele de limbi străine. Cam multe concursuri, olimpiade. Nu ţi se pare că este prea mult pentru posibilităţile tale? Efectiv cred că tot timpul tău liber îl dedici învăţatului pentru aceste competiţii şcolare. Cam aşa este dar deja nu mi se pare un efort deosebit. Am un anumit ritm de învăţat, îmi ştiu foarte bine programul de cum ajung acasă. Mă apuc imediat de făcut temele pentru a doua zi la şcoală, de învăţat ceea ce îmi ia cam 4 ore, în medie. Apoi trebuie să mă pregătesc pentru olimpiade. Iar acum cel mai important pentru mine este să trec de faza judeţeană la olimpiadele de matematică şi română, apoi mâ voi apuca de învăţat şi pentru chimie. Poate că altora li se pare exagerat dar reu chiar mă simt bine când, spre exemplu, fac exerciţii la matematică. Efectiv nici nu pot să dorm dacă nu am terminat ceea ce mi-am propus să fac în ziua respectivă. - Dar nu simţi nevoia de distracţie aşa cum sunt mulţi elevi de vârsta ta? - Şi dacă aş vrea să mă distrez nu aş avea unde. Deci, nu este vorba de timp, pentru că dacă vreau pot să-mi fac timp, în special în week-end. Dar unde te poţi distra în Covasna? Mă mai duc, dar foarte rar, la discotecă cu prietenele, colegii în rest.. Ar trebui să existe un loc numai pentru noi tinerii, mai ales cei de vârsta noastră. Mă simt bine şi atunci când mai vin prietenele mele în vizită, întodeauna găsim ce să facem. Mai ales ascultăm muzică. - Care sunt hobby-urile tale? - Muzica în primul rând. Chiar şi atunci când lucrez la matematică sau la chimie ascult muzică. Poate că este ciudat pentru foarte mulţi şi îşi pun întrebarea cum de pot învăţa cu muzică. Dar aşa sunt eu. îmi place să dansez, să mă plimb prin natură şi.... matematica. - Având în vedere rezultatele tale şi timpul pe care-l acorzi studiului ceilalţi colegi nu te consideră o tocilară? Nu te exclud din grupul lor? - Nici, când. Eu nu sunt tocilară şi nici ei nu mă consideră aşa, chiar dacă cea mai mare parte a timpului o dedic învăţatului. De obicei sunt foarte atentă la ore iar lecţia o ştiu deja din clasă aşa că acasă nu trebuie decât să repet sau să completez cunoştinţele acumulate la clasă. Sunt o fire foarte sociabilă, prietenoasă, glumesc mult. De cele mai multe ori se întâmplă ca în pauze eu să fiu cea care îi bine dispune pe colegi. Mă înţeleg foarte bine cu colegii mei. - Unde ai vrea să mergi mai departe la şcoală? - Poate că mulţi tind să creadă că ţinta este Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe. Nu! Liceul nostru din oraş ce are? Şi aici sunt profesori buni şi dacă eşti un elev silitor şi vrei cu adevărat să înveţi o poţi face în orice şcoală nu neapărat într-una de prestigiu. Chiar şi sora mea, care a învăţat la fel de bine ca mine a ales tot Grupul Şcolar “Körösi Csoma Sándor” iar rezultatele ei sunt în continuare la fel de bune. Deci şi eu rămân acasă, lângă părinţi că îmi este mai bine. Iar dorinţa mea pe mai departe este să urmez medicina la Cluj , îţi doresc multă baftă şi pe mai departe. Daniela ANDREI Meteahnă greu de contracarat. Alcoolul, un duşman redutabil al şoferilor - în ultimele zile 11 conducători auto au fost surprinşi conducând în stare de ebrietate O meteahnă gravă a unor şoferi o reprezintă consumul de alcool înainte de a porni la drum, în fiecare săptămână fiind depistaţi câţiva şoferi băuţi la volan, de aceea agenţii de circulaţie din cadrul Poliţiei Rutiere Covasna, ca şi poliţiştii de la Posturile din comune sunt, în continuare, în teren acţionând preventiv, încercând să-i identifice pe cei care comit asemenea imprudenţe periculoase, în ultimele zile II conducători auto au fost opriţi şi amendaţi pentru că au consumat alcool înainte de a porni la drum, număr dublu faţă de aceeaşi perioadă anterioară, ceea ce ne cam dă de gândit, ne-a informat inspector Marius Ivanov. Pentru prevenirea accidentelor de circulaţie, conducerea Poliţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, a organizat şi în acest week-end pe şoselele din judeţ ca şi în municipiile Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc, acţiuni pentru disciplinarea tuturor participanţilor la trafic. în vizor s-au aflat conducătorii auto „amici ai lui Bachus”, dar şi alte categorii, precum pietonii, bicicliştii şi căruţaşii, care mereu creează anumite obstacole în buna derulare a traficului. Iar dacă condiţiile meteo sunt potrivnice, cu polei şi carosabil umed, nu ne mirăm că apar atâtea tamponări ( 19 ) şi are evenimente neplăcute: accidente, derapaje, blocări de şosele, răsturnări şi aşa mai departe. Atenţie şi iar atenţie, stimaţi participanţi la trafic! Horia C. DELIU OANĂ COVAS eohghe 316 677 t Gyorgy fil Un inedit Mărţişor Continuând o frumoasă tradiţie instituită în ultimii ani de către conducerea Inspectoratului de Poliţie Covasna, astăzi de 1 Martie şoferiţele vor fi oprite în trafic de către agenţii de la circulaţie, dar nu pentru a fi... amendate, ci pentru a primi un dar mai aparte. Este vorba de un Mărţişor sub forma unei mici felicitări (foto), alături de care oamenii legii le vor adresa reprezentantelor sexului frumos aflate la volan urări de bine în prag de prrimăvară, cu recomandarea de a conduce atent, fără evenimente. Comisarul Ioan Huţanu, şeful Poliţiei Rutiere Covasna, a ţinut să evidenţieze modul corect şi prudent în care şofează terifeile în judeţul nostru - spre deosebire de unii bărbaţi - nici una nefiind depistată anul acesta că a depăşit viteza legală sau, şi mai rău, că a consumat băuturi alcoolice! Ne alăturăm demersurilor poliţiştilor şi le adresăm, la rândune, tuturor semenelor noastre, şoferiţe sau nu, cele mai bune frumoase, nobile de Mărţişor şi tot binele din lume! Horia C.DELIU Bucuria de a dărui Aş vrea să ne amintim împreună ce înseamnă luna în care tocmai am păşit, ce înseamnă mărţişorul, dincolo de orice semnificaţie materială şi aceste prime zile de primăvară... Mărţişorul a devenit deja o tradiţie, pentru fiecare dintre noi, fie că suntem femei sau bărbaţi. A devenit un alt prilej in care am învăţat bucuria de a dărui şi de a primi, una dintre puţinele ocazii întrn care valoarea materială nu ma este primordială, cea de suflet luându-i categoric locul. Şi dacă ne întoarcem puţin în timp, vom descoperi fiecare dintre noi fiorul primelor mărţişoare, dăruite şi primite, bărbaţilor revenindu-le plăcuta obligaţie de a dărui mamelor, iubitelor, prietenelor din viaţa lor, mărţişorul, simbolul primăverii... gingaş semn de preţuire al femeii. Mărţişoarele, aceste mici podoabe cu delicatul fir alb-roşusemnificaţie a sângelui (viaţa) şi al purităţii, dar şi a legăturii dintre viaţă şi moarte, răsucire a celor două culori ce semnifică atât o comuniune, o eternă îmbinare (cifra doi) - ne aduc primăvara în suflete. Monica V.DELEANU Dan loan Popescu, loan Rus şi loan Talpeş, viitorii miniştri de stat Premierul Adrian Năstase a anunţat, sîmbătă, la Snagov, că cei trei miniştri de stat vor fi Dan loan Popescu, loan Rus şi loan Talpeş. Potrivit şefului Executivului, Dan loan Popescu va răspunde de domeniul economic, loan Rus de cel social, iar Ioan Talpeş va fi ministru de stat fără portofoliu, pentru probleme de integrare europeană, justiţie şi apărare. Reorganizarea Guvernului se va realiza până la sfârşitul săptămânii viitoare Restructurarea Executivului, care va fi finalizată pînă la sfîrşitul săptămînii viitoare, va conduce la creşterea numărului de instituţii implicate în negocierile pentru aderarea României la UE, precum şi la o serie de modificări în conducerea structurilor guvernamentale, au declarat surse oficiale. Astfel, reorganizarea Executivului va conduce la înfiinţarea Ministerului Mediului, care ar urma să fie condus, cel mai probabil, de actualul preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Rovana Plumb, şi la reînfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Turism. Autoritatea pentru Privatizare va fi inclusă în cadrul AVAB, proces în urma căruia preşedintele APAPS, Ovidiu Muşetescu, ar urma să îşi piardă rangul de ministru. Presa a vehiculat şi înlocuirea titularilor de la Sănătate şi Justiţie, posibil înlocuitor al lui Ovidiu Brînzan fiind Cristian Celea, preşedintele CNAS. Cancelaria premierului va include două posturi de ministru, ocupate de şeful Corpului de Control al Guvernului, Victor Ponta, şi de coordonatorul Cancelariei, Alin Teodorescu, care ar putea îndeplini şi funcţia de purtător de cuvînt al Executivului. Corpul de Control al Guvernului va fi inclus în Cancelaria premierului şi va fi divizat în două direcţii, cu atribuţii exclusive în verificarea (Continuare în pagina a 3-a) I* NATO a confirmat data extinderii organizaţiei Alianţa Nord-Atlantică a confirmat data de 2 aprilie pentru aderarea oficială a şapte noi membri din rîndurile ţărilor foste comuniste, informează BBC News Online. Un purtător de cuvînt al NATO a declarat că drapelele celor şapte state vor fi arborate, la Bruxelles, alături de cele ale actualilor membri, în timpul unei reuniuni a miniştrilor Afacerilor Externe din statele Alianţei. Noii membri NATO sînt Bulgaria, Estonia, Lituania, Letonia, Romania.________ Slovacia şifj Slovenia, iar extinderea din 2004 este cea mai importantă din istoria Alianţei create în 1949 pentru a proteja Europa de Vest în faţa ameninţării sovietice. La mai mult de zece ani după căderea Zidului Berlinului, majoritatea statelor foste comuniste vor deveni membre ale NATO şi UE, cu excepţia României şi Bulgariei, care nu vor adera la Uniunea Europeană decît peste trei ani. Ceremonia oficială de primire a noilor membri va avea loc la Cartierul General al NATO, în prezenţa a 26 de miniştri ai Afacerilor Externe. După ceremonie, miniştrii vor discuta despre viitorul summit al Alianţei de la Istanbul, care va avea loc în luna iunie şi în timpul căruia vor fi abordate chestiuni privind extinderea rolului NATO în Afganistan şi predarea misiunii din Bosnia unei forţe europene de menţinere a păcii. Extinderea NATO spre Est a fost susţinută de Statele Unite, care au beneficiat de un important sprijin din partea statelor foste comuniste după atentatele de la 11 septembrie 2001. De altfel, noii membri NATO urmează să pună la dispoziţie baze militare şi trupe pentru operaţiunile din Irak şi Afganistan. Aderarea de noi membri la NATO continuă să nemulţumească Rusia, afectată în special de faptul că ţările baltice, care au făcut parte din Uniunea Sovietică, vor deveni membre ale Alianţei. Săptămîna aceasta, Moscova a acuzat NATO că îi spionează instalaţiile militare, trimiţînd avioane de recunoaştere AWACS să survoleze teritoriile Lituaniei și Letoniei.