Cuvântul Nou, mai 2004 (Anul 15, nr. 3973-3997)

2004-05-03 / nr. 3973

Anul XV Numărul 3973 4 pagini - holt . . kohl Luni 3 mai 2004 2500 lei Start în sarabanda sondajelor Gabriel FLORESCU Apropierea primului scrutin electoral al anului se remarcă nu numai prin apariţia tot mai frecventă a oamenilor politici în faţa cetăţenilor - vezi numai lansările fastuoase de candidaţi - ci şi ca urmare a densităţii crescute a sondajelor de opinie. Dacă politicienii au ajuns să se calce pe bătătură căutând orice prilej pentru a se face remarcaţi fie şi numai printr-o simplă prezenţă, sondajele vor încerca, la rândul lor, să influenţeze electoratul în ce priveşte opţiunile de vot la 6 iunie. Ceea ce vor reuşi, poate, în rândul cetăţenilor care se vor duce la urne, dar nu au şansă de izbândă în categoria celor care n-au astfel de intenţii (şi sunt destui). Iar acest lucru ar fi probabil cel mai de dorit, dat fiind că oamenii s-au cam săturat de inutilitatea votului lor, de faptul că aleşii locali rămân ancoraţi cu precădere în rezolvarea acelor probleme care îi interesează pe ei şi mai puţin comunitatea. Revenind însă la sondajele de opinie, după ce cu puţin timp în urmă am luat cunoştinţă de rezultatele IMAS şi CURS, iată că prima dintre acestea revine „pe piaţă” cu o nouă „producţie”. Nu este vorba despre opţiunile la locale, ci despre cele parlamentare şi prezidenţiale, dar cine are urechi... Ce zice ultimul sondaj? Ei bine, IMAS dă ca sigură victoria actualului partid de guvernământ, iar preşedintele acestuia, Adrian Năstase, ar avea şanse, potrivit sondajului, să câştige încă din primul tur. într-adevăr, Năstase a avansat până la 51,2 procente, în vreme ce Stolojan a regresat la 23 procente, C.V. Tudor urcă „oleacă” până la 14,9 la sută, iar restul candidaţilor sunt neglijabili. în ce priveşte partidele, tot PSD se află în frunte, chiar cu un procentaj ce se apropie de 50%, urmat fiind, ca de obicei, de Alianţa PNL-PD cu 25,3 procente, PRM cu 13, UDMR şi PUR puţin sub pragul de 5%. Luând ca bază doar acest sondaj este evident că, datorită sistemului de 4 din ţara noastră respectivele partide ar beneficia la reîmpărţirea voturilor celor rămaşi sub prag de încă o mulţime de locuri în viitorul Parlament, ceea ce ar conduce la acea dorită polarizare a electoratului spre mai puţine formaţiuni politice. Deocamdată, luând de bune rezultatele sondajului IMAS, se pare că PSD a reuşit să convingă electoratul că merită încă un mandat. Fără îndoială, la acest rezultat parţial au contribuit în special succesele obţinute de România pe plan extern, intrarea în NATO, apropierea momentului aderării la UE, dar şi colaborarea cu Statele Unite fiind argumente pe caree pesediştii ştiu să le folosească. De asemenea, atingerea unei oarecare stabilităţi pe plan intern, stăvilirea inflaţiei, menirea şomajului în limite rezonabile, unele măsuri de natură socială par să fi convins o bună parte a electoratului să-i acorde partidului condus de Adrian Năstase încrederea şi pe viitor. Asta la o simplă lectură a sondajului amintit, care va fi, cu siguranţă, contestat de cei defavorizaţi, dar n-ar fi surprinzător ca şi cele ce vor urma să vină cu rezultate mult diferite. Năstase anunţă pentru 2004-2008 creşterea salariilor şi pensiilor Premierul Adrian Năstase a anunţat, sîmbătă, în faţa mulţimii adunate la Piteşti de 1 Mai, că programul său pe următorii patru ani include creşterea salariilor şi pensiilor, acordarea unor subvenţii elevilor pentru a-şi continua studiile, precum şi modernizarea sistemului de sănătate, în discursul său din Piaţa Prefecturii, unde se sărbătoreşte Ziua Muncii, Adrian Năstase a afirmat că, prin consolidarea mediului de afaceri, salariul mediu pe economie s-ar putea dubla în următorii patru ani. El a afirmat că vizează şi creşterea în termeni reali a tuturor pensiilor, între care dublarea celei minime şi creşterea cu 50% a celei medii. Năstase a anunţat de asemenea că, din anul şcolar 2004-2005, va funcţiona programul “Bani pentru elevi", în urma căruia 100.000 de elevi din familii cu venituri reduse vor primi subvenţii pentru a-şi continua studiile la liceu. începe înscrierea pentru prima sesiune a examenului naţional de bacalaureat înscrierea pentru prima sesiune a examenului de bacalaureat din acest an şcolar va începe luni şi se va încheia în 14 mai, a declarat, duminică, pentru MEDIAFAX, Brînduşa Stamata, purtător de cuvînt la Inspectoratul Şcolar al Capitalei. Potrivit graficului de bacalaureat întocmit de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, elevii claselor a Xll-a încheie cursurile în 11 iunie. ■‘ Examenul începe cu probele orale, prima fiind în 21-22 iunie la limba şi literatura română, 23-24 iunie - limba și literatura modernă, 25-26 iunie - limba și literatura maternă. Rezultatele finale vor fi afișate în 8 iulie. Cotidian social-politic al judeţului Covasna La cea de a VI-a ediţie a Expoziţiei Judeţene de Taurine Vremea a ţinut cu organizatorii, dar participarea a fost mai redusă decât la ediţiile precedente în organizarea Oficiului Judeţean de Consultanţă Agricolă şi a Asociaţiei Judeţene a Crescătorilor de Bovine Covasna, sâmbătă, în municipiul Sfântu Gheorghe, pe malului Oltului, începând de la ora 10, s-a desfăşurat cea de a VI-a ediţie a Epoziţiei Judeţene de Taurine 2004. Au participat numeroşi crescători de animale, persoane fizice şi juridice, care au expus în jur de 40 de exemplare din rasele Bălţată românească, austriacă şi germană, din categoriile înscrise în concursul organizat cu acest prilej, concurs din al cărui juriu au făcut parte domnii: Emiluţ Găină, directorul Oficiului de Ameliorare şi Selecţie din judeţul Bistriţa-Năsăud, Baróti Lajos, secretar al Federaţiei Crescătorilor de Taurine din Transilvania şi Cristian Petcu, directorul Centrului Judeţean de Consultanţă Agricolă din judeţul Braşov. La categoria vaci multipare, primele trei locuri au fost ocupate de vaci expuse de Veress Géza din Târgu Secuiesc, Varga József din Leţ şi Kanabe Miklós din Sânzieni. La categoria vaci primipare juriul a decis să acorde două premii I, atribuite pentru animale prezentate de Bakk István din Catalina şi de Fundaţia LAM pentru agricultură şi dezvoltare locală din Ilieni, locul II nu a fost acordat, iar locul trei a fost câştigat de o vacă al cărei propietar este Varga József din Leţ. A urmat decernareea premiilor la categoria juninci gestante, primele trei locuri fiind ocupate de animalele prezentate în conscurs de Gheorghe Dinu din Arad, Viliko Tamas din Tamaşfalău şi de Societatea comercială IMACROM SRL Sfântu Gheorghe. în sfârşit, la categoria tinerei femei, ocupantele locurilor I, II şi III au fost declarate viţelele înscrise în concurs de Szollosi József din Sântionlunca, Rancz Sándor din Târgu Secuiesc şi, respectiv, de Kanabe Miklós din Sânzieni. Ca şi la ediţiile precedente juriul a decernat şi un premiu pentru cea mai frumoasă vacă "Miss Vaca -2004”. Cîştigătoarea este vaca ce a intrat în concurs cu numărul 13, număr care după cum se vede i-a purtat noroc proprietarului ei, Veress Géza, crescător de taurine din municipiul Târgu Secuiesc. Crescătorii ale căror animale au ocupat locurile de frunte în concurs au primit premii constând în bani şi furaje concentrate. Şi restul participanţilor care au expus bovine la ediţia din acest an a Expoziţiei judeţene de Taurine au fost recompensaţi pentru participare cu cantităţi de furaje concentrate. Din păcate la această ediţie nu au fost prezentate şi taurine deţinute de crescători de animale din zona Buzaielor. Ni s-a spus că distanţa mai mare de municipiul Sfântu Gheorghe şi costurile ridicate ale transportului animalelor au fost motivele care explică această absenţă. Deşi eu unul nu cred că nu s-ar fi putut găsi doi-trei sponsori care să sprijine transportul câtorva bovine, dintre cele performante, deţinute şi de crescători din această zonă, în cadrul expoziţiei au fost prezente cu standuri câteva societăţi comerciale care au expus furaje concentrate şi aparate de muls mobile, cu una şi două unităţi. Mai precis a fost vorba de BANDRINO SRL Sfântu Gheorghe, dealer pe ţară al Firmei Babolna din Ungaria, IPROX SRL Sfântu Gheorghe şi, respectiv, SC JUNKER STUDIO SRL din Braşov. Cele câteva sute de vizitatori interesaţi de animalele prezentate în expoziţie şi de rezultatele concursului, s-au delectat în acordurile muzicii interpretate de renumita Fanfară din Brateş, cu mici, bere, diverse "tării”, turtă dulce... Aşa încât voia bună nu le-a lipsit, chiar dacă a fost obţinută contra cost. Bucuroşi au fost şi câştigătorii la Tombola organizată. La extragerea din urnă a biletelor cîştigătoare, fericiţii posesori, în jur de 20 la număr au plecat spre casă cu pungi cu produse alimentare, iar domnul Csáki Bela din Catalina, s-a ales cu premiul cel mare - un viţeluş de toată frumuseţea venit pe lumea necuvântătoarelor cu puţină vreme în urmă. Organizatorii expoziţiei aduc şi prin intermediul ziarului nostru mulţumirile cuvenite numeroşilor sponsori ai acestei ediţii a Expoziţiei Judeţene de Taurine - Sfântu Gheorghe 2004. A. GOLCIU Bursa locurilor de muncă pentru studenţi în ziua de 7 mai a.c., începând cu orele 9,30, la sediul Colegiului “Babeş Bolyai” din municipiul Sfântu Gheorghe va avea loc Bursa locurilor de muncă pentru studenţi. “Este prima bursă a locurilor de muncă organizată de noi pentru studenţi, iar in condiţiile în care această acţiune nu va avea rezultatul scontat privind participarea, atât din partea angajatorilor, cât şi din partea studenţilor, nu vom mai organiza o asemenea acţiune - precizează domnul Kelemen Tibor, director executiv al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna, trei ani se daa burse La nivel naţional, de organizează asemenea pentru studenţi, însă noi n-am avut o astfel de acţiune, în principal, datorită reţinerii angajatorilor în oferirea unor locuri de muncă pentru studenţi." Pentru participarea la bursă a angajatorilor, până acum personalul A.J.O.F.M. Covasna a contactat 170 de de agenţi economici, din partea cărora şi au fost oferite doar 28 de locuri de muncă. La această bursă pot participa nu numai studenţii din anii terminali, ci orice student interesat să-şi găsească loc de muncă. (V. CIOBANU) Proiectul de relansare a învăţământului rural Directorii de şcoli care n-au ştiut (n-au vrut) să deschidă “gura” când a trebuit, acum stau pe margine şi privesc cu jind în această perioadă se continuă implementarea proiectului pentru relansarea învăţământul rural la nivelul judeţului Covasna (cu finalitate în 2009), mai exact achiziţionarea echipamentelor destinate dotării centrelor de comună, însă, potrivit declaraţiilor şefei Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna, doamna Keresztely Irma, nu toate centrele bugetare vor beneficia de facilităţile oferite de acest program, ci doar acele şcoli comunale care au fost stabilite, arătându-se interesate, în vederea constituirii reţelei de transport în perioada 2000-2004. “Această listă noi nu o mai putem modifica întrucât în această perioadă şcolile au trecut prin nişte etape ale programului. Foarte multe şcoli şi consilii locale nu au solicitat microbuz pentru că au negat posibilitatea ca elevii să fie transportaţi dintr-o localitate mică spre centrul de comună şi înapoi, ceea ce a condus la înfiinţarea unui număr destul de redus de resurse în judeţul Covasna pentru asigurarea transportului şcolar şi acum în cadrul proiectului pentru învăţământul rural primele şcoli care intră în etapa dotărilor sunt cele care s-au înscris şi au solicitat transport şcolar. Deci, vedeţi ce implicaţii asupra comunităţii poate avea o decizie greşit luată la nivelul localităţii. ” - afirma doamna Keresztely. Aşadar, în judeţul Covasna, în perioada imediat următoare (ultima jumătate a lunii aprilie - mai) se dotează unităţile de învăţământ (Şcoala cu clasele I-VIII "Benedek Elek” Băţanii Mari, Şcoala cu clasele l-VIII "Tatrangy Sándor” Ozun, Şcoala cu clasele l-VIII Bodoc, Şcoala cu clasele l-VIII Dobârlău, Şcoala cu clasele l-VIII Chichiş, Valea Crişului, Ilieni şi Hăghig) cu următoarele echipamente: calculator cu imprimantă, retroproiector, copiator, video-recorder, televizor, ecran de proiecţie şi radio-casetofon. Acestea vor fi transportate direct la şcoli, iar montarea se va asigura de firma care a câşigat licitaţia naţională. “După cum vedeţi majoritatea localităţilor sunt din zona Sfântu Gheorghe. Din păcate din celelalte zone nu am putut convinge nici directorii şi nici primarii să intre în programul de transport şcolar. Ei au refuzat reorganizarea reţelei şcolare în zona respectivă, menţinând cu orice preţ fiecare unitate şcolară mică indiferent de calitatea învăţământului pe care la ora actuală îl poate evalua. Reamintesc, că acest program nu vizează grădiniţele şi şcolile cu clasele I-IV, ci doar gimnaziu.” - adăuga şefa ISJ. ayj/UNQx idAoaw vNzsvaqm A08QADlN3ZSISd3S A/S S(C *609 ISC HU. 3H9U03HO 01NV3S VNsvAoo ¥NV3i4onr vmioriwe Un deziderat generos care ne priveşte pe fiecare în calitate de parteneri de drum: Trafic rutier tot mai sigur în ansamblul reformelor, specifice şi a măsurilor de îmbunătăţire a muncii poliţiştilor covăsneni în intervalul ce a trecut de la începutul acestui an trebuie să arătăm în continuarea comentariilor noastre apărute până acum că s-au decelat eforturi susţinute pentru sporirea capacităţii de intervenţie, de apărarea a legalităţii şi menţinerea unui climat de siguranţă şi ordine în zonă. Ca şi în celelalte domenii de activitate analizate - economic şi judiciar - şi lucrătorii de la serviciul Poliţiei Rutiere au acţionat în baza planurilor proprii de organizare şi supraveghere a traficului rutier, dar şi a Programului prioritar “Trafic rutier mai sigur”. Aşa cum ne-a informat comisarul Ioan Huţanu, şeful serviciului, s-au luat măsuri pentru o mai bună acoperire a arterelor rutiere şi folosirea judicioasă a resurselor umane şi tehnice aflate la dispoziţie. Activitatea în domeniu a fost cu atât mai importantă cu cât acţiunile de Poliţe Rutieră reprezintă o carte de vizită a instituţiei amintite. Prin patrularea şi intervenţia rapidă a echipajelor pe timp de zi şi de noapte s-a reuşit creşterea gradului de siguranţă rutieră, scăderea timpului de intervenţie în cazul producerii accidentelor de circulaţie, salvarea victimelor şi asigurarea fluenţei traficului rutier. în scop preventiv, împreună cu reprezentanţi ARR, RAR, AND şi ai altor factori, au fost organizate în jur de o mie acţiuni pentru combaterea principalelor cauze generatoare de evenimente rutiere, disciplinarea participanţilor la trafic şi descoperirea încălcărilor de lege, ultimele având loc chiar în zilele acestea, aşa după cum am informat mereu în ziar. Trend pozitiv Pe sectoarele de drumuri naţionale, judeţene şi comunale care formează reţeaua de drumuri publice s-au produs mult mai puţine accidente grave de circulaţie, faţă de aceeaşi perioadă din 2003, consemnându-se un trend pozitiv. Care se speră să fie menţinut şi pe mai departe, a afirmat chestorul Constantin Scurtu, şeful IPJ Covasna. Evenimentele mai speciale au avut drept consecinţă moartea a trei persoane şi rănirea gravă a opt persoane. Pe lângă acestea au mai fost soluţionate 453 accidente rutiere uşoare, soldate cu răniţi uşor sau numai cu avarii. în urma acţiunilor întreprinse în traficul rutier au fost constatate 84 infracţiuni, multe datorate consumului de alcool la volan. O meteahnă care nu dă semne că ar scădea în intensitate. Au fost aplicate în jur de 12.000 sancţiuni contravenţionale (60% din totalul contravenţiilor aplicate la nivel de Inspectorat) şi au fost ridicate în vederea suspendării dreptului de a conduce 264 permise de conducere. Nu au fost neglijate nici activităţile de servire a comunităţii specifice domeniului. Astfel, au fost examinate 1762 persoane în vederea obţinerii permisului de conducere auto, din care au promovat foarte puţine, semn că nu şi-au însuşit aşa cum trebuia noţiunile de bază. Dar timpul nu-i trecut şi data viitoare aspiranţii la permisul de conducerea - dacă vor studia mai atent - o să aibă o plăcută surpriză. Horia C. DELIU Verheugen: “Marele proiect” al UE este incomplet fără România şi Bulgaria Comisarul european pentru Extindere, Gunther Verheugen, a declarat că "marele proiect” european nu este complet atît timp cît România şi Bulgaria nu au aderat la Uniunea Europeană, transmite corespondentul MEDIAFAX la Bruxelles. “Marele nostru plan (extinderea) face un pas important, dar două piese importante din puzzle lipsesc: Bulgaria şi România, care sînt o parte integrantă a acestui proiect”, a subliniat Verheugen într-un mesaj transmis cu ocazia aderării oficiale a zece ţări la UE, într-un mesaj perceput ca “încurajator” de către oficiali de la Bruxelles, comisarul a adăugat că negocierile cu România “au progresat bine”. “Comisia va face tot ce îi stă în putere pentru a ajuta România să termine negocierile de aderare la timp pentru a se alătura Uniunii Europene în 2007”, a spus Verheugen. "Aş vrea deci să încurajez Bucureştiul să depună ultimele eforturi necesare pentru a fi în măsură să respecte criteriile de aderare. Pentru aceasta, România va trebui să ducă la bun sfîrşit reformele dificile iniţiate în domeniul administraţiei, al justiţiei, al economiei şi al luptei împotriva corupţiei”, a adăugat comisarul european. “Toate acestea necesită curaj şi determinare care ştiu că nu ip s e s c României. Această ţară trebuie să ştie că Uniunea Europeană este alături de ea pentru a străbate ultima linie dreaptă”, a spus Verheugen. Liderii europeni se află la Dublin"la sfîrşitul săptămînii pentru a‘i sărbători aderarea la Uniunea Europeană a zece ţări candidate din Europa Centrală şi de Sud. Noile state membre ale UE sînt Cehia, Republica Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovenia, Slovacia și Ungaria. PSD acuză opoziţia că s-a unit într-o axă a răului, sub bagheta lui CV Tudor PSD acuză opoziţia parlamentară că s-a unit “într-o axă a răului”, sub "bagheta lui Corneliu Vadim Tudor”, pentru a protesta faţă de ordonanţa privind declararea averilor, măsură considerată "europeană" de către partidul de guvernămînt, a declarat purtătorul de cuvînt al PSD, Titus Corlăţeanu. El a apreciat, duminică, la conferinţa de presă PSD, că PNL, PD şi PRM protestează faţă de OUG întrucît se tem că, prin aplicarea actului normativ, va fi descoperită “clientela politică coruptă” care finanţează campania electorală a celor trei partide. „Opoziţia doreşte să-şi ascundă problemele cu care se confruntă în realitate”, a spus purtătorul de Guvînt. Iniţiativele Opoziţiei de a contesta măsura la Curtea Constituţională şi la Biroul Electoral Central au la bază raţiuni „politicianiste”, în ideea de a „critica orice”, a adăugat Titus Corlăţeanu. El a spus că adoptarea ordonanţei a avut loc mai tîrziu, întrucît Guvernul a avut o agendă de lucru încărcată în ultimul timp. Cei 50.000 de candidaţi ai PSD la locale se vor încadra în termenul stabilit, conform purtătorului de cuvânt. Ordonanţa de urgenţă de modificare a pachetului legislativ anticorupţie a fost publicată, marţi, în Monitorul Oficial, instituind astfel obligativitatea declarării averilor la BEC sau la birourile de circumscripţie pentru candidaţii la alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale. Astfel, persoanele care candidează pentru funcţia de preşedinte al României, deputat, senator, consilier judeţean, consilier local sau primar au obligaţia să îşi declare averea. Declaraţia de avere se depune la Biroul Electoral Central sau, după caz, la biroul electoral de circumscripţie, o dată cu declaraţia de acceptare a candidaturii, în două exemplare. Biroul electoral de circumscripţie transmite un exemplar al declaraţiilor de avere la consiliul judeţean. Preşedintele executiv al PD Emil Boc a apreciat că ordonanţa este neconstituţională, pentru că se referă la domeniul drepturilor electorale, care, conform Constituţiei, nu poate fi reglementat prin ordonanţe de urgenţă. Preşedintele PRM, Corneliu Vadim Tudor, i-a cerut, joi, printr-o scrisoare, Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituţională cu privire la caracterul “total, neconstituţional şi antidemocratic” al ordonanţei referitoare la declararea averilor candidaţilor la alegeri. V