Cuvântul Nou, iunie 2004 (Anul 15, nr. 3998-4023)

2004-06-25 / nr. 4019

Anul XV Numărul 4019 8 pagini Vineri 25 iunie 2004 3000 lei Să ierţi, dar să 97 nu uiţi Gabriel FLORESCU Au trecut mai bine de patru ani de la memorabila adunare publică organizată de societatea civilă românească în Sfântu Gheorghe la 13 aprilie 2000. Deziluzionaţi de realităţile municipiului şi judeţului, românii au ieşit în stradă să-şi plângă of-ul şi să ceară dreptate. S-au adresat Primăriei, Consiliului local, Consiliului judeţean, dar şi autorităţilor bucureştene în speranţa că cineva va avea urechi de auzit, conştienţi că “jalba” lor va însemna un progres pe calea democratizării vieţii sociale covăsnene şi încetarea discriminării majoritarilor deveniţi minoritari. A fost un moment sublim când români din toate zonele judeţului s-au reunit în centrul oraşului şi au acţionat poate singura dată unitar. Ce se cerea în Memorandumul adoptat atunci? Redăm, spre aducere aminte celor care au uitat sau mai tinerilor care atunci nu iau acordat suficientă atenţie, doleanţele cele mai importante: încetarea eliminării limbii române ca limbă oficială în administraţia publică şi impunerea limbii maghiare.Astăzi, această tendinţă este mai vizibilă ca oricând, de-a lungul anilor am avut nu o dată ocazia să semnalăm încercările unor autorităţi de a elimina nu numai limba, ci şi pe cei ce vorbeau româna). - încetarea sfidării şi dispreţuirii simbolurilor naţionale. (Este notorie amendarea primarului de Sfântu Gheorghe pentru un astfel de delict, fără a mai aminti de ceea ce se întâmplă în Piaţa Mihai Viteazul) - încetarea utilizării oficiale de concepte, termeni şi denumiri neconstituţionale. (Nu numai că nu s-a terminat cu astfel de practici, ci s-a şi amplificat obiceiul, exemplul cel mai concludent fiind solicitarea autonomiei Ţinutului Secuiesc.) încetarea campaniei de atribuire numai a unor denumiri maghiare străzilor, pieţelor, instituţiilor. (Bineînţeles, în decurs de patru ani n-am auzit ca o stradă să fie “botezată” cu numele unei personalităţi româneşti.) • încetarea discriminării în ce priveşte participarea reprezentanţilor români în conducerea Fundaţiei “Pro Giorgio Sancto” şi dintre organizatorii Zilelor Sfântu Gheorghe, mai ales că iniţiativele pentru cele două manifestări au aparţinut consilierilor români şi Fundaţiei “Mihai Viteazul”. (Plecând de la modul cum se atribuie distincţia “Pro Urbe”, mai departe “no comment”.) - încetarea intoleranţei consilierilor locali UDMR faţă de ideea ca şi comunitatea românească să fie reprezentată printr-un viceprimar la municipiu, respectiv vicepreşedinte la judeţ. (Chiar astăzi vor avea loc alegerile respective şi, din datele pe care le deţinem, nici de data aceasta nu se va produce o schimbare în atitudinea udemeriştilor.) Bineînţeles, Memorandumul a fost înaintat şi diferitelor instituţii naţionale, dar efectele au fost nule. Nimeni nu s-a sinchisit să rezolve sau să dea cel puţin un răspuns cererilor românilor covăsneni, nimeni n-a catadixit să se deranjeze şi să-i întrebe de sănătate, în vreme ce autorităţile din Ungaria sar la cel mai mic semnal în sprijinul “maghiarilor de peste graniţe”, politicienii de la Bucureşti nu vor să ştie de ce se întâmplă la 200 km de capitală. Ei au alte interese, ei fac politică “înaltă” în care cele câteva zeci de mii de români nu-şi găsesc locul. Cu toate acestea, românii covăsneni nu pregetă să-şi ceară drepturile, sperând că poate campania de alegeri din toamnă să trezească din amorțire pe cei ce i-au uitat. Cotidian social-politic al județului Covasna N-am intrat în Consiliul local să facem încă o tabără! % 55 - afirmă domnul Ioan Oprea, consilier PSD în Consiliul Local al comunei Zăbala La alegerile locale din 2000 în comuna Zăbala peste 10 “partide româneşti” au înscris pe listele lor electorale o mulţime de candidaţi pentru obţinerea de mandate de consilier în Consiliul local al acestei comune în care comunitatea românească este numeroasă, în consecinţă s-a produs o puternică dispersare a electoratului acesteia, ce a avut drept urmare neocuparea de către nici un candidat de etnie română a unui loc în Consiliul local. Aşadar, comunitatea românească nu a fost vreme de 4 ani reprezentată într-un organism a cărei atribuţie principală o constituie luarea de decizii vizând buna administrare şi gospodărire a unei unităţi administrativ-teritoriale, dezvoltarea sa economico-socială în alte domenii. Cu toate realizările însemnate obţinute în comuna Zăbala în perioada ce a trecut de la alegerile precedente, acest lucru a avut consecinţe negative îndeosebi asupra situaţiei din zonele în care locuiesc compact românii, mai cu seamă în cea numită partea de sus a Zăbalei. între altele, aici elementele de infrastructură -drumuri, clădiri de utilitate publică, ş.a., n-au fost întreţinute şi modernizate aşa cum s-a întâmplat cu cele din celelalte zone ale Zăbalei, locuite preponderent de populaţia de etnie maghiară. Din fericire la alegerile locale din din 6 august, a.c., s-au creat premisele schimbării acestei stări de lucruri. Comunitatea românească a reuşit să trimită în Consiliul local doi reprezentanţi care au fost aleşi pe lista PSD. Candidatul PRM n-a reuşit să obţină numărul de voturi necesare. Dacă s-ar fi ajuns la o înţelegere între conducerile organizaţiilor celor două partide şi candidaţii de etnie română s-ar fi angajat în cursa electorlă pe o listă comună, în mod cert comunitatea românească din Zăbala ar fi acum reprezentată în consiliul local de trei consilieri, nu numai de doi. Dar, desigur, comparativ cu situaţia precedentă rezultatul obţinut la aceste alegeri poate fi considerat o izbândă, o dovadă că electoratul românesc din Zăbala s-a maturizat, că a început să înţeleagă mai bine care sunt interesele sale. Am stat de vorbă deunăzi cu cei doi consilieri PSD, domnii Ioan Oprea şi Gheorghe Radu Oprea, despre cum intenţionează să acţioneze în perioada în care-şi vor exercita mandatele, despre chestiunile prioritare care trebuie soluţionate, despre cum văd relaţiile cu consilierii UDMR, majoritari. “în prezent din câte am observat eu, în Consiliul local există două tabere care sunt în dispută nu atât pentru rezolvarea unor probleme care privesc obştea, ci pentru, interese personale sau de grup. Este cazul să se ţină seama mai mult şi de comunitatea românească din Zăbala. Noi n-am intrat în Consiliu să constituim încă o tabără, vrem să facem împreună cu colegii maghiari o singură echipă. Dorim, dacă se va putea, să fim pe aceeaşi lungime de undă în rezolvarea unor chestiuni, fără să se mai ţină seamă de cine locuieşte într-o zonă sau alta a comunei, ce etnie predomină, ci de problemele cu care se confrunta oamenii, de nevoile lor şi să găsim împreună soluţii pentru rezolvarea lor." - ne-a spus domnul consilier Ioan Oprea. Cât priveşte priorităţile, ambii consilieri PSD au menţionat în mod deosebit necesitatea împietruirii drumurilor din partea de sus a Zăbalei, care n-au mai fost reparate cum trebuie de mulţi ani încoace, refacerea şanţurilor de pe marginea lor, pentru a se evita degradarea lor în viitor de torenţii proveniţi din precipitaţii, care acum le spală în voie, neavând pe unde se scurge. Totodată, am reţinut că la clădirea în care funcţionează clasele l-lV secţia română a şcolii din Zăbala şi grădiniţa de copii, secţia română, trebuie efectuate reparaţii serioase, pentru care vor trebui alocate fondurile necesare. De asemenea, în această clădire trebuie introdus şi un post telefonic. “împreună cu domnul Radu Oprea, am hotărât să suportăm noi cheltuielile necesitate de introducere a unui telefon la şcoala de sus. Dorim ca prin aceasta să-i sensibilizăm pe consilierii UDMR în legătură cu nevoile din această şcoală. Situaţia din trecut, când mai toţi banii de la buget erau cheltuiţi pentru întreţinerea şi dezvoltarea infrastructurii din zona centrală a comunei nu mai poate continua.” Aurel GOLCIU Sute de consilieri au jurat să se dedice comunităţii lor • Astăzi are loc şedinţa de constituire a Consiliului Judeţean Covasna De mâine, toţi reprezentanţii comunităţilor consiliile locale vor trece. La treabă. Pentru ei urmează patru ani în care trebuie să pună în practică, prin intermediul primarilor, tot ceea ce au promis în campania electorală, în judeţul Covasna, câteva sute de consilieri locali ai căror mandate au fost validate au jurat să respecte Constituţia şi legile ţării şi să facă, cu bunăcredinţă, tot ceea ce le stă în putere, pentru binele comunităţii. Acţiunea de constituire a noilor consilii locale a început în data de 17 iunie, iar până acum au fost înfiinţate conform prevederilor legale 39 de foruri locale. A mai rămas ca astăzi, prefectul ori subordonaţii acestuia să mai participe la constituirea consiliilor comunale din Arcuş, Brăduţ, Ozun, Sânzieni, a celui orăşenesc din Covasna şi municipal din Sfântu Gheorghe. Tot astăzi, de la ora zece, va avea loc şedinţa de constituire a noului Consiliu Judeţean. Răzvan CONDREA iu Venirea sezonului cald a incins atmosfera la propriu şi la figurat. Focul nesupravegheat - cauza multor incendii Doar intervenţia pompierilor militari a făcut ca flăcările să nu se propage şi să producă pagube şi mai mari unui imobil din Sfântu Gheorghe - Două sunt sezoanele care creează cele mai multe necazuri pompierilor militari, ca şi celor civili: iarna, când sistemele de încălzire sunt suprasolidate şi apar scurt-circuite şi vara, când datorită temperaturilor ridicate se declanşează incendii. Iată că din acest punct de vedere se infirmă celebra zicere a lui Traian Băsescu, iarna fiind la fel ca vara! conducerea Grupului de pompieri militari "Mihai Viteazul” al judeţului Covasna a efectuat o susţinută muncă de prevenţie şi educare a populaţiei pentru prevenirea sinistrelor, incendii a dezastrelor, colecţia ziarului nostru fiind martoră în acest sens. în prima perioadă a acestui an nu s-au semnalat asemenea incidente, semn că lumea a fost prevăzătoare, dar iată că miercuri după-amiază alarma a sunat din nou la Grupul de pompieri, după cum ne-a informat colaboratorul nostru constant, plt. maj. Ştefan Roşculeţ, care cu promptitudine ne oferă date şi informaţii „calde". Intervenţie promptă ce a limitat pagubele Miercuri, 23 iunie a.c. dispeceratul Grupului de pompieri "Mihai Viteazul” a fost anunţat de izbucnirea unui incendiu la nivelul acoperişului locuinţei cetăţeanului B. Attila, locuinţă situată pe strada Fânului din municipiul Sfântu Gheorghe. Au plecat la intervenţie două echipaje, care au reuşit stingerea flăcărilor în aproximativ 90 de minute, din pricina faptului că materialul care a luat foc ardea foarte repede. S-a constatat ulterior că au ars acoperişul din lemn cu învelitoare de tablă ondulată pe o suprafaţă de aproximativ 250 metri pătraţi şi planşeul superior din lemn pe o suprafaţă de circa 250 de metri pătraţi. Din pricina temperaturii mari s-au degradat planşeul şi pereţii interiori, articole de mobilier şi aparate de uz casnic. Concluziile primelor cercetări După cum am aflat de la Inspectoratul de Poliţie al judeţului Covasna se efectuează cercetări pentru stabilirea cauzelor care au produs acest neplăcut eveniment, ce putea avea consecinţe şi mai grave dacă nu interveneau operativ şi eficient pompierii. Din primele cercetări a rezultat că un cetăţean, R. Zoltán, a lăsat un foc nesupravegheat în curtea imobilului respectiv, flăcările propagându-se apoi, producând nedoritul incident. Cine se joacă cu focul sau nu are grijă de acesta, o păţeşte! C. FOCȘĂNEANU OUG anticorupţie, votată la Cameră, după ce a fost respinsă de Senat Camera Deputaţilor a adoptat, joi, ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind creşterea transparenţei şi măsurile anticorupţie, după ce cu două zile în urmă actul normativ fusese respins la Senat, din lipsă de cvorum. OUG privind creşterea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice şi a funcţiilor publice, precum şi intensificarea măsurilor de prevenire şi combatere a corupţiei a fost votată în condiţiile în care Camera Deputaţilor este forul decizional, cu excepţia referirilor la PNA, unde Senatul este cameră decizională. Actul normativ prevede obligativitatea persoanelor care candidează la demnităţi publice de a-şi declara averile. OUG dă dreptul procurorului general al PNA de a formula cererea de cercetare a averilor. De asemenea, textul de lege cuprinde modificări şi completări ale OUG 43/2002 privind PNA, în scopul întăririi capacităţii sale ca structură autonomă specializată în combaterea infracţiunilor de corupţie. Pentru titlul din actul normativ referitor la modificarea şi completarea OUG privind Parchetul Naţional Anticorupţie competenţa revine Senatului, a precizat Comisia juridică a Camerei. Modificările vizează organizarea, funcţionarea, atribuţiile şi fondurile PNA. Conform secretarului Comisiei Juridice, Florin Iordache (PSD), titlul privind PNA va fi reexaminat de Senat. Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului privind creşterea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice a fost respinsă, marţi, de plenul Senatului, ca urmare a lipsei cvorumului necesar adoptării legilor organice. Bursa locurilor de muncă Agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă a programat astăzi la Sfântu Gheorghe un nou târg al locurilor de muncă. Cu toate că acesta este destinat în special persoanelor care sunt unici întreţinători de familie, Kelemen Tibor, directorul agenţiei covăsnene a declarat că simt aşteptaţi toţi cei care sunt în căutarea unei slujbe. La bursa ce se va desfăşura în această dimineaţă la Casa de cultură a sindicatelor sunt prezenţi 33 de agenţi economici care oferă 229 de locuri de muncă în diverse domenii. (R.C.)________________ paginile 4-5 Programul Tv 25 iunie - 1 iulie .'d ?fy •. ■ I Atacuri simultane în Irak, soldate cu cel puţin 40 de morţi Rebelii au atacat simultan, joi, comisariate de poliţie şi alte ţinte din patru oraşe din Irak, acţiunile gherilei soldîndu-se cu cel puţin 40 de morţi şi un număr mare de răniţi, relatează CNN. Mai multe explozii înregistrate joi, la Mosul (nord), au provocat moartea a peste 30 de persoane şi rănirea altor 170 de irakieni. Violenţele din Mosul - trei atentate cu maşini-capcană, un atac cu rachetă, un raid împotriva unei campanii de securitate şi confruntări între forţele coaliţiei şi rebeli - au paralizat practic oraşul cu populaţie majoritar kurdă. Secţii de poliţie şi facilităţi pentru antrenamente, situate în Mosul, au fost ţintele celor mai grave atacuri, şapte poliţişti irakieni şi un militar american fiind ucişi, într-o serie de atacuri coordonate comise în Irak cu doar şase zile înaintea transferului suveranităţii, rebelii au vizat comisariate din Baaquba şi Ramadi şi au atacat forţele americane din Fallujah. Gherila a ocupat zone din Baaquba, după ce a comis mai multe atacuri soldate cu moartea a doi militari americani şi a patru militari irakieni. Forţele americane au ripostat prin atacuri cu bombe asupra poziţiilor rebelilor de lîngă stadionul local. Rebelii înarmaţi circulă în anumite cartiere din oraş, potrivit membrului Consiliului oraşului Baaquba, Rasman Ismail al-Ekili. Agresorii, care susţin că sînt membri ai grupării Al-Tawheed Islamic Group, i-au avertizat pe locuitori să nu iasă din case, în caz contrar urmînd să fie ucişi. Ei au ocupat clădiri guvernamentale, pe care japo le-au incendiat, şi au UIVP reluat controlul asupra moscheei al- Saria. La est, un atac cu grenade a vizat comisariatul de poliţie din centrul oraşului Ramadi, şapte poliţişti şi un membru al noii armate irakiene fiind ucişi. De asemenea, s-au înregistrat explozii şi schimburi de focuri în Fallujah. Avioane şi elicoptere americane au participat la operaţiuni, un elicopter Cobra fiind lovit şi obligat să efectueze o aterizare de urgenţă în afara oraşului Fallujah. Baaquba, Fallujah şi Ramadi sînt situate în triunghiul sunnit, loial fostului regim al lui Saddam Hussein. Valul de violenţe intervine după ce oficiali ai coaliţiei au averizat cu privire la sporirea numărului atacurilor, odată cu apropierea datei transferului suveranității. Sărbătorirea “Zilei drapelului naţional” » Poporul român sărbătoreşte în fiecare an la 26 iunie, Ziua drapelului naţional, simbol distinct al statului, exprimarea voinţei de a-şi alege liber calea pe care doreşte să o urmeze în dezvoltarea şi ascensiunea către o societate nouă, democratică şi prosperă. Cinstirea acestui moment de referinţă va avea loc sâmbătă, cu începere de la ora 10 în Garnizoana Sfântu Gheorghe. Cu acest prilej, la Monumentul Ostaşului Român va fi arborat Drapelul Naţional, manifestările cuprinzând un ceremonial militar şi religios, prezentarea onorului militar de către garda de onoare, rostirea de alocuţiuni, înălţarea drapelului, intonarea Imnului Naţional, defilarea Gărzii de Onoare. Cozmâncă vorbeşte despre o eventuală remaniere guvernamentală Preşedintele executiv al PSD, Octav Cozmîncă, a declarat, joi, la Suceava, că, în urma analizei la nivel central a rezultatelor alegerilor locale, există posibilitatea unei remanieri guvernamentale, în condiţiile în care rezultatele din alegeri ţin şi de guvernare, transmite corespondentul MEDIAFAX. Cozmîncă a spus, într-o conferinţă de presă, că, pe lîngă unele greşeli din actul de administrare local, rezultatele obţinute în alegerile locale ţin şi de guvernare. “Sînt cîteva segmente pe care nu le-am tratat cu toată seriozitatea", a spus Cozmîncă, exemplificînd cu pensionarii, cu cadrele didactice din învăţămîntul preuniversitar, cu situaţia privind asigurarea medicamentelor gratuite şi compensate şi funcţionarea reformei în domeniul sănătăţii. El a spus că în urma discuţiilor şi a mandatului dat de preşedintele PSD, Adrian Năstase, şi în urma analizei pe care o va face Delegaţia Permanentă a PSD vor fi adoptate măsuri atît pe linie de partid, cît şi în plan guvernamental. “Premierul va propune soluţii. Este posibil să aibă loc o remaniere guvernamentală. Suntem decişi să luăm măsuri foarte clare şi radicale pe linie de partid şi apoi în plan guvernamental", a spus Cozmîncă. El a evitat să nominalizeze ministere unde există posibilitatea înlocuirii miniştrilor, dar a spus că se va acţiona inclusiv în reducerea birocraţiei de la nivele doi şi trei din ministere. “Se întîrzie o aprobare sau comunicarea unui lucru legal luni de zile”, a spus Cozmîncă, arătînd că funcţionarii respectivi “cred că sînt veşnici pe posturi". El a mai spus că în vederea desemnării candidaţilor pentru alegerile generale va fi manifestată “o exigenţă sporită”. “Vom fi extrem de scrupuloşi în desemnarea noilor candidaţi pentru deputaţi şi senatori”, a spus Cozmîncă. Preşedintele executiv al PSD a mai arătat că alegerile locale pot fi considerate “un duş cu gheaţă” care a venit la timp şi care va duce la eliminarea aroganţei şi suficienţei, la însănătoşirea climatului de muncă în interiorul partidului astfel încît PSD să cîştige alegerile generale şi prezidenţiale. “Vom fi în stare să recuperăm anumite pierderi din alegerile locale”, a adăugat Cozmîncă.