Cuvântul Nou, iunie 2004 (Anul 15, nr. 3998-4023)

2004-06-10 / nr. 4006

Anul XV Numărul 4006 4 pagini Joi 10 iunie 2004 2500 lei Transparenţă... opacă Gabriel FLORESCU “Dom’le, de ce nu daţi rezultatele alegerilor locale? De ce apar ele aşa târziu la dvs.?” - suntem întrebaţi de cititori. Sigur, răspunsul poate fi dat şi în două cuvinte: acum le primim şi noi de la BEJ, dar el nu ar fi complet. înainte de toate, ziarul nostru nu-şi permite să dea rezultate “după ureche”. De aceea ne rezumăm la datele oficiale, chiar dacă astfel nu suntem în pas cu dorinţa alegătorilor. De altfel, chiar şi unele procentaje parţiale s-au dovedit a fi... perfectibile în funcţie de derularea operaţiunilor de numărare a voturilor, aşa cum se întâmplă şi prin alte judeţe. Apoi, mai pot interveni şi contestaţii, ceea ce iarăşi dau peste cap rezultatul final. Esenţa problemei nu este însă aceasta, ci realmente întârzierea cu care sunt finalizate procesele verbale în general. Auzeam ieri o informaţie de la Biroul Electoral Central ce enumera judeţele-între care şi Covasna , unde numărătoarea voturilor se încheiase. Erau la acea oră doar vreo opt. Cu toate acestea, datele finale încă nu se puteau da publicităţii! Nu facem o vină BEJ ştiind că acesta a respectat exact reglementările în vigoare, respectiv circuitul obligatoriu al proceselor verbale de finalizare a numărătorii voturilor, ci incriminăm acest “regulament” ce nu face decât să tragă un văl opac asupra transparenței necesare, îndeosebi în acele locuri unde va avea loc un al doilea tur de scrutin, iar declanşarea concretă a campaniei electorale este întârziată. Este greu de înţeles de ce trebuie trimise a duse documentele la Bucureşti, aprobate, semnate şi parafate acolo atunci când astăzi există poşta electronică ce poate rezolva totul în fracţiuni de minut!? Un simplu e-mail poate duce documentaţia pe masa BEC şi aduce rezoluţia într-un timp minim, după care datele pot fi date publicităţii. Să înţelegem cumva că în Capitală se mai ajustează pe ici, pe colo sau nu “puşcă” grila de control? Iarăşi improbabil de vreme ce toate informaţiile trec mai întâi pe la Direcţia Judeţeană de Statistică, unde sunt prelucrate pe calculator. Atunci de ce secretomania aceasta mai ales în condiţiile în care birourile electorale din teritoriu oferă informaţiile solicitate? Această formă de birocraţie excesivă nu este specifică alegerilor, ea fiind o meteahnă destul de răspândită. Ne amintim de întârzierea extraordinară cu care au fost aduse la cunoştinţa opiniei publice rezultatele ultimului recensământ. Atât s-au moşmondit unii cu ele încât la ora apariţiei lor nici nu mai erau actuale. Sigur, diferenţe infime s-ar fi înregistrat chiar în cazul apariţiei lor a doua zi după recenzare, darmite după un an! La fel de greu de înţeles este şi un alt fapt: se întâmplă uneori ca anumite informaţii din domeniul Poliţiei să ajungă mai repede la urechile gazetarilor din Bucureşti decât la cei din presa locală (cu excepţia cazului în care vreunul sa aflat incidental la “locul faptei”) deoarece pe plan local există un fel de embargo asupra ştirilor atâta timp cât ele nu primesc “bun de tipar” de la centru! Sigur, pe lângă discriminarea de care are parte tagma noastră şi, prin intermediul ei, cetăţenii, există nedumerirea faţă de modul cum se înţelege realizarea transparenţei în chestiuni nu de crucială importanţă naţională, în continuare suntem supuşi unei secretomanii fără rost ce-şi are explicaţia doar în tendinţa de a stoca informaţii ce ar prejudicia cine ştie ce interese. Degeaba lege privind transparenţa informaţiilor, când până la adevăr te mănâncă... dracii. ___ SwoîS. or» Trist, dar adevărat: O clipă de neatenţie a curmat viaţa unui om tren între Sfântu - Un bărbat neidentificat a fost călcat de Gheorghe şi Bodoc - Din nou s-a demonstrat că neatenţia poate provoca de multe ori accidente grave, uneori capitale. Iar accidentele feroviare sunt dintre cele mai cumplite, de multe ori consecinţele fiind catastrofale. Aşa au stat lucrurile în ultima zi din săptămâna trecută când sa petrecut o dramă în apropiere de Sfântu Gheorghe. Zi nefastă după-amiaza zilei de duminică, 6 iunie 2004, lucrătorii de la Postul de Poliţie de Transporturi Feroviare din municipiul reşedinţă de judeţ Covasna au fost sesizaţi de către impegatul de mişcare de serviciu la staţia CFR Sfântu Gheorghe despre faptul că trenul Intercity nr.549 a accidentat mortal o persoană de sex masculin, la km. 37 pe calea ferată, în apropierea haltei Arcuş, ne-a informat în cursul zilei de ieri ofiţerul de presă al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, inspector Buzsi Andrea. Am luat legătura apoi cu şeful biroului Transporturi Feroviare Covasna, comisarul Constantin Gh. Scurtu, care ne-a precizat că în urma cercetărilor efectuate pe magistrala de Cale Ferată nr.400, la km 37, între staţiile CFR Sf. Gheorghe şi Bodoc, pe partea dreaptă a sensului de mers, a fost găsit, într-adevăr cadavrul unei persoane de sex masculin, accidentat mortal de tren. Persoana avea aproximativ 50 de ani, înălţime de 170 cm, tuns scurt, cu mustaţă mică. Purta o haină de piele neagră, cămaşă kaki, tricou colorat, pantaloni kaki şi pantofi sport albi. Cine poate da relaţii? Cadavrul nu a putut fi identificat şi a fost transportat la morga Spitalului Judeţean din municipiul Sfântu Gheorghe. Cine poate da relaţii despre identitatea persoanei despre care am relatat este rugat să anunţe la redacţie sau la cea mai apropiată unitate de Poliţie. Horia C. DELIU In Cotidian social-politic al județului Covasna La şcolile din comuna Zagon fondurile disponibile ajung deocamdată doar pentru mici reparaţii curente şi igienizări Gospodarii s-au apucat de făcut... sanie La Şcoala cu clasele I-IV “George Coşbuc” şi Grădiţa de copii, ambele secţia română, din partea de sus a Zagonului, lucrările de reparaţii au început înainte de terminarea acestui an de învăţământ, doamna învăţătoare Carolina Paloşan ne-a declarat cu vreo săptămână în urmă, că a fost refăcută reţeaua de alimentare cu apă curentă, prin înlocuirea ţevilor uzate cu altele noi, rămânând de curăţat încă o dată fântâna din care apa este scoasă prin pompare. Totodată, a fost refăcută şi instalaţia de evacuare a apelor reziduale. Interlocutoarea nea mai spus că în cursul verii urmează să fie lambrisate 2 săli de clasă, lucrare ce se va realiza cu sprijinul financiar al părinţilor, şi să se facă igenizarea prin văruire. De asemenea, a fost prevăzută repararea porţiunii de gard până în dreptul Grădiniţei de copii. Lemnele necesare asigurării încălzirii şcolii în iarna viitoare sunt deja asigurate, iar dacă după rectificarea bugetului comunei Zagon, şcoala va mai primi ceva bani, se intenţionează ca din ei să se îmbunătăţească dotările necesare pentru educaţie fizică, mai precis să fie cumpărate câteva saltele şi mingi de oină. La Şcoala generală cu clasele IVIII din Păpăuţi, sat aparţinător comunei Zagon, unde în lipsa directorului am stat de vorbă cu doamna profesoară de biologie Larisa Moisoiu, membră în consiliul de conducere al şcolii coordonatoare din Zagon, am reţinut că într-o primă etapă vor fi reparate sobele de teracotă şi vor fi zugrăvite sălile de clasă care necesită acest lucru, atât de la corpul de clădire din centrul Păpăuţiului, cât şi din cel din partea de sus a satului, unde funcţionează secţia română, pentru clasele I, II şi IV, precum şi grădiniţa de copii, secţia română. "Avem promisiuni din partea primăriei, că la corpul principal vor începe lucrările pentru introducerea încălzirii centrale. S-au făcut ceva măsurători şi estimări de costuri...dar sigur încă nu e nimic.Ne-ar place să fie puse şi nişte ferestre şi uşi termopan. Ceea ce ar fi logic, pentru că dacă se va introduce încălzirea centrală, am putea înlătura pierderea de energie termică şi evita astfel un consum mare de combustibil pentru centrala termică. ” Doamna profesoară Larisa Moisoiu ne-a mai spus că în viitorul apropiat, datorită creşterii numărului de elevi ar fi necesar ca la “şcoala de sus” să fie construite încă două săli de clasă şi tot acolo şi o sală de sport. Şi la clădirea din centrul Păpăuţiului ar mai trebui făcută o extindere. Poate că la Inspectoratul şcolar judeţean vor fi analizate problemele ce ţin de mărirea numărului sălilor de clasă de la această şcoală şi îmbunătăţirea dotării, care ar putea fi soluţionate prin cuprinderea ei în programul PHARE de reabilitare a şcolilor din mediul rural. A. Goiciu Românii au obţinut doar şase mandate de consilier judeţean faţă de 11 câte au avut în 2000 -2004 , în plen, însă, numărul de mandate obţinute de români nu contează, pentru că acolo “taie şi spânzură” majoritatea udemeristă... Dacă în precedentul Consiliu judeţean partidele politice româneşti au totalizat 11 mandate, acum, şi datorită reducerii numărului de consilieri, au intrat în noul "legislativ’’ al judeţului nostru doar patru membri ai PSD şi doi ai PD. Faptul că acum sunt doar 6 consilieri români contează mai puţin (sau mai bine zis nu contează deloc...), deoarece atunci când este vorba de luarea unor decizii importante sau problematice din punct de vedere etnic numărul alor noştri e lipsit de orice semnificaţie. Să vedem, însă, care este componenţa Consiliul judeţean care va conduce Covasna până în iunie 2008: Sabin Calinic, Adrian Vicenţiu Vlad, Leca Băncilă, Luiza Mike (PSD), Vaier Şerban, Vasile Stroe (PD), Demeter János, Baka Mátyás, Vajda Lajos, György Ervin, Hening László János, Tamas Károly, Radó Lajos, Kiss Tiberiu, Kopacz László, Ágoston Ştefan, Halasz Imre, Gergely Augustin Zoltán, Dimeny Ioán, Kocsis Tünde Viola, Fejér László Ödon, Varga Gusztáv losif, Nagy Zoltán, Tóth Zoltán, Bagoly Miklós Levente, Kicsi József, Molnár Endre, Nagy losif, Tatár Martha Eva, Pako Gavril, Varga-Berde Mária (UDMR), Dom D. FELDIOREAN Valoarea prestaţiilor asigurărilor sociale se ridică la aproape 10 miliarde de lei Conform ultimelor date statistice înregistrate la Casa Judeţeană de Pensii Covasna, în luna aprilie a.c. sau cheltuit aproape 10 miliarde de lei pentru prestaţiile de asigurări sociale, altele decât pensiile. După cum preciza doamna Kollo Piroska, de la compartimentul relaţii cu publicul al C.J.P Covasna, la recenta conferinţă de presă a acestei instituţii, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut suma respectivă a crescut cu 3,3 miliarde de lei, majorare care se regăseşte, îndeosebi, în drepturile băneşti acordate pentru creşterea copilului de până la doi ani. Prin urmare, pentru această indemnizaţie în judeţul nostru s-au cheltuit peste 5,7 miliarde de lei, faţă de suma de 3,7 miliarde de lei acordată în aceeaşi perioadă a anului precedent. Pe de altă parte, principalul factor care a condus la sporirea cheltuielilor privind drepturile băneşti pentru creşterea copilului îl reprezintă acordarea indemnizaţiei lunare în sumă fixă de 6,5 milioane de lei pentru un copil, astfel că, din cei peste 1550 de beneficiari ai indemnizaţiei pentru creşterea copilului, 265 de persoane primesc această indemnizaţie lunară în sumă fixă. Totodată, în luna amintită aproape 1760 de asiguraţi au beneficiat de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă în sumă totală de aproape 1,7 miliarde de lei, iar pentru sarcină şi lăuzie s-au achitat peste 1,14 miliarde de lei, sumă de care au beneficiat aproape 350 de persoane. O altă prestaţie de asigurări sociale o reprezintă şi acordarea ajutoarelor de deces, care în perioada analizată au fost în valoare de aproape 1,4 miliarde de lei, acordate unui număr de 181 de beneficiari. Doamna Kollo Piroska a făcut referire şi la indexarea pensiilor, precizând următoarele: “începând cu ziua de întâi iunie a.c. se trece la indexarea cu doi la sută a pensiilor şi a altor drepturi băneşti de asigurări sociale, indexare care se face din trei în trei luni de zile în baza unei hotărâri de guvern. De asemenea, începând cu întâi iulie a.c. va avea loc ultima etapă de recorelare a pensiilor cuprinsă în programul de recorelare a pensiilor care a fost demarat în anul 2002.”în ceea ce privește indexarea pensiilor trebuie reţinut faptul că procentul respectiv de majorare se aplică numai la pensiile care sunt în cuantum mai mic decât valoarea a cinci puncte de pensie, un punct de pensie fiind la întâi iunie a.c. în jur de 2.759.000 de lei. (Vasilica CIOBANU) Preşedintele Iliescu va participa la funeraliile lui Ronald Reagan Preşedintele Ion Iliescu va participa, vineri, la Washington, la funeraliile fostului preşedinte al SUA Ronald Reagan, a declarat pentru MEDIAFAX, purtătorul de cuvînt al şefului statului, consilierul prezidenţial Corina Creţu “Prin prezenţa sa la Washington, şeful statului român va transmite întreaga sa consideraţie faţă de cel care a fost preşedintele Statelor Unite ale Americii, un apărător al democraţiei, libertăţii şi demnităţii umane, o personalitate politică remarcabilă care a luptat cu hotărîre pentru promovarea acestor valori în întreaga lume şi un simbol pentru poporul american şi pentru toţi cetăţenii lumii’’, se arată într-un comunicat al Administraţiei prezidenţiale. El va fi înmormîntat vineri, zi în care a fost decretat doliu naţional, în cadrul unei ceremonii naționale. De astăzi Ridicare de cortină la Festivalul internaţional de teatru “Atelier” Principalul eveniment teatral al anului în judeţul Covasna, Festivalul internaţional de teatru “Atelier” ajuns la cea de-a Xll-a ediţie, îşi deschide astăzi porţile. FESTIVALUL INTERNATIONAL DE TEATRU J0I/ * TEATHUI, # t*ANDREI tVUREî ..ANDREI MURESANU* KraNiu OMtOftGHC focalizând atenţia oamenilor de cultură nu numai din Sfântu Gheorghe, ci din întreaga ţară. Prima zi a prestigioasei manifestări tradiţionale cuprinde, la ora 16:30, deschiderea oficială a festivalului, după care, de la ora 17, pe scena mare, Teatrul Lunaria din Catania (Italia) va prezenta “Mult zgomot pentru nimic” de W. Shakespeare. Seara, de la ora 21, Teatrul Naţional STERIJA din Vrsac (Serbia) ne oferă un “Talk Show” de Ştefan Caraman. Statele Unite exercită presiuni pentru reducerea datoriei irakiene Statele Unite au exercitat presiuni asupra liderilor celorlalte mari puteri, chiar înainte de începerea summitului G8, pentru ca aceştia să anuleze cea mai mare parte din datoria Irakului, transmite AFR Franţa şi Germania se opun unei măsuri de acest fel. „_______________ Un american oficial a dat asigurări ca Washingtonul este pe cale să convingă toţi creditorii Irakului să anuleze 80-90 la sută din datoria de 120 de miliarde de dolari. Responsabilul a explicat că Fondul Monetar Internaţional (FMI) le-a înaintat acestor ţări o analiză detaliată a datoriilor şi în plus o perspectivă a creşterii economice şi a nevoilor pentru reconstrucţie. * Toţi membrii Clubului de la Paris, din care fac parte statele creditoare, examinează în prezent raportul FMI, a subliniat responsabilul american care a dorit să rămînă anonim.“Cred că această analiză confirmă poziţia pe care o avem de mai mult timp, în favoarea reducerii datoriei irakiene”, a subliniat sursa citată. Problema nu figurează pe agenda summitului G8, din care fac parte Statele Unite, Canada, Franţa, Germania, Marea Britanie, Italia, Japonia şi Rusia. Cu toate acestea, de rezolvarea acestei probleme depinde reconstrucţia ţării şi ar putea conduce la noi disensiuni între Franţa şi Germania, pe de o parte, şi Statele Unite, pe de alta, după poziţia comună care a condus la votarea rezoluţiei ONU pe tema Irakului. Potrivit unor surse franceze, Parisul ar putea accepta anularea a 50 la sută din datoria Irakului, dar nu poate fi de acord cu anularea totală care ar fi greu de explicat altor ţări care au creanţe, cum ar fi Nigeria sau Indonezia; în schimb, Marea Britanie, Japonia și Italia sînt favorabile propunerii Statelor Unite. Magistraţii trebuie să se abţină de la exprimarea convingerilor politice Deputaţii au adoptat, miercuri, raportul de mediere la Statutul Magistraţilor, stabilind că magistraţii nu pot să facă parte din partide sau formaţiuni politice, nici să desfăşoare activităţi cu caracter politic şi trebuie să se abţină de la exprimarea sau manifestarea convingerilor politice. Deputaţii au optat pentru varianta proprie la statutul magistraţilor, care coincide cu cea a comisiei de mediere, respingînd propunerile Senatului. Potrivit prevederilor adoptate, judecătorii sînt independenţi, se supun numai legii și trebuie să fie imparţiali. Funcţiile de judecător, procuror, magistratasistent sînt incompatibile cu orice alte funcţii publice sau private, cu excepția celor didactice din învățămîntul superior. Judecătorii inamovibili vor putea fi mutaţi prin transfer, delegare, detaşare sau promovare, numai cu acordul lor, la fel şi procurorii care se bucură de stabilitate. Magistraţii au dreptul la un concediu de odihnă anual plătit de 35 de zile lucrătoare şi la atribuirea locuinţelor de serviciu, pe care le pot cumpăra după 10 ani de vechime în magistratură. Persoanele care îndeplinesc condiţiile de vechime numai în funcţia de judecător sau procuror beneficiază de pensie de serviciu, chiar dacă la data pensionării au o altă ocupaţie. Deputaţii au mai stabilit că în situaţia în care magistraţii vor interveni pentru soluţionarea unor cereri privind satisfacerea intereselor personale sau ale altora, aceştia vor fi sancţionaţi disciplinar de secţiile Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Judecătorii, procurorii şi magistraţii asistenţi vor putea fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi preventiv numai cu încuviinţarea secţiilor CSM. Camera Deputaţilor a dat, miercuri, votul final la rapoartele de mediere referitoare la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în centrele de permanenţă, la organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Medicale, la proiectul de modificare a Legii 128/1997 privind, statutul personalului didactic. BCR ASIGURĂRI «RUPI I H\N( v tUMKHt l \l \ UOM XNA * “Este timpul să vă gândiţi la siguranţa dumneavoastră. Echipa BCR ASIGURĂRI este gata să-şi asume riscul!” BCR Asigurări SA scurusala Covasna strada Nicolae Iorga, nr. 7-9 Sfântu Gheorghe jud. Covasna Tel/fax: 0267/352639