Cuvântul Nou, iulie 2004 (Anul 15, nr. 4024-4050)

2004-07-01 / nr. 4024

Anul XV Numărul 4024 4 pagini Joi 1 iulie 2004 2500 lei Recunoştinţă , noi privilegii? Gabriel FLORESCU Profitori ai evenimentelor din ’89 sunt cu nemiluita. Unii care îndeplineau funcţii prin ministerele economice au ştiut să profite imediat de relaţiile lor şi să pornească nişte afaceri mamă-mamă! Au ajuns marii miliardari “cinstiţi” ai ţării. Alţii lucrau prin industria hotelieră sau în comerţ şi au pus rapid mâna pe spaţiile respective pe care ori le-au preluat în gestiune pentru început şi le-au cumpărat ulterior, ori le-au “stors” până le-au lăsat în paragină. La rândul lor, directorii de întreprinderi şi-au înfiinţat societăţi căpuşe cu ajutorul cărora au “supt” tocmai din societăţile de care ar fi trebuit să aibă grijă; în fine, o altă categorie o reprezintă revoluţionarii, mai pe bune, mai făcuţi ulterior când s-a văzut că această “meserie” este aducătoare de beneficii zdravene. S-a făcut rapid o Lege 42 - cine ar fi îndrăznit să se opună atunci, în primele zile ale lui ’90 ? - prin care se primeau niscaiva compensaţii, beneficiarii fiind, încă, în număr redus. Apoi, amintita lege a fost mereu amendată, s-au înmulţit privilegiile la fel ca şi numărul revoluţionarilor, astfel încât părea că nimeni nu-i mai satură pe cei ce au obţinut cum-necum o patalama; înţelegem şi preţuim pe cei ce au luptat cu adevărat contra regimului comunist; înţelegem şi îi preţuim pe oamenii care au fost răniţi în cursul evenimentelor; înţelegem şi avem toată compasiunea faţă de cei ce şi-au pierdut atunci o rudă apropiată. Nu aceleaşi sentimente le avem faţă de profitori, faţă de cei ce s-au înghesuit după ani buni să se declare revoluţionari; nu la fel de înţelegători suntem faţă de cei ce dau şi astăzi din coate pentru a mai stoarce nişte bani de pe urma faptului că au făcut rost de o patalama. Da, se storc bani bunicei din această afacere care s-a numit Legea 42 de vreme ce majoritatea terenurilor primite de “revoluţionari” au ajuns în alte posesii, la fel ca şi spaţiile comerciale şi orice se putea vinde. Acum, la 15 ani de la evenimente, sus-zişii revoluţionari s-au gândit să mai profite o dată şi şi-au reînnoit doleanţele: mai vor şi terenuri în intravilan, noi spaţii comerciale, medicamente gratuite, dobânzi subvenţionate, călătorii gratuite la clasa I, pensionarea cu cinci ani mai devreme etc., în total 15 noi privilegii! Camera Deputaţilor a votat rapid şi degrabă noua lege (spre cinstea sa, Senatul nu a “semnat” precum primarul) fără să aibă nici cea mai mică îndoială că aprobă o nedreptate. Vor mai trece câţiva ani, poate se va aştepta încă o perioadă preelectorală, când aceiaşi revoluţionari vor întocmi o nouă listă de cereri intitulată Legea recunoştinţei şi vor solicita noi privilegii. Până când se va mai roti oare “roata privilegiilor” în acelaşi sens? Ar fi timpul să se publice o listă a tuturor celor cu certificat de revoluţionar, nu de alta, dar să-i cunoască toată lumea şi să avem posibilitatea să ne exprimăm recunoştinţa faţă de ei. Ne este însă teamă că în acel moment mulţi vor băga capul în nisip şi vor da din coate să fie... scoşi de pe liste. Recunoştinţa noastră faţă de adevăraţii revoluţionari trebuie să fie veşnică, dar nu prin privilegii materiale se poate manifesta ca în toată plenitudinea. Există în majoritatea localităţilor rurale monumente ale eroilor din satele respective care au căzut pe frontul primului sau al celui de-al doilea război mondial, iar urmaşii lor mai pun o floare sau aprind o lumânare în semn de cinstire şi aducere aminte. în acest fel ar trebui să ne arătăm recunoştinţa şi faţă de eroii revoluţiei din ’89, nu votând în Parlament alte şi alte recompense ce vădesc doar dorinţa de înavuţire a unora. Cotidian social-politic al județului Covasna Concursul de titularizare - o obligaţie pentru toţi cei ce doresc un post în învăţământ La nivelul judeţului Covasna, în acest an, învăţământul preuniversitar iese „pe piaţă” cu 351 de posturi titularizabile şi 266 netitularizabile. După cum deja se ştie concursul naţional unic pentru obţinerea posturilor în învăţământ se organizează în perioada 15-16 iulie 2004, iar un amănunt foarte important îl constituie faptul că nici o persoană nu va putea ocupa un post în acest domeniu fără să fi trecut în prealabil prin concurs. Acest lucru este valabil atât pentru titularizare, detaşare, cât şi pentru obţinerea unui post ca suplinitor pentru anul şcolar 2004-2005. „Sigur există excepţia care se referă la acei profesori, cadre didactice care anul trecut au susţinut concurs pentru detaşare. Dacă au obţinut medie peste 7 iar postul nu a fost ocupat de un titular au prioritate faţă de suplinitorii şi detaşaţii din acest an, pe baza principiului continuităţii. Deci, aceşti profesori şi-au depus cererea de continuitate şi în acest fel i-am luat în evidenţele noastre" - completa doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna. Absolvenţii din acest an ai universităţilor trebuie să-şi completeze dosarele cu adeverinţele de absolvire până pe data de 9 iulie 2004. Pe 10 iulie se vor afişa tabelele nominale cu candidaţii înscrişi la concurs şi se transmite la MEC o situaţie preliminară cu numărul total de posturi vacante pe specialităţi şi al candidaţilor înscrişi pe discipline. în data de 11 iulie se va desfăşura proba practică şi testele de limbă română sau străină conform graficului elaborat de inspectoratul şcolar, pentru aceia care au ales un post cu predare într-o limbă diferită de cea în care au studiat în facultate. Pe data de 12 iulie se vor afişa tabelele cu candidaţii care au susţinut proba practică, iar pe 14 iulie afişarea listelor pe specialităţi cu candidaţii admişi pentru participare la concurs. Concursul se va desfăşura în mai multe centre de examen, în data de 15 iulie. Lucrările vor fi din nou, ca şi anul trecut, corectate la universităţi şi rezultatele vor fi transmise inspectoratelor şcolare spre afişare. Dacă există contestaţii inspectoratul va transmite lista contestatarilor la centrul din cadrul universităţilor, iar ei vor da soluţia finală. Repartizarea computerizată pe posturile vacante va avea loc pe 26 iulie. Daniela ANDREI In perioada 3-4 iulie Zilele Andrei Şaguna Manifestarea cultural-artistică, de spiritualitate românească a ajuns la a Xlll-a ediţie. Organizată de Liga cultural-creştină „Andrei Şaguna”, Centrul ecleziastic de documentare „Mitropolit Nicolae Colan”, Muzeul Carpaţilor Răsăriteni şi cu sprijinul Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Consiliului local municipal Sfântu Gheorghe, ediţia din acest an, care se va desfăşura în perioada 3-4 iulie, include în program o suită de manifestări culturale artistice, religioase. Astfel, sâmbătă, 3 iulie, începând cu ora 9:30, la Catedrala ortodoxă din municipiul reşedinţă de judeţ va avea loc o slujbă de pomenire a Mitropolitului Andrei Şaguna şi a martirilor transilvăneni, după care la Muzeul Spiritualităţii Româneşti se va vernisa o expoziţie documentară dedicată domnitorului Ştefan cel Mare şi Sfânt (ora 16). De la ora 11, la Statuia Mitropolitului Andrei Şaguna vor avea loc un Te deum, o evocare a personalităţii lui Andrei Şaguna şi depuneri de coroane şi jerbe de flori. în aceeaşi zi, de la ora 12, la Casa memorială „Romulus Cioflec” din Arad va fi prezentată comunicarea „Andrei Şaguna în memoria românilor", va avea loc lansarea cărţii lui Mihai Filimon „însemnări din taberele suferinţei”, precum şi iniţierea unui proiect privind ridicarea Monumentului martirilor transilvăneni, începând cu ora 19, în Poiana de la Km.4 spre Vâlcele (Poiana Nedeii) - seară haiducească (muzică, dans, jocuri, surprize, cântece la foc de tabără). Duminică, 4 iulie, de la ora 12, tot în poiana de la Km.4 va avea loc Nedeia Sânpetrului, serbare câmpenească tradiţională, cu participarea îndrăgitului interpret de muzică populară Aurel Tămaş şi a unor formaţii artistice de prestigiu din ţară şi din judeţul nostru. Hora în aer liber va încheia această sărbătoare de suflet românesc. Otrava de la robinet La Baraolt, apa de la robinetele localnicilor întregeşte aspectul uneiadevărate zone defavorizate. Conform unui control efectuat de Direcţia de Sănătate Publică la staţia de tratare a apei potabile din fostul oraş minier s-au constatat o serie de deficienţe majore, ceea ce determină ca apa furnizată consumatorilor intermitent să nu fie...potabilă. în primul rând inspectorii au fost intrigaţi de clădirea staţiei care se află într-o avansată stare de degradare. Prin ferestrele lipsite de geamuri, păsărelele intră simţinduse ca la ele în cuib, în sus pereţii prezintă infiltraţii şi amunt mucegăiţi. Acesta este în mare peisajul de unde „seva vieţii“ pleacă spre consumatori. Situaţia este la fel de gravă şi cu utilajele: 5 din 8 filtre nu funcţionează corespunzător, sistemul de dezifecţie a apei nu funcţiona, iar în laborator domneşte mizeria şi păianjenii. în consecinţă, DSP nu a acordat autorizaţie sanitară pentru funcţionarea staţiei de tratare a apei. Şi în urmă cu un an situaţia era aproape la fel de dramatică. Atunci, la ieşirea din staţia de tratare şi în reţeaua de distribuţie a oraşului Baraolt a rezultat că apa distribuită consumatorilor se încadrează numai în 63% din probe. Pentru ca riscul apariţiei unor boli hidrice să dispară sunt necesare investiţii considerabile. Evident, la nivelul comunităţii locale banii lipsesc. S-a încercat atragerea unor fonduri prin programul SAMTID, însă modul în care a fost realizat dosarul de finanţare ce cuprindea modernizarea staţiilor de tratare din toate cele cinci oraşe ale judeţului, a declanşat un scandal judeţean, iar cele 6 milioane de euro s-au dus pe apa Sâmbetei. Astfel, locuitorii din Baraolt sunt sfătuiţi să nu-şi potolească setea cu apă de la robinet. Din fericire, mulţi dintre ei au renunţat demult să consume apa care vine din Cormoş, însă mai sunt încă numeroase familii care folosesc această apă la gătit. (R.C.) Proteste în stradă ale muncitorilor Fabricii Mecanica Târgu Secuiesc Muncitorii Fabricii Mecanica Târgu Secuiesc au blocat, miercuri, timp de cîteva ore, drumul naţional 11 care face legătura între Bacău şi Braşov, cerînd asigurarea unui loc de muncă şi achitarea salariilor aferente lunii mai, transmite corespondentul MEDIAFAX. Fabrica Mecanica Târgu Secuiesc a fost închisă, la mijlocul lunii mai, din cauza datoriilor acumulate către (Continuare în pagina a 3-a) La început de iulie, Ştrandul din Sfântu Gheorghe e pustiu Astăzi şi-a făcut debutul luna lui cuptor. Din păcate iulie este ori prea timidă, ori prea zgârcită cu razele de soare. Ar fi trebuit ca ştrandurile şi piscinele să fie înţesate de oameni, fântânile arteziene să erupă pentru a mai domoli arşiţa, însă nimic din toate acestea nu se întâmplă... cel puţin în Sfântu Gheorghe. Bluza cu mâneci lungi mai este încă un accesoriu vestimentar de nelepădat, cât despre locurile de scăldat, acestea s-au împuţinat încă din timpul campaniei electorale. Piscina are probleme cu calitatea apei şi cu infiltraţiile aşa că a fost închisă. Ştrandul nu a depăşit încă perioada de hibernare, lacurile din jurul municipiului nu sunt indicate pentru baie, iar Oltul e murdar, periculos şi rece. Valeriu Şerban, directorul Gospodărie Comunală Sfântu Gheorghe a declarat că ştrandul municipal este pregătit să-şi întâmpine clienţii. Lipseşte însă un lucru esenţial: APA, mai precis apa caldă. Centrala termică din apropiere nu funcţionează fiindcă nu mai este alimentată cu gaz, iar pe o asemenea vreme nu se poate face baie în apă rece. Normele în vigoare spun că temperatura apei din bazin nu poate să fie sub 21 de grade C. Astfel, deşi există bunăvoinţa de a redeschide ştrandul, acest lucru nu este posibil doar cu ajutorul soarelui. Rázván CONDREA pagina 3 ■ Sport Saddam Hussein a fost transferat în custodia autorităţilor irakiene Fostul preşedinte irakian Saddam Hussein şi alţi cîţiva importanţi lideri ai regimului său au fost transferaţi, miercuri, în custodia legală irakiană, transmite Sky News. Fostul dictator va compărea în faţa justiţiei irakiene joi, el fiind acuzat de genocid şi crime împotriva umanităţii. Premierul irakian Iyad Allaui a dat asigurări că Saddam Hussein va beneficia de un "proces just şi echitabil”. El este pasibil de pedeapsa cu moartea, după ce Executivul irakian a decis să reintroducă pedeapsa capitală. “Vrem să arătăm lumii că noul Guvern irakian este serios”, a subliniat Allaui. “Vrem să lăsăm în urmă această poveste urîtă şi să ne îndreptăm către un spirit al unităţii naţionale şi al reconcilierii”, a adăugat el. Saddam Hussein va rămîne întro închisoare păzită de forţele americane, deoarece autorităţile irakiene nu dispun de un penitenciar suficient de sigur. De asemenea, Saddam va putea beneficia de serviciile unui avocat străin dacă va cere acest lucru. Printre ceilalţi responsabili irakieni care au fost inculpaţi figurează fostul vicepremier Tareq Aziz și Ali Hassan al-Majid, cunoscut și sub numele de Chemical Air. TOŢI Guvernul irakian a decis reintroducerea pedepsei cu moartea Preşedintele irakian, Ghazi al- Yawer, a declarat, miercuri, că Executivul de la Bagdad a aprobat reintroducerea pedepsei cu moartea imediat după transferul suveranităţii, transmite AFP. “Am avut o şedinţă, la scurt timp după transferul puterii, în cursul căreia am luat mai multe decizii, inclusiv în privinţa reintroducerii pedepsei cu moartea”, a precizat Yawer pentru cotidianul Asharq al- Awsat. Oficialul irakian a precizat că decizia va fi anunţată în viitorul apropiat. Gergis Saada, purtătorul de cuvînt al Guvernului irakian, a confirmat, miercuri, că această chestiune a fost examinată în cadrul Consiliului de Miniştri, iar deciziile vor fi anunţate miercuri sau joi. NZS s. HVIAAKO)! GAUTW '3 AOHOAOtN3ZSI.Sd3S iZSS ‘609. LSSI»1 aHOHOT’O OLNNHS VNSVAOO vNVTiTanr VOT lonnifl Parafrazând titlul unui roman celebru: Oamenii legii stau de veghe...acolo unde este nevoie Ne-am gândit să parafrazăm titlul unui roman celebru, „De veghe în lanul de secară", pentru a ne referi la activitatea permanentă a apărătorilor legii, în special, oamenii în uniformă albastră, ce sunt mereu la datorie acolo unde este nevoie. Poliţiştii, dar mai ales jandarmii reprezintă un element obişnuit în peisajul cotidian al aglomerărilor urbane, dar şi al aşezărilor rurale, deşi la început - cel puţin în judeţul nostru - s-au auzit şi voci ostile la constituirea structurii de apărare a ordinii publice resprezentată de militarii în ţinută bleu-jandarm. Dar acel cor al denigratorilor s-a estompat cu trecerea timpului şi graţie rezultatelor obţinute de apărătorii ordinii de drept, iar instituţia amintită îşi vede acum cu profesionalism şi conştiinciozitate de meserie. Aşa cum ne-a informat colonelul Aurel Şerb, şeful Comandamentului Judeţean de Jandarmi Covasna, potrivit noilor modificări ale Codului de Procedură Penală şi completările sale prin legi speciale, începând din 2004 ofiţerii şi subofiţerii Jandarmeriei Române sunt obligaţi nu doar să vegheze la respectarea liniştii şi ordinii publice, ci să facă un pas mai important în direcţia profesionalizării. Jandarmii sunt abilitaţi să procedeze şi la luarea de declaraţii de la făptuitor, de la martorii care au fost de faţă la săvârşirea de infracţiuni, stabilind tabloul exact al faptei şi anchetând autorii. Anii trecuţi infractorii, persoanele care încălcau legea erau conduse la sediul Poliţiei pentru continuarea cercetărilor, misiunea jandarmilor oprindu-se la jumătate, dar acum au posibilitatea de a efectua singuri cercetările judiciare. Jandarmii au datoria să întocmească procesul verbal cu privire la împrejurările concrete ale săvârşirii faptelor, dacă ele au fost constatate în timpul executării misiunilor lor specifice, în acest mod misiunile devin tot mai complexe de la o zi la alta, mai ales în perspectiva integrării ţării noastre în structurile europene. COMPETENŢE ŞI ATRIBUŢII SPORITE I Trebuie reţinut că ofiţerii şi subofiţerii unităţilor de jandarmi au, de asemenea, dreptul să reţină corpurile delicte, să procedeze la evaluarea pagubelor, precum şi să efectueze orice alte acte de investigare, atunci când legea prevede astfel. Actele încheiate se înaintează procurorului în cel mult trei zile de la descoperirea faptei, afară de cazurile în care legea dispune să se procedeze în alt mod. în cazul infracţiunilor flagrante, făptaşul va fi predat deîndată procurorului împreună cu mijloacele materiale de probă, iar procesele verbale încheiate de cadrele militare abilitate constituie mijloace de probă. Aceste prevederi ale Codului de Procedură Penală vin în întâmpinarea activităţilor desfăşurate în ultima perioadă de Jandarmeria Română, fiind primite foarte bine de către populaţie, care trebuie să cunoască noile reglementări, să se accepte. ________________Horia C. DELIU (Continuare în pagina a 3-a) România a finalizat negocierile la capitolul “Energie” pentru aderarea la UE Capitolul de negociere “Energie” a fost închis provizoriu, miercuri, în Conferinţa de Aderare România- UE, care a avut loc la Bruxelles, delegaţia română fiind condusă de Vasile Puşcaş, ministru delegat, negociator şef cu Uniunea Europeană, informează Ministerul Integrării Europene. Potrivit unui comunicat remis, miercuri, MEDIAFAX, Puşcaş a precizat că finalizarea negocierilor la capitolul „Energie” va contribui la formularea unei concluzii favorabile privind statul de economie de piaţă funcţională pentru România, în raportul de ţară al Comisiei Europene, din toamna acestui an, în primul rînd pentru că măsurile luate pentru reducerea arieratelor şi prevenirea acumulării de noi arierate, în domeniul energetic, vor înlătura blocajele economico-financiare, apoi pentru că bugetul de stat nu va mai suporta această presiune, ceea ce poate avea un efect pozitiv și asupra contribuabililor. în al treilea rînd, privatizările în sectorul energetic conduc la o creștere a disciplinei financiare, la reducerea arieratelor, creşterea eficienţei energetice, dar şi la dezvoltarea competiţiei. Efectele vor fi simţite în calitatea serviciilor, a preţurilor, a competitivităţii şi eficienţei, consideră Puşcaş. El spune că o creştere a ratei de încasare a facturilor va conduce la o mai mare disciplină financiară, iar acordarea ajutoarelor de stat, în acest domeniu, se va face după criteriile stabilite de acquis-ul comunitar, “în mod transparent”. La acest capitol, România a obţinut o perioadă de tranziţie de 5 ani de la data aderării pentru constituirea stocului minim de petrol Perioada de tranziţie a fost negociată pentru a reduce presiunea asupra întreprinderilor şi a bugetului de stat şi a oferi o perioadă mai lungă pentru realizarea stocului minim. (Continuare în pagina a 2-a)